Forum OpenGeneral

Panzer General 2 i inne gry z serii Generals SSI => Panzer General 2 - kampanie => Wątek zaczęty przez: Gustlik Czerwiec 01, 2009, 03:06:34



Tytuł: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Czerwiec 01, 2009, 03:06:34
No to robimy.

Do budowy scenariusza, moga posłużyc nam dwie rzeczy:

1) Edytor SSI wbudowany w grę
2) LG Suite - edytor Luisa Guzmana

Edytor SSI, to właściwie zabawka, pozwalająca na budowanie bardzo ograniczonych bitew, nie
wykorzystująca nawet połowy tego, co można wycisnąc z gry. Do stworzenia "prawdziwego"
scenariusza potrzebny (niezbędny) jest edytor LG Suite.

Ja jednak używam edytora SSI - zaraz powiem dlaczego.

Ano dlatego, że w nim najłatwiej jest zacząc budowę. Dlatego zawsze kilka pierwszych kroków
robię tam, a potem zapisuję i resztę robię już w LG Suite.

Zatem wchodzimy do gry, wybieramy "Start The Scenario Builder" i widzimy:

(http://i129.photobucket.com/albums/p235/amk64/Image1-4.jpg)

Pierwszą rzecz jaką musimy zrobic, to nadac tytuł scenariuszowi.

Poniżej mamy okienka daty, liczby kolejek (do BV) i ilości dni na jedną kolejkę.

UWAGA! wszystkie opisane tu opcje będzie można potem jeszcze zmienic (skorygowac) w LG Suite.

Wybieramy mapę - z puli posiadanych w katalogach Map i Scenario. Dobrze jest wcześniej obejrzec
sobie cechy heksów mapy pod LG Suite.

Wybieramy strony konfliktu. W górnym rzędzie ustawiamy kraj gracza w dolnym kraj komputera.
Ponieważ będzie to kampania, kraj główny gracza, zawsze musi byc ten sam. Zmieniac się mogą
przeciwnicy i ewentualni sojusznicy. Należy pamiętac, że strona "Alianci" musi miec włączoną "2",
a strona "Osi" musi miec "1". To co widac na rysunku, to przykład ustawien dla scenariusza, w którym
gracz gra stroną USA (Alinaci "Allied"), przeciwko Niemcom (Osi "Axis").

Jeśli chcielibyśmy grac Niemcami przeciwko Amerykanom, to Niemców ustawiamy w górnym rzędzie,
a USA - w dolnym, odpowiednio wciskając/zamieniając również klawisze "2" i "1".

Edytor SSI pozwala jednak wybrac tylko 14 krajów z 31 dostępnych, zatem jesli naszego kraju nie
ma na liscie - to nie należy się tym przejmowac tylko, wstawic JAKIKOLWIEK inny, a potem zmieni się to
w edytorze LG Suite. Oczywiscie wtedy ustawienia Axis/Allied mają już mniejsze znaczenie. Też będzie
je można później zmienic.

Klikamy "Dalej" i oglądamy wybraną mapę.

(http://i129.photobucket.com/albums/p235/amk64/PG2UK2202009-05-3122-16-20-00.jpg)

Po stwierdzeniu, że wszystko gra, zapisujemy to co mamy (ostatni przycisk na dole - w tym widoku).

Uwaga - dla ułatwienia sobie pracy z kampanią, dobrze jest zapisywac scenariusze do niej z jednorodnym
prefiksem np: USA00, USA01, USA02 itd. Pierwszy scenariusz powinien miec numer "00" lub "0", ponieważ
z nieznanych mi powodów, gra tak właśnie liczy scenariusze. 0,1,2,3,....

W ten sposób unikniemy konieczności pamiętania o tym przesunięciu.

PS. Czasem, jeszcze kiedy jestem w edytorze SSI, ustawiam prestiż "kolejkowy" dla walczących stron, bo
też jakoś wygodniej mi tutaj się klika (trzeci przycisk od dołu - w widoku mapy). Strony zmieniamy klikając
na samej górze, zmieniając "1" (gracz)  na "2" (komputer)


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Czerwiec 01, 2009, 07:31:29
Pliki scenariusza zapisanego edytorem SSI, znajdują się w katalogu: "Userscen"

Włączamy więc LG Suite, wybieramy "Load Scenario" i wskazujemy mu plik, który przed chwilą zapisaliśmy.

Otwiera się panel głównych opcji scenariusza. Aby nie stawiac miliona cyferek, podzieliłem okno na sekcje

(http://i129.photobucket.com/albums/p235/amk64/suite.jpg)

I tak:

Sekcja 1 - zawiera tytuł i pliki towarzyszące scenariuszowi - tu nic nie należy zmieniac, chyba, że przyszedł nam do głowy nowy, genialny tytuł.

