Estek - D29 "Zimna Wojna, Wczesne Lata 1956-64" v.4.0b (100%)

Zaczęty przez Estek, Październik 11, 2022, 08:12:42 PM

Poprzedni wątek - Następny wątek

Waldzios

Cytat: Estek w Październik 16, 2022, 05:42:00 PM
Ciekaw jestem czy będzie rozważane wprowadzenie do gry rakiet taktycznych MGR-1 "Honest John".
Wprowadzić można. Nie widzę przeciwwskazań. Ale użyteczność będzie raczej umiarkowana.
Te rakiety miały dość krótki zasięg. MGR-1A(1954) to tylko 8 heksów (24.8 km), MGR-1B (1962) trochę lepiej bo 13 heksów (48 km).


GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Estek

#16
Cytat: Waldzios w Październik 16, 2022, 06:35:12 PM
Wprowadzić można. Nie widzę przeciwwskazań. Ale użyteczność będzie raczej umiarkowana.
Te rakiety miały dość krótki zasięg. MGR-1A(1954) to tylko 8 heksów (24.8 km), MGR-1B (1962) trochę lepiej bo 13 heksów (48 km).

OK. Myślałem z punktu widzenia różnorodności sprzętu  ;)

Co do wymienionych maszyn powietrznych i dostępnych ikon sprawdziłem w Equip.xeqp dla efila GUS_PeG jest Starfighter F-104 pod numerem JKB25 w wersji A i C. Będzie dostępny od lutego 1958 roku  ;)

Mam jeszcze na marginesie pytanie. Jak wyglądało uzbrojenie amerykańskich jednostek rozpoznawczych późnych lat 50? Tutaj możemy kupić tylko Jeepa albo korzystać z czołgów M41 Walker Bulldog z opcją ruchu fazowego.

Waldzios

Cytat: Estek w Październik 16, 2022, 09:38:01 PM
Mam jeszcze na marginesie pytanie. Jak wyglądało uzbrojenie amerykańskich jednostek rozpoznawczych późnych lat 50? Tutaj możemy kupić tylko Jeepa albo korzystać z czołgów M41 Walker Bulldog z opcją ruchu fazowego.
Samochody pancerne M20/M8 zostały wycofane po zakończeniu wojny koreańskiej (z powodu wyeksploatowania).
M114 CRC (M114 Command and Reconnaissance Carrier) został wprowadzony dopiero w 1962 (jest w efilu).
Nie kojarzę wyspecjalizowanego pojazdu rozpoznawczego dostępnego w międzyczasie.

W 1959 zmechanizowane jednostki rozpoznawcze (armored cavalry squadron) miały na wyposażeniu czołgi  M41 i transportery M59. Na upartego można by więc wykorzystać transportery M59.
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Alberich

#18
Cytat: Waldzios w Październik 16, 2022, 11:24:53 PM
Samochody pancerne M20/M8 zostały wycofane po zakończeniu wojny koreańskiej (z powodu wyeksploatowania).
M114 CRC (M114 Command and Reconnaissance Carrier) został wprowadzony dopiero w 1962 (jest w efilu).
Nie kojarzę wyspecjalizowanego pojazdu rozpoznawczego dostępnego w międzyczasie.

W 1959 zmechanizowane jednostki rozpoznawcze (armored cavalry squadron) miały na wyposażeniu czołgi  M41 i transportery M59. Na upartego można by więc wykorzystać transportery M59.


M114 CRC gwoli ścisłości to raczej w okresie 1962 do 1964 czy 1965 zostały wprowadzone, w czasie gdy przeprowadzano Reorganization Objective Army Division.
Co do M59 to nie... w armored division reconnaissance battalion pełniły typowego APC i było iść dosyć mało.



Bardziej widziałbym coś w stylu jednostki takiej jak brytyjskiej 'LRDG' ale w tym przypadku na jeepach z trochę podniesionych SA i HA - uwzględnienie moździerzy i piechoty. Oczywiście jeśli jest jakaś pasująca ikona (chyba tylko ta - H46).

Widziałbym też zwiększenie zasięgu widzenia u M24, M41 i u innych czołgów rozpoznawczych z 2 do 3. Oczywiście jeśli to nie problem.
Również sowieckim (i państwom, które je wykorzystują) PT-76 zwiększyłbym widzenie i dodałbym ruch fazowy. Stanowiły one podstawę w formacjach rozpoznawczych. Dodać można u Sowietow motocyklistów, też ich mieli w składzie jak widać poniżej.
Rozpoznawcze BTR-60, BTR-70 - tutaj trzeba zmienić tryb ruchu.



Cytat: EstekMam jeszcze na marginesie pytanie. Jak wyglądało uzbrojenie amerykańskich jednostek rozpoznawczych późnych lat 50? Tutaj możemy kupić tylko Jeepa albo korzystać z czołgów M41 Walker Bulldog z opcją ruchu fazowego.

Pisałem powyżej, przez słabość w dostępnie do jednostek rozpoznawczych możesz zainteresować się Neptunem w klasie LB. 8 widzenia, 22 ruchu robi swoje i chyba na małe mapy wystarczy by znaczną część pokryć je rozpoznaniem.

Alberich

#19
....

Estek

Cytat: Alberich w Październik 17, 2022, 07:49:31 PM
Pisałem powyżej, przez słabość w dostępnie do jednostek rozpoznawczych możesz zainteresować się Neptunem w klasie LB. 8 widzenia, 22 ruchu robi swoje i chyba na małe mapy wystarczy by znaczną część pokryć je rozpoznaniem.

Masz rację. Patrzyłem na niego wcześniej po Twoim pierwszym poście, ale myślałem, że on nie ma ruchu fazowego. Jestem już po 4-tym scenariuszu, który czeka na opis. Na 5-ty na bank go zakupię  :) Dzięki  :yes

Estek

Scenariusz 4: "Austriacki Kontratak"

Zakupy:
1. Willys Jeep + dodatek "Recon".
2. 155mm M59 Gun + M8 HS Tractor.
3. 155mm M1 Howitzer + M54.
4. F-89D Scorpion
5. M48 Patton w trakcie scenariusza.
6. Dodatki "AntiTank" do dwóch najbardziej doświadczonych batalionów + wzmocnienie stanu lidera do 13/10.
7. Lizanie ran.

W styczniu 1957 roku linia frontu stabilizuje się na rzece Pielach w Dolnej Austrii. Aliantom udało się zebrać trochę odwodów i pojawia się szansa na odwrócenie biegu wydarzeń na froncie. Mapa nie do końca oddaje rzeczywisty układ geograficzny. Jest w połowie nieco skręcona i brakuje na niej linii Dunaju. Z punktu widzenia grania nie ma to jednak znaczenia ;) Za centrum obrony naprzeciw Pielach (VHex nr 1) odpowiadają Amerykanie, w tym przede wszystkim moje oddziały core. Bronią one dostępu do miasta i bazy lotniczej w Zelking (VHex nr 7). Na lewym skrzydle stoją dwie dywizje niemieckie zgrupowane pod Nochling i Kleinpochlam. Prawe skrzydło to odcinek Brytyjczyków. Oni również tworzą dwa zespoły jednostek pod Obergrafendorf i na południe od niego.

Przeciwnik tak jak w poprzednim scenariuszu składa się z koalicjantów. Naprzeciw Niemców z RFN stoją Niemcy z NRD. Odcinek amerykański obsadzają Rosjanie a rywalem Brytyjczyków są Czesi. Gra zaczyna się od rozpoznania lotniczego i ostrzału artyleryjskiego. Priorytet to wyeliminowanie stanowisk ogniowych wroga. Ponieważ przeciwnik jest nastawiony agresywnie, formuje pozycje obronne i pilnuje linii rzeki. Aktywnie działam tylko między dwoma zespołami Brytyjczyków gdzie na drugim brzegu zrzucam na spadochronach dwa najmniej doświadczone bataliony Zielonych Beretów.

Wojska Układu Warszawskiego skupiają swoje działania na zaminowanych i obstawionych zasiekami mostach. Pod ogniem czołgów i artylerii siły przeciwnika ponoszą ciężkie straty. Wkrótce do ataku przyłącza się jeszcze radzieckie lotnictwo. Na szczęście jego atak skierowany jest na odcinek frontu najbardziej nasycony bronią przeciwlotniczą i nie wyrządza większych szkód. Psuje się pogoda co stanowi spore niebezpieczeństwo dla pilotów NATO. Radzieckie MiGi-19 mogą działać w każdych warunkach po stronie Aliantów tylko Skorpiony F-89, dysponujące przewagą ognia.

Kiedy siły wroga dostatecznie się już wykrwawiły nad rzeką, przechodzę do kontrataku. Najwięcej przestrzeni operacyjnej mają skrzydła. Tam też osiągam największe zdobycze terenowe. Brytyjczycy wraz z moimi komandosami wyzwalają Sankt Polten (VHex nr 2) oraz Wilhelmsburg (VHex nr 3). Niemcy wchodzą do VHexa nr 4 naprzeciw Nochling i odrzucają siły NRD od Kleinpochlam. Amerykanie zdobywają Pielach (VHex nr 1) i od razu szykują się do oparcia kolejnego ataku. Rosjanie rzucają do akcji odwody przełączą od Durstein (VHex nr 5). Miasto obsadzam piechotą i najbardziej doświadczonymi komandosami. Rogatek pilnują Pattony. Za rzeką w lasach pozostawiam nienaruszone zgrupowanie mojej całej artylerii. Jestem gotowy na przywitanie nieproszonych gości. Rosjanie wchodzą w paszczę lwa. Doskonale zorganizowana obrona Pielach jest nie do ugryzienia. Trzeba tylko pilnować stanów amunicji. Na walących głową w mur Rosjan zwala się jeszcze strategiczne lotnictwo oraz ogień niemieckich i brytyjskich czołgów i artylerii ze skrzydeł. Wejście do przełęczy zamyka niemiecka dywizja spod Nochling. Los zgrupowania przeciwnika jest przesądzony.

Podobne perspektywy stoją przed obrońcami Durstein, których cały ciężki sprzęt został rozbity w drodze do Pielach. Miasto i baza lotnicza (VHex nr 6) zostają wzięte w dwa ognie przez Zielone Berety i Brytyjczyków z południa oraz niemiecką dywizję spod Nochling od północy i zachodu. O skuteczność ataku zadbało dodatkowo lotnictwo sił NATO. Skończyło się pogromem. To był jak na razie najprostszy scenariusz po trzech dość wymagających.

