Sprzęt Republic of Poland

Zaczęty przez Primus71, Luty 10, 2019, 11:48:03 AM

Poprzedni wątek - Następny wątek

Jaro

Użyteczność dla AI.

Ponieważ jednostka będzie nieruchoma może być dla AI (twórca scenariusza) doskonałym uzupełnieniem zwiadu ze względu na lotniczy charakter rozpoznania. Umieszczona w lesie będzie trudna od wykrycia a jednocześnie dostarczy informacji o ruchach wojsk. Odpowiedni dobór klasy i parametrów może z niej uczynić jednostkę trudną do zniszczenia (a przynajmniej kłopotliwą lub kosztowną). Odpowiedni lider może spowodować, że będzie niezauważalna.
Skoro mowa o rozpoznaniu lotniczym, to chyba mowa o jednej z klas samolotowych. Dodanie cechy uniku może spowodować, że atakujący samolot, po nieudanym ataku, pozostanie w polu widzenia wystawiając się na kontratak. To może być ciekawe we współczesnych scenariuszach.

Użyteczność dla gracza.

Od momentu pojawienia się lotnictwa balon raczej nie będzie użyteczny. Samolot rozpoznaje kawał terenu w każdej turze i może działać poza drogami i poza linią frontu. Wystawienie w pierwszej turze jest jakimś bonusem, z tym że saperzy z dodatkiem fast building pozwolą wystawić lotnictwo o turę później. Pojazdy rozpoznawcze mogą działać już od pierwszej tury. Balon musiał by mieć naprawdę spory zasięg widoczności a teren raczej płaski, żeby rozpoznanie z balonu było atrakcyjne. W późniejszym okresie konkurencją będzie radar. Tak wąskie zastosowanie raczej nie przysporzy mu popularności.
Pozdrawiam,
Jaro
------------------------------------------------------
Repozytorium plików instalacyjnych gry:
Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/z4l7rs71sxk1jc6/AAD8v6sMojApzyD4NG3IFK4ca?dl=0
OneDrive: https://1drv.ms/f/s!Am2aTZH9AOcoanwyUg8_mMB5lwI

sympatyk

Ja po przeczytaniu pomyślałem raczej o balonach obserwacyjnych stosowanych do kierowania ogniem w czasie pierwszej i drugiej wojny w nawiązaniu do
https://dzieje.pl/aktualnosci/100-lat-temu-powstala-oficerska-szkola-aeronautyczna

Wtedy miało by to sens i było zgodne z rzeczywistością ...
A w jakiej klasie to cudo - samolot z ruchem 0, przewożony ciężarówką, a może nawet wozem konnym?

Waldzios

Cytat: Jaro w Czerwiec 15, 2024, 01:49:44 PM
Użyteczność dla AI.
Balony dla AI (obserwacyjne i zaporowe) są już w efilu (w nacji 'All Countries'). Autor kampanii może z nich skorzystać.
To co opisujesz można zrealizować za pomocą istniejących zasobów.

Rozmawiamy o opcji zakupu balonów (dla gracza), i rozszerzeniu ich możliwości przez transport kontenerowy.
Obecnie opcji zakupu nie ma, bo w "surowej" postaci balony są okrutnie niepraktyczne.

Opcji zakupu balonów dla AI, prawdopodobnie nigdy nie będzie. Nie widzę możliwości by AI skutecznie wykorzystał zakupiony balon obserwacyjny. AI balony zakupi, wystawi obok lotniska, i utknie w miejscu.

Cytat: Jaro w Czerwiec 15, 2024, 01:49:44 PM
Użyteczność dla gracza.
Balon to rozpoznanie lotnicze, więc ma istotną przewagę nad pojazdami rozpoznawczymi.
Balon można rozstawić bezpośrednio z kontenera (bez lotniska).
Balon można schować do kontenera (i częściowo ominąć zagrożenie lotnicze).

Cytat: Jaro w Czerwiec 15, 2024, 01:49:44 PM
W późniejszym okresie konkurencją będzie radar.
Radar (naziemny) nigdy nie będzie konkurencją dla rozpoznania lotniczego.
Kod (TERRAIN.TXT) [Zaznacz]

***
*  These terrain types block DirectLineOfFire(DLOF) : TOWN/PORT, FOREST, BOCCAGE, MOUNTAIN
*  Some terrain types avoid enemy spotting into from a given distance
*  a) ground units cannot spot into FOREST from distance >1
*  b) ground units cannot spot into TOWN/PORT, BOCCAGE, MOUNTAIN from distance >2
*  c) air units cannot spot into TOWN, FOREST from distance >2
*  and  these terrain types: TOWN/PORT, FOREST, BOCCAGE, MOUNTAIN block ground units spotting beyond them
***


BTW. Konkurencją może być ewentualnie radar zamontowany na sterowcu (N-class blimp). Ale to temat na oddzielną rozmowę .

