Jaro - G45 NAPRAWDĘ WIELKA POLSKA v.4.0 - 200%

Zaczęty przez Jaro, Maj 15, 2023, 06:42:04 PM

Poprzedni wątek - Następny wątek

Waldzios

Cytat: Jaro w Maj 29, 2023, 07:24:46 PM
Zastanawiam się na jakim procencie zagrać...
Gustlik testował na 200%, więc teoretycznie dla tego poziomu zbalansowana jest kampania.

Ja testowałem na 100% (i bez dodatków ruchowych), i nie miałem istotnych problemów z uzyskaniem kompletu BV.
Na forum jest również rozgrywka Primus71, na 150%.

W pierwszym podejściu rozgrywka na 200% ma swoje uzasadnienie.
Drzewko jednostek RoP jest dość złożone, i możesz mieć problemy z wyborem odpowiedniego momentu upgrade.
Szczególnie problematyczne i kosztowne mogą być kwestie ulepszania okrętów.

Rozgrywka na 300% to może by lekka przesada. IMHO nie jesteś aż tak początkujący  ;).
Nie masz po prostu wprawy w graniu słabymi nacjami.
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Parabellum

Cytat: Jaro w Maj 29, 2023, 07:24:46 PM
Zastanawiam się na jakim procencie zagrać...
Graj z 0% prestiżu dla odmiany. Wyostrza to poczucie tego, co jest kluczowe w każdym scenariuszu, a mianowicie podbój VH. ;)

Waldzios

BTW. Sprawdziłem możliwość dodania rowerów dla wczesnych spadochroniarzy.
Z technicznego punktu widzenia wydaje się to względnie łatwo wykonalne.

Widzę tylko jeden duży problem. Rowery są dość badziewne w efilu. Ruch typu 'wheeled' w połączeniu z mov=5, praktycznie wyklucza wykorzystanie w innym terenie niż drogi. Spadochroniarze (mov=3 typu 'leg') w każdym terenie oprócz drogi, efektywnie stracą zasięg.
Dodatki ruchowe niewiele pomogą, bo spadochroniarze również zyskają na bonusie, więcej różnica zasięgu w terenie się zwiększy.
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Jaro

Pozdrawiam,
Jaro
------------------------------------------------------
Repozytorium plików instalacyjnych gry:
Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/z4l7rs71sxk1jc6/AAD8v6sMojApzyD4NG3IFK4ca?dl=0
OneDrive: https://1drv.ms/f/s!Am2aTZH9AOcoanwyUg8_mMB5lwI

Waldzios

#34
Cytat: Jaro w Maj 30, 2023, 01:59:19 PM
Przydały by się motocykle...
Ciężka sprawa.
Już samo istnienie jednostki spadochronowej w 1939 jest mocno naciągane.
Tu masz artykuł jak to wyglądało od strony historycznej: Spadochroniarze wojskowi w II RP .

Transport desantowany w praktyce wymagał posiadania odpowiedniego szybowca transportowego.
W 1939 żadna nacja nie powinna mieć transportu desantowanego. Większość "praktycznych" szybowców jeszcze wtedy nie powstała (Go 242 1941, Horsa 1941, Hamilcar 1942, Waco 1942).

Trudno tu coś naciągnąć. W założeniu RoP (w 1939) ma być w miarę możliwości historyczny, z niewielką domieszką (istniejących) prototypów. Transport desantowany w 1939, nie tylko nie byłby historyczny, ale wyprzedzał by resztę świata o kilka lat.
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Jaro

Pozdrawiam,
Jaro
------------------------------------------------------
Repozytorium plików instalacyjnych gry:
Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/z4l7rs71sxk1jc6/AAD8v6sMojApzyD4NG3IFK4ca?dl=0
OneDrive: https://1drv.ms/f/s!Am2aTZH9AOcoanwyUg8_mMB5lwI

Jaro

Cytat: Waldzios w Maj 29, 2023, 08:22:05 PM
Nie masz po prostu wprawy w graniu słabymi nacjami.