Nagroda: brak



OpenGen 0.93.4.RC5.1 * 27 Feb 2022  *  AI version: 2.00 (2014)
Efile folder: E:\Moje Gry\Open General\Open General 2022\EFILE_GUS_PeG\  * Efile version: GusOpen ver. 7.4.1
Campaign: D29 ZIMNA WOJNA, WCZESNE LATA - 1956-64 v.4.0b,  *  Player prestige modifier 100%  *  AI prestige modifier 100%

Played Scenarios:
1   Poznan Revolt , #0 , Victory , score:28
2   Hungarian Revolution , #1 , Brilliant Victory , score:52
3   Retreat in Austria , #2 , Brilliant Victory , score:54  +++  Proto: A-4B Skyhawk
4   Austrian Counterattack , #3 , Brilliant Victory , score:58
--
Campaign score: 192  *  Average: 48

..
Current scenario: Austrian Counterattack,  VH prestige is 600 ,  All map prestige is: 1480
Army cost: 7738 , Current prestige is 1763
Prestige available on map yet is 0 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 9
AI stance is Aggressive   Using map: 269
if BV: +6000, Pushback in Austria , cap disabled, 10 turns prestige: 1000
if V : +5500, Pushback in Austria , cap disabled, 11 turns prestige: 1000
if TV: +5000, Pushback in Austria , cap disabled, 12 turns prestige: 1000
Ls: Loss , turn prestige: 1000

Piechota
*  SF (Green Berets) 1952 , Jeep [W] , I/10.SFG , 2 bars , 228 exp , USA , 8/10 , Superior Maneuver  , 0 kill , 0 pp - U:001  [+7 exp]
*  SF (Green Berets) 1952 , Jeep [W] , II/10.SFG , 3 bars , 352 exp , USA , 6/10 , 4 kill , 0 pp - U:002  [+26 exp]
*  SF (Green Berets) 1952 , Jeep [W] , III/10.SFG , 2 bars , 218 exp , USA , 8/10 , 7 kill , 0 pp - U:003  [+40 exp]
*  SF (Green Berets) 1952 , Jeep [W] , I/77.SFG , 2 bars , 256 exp , USA , 8/10 , 3 kill , 0 pp - U:004  [+5 exp]
*  SF (Green Berets) 1952 , Jeep [W] , II/77.SFG , 2 bars , 220 exp , USA , 6/10 , 7 kill , 0 pp - U:005  [+40 exp]

Czołg
M48 Patton , 1st MTB/35th AR/4th AD , 5 bars , 524 exp , USA , 12/10 , Resilience  ,   AntiTank, 30 kill , 705 pp - U:008  [+207 exp]
M48 Patton , 1st MTB/37th AR/4th AD , 1 bars , 168 exp , USA , 9/10 , 7 kill , 529 pp - U:009  [+115 exp]
M48 Patton , 2nd MTB/66th AR/4th AD , 1 bars , 168 exp , USA , 8/10 ,   AntiTank, 14 kill , 470 pp - U:010  [+66 exp]
M48 Patton , 2nd MTB/67th AR/4th AD , 1 bars , 130 exp , USA , 8/10 , 4 kill , 470 pp - U:011  [+71 exp]
M48 Patton , 1st Sqd/2nd ACR , 0 bars , 29 exp , USA , 10/10 , 4 kill , 588 pp - U:019  [+29 exp]

Rozpoznanie
Willys Jeep , 2nd RSq/15th CR/4th AD , 0 bars , 0 exp , USA , 10/10 ,    Recon, 0 kill , 132 pp - U:195

Artyleria
155mm M1 Howitzer , M54 , 2nd HB/14th FAR/4th AD , 1 bars , 137 exp , USA , 10/10 , 2 kill , 480 pp - U:012  [+70 exp]
155mm M1 Howitzer , M54 , 1st HB/22nd FAR/4th AD , 1 bars , 148 exp , USA , 10/10 , 2 kill , 480 pp - U:013  [+86 exp]
155mm M59 Gun , M8 HS Tractor , 74th FAB/18th FAG/VII CO , 0 bars , 31 exp , USA , 10/10 , 0 kill , 660 pp - U:193  [+31 exp]
155mm M1 Howitzer , M54 , 2nd HB/78th FAR/4th AD , 0 bars , 62 exp , USA , 10/10 , 1 kill , 480 pp - U:194  [+62 exp]

Obrona plot.
M51 Skysweeper , M54 , 7th AAA Bn/34th AAA Brig. , 0 bars , 70 exp , USA , 10/10 , 1 kill , 588 pp - U:014  [+52 exp]
M51 Skysweeper , M54 , 443rd AAA Bn/34th AAA Brig. , 0 bars , 35 exp , USA , 10/10 , 0 kill , 588 pp - U:015  [+35 exp]

Myśliwiec
F-86 Sabre , 10th FBSq/50th FBW , 1 bars , 198 exp , USA , 10/10 , 8 kill , 900 pp - U:007  [+48 exp]
F-89D Scorpion (CV), 512th FISq/86th FIW , 0 bars , 35 exp , USA , 6/10 , 1 kill , 554 pp - U:192  [+35 exp]

Bomb. taktyczny
L-4 Grasshopper , 30th TRSq/66th TRW , 0 bars , 10 exp , USA , 5/10 ,    Recon,      Fast Speed, 0 kill , 114 pp - U:006  [+10 exp]
+  A-4B Skyhawk , 84th BSq/47th LBW , 0 bars , 38 exp , USA , 9/10 ,   Support, 2 kill , 0 pp - U:016  [+38 exp]

Player 1 : USA, , RFN, Wielka Brytania
Killed: INF:109  TNK:43   AT:7    FLAK:12   FORT:10   ATY:24   AD:12   FTR:8    TB:7    LB:7      Total: 239
Lost  : INF:17   TNK:6    AT:2    FORT:23   ATY:3    AD:5    FTR:1      Total: 57

BV  3
V   1
TV  0
L   0

Averages:
Piechota       *   5 Units *  1 Leaders      Total :   1274 exp,     21 kill,      0 pp    Average:    255 exp,      4 kill,      0 pp
Czołg          *   5 Units *  1 Leaders      Total :   1019 exp,     59 kill,   2762 pp    Average:    204 exp,     12 kill,    552 pp
Rozpoznanie    *   1 Units *  0 Leaders      Total :      0 exp,      0 kill,    132 pp    Average:      0 exp,      0 kill,    132 pp
Artyleria      *   4 Units *  0 Leaders      Total :    378 exp,      5 kill,   2100 pp    Average:     95 exp,      1 kill,    525 pp
Obrona plot.   *   2 Units *  0 Leaders      Total :    105 exp,      1 kill,   1176 pp    Average:     53 exp,      1 kill,    588 pp
Myśliwiec      *   2 Units *  0 Leaders      Total :    233 exp,      9 kill,   1454 pp    Average:    117 exp,      5 kill,    727 pp
Bomb. taktyczny *   2 Units *  0 Leaders      Total :     48 exp,      2 kill,    114 pp    Average:     24 exp,      1 kill,     57 pp
* Summary:     *  21 Units *  2 Leaders      Total :   3057 exp,     97 kill,   7738 pp    Average:    146 exp,      5 kill,    368 pp


Player 1  USA, , RFN, Wielka Brytania   has 91 units total (core+aux):
Piechota : 30
Czołg : 12
Rozpoznanie :  5
Artyleria ppanc. :  6
Artyleria uniwersalna :  2
Fortyfikacje :  2
Artyleria : 10
Obrona plot. :  8
Myśliwiec :  8
Bomb. taktyczny :  4
Bomb. strategiczny :  4

Player 2  ZSRR, NRD, Czechosłowacja   has 1 units total (core+aux):
Bomb. strategiczny :  1


*   <- original core (don't count against cap)
+   <- BV prototype
pp  <- prestige points

Alberich

Gdybyś miał w przyszłych misjach jakieś dodatkowe środki, które będą niezagospodarowane polecam na czołgi przeciwnika: dodatek Forward Observer + AntiTank na artylerii + pomoc Combar Support. Pociski z artylerii dosyć łatwo wschodzą w T-54/55 z tego co doświadczyłem w kampanii D17, a na dodatek bonus z Forward Observer stakuje się jak masz kilka jednostek. Taka kombinacja się ciekawie sprawuje w obronie - odsyłam do moich wyników przyrostów doświadczenia dla artylerii w D17, raz coś około [+400] się zrobiło.

To chyba ten wynik:
AU-F1 155mm ,  , 5 bars , 1436 exp , Irak , 13/10 , Overwhelming Attack  ,   Support,   AntiTank, 10 kill , 1154 pp - U:008  [+421 exp]

Estek

#23
Cytat: Alberich w Październik 23, 2022, 09:21:09 PM
Gdybyś miał w przyszłych misjach jakieś dodatkowe środki, które będą niezagospodarowane polecam na czołgi przeciwnika: dodatek Forward Observer + AntiTank na artylerii + pomoc Combar Support. Pociski z artylerii dosyć łatwo wschodzą w T-54/55 z tego co doświadczyłem w kampanii D17, a na dodatek bonus z Forward Observer stakuje się jak masz kilka jednostek. Taka kombinacja się ciekawie sprawuje w obronie - odsyłam do moich wyników przyrostów doświadczenia dla artylerii w D17, raz coś około [+400] się zrobiło.

To chyba ten wynik:
AU-F1 155mm ,  , 5 bars , 1436 exp , Irak , 13/10 , Overwhelming Attack  ,   Support,   AntiTank, 10 kill , 1154 pp - U:008  [+421 exp]

Wynik imponujący  :) Nie wykluczam, że nie skorzystam z takich dodatków bo walka z T-54/55 jest w tej chwili dla mnie mocno uciążliwa. Atak 7-8 takich batalionów na wąskim froncie potrafi napsuć krwi  ;)

Estek

Scenariusz 5: "Wypychanie w Austrii"

Zakupy:
1. 2x M48 Patton
2. M53 SPG 155mm
3. M42 Duster
4. 2x Piechota wz. 1951 + M75
5. Saperzy wz. 1951 + M59
6. F-86 Sabre
7. P-2 Neptun + dodatek "Recon"
8. Sprzedaż jednego dodatku "Anti Tank".
9. Wzmocnienie stanów "Zielonych Beretów" do 8/10, czołgów do 10/10 z wyjątkiem lidera podkręconego do 15/10.
10. W trakcie bitwy zakup 3x Piechota wz. 1951.
11. W trakcie bitwy zakup F-89D Scorpion.

Wracamy w dobrze już znane rejony Dolnej Austrii pod Sitzendorf (VHex nr 1). Naszym zadaniem będzie wypchnięcie sił Układu Warszawskiego za rzekę Gmoosbach i wyzwolenie całego powiatu Hollabrunn. Moje oddziały wsparte symbolicznymi posiłkami ruszają do ataku spod bazy lotniczej w Sitzendorfie. Za pierwszy cel obieram sobie dojście do Suttenbrunn (VHex nr 4) oraz przeprawy w Gunterdorfie. Dwa bataliony zielonych beretów i batalion spadochroniarzy zostaną zrzuceni na północy za Watzelsdorfem gdzie przygotują się do ataku na radzieckie pozycje w VHexie nr 5. Większe zgrupowanie sił aux pojawi się na południu i skupi się na dojściu do miasta Hollabrunn (VHex nr 2).

Po spokojnej turze otwarcia, gdzie łatwo zdobywam podejścia do Suttenbrunn bitwa szybko zamienia się w koszmar. Moje prawe skrzydło złożone z żółtodziobów spotyka się z najsilniejszymi jednostkami przeciwka. Niestety jest to następstwo błędów w rozpoznaniu. Świeżo zakupionego Neptuna oddelegowałem do obserwacji sytuacji pod Watzelsdorfem, Gunterdorfem i radzieckiej bazy w VHexie nr 5 a podejścia do Suttenbrunn monitorował zdecydowanie mniej efektywny Grasshopper. Pod Suttenbrunn mój atak utknął a straty dramatycznie zaczęły rosnąć. Dwa pozbawione doświadczenia bataliony piechoty okopane w lesie i wsparte przez zielone berety i artylerię wyparowały. Dwa auxowe bataliony dział samobieżnych M56, podzieliły los piechoty. Dwa auxowe bataliony Pershingów nie nadawały się do dalszej walki po stratach liczących 70% stanów. Prawe skrzydło trwało tylko dzięki szwadronom Pattonów z 2-go Pułku Kawalerii opartym o zielone berety, wsparciu artylerii i postępom skrzydła lewego, które odciągały część uwagi Rosjan.