Cytat: sympatyk w Czerwiec 15, 2024, 02:55:11 PM
Wtedy miało by to sens i było zgodne z rzeczywistością ...
Ze względu na zgodność z rzeczywistością poruszyłem ten temat.
Wątpliwości mam co do praktyczności jednostki.
Szkoda dodawać jednostkę której nikt nie wykorzysta.

Cytat: sympatyk w Czerwiec 15, 2024, 02:55:11 PM
A w jakiej klasie to cudo - samolot z ruchem 0, przewożony ciężarówką, a może nawet wozem konnym?
Balon prawdopodobnie w klasie TB, z ruchem 1-3 heksy (by być w stanie poruszać się z/do kontenera), ciężarówka z wyciągarką (transport kontenerowy) w dowolnej klasie naziemnej.
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

sympatyk

CytatZe względu na zgodność z rzeczywistością poruszyłem ten temat.
Wątpliwości mam co do praktyczności jednostki.
Szkoda dodawać jednostkę której nikt nie wykorzysta.

Sporo zależy od ceny ..
A ogólnie idąc tym tropem - dla istniejących kampanii - wszystkie dodawane później jednostki, które znacząco nie wpływają na przebieg gry, można powiedzieć, że są tylko dodatkiem .. Jeśli już 100 razy grałeś bez takich  jednostek i wygrywałeś to 101-szy raz też się obejdziesz, bez nich

Ale czy o to chodzi? Na pewno stanowią smaczek i świadczą o rozwoju e-fila

To też jest kwestia ilości graczy i stylu gry --> grasz dla rankingu, czy dla rozrywki --> interesują Cię punkty, czy poszukiwanie przyjemności ...

Waldzios

Cytat: sympatyk w Czerwiec 16, 2024, 01:15:53 PM
Sporo zależy od ceny ..
Ciekawa kwestia.

Cena prawdopodobnie powinna być stosunkowo niska.

Można bezpiecznie założyć, że balon obserwacyjny powinien być tańszy od samolotu rozpoznawczego.

Jeśli dodatkowo uznamy, że cały zestaw (balon + transport) powinien tańszy od samolotu rozpoznawczego, to docelowo możemy uzyskać dość atrakcyjną cenę.

Najtańszy samolot obserwacyjny ('PWS-16') kosztuje 228pp. Czyli kompletny 'Batalion balonowy' przy powyższym założeniu, powinien kosztować maksymalnie 216pp.
Dzieląc to na dwie jednostki, otrzymujemy cenę 108pp (za element).

Balon obserwacyjny kosztujący ~108pp, może okazać się względnie atrakcyjny ze względu na cenę.
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

sympatyk

Jeszcze kwestia unowocześnienia - będzie można w przyszłości zastąpić go samolotem?
Oraz kwestia zdobywania doświadczenia - powinien móc się doświadczać - aktywny atak i obrona
I kwestia wprowadzenia do służby - im wcześniej - tym lepiej

To wszystko, oprócz ceny decyduje o atrakcyjności

Waldzios

Cytat: sympatyk w Czerwiec 16, 2024, 03:51:30 PM
Jeszcze kwestia unowocześnienia - będzie można w przyszłości zastąpić go samolotem?
Balon (prawdopodobnie) znajdowałby się w klasie TB, więc nie powinno być problemu z ulepszeniem.

Cytat: sympatyk w Czerwiec 16, 2024, 03:51:30 PM
Oraz kwestia zdobywania doświadczenia - powinien móc się doświadczać - aktywny atak i obrona
Niespecjalnie widzę uzasadnienie dla aktywnego ataku. Trudno mi sobie wyobrazić ofensywne działania balonu obserwacyjnego.