Sekcja 2 - to: data scenariusza oraz warunki atmosferyczne. Możemy ustawic typ pogody, intensywnosc opadów i zachmurzeń, typ pogody dla danego kontynentu, warunki gruntu - choc z doświadczenia wiem, że na pogodę największy wpływ ma data kiedy "dzieje się" scenariusz. Reszta opcji zmienia te warunki bardzo delikatnie. Jeśli jednak "Ground
condition" ustawimy na "Frozen" (Zmarznięte), to jednostki będą mogły przejeżdżac przez zamarznięte rzeki.

Sekcja 3 - tu od góry: ilośc kolejek przypadających na 1 dzień, ilośc kolejek do BV, V i TV, opcje dodatkowe (po wciśnięciu pokaże się dodatkowe okno omówione niżej), oraz "Victory Typed VH" - nowa opcja, średnio testowana - lepiej nie zaznaczac.

Sekcja 4 - tu ustawiamy kraje uczestniczące w scenariuszu. Jeśli w edytorze SSI nie było naszego, żądanego kraju i ustawiliśmy jakiś inny, to teraz możemy to zmienic. Player1 - gracz, Player2 - komputer. Każdej ze stron możemy teraz przypisac sojuszników "Sup Country 1-4", ustawic jej miejsce w konflikcie - "Axis" (Osi), lub "Allied" (Alianci), oraz styl
gry: "Agressive", lub "Defensive" - będzie to oczywiście dotyczyło tylko stylu gry komputera.

Sekcja 5 - tu możemy ustawic dostępny transport lotniczy i morski w scenariuszu dla każdej ze stron (jego ilośc - lub zupełny brak), prestiż czyli kasę za kolejne kolejki ("Set Player Prestige x Turn"), sprawdzic ile prestiżu jest dostępne dla każdej strony w tym scenariuszu ("Check Player Prestige...") - ale to robimy dopiero po wyznaczeniu punktowanych heksów.

Mamy tu jeszcze "Default Unit Strength" i "Default Unit Exp", które są powiązane z włączeniem "Ver 2xx Features", poprzez naciśnięcie "Set Features" widocznego w sekcji 3-ciej.

W zielonej ramce, u góry - trzy klawisze, które przełączają nas pomiędzy widokami do edycji.
1-panel (widok) główny (tu jesteśmy)
2-panel (widok) parametrów jednostek w scenariuszu
3-panel (widok) rozstawienia, mapy i heksów.

To ważne, gdyż w dalszej części instrukcji będę używał określeń: "widok 1", "widok 2" czy "widok 3", to
właśnie oznacza panele włączane tymi klawiszami.


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Czerwiec 01, 2009, 07:44:24
Po włączeniu "Ver 2xx features", klawiszem "Set Features" pojawi się takie okno:

(http://i129.photobucket.com/albums/p235/amk64/Image2-1.jpg)

Wszystko można zaznaczyc lub nie, ale opcja 2 jest do zaznaczenia OBOWIĄZKOWO!
Pozwoli to uniknąc sytuacji, w której komputer odbudowuje swoje jednostki do pełnej
wartości, za darmo, po każdej kolejce.

Po włączeniu 1 i 8 odblokują się odpowiednie okienka w sekcji 5 panelu głównego i tam
można wtedy zaznaczyc jakie doświadczenie 1-500 mają miec nowo zakupione jednostki
oraz ewentualne prototypy ("Default Exp"). Dla każdej ze stron. Oczywiście, odpowiednio do
doświadczenia, otrzymają belki, a ponadto możemy zaznaczyc "Default Units Strength" czyli
siłę punktową 1-15, z jaką się pojawią.


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Czerwiec 01, 2009, 09:53:14
Kiedy jesteśmy pewni (choc zawsze możemy tu wrócic), że wszystkie opcje widoku głównego mamy ustawione, wciskamy przycisk widoku mapy - czyli "3" (u góry w zielonej ramce). Widzimy co następuje:

(http://i129.photobucket.com/albums/p235/amk64/Image3-2.jpg)

To jest widok mapy scenariusza - oczywiście w nowym scenariuszu jeszcze żadnych kolorowych znaczków na niej nie będzie. Dopiero je ustawimy. Te kolorowe znaczki oznaczają heksy z małymi flagami, heksy zwycięstwa, rozstawienia i zaopatrzenia.

Znaczenie heksów
1) - heks z małą flagą (owned) - oznacza jedynie własnośc heksa dla danej strony. Za jego zdobycie strona przeciwna może (lub nie) otrzymac punkty. Nie ma znaczenia dla zwycięstwa
2) - heks zwycięstwa (Victory Hex, VHex, VH), jego zajęcie jest niezbędne dla zwycięstwa danej strony
3) - heks rozstawienia (Deployment Hex), umozliwia rozstawianie jednostek. Działa tylko w pierwszej kolejce
4) - heks zaopatrzenia (Supply Hex, SHex, SH), wokół tego heksu można rozstawiac jednostki przez cały czas bitwy.

Oglądamy panel.