Niestety lewe skrzydło w którym pokładałem spore nadzieje też wkrótce utknęło. Doświadczeni czołgiści z 4-tej dywizji pancernej walczyli już z Rosjanami na północnych rogatkach Suttenbrunn. Moi saperzy w tym czasie postawili most pontonowy na Gmoosbach co pozwoliło auxowej piechocie i batalionowi zielonych beretów wkroczyć do Guntersdorfu. Bardziej na północ pod Watzelsdorfem komandosi odcięli drogę wycofującym się jednostkom czeskim i zdobyły miejscowość. Droga do VHexa nr 5 stała otworem, ale wtedy nadciągnęły czeskie posiłki. Guntersdorf musiał się ewakuować, pod ciężkim ogniem artylerii spod Wullersdorfu (VHex nr 7). Jednostki które przekroczyły Gmoosbach posłałem do pomocy komandosom na północ, by nie pozwoliły Czechom na dojście do Sitzendorfu (VHex nr 1). Most pontonowy został zwinięty a czołgiści z 4-tej pancernej oprócz Rosjan mieli jeszcze na głowie czeskie brygady T-54.

Sprawny czytelnik zada pewnie pytanie, co w tym czasie robiło lotnictwo? Po pierwsze było zaangażowane w walki powietrzne z falami radzieckich maszyn oraz obroną newralgicznych fragmentów frontu. Ataki naziemne na przeciwnika zostały ograniczone do minimum i tylko do określonych stref, kiedy wykryte zostały stanowiska nowych radzieckich systemów rakietowych S-75.

Jedynym fragmentem frontu, gdzie panował względny spokój było południe. Tam posiłkowe jednostki amerykańskie sprawnie przemieszczały się pod Hollabrunn (VHex nr 3) zajmując po drodze przeprawę na rzece Gollersbach i miasteczko Sonnberg (VHex nr 2). Dosyć szybko unieszkodliwione zostały osłaniające ten rejon stanowiska rakiet S-75, co umożliwiło większe zaangażowanie jednostek powietrznych przy wsparciu oddziałów naziemnych. W trakcie walk miejskich o Hollabrunn Rosjanie próbowali kontratakować, jednak zaangażowane siły były zbyt słabe by odmienić wynik bitwy. Hollabrunn zostało zdobyte w 8-mej turze i siły aux mogły ruszyć dalej na wschód ku VHexowi nr 6.

8 kwietnia 1957 roku wykrystalizowała się także sytuacja pod Suttenbrunn (VHex nr 4) w centrum. Opór radziecki wreszcie został złamany i miasteczko padło. Z marszu wzięte również zostało Schongrabern, które stanowiło centrum mojej obrony w scenariuszu nr 3. Czesi powstrzymani na drogach pod Watzelsdorfem i na południe od Gunterdorfu, próbowali atakować przez rzekę Gmoosbach wprost na Sitzendorf. Ten ruch bardzo drogo ich kosztował. Czołgi i piechota w rzece stanowiły doskonały cel dla artylerii.

Miło pozytywnego zwrotu wydarzeń w centrum, dalsze postępy Amerykanów uniemożliwiał ogień artylerii skoncentrowanej za rzeką pod Wullersdorfem (VHex nr 7). Całe miasteczko było jedną wielką twierdzą, solidnie chronioną stanowiskami rakiet S-75. Wzmocniony przez posiłkowe eskadry powietrzne, w tym sporo bombowców strategicznych, postanowiłem przejść do zdecydowanych działań. Wszystko co latało i miało amunicję zostało rzucone do powietrznego rajdu na Wullersdorf. Naturalnie najgorzej miał pierwszy auxowy B-52, który poniósł 60% straty. Ale dalej poszło już gładko. Stanowiska rakiet i pozycje artylerii zostały zrównane z ziemią przez Skyhawki, Sabry i moją artylerię z drugiego brzegu rzeki. Pech chciał, że Rosjanie dostali jeszcze ostatnie posiłki samolotów, które wzięły na cel mojego debiutującego F-86. Po dwóch salwach sekcji MiGów-19 eskadra zniknęła z nieba. Kolejne 900 punktów prestiżu poszło... Dodając do tego dwie stracone pod Suttenbrunn jednostki piechoty na M75, łączne straty to ponad 1760 pp.

Po spustoszeniu Wullersdorfu przez Amerykańskie lotnictwo wynik bitwy był już jednak przesądzony. MiGi zostały strącone przez gęstą obronę przeciwlotniczą i Skorpiony. Nie obawiając się rakiet S-75, Skyhawki mogły bezkarnie bombardować wszystko co poruszało się po ziemi wydatnie przyczyniając się do postępów natarcia oddziałów lądowych. 11 kwietnia Zielone Berety zdobywają bazę lotniczą w VHexie nr 5. Na południu siły aux dochodzą do VHexa nr 6. 4-ta pancerna w centrum odbija Guntersdorf i od północnego-zachodu wdziera się do Wullersdorfu. Koniec tej męczarni.

P.S. Na pocieszenie nareszcie wpadli jacyś kolejni liderzy  ;)



OpenGen 0.93.4.RC5.1 * 27 Feb 2022  *  AI version: 2.00 (2014)
Efile folder: E:\Moje Gry\Open General\Open General 2022\EFILE_GUS_PeG\  * Efile version: GusOpen ver. 7.4.1
Campaign: D29 ZIMNA WOJNA, WCZESNE LATA - 1956-64 v.4.0b,  *  Player prestige modifier 100%  *  AI prestige modifier 100%

Played Scenarios:
1   Poznan Revolt , #0 , Victory , score:28
2   Hungarian Revolution , #1 , Brilliant Victory , score:52
3   Retreat in Austria , #2 , Brilliant Victory , score:54  +++  Proto: A-4B Skyhawk
4   Austrian Counterattack , #3 , Brilliant Victory , score:58
5   Pushback in Austria , #4 , Brilliant Victory , score:56
--
Campaign score: 248  *  Average: 49

..
Current scenario: Pushback in Austria,  VH prestige is 560 ,  All map prestige is: 2440
Army cost: 12602 , Current prestige is 850
Prestige available on map yet is 40 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 11
AI stance is Defensive   Using map: 281
if BV: +3000, A Bridge Too Far , cap disabled, 12 turns prestige: 1000
if V : +2000, A Bridge Too Far , cap disabled, 14 turns prestige: 1000
if TV: +1000, A Bridge Too Far , cap disabled, 16 turns prestige: 1000
Ls: Loss , turn prestige: 1000

Piechota
*  SF (Green Berets) 1952 , Jeep [W] , I/10.SFG , 2 bars , 260 exp , USA , 5/10 , Superior Maneuver  , 2 kill , 0 pp - U:001  [+32 exp]
*  SF (Green Berets) 1952 , Jeep [W] , II/10.SFG , 3 bars , 381 exp , USA , 5/10 , 7 kill , 0 pp - U:002  [+29 exp]
*  SF (Green Berets) 1952 , Jeep [W] , III/10.SFG , 2 bars , 252 exp , USA , 8/10 , 9 kill , 0 pp - U:003  [+34 exp]
*  SF (Green Berets) 1952 , Jeep [W] , I/77.SFG , 3 bars , 303 exp , USA , 7/10 , 5 kill , 0 pp - U:004  [+47 exp]
*  SF (Green Berets) 1952 , Jeep [W] , II/77.SFG , 2 bars , 246 exp , USA , 5/10 , 8 kill , 0 pp - U:005  [+26 exp]
Infantry 1951 , M75 , 2nd ARB/50th IR/4th AD , 0 bars , 25 exp , USA , 6/10 , 0 kill , 259 pp - U:033  [+25 exp]
Infantry 1951 , M75 , 2nd ARB/51st IR/4th AD , 0 bars , 21 exp , USA , 7/10 , 0 kill , 302 pp - U:034  [+21 exp]
Infantry 1951 , M75 , 2nd ARB/41st IR/4th AD , 0 bars , 27 exp , USA , 8/10 , 0 kill , 345 pp - U:189  [+27 exp]
Bridging 1951 , M59 , 24th Eng.Bn/4th AD , 0 bars , 17 exp , USA , 9/10 , 0 kill , 442 pp - U:194  [+17 exp]

Czołg
M48 Patton , 1st MTB/35th AR/4th AD , 5 bars , 709 exp , USA , 12/10 , Resilience  ,   AntiTank, 49 kill , 705 pp - U:008  [+185 exp]
M48 Patton , 1st MTB/37th AR/4th AD , 2 bars , 245 exp , USA , 7/10 , 11 kill , 411 pp - U:009  [+83 exp]
M48 Patton , 2nd MTB/66th AR/4th AD , 2 bars , 290 exp , USA , 1/10 , Liberator  , 16 kill , 58 pp - U:010  [+134 exp]
M48 Patton , 2nd MTB/67th AR/4th AD , 2 bars , 212 exp , USA , 8/10 , 8 kill , 470 pp - U:011  [+92 exp]
M48 Patton , 1st Sqd/2nd ACR , 0 bars , 95 exp , USA , 5/10 , 5 kill , 294 pp - U:017  [+66 exp]
M48 Patton , 2nd Sqd/2nd ACR , 0 bars , 96 exp , USA , 10/10 , 3 kill , 588 pp - U:187  [+96 exp]
M48 Patton , 3rd Sqd/2nd ACR , 0 bars , 45 exp , USA , 10/10 , 5 kill , 588 pp - U:188  [+45 exp]

Rozpoznanie
Willys Jeep , 2nd RSq/15th CR/4th AD , 0 bars , 30 exp , USA , 10/10 ,    Recon, 1 kill , 132 pp - U:021  [+30 exp]

Artyleria uniwersalna
M42 Duster , 23rd AAA Bn/18th FAG/VII CO , 1 bars , 146 exp , USA , 10/10 , 1 kill , 300 pp - U:192  [+146 exp]

Artyleria
155mm M1 Howitzer , M54 , 2nd HB/14th FAR/4th AD , 2 bars , 250 exp , USA , 5/10 , 2 kill , 240 pp - U:012  [+113 exp]
155mm M1 Howitzer , M54 , 1st HB/22nd FAR/4th AD , 2 bars , 240 exp , USA , 10/10 , Infiltration Tactics  , 3 kill , 480 pp - U:013  [+92 exp]
155mm M59 Gun , M8 HS Tractor , 74th FAB/18th FAG/VII CO , 0 bars , 67 exp , USA , 10/10 , 1 kill , 660 pp - U:019  [+36 exp]
155mm M1 Howitzer , M54 , 2nd HB/78th FAR/4th AD , 1 bars , 189 exp , USA , 10/10 , 2 kill , 480 pp - U:020  [+127 exp]
M53 SPG 155mm , 2nd HB/16th FAR/4th AD , 0 bars , 35 exp , USA , 10/10 , 1 kill , 672 pp - U:191  [+35 exp]

