Fulda #2 - prace budowlane

Zaczęty przez sympatyk, Lipiec 30, 2025, 07:59:32 PM

Poprzedni wątek - Następny wątek

sympatyk

Cytat: Jaro w Październik 13, 2025, 05:58:47 PMSympatyk - zwróć uwagę na skupienie moich sił w 4 turze - w samym środku walk. Wszystkie jednostki są chronione przez 6 sztuk własnej artylerii - zerknij na zasięg - i dodatkowo aux. Piechota w lesie a reszta za lasem i za rzeką. Czołgi w luce. Przy ataku wroga co najmniej 6 sztuk artylerii daje wsparcie. Piechota wroga od razu ginie a czołgi dostają tłumienie i są mniej skuteczne.
U ciebie wojsko było rozciągnięte w jedną linię i nie wykorzystałeś pełnego potencjału całej artylerii do wsparcia.

https://opengeneral.pl/upload/Zrzut ekranu 2025-10-13 174941.png
Bardzo fajne, czyli, co - 1 i 2 scenariusz zaliczony?

Jaro

Pozdrawiam,
Jaro
------------------------------------------------------
Repozytorium plików instalacyjnych gry:
Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/z4l7rs71sxk1jc6/AAD8v6sMojApzyD4NG3IFK4ca?dl=0
OneDrive: https://1drv.ms/f/s!Am2aTZH9AOcoanwyUg8_mMB5lwI

Jaro

Cytat: Waldzios w Październik 13, 2025, 06:57:51 PMCo do konkretnych jednostek, to możesz wybrać praktycznie wszystko z połowy lat 80-tych, co będzie atrakcyjne dla gracza.

Rok 1979:
3555  '  M1 Abrams  [ TK  USA]  Cost: 1200
6037  '  M551TTS Sheridan  [ TK  USA]  Cost: 576
5532  '  SF (Green Berets) 1980  [INF  USA]  Cost: 960
5799  '  F-15C  [FTR  USA]  Cost: 1572
6066  '  AH-1F Cobra  [ TB  USA]  Cost: 1044
5879  '  M901 I-TOW  [ AT  USA]  Cost: 444
4315  '  M270 MLRS  [ATY  USA]  Cost: 912
3667  '  MIM-104A Patriot  [ AD  USA]  Cost: 1296


Rok 1980:
3522  '  M1A1 Abrams  [ TK  USA]  Cost: 1224
5533  '  SF (Green Berets) 1985  [INF  USA]  Cost: 1008
4314  '  F-15C-II  [FTR  USA]  Cost: 1596
3649  '  AH-64A Apache  [ TB  USA]  Cost: 1188
6916  '  M901 TOW 2  [ AT  USA]  Cost: 456
4315  '  M270 MLRS  [ATY  USA]  Cost: 912
3667  '  MIM-104A Patriot  [ AD  USA]  Cost: 1296
Pozdrawiam,
Jaro
------------------------------------------------------
Repozytorium plików instalacyjnych gry:
Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/z4l7rs71sxk1jc6/AAD8v6sMojApzyD4NG3IFK4ca?dl=0
OneDrive: https://1drv.ms/f/s!Am2aTZH9AOcoanwyUg8_mMB5lwI

Waldzios

#153
BTW. Przypomniało mi się, o czym jeszcze możecie nie wiedzieć.

'US Marines' jest w efilu oddzielną nacją.
Dlatego sprzęt w wyłącznej dyspozycji 'US Marines', nie jest dostępny dla regularnej armii 'USA'.
Przy czym większość wspomnianego sprzętu, jest nadal teoretycznie dostępna w 'USA', ale z wyłączoną możliwością
zakupu (transportery LAV, śmigłowce Sea Cobra, samoloty Harrier etc).

Zdublowanie tych jednostek w 'USA' ma dwa cele. Zapewnienie dodatkowych prototypów, oraz zagwarantowanie zgodności kolorystycznej z jednostkami 'USA' ('US Marines' ma inny schemat kolorów).

Z punkt widzenia waszej kampanii, potencjalnie użyteczne mogą być samoloty Harrier.
'AV-8A Harrier' (1971-02) w trakcie kampanii i 'AV-8B Harrier II' (1987-01) jako prezent (prototyp oblatany w 1978).

BTW.2. Mam pomysł na dodatkową jednostkę przeciwpancerną.
Chodzi o naprowadzany laserowo pocisk artyleryjski M712 Copperhead.

Copperhead wszedł na uzbrojenie w 1982 roku, więc w kampanii mógłby pojawić jako prezent/prototyp (pocisk był gotowy w 1979).

