Kilka pytań nowicjusza.

Zaczęty przez triste, Czerwiec 26, 2010, 06:37:46 PM

Poprzedni wątek - Następny wątek

Kafar85

Hm, hm, wydaje się mi, że od początku pytałem na czym polega problem :) Widocznie przeoczyłem fakt, iż nie wszystkie jednostki automatycznie dobierają transport :) A wydawało mi się, że w instrukcjach wszelkich opisane było, że nie trzeba używać tego przycisku :)

sachiel24

Witam!
Mam pytanie odnośnie niemieckiej piechoty w efilach. Występuje tam zwykła infantry, schutzen i jagers . Czy ktoś wie, jakie róznice w wyposażeniu/przeszkoleniu miały w rzeczywistości te formacje? W jaki sposób można je zobrazować w efilu? Czym się różniły? pozdr

Gustlik

Schutzen - to była piechota w dywizjach pancernych - późniejsi "Panzergrenadiere". Od "zwykłej" piechoty powinien różnić ją większy dostęp do środków transportu - halftracki i ciężarówki, oraz większe inicjatywa i atak przeciwpancerny. Ale nie za dużo - tak z 1 punkt.

Jaeger - to raczej nazwa tradycyjna. Nie spotkałem opisu istotnych różnic w czasie II WW, bo w czasie pierwszej wojny, pełnili rolę lekkiej piechoty i wtedy jeszcze jakieś różnice można zbudować.
"You'll take my life but I'll take yours too
You'll fire your musket but I'll run you through
So when you're waiting for the next attack
You'd better stand there's no turning back"

EFILE, KAMPANIE:
http://opengeneral.pl/

sachiel24

Dzięki Gustlik ;) A jakbys tak jeszcze potrafił wskazać różnice dla landwehr, Freikorps , Grenzwacht i Sicherheitspolizei to bym Cię ozłocił ;D  Dla mnie to w zasadzie podobne funkcje i wartość (minimalna) ale w efilu który wziąłem na tapetę (Og_wx) każda pierdułka jest wyszczególniona ;)
pozdr

Gustlik

Wiesz co, ja te jednostki zrobiłem trochę "na czuja"
- Friekorps jako jednostka paramilitarna (podobnie jak w innych krajach "militia"
- Landwehr, podobnie jak Freikorps tylko bardziej "zmilitaryzowani" - oni mieli więcej wspólnego z wojskiem
- Grenzwacht - to już jednostka zupełnie regularna, na poziomie słabszej piechoty - za to widzą na 3.
- Sipo, to zupełnie inna bajka. Tajna policja, która ma "Combat Support" - ze względu na szczególny rodzaj "motywowania", podobnie jak NKWD czy Kempeitai. Choć militarnie - niewiele znaczy. No i jest nie do kupienia dla gracza.

"You'll take my life but I'll take yours too
You'll fire your musket but I'll run you through
So when you're waiting for the next attack
You'd better stand there's no turning back"

EFILE, KAMPANIE:
http://opengeneral.pl/

sachiel24

Dzięki Gustlik.  A teraz kolejne pytanie. Czy jest sposób podczas tworzenia jednostki na szybkie znalezienie dla niej fajnej ikonki, zamiast mozolnego przeszukiwania "po jednej"? Czy jest jakiś panel, który pokazuje większą ilość jednostek, abym mógł znaleźć "tę jedyną" ?

Gustlik

Jedynym wyjściem jest wpisywanie w wewnętrznej wyszukiwarce LG Suite, w widoku "Show Panzer 2 Icons", w linii "On Icons Descriptions" - słów: "tank", "infantry" itp. To zawsze zawęzi wynik.

Albo konkretnego modelu np: Pz IV.  Z tym że to jest połowiczne wyjście, bo czasem się zdarzy, że akurat ikona jest źle opisana przez twórcę
"You'll take my life but I'll take yours too
You'll fire your musket but I'll run you through
So when you're waiting for the next attack
You'd better stand there's no turning back"

EFILE, KAMPANIE:
http://opengeneral.pl/

Gustlik

Wesz co - taka generalna zasada przy tworzeniu efila - otóż są dwa sposoby na jego budowę:

1) Wsadzić historyczne dane do Excela i na podstawie zadanych wartości, kazać mu przeliczać wartości jakie pojawią się w grze - patrz - Adler.