Obrona plot.
M51 Skysweeper , M54 , 7th AAA Bn/34th AAA Brig. , 1 bars , 165 exp , USA , 10/10 , 1 kill , 588 pp - U:014  [+95 exp]
M51 Skysweeper , M54 , 443rd AAA Bn/34th AAA Brig. , 0 bars , 35 exp , USA , 10/10 , 0 kill , 588 pp - U:015

Myśliwiec
F-86 Sabre , 10th FBSq/50th FBW , 2 bars , 225 exp , USA , 9/10 , 12 kill , 810 pp - U:007  [+27 exp]
F-89D Scorpion , 512th FISq/86th FIW , 0 bars , 96 exp , USA , 7/10 ,   Support, 2 kill , 646 pp - U:018  [+66 exp]
F-89D Scorpion , 513th FISq/86th FIW , 0 bars , 11 exp , USA , 10/10 , 0 kill , 924 pp - U:027  [+11 exp]

Bomb. taktyczny
L-4 Grasshopper , 504th Avn Co./4th AD , 0 bars , 8 exp , USA , 10/10 ,    Recon,      Fast Speed, 0 kill , 228 pp - U:006
+  A-4B Skyhawk , 84th BSq/47th LBW , 0 bars , 76 exp , USA , 10/10 ,   Support, 4 kill , 0 pp - U:016  [+40 exp]

Bomb. strategiczny
P-2 Neptune , 30th TRSq/66th TRW , 0 bars , 17 exp , USA , 10/10 ,    Recon, 0 kill , 1392 pp - U:186  [+17 exp]

Player 1 : USA
Killed: INF:139  TNK:59   AT:14   FLAK:16   FORT:26   ATY:34   AD:16   FTR:14   TB:11   LB:11     Total: 340
Lost  : INF:21   TNK:6    AT:4    FORT:23   ATY:3    AD:5    FTR:2      Total: 64

BV  4
V   1
TV  0
L   0

Averages:
Piechota       *   9 Units *  1 Leaders      Total :   1532 exp,     31 kill,   1348 pp    Average:    170 exp,      3 kill,    150 pp
Czołg          *   7 Units *  2 Leaders      Total :   1692 exp,     97 kill,   3114 pp    Average:    242 exp,     14 kill,    445 pp
Rozpoznanie    *   1 Units *  0 Leaders      Total :     30 exp,      1 kill,    132 pp    Average:     30 exp,      1 kill,    132 pp
Artyleria uniwersalna *   1 Units *  0 Leaders      Total :    146 exp,      1 kill,    300 pp    Average:    146 exp,      1 kill,    300 pp
Artyleria      *   5 Units *  1 Leaders      Total :    781 exp,      9 kill,   2532 pp    Average:    156 exp,      2 kill,    506 pp
Obrona plot.   *   2 Units *  0 Leaders      Total :    200 exp,      1 kill,   1176 pp    Average:    100 exp,      1 kill,    588 pp
Myśliwiec      *   3 Units *  0 Leaders      Total :    332 exp,     14 kill,   2380 pp    Average:    111 exp,      5 kill,    793 pp
Bomb. taktyczny *   2 Units *  0 Leaders      Total :     84 exp,      4 kill,    228 pp    Average:     42 exp,      2 kill,    114 pp
Bomb. strategiczny *   1 Units *  0 Leaders      Total :     17 exp,      0 kill,   1392 pp    Average:     17 exp,      0 kill,   1392 pp
* Summary:     *  31 Units *  4 Leaders      Total :   4814 exp,    158 kill,  12602 pp    Average:    155 exp,      5 kill,    407 pp


Player 1  USA   has 83 units total (core+aux):
Piechota : 26
Czołg : 14
Rozpoznanie :  1
Artyleria ppanc. :  2
Artyleria uniwersalna :  1
Fortyfikacje :  1
Artyleria : 10
Obrona plot. : 10
Myśliwiec :  7
Bomb. taktyczny :  6
Bomb. strategiczny :  5

Player 2  ZSRR, Czechosłowacja   has 7 units total (core+aux):
Piechota :  4
Artyleria ppanc. :  1
Fortyfikacje :  2


*   <- original core (don't count against cap)
+   <- BV prototype
pp  <- prestige points

Estek

Scenariusz 6: "O Most za Daleko"

Zakupy:
1. M44 SPH 155mm + dodatek Support
2. Odtwarzanie stanów
3. W trakcie bitwy A-4B Skyhawk

Po blisko pół rocznej przerwie Prezydent Stanów Zjednoczonych dał zielone światło na wkroczenie do Czechosłowacji w ramach operacji odwetowej wobec sił Układu Warszawskiego. Niestety ta zwłoka pozwoliła naszym wrogom przygotować się do obrony.
Ponieważ mapa nie ma przypisanych nazw geograficznych trudno się rozeznać gdzie dokładnie jesteśmy. Najszybciej obstawiałbym rzekę graniczną Morawę z Bratysławą (VHex nr 5) na jej południowych krańcach. 3/4 linii brzegowej rzeki obsadzają jednostki posiłkowe. Moje jednostki operować będą na prawym skrzydle, ściśnięte w górnym lewym narożniku mapy.

Zaczynam od zwiadu i niszczenia punktów obserwacyjnych przeciwnika. Przy okazji wykrywam pozycje rakiet S-75, którymi zajmują się eskadry Skyhawków. Wzdłuż całej linii brzegowej trwają zacięte pojedynki artyleryjskie a w centrum i na południu ostre starcia pancerne. Front jednak stoi praktycznie w miejscu. Wyraźne postępy robią tylko moje oddziały core, które już w pierwszej turze forsują rzekę i pędzą ku bazie lotniczej w VHexie nr 1. Prawe skrzydło tej grupy, stawia most pontonowy, po którym na drugi brzeg Morawy przechodzi 5 batalionów Pattonów. Czekają one na dogodny moment by wraz z sąsiadującymi oddziałami posiłkowymi z centrum poszerzyć wyrwę we froncie i zrolować siły przeciwnika w kierunku południowo-wschodnim. Trzy bataliony Zielonych Beretów pakują się jednocześnie do samolotów by desantować się na głębokich tyłach przeciwnika pod VHexami 2 i 3.

Do akcji wkraczają radzieckie odwody, które próbują mnie wypchnąć z VHexa nr 1 i odrzucić od VHexa nr 4. Znów przez głupi błąd tracę bez sensu batalion piechoty core oraz 90% stanu w jednym z batalionów artylerii 4.DPanc. Nie ma to jednak wpływu na sytuację taktyczna na mapie. Ta jest z każdą turą pod coraz większą kontrolą Amerykanów. Centrum czeskiej obrony rozpada się co pozwala siłom aux rozlać się na wschodnim brzegu Morawy i oflankować VHex nr 4. Radzieckie próby kontrataków spełzają na niczym. VHexy 2 i 3 łatwo wpadają w ręce Zielonych Beretów. Siły powietrzne Układu Warszawskiego zostają spacyfikowane przez zestawy Nike Ajax i dobite przez Scorpiony. 

Ostatnim punktem oporu jest VHex nr 5 na południu, prawdopodobnie Bratysława. Przez pierwsze 5 tur trwała tam tylko wymiana ognia artyleryjskiego i pojedynki czołgów o most na Morawie. W szóstej turze są wreszcie warunki do sforsowania rzeki. Pod skoncentrowanym ogniem dział z zachodniego brzegu, obrona przeciwlotnicza miasta oraz jego artyleria zostają zniszczone. Bataliony Gwardii Narodowej, Piechoty Górskiej i Inżynierów pewnie wdzierają się do zachodnich dzielnic słowackiej stolicy i zaczynają wypierać jego obrońców. Od północy nadciągają czołgi i lotnictwo, które zdobywają okoliczne lotnisko a od wschodu ściągnięte spod VHexów 2 i 3 bataliony Zielonych Beretów. Miasto zostaje otoczone i w 7 turze kapituluje.

Nagroda: F-104A Starfighter



OpenGen 0.93.4.RC5.1 * 27 Feb 2022  *  AI version: 2.00 (2014)
Efile folder: E:\Moje Gry\Open General\Open General 2022\EFILE_GUS_PeG\  * Efile version: GusOpen ver. 7.4.1
Campaign: D29 ZIMNA WOJNA, WCZESNE LATA - 1956-64 v.4.0b,  *  Player prestige modifier 100%  *  AI prestige modifier 100%

Played Scenarios:
1   Poznan Revolt , #0 , Victory , score:28
2   Hungarian Revolution , #1 , Brilliant Victory , score:52
3   Retreat in Austria , #2 , Brilliant Victory , score:54  +++  Proto: A-4B Skyhawk
4   Austrian Counterattack , #3 , Brilliant Victory , score:58
5   Pushback in Austria , #4 , Brilliant Victory , score:56
6   A Bridge Too Far , #5 , Brilliant Victory , score:55
--
Campaign score: 303  *  Average: 50

..
Current scenario: A Bridge Too Far,  VH prestige is 600 ,  All map prestige is: 2560
Army cost: 15078 , Current prestige is 1954
Prestige available on map yet is 240 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 7
AI stance is Defensive   Using map: 252
if BV: +3000, A United Pact , cap disabled, 7 turns prestige: 700
if V : +2000, A United Pact , cap disabled, 8 turns prestige: 700
if TV: +1000, A United Pact , cap disabled, 9 turns prestige: 700
if Ls: +0, Shoe Banging , cap disabled, 9 turns prestige: 700

Piechota
*  SF (Green Berets) 1952 , Jeep [W] , I/10.SFG , 2 bars , 260 exp , USA , 8/10 , Superior Maneuver  , 2 kill , 0 pp - U:001
*  SF (Green Berets) 1952 , Jeep [W] , II/10.SFG , 4 bars , 413 exp , USA , 4/10 , 7 kill , 0 pp - U:002  [+32 exp]
*  SF (Green Berets) 1952 , Jeep [W] , III/10.SFG , 2 bars , 252 exp , USA , 8/10 , 9 kill , 0 pp - U:003
*  SF (Green Berets) 1952 , Jeep [W] , I/77.SFG , 3 bars , 337 exp , USA , 6/10 , 7 kill , 0 pp - U:004  [+34 exp]
*  SF (Green Berets) 1952 , Jeep [W] , II/77.SFG , 2 bars , 252 exp , USA , 8/10 , 8 kill , 0 pp - U:005  [+6 exp]
Infantry 1951 , M75 , 2nd ARB/50th IR/4th AD , 0 bars , 21 exp , USA , 10/10 , 0 kill , 432 pp - U:023
Infantry 1951 , M75 , 2nd ARB/51st IR/4th AD , 0 bars , 18 exp , USA , 10/10 , 0 kill , 432 pp - U:024
Bridging 1951 , M59 , 24th Eng.Bn/4th AD , 0 bars , 21 exp , USA , 8/10 , 0 kill , 393 pp - U:031  [+5 exp]