Docelowa jednostka byłaby zrealizowana w formie tradycyjnej haubicy (w klasie ARTY).
Możliwości przeciwpancerne byłyby umiarkowane, rzędu ~600mm RHA (HA=~34), potencjalnie użyteczne w trakcie Fuldy, ograniczona użyteczność później.
Zasięg bez rewelacji, 16 km (6 heksów).
Amunicja skromna, 3 pociski (3 ammo).
Wsparcie prawdopodobnie wyłączone, ze względu na skromny poziom amunicji i sposób działania (wymóg podświetlenia celu).
Cena umożliwiająca darmowe przezbrojenie na tradycyjną haubice (niekoniecznie zaleta w przypadku prezentu).

Jednostka raczej nie ciekawa z punktu widzenia późniejszych kampanii, ale w trakcie Fuldy może być OK.
Dajcie znać, czy was interesuje.


GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Jaro

#154
Cytat: Waldzios w Październik 14, 2025, 02:23:16 PMZ punkt widzenia waszej kampanii, potencjalnie użyteczne mogą być samoloty Harrier.
'AV-8A Harrier' (1971-02) w trakcie kampanii i 'AV-8B Harrier II' (1987-01) jako prezent (prototyp oblatany w 1978).
Dzięki za info. Dodam je :)

I usunąłem M551TTS Sheridan  - żadna atrakcja, bo podobny można kupić
Pozdrawiam,
Jaro
------------------------------------------------------
Repozytorium plików instalacyjnych gry:
Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/z4l7rs71sxk1jc6/AAD8v6sMojApzyD4NG3IFK4ca?dl=0
OneDrive: https://1drv.ms/f/s!Am2aTZH9AOcoanwyUg8_mMB5lwI

Jaro

#155
Widzę, że w trzecim scenariuszu jest spory bałagan w jednostkach. Ugrupowania są pomieszane: niemiecko - rosyjskie. Moje umiłowanie do porządku woła o uporządkowania. A może czerwoni w odwrocie i dlatego zebrali na prędce dostępne jednostki? Tylko to chyba zbyt wcześnie aby uciekali w panice...
Dodatkowo rozstawienie i ustawione AI dla niektórych jednostek wskazuje na ich charakter ofensywny - bój spotkaniowy.

Skłaniam się na uporządkowaniem grup uderzeniowych narodowościowo.

Sympatyk, czy dodana przez ciebie artyleria lufowa plot i ckmy to jakiś ukryty plan? Raczej spodziewałem się systemów rakietowych lub samobieżnych.

Edycja:
Jaki jest zamysł z miejscami ataku samolotów czerwonych?
Pozdrawiam,
Jaro
------------------------------------------------------
Repozytorium plików instalacyjnych gry:
Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/z4l7rs71sxk1jc6/AAD8v6sMojApzyD4NG3IFK4ca?dl=0
OneDrive: https://1drv.ms/f/s!Am2aTZH9AOcoanwyUg8_mMB5lwI

sympatyk

#156
Jak ja to robię ...
Po prostu na scenariuszu Gustlika wczytuję nową mapę - wszystkie jednostki scenariusza podstawowego - zostają jak są (oczywiście po za lokalizacją na nowej mapie)
Następnie dodaje jednostki jakie w/g mnie powinny się znaleźć/są potrzebne - narodowość bez znaczenia ...
Do 5 scenariusza, nie dodaje rakiet ... skoro raz się nie sprawdziły ...
Cytatczy dodana przez ciebie artyleria lufowa plot i ckmy to jakiś ukryty plan?
Nagła zmiana ról, atak z zaskoczenia niebieskich - zdezorientowany przeciwnik --> scenariusz łatwiejszy dla niebieskich

Grałeś tego scena? - czy wziąłeś się od razu za poprawki? --> jak prędko jesteś w stanie zrobić BV?

edycja
CytatJaki jest zamysł z miejscami ataku samolotów czerwonych?

Tak jak pierwotnie, atakują VH --> Gustlik ustawiał cechy - agresywność ...

Waldzios

#157
Cytat: sympatyk w Październik 14, 2025, 05:34:02 PMDo 5 scenariusza, nie dodaje rakiet ... skoro raz się nie sprawdziły ...
Nie zapomnij, że oprócz rakiet taktycznych, masz jeszcze "średnią półkę", czyli zwykłe "katiusze" (Grady i Uragany).
Tego żelastwa (zwłaszcza Gradów) powinno być sporo po stronie sowieckiej.
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

sympatyk

Cytat: Waldzios w Październik 14, 2025, 06:12:01 PM
Cytat: sympatyk w Październik 14, 2025, 05:34:02 PMDo 5 scenariusza, nie dodaje rakiet ... skoro raz się nie sprawdziły ...
Nie zapomnij, że oprócz rakiet taktycznych, masz jeszcze średnią półkę, czyli "katiusze" (Grady i Uragany).
Tego żelastwa też powinno być sporo po stronie sowieckiej.