2) Oprzeć się na danych wyjściowych efila SSI i modyfikować je, albo dodawać nowe intuicyjnie, sprawdzając jednocześnie ich efekt w grze - tak robię ja.

Oba sposoby mają swoje zady i walety.
Ten pierwszy czasem prowadzi do śmiesznych wyników, bo nie każdy współczynnik typu: kaliber, grubość pancerza, czy szybkostrzelność da się tak wprost przełożyć na liczby bezwzględne. Poza tym nie do każdej jednostki da się te dane znaleźć.
Wadą drugiego sposobu jest możliwość popełnienia niekonsekwencji, lub błędu formalnego - ale przynajmniej jednostki nie będą "czystą teorią", a jeden punkt w tę czy w tamtą - zawsze można poprawić.

Bo można zrobić od razu 30 modeli czołgów z wyliczeń Excelowych i wprowadzić je na sztywno - będzie szybko, konkretnie i konsekwentnie, tylko co jeśli okaże się, że jeden z współczynników obliczono z błędnych założeń?

Można zrobić 2-3 czołgi, zobaczyć jak ze sobą walczą i - jeśli się sprawdzą - potem stosować je jako punkty odniesienia.

Dlatego budowa efila powinna iść w parze z budową kampanii i scenariuszy na niego. Pamiętaj - efil bez kampanii jest sztuką dla sztuki. Nie przejmuj się, że nie masz wszystkich jednostek w tym czy innym kraju. To nie jest najważniejsze. Najważniejsze jest - mieć podstawowe jednostki sprawdzone - jako stabilną platformę odniesienia do budowy nowych.
"You'll take my life but I'll take yours too
You'll fire your musket but I'll run you through
So when you're waiting for the next attack
You'd better stand there's no turning back"

EFILE, KAMPANIE:
http://opengeneral.pl/

derwiszx

Cytat: Gustlik w Marzec 25, 2012, 09:30:48 PM
Wiesz co, ja te jednostki zrobiłem trochę "na czuja"
- Friekorps jako jednostka paramilitarna (podobnie jak w innych krajach "militia"
- Landwehr, podobnie jak Freikorps tylko bardziej "zmilitaryzowani" - oni mieli więcej wspólnego z wojskiem
- Grenzwacht - to już jednostka zupełnie regularna, na poziomie słabszej piechoty - za to widzą na 3.
- Sipo, to zupełnie inna bajka. Tajna policja, która ma "Combat Support" - ze względu na szczególny rodzaj "motywowania", podobnie jak NKWD czy Kempeitai. Choć militarnie - niewiele znaczy. No i jest nie do kupienia dla gracza.



Nie przypuszczałem, że tyle ciekawych informacji można zdobyć studiując same tylko nazwy formacji . :D
Jako, że znam trochę niemiecki do tej pory te nazwy kojarzyły mi się z dosłownym tłumaczeniem na język polski. czyli
Freikorps - wolny korpus (wolni strzelcy), Landwehr- wojska terytorialne, Grenzwacht- straz graniczna itp.

Teraz zachęcony tym co napisał Gustlik zajrzałem se do netu żeby dowiedzieć się czegoś więcej. I takie oto ciekawostki znalazłem.

Freikorps (niem. wolny korpus) ? ochotnicze, skrajnie prawicowe formacje paramilitarne działające w Niemczech w latach 1918-1922, założone przez zdemobilizowanych żołnierzy.

Landwehra (niem.: Landwehr, tłum.: od Land - ziemia, kraj i Wehr - obrona = obrona krajowa, staropol.: landwerzysta) ? kategoria obowiązku wojskowego drugiej kolejności i jednostki wojskowe tzw. drugiej kolejności, formowane w Prusach, Niemczech, Austro-Węgrach i Szwajcarii w XIX i XX wieku.
W Niemczech hitlerowskich w jednostkach Landwehry służyli rezerwiści podlegający obowiązkowi służby w wieku 35-45 lat.


