Jak zrobić mapę do gry - poradnik.

Zaczęty przez Gustlik, Styczeń 10, 2011, 09:57:41 PM

Poprzedni wątek - Następny wątek

sympatyk

    Wydaje mi się, że zmienił się sposób publikowania map.
    Czy ktoś biegły w mowie i piśmie ( angielski) może to potwierdzić? Co prawda jest tłumacz google, ale .. coś nie wszystko jest zrozumiałe.
    Na JPs są wpisy od lguzman:
    .... Btw: Thank you very much because you included also archive Googlemaps :bow :bow :bow ... that helps a lot

    Btw2: Now that MapFinder is up to date and it include map and mapx files, I think mapx files could be removed from sourceforge, as they are not downloaded (not needed) by game, isn't ?

    lvjtn odpowiedział:
    sure , they can be removed from sf. it's enough we can download them from mapfinder ....

    lguzman wkleił  taką instrukcję:

    Here it is how I would edit if it helps:
    ______________________________________________________________________

    Please send the maps to
lguzval@yahoo.es only atm (so no need to send to Gilestiel and Steve).

Please include attached:

1.- The image file/s: .bmp or .png and also MAP#xy.shp files when available.
2.- The mapfile/s ( .map and/or .mapx)
3.- The googlemap info, either pasting the HTML code or as google#.txt (being # the map number) ... see below.
4.- ... and if map is compatible with PG2, please make a map names file: MAP#.txt and send it too![/list]
If no much hassle, please write (bmp / png) and (.map / .mapx) file names LOWERCASE !


If you complete a map you should post the following information on this thread:

1. Map number
2. Map name, location and special features (such as for Antique General etc.)
3. Shp version available?
4. Png version available?
______________________________________________________________________

Note: how to create googlemap info:

    Enter google maps English language and lsearch where the map is located
    Once adjusted to desired scale, click "link" button on left side (close to "print" button)
    Change to "customize and get preview..." on first pop up window
    in new tab set size to 600x600 and Terrain as map appearance
    Copy the HTML code at bottom of the page from "<iframe" to "</small>" to clipboard (Ctrl+C) - scroll down the control is usually needed
    Create file google#.txt (replace # with map number)
    edit it using notepad or any text editor, to paste clicpboard (Ctrl+V) and save changes


Attach this file also in email. Alternatively you can paste the googlemap info when you post the new map if you prefer

Zauważyłem też, że nikt nie wkleja już grafiki ... tylko piszą np. tak
.....
i've finished a map, has been sent to Luis

number: 987
name: kápolna
location: hungary
shp: no
png: yes
.map: yes
.txt: yes
.xmap: yes
google maps iframe: yes

Gustlik

Okazuje się, że nie jestem AŻ TAK biegły.  :banghead
"You'll take my life but I'll take yours too
You'll fire your musket but I'll run you through
So when you're waiting for the next attack
You'd better stand there's no turning back"

EFILE, KAMPANIE:
http://opengeneral.pl/

sympatyk

Może jednak uda się ustalić, jak obecnie publikować mapy?  Ktoś pomoże?

Wpisy powyższe znajdują się na JPs  na forum -> temat ->Map designers post information about your finished maps here
Chodzi o posty zaczynając od tego -> http://www.panzercentral.com/forum/viewtopic.php?f=21&t=47926&sid=d95df0ffd31727dc45fdc3c26d5ba8ed&start=250#p721635
do instrukcji Luisa -> http://www.panzercentral.com/forum/viewtopic.php?f=21&t=47926&sid=d95df0ffd31727dc45fdc3c26d5ba8ed&start=250#p721781

Mam dwie mapki zrobione dla Grega  ...  do publikacji ..

sympatyk

Trochę czasu minęło  .. i myślę, że warto te kilka informacji tu wpisać.

Maksymalny rozmiar map wynosi 70x60 hex, a wiec teoretycznie można zrobić mapę 3165x3025.
Napisałem teoretycznie bo jak się boleśnie przekonałem -> gra liczy heksy zaczynając od (0,0). Skutkuje to tym, że efektywny obszar mapy zostaje zmniejszony i wynosi  3135x2975px.
Zamieszczam stosowny rysunek.




[załącznik usunięty przez administratora]

Gustlik

Dobra, to teraz przełóż mi to na język praktyczny, bo właśnie mam na ukończeniu mapę 61x41 (2728x2088).

Będzie bezpieczna?
"You'll take my life but I'll take yours too
You'll fire your musket but I'll run you through
So when you're waiting for the next attack
You'd better stand there's no turning back"

EFILE, KAMPANIE:
http://opengeneral.pl/

sympatyk

#170
Tak, jest mniejsza od 3135x2975px.