Cytat: sympatyk w Czerwiec 16, 2024, 03:51:30 PM
I kwestia wprowadzenia do służby - im wcześniej - tym lepiej
Tu nie ma problemu. Balony obserwacyjne były popularne już w trakcie WWI.
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

sympatyk

CytatNiespecjalnie widzę uzasadnienie dla aktywnego ataku. Trudno mi sobie wyobrazić ofensywne działania balonu obserwacyjnego.
Nic specjalnego - jakieś niskie parametry --> jeśli się nie będzie doświadczał, to lepiej będzie go sprzedać i kupić samolot --> w takim przypadku ścieżka unowocześnienia jest niepraktyczna

Waldzios

Cytat: sympatyk w Czerwiec 16, 2024, 04:25:07 PM
Nic specjalnego - jakieś niskie parametry --> jeśli się nie będzie doświadczał, to lepiej będzie go sprzedać i kupić samolot --> w takim przypadku ścieżka unowocześnienia jest niepraktyczna
Nawet pomijając kwestie realizmu, umiarkowanie widzę sens takiego rozwiązania.
Jakiekolwiek ofensywne działania balonu narażałyby go na wykrycie, i kontratak lotnictwa nieprzyjaciela.

Nieliczne "zalety" balonu (wystawienie bez lotniska i ukrycie w kontenerze) nakierowane są raczej na możliwość samodzielnego działania (bez wsparcia lotnictwa) .
W mojej opinii balon obserwacyjny wymagający eskorty myśliwskiej kompletnie mija się z celem.

Osobiście raczej skłaniałbym się do "skrytego" wykorzystania takiej jednostki (rozmieszczanie balonu poza zasięgiem widzenia przeciwnika, ukrywanie go w lasach itd).
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Waldzios

Przetestowałem kontrowersyjny pomysł na uatrakcyjnienie balonu obserwacyjnego.

Jeśli "domyślny" balon otrzyma mov=2 i ruch fazowy, to będziemy mieć "realistyczny" balon. W jednej turze zostanie wystawiony, a w drugiej schowany. W turze AI będzie narażony na atak.

Ten sam balon z dodatkiem ruchowym, będzie miał mov=3 i ruch fazowy. To pozwoli wystawić i schować balon w tej samej turze. Co drastycznie podniesie funkcjonalność. Właściwie kontrolowany balon będzie praktycznie nietykalny.

Pytanie, czy to nie przegięcie?

Warto uwzględnić, że analogiczny mechanizm akceptujemy w przypadku helikopterów i samolotów pokładowych. Samoloty z ruchem fazowym można ukryć w "hangarze" w tej samej turze, w której zostały wystawione..
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Jaro

Jeżeli transportem będzie szybka ciężarówka to może być dziwnie. Wtedy może być przegięciem. Ale jeśli transportem będzie coś wolnego to balon stał by się idealnym narzędziem dla obrońców. Zapewni widoczność będąc bezpiecznym. Balonów używa się raczej w obronie a nie w szybkim ataku.
Pozdrawiam,
Jaro
------------------------------------------------------
Repozytorium plików instalacyjnych gry:
Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/z4l7rs71sxk1jc6/AAD8v6sMojApzyD4NG3IFK4ca?dl=0
OneDrive: https://1drv.ms/f/s!Am2aTZH9AOcoanwyUg8_mMB5lwI

Waldzios

Cytat: Jaro w Czerwiec 20, 2024, 09:14:50 PM
Jeżeli transportem będzie szybka ciężarówka to może być dziwnie. Wtedy może być przegięciem. Ale jeśli transportem będzie coś wolnego to balon stał by się idealnym narzędziem dla obrońców. Zapewni widoczność będąc bezpiecznym. Balonów używa się raczej w obronie a nie w szybkim ataku.
Co do transportu, to w 1939 wykorzystywano dźwigarki balonowe na podwoziu półgąsienicowym, więc na początek zapewne będzie mov=~5 (z ruchem 'half-track'). Potem się zobaczy,


Co do zastosowania balonu w szybkim ataku, to teoretycznie nie było technicznych przeciwwskazań. Dźwigarki i tabor były zmotoryzowane, a wystawienie balonu zajmowało około 30 minut, ściągnięcia na ziemie podobnie.

Co do zastosowania w ataku/obronie, to rozwiązanie kontenerowe jest specyficzne. Balonu (schowanego w kontenerze) można użyć tylko raz, przed poruszeniem transportu, albo po wykonaniu ruchu.
Gracz będzie miał wybór między zastosowaniem defensywnym (przed ruchem kontenera), albo ofensywnym (po ruchu).
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Jaro

Nasunęła mi się jedna refleksja. Skoro balon może w jednej turze dokonać zwiadu i się przemieścić to czy radar też tak może?
W każdym razie balon zaczyna wyglądać bardzo obiecująco. Jaki zasięg widzenia będzie miał?
Pozdrawiam,
Jaro
------------------------------------------------------
Repozytorium plików instalacyjnych gry:
Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/z4l7rs71sxk1jc6/AAD8v6sMojApzyD4NG3IFK4ca?dl=0
OneDrive: https://1drv.ms/f/s!Am2aTZH9AOcoanwyUg8_mMB5lwI

Waldzios

Cytat: Jaro w Czerwiec 21, 2024, 06:26:51 AM
Nasunęła mi się jedna refleksja. Skoro balon może w jednej turze dokonać zwiadu i się przemieścić to czy radar też tak może?
W każdym razie balon zaczyna wyglądać bardzo obiecująco. Jaki zasięg widzenia będzie miał?
Balon obserwacyjny (na uwięzi) teoretycznie nie powinien się poruszać.