W związku z powyzszym byc może warto by aby w celu urealistycznienia np:
Grenzwacht - miał nieco większy zasięg widzenia niż jednostki zwykłej piechoty, ale był słabiej uzbrojony
Landwwhra- jako że tam "emeryci" występują mogłaby mieć mniejszą mobilność i zdolności bojowe (obrona, atak)
Freikorps- fanatycy-ochotnicy (brak karności) - zmniejszone możliwości obronne.
Gratia gratiam parti

Gustlik

CytatGrenzwacht - miał nieco większy zasięg widzenia niż jednostki zwykłej piechoty, ale był słabiej uzbrojony
Landwwhra- jako że tam "emeryci" występują mogłaby mieć mniejszą mobilność i zdolności bojowe (obrona, atak)
Freikorps- fanatycy-ochotnicy (brak karności) - zmniejszone możliwości obronne.

I tak też to mniej więcej ująłem w swoim efilu.

Z tym, że Freikorpsy formalnie przetrwały do lat 30-tych, kiedy zostały wchłonięte przez SA i SS

Aaaa... i jeszcze jedne gagatki - tzw "Selbstschutz", który najpierw "wsławił" się zwalczaniem Powstań Śląskich, a potem tworzył tzw V Kolumnę w czasie kampanii wrześniowej. W dużej mierze można ich traktować jako spadkobierców Freikorpsów
"You'll take my life but I'll take yours too
You'll fire your musket but I'll run you through
So when you're waiting for the next attack
You'd better stand there's no turning back"

EFILE, KAMPANIE:
http://opengeneral.pl/

sachiel24

Wysłany przez: Gustlik
CytatWesz co - taka generalna zasada przy tworzeniu efila - otóż są dwa sposoby na jego budowę:

1) Wsadzić historyczne dane do Excela i na podstawie zadanych wartości, kazać mu przeliczać wartości jakie pojawią się w grze - patrz - Adler.

2) Oprzeć się na danych wyjściowych efila SSI i modyfikować je, albo dodawać nowe intuicyjnie, sprawdzając jednocześnie ich efekt w grze - tak robię ja.
Też wolę metodę drugą. Ta pierwsza to jakoś kosmicznie brzmi...

Wysłany przez: derwiszx
CytatW związku z powyzszym byc może warto by aby w celu urealistycznienia np:
Grenzwacht - miał nieco większy zasięg widzenia niż jednostki zwykłej piechoty, ale był słabiej uzbrojony
Landwwhra- jako że tam "emeryci" występują mogłaby mieć mniejszą mobilność i zdolności bojowe (obrona, atak)
Freikorps- fanatycy-ochotnicy (brak karności) - zmniejszone możliwości obronne.
To zależy w jakis sposób chcesz definiować siłę i możliwości jednostki. Np. zasięg rozpoznania to dla mnie przede wszystkim posiadanie oddziałów rozpoznawczych w strukturze jednostki, a nie "widzenie". Taki grenzwacht może dobrze znać okoliczny teren, ale czy potrafi na bierząco go monitorować? Czy w swojej strukturze posiadał oddziały rozpoznawcze ( i to nalepiej szybkie, jak samochody rozpoznawcze) w ilości większej niż pułk piechoty? A jak z wyposażeniem radiowym? Tego właśnie nie wiem..
To samo z Landwehrą - zmniejszyć im ruch, bo to "dziadki"? a z drugiej strony nie zapominajmy, że w składzie zwykłej "młodej" piechoty jest za to sporo sprzętu ciężkiego (działka piechoty, k-my, pepance, moździerze itp.), które spowalniają ruch tych "młodzików".  Natomaist Landwehra, przypuszczam że była wypsażona w tego typu broń bardzo skąpo... więc powinna być mobliniejsza :) Trudno to pogodzić z sobą...
pozdr

Gustlik

#146
I tu kłania się jeszcze jedna rzecz - mianowicie "grywalność". Otóż - tworząc jakąś jednostkę myśl nie tylko o jej historycznych uwarunkowaniach, ale także o tym CZEMU ON MA SŁUŻYĆ W GRZE.

