Szkic kampanii: 5 DPanc. WH

Zaczęty przez Jutland, Czerwiec 17, 2012, 05:20:46 PM

Poprzedni wątek - Następny wątek

Jutland

Jest u góry napisane, że nawet głupie pomysły, więc...

Jestem bardzo marudny w swoich opisach, więc postanowiłem stworzyć dla odmiany coś konstruktywnego. Z chęcią bym się wziął za tworzenie kampanii, ale i tak gra wciągnęła mnie na tyle, że poświęcam jej o wiele za dużo czasu... może jednak ktoś zechce wykorzystać moje pomysły.

5 Dywizja Pancerna ma szlak bojowy świetnie pasujący na kampanię typu Blitzkrieg. Ponadto mam ideę kampanii 'modułowej'. O co chodzi - jeśli jednostkę rzucano  do działań w danej operacji, to raczej nie miała czasu na przezbrajanie w nowy sprzęt, a o uzupełnienia było znacznie ciężej, niż przy wycofaniu na tyły między operacjami.
W związku z tym podzieliłbym kampanię na \bloki\ scenariuszy, w trakcie których - o ile to możliwe, a nie przypisywane dla całej kampanii - wyłączone byłoby automatyczne uzupełnianie, a prestiżu nie starczało na upgrade. BV natomiast - a co za tym idzie, prototypy - powinno by możliwe tylko w ostatnich scenariuszach danych operacji, ew. z wykluczeniem pierwszych 3 operacji (sukcesy rzeszy).
Kolejna sprawa - o ile wykorzystanie jednej mapy dla dwóch lokacji jest dla mnie bardzo poważnym zgrzytem w kampaniach, to brakuje mi przedstawienia uporczywych działań na danym odcinku frontu przez serie krótkich scenariuszy na tej samej bądź zbliżonych mapach.

Core dałbym zbudować graczowi, w sile około dywizji, sterując prestiżem i rozstawieniem. Z historycznym jest problem redukcji ilości czołgów na stanie dywizji przed Barbarossą.

Operacja 1: Polska
1.Pszczyna
mapa: nie mogę znaleźć jakoś na Gilestiel, ale jest odpowiednia w Prawdziwych patriotach tam gdzie ewakuujemy browar w Tychach
założenie: szybki atak na liczne rozproszone punkty oporu z dużą ilością broni p/panc.
2.Przedgórze
mapa: Kraków 700
założenie: szybkie parcie na wschód, gdy z jednej strony mamy Kraków, którego zdobywać nie trzeba, ale w którym siedzi sporo wojska (jakaś upierdliwa artyleria), a z gór wyjeżdża Maczek
3.Za Sanem
mapa: Przemyśl 384
założenie: powolne dywizje piechoty z ciężkimi działami człapią ku dobrze bronionej twierdzy, podczas gdy my powstrzymujemy dojście polskich posiłków na prawym brzegu rzeki. Prestiżu powinno być na tyle mało, że do kolejnej bitwy gracz przystąpi w miarę poturbowany.
4.Polski finał (Tomaszów Lubelski)
mapa: Kock 707
założenie: liczne ale rozbite polskie oddziały, wyścig z czasem i zmęczeniem naszych wojsk

koniec operacji, automatyczny refill i odpowiednia ilość prestiżu na przezbrojenie - i tak po każdej operacji

Operacja 2: Francja
5. Dinat.
Forsowanie rzeki http://johnsmilitaryhistory.com/Meuse.html
6.Cambrai
mapa: Lille 265

założenie: 5 pancerna jest już większości na południu za rzeką, gdy z miasta wychodzi silne francuskie uderzenie na tyły.
Silne lotnictwo aux (w rzeczywistości kontratak powstrzymały głównie stukasy), ale lotnisko na 1 linii działań
W sumie jakoś to kojarzę... może gdzieś już był taki scenariusz? Albo i cała kampania...
7.Rouen
8.Brest

Operacja 4: Bałkany
9.Skopje
mapa: Belgrade 208
prosta bitwa przeciw słabym siłom. Szybkosć i overrun kluczowe.
10.Termopile
klasyk.
11.Kreta
mapa: Crete 185
gracz rozstawia tylko 3-4 jednostki w transporcie morskim, które muszą przemknąć się na wyspę przy dominacji Anglików na wodzie i wspomóc spadochroniarzy

Operacja 5: Tajfun & obrona Gżacka

12.Wiaźma
mapa:
13.Gżack I
14.Gżack II
15.Gżack III

mapa: Mozhaisk 121
3 krótkie!- żeby gracz się nie znużył ? bitwy obronne przeciw coraz silniejszym atakom Sowietów.