Czołg
M48 Patton , 1st MTB/35th AR/4th AD , 5 bars , 752 exp , USA , 12/10 , Resilience  ,   AntiTank, 58 kill , 705 pp - U:008  [+43 exp]
M48 Patton , 1st MTB/37th AR/4th AD , 3 bars , 307 exp , USA , 8/10 , 15 kill , 470 pp - U:009  [+88 exp]
M48 Patton , 2nd MTB/66th AR/4th AD , 3 bars , 362 exp , USA , 9/10 , Liberator  , 22 kill , 529 pp - U:010  [+72 exp]
M48 Patton , 2nd MTB/67th AR/4th AD , 2 bars , 257 exp , USA , 7/10 , 11 kill , 411 pp - U:011  [+60 exp]
M48 Patton , 1st Sqd/2nd ACR , 1 bars , 136 exp , USA , 10/10 , 6 kill , 588 pp - U:017  [+41 exp]
M48 Patton , 2nd Sqd/2nd ACR , 1 bars , 135 exp , USA , 10/10 , 3 kill , 588 pp - U:026  [+39 exp]
M48 Patton , 3rd Sqd/2nd ACR , 0 bars , 73 exp , USA , 9/10 , 8 kill , 529 pp - U:027  [+28 exp]

Rozpoznanie
Willys Jeep , 2nd RSq/15th CR/4th AD , 0 bars , 30 exp , USA , 10/10 ,    Recon, 1 kill , 132 pp - U:021

Artyleria uniwersalna
M42 Duster , 23rd AAA Bn/18th FAG/VII CO , 2 bars , 207 exp , USA , 10/10 , Fire Discipline  , 2 kill , 300 pp - U:030  [+61 exp]

Artyleria
155mm M1 Howitzer , M54 , 2nd HB/14th FAR/4th AD , 2 bars , 293 exp , USA , 10/10 , 3 kill , 480 pp - U:012  [+43 exp]
155mm M1 Howitzer , M54 , 1st HB/22nd FAR/4th AD , 2 bars , 290 exp , USA , 12/10 , Infiltration Tactics  , 7 kill , 576 pp - U:013  [+50 exp]
155mm M59 Gun , M8 HS Tractor , 74th FAB/18th FAG/VII Co. , 1 bars , 105 exp , USA , 10/10 , 3 kill , 660 pp - U:019  [+38 exp]
155mm M1 Howitzer , M54 , 2nd HB/78th FAR/4th AD , 2 bars , 218 exp , USA , 11/10 , 4 kill , 528 pp - U:020  [+29 exp]
M53 SPG 155mm , 2nd HB/16th FAR/4th AD , 0 bars , 54 exp , USA , 10/10 , 1 kill , 672 pp - U:029  [+19 exp]
M44 SPH 155mm , 599th AFAB/18th FAG/VII Co. , 0 bars , 18 exp , USA , 10/10 ,   Support, 0 kill , 600 pp - U:201  [+18 exp]

Obrona plot.
M51 Skysweeper , M54 , 7th AAA Bn/34th AAA Brig. , 1 bars , 165 exp , USA , 10/10 , 1 kill , 588 pp - U:014
M51 Skysweeper , M54 , 443rd AAA Bn/34th AAA Brig. , 0 bars , 35 exp , USA , 10/10 , 0 kill , 588 pp - U:015

Myśliwiec
F-86 Sabre , 10th FBSq/50th FBW , 2 bars , 242 exp , USA , 9/10 , 13 kill , 810 pp - U:007  [+25 exp]
F-89D Scorpion , 512th FISq/86th FIW , 1 bars , 110 exp , USA , 10/10 ,   Support, 2 kill , 924 pp - U:018  [+14 exp]
F-89D Scorpion , 513th FISq/86th FIW , 0 bars , 44 exp , USA , 10/10 , 0 kill , 924 pp - U:022  [+33 exp]

Bomb. taktyczny
L-4 Grasshopper , 504th Avn Co./4th AD , 0 bars , 8 exp , USA , 10/10 ,    Recon,      Fast Speed, 0 kill , 228 pp - U:006
+  A-4B Skyhawk , 84th BSq/47th LBW , 1 bars , 154 exp , USA , 8/10 ,   Support, 4 kill , 0 pp - U:016  [+78 exp]
A-4B Skyhawk (CV), 85th BSq/47th LBW , 0 bars , 10 exp , USA , 8/10 , 0 kill , 739 pp - U:072  [+10 exp]

Bomb. strategiczny
P-2 Neptune , 30th TRSq/66th TRW , 0 bars , 27 exp , USA , 9/10 ,    Recon, 0 kill , 1252 pp - U:025  [+10 exp]

Player 1 : USA
Killed: INF:164  TNK:73   RCN:2    AT:24   FLAK:20   FORT:41   ATY:42   AD:21   FTR:18   TB:15   LB:13     Total: 433
Lost  : INF:24   TNK:8    AT:4    FORT:23   ATY:3    AD:5    FTR:2      Total: 69

BV  5
V   1
TV  0
L   0

Averages:
Piechota       *   8 Units *  1 Leaders      Total :   1574 exp,     33 kill,   1257 pp    Average:    197 exp,      4 kill,    157 pp
Czołg          *   7 Units *  2 Leaders      Total :   2022 exp,    123 kill,   3820 pp    Average:    289 exp,     18 kill,    546 pp
Rozpoznanie    *   1 Units *  0 Leaders      Total :     30 exp,      1 kill,    132 pp    Average:     30 exp,      1 kill,    132 pp
Artyleria uniwersalna *   1 Units *  1 Leaders      Total :    207 exp,      2 kill,    300 pp    Average:    207 exp,      2 kill,    300 pp
Artyleria      *   6 Units *  1 Leaders      Total :    978 exp,     18 kill,   3516 pp    Average:    163 exp,      3 kill,    586 pp
Obrona plot.   *   2 Units *  0 Leaders      Total :    200 exp,      1 kill,   1176 pp    Average:    100 exp,      1 kill,    588 pp
Myśliwiec      *   3 Units *  0 Leaders      Total :    396 exp,     15 kill,   2658 pp    Average:    132 exp,      5 kill,    886 pp
Bomb. taktyczny *   3 Units *  0 Leaders      Total :    172 exp,      4 kill,    967 pp    Average:     57 exp,      1 kill,    322 pp
Bomb. strategiczny *   1 Units *  0 Leaders      Total :     27 exp,      0 kill,   1252 pp    Average:     27 exp,      0 kill,   1252 pp
* Summary:     *  32 Units *  5 Leaders      Total :   5606 exp,    197 kill,  15078 pp    Average:    175 exp,      6 kill,    471 pp


Player 1  USA   has 99 units total (core+aux):
Piechota : 28
Czołg : 15
Rozpoznanie :  1
Artyleria ppanc. :  6
Artyleria uniwersalna :  1
Fortyfikacje :  1
Artyleria : 22
Obrona plot. :  8
Myśliwiec :  7
Bomb. taktyczny :  7
Bomb. strategiczny :  3

Player 2  Czechosłowacja, ZSRR   has 1 units total (core+aux):
Piechota :  1


*   <- original core (don't count against cap)
+   <- BV prototype
pp  <- prestige points

Estek

Scenariusz 7: "Pakt Zjednoczenia"

Zakupy:
1. Infantry 1951 + M75
2. M44 SPH 155mm
3. Dodatek Anti Tank dla "Liberatora"
4. MIM-14 Nike Hercules + dodatek "Support"
5. Przełożenie dodatku "Support" ze Scorpiona na Skyhawka
6. Odbudowa stanów

14 lutego 1958 roku. Według wprowadzenia znajdujemy się pod Hronov w kraju kralovohradeckim w Czechosłowacji. Według mapy nad Dunajem w Komarno na Węgrzech. Będę się trzymał pierwszej wersji bez używania nazw geograficznych.

Scenariusz ma charakter zbliżony do scenariusza 2-go czyli obrony Budapesztu. Zadaniem Amerykanów jest utrzymanie przynajmniej trzech pozycji strategicznych dla uzyskania Brylantowego Zwycięstwa. Zaczynamy w południowo-zachodnim narożniku mapy. Serce obrony stanowią VHexy nr 1 i 2 oraz baza lotnicza w VHexie nr 3. Znajdują się tam stanowiska artylerii oraz systemy przeciwlotnicze. Na północny-zachód od nich leży strumień a za nim trzy niewielkie wioski. To przedpiersie, gdzie umieszczam bataliony pancerne, posiłkową piechotę i dwa bataliony Zielonych Beretów. Na południe od VHexu nr 2 wystawiam dwa szwadrony kawalerii w M48, batalion Zielonych Beretów i jednego M44. Tura otwarcia należy do przeciwnika.

Szybko uświadamiam sobie, że w kierunku moich pozycji nadciąga reprezentacja praktycznie całego Układu Warszawskiego. W pierwszej fali atakują Czesi z północy i Rosjanie od pn-wschodu. Następnie dołączają do nich jednostki NRD, które wspierają Czechów oraz Węgrzy operujący na lewym skrzydle Rosjan na południowym brzegu rzeki. Ostatni rzut to jednostki LWP i jeszcze raz Węgrzy, tym razem na północnym brzegu. Podobna kombinacja nacji ma swoją reprezentację w eskadrach powietrznych. Przez pierwsze pięć tur trwa ciężka przeprawa o utrzymanie pozycji osłaniających drogę do moich VHexów. Lufy grzeją się do czerwoności. Siły przeciwnika wydają się nadchodzić w nieskończoność. Uzupełniam co rusz amunicję i staram się balansować oddziałami w zależności od bieżącej sytuacji. Raz jest gorąco na skrzydle lewym, raz na prawym. Zdarza się, że muszę uzupełniać stany w Pattonach 4-tej DPanc, które przyjmują na siebie największy ciężar bitwy. Dzięki licznym systemom obrony powietrznej dość sprawnie udaje mi się zyskać lokalną przewagę powietrzną. Tym sposobem mogę razić artylerię przeciwnika i spowalniać postępy nadciągających posiłków.

W okolicach 6-tej i 7-mej tury na skrzydłach robi się trochę przestrzeni na przejście do lokalnych kontrataków. Jednostki posiłkowe lewego skrzydła rozwijają atak w kierunku VHexa nr 4 a moje szwadrony kawalerii za rzeką zaczynają spychać Węgrów na wschód. Kiedy sytuacja w centrum też zaczyna się krystalizować, oddelegowuję część batalionów Zielonych Beretów na lotnisko by drogą powietrzną wysłać ich na głębokie tyły przeciwnika pod VHexy 6 i 7. Cały czas trzeba być jednak czujnym. Wróg otrzymuje jeszcze posiłki w eskadrach powietrznych. Mało brakło a straciłbym trwale swojego "zielonego" Skorpiona, który w pojedynku z MiGiem-19PM stracił 90% swojego stanu.

W 9-tej turze bitwy jestem już w pełnym kontrataku na całym froncie. Atak napędzają naloty powietrzne z udziałem auxowych eskadr strategicznych bombowców B-52. Wróg nie ma już praktycznie czym walczyć i naszym głównym zmartwieniem jest logistyka by przed końcem scenariusza, zdążyć zająć wszystkie punktowane pozycje. Jednostki posiłkowe po zajęciu VHexa nr 4 rozlewają się w północnej części mapy. Moja 4-ta pancerna otwiera sobie drogę do lotniska w VHexie nr 5. Szwadrony 2-giego pułku kawalerii oczyszczają z Węgrów cały południowy brzeg rzeki. Zielone Berety opanowują VHexy 6 i 7. W 13-tej turze cała mapa jest pod kontrolą Amerykanów. Wszystkie jednostki przeciwnika zostają zniszczone.