Możliwość ruchu wynika wyłączanie z ograniczeń mechaniki kontenerów.
Balon musi mieć minimalny ruch własny, by być wstanie "wejść" do kontenera.
Transport kontenerowy balonu musi być mobilny, bo tylko taka jednostka może poruszać się z balonem w kontenerze (jednostka holowana nie może poruszać się z ładunkiem w kontenerze).

Ruch balonu do jakiegoś stopnia można usprawiedliwić długością uwięzi. Pułap operacyjny wynosił 1500-1800 m, wiec lina na której uwiązany był balon, zapewne umożliwiała pewien zakres ruchu w poziomie.
Wyciągarka była mobilna, więc ograniczona możliwość skorygowania pozycji balonu w poziomie też prawdopodobnie istniała.

W kwestii radarów.
Radar (naziemny) z transportem, dokonuje zwiadu na początku tury, a potem może się przemieścić.
Radary (naziemne) w efilu, to w większości jednostki holowane, więc naturalnie nie funkcjonują po ruchu.
Aby funkcjonować po ruchu potrzebowałyby cechy "Dismount After Move", lub ruchu fazowego.
Radary (naziemne) nie są popularną jednostką, bo poza scenariuszami morskimi są niezbyt przydatne (ograniczenia widzenia).

Co do zasięgu widzenie balonu, to jeszcze nie zdecydowałem. Prawdopodobnie 3 albo 4 heksy (skłaniam się ku 4 heksom). Większy zasięg trudno usprawiedliwić (balon miałby nieuczciwą przewagę na samolotami)


BTW. Odchodzimy co raz dalej od mojego pytania.
Co sądzicie o możliwości istotnego zwiększenia funkcjonalności balonu za pomocą dodatku?

W proponowanym wariancie "kontrowersyjnym":
Bazowy balon miałby ruch fazowy i 2 heksy ruchu, mógłby opuścić kontener i "odlecieć" na dwa heksy. Nie mógłby wrócić do
do kontenera w tej samej turze.
Ten sam balon z dodatkiem ruchowym miałby ruch fazowy i 3 heksy ruchu, dzięki temu mógłby opuścić kontener i wrócić do
do kontenera w tej samej turze.

Wariant podstawowy, to balon z minimalną mobilnością (mov=1), wystarczającą do wykorzystania kontenera w bazowym zakresie. Ten wariant teoretycznie nie pozwala na ukrycie balonu w tej samej turze (z dodatkiem lub bez).
Choć i tutaj można wykorzystać pewne sztuczki.
Balon wystawiamy nad jednostką kontenerową, z zapasem ruchu. Więc jeśli kontener poruszy się o jeden heks (lub wykorzystamy drugi kontener) to istnieje możliwość ukrycia balonu tej samej turze.
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

sympatyk

CytatCo sądzicie o możliwości istotnego zwiększenia funkcjonalności balonu za pomocą dodatku?

Po pierwsze - trzeba zacząć używać balonów - i jak stanie to się powszechne, będzie można ocenić, jak to wpływa na scenariusz
Po drugie - pojawienie się możliwości użycia balonu, potraktujmy jak promocję - dajmy możliwości bez ograniczeń
Myślisz, że wszyscy rzucą się na balony? Ile jest realnie kampanii w których, użycie balonu przeważy korzyści z użycia samolotu zwiadowczego i na jak długo(1, 2, 3 scenariusze)?
Po trzecie, balon zawsze trzeba kupić - nie ma scenariuszy, gdzie dostaniemy go jako jednostkę aux
Po czwarte - wygląda na to, że balon raczej mało będzie się doświadczał - nieopłacalne więc staje się unowocześnienie --> rozumiem, że w takim wypadku trzeba porzucić transport kontenerowy, a unowocześnienie dotyczy samego balonu na samolot

Jestem za nieograniczaniem funkcjonalności balonu

Pytanie ile będą kosztowały dodatki dla balonu  - sumaryczny koszt przy zakupie 2 dodatków? (ruchu i widzenia)