Po pierwsze - pod żadnym pozorem nie należy dotykac przycisku "Edit Map". Jakakolwiek ingerencja w strukturę mapy, może spowodowac niekompatybilnośc mapy z innymi użytkownikami! Tylko dla doświadczonych użytkowników - ale i im
zalecam, żeby - jeśli chcą coś zmienic (stworzyc alternatywną mapę) na mapie - korzystali z opcji edytora map w Suite, a nie chodzili tędy, na skróty.

Sekcja 1 - tu interesują nas przyciski "kup" i "rozstaw", ale to później.

Sekcja 2 - tu ustawiamy wszystkie flagi i znaczenie/funkcje heksów.

Sekcja 3 - tu mamy opcje różnych użytecznych widoków mapy z zaznaczonymi/lub nie - szczegółami. W tej chwili mapa jest w trybie "Strategic View" (jest on tam u góry zaznaczony). W tym trybie widzimy całą mapę, ale jedynie symbole flag i jednostek. Jeśli wyłączymy ten widok, mapa się powiększy i zobaczymy ją tak jak w grze, i pełny widok jednostek, ale mapę trzeba będzie przesuwac. Zaznaczenie opcji "Stacks Allowed" umożliwia umieszczenie kilku jednostek na jednym heksie.


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Czerwiec 01, 2009, 10:29:26
Ustawiamy heksy:

Najpierw "małe flagi" czyli "owned hexes", bo każdy heks, który ma spełniac jakąś funkcję, musi miec najpierw ustalonego właściciela. Niektóre z nich pozostaną tylko małymi flagami, a niektóre będą SHexami lub VHeksami. Tylko "Deployment Hex'y" nie muszą miec wcześniej położonej flagi własności.

W tym celu klikamy na heks na mapie (zwykle miasto - ale niekoniecznie) i w sekcji 2 w opcji "Owned" wybieramy stronę Axis/Allied, która będzie właścicielem tego heksa, a następnie tuż poniżej - opcja: "Flag" - ustawiamy flagę odpowiadającą krajowi grającemu po danej stronie. Jeśli w opcjach głównych wybraliśmy, oprócz kraju głównego, także kraj(e) sojusznków, to możemy oczywiście wybrac jedną z ich flag. Kiedy położyliśmy już wszystkie flagi dla "Allied", powtarzamy to samo dla "Axis". 

Teraz trzeba wyznaczyc punkty zwycięstwa. W tym celu klikamy na jeden z wybranych wcześniej heksów z flagą strony "Allied" i w sekcji 2 zaznaczamy "Axis Victory Hex Type" - to heks zwycięstwa dla "Osi" (jeden lub więcej). Potem wybieramy jeden (lub więcej) heksów strony "Axis" i zaznaczamy tam "Allied Victory Hex Type" - to będzie (będą) hex zwycięstwa dla Aliantów.

UWAGA! Heksy zwycięstwa dla "Allied" muszą byc zaznaczone na heksach posiadanych przez PRZECIWNIKA - czyli z flagą "Axis", a heksy zwycięstwa dla "Axis", muszą byc zaznaczone na heksach z flagą "Allied" - ponieważ zdobywamy heksy przeciwnika, a nie swoje, co oczywiste.

Teraz wyznaczymy heksy zaopatrzenia - czyli klikamy na heks mapy z flagąi i zaznaczamy "Supply for" i tu:
"P1" - jesli ma byc nasz, a "P2" - jeśli komputera.

UWAGA te heksy muszą leżec na swoich WŁASNYCH flagach! SHeks dla "Allied" na fladze"Allied", a SHeks dla "Axis" na fladze "Axis".

"Deployment Hex" wyznaczymy klikając w dowolne miejsce na mapie (nie musi miec flagi) i zaznaczamy "Deploy for P1". To będzie nasz heks rozstawienia. "Deployment Heksów" dla komputera nie wyznaczamy, bo on z nich nie korzysta.


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Czerwiec 01, 2009, 10:46:04
Funkcje heksów i ich symbole na mapie, w widoku strategicznym, wyglądają tak:

(http://i129.photobucket.com/albums/p235/amk64/Image101.jpg)

Po przełączeniu na widok szczegółowy, będą wyglądały tak jak w grze.


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Czerwiec 02, 2009, 12:14:22
Ustawiając funkcyjne heksy należy pamiętac, że:
- "Małe flagi", nie mają znaczenia dla zwycięstwa, ale "widzą" jednostki nieprzyjaciela
znajdujące się na sąsiednich heksach, stanowiąc źródło informacji o przeciwniku. Poza tym
"rozpraszają" uwagę komputera, który będzie się starał zdobyc oznaczone heksy wroga,
a swoje odbic, jeśli zostały zajęte. W ten sposób jego natarcie zostanie rozproszone, a
ewentualna obrona - rozciągnięta. Zatem należy stosowac je z umiarem. Nie ma przepisu,
że każde miasto na mapie musi miec czyjąś flagę. Flagi te ponadto są płatne (40pp) i
jeśli będzie ich za dużo, może to rozregulowac bilans prestiżu do zdobycia w kampanii.