Bo tworzenie (mnożenie) jednostek tylko dlatego, że były - ma niewielki sens. Pamiętaj, że drabinka cenowa nie jest nieskończona i można na niej umieścić tylko określoną ilość jednostek, a minimalny skok ceny o 12pp też zadania nie ułatwia.

Dlatego zawsze trzeba się zastanowić co taki twór ma wnieść do gry i w jaki sposób może być użyteczny dla gracza.

Na przykład - wiadomo, że tania piechota będzie mu służyć jako "zapychacz dziur". Tylko, że on nie potrzebuje mieć czterech rodzajów takich zapychaczy - równie dobrze posłuży mu jeden, a reszta będzie wirtualnie martwa.

Dlatego ja wolałem dać tym Grenzwachtom 3 punkty zasięgu widzenia, nawet jeśli to naciąganie rzeczywistości, ale przynajmniej jest szansa, że w ten sposób będą użyteczni do roli w jakiej historycznie służyli.

Landwehra chodząca na 2 pola stanie się faktycznie jednostką tyłową, a nie tanim mięsem armatnim do "rozpoznania bojem"

i tak dalej....
"You'll take my life but I'll take yours too
You'll fire your musket but I'll run you through
So when you're waiting for the next attack
You'd better stand there's no turning back"

EFILE, KAMPANIE:
http://opengeneral.pl/

derwiszx

#147
Dobrze to Gustlik ująłeś.
Większy zasięg widzenia u Grenzwacht można tez uzasadnic tym, że pogranicznicy sa wyposażeni w lornetki , psy czy inne detektory
pozwalające im na skuteczniejsze wykrywanie  wroga  (bo to ich główne zadanie jest).
Przy okazji może pasowałaby im cecha "nigdy nie da się zaskoczyć" ew.  widzialność w kazdym terenie taka sama jak na CLEAR.

Co do Landwehry, to nie zdziwiłoby mnie gdyby ruch pieszy mieli ograniczony nawet do tylko jednego pola.

Ale najważniejsza kwestia poruszona przez Gustlika to grywalność.

W Kampaniach w ogóle nie biorę pod uwagę zakupu słabszych jednostek piechoty, zapchajdziurami wszak mogą byc jednostki AUX (o ile są dostępne) a jeśli ich nie ma to i tak zazwyczaj nie opłaca się inwestowanie w słabe jednostki bo kasy nigdy za dużo się nie ma by wyrzucać ją w błoto (czyt. bez długoterminowej perspektywy).

Inaczej mogą się mieć sprawy w rozgrywce człowiek .vs. człowiek albo przy graniu pojedynczych scenariuszy, tam zakup zapchajdziury częściej może być strategicznie uzasadnionym posunięciem.
Gratia gratiam parti

Gustlik

Cytat
Inaczej mogą się mieć sprawy w rozgrywce człowiek .vs. człowiek albo przy graniu pojedynczych scenariuszy, tam zakup zapchajdziury częściej może być strategicznie uzasadnionym posunięciem.

Oczywiście - dlatego ja strasznie nie lubię pojedynczych scenariuszy, gdzie praktycznie można poświęcić wszystko, pójść na całkowitą "młóckę" - a ostatni heks zająć jednopunktowym ocalałym reconem. A spróbuj tak grać w kampanii....
"You'll take my life but I'll take yours too
You'll fire your musket but I'll run you through
So when you're waiting for the next attack
You'd better stand there's no turning back"

EFILE, KAMPANIE:
http://opengeneral.pl/

Zsamot

Zwłaszcza gdy masz wyłączone uzupełnianie między scenariuszami...
ps. odnośnie tego efila, jeżeli mogę coś rzec, to nie polecam mocne ingerowanie w lotnictwo, może to zaowocować jak było w People General, że lotnictwo stało się misjami, co dla mnie mocno zniszczyło cały urok grania.
http://opengeneral.pl/
Allah jest wielki ale B-52 też jest duży.
Jesteśmy na FB:
https://www.facebook.com/groups/140111696051369