Masz rację. Czas zdobyć doświadczenie

Cytat: Parabellum w Maj 29, 2023, 08:58:07 PM
Cytat: Jaro w Maj 29, 2023, 07:24:46 PM
Zastanawiam się na jakim procencie zagrać...
Graj z 0% prestiżu dla odmiany. Wyostrza to poczucie tego, co jest kluczowe w każdym scenariuszu, a mianowicie podbój VH. ;)

Serio ?  >:(
Pozdrawiam,
Jaro
------------------------------------------------------
Repozytorium plików instalacyjnych gry:
Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/z4l7rs71sxk1jc6/AAD8v6sMojApzyD4NG3IFK4ca?dl=0
OneDrive: https://1drv.ms/f/s!Am2aTZH9AOcoanwyUg8_mMB5lwI

Waldzios

Jeszcze w kwestii motocykli.

Zauważyłem ciekawostkę:
Cytat: Jaro w Maj 21, 2023, 03:20:02 PM
Downgrade:
Kompania Motocyklowa  -> Pionierzy

Żeby było jeszcze ciekawiej, wybrałeś najwolniejszy dostępny transport (mov=5):
Cytat: Jaro w Maj 21, 2023, 03:20:02 PM
Piechota
*  Pionierzy 38 , SC wz.34 ,  , 0 bars , 30 exp , Rzeczpospolita Polska , 10/10 , 1 kill , 0 pp - U:029

To trochę dziwna decyzja, skoro zależało ci na mobilności.
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Jaro

Mobilność całej formacji wynika z najwolniejszej jednostki. Jeśli czołgi i artyleria może poruszać się 5 hex to reszta nie musi wcale szybciej. Wybrałem ten transport bo nie jest kołowy.
Idę formacją w kształcie koła mając pelotkę w centrum. Mając jednostki kołowe staram się mieć je na drodze a po bokach jednostki z transportami gąsienicowymi lub Allterrain.
Aby transport kołowy dotrzymał kroku czołgowi mov-5 w polu to musi mieć sumaryczną prędkość 10 a to rzadkość.
Chyba, że ja czegoś nie kumam w kwestii budowy składu grupy bojowej i jej poruszania w kontekście prędkości marszu.


PS
Gram po raz kolejny drugi scenariusz i widzę, że dużo zależy od szczęścia. AI z jakiegoś powodu ruszył ciężką artylerię (do tej pory tego nie robił o ile nie zawisłem nad nią samolotem) i obstawił pelotkami. Jest poza zasięgiem mojej artylerii a lotnictwem nie zniszczę bo bronią pelotki. Rajd czołgów też nie da rady - za dużo piechoty w koło. W następnej turze dewastuje moją ciężką artylerię. Dalej już nie chce mi się grać bo w kolejnych dwóch wyeliminuje całą moją artylerię i będzie po grze.

Kolejny pech to pierwsza fala bombowców, która osłabia pelotkę (tym razem niezbyt mocno ale w jednym z wcześniejszych podejść całkiem mocno) i myśliwiec, który dewastuje mojego myśliwca. Ta strata jest ciężka do odrobienia.
Wszystko zależy od tego czy posunę moje jednostki hex w przód czy nie (pelotka znajdzie się w zasięgu bombowców). Zerknij na porównanie Heinkla z nową pelotką z dodatkiem special munition. Raczej marne szanse na wygraną,
To o tym mówił Sympatyk.
Jeśli będę hex w tyle to bombowiec zaatakuje inną jednostkę i pelotka się wykaże (obroni). Jeśli hex do przodu to pelotka dostanie bezpośrednio i klapa.

No chyba że nie umiem grać :(
Pozdrawiam,
Jaro
------------------------------------------------------
Repozytorium plików instalacyjnych gry:
Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/z4l7rs71sxk1jc6/AAD8v6sMojApzyD4NG3IFK4ca?dl=0
OneDrive: https://1drv.ms/f/s!Am2aTZH9AOcoanwyUg8_mMB5lwI

Parabellum

#39
@Jaro:

Zupełnie poważnie!
Nie znam ani kampanii, ani polskiego arsenału jednostek. Przykro mi, ale wiele z nich wygląda dla mnie bardziej jak fantazyjne myślenie życzeniowe niż rzeczywiste i nie mam planu, co kupić i kiedy ulepszyć.
We wszystkich innych e-plikach, które znam, Polska nie jest, według mojej wiedzy, głównym narodem z wieloma różnymi jednostkami. Polska od czasu do czasu służy zachodnim aliantom jako państwo wspierające w niektórych scenariuszach, ale nigdy jako główne państwo z całą poświęconą mu kampanią. To stwierdzenie odnosi się wyłącznie do wyzwań kampanii (CC) oferowanych na międzynarodowym forum OG. http://forum.open-general.com/viewforum.php?f=4&sid=c8eb8b9c9c1ae680c4a2734ef00ef6d7