Ten ostatni problem można rozwiązac, wyłaczając (zerując) prestiż za zdobycie flagi.

Obok okna "Flag" mamy opcję "prestige" - normalnie, po zaznaczeniu na heksie własnosci
małą flagą, w okienku "prestige" pojawi się "40" - jesli jednak odznaczymy checkbox
obok okienka, to ta flaga i ten heks stanie się "darmowy".

Sterując płatnymi i darmowymi flagami, możemy wyznaczac dodatkowe nagrody, za zajęcie
pewnych obszarów mapy, na przykład takich, które nie są wymagane do zwycięstwa, a
stanowią swego rodzaju ponadplanowe osiągnięcie. Albo obszarów leżących dalej niż
wyznaczone VHeksy.

- "VHeksy", są to zasadnicze punkty, które gracz/komputer MUSI zdobyc dla wygrania
bitwy. Zastosowane w połączeniu z opcją "Defensive"/"Aggresive" (głowne opcje scenariusza)
decydują o zachowaniu komputera w czasie rozgrywki. Jeśli komputer będzie ustawiony na
"Aggresive" - wyśle wszystkie swoje jednostki w kierunku które ma zdobyc, pozostawiając tylko
po jednej do obrony własnych. Jeśli zaś ustawimy go na "Defensive", skieruje wszystkie siły
do obrony własnych punktów, a tylko nadwyżki - i to w ograniczonym zakresie - będą atakowac.

Spowoduje to ogromny tłok wokół jego heksów - czyli tych, które musi zdobyc gracz. Jeśli z
kolei damy mu za dużo do obrony, będzie ganiał od heksa do heksa, ułatwiając zadanie
przeciwnikowi.

Oczywiście nie ma idealnej recepty na ilośc heksów zwycięstwa, które nalezy dac po obu
stronach, ale generalnie lepiej będzie jeśli komputer nie będzie się zbyt rozpraszał, poza tym lepiej
gra gdy jest ustawiony na "Aggresive" - nawet jesli historycznie - bitwa była z jego strony obroną.

Aby nie rzucił wszystkiego do przodu, wokół heksów których ma bronic, można ustawic jednostki
okopane i nieruchome, których nie będzie mógł zabrac, a reszta będzie nękac atakujących na
przedpolu.

- "SHeksy", są to heksy na których mogą pojawiac się jednostkiu zakupione w czasie bitwy. Można
na nich oczywiście również rozstawiac się przed walką. Komputer jednak zawsze zaczyna z wojskiem
już rozstawionym - zatem trzeba się zastanowic, czy w ogóle potrzebuje tych heksów. Wynika to
z błędów jakie notorycznie popełnia w czasie walki. Przede wszystkim, nigdy nie kupuje jednostek i nie
rozstawia dodatkowych sił, dopóki jego SHeks (a nie VHeks) nie będzie zagrożony. Można w tym
celu połączyc połozyc na jednym heksie SHeks dla komputera i VHeks dla gracza - wtedy oczywiście
będzie kupował, ale grozi to przysłowiową "teleportacją" jednostek do okrążonego miasta, mimo odcięcia
przez gracza wszystkich dróg dookoła - nieładnie to wygląda.

Słowem tak źle i tak niedobrze. Najlepiej chyba nie dawac komputerowi wcale SHeksów, a posiłki zapewnic
ustawiając ich pojawienie się w określonym miejscu i określonej sile, przy pomocy odpowiedniej opcji, w
czasie budowy scenariusza.

- "Deployment Heksy", to heksy przeznaczone dla gracza, do rozstawiania tylko w pierwszym ruchu, przed
bitwą - potem znikają. Jeśli gracz nie rozstawi się na nich od razu, to potem będzie mógł rozstawic się jedynie
na SHeksach (o ile je ma). Można je stosowac do limitowania jednostek rozstawionych w pierwszej linii.
Reszta musi dojechac wtedy gdzieś z tyłów, gdzie dajemy SHeksa. Można również stosowac je do
limitowania całkowitego rozstawienia jednostek gracza w danym scenariuszu. Jeśli oprócz nich nie damy mu
SHeksa, to będzie mógł rozstawic tylko tyle jednostek, ile ma Deployment Heksów.

Szczególnego znaczenia te heksy nabierają w pierwszym scenariuszu każdej kampanii. Otóż tam, twórca sam
musi postawic na Deployment Heksach te jednostki gracza, które będą stanowic jego "core" czyli pulę jednostek,
która potem będzie szła z nim od bitwy, do bitwy. Pamiętajmy, że to działa tylko w pierwszym scenariuszu
kampanii. Jakiekolwiek jednostki ustawione z góry na Deployment Heksach, w późniejszych scenariuszach,
po prostu się nie pojawią. Tam już musi rozstawiac gracz.


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: czata Czerwiec 02, 2009, 03:54:39
Nie wiem, czy mogę uzupełniać Mistrza, ale dodam o "Deployment Heksy".