Operacja 6: Rżew1942/1943
            4 bitwy, zarówno lokalne kontrataki, jak i uporczywa obrona. Potrzebne poszperanie za źródłami

Operacja 7: Orzeł 1943

20.Orzeł: kontratak
21.Orzeł: obrona

mapa: Orel 438
dwie bitwy na tej samej mapie, wpierw atak na wysunięte czołówki rosyjskie, potem odwrotowa bitwa obronna (im więcej utrzymanych VH, tym wyższe zwycięstwo)
22.Ucieczka
mapa: do ustalenia
jedyny odwrót na Froncie Wschodnim zatwierdzony osobiście przez Hitlera. Uciekać jak najszybciej zanim rozjadą
23.Homel
mapa: n.p. Mitsensk 687, ale do ustalenia
spokojny epizod, walki z niewielkimi grupami Rosjan, partyzanci. Regeneracja sił.

Operacja 8: Bagration
24.Mińsk
mapa: do ustalenia, sprzyjająca czołgom
epicka bitwa pancerna z silnym wsparciem AUX (np. 505 batalion Tygrysów)
25.Kocioł
mapa: do ustalenia, z trudnym ruchem, dużo lasów
przebijanie się do hexu ewakuacyjnego, rodzaj zwycięstwa zależny od ilości ewakuowanych wojsk.
26.Litwa
27.Kurlandia

Operacja 9: Prusy i Pomorze
28.Gąbin
bitwa spotkaniowa
29.Gołdap I
30.Gołdap II
A może i 3 bitwy, miasto przechodziło 5 razy z rąk do rąk. Z chęcią widziałbym tu nową mapę.
31.Ewakuacja
mapa: Koenigsberg 181
Dywizja odcięta w Królewcu, który musi być utrzymany... a jednocześnie trzeba wywieźć jak najwięcej (z 2/3 stanu) jednostek na Hel do hexu ewakuacyjnego, mając ograniczoną ilość transportu i sowieckie Szczuki na zatoce przeciw nielicznym niszczycielom.
32.Gorzki koniec.
Mapa: Gdynia 783
Cóż, jednostki gracza zostają zniszczone w Gdańsku przez nawałę Rosjan, zwycięstwo zależy tylko od ilości tur które wytrzymają. Większość całowojennych kampanii niemieckich kończy się albo ahistorycznie albo jakimś ostatnim zwycięstwem rzeszy... zróbmy to historycznie choć raz.

C.D.N., będę uzupełniał ten post o nowe pomysły, propozycje map i ew. screeny, ale szkic (scenariusze) widziałbym właśnie tak. Wszelkie uwagi pożądane, może ktoś ma dobre źródła - to powyżej powstało w oparciu o w zasadzie 2 małe artykuły na sieci. I mam nadzieję, że ktoś kiedyś znajdzie czas na realizację takiego projektu - a jak nie, to jak już się nagram, to może jednak siądę do Suite.
Jeśli siadam do gry, to w celu zrelaksowania się. Od wyzwań i frustracji mam realne życie.

Gustlik

Ładnie to wygląda - plan jest ambitny.

Dinant - to w zasadzie jest gotowe w kampanii "Ghost Division". Wystarczy zamienić core z tamtego scenariusza na aux'y, a aux'y w core. Bo to jest dokładnie ta bitwa.

Kretę mam już też gotową - będzie w kampanii "Blitzkrieg". Z niewielkimi zmianami można ją adaptować.

Gżack jest chyba na mapie Wiaźmy. Też już ze dwa razy siedziałem nad tą bitwą, tylko nie wiem czy chodzi Ci o Wiaźmę PRZED czy PO operacji TAJFUN.

Gdynia - do adaptacji z "Ghost Division"
"You'll take my life but I'll take yours too
You'll fire your musket but I'll run you through
So when you're waiting for the next attack
You'd better stand there's no turning back"

EFILE, KAMPANIE:
http://opengeneral.pl/

Jutland

#2
Dinant - no to by pewnie pasowało, bo oni tam w sumie razem z 7mą nacierali. (o i właśnie zobaczyłem twój dopisek).  Nie grałem jeszcze w Ghost Division, więc od końca nie ocenię.

Tajfun - na Wiaźmie będzie uderzenie zaczynające udział 5 w Tajfunie. Według tego artykuliku http://strategie.com.pl/dzial/akademia/artykul/100 na którym się głównie oparłem, 5 biła się pod Wiaźmą od października \41, docierając pod Gżack około Nowego Roku. Co do mapy Gżacka - tu nie tyle jakoś superhistorycznie bym patrzył, ale na klimat - zagubione w śniegu miasteczko i jedna fala Rosjan za drugą, a uzupełnienia szwankują... Ewentualnie można cały Tajfun dać na mapie Wiaźmy (wszystkie 4 sceny) - ale to już może wyjść za monotonne. No i śnieg, śnieg...