Rozpocząłem próbę. Pierwsze dwa scenariusze są łatwe do rozegrania. Potem mapy stają się większe. To absolutnie nie w moim guście. Wiele rund bezczynności bez walki. To głównie walka z brakiem paliwa.
Do tej pory ukończyłem 6 scenariuszy. Numer 4 i 6 były naprawdę na krawędzi i można je było wygrać tylko na krótko przed limitem BV. Jeśli uda mi się zakończyć kampanię sukcesem, zgłoszę ją do rankingu. Oto aktualny status tymczasowy:

OpenGen 0.93.4.RC5.1 * 27 Feb 2022  *  AI version: 2.00 (2014)
Efile folder: C:\Open General GUS-Efile\OpenGeneral\efile_gus\  * Efile version: GusOpen ver. 7.4.1
Campaign: G45 REALLY GREAT POLAND v.4.0[PL],  *  Player prestige modifier 0%  *  AI prestige modifier 100%

Played Scenarios:
1   Mokra , #0 , Brilliant Victory , score:76  +++  Proto: Spadochroniarze
2   Operacja "Raba killer" , #1 , Brilliant Victory , score:78
3   Brygada "?mier?" , #2 , Brilliant Victory , score:81  +++  Proto: 20TP Gryf
4   Krzyk si? poniós? nad lasami.... , #3 , Brilliant Victory , score:67  +++  Proto: Spadochroniarze
5   Bia?o-czerwony przyp?yw , #4 , Brilliant Victory , score:78  +++  Proto: 14TP Wiwern
6   Kurzawa na mierzei , #5 , Brilliant Victory , score:65
--
Campaign score: 445  *  Average: 74

Waldzios

#40
Cytat: Jaro w Maj 30, 2023, 09:42:48 PM
W następnej turze dewastuje moją ciężką artylerię.
Co twoja artyleria robi na widoku?
Jeśli już musisz wysłać w przód artylerie, wyślij AUX...
Gustlik nie bez powodu przydzielił na tym odcinku aż 4 haubice (w tym moździerz 220mm).

Cytat: Jaro w Maj 30, 2023, 09:42:48 PM
Kolejny pech to pierwsza fala bombowców, która osłabia pelotkę (tym razem niezbyt mocno ale w jednym z wcześniejszych podejść całkiem mocno) i myśliwiec, który dewastuje mojego myśliwca. Ta strata jest ciężka do odrobienia.
Co twój myśliwiec robi na widoku? Od czego są maszyny AUX?
Na tym etapie kampanii, z niemieckimi myśliwcami walczysz tylko w jeden sposób. Najpierw ostrzał pelotki, lub dwu (ckm/taczanka też jest OK), potem atakujesz samolotem AUX, dopiero na końcu wkraczają twoje myśliwce CORE.

Cytat: Jaro w Maj 30, 2023, 09:42:48 PM
Zerknij na porównanie Heinkla z nową pelotką z dodatkiem special munition. Raczej marne szanse na wygraną,
He 111H ma GD=8 (plus jedna belka), a potencjalne pelotki 'PF 621L/75mm' i '40mm wz.36' mają AA=10 (plus potencjalne dodatki). Pelotki mają realną szanse na wygraną.
Wynik nie musi być bezstratny. Moja pelotka '40mm wz.36' (bez dodatków) skończyła ze stanami 4/10, ale swoje zadanie wykonała.
Jeśli zależy ci na wyniku bezstratnym, to stosuj pelotki w parach.

Cytat: Jaro w Maj 30, 2023, 09:42:48 PM
No chyba że nie umiem grać :(
To nie tak, że nie umiesz grać. Masz problemy, gdy twój sprzęt jest wyraźnie gorszy od przeciwnika. To efekt uboczny grania głownie silnymi nacjami  8).
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Waldzios

Cytat: Parabellum w Maj 30, 2023, 10:43:07 PM
Polska nie jest, według mojej wiedzy, głównym narodem z wieloma różnymi jednostkami. Polska od czasu do czasu służy zachodnim aliantom jako państwo wspierające w niektórych scenariuszach, ale nigdy jako główne państwo z całą poświęconą mu kampanią.
W efilu są dwie nacje: 'Poland' i 'Republic of Poland'.
'Poland' to typowa, historyczna nacja, jaką spotkasz w każdym efilu.
'Republic of Poland' to fikcyjna nacja. Historia alternatywna stworzona na potrzeby kampanii.
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Jaro

Wykorzystując Twoją cierpliwość i moją chęć do nauki (bo cierpliwość mam na wykończeniu) pozwolę sobie poprosić Cię o konsultacje.