Szczególnego znaczenia te heksy nabierają w pierwszym scenariuszu każdej kampanii. Otóż tam, twórca sam
musi postawic na Deployment Heksach te jednostki gracza, które będą stanowic jego "core" czyli pulę jednostek,
która potem będzie szła z nim od bitwy, do bitwy. Pamiętajmy, że to działa tylko w pierwszym scenariuszu
kampanii. Jakiekolwiek jednostki ustawione z góry na Deployment Heksach, w późniejszych scenariuszach,
po prostu się nie pojawią. Tam już musi rozstawiac gracz.

Jeśli chcemy, żeby części składowe naszej kampanii dało się grać jako samodzielne scenariusze, na polach "Deployment" też musimy ustawić jednostki.
Nie będzie ich do dyspozycji podczas grania scenariusza w ramach kampanii, ale będą podczas scenariusza samodzielnego (jako rekompensata za corowe jednostki).

Pozdrawiam, Czata


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Czerwiec 02, 2009, 06:39:15
Oczywiście, że możesz uzupełniac i każdy może - pod dwoma warunkami:

1) Podaje porady SPRAWDZONE i PEWNE (ten wątek, to nie jest miejsce na pytania, bo się rozmyje - wątek z pytaniami założył już Mirkus - poniżej)

2) Używa konsekwentnie tego samego nazewnictwa, co ja (w przeciwnym razie pozwolę sobie na edycję wpisów).

I może jeszcze jedno: Jeśli wpis będzie dotyczył kwestii poruszanych dużo wcześniej, pozwolę sobie przeniesc go jako "PS" z podaniem autora, do mojego wpisu o tej tematyce.

To wszystko celem zachowania przejrzystości.

   


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Czerwiec 02, 2009, 10:09:52
Kupujemy jednostki:

Wyjaśnię teraz ten proces wyłącznie od strony TECHNICZNEJ, bo dobór jednostek, to jest
już kwestia koncepcji i planu scenariusza - w tej chwili się tym zajmowac nie będziemy.

Zakupu jednostek dokonujemy poprzez wciśnięcie klawisza "kupuj" (w niebieskiej ramce).

Identyczny klawisz jest również w panelu spisu jednostek (widok "2") i spełnia tę samą rolę,
ale ja wolę kupowac w widoku mapy, gdyż tu, od razu, będzie można je rozstawic na mapie.

Naciskamy więc "kupuj" i wyskakuje takie okienko:

(http://i129.photobucket.com/albums/p235/amk64/Image5.jpg)

Sekcja 1 - tu wybieramy kraj, z puli którego kupujemy jednostkę

Sekcja 2 - lista dostępnych jednostek (góra) i ich możliwych transportów (dół)

Sekcja 3 - modyfikowalne parametry kupowanej jednostki, takie jak (od góry): okopanie, kolejka
jeśli mają przybyc jako posiłki, poziom doświadczenia, belki doświadczenia, siła "bazowa", siła
"bieżąca" jednostki.

UWAGA! Wszystkie te parametry zostaną nadane w takich samych wartościach, wszystkim
kolejno kupowanym jednostkom, o ile nie zmienimy ich ręcznie przy kolejnych zakupach, lub nie
uruchomimy filtra "Class" (Sekcja 1), albo nie zmienimy kraju dla którego kupujemy.


Ale wszystkie te wartości będzie można jeszcze zmienic po rozstawieniu, w widoku "2"
(panel jednostek). Tutaj najlepiej nadac tylko punkty Basic Strength i Current Strength np: 10/5,
a resztę, na tym etapie zostawic pustą.

Sekcja 4 - podgląd danych jednostki w efilu. Jak widac paliwo i amunicję możemy modyfikowac.
Będzie to obowiązywac w pierwszej kolejce scenariusza - o ile w panelu opcji głównych scenariusza
(widok "1") w opcji "ver 2xxFeatures" zaznaczyliśmy 3 i 4.


Jeśli w tej samej opcji wybraliśmy 1i 8, każda nowo kupowana jednostka dla danego kraju, będzie
miała doświadczenie i siłę tam zdefiniowane. Ale można zmienic to tutaj ręcznie.

Jeśli chcemy wybrac transport dla jednostki, dobrze jest odznaczyc, na dole opcję "Inc Fortifications".
Na liście transportów nie będą pojawiały się wtedy fortyfikacje - będzie przejrzyściej.

Każdy zakup potwierdzamy klawiszem "Kup", wtedy jednostka pojawi się na liście, po prawej. Zakup
możemy anulowac poprzez "Remove". Kiedy uznajemy zakupy za gotowe, naciskamy "Zamknij" i
wracamy do okna widoku mapy, a tam przy pomocy klawisza "rozstaw" ustawiamy jednostki na mapie.

UWAGA! zakupy nie są ostateczne, nie musimy kupic wszystkiego od razu - zawsze możemy wrócic
do panelu zakupów i dorzucic coś jeszcze.