Odpowiedz Luisa

Tłumaczenie na polski
----------------------------------
Odnośnie Twoich punktów:
The first one is about moving troops from edge of a map.You can place troops in Open Suite on hexes in row 59. In game troops can leave that hexes (xx,59) but they can't return back to them
To nie błąd, ale sposób w jaki to działa dla OG2 i OG który jest trzymany dla starych (legacy= dziedzictwo, spuścizna) kampanii. Ostatni rząd nie może być użyty do wejścia w grze ale jednostki w tym rzędzie mogą się ruszyć i walczyć normalnie

The second bug is a crash that happens randomly but usually at the beginning of game (in the first, second or third player tour) I'm also sending you video from that bug.
Tak to błąd, naprawię go jak tylko wrócę, bo tutaj nie mogę zainstalować pełnego środowiska programistycznego na laptopie kolegi.

Faktycznie problem jest że efektywny rozmiar mapy wynosi 3135x2975px Nawet jeden dodatkowy piksel może przepełnić mapę, która jest 70x60 czyli żaden wiersz nie może być więcej niż 59 i żadna kolumna nie może być więcej niż 69 i  z 3000 pikseli, połowa heksów na dole staje się rzędem 60.

Naprawię to aby sprawić aby OG używał tego maksymalnego rozmiaru, więc nie ma potrzeby przerabiania istniejących map, ale w przyszłości lepiej trzymać ten rozmiar. Ostrzegałem  na JP, ale dotychczas jesteś jedyną osobą robiącą tak duże mapy

--------------------------
Jeśli chodzi o pierwszy punkt ...
"To nie błąd, ale sposób w jaki to działa dla OG2 i OG, który jest trzymany dla starych (legacy= dziedzictwo, spuścizna) kampanii. Ostatni rząd nie może być użyty do wejścia w grze, ale jednostki w tym rzędzie mogą się ruszyć i walczyć normalnie"
A więc można tam rozstawić jednostki, posiłki mogą się tam pojawiać( tak to rozumiem -> do sprawdzenia), natomiast nie może być VH, ani innych ważnych miejsc (heksów wyjścia, lotnisk, portów) bo są nieosiągalne (nie można ich zdobyć = wejść) --> dla wszystkich map? czy tylko dla tych większych?

Jeśli chodzi o drugi punkt ...
"Naprawię to aby sprawić aby OG używał tego maksymalnego rozmiaru, więc nie ma potrzeby przerabiania istniejących map, ale w przyszłości lepiej trzymać ten rozmiar."
O jakim rozmiarze jest mowa? -  2985x3000(moje mapy) , czy rozmiarze max 3165x3025?






 

sympatyk

Ponieważ jeden z kolegów jest zainteresowany robieniem mapek -->  postanowiłem wznowić temat.

Myślę, że taka forma jest lepsza niż wymiana poczty między nami --> bo można zawsze skorygować, poprawić lub uzupełnić to, co napiszę. A może jeszcze ktoś zechce mapkami się pobawić ?

Na początek jakieś generalne myśli ..
Mapa składa się z grafiki( w formacie bmp, png, jpg lub dawniej shp) i pliku, w którym zapisane są informacje dla gry (*.mapx, *. map).

Co jest ważne?
Właściwa mapa ?podkładowa? ?>  wszechobecne mapy Google są dużą pomocą, ale nie zastąpią dobrej mapy z tamtego czasu (zmiany terenu, kolej , drogi)
Następna sprawa to skala.
W e-filu Gustlika powinno być około 1,5 do 2 km/hex. Jest to ważne --> ruch jednostek i zasięg strzału dostosowany jest właśnie do takiej skali.
Czy nie ma od tego odstępstw? ? sam zrobiłem dla Grega mapkę 1091 ? gdzie ponad 200x 200 km jest upakowane. Chciał On na niej zmieścić wszystkie etapy bitwy nad Bzurą. Jednak decydując się na taką mapę trzeba mieć świadomość, że będzie trudniej wyznaczyć teren, bo na jednym heksie może znaleźć się i las i droga i kolej i góry i rzeka.
Obecnie robiona mapka będzie miała około 2,5 km/hex.
Jednak tu, możliwość opłynięcia z trzech stron lądu była ważna --> ma być to mapa pod bitwę morsko-powieczno-lądową.

I co jeszcze?
Obecnie mapa --> wielkość maksymalna 70x60 hex, co daje 3165x3050 px.
Jeśli chcemy zachować skalę, to rzeczywisty obszar, jaki obejmuje mapa nie powinien przekraczać 140x120 km.