Zacznijmy od artylerii.
Na obrazku 1 widzisz ustawienie moich sił. Artyleria jest z tyłu.
Tyle, że po przylocie samolotów staje się widoczna.
Mogłem to lepiej ustawić?

Myśliwiec
Tu masz całkowitą rację. Został na widoku i to w pobliżu mojego VH w takim miejscu, że myśliwiec eskortujący Heinkle mógł dodatkowo ostrzelać mojego myśliwca.
Schemat likwidacji wrogich myśliwców też jest jasny. Muszę pomyśleć nad tanimi jednostkami do ostrzeliwania myśliwców. CKM, taczanka (szczególnie ona) wydają się nabierać większego znaczenia.

Natomiast rodzi się inne pytanie. Czy w takim razie mogę w ogóle używać lotnictwa ofensywnie (w pierwszych bitwach tej kampanii)? Skoro myśliwce niemieckie są tak silne i przybywają falami to mogę założyć (nie znając scenariusza) że w każdej chwili może pojawić się nowy myśliwiec i zaatakować moje. Z rozpoznaniem lotniczym nie widzę problemu bo zawszę mogę zaplanować schowanie się w lesie.
Co natomiast z aktywnym eliminowaniem wrogiej artylerii i czołgów przez bombowce? Tu ciężko po ataku pozostać niewidzialnym i wtedy myśliwiec osłony narażony jest na atak Niemieckich myśliwców. Jak korzystasz z bombowców w scenariuszach gdzie masz słabsze myśliwce niż przeciwnik?


Co do pelotki to chyba za bardzo zafiksowałem się na tym, że nie poniesie straty. W sumie to straciła 3 punkty ale spełniła swoje zadanie. Chyba wynikało to z mojego odczucia, że kolejny atak na nią skończy się zdecydowanie gorzej i utracę ochronę plot dla grupy.
Pozdrawiam,
Jaro
------------------------------------------------------
Repozytorium plików instalacyjnych gry:
Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/z4l7rs71sxk1jc6/AAD8v6sMojApzyD4NG3IFK4ca?dl=0
OneDrive: https://1drv.ms/f/s!Am2aTZH9AOcoanwyUg8_mMB5lwI

Waldzios

#43
Co do obrazka.

Pierwszy błąd, to rozmieszczenie sił, i wybór miejsca walki .
Zwróć uwagę, że cała twoja artyleria, w tym cenny moździerz 220mm i artyleria CORE, stoją w terenie CLEAR (na kafelkach widać to idealnie). W efekcie RECON'y przeciwnika widzą twoją armie i jej słabe strony.
Pelotki też są na widoku. Szanse na pułapkę plot są praktycznie zerowe.
W tym wypadku heksy typu 'las' aż się proszą, by schować tam moździerz, haubice i pelotkę.

Osobiście, w pokazanej sytuacji, starałbym sie zniszczyć RECON'y i wycofać na bardziej dogodną pozycje.

Druga kwestia, to udział jednostek CORE. Wysłałeś na najtrudniejszy odcinek jedną haubice, i jedną lekką pelotkę.
Dla porównania, ja grając na 100% wysłałem na ten odcinek między innymi 3x haubice 155mm.
Jednostki AUX powinny robić za mięso armatnie (przeprowadzać pierwsze ataki, i zbierać obrażenia który nie da się uniknąć), nie powinny całkowicie zastępować jednostek CORE. Nawet jeśli samodzielnie osiągną cel, to doświadczenie się zmarnuje. W początkowych scenariuszach to ważne.

Na kłopoty z zasięgiem ognia polecam armatę '105mm wz.29', nie jest potężna ale 6 heksów zasięgu może zrobić różnice.