Poniżej klawiszy "Kup" i "Zamknij" widac komunikat "UNITS FOR PLAYER 1" - wskazuje on liczbę
jednostek, jaką w danym momencie ma dana strona scenariusza, aby nie przekroczyc limitu = 100

Po wybraniu w Sekcji 1, opcji: "Player 2"  w tym miejscu pojawi się jego licznik jednostek.


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Czerwiec 02, 2009, 10:48:25
Skoro skończyliśmy kupowanie, wracamy do widoku mapy.

Tu drobna nieścisłośc - wyżej napisałem, że trzeba tam nacisnąc "rozstaw" - otóz nie.
Po zamknięciu panelu zakupów, widok mapy pojawi się już z otwartym oknem rozstawienia.
Jeśli z jakichś powodów nie chcemy od razu rozstawiac i zamkniemy je - dopiero wtedy
musimy użyc przycisku "rozstaw" aby ponownie je włączyc.

Widok mapy z otwartym oknem rozstawienia wygląda tak:

(http://i129.photobucket.com/albums/p235/amk64/Image33.jpg)

W tej chwili na liście kupionych jednostek, przygotowanych do rozstawienia, jest tylko jedno działo,
no ale budując prawdziwy scenariusz, będzie ich tam znacznie więcej.

Przed rozstawieniem możemy ustalic w którą stroną ma "patrzec" nasza jednostka, a robimy to
klikając w strzałki obok "Face". Możemy potem zaznaczyc "Same face to each unit", wtedy
każda jednostka z listy będzie skierowana tak samo.

Potem wystarczy już tylko kilknąc heks na mapie, a jednostka tam się ustawi.

Panel rozstawienia osobno widzi jednostki lądowe, a osobno powietrzne. Żeby zobaczyc listę
tych drugich, musimy zaznaczyc: "Air Units"

Na przedstawionym widoku mapa jest w trybie strategicznym, te znaczki, to tym razem symbole
jednostek, które są już na mapie. Jednak przed rozstawieniem radzę przełaczyc mapę do widoku
szczegółowego, ponieważ ustawiając jednostkę w trybie strategicznego widoku mapy - łatwo jest
pomylic się o jeden heks.

Jak cofnąc omyłkowe rozstawienie? Póki mamy otwarte okno rozstawiania, należy kliknac jednostkę
stojącą na mapie, a wtedy wskoczy z powrotem do okna i możemy ją rozstawic w nowym miejscu.
Jeśli natomiast już skończyliśmy rozstawianie i zamknęliśmy okno, należy kliknąc "rozstaw" raz
jeszcze, aby okno (puste) się otworzyło i postępujemy jak wyżej.


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Czerwiec 04, 2009, 10:20:17
Czas na ostatnie okno budowy scenariusza - widok parametrów jednostek ("widok - 2").

(http://i129.photobucket.com/albums/p235/amk64/Image22-1.jpg)

Sekcja 1 - parametry głowne jednostki (kraj, transport, wygląd). Jesli nie popełniliśmy
jakichś błędów przy zakupach - nie musimy tu nic zmieniac. Przydatna jest natomiast
wartosc w niebieskiej ramce (reinforce) - czyli posiłki. Ustala ona, w której kolejce
jednostka wejdzie do scenariusza jako posiłki. "0" - oznacza, że jest od początku.

W drugiej niebieskiej ramce mamy cztery przyciski od lewej:

Upgrade jednostki - działa tak jak w grze - jeśli chcemy jednostkę wymienic na jakąś inną,
dodac/zabrac jej transport - to wciskamy i robimy. Jednostki nie trzeba od nowa rozstawiac.

Zakup nowej jednostki - działa tak samo jak z widoku mapy - patrz wyżej

Klonowanie jednostki - jak sama nazwa wskazuje - acz początkującym nie polecam.

Usuń jednostkę ze scenariusza - jak sama nazwa wskazuje....

Sekcja 2 - nazwa własna jednostki. Klikamy "Add" i w pojawiającym się oknie, wpisujemy
np: "III/231/2ID", albo "Kampfgruppe Schnitzel", czy cokolwiek sobie wymyślimy.

Sekcja 3 - najważniejsze wartosci jednostki (kolumnami), punkty doświadczenia, okopanie
początkowe, początkowy stan, amunicji, początkowy stan paliwa, ostatniego nie używam.
kolumna druga: belki doświadczenia, siła bieżąca, siła podstawowa, pozostałe punkty
ruchu, "last suppression" - też nie używam.

Na samym dole możemy dodac jednostce lidera - wybierając jednego z 15 - ale jaki to będzie,
to się okaże w grze.

Sekcja 4 - tu sobie możemy pooglądac jednostkę :)

Sekcja 5 - lista jednostek w scenariszu. Podświetlając jednostkę na granatowo, wybieramy ją
do ustawiania parametrów w sekcjach: 1, 2 i 3.