P.S. Wreszcie porządnie sypnęło liderami. Dwa wpadły na Pattonach z 4.DPanc i jeden w Zielonych Beretach.

Nagroda: brak



OpenGen 0.93.4.RC5.1 * 27 Feb 2022  *  AI version: 2.00 (2014)
Efile folder: E:\Moje Gry\Open General\Open General 2022\EFILE_GUS_PeG\  * Efile version: GusOpen ver. 7.4.1
Campaign: D29 ZIMNA WOJNA, WCZESNE LATA - 1956-64 v.4.0b,  *  Player prestige modifier 100%  *  AI prestige modifier 100%

Played Scenarios:
1   Poznan Revolt , #0 , Victory , score:28
2   Hungarian Revolution , #1 , Brilliant Victory , score:52
3   Retreat in Austria , #2 , Brilliant Victory , score:54  +++  Proto: A-4B Skyhawk
4   Austrian Counterattack , #3 , Brilliant Victory , score:58
5   Pushback in Austria , #4 , Brilliant Victory , score:56
6   A Bridge Too Far , #5 , Brilliant Victory , score:55  +++  Proto: F-104A Starfighter
7   A United Pact , #6 , Brilliant Victory , score:54
--
Campaign score: 357  *  Average: 51

..
Current scenario: A United Pact,  VH prestige is 520 ,  All map prestige is: 3080
Army cost: 17211 , Current prestige is 3433
Prestige available on map yet is 0 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 14
AI stance is Aggressive   Using map: 497
if BV: +4000, Shoe Banging , cap disabled, 13 turns prestige: 1300
if V : +3000, Shoe Banging , cap disabled, 13 turns prestige: 1300
if TV: +2000, Shoe Banging , cap disabled, 13 turns prestige: 1300
if Ls: +1000, Shoe Banging , cap disabled, 13 turns prestige: 1300

Piechota
*  SF (Green Berets) 1952 , Jeep [W] , I/10.SFG , 2 bars , 276 exp , USA , 7/10 , Superior Maneuver  , 5 kill , 0 pp - U:001  [+16 exp]
*  SF (Green Berets) 1952 , Jeep [W] , II/10.SFG , 4 bars , 413 exp , USA , 8/10 , 7 kill , 0 pp - U:002
*  SF (Green Berets) 1952 , Jeep [W] , III/10.SFG , 3 bars , 303 exp , USA , 6/10 , Shock Tactics  , 9 kill , 0 pp - U:003  [+51 exp]
*  SF (Green Berets) 1952 , Jeep [W] , I/77.SFG , 3 bars , 317 exp , USA , 10/10 , 8 kill , 0 pp - U:004  [-20 exp]
*  SF (Green Berets) 1952 , Jeep [W] , II/77.SFG , 2 bars , 231 exp , USA , 10/10 , 10 kill , 0 pp - U:005  [-21 exp]
Infantry 1951 , M75 , 2nd ARB/50th IR/4th AD , 0 bars , 51 exp , USA , 10/10 , 0 kill , 432 pp - U:023  [+30 exp]
Infantry 1951 , M75 , 2nd ARB/51st IR/4th AD , 0 bars , 23 exp , USA , 9/10 , 0 kill , 388 pp - U:024  [+5 exp]
Bridging 1951 , M59 , 24th Eng.Bn/4th AD , 0 bars , 21 exp , USA , 8/10 , 0 kill , 393 pp - U:030
Infantry 1951 , M75 , 2nd ARB/41st IR/4th AD , 0 bars , 28 exp , USA , 8/10 , 0 kill , 345 pp - U:183  [+28 exp]

Czołg
M48 Patton , 1st MTB/35th AR/4th AD , 5 bars , 843 exp , USA , 10/10 , Resilience  ,   AntiTank, 67 kill , 588 pp - U:008  [+91 exp]
M48 Patton , 1st MTB/37th AR/4th AD , 3 bars , 322 exp , USA , 8/10 , Skilled Reconnaissance  , 23 kill , 470 pp - U:009  [+27 exp]
M48 Patton , 2nd MTB/66th AR/4th AD , 4 bars , 423 exp , USA , 10/10 , Liberator  ,   AntiTank, 34 kill , 588 pp - U:010  [+74 exp]
M48 Patton , 2nd MTB/67th AR/4th AD , 4 bars , 403 exp , USA , 10/10 , Reconnaissance Movement  , 23 kill , 588 pp - U:011  [+173 exp]
M48 Patton , 1st Sqd/2nd ACR , 2 bars , 258 exp , USA , 9/10 , 8 kill , 529 pp - U:017  [+122 exp]
M48 Patton , 2nd Sqd/2nd ACR , 1 bars , 184 exp , USA , 8/10 , 4 kill , 470 pp - U:026  [+49 exp]
M48 Patton , 3rd Sqd/2nd ACR , 1 bars , 133 exp , USA , 10/10 , 15 kill , 588 pp - U:027  [+60 exp]

Rozpoznanie
Willys Jeep , 2nd RSq/15th CR/4th AD , 0 bars , 30 exp , USA , 10/10 ,    Recon, 1 kill , 132 pp - U:021

Artyleria uniwersalna
M42 Duster , 23rd AAA Bn/18th FAG/VII CO , 2 bars , 294 exp , USA , 10/10 , Fire Discipline  , 3 kill , 300 pp - U:029  [+87 exp]

Artyleria
155mm M1 Howitzer , M54 , 2nd HB/14th FAR/4th AD , 4 bars , 405 exp , USA , 12/10 , 4 kill , 576 pp - U:012  [+112 exp]
155mm M1 Howitzer , M54 , 1st HB/22nd FAR/4th AD , 5 bars , 512 exp , USA , 12/10 , Infiltration Tactics  , 7 kill , 576 pp - U:013  [+222 exp]
155mm M59 Gun , M8 HS Tractor , 74th FAB/18th FAG/VII Co. , 1 bars , 137 exp , USA , 11/10 , 5 kill , 726 pp - U:019  [+32 exp]
155mm M1 Howitzer , M54 , 2nd HB/78th FAR/4th AD , 3 bars , 354 exp , USA , 12/10 , 4 kill , 576 pp - U:020  [+136 exp]
M53 SPG 155mm , 2nd HB/16th FAR/4th AD , 0 bars , 78 exp , USA , 10/10 , 1 kill , 672 pp - U:028  [+24 exp]
M44 SPH 155mm , 599th AFAB/18th FAG/VII Co. , 1 bars , 147 exp , USA , 10/10 ,   Support, 0 kill , 600 pp - U:032  [+129 exp]
M44 SPH 155mm , 287th AFAB/35th FAG/VII Co. , 0 bars , 50 exp , USA , 10/10 ,   Support, 1 kill , 600 pp - U:182  [+50 exp]

Obrona plot.
M51 Skysweeper , M54 , 7th AAA Bn/34th AAA Brig. , 1 bars , 165 exp , USA , 10/10 , 1 kill , 588 pp - U:014
M51 Skysweeper , M54 , 443rd AAA Bn/34th AAA Brig. , 0 bars , 93 exp , USA , 10/10 , 1 kill , 588 pp - U:015  [+58 exp]
MIM-14 Nike Hercules , 63rd AAA Msl Bn/34th AAA Brig. , 1 bars , 110 exp , USA , 10/10 ,   Support, 0 kill , 1764 pp - U:181  [+110 exp]

Myśliwiec
F-86 Sabre , 10th FBSq/50th FBW , 2 bars , 271 exp , USA , 10/10 , 16 kill , 900 pp - U:007  [+38 exp]
F-89D Scorpion , 512th FISq/86th FIW , 1 bars , 129 exp , USA , 9/10 , 5 kill , 831 pp - U:018  [+19 exp]
F-89D Scorpion , 513th FISq/86th FIW , 0 bars , 84 exp , USA , 5/10 , 0 kill , 462 pp - U:022  [+40 exp]
+  F-104A Starfighter (CV), 514th FISq/86th FIW , 0 bars , 68 exp , USA , 10/10 , 0 kill , 0 pp - U:033  [+68 exp]

Bomb. taktyczny
L-4 Grasshopper , 504th Avn Co./4th AD , 0 bars , 8 exp , USA , 10/10 ,    Recon,      Fast Speed, 0 kill , 228 pp - U:006
+  A-4B Skyhawk , 84th BSq/47th LBW , 2 bars , 202 exp , USA , 8/10 ,   Support, 4 kill , 0 pp - U:016  [+48 exp]
A-4B Skyhawk , 85th BSq/47th LBW , 0 bars , 51 exp , USA , 8/10 ,   Support, 2 kill , 739 pp - U:031  [+41 exp]

Bomb. strategiczny
P-2 Neptune , 30th TRSq/66th TRW , 0 bars , 45 exp , USA , 7/10 ,    Recon, 0 kill , 974 pp - U:025  [+18 exp]

Player 1 : USA
Killed: INF:197  TNK:97   RCN:2    AT:28   FLAK:28   FORT:45   ATY:55   AD:21   FTR:26   TB:17   LB:17     Total: 533
Lost  : INF:30   TNK:9    RCN:1    AT:4    FORT:23   ATY:3    AD:5    FTR:4      Total: 79

BV  6
V   1
TV  0
L   0

Averages:
Piechota       *   9 Units *  2 Leaders      Total :   1663 exp,     39 kill,   1558 pp    Average:    185 exp,      4 kill,    173 pp
Czołg          *   7 Units *  4 Leaders      Total :   2566 exp,    174 kill,   3821 pp    Average:    367 exp,     25 kill,    546 pp
Rozpoznanie    *   1 Units *  0 Leaders      Total :     30 exp,      1 kill,    132 pp    Average:     30 exp,      1 kill,    132 pp
Artyleria uniwersalna *   1 Units *  1 Leaders      Total :    294 exp,      3 kill,    300 pp    Average:    294 exp,      3 kill,    300 pp
Artyleria      *   7 Units *  1 Leaders      Total :   1683 exp,     22 kill,   4326 pp    Average:    240 exp,      3 kill,    618 pp
Obrona plot.   *   3 Units *  0 Leaders      Total :    368 exp,      2 kill,   2940 pp    Average:    123 exp,      1 kill,    980 pp
Myśliwiec      *   4 Units *  0 Leaders      Total :    552 exp,     21 kill,   2193 pp    Average:    138 exp,      5 kill,    548 pp
Bomb. taktyczny *   3 Units *  0 Leaders      Total :    261 exp,      6 kill,    967 pp    Average:     87 exp,      2 kill,    322 pp
Bomb. strategiczny *   1 Units *  0 Leaders      Total :     45 exp,      0 kill,    974 pp    Average:     45 exp,      0 kill,    974 pp
* Summary:     *  36 Units *  8 Leaders      Total :   7462 exp,    268 kill,  17211 pp    Average:    207 exp,      7 kill,    478 pp


Player 1  USA   has 73 units total (core+aux):
Piechota : 19
Czołg : 14
Rozpoznanie :  2
Artyleria uniwersalna :  1
Fortyfikacje :  1
Artyleria : 11
Obrona plot. :  9
Myśliwiec :  8
Bomb. taktyczny :  5
Bomb. strategiczny :  3


*   <- original core (don't count against cap)
+   <- BV prototype
pp  <- prestige points

Estek

Scenariusz 8: "Odgłosy Marszu"

Zakupy:
1. Batalion Zielonych Beretów wz. 1960 + Ford Mutt.
2. Wymiana czołgów we wszystkich czterech batalionach pancernych 4.DPanc na M60.
3. Wymiana jednego zestawu M51 Skysweeper na Hawki MIM-23A.
4. 10-ta eskadra myśliwsko-bombowa przesiada się z F-86 Sabre na Starfighter'y F-104C.
5. Eskadry 512-ta i 513-ta dostają nowe myśliwce przechwytujące F-106 Delta Dart.
6. 84-ta i 85-ta eskadra bombowa wymienia swoje Skyhawki na wersję "C".
7. Sprzedaję Grasshopper'a L-4 z dodatkami.
8. Kupuję drugiego Neptuna P-2 z dodatkiem "Recon".
9. Wzmocnienia stanów.
10. W trakcie bitwy zakup F-105B Thunderchief + dodatek "Support".