Co do lotnictwa.
To nadal jest "piwna" kampania Gustlika. Możesz spokojnie oczekiwać, że wypasionych myśliwców (w rodzaju 'Bf 109E-1') nie pojawi się wiele (1-2), i raczej nie zjawią się w kupie (będą podzielone na fale).
W tym konkretnym scenariuszu, tylko pierwsza fala jest groźna (1x 'Bf 109E-1', 2x 'He 111H'), w kolejnych falach przylatują raczej słabe samoloty, z którymi możesz walczyć równorzędnie.
Jeśli ostrożnie rozegrasz pierwszą falę (nie poniesiesz istotnych strat), to kolejne fale nie powinny być groźne.

Zwlekanie z wykorzystaniem lotnictwa jest potrzebne, jeśli nie znasz scenariusza (lub znasz, i z góry wiesz ze pojawi się "zły" myśliwiec).
Jeśli ci się spieszy, możesz wykorzystać myśliwce AUX do eskorty bombowców.

Dużo zależy od twoich myśliwców. Dobry prototyp, dowódca, dodatkowe belki, dodatki, mogą zwiększyć twoje szanse.
Ale jeśli masz tylko bazowe, "zielone" samoloty , to optymalnym rozwiązaniem może być przeczekanie.

Jeśli żywotność myśliwców jest problemem, warto rozważyć wykorzystanie dodatku 'Air Defense' zamiast 'Special Munition'.
'Air Defense' zauważalnie podniesie przeżywalność twoich myśliwców. 'Special Munition' jest typowo ofensywny.

Prędzej czy później twoje myśliwce nadrobią doświadczeniem, i poziom trudności złagodnieje.
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

sympatyk

CytatNa kłopoty z zasięgiem ognia polecam armatę '105mm wz.29', nie jest potężna ale 6 heksów zasięgu może zrobić różnice.
Zawsze dlatego ją kupuję, ale w tym przypadku ( bez doświadczenia ) jest do dupy
Rozegrałem drugi scen - tylko Tactical Victory - brakowało do BV, więc wziąłem wszystkie punkty z mapy

Artyleria
*  PF 621L/100mm , "Wołyńska" BK/2 DAK , 1 bars , 120 exp , Rzeczpospolita Polska , 2/10 , Combat Support  ,   Support,    Special Munition, 1 kill , 0 pp - U:003  [+38 exp]
Została wykryta przez samolot i zaatakowana przez artylerię wroga na początku( urwało 8 ale dostała lidera) - wiec odstawiona

*  100mm wz.38 ST , C4P , "Wołyńska" BK/2 DAK , 2 bars , 288 exp , Rzeczpospolita Polska , 10/10 ,    Special Munition, 4 kill , 0 pp - U:004  [+97 exp]

TKD ,  , 0 bars , 60 exp , Rzeczpospolita Polska , 7/10 , 0 kill , 156 pp - U:035  [+60 exp]
Brała udział tylko w obronie Krakowa - wynik zadowalający

105mm wz.29 , C4P ,  , 0 bars , 40 exp , Rzeczpospolita Polska , 10/10 , 0 kill , 396 pp - U:115  [+40 exp]
Patrząc, że od początku była w grze - to wynik kiepski - tylko głaskanie

75mm wz.02/26 Konna , Zaprzeg ,  , 0 bars , 56 exp , Rzeczpospolita Polska , 5/10 , 1 kill , 264 pp - U:117  [+56 exp]
75mm wz.02/26 Konna , Zaprzeg ,  , 0 bars , 57 exp , Rzeczpospolita Polska , 9/10 , 1 kill , 264 pp - U:118  [+57 exp]
Konne spisują się dobrze

Artyleria uniwersalna
*  PF 621L/20mm , "Wołyńska" BK/OPL , 2 bars , 213 exp , Rzeczpospolita Polska , 8/10 ,    Special Munition,      Fast Speed, 5 kill , 0 pp - U:007  [+59 exp]

40mm wz.36 , C2P ,  , 0 bars , 8 exp , Rzeczpospolita Polska , 6/10 , 1 kill , 288 pp - U:011  [+8 exp]
Chyba nie takich wyników się spodziewamy ...

Rozpoznanie
*  Patrol motocyklowy , "Wołyńska" BK/21 Dragoni , 1 bars , 160 exp , Rzeczpospolita Polska , 5/10 , Superior Maneuver  ,    Recon, 2 kill , 0 pp - U:001  [+67 exp]
Patrol jest OK