Jak się dowiedziec, gdzie ona stoi na mapie?
Bardzo prosto - zaznaczamy na granatowo i skaczemy do widoku "3" (mapa). Wybrana tutaj
jednostka, tam pokaże się zaznaczona srebrnym heksem - i odwrotnie, jeśli w widoku mapy
zaznaczymy jednostkę i skoczymy do tego widoku, to ta jednostka będzie na granatowo - na
tej liście.

Sekcja 6 - Filtry listy jednostek - jeśli chcemy widziec tylko określoną klasę lub jednostki
określonej strony czy też kraju i wiele innych kryteriów.


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Czerwiec 04, 2009, 10:32:24
Uwaga ogólna do całego edytora:

W niektórych oknach - jak na przykład w tym - widac przycisk "Edit Bytes" (edytuj bajty), albo "Edit unknown bytes".
Są to przyciski pozostawione do edycji bajtów, których znaczenia jeszcze nie odkryto, albo do zaawansowanej edycji
pliku silnika gry - lepiej trzymac się od nich z daleka, chyba, że wiemy na 100%, co robimy.

To wszystko, co opisałem powyżej, pozwoli na skuteczne zbudowanie działającego scenariusza, ale oczywiście to tylko
niewielki ułamek funkcji LG Suite. Jeśli nie będzie pytań, co do tych etapów (przypominam, że do pytań służy osobny temat - nie ten), to niedługo zabiorę się za opisywanie bardziej zaawansowanych sztuczek. Dlatego tych, którzy wiedzą więcej i widzą, że to i owo pominąłem - proszę o cierpliwośc - to był tylko wykład wstępny.


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: Patusz78 Lipiec 07, 2010, 08:06:54
A skąd można pobrać LG Suite. ?


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: Rozprza Lipiec 07, 2010, 08:13:53
A skąd można pobrać LG Suite. ?
http://luis-guzman.com/zips/SuitePG2_422.zip
Link chyba aktualny...
Na stronie luisa znajdziesz bez problemu.
Gustlik, chyba to trzeba przenieść do pytań?
Patusz78 przejrzyj temat z pytaniami.



Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: mara Luty 13, 2011, 09:16:53
(http://i129.photobucket.com/albums/p235/amk64/Image5.jpg)

Sekcja 2 - lista dostępnych jednostek (góra) i ich możliwych transportów (dół)
nie wiem czy dobrze skumałem. Jak chcę usunąć jednostki dostępne w danym scenariuszu z listy zakupów to wystarczy usunąć z listy w sekcji 2?


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Luty 13, 2011, 09:39:37
Nie, te listy są nieedytowalne. To jest po prostu lista dostępnych jednostek, z której wybiera się te które chce się umieścić na mapie. Jedyne możliwe ograniczenie listy zakupów dokonuje się poprzez wybór określonego frontu dla scenariusza, ale to robi się w oknie ustawień początkowych.


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Luty 13, 2011, 09:41:47
Uwaga!

To jest samouczek dla PG2, a nie dla Open Gen. Pokazana tu wersja Suite jest stosunkowo stara i nie zawiera wszystkich możliwości dostępnych dzisiaj.


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: mara Styczeń 20, 2013, 01:56:09
Ogromna prośba do Gustlika - czy jest możliwość żebyś zrobił taki samouczek dla nowej wersji OS?


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Styczeń 20, 2013, 02:49:02
Jest taki poradnik w pdf'ie - tyle że po angielsku u Luisa na stronie. Można by się zastanowić jak go przetłumaczyć.

http://luis-guzman.com/OpenGen/Manual_OSuite-ScenarioCreation.pdf


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: mara Styczeń 20, 2013, 09:13:28
Może znajdzie się na forum osoba z dobrą znajomością angielskiego i chęcią przetłumaczenia tego samouczka?


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: mara Styczeń 21, 2013, 09:06:15
Czy ktoś wie jak edytować dokument w Adobe Reader?


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: derwiszx Styczeń 21, 2013, 11:39:27
Programem  Adobe Acrobat mozna to robić o ile dokument nie jest zabezpieczony hasłem. MS Office równiez chyba ma taką mozliwość.


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: mara Styczeń 22, 2013, 04:13:01
Derwiszx a mógłbyś sprawdzić ten plik samouczka do którego link podał Gustlik. Próbowałem go edytować ale ni potrafię.


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: derwiszx Styczeń 23, 2013, 01:58:12
Da się edytować programem Adobe Acrobat Pro. To dosyć złożony program i przyznam się, że nie bawiłem się nim zbyt dużo, ale pojedyncze zdanie udało mi się wyedytować i zmienić.  Trzeba pogrzebac w w opcji Tools tego programu.

A generalnie poszukać jakiegoś samouczka.

Można również eksportować plik PDF do innego formatu na przykład MS WORD. Zmienić go w MS Wordzie i z powrotem przekształcić w PDF przy pomocy Acrobata.