Protesty w USA doprowadziły do silnych nacisków politycznych na Prezydenta Eisenhowera. W ich następstwie siły NATO musiały wycofać się z Czechosłowacji. Nowym miejscem przegrupowania moich jednostek stało się pogranicze RFN i NRD, koło Stolbergu w górach Harzu. Mapę możemy pamiętać ze scenariuszów opisujących bitwę o las Hurtgen.

Jesienią 1960 roku znów daje się wyczuć napięcie na granicy. Wywiad jednak bagatelizuję sytuację. 13 października jednostki ZSRR i NRD przypuszczają potężne uderzenie z lądu i powietrza. Na pierwszej linii stoją jednostki brytyjskie i niemieckie. Moje siły stanowią strategiczny odwód.

Do tego scenariusza miałem dwa podejścia. Pierwszą próbę przegrałem, mimo zniszczenia lotnictwa przeciwnika, jego obrony przeciwlotniczej, spadochroniarzy i przejścia do silnego kontrataku ze skrzydła. Źle wykorzystałem swój odwód i zbyt długo czekałem z desantem zielonych beretów na tyły przeciwnika. Żyłem w błędnym przeświadczeniu, że scenariusz zaczynam z dwoma VHexami i ten na odcinku sił RFN (VHex nr 1), mogę chwilowo utracić. Nic bardziej mylnego. Pozycja na odcinku amerykańskim jest tylko SHexem (SHex nr 2) a VHex na odcinku niemieckim jest tym jedynym, którego trzeba w początkowej fazie bitwy bronić do upadłego. Mądrzejszy o tą wiedzę postanowiłem spróbować drugi raz.

Posiadanie tylko jednego punktu strategicznego w scenariuszu czysto defensywnym i na dodatek położonego blisko pozycji wroga ma swoje plusy i minusy. Naturalnie minusem jest, że wraz z utratą pozycji bitwa kończy się porażką, co miało miejsce przy pierwszej próbie. Plusem jest jednak możliwość przewidywania ruchów przeciwnika. Cała armia radziecka i NRD-owska zmierza najkrótszą drogą ku VHexowi nr 1. Na odcinku brytyjskim, wystarczy się cofnąć od rzeki i obserwować ruchy rywala. Radziecka kolumna podejmuje tam ograniczone działania ofensywne. Ich główna marszruta przebiega wzdłuż linii granicznej rzeki. Kiedy kolumna przejedzie ostrzeliwana przez Aliantów, można bezpiecznie wrócić na pozycje wyjściowe a następnie wniknąć na tyły przeciwnika. 

Zdecydowanie gorzej na swoim odcinku mają Niemcy. Obsadzana przez nich pozycja stanowi główny cel zainteresowania wszystkich znajdujących się na mapie jednostek Układu Warszawskiego. Ich rolą jest przetrwać do momentu przybycia mojego odwodu jako przynęta. Początkowo uderzają na nich dwa zgrupowania wroga. Siły NRD ze wschodu i jednostki radzieckie z pd-wschodu. Na dodatek jeszcze wszystkie pułki lotnicze a na deser kolumna Rosjan przemieszczająca się pod nosem Brytyjczyków. Sytuacja jest na tym odcinku poważna od pierwszej tury. Staram się jak mogę spowalniać wroga i jednocześnie walczę o przetrwanie każdej jednostki pancernej i artyleryjskiej, która będzie mi potrzebna do utrzymania pozycji wokół miasta. Przeprawy na rzece lotnisko i miasteczko na wschód od VHexa nr 1 spisuję na straty. Niemcy walczą o czas potrzebny na dotarcie na miejsce Amerykanów z 4.DPanc. Kiedy docierają zaczyna się etap twardej obrony i walki na wyniszczenie. W mieście broni się niemiecka piechota. Amerykanie obsadzają lasy i wzgórza na pn-wschód od miasta. Wsparcie ogniowe zapewnia łącznie 8 batalionów artylerii. Parasol przeciwlotniczy tworzą systemy Hawk i Hercules.

Od samego początku dochodzi do ostrych walk na niebie okalającym VHex nr 1. Dzięki wsparciu obrony przeciwlotniczej i pomocy posiłkowych eskadr myśliwskich dość sprawnie udaje mi się uzyskać lokalne panowanie w powietrzu. Przy okazji uaktywniam u mojego rywala systemy obrony przeciwlotniczej. Nie pozwalam już jednak na ich przeładowanie, rzucając do akcji eskadry Skyhawków i Thunderchiefów. Po wyeliminowaniu pozycji systemów S-75, siły powietrzne Amerykanów biorą na cel stanowiska artylerii. Po nich przychodzi kolej na przemieszczające się lawinowo pułki czołgów T-54 i T-55 oraz wspierające je oddziały Specnazu.

Kiedy pod VHexem nr 1 trwają potężne pancerne zapasy, na tyłach pod VHexem nr 3 lądują trzy bataliony zielonych beretów z 77-mej grupy sił specjalnych. Teraz nawet utrata VHexa nr 1 nie doprowadzi już do porażki. 2-gi pułk kawalerii po zlikwidowaniu radzieckich spadochroniarzy dołącza do jednostek brytyjskich na lewym skrzydle. Siły te w ograniczonym zakresie podejmują walki z radzieckimi czołgami, skupiając się raczej na likwidacji słabszych jednostkach tyłowych: piechocie i artylerii. Kiedy czoło radzieckiej kolumny oddala się ku VHexowi nr 1, Brytyjczycy odzyskują teren i wyprowadzają kontratak. Nie ma litości dla maruderów. Równie ochoczo do harców na tyłach wroga przyłączają się komandosi. Po zdobyciu lotniska w VHexie nr 3 biorą oni udział w rajdzie na pozycje 4 i 6. Brytyjczycy, po stworzeniu korytarzy do pozycji 3 i 4, robią zwrot ku pd-zachodowi. Łatwo zdobywają 5-kę, oskrzydlając siły przeciwnika, które biją głową w mur pod VHexem nr 1. Tam z każdą turą sytuacja nabiera coraz bardziej optymistycznych barw. Artyleria i wsparte o komandosów z 10-tej SFG bataliony czołgów M60 intensywnie przerzedzają szeregi wroga.

20-go października dochodzi do przełomu. Brytyjczycy przeprawiają się od wschodu koło VHexa nr 5 i nawiązują kontakt z obrońcami VHexa nr 1. Reszta ich sił wraz z lotnictwem oczyszcza pozycje wzdłuż linii lasów na południe od VHexa nr 5. 4.DPanc przechodzi do kontrataku. Odzyskują lotnisko i najdalej położony na południu posterunek nad rzeką. Zielone Berety z lądu i powietrza przypuszczają atak na VHex nr 7 i ostatnich kryjących się po lasach radzieckich maruderów. 21-go października jest po wszystkim. Z racji kontrolowania 6-ciu pozycji strategicznych bitwa kończy się zwycięstwem Aliantów.

P.S. Niestety zabrakło czasu na zajęcie 10-ciu małych punktowanych flag i nie było mi dane wykorzystać atutów batalionu czołgów z liderem "Liberator", który był zaangażowany w ciężką obronę pozycji koło VHexa nr 1. Na szczęście drugi "Liberator" wpadł w tej bitwie świeżo zakupionemu batalionowi zielonych beretów. Oni z pewnością będą mieli więcej okazji do nabijania prestiżu na tyłach. Kolejnego lidera zyskał batalion M48 ze składu 2-giego pułku kawalerii.

Nagroda: M109



OpenGen 0.93.4.RC5.1 * 27 Feb 2022  *  AI version: 2.00 (2014)
Efile folder: E:\Moje Gry\Open General\Open General 2022\EFILE_GUS_PeG\  * Efile version: GusOpen ver. 7.4.1
Campaign: D29 ZIMNA WOJNA, WCZESNE LATA - 1956-64 v.4.0b,  *  Player prestige modifier 100%  *  AI prestige modifier 100%

Played Scenarios:
1   Poznan Revolt , #0 , Victory , score:28
2   Hungarian Revolution , #1 , Brilliant Victory , score:52
3   Retreat in Austria , #2 , Brilliant Victory , score:54  +++  Proto: A-4B Skyhawk
4   Austrian Counterattack , #3 , Brilliant Victory , score:58
5   Pushback in Austria , #4 , Brilliant Victory , score:56
6   A Bridge Too Far , #5 , Brilliant Victory , score:55  +++  Proto: F-104A Starfighter
7   A United Pact , #6 , Brilliant Victory , score:54
8   Shoe Banging , #7 , Brilliant Victory , score:52
--
Campaign score: 409  *  Average: 51

..
Current scenario: Shoe Banging,  VH prestige is 280 ,  All map prestige is: 1800
Army cost: 21688 , Current prestige is 1411
Prestige available on map yet is 400 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 10
AI stance is Aggressive   Using map: 751
if BV: +4000, Cuban Response , cap disabled, 9 turns prestige: 900
if V : +3000, Cuban Response , cap disabled, 9 turns prestige: 900
if TV: +2000, Cuban Response , cap disabled, 9 turns prestige: 900
if Ls: +1000, Cuban Response , cap disabled, 9 turns prestige: 900

Piechota
*  SF (Green Berets) 1952 , Jeep [W] , I/10.SFG , 2 bars , 268 exp , USA , 8/10 , Superior Maneuver  , 6 kill , 0 pp - U:001  [-8 exp]
*  SF (Green Berets) 1952 , Jeep [W] , II/10.SFG , 4 bars , 444 exp , USA , 6/10 , 7 kill , 0 pp - U:002  [+31 exp]
*  SF (Green Berets) 1952 , Jeep [W] , III/10.SFG , 3 bars , 316 exp , USA , 6/10 , Shock Tactics  , 9 kill , 0 pp - U:003  [+13 exp]
*  SF (Green Berets) 1952 , Jeep [W] , I/77.SFG , 3 bars , 317 exp , USA , 10/10 , 8 kill , 0 pp - U:004
*  SF (Green Berets) 1952 , Jeep [W] , II/77.SFG , 2 bars , 289 exp , USA , 8/10 , 10 kill , 0 pp - U:005  [+58 exp]
SF (Green Berets) 1960 , M151 MUTT [W] , III/77.SFG , 1 bars , 113 exp , USA , 4/10 , Liberator  , 2 kill , 369 pp - U:006  [+113 exp]
Infantry 1951 , M75 , 2nd ARB/50th IR/4th AD , 0 bars , 51 exp , USA , 10/10 , 0 kill , 432 pp - U:023
Infantry 1951 , M75 , 2nd ARB/51st IR/4th AD , 0 bars , 25 exp , USA , 8/10 , 0 kill , 345 pp - U:024  [+2 exp]
Bridging 1951 , M59 , 24th Eng.Bn/4th AD , 0 bars , 21 exp , USA , 8/10 , 0 kill , 393 pp - U:030
Infantry 1951 , M75 , 2nd ARB/41st IR/4th AD , 0 bars , 28 exp , USA , 8/10 , 0 kill , 345 pp - U:036