Co do spraw technicznych: da się w ogóle tak zrobić, że autouzupełnianie jest wyłączane w danych scenariuszach?
Jeśli siadam do gry, to w celu zrelaksowania się. Od wyzwań i frustracji mam realne życie.

Gustlik

CytatCo do spraw technicznych: da się w ogóle tak zrobić, że autouzupełnianie jest wyłączane w danych scenariuszach?

Oczywiście, że tak. Prototypy podobnie.
"You'll take my life but I'll take yours too
You'll fire your musket but I'll run you through
So when you're waiting for the next attack
You'd better stand there's no turning back"

EFILE, KAMPANIE:
http://opengeneral.pl/

derwiszx

CytatCore dałbym zbudować graczowi, w sile około dywizji, sterując prestiżem i rozstawieniem. Z historycznym jest problem redukcji ilości czołgów na stanie dywizji przed Barbarossą.

Moim zdaniem stworzenie scenariusza w pełni historycznego dla potrzeb gry kampanijnej jest w praktyce niemożliwe.
1) Można dokładnie odwzorować stosunek sił, ich jakość i polozenie na mapie.
2) Można również dosyć dobrze odwzorować znane z historii aspekty strategiczne danej bitwy, takie jak np.  różne  możliwe do rozegrania strategie  czy tez trudność w  ich  realizacji.

Ale nie da się obu powyższych punktów pogodzić w tym samym scenariuszu. Powód jest prosty, słabość inteligencji AI.

Jeżeli damy AI do rozegrania scenariusz zgodny z pkt. 1 to rozgrywka nie będzie miała nic wspólnego z realiami historycznymi. Czyli punkt 2. będzie niemożliwy do wykonania. I na odwrót.

Punkt 2. można osiągnąć poprzez różne sztuczki mające na celu  wzmocnienie siły gry  AI  tak aby zadanie stojące przed armia gracza miało skalę trudności podobną do tej znanej z historii, ale w takim przypadku musimy zapomnieć o wiernym odtworzeniu stosunku i jakości obu ścierających się armii.

Moim zdaniem dla scenariuszy historycznych tworzonych na potrzeby gry kampanijnej,  ważniejsza jest zgodność z punktem 2.   Zgodność z punktem 1. w praktyce sprowadzi się do odwzorowania stanu wyjściowego przed bitwą a rozgrywka nie dość, że nic nie będzie miała wspólnego z tą znana z historii to jeszcze będzie beznadziejnie nudna (zwłaszcza gdy graczowi przypadnie w udziale dowodzenie historycznie silniejszą stroną.

Oczywiście powyższe uwagi nie dotyczą scenariuszy pisanych z myślą o grze h2h. Tam realizm historyczny scenariuszy we wszystkich wymienionych aspektach ma sens.


Gratia gratiam parti

derwiszx

#5
Odnośnie samego szkicu to podoba mi się jego idea, właśnie dlatego iż o ile dobrze to odczytuję projekt zasadza się na odwzorowaniu  przebiegu bitew znanego z historii  .:P
Gratia gratiam parti

Gustlik

"Historyczne" aspekty budowania zestawu "core", przerabiałem już w kampaniach: niemieckiej 7-mej Pancernej i 1 DP USA.
Wniosek jest prosty: szkieletem core da się sterować tylko do pewnego momentu. Później trzeba sobie odpuścić.
"You'll take my life but I'll take yours too
You'll fire your musket but I'll run you through
So when you're waiting for the next attack
You'd better stand there's no turning back"

EFILE, KAMPANIE:
http://opengeneral.pl/

Zsamot

Zresztą co to za atrakcja grać w coś, gdzie jedzie się jak po sznurku? Nie lubię być sztucznie ograniczany przez jakieś wymysły twórcy. Chcę, to podtrzymam etaty, nie- to i tak MOJA sprawa, prawda? Już samo ustawienie na 300% jest poważnym "uchybieniem" względem realności...

Co samego zarysu kampanii- świetnie zarysowane. Nie przesadzałbym tylko z ograniczaniem autouzupełniania, to trzeba dobrze zrównoważyć prestiżem, inaczej powstanie ciekawa, acz mało grywalna kampania, która poza zagraniu, stwierdza się, ok fajnie, ale to by było na tyle...
http://opengeneral.pl/
Allah jest wielki ale B-52 też jest duży.
Jesteśmy na FB:
https://www.facebook.com/groups/140111696051369

rs77

jakieś postepy ?  :)

plan brzmi bardzo dobrze, może wyjść z tego coś podobnego do 'Grossdeutschland'  8)

pozdrawiam