Eksport do formatu Word niby prosty, ale po wczytaniu w wordzie tak eksportowanego pliku zmieniła sie justacja tekstu (był chyba jakiś problem z dopasowaniem albo brakiem któregoś fontu), Trzeba by poświecić troche czasu na eksperymenty i opanowanie tych programów.  Możliwe że, mam niedopasowane albo przestarzałe wersje tych programów. Adobe Acrobat 9 Pro i MS  Office 2007.
Najlepiej żeby wypowiedział się ktoś majacy doświadczenie w obróbce  PDF.

Być może właściwszą drogą byłoby nawiązanie kontaktu z autorem tego samouczka i zaproponowanie mu pomocy w jego spolonizowaniu.  Przesłałby roboczą wersję anglojęzyczną, tak żeby po przetłumaczeniu na polski miał gotowca z którego  przy pomocy swoich narzędz zrobiłby  PDF-A.



Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: derwiszx Styczeń 23, 2013, 02:47:30
Można również przy pomocy Adobe Acrobat zrobić eksport PDF do formatu HTML. Format HTML mozna łatwo edytować dowolnym edytorem np  (Ms Word) wprowadzić polskie teksty i w takiej formie (HTML) upowszechnić. W sumie dokument HTML pożera mniej zasobów niz PDF jest więc być może wygodniejszy w użyciu. Zresztą później HTML mozna przerobić z powrotem na PDF.

W załączniku  Przewodnik skonwertowany do wersji HTML. Trzeba tylko przetłumaczyć.


Poza tym z wersji HTM jak i z wersji PDF bardzo łatwo jest wyciągnąć obrazki. Mając gotowe obrazki wystarczy dodać tłumaczenie i można   zrobić forumową wersję poradnika w jakimś specjalnie wydzielonym wątku  tak jak to w przeszłości robił  Gustlik. 

[załącznik usunięty przez administratora]


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: mara Styczeń 23, 2013, 09:06:23
Dzięki Derwiszx, spróbuję się tym zająć (tłumaczeniem).


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: derwiszx Styczeń 23, 2013, 12:55:29
Pobawiłem się programem Adobe Acrobat.  Okazuje się, ze bardzo łatwo mozna edytować tekst i dowolnie grzebać w PDF.

Poniżej próbka, zmiany tekstu z angielskiego na polski.

Niestety mie znam się na Open Suite i uzyte tam terminy angielskie sa mi obce, ale samo zamienianie tekstu angielskiego na polski jest proste. Mozna również zmieniać polozenie obrazków, dodawać nowe obrazki itp.

W ząłaczniku zrzut ekranu  podczas używania Adobe Acrobat do edycji tekstu i zastępowania tekstu angielskiego przykładowym tłumaczeniem polskim.

[załącznik usunięty przez administratora]


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: mara Styczeń 23, 2013, 09:16:26
To miałbym jeszcze jedną prośbę - jak byś mógł podwiesić ten plik w PDF bo u mnie Adobe go nie widzi jak chcę zrobić konwersję.


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: derwiszx Styczeń 23, 2013, 09:23:13
Chodzi ci o ten  PDF w którym zmieniłem to jedno zdanie widoczne na screenie z załącznika?



P.S.
Nawiasem mówiąc, grzebanie w PDF okazało się na tyle łatwe, że spróbowałem potłumaczyć manual OG i z rozpędu przetłumaczyłem już 3 stronki, trzeba będzie jeszcze zmienić kilka screenów bo niektóre screeny w tym manualu są z wersji hiszpańskojęzycznej ;). A ogólnie to fajnie jest polonizować fragmenty dotyczące istoty gry, a nieciekawie wszystko co dotyczy spraw porządkowych takich jak na przykład instalacja czy spis treści.



Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: mara Styczeń 23, 2013, 09:39:52
Ja mam inną wersję jak na załączonym obrazku i za cholerę nie mogę edytować.

[załącznik usunięty przez administratora]


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: derwiszx Styczeń 23, 2013, 09:47:51
bo to musi być program Adobe Acrobat.  Ja mam Adobe Acrobat 9 Pro (w wersji angielskiej).  Poszukaj na forach warezowych na przykład na http://www.pEb.pl/

Moja wersja ma ok 350 MB


Tytuł: Odp: Robimy scenariusz - przewodnik
Wiadomość wysłana przez: sympatyk Styczeń 26, 2013, 12:19:47
Chodzi ci o ten  PDF w którym zmieniłem to jedno zdanie widoczne na screenie z załącznika?



P.S.
Nawiasem mówiąc, grzebanie w PDF okazało się na tyle łatwe, że spróbowałem potłumaczyć manual OG i z rozpędu przetłumaczyłem już 3 stronki, trzeba będzie jeszcze zmienić kilka screenów bo niektóre screeny w tym manualu są z wersji hiszpańskojęzycznej ;). A ogólnie to fajnie jest polonizować fragmenty dotyczące istoty gry, a nieciekawie wszystko co dotyczy spraw porządkowych takich jak na przykład instalacja czy spis treści.



Skoro Ci to idzie, to może przetłumaczysz całość?  Na pewno się przyda.  Będę Ci za to wdzięczny.