Większość umiejętności jednostek i przydzielanych im liderów jest identyczna jak w PG2, jest jednak kilka wyjątków oraz wiele dodatków - i tak:
Lider w klasie Flak - w PG2 był to "Tank Killer" (jak w klasie AT), w Open PG jest to
"Multiple Fire Support" (jak FTR)
Lider "Forrest Camouflage" - w PG2 tylko ukrywał jednostkę w lesie, w OpenPG działa dodatkowo jak
"Overwatch" w lesie.
Lider w klasie Level Bomber, póki co, ten sam co w Tactical Bomber - jest jeszcze przedmiotem dyskusji
Umiejętności nadawane w efilu
- Barrage Fire - Artyleria może strzelać do nieodkrytych heksów (acz wiele zniszczeń nie narobi). Oznaczenie "="
- Sapper - budowa i niszczenie pól minowych, mostów, lotnisk, portów. Oznaczenie: "B"+"z" ("B" wymagane do budowy mostów)
- Marine - może zaatakować po wylądowaniu (z morza)
- Mechanized - może zaatakować PO ruchu (dotyczy ART i AD) - w PG2 był to lider przydzielany losowo
- No Surrender - jednostka się nie poddaje, nawet jeśli wyniki walki na to powinny wskazywać
- Dismount after move - po ruchu, jednostka automatycznie "wysiada" z transportu - jest gotowa do działania w czasie tury AI, w przypadku AT może jeszcze strzelać po ruchu, co w zasadzie sprowadza ją do działa samobieżnego
- No Dirt Airfield - samolot nie może zaopatrywać się na prowizorycznych lotniskach. Dotąd było to automatycznie związane z klasą Level Bomber
- Torpedo - samolot może atakować jednostki lądowe i morskie z dystansu (ustawionego w efilu)
- Cut LOS - jednostka blokuje pole widzenia (jak przeszkody terenowe)
- Allow LOF - można strzelać zza takiej jednostki, ogniem "na wprost"
- No ZOC - jednostka nie posiada strefy kontroli wokół siebie
- Evade - jednostka może zwiać, unikając walki (jak okręty podwodne)
Wiele z tych umiejętności jest wciąż w fazie eksperymentu, ale myślę, że nic nie zostanie wycofane. Wiele nie ma także skrótów literowych, ale każdą (o ile jest zastosowana) można zobaczyć, najeżdżając kursorem na ikonę jednostki, po wywołaniu jej danych w oknie zakupu. Wówczas, na wyskakującym okienku, pokaże się szczegółowy opis.
A to jeszcze nie wszystko, co planowane jest w OpenPG, ale o tym sza......