Rudel

Własnie tak myślałem dlatego tak Ciebie zapytałem. Myślę że pisanie tu pomoże też innym zainteresowanym. Na razie moje mapo-twórstwo to zabawa ( dużo opcji w Gimp). A że na tapetę wziąłem Kuryle to dlatego że tam się nic prawie nie zmieniło od czasów 2 wojny światowej.
Prawo do ran i śmierci mają nie tylko odważni

sympatyk

Jeszcze coś dopiszę  ...
Robiąc dużą mapę - generuje się również duży plik w MB.
Ponieważ transfery i tp.  --> istnieje ograniczenie co do wielkości pliku wynikowego - max 5,0 MB, o czym przekonałem się na własnej skórze ... tak więc pracując w kolorach RGB trzeba na końcu redukować kolory do 8-bit. Trzeba to wziąć pod uwagę, bo efekt może prysnąć ....

Rudel

Tak zdaję sobie z tego sprawę jest jeszcze daleka droga przede mną, ale z waszą pomocą dam radę.
Prawo do ran i śmierci mają nie tylko odważni

sympatyk

Gustlik robi mapy inną techniką niż ja --> warto przyjrzeć się Jego mapom, no i spytać - ma dużo większe doświadczenie w tej materii , niż ja.

Gustlik

Moja zasadnicza różnica polega na tym, że nie rysuję od podstaw, a sklejam z fragmentów terenu jak z "klocków" - wyciętych z innych map. W ten sposób zachowuję (mniej więcej) jednorodność stylistyczną z istniejącymi mapami od czasów PG2

Poniżej mapa - w trakcie rysowania (akurat mam jedną zaczętą). Jak widać na mapę operacyjną, konkretnej bitwy, nakładam fragmenty innych, istniejących map z puli OG i sklejam w calość. Oczywiście miejsca łączenia trzeba wygładzić, niektóre elementy - jak linie kolejowe i drogi - narysować samemu, no i tak praca postępuje....

 
"You'll take my life but I'll take yours too
You'll fire your musket but I'll run you through
So when you're waiting for the next attack
You'd better stand there's no turning back"

EFILE, KAMPANIE:
http://opengeneral.pl/

Rudel

#177
Zgadza się tylko ja patrząc na te moje obrazki ciągle myślę jak je zrobić. Nie mam doświadczenia, ale każdy kiedyś zaczynał ( chyba to nie wada ). Posłucham każdej rady  :help. A na razie lampię się  na teren i kombinuje jak zrobić ładne górki :damnpc. Wiem że to bolączka chyba każdego była, a patrząc co chcą w JP ( generator map i kampanii). To każdą mapę łykną, ale nie o to chodzi. Na dobrej mapie dobrze się gra. A jak przy okazji dobrze wygląda to już super jest ::). A co do wyglądu muszę potrenować jeszcze ;). Czy np na wyspach dawać porty ( Szumszu istniała tam przystań wyładunkowa ). To tylko 2 wyspy i kawałek Kamczatki i dużo morza >:D. Dlatego mi się podoba ten rejon 8).
Prawo do ran i śmierci mają nie tylko odważni

Gustlik

Po pierwsze - zawsze patrz na mapę z punktu widzenia bitwy, która ma się tam rozegrać.
Po drugie - patrz na nią z punktu widzenia grywalności w OG

Pamiętaj, że teraz, w trakcie budowy scenariusza można wyznaczyć na mapie wiele rzeczy (porty, lotniska)
- można też je zbudować w trakcie gry.

"You'll take my life but I'll take yours too
You'll fire your musket but I'll run you through
So when you're waiting for the next attack
You'd better stand there's no turning back"

EFILE, KAMPANIE:
http://opengeneral.pl/

sympatyk

Wiesz moją pierwszą mapę (tylko grafikę) robiłem 2 miesiące, a tą ostatnią około 6 dni ..
Jednak tamta była oparta na oryginalnej mapie niemieckiej ze wszystkimi szczegółami, a ta tylko na Google ...

Jest jeszcze jeden sposób na robienie map --> http://www.panzercentral.com/forum/viewtopic.php?f=21&t=49426&start=0
Ponieważ ja w duecie z translatorem Google słabo to rozumiem --> to na swój sposób tworzę puzzle i z takich buduje teren.
Tak powstały trzy ostatnie mapy, jak i obecna.

Jeszcze jedna rzecz -paleta.
Dla PG2 istniała specjalna paleta kolorów. Teraz można używać dowolnej palety. Jednak , gdyby mapka miała być przeznaczona również do PG2 to trzeba tej palety użyć. (zrobić oddzielny plik shp dla PG2 i png dla OG)