Czołg
M60 , 1st MTB/35th AR/4th AD , 5 bars , 897 exp , USA , 10/10 , Resilience  , 74 kill , 600 pp - U:008  [+54 exp]
M60 , 1st MTB/37th AR/4th AD , 4 bars , 419 exp , USA , 9/10 , Skilled Reconnaissance  , 30 kill , 540 pp - U:009  [+120 exp]
M60 , 2nd MTB/66th AR/4th AD , 5 bars , 558 exp , USA , 10/10 , Liberator  , 38 kill , 600 pp - U:010  [+135 exp]
M60 , 2nd MTB/67th AR/4th AD , 4 bars , 495 exp , USA , 10/10 , Reconnaissance Movement  , 34 kill , 600 pp - U:011  [+92 exp]
M48 Patton , 1st Sqd/2nd ACR , 2 bars , 265 exp , USA , 9/10 , 9 kill , 529 pp - U:017  [+7 exp]
M48 Patton , 2nd Sqd/2nd ACR , 2 bars , 220 exp , USA , 9/10 , Resilience  , 8 kill , 529 pp - U:026  [+44 exp]
M48 Patton , 3rd Sqd/2nd ACR , 1 bars , 175 exp , USA , 8/10 , 18 kill , 470 pp - U:027  [+42 exp]

Rozpoznanie
Willys Jeep , 2nd RSq/15th CR/4th AD , 0 bars , 46 exp , USA , 10/10 ,    Recon, 2 kill , 132 pp - U:021  [+16 exp]

Artyleria uniwersalna
M42 Duster , 23rd AAA Bn/18th FAG/VII CO , 3 bars , 310 exp , USA , 10/10 , Fire Discipline  , 3 kill , 300 pp - U:029  [+16 exp]

Artyleria
155mm M1 Howitzer , M54 , 2nd HB/14th FAR/4th AD , 4 bars , 466 exp , USA , 14/10 , 4 kill , 672 pp - U:012  [+61 exp]
155mm M1 Howitzer , M54 , 1st HB/22nd FAR/4th AD , 5 bars , 617 exp , USA , 15/10 , Infiltration Tactics  , 7 kill , 720 pp - U:013  [+105 exp]
155mm M59 Gun , M8 HS Tractor , 74th FAB/18th FAG/VII Co. , 1 bars , 151 exp , USA , 11/10 , 5 kill , 726 pp - U:019  [+14 exp]
155mm M1 Howitzer , M54 , 2nd HB/78th FAR/4th AD , 4 bars , 439 exp , USA , 13/10 , 4 kill , 624 pp - U:020  [+85 exp]
M53 SPG 155mm , 2nd HB/16th FAR/4th AD , 0 bars , 87 exp , USA , 10/10 , 1 kill , 672 pp - U:028  [+9 exp]
M44 SPH 155mm , 599th AFAB/18th FAG/VII Co. , 2 bars , 231 exp , USA , 11/10 ,   Support, 0 kill , 660 pp - U:032  [+84 exp]
M44 SPH 155mm , 287th AFAB/35th FAG/VII Co. , 1 bars , 122 exp , USA , 10/10 ,   Support, 2 kill , 600 pp - U:035  [+72 exp]

Obrona plot.
MIM-23A Hawk , M54 , 7th AAA Bn/34th AAA Brig. , 1 bars , 175 exp , USA , 10/10 ,   Support, 1 kill , 804 pp - U:014  [+10 exp]
M51 Skysweeper , M54 , 443rd AAA Bn/34th AAA Brig. , 0 bars , 93 exp , USA , 10/10 , 1 kill , 588 pp - U:015
MIM-14 Nike Hercules , 63rd AAA Msl Bn/34th AAA Brig. , 1 bars , 188 exp , USA , 10/10 ,   Support, 0 kill , 1764 pp - U:034  [+78 exp]

Myśliwiec
F-104C Starfighter , 10th FBSq/50th FBW , 3 bars , 334 exp , USA , 9/10 , 19 kill , 928 pp - U:007  [+63 exp]
F-106 Delta Dart , 512th FISq/86th FIW , 2 bars , 219 exp , USA , 8/10 , 6 kill , 854 pp - U:018  [+95 exp]
F-106 Delta Dart , 513th FISq/86th FIW , 1 bars , 132 exp , USA , 10/10 , 2 kill , 1068 pp - U:022  [+63 exp]
+  F-104A Starfighter , 514th FISq/86th FIW , 1 bars , 141 exp , USA , 10/10 , 2 kill , 0 pp - U:033  [+73 exp]
F-105B Thunderchief , 81st FBSq/50th FBW , 0 bars , 21 exp , USA , 10/10 ,   Support, 0 kill , 1104 pp - U:038  [+21 exp]

Bomb. taktyczny
+  A-4C Skyhawk , 84th BSq/47th LBW , 2 bars , 205 exp , USA , 10/10 ,   Support, 4 kill , 0 pp - U:016  [+18 exp]
A-4C Skyhawk , 85th BSq/47th LBW , 0 bars , 62 exp , USA , 10/10 ,   Support, 3 kill , 936 pp - U:031  [+15 exp]

Bomb. strategiczny
P-2 Neptune , 32d TRSq/66th TRW , 0 bars , 60 exp , USA , 10/10 ,    Recon, 1 kill , 1392 pp - U:025  [+20 exp]
P-2 Neptune , 38th TRSq/66th TRW , 0 bars , 12 exp , USA , 10/10 ,    Recon, 1 kill , 1392 pp - U:198  [+12 exp]

Player 1 : USA, , RFN, Wielka Brytania
Killed: INF:234  TNK:115  RCN:4    AT:28   FLAK:33   FORT:45   ATY:67   AD:25   FTR:30   TB:23   LB:21     Total: 625
Lost  : INF:33   TNK:12   RCN:1    AT:5    FLAK:2    FORT:44   ATY:4    AD:5    FTR:5      Total: 111

BV  7
V   1
TV  0
L   0

Averages:
Piechota       *  10 Units *  3 Leaders      Total :   1872 exp,     42 kill,   1884 pp    Average:    187 exp,      4 kill,    188 pp
Czołg          *   7 Units *  5 Leaders      Total :   3029 exp,    211 kill,   3868 pp    Average:    433 exp,     30 kill,    553 pp
Rozpoznanie    *   1 Units *  0 Leaders      Total :     46 exp,      2 kill,    132 pp    Average:     46 exp,      2 kill,    132 pp
Artyleria uniwersalna *   1 Units *  1 Leaders      Total :    310 exp,      3 kill,    300 pp    Average:    310 exp,      3 kill,    300 pp
Artyleria      *   7 Units *  1 Leaders      Total :   2113 exp,     23 kill,   4674 pp    Average:    302 exp,      3 kill,    668 pp
Obrona plot.   *   3 Units *  0 Leaders      Total :    456 exp,      2 kill,   3156 pp    Average:    152 exp,      1 kill,   1052 pp
Myśliwiec      *   5 Units *  0 Leaders      Total :    847 exp,     29 kill,   3954 pp    Average:    169 exp,      6 kill,    791 pp
Bomb. taktyczny *   2 Units *  0 Leaders      Total :    267 exp,      7 kill,    936 pp    Average:    134 exp,      4 kill,    468 pp
Bomb. strategiczny *   2 Units *  0 Leaders      Total :     72 exp,      2 kill,   2784 pp    Average:     36 exp,      1 kill,   1392 pp
* Summary:     *  38 Units * 10 Leaders      Total :   9012 exp,    321 kill,  21688 pp    Average:    237 exp,      8 kill,    571 pp


Player 1  USA, , RFN, Wielka Brytania   has 73 units total (core+aux):
Piechota : 27
Czołg : 11
Rozpoznanie :  1
Artyleria uniwersalna :  3
Artyleria : 12
Obrona plot. :  5
Myśliwiec : 10
Bomb. taktyczny :  2
Bomb. strategiczny :  2

Player 2  NRD, ZSRR   has 3 units total (core+aux):
Artyleria uniwersalna :  3


*   <- original core (don't count against cap)
+   <- BV prototype
pp  <- prestige points

Estek

#28
Cytat: Alberich w Październik 18, 2022, 09:52:05 PM
Zamieszczam w załączniku aktualizację do scenariusza Cuban Response. Podmieniłem dotychczasowe bułgarskie flagi i przynależność jednostek do tego kraju na zgodne z opisem scenariusza czyli na kubańskie.

Doszedłem do tego scenariusza i początkowo podmieniłem zgodnie z Twoją sugestią flagi na kubańskie. Ale po dokładniejszym wczytaniu się w treść briefingów po scenariuszu 8-mym i przed 9-tym przywróciłem z powrotem flagi bułgarskie.

Na koniec scenariusza nr 8: "Odgłosy Marszu" czytamy:

"Gratuluję wspaniałego zwycięstwa.

Po wyborze prezydenta Kennedy'ego nie można zatwierdzić żadnego natarcia w NRD. Masz przenieść się do Grecji i wspierać antykomunistyczne działania rządu, strzegąc granicy bułgarskiej.

Nie pij Ouzo i poprowadź czołgi".


A na początek 9-ki "Kubańska Odpowiedź":

Kulata, Bułgaria - 26 października 1962 r

Sowieci próbują instalować pociski na Kubie!

Wczoraj nasz ambasador przy ONZ Adlai Stevenson stanął przed ambasadorem ZSRR Valerianem Zorinem na nadzwyczajnym spotkaniu rady bezpieczeństwa, w którym wezwał go do przyznania się co do istnienia rakiet. Ambasador Zorin odmówił odpowiedzi.

Zostałeś wybrany, aby udzielić naszej odpowiedzi.

Powodzenia".


Wobec powyższego, traktuję, że zostałem oddelegowany do Grecji na granicę bułgarską, gdzie moje wojska mają udzielić ZSRR stosownej "odpowiedzi" na kryzys kubański. Tytuł scenariusza 9-tego mógł być nieco mylący  ;)

Alberich

Cytat: Estek w Listopad 09, 2022, 11:12:55 PM
Doszedłem do tego scenariusza i początkowo podmieniłem zgodnie z Twoją sugestią flagi na kubańskie. Ale po dokładniejszym wczytaniu się w treść briefingów po scenariuszu 8-mym i przed 9-tym przywróciłem z powrotem flagi bułgarskie.

Przepraszam.
Mój błąd, że nie wczytałem się dokładnie w briefing... tak, zmyliła mnie nazwa scenariusza. Usunąłem już załącznik.




Jak się sprawuje Neptun i jak Tobie się nim gra? Trochę mało doświadczenia nim zdobywasz.