I te daję

sympatyk

Oryginalny scen 02 tura 2
Samoloty pod VH
Ckm-y obecne
Jedne jednostki czerwonych, agresywnie atakują, inne się wycofują mimo braku zagrożenia
Wszystko to pojawi się na dużej mapie - bez zmian (tylko inne numery heks) - nie ingeruje w Gustlikowe jednostki


Waldzios

Cytat: sympatyk w Październik 14, 2025, 06:24:24 PMCkm-y obecne
CKM-ów generalnie bym unikał. To są z założenia jednostki zastępcze. Do zatykania braków w składzie armii.

Sowiecka armia ma wystarczający wybór sprzętu by czymś użytecznym je zastąpić.
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

sympatyk

Cytat: Waldzios w Październik 14, 2025, 06:41:58 PM
Cytat: sympatyk w Październik 14, 2025, 06:24:24 PMCkm-y obecne
CKM-ów generalnie bym unikał. To są z założenia jednostki zastępcze. Do zatykania braków w składzie armii.

Sowiecka armia ma wystarczający wybór sprzętu by czymś użytecznym je zastąpić.

Jasne,
A teraz poważne pytanie
Przenosimy, kampanię na duże mapy, czy robimy coś więcej?
Oczywiście zawsze przy takiej operacji będą zmiany - mapy są większe i potrzebują więcej jednostek (choćby do zabezpieczenia tyłów)
Zachowujemy jednostki, jak w oryginale?, czy zastępujemy innymi? - zmieniamy dowolnie ich parametry?

Tak, wiem przy okazji będą zmieniane parametry jednostek w e-filu
Zastanawiam się po prostu, czy w zasadzie nie tworzymy kampanii zależnej --> czy nie powinno się wziąć nowego numerka?(mówię poważnie)--> czy te przeróbki nie przekraczają zwykłego przeniesienia na inne mapy?

Dodam jeszcze, że kampania powstała - jak w e-filu nie było NATO i Układu Warszawskiego --> ale wybór jednostek sugeruje, że jest to wojna NATO pod flagą amerykańską (co robią wojska USA w RFN?) i UW pod flagą radziecką (dodatkowe jednostki krajów satelickich)

Dlaczego taki bałagan zrobiłem w jednostkach? --> jak otwieram zakupy dla gracza 2, to wybieram z dostępnych jednostek (a te są różnej narodowości)

Waldzios

Cytat: sympatyk w Październik 14, 2025, 07:18:34 PMPrzenosimy, kampanię na duże mapy, czy robimy coś więcej?
Oczywiście zawsze przy takiej operacji będą zmiany - mapy są większe i potrzebują więcej jednostek (choćby do zabezpieczenia tyłów)
Zachowujemy jednostki, jak w oryginale?, czy zastępujemy innymi? - zmieniamy dowolnie ich parametry?
IMHO to zależy od waszego podejścia do dużych map.
Gustlik miał własną metodę, w której pokrywał cała mapę punktowanymi heksami.
Ale to nie jest jedyne rozwiązanie. Można ograniczyć ilość punktowanych heksów, można wykorzystać część mapy, itd.

Przeniesienie 1:1 raczej nie jest możliwe.

Cytat: sympatyk w Październik 14, 2025, 07:18:34 PMTak, wiem przy okazji będą zmieniane parametry jednostek w e-filu
Zastanawiam się po prostu, czy w zasadzie nie tworzymy kampanii zależnej --> czy nie powinno się wziąć nowego numerka?(mówię poważnie)--> czy te przeróbki nie przekraczają zwykłego przeniesienia na inne mapy?
Od samego początku zakładałem, że tak właśnie będzie.

Kampania Gustlika powinna zostać tam gdzie jest, a w jej wprowadzeniu można umieścić informacje że kampania jest niedokończona, a jej ulepszona wersja znajduje się tu i tu.

Cytat: sympatyk w Październik 14, 2025, 07:18:34 PMDodam jeszcze, że kampania powstała - jak w e-filu nie było NATO i Układu Warszawskiego --> ale wybór jednostek sugeruje, że jest to wojna NATO pod flagą amerykańską (co robią wojska USA w RFN?) i UW pod flagą radziecką (dodatkowe jednostki krajów satelickich)
Z tego co pamiętam, w czasie zimniej wojny większość (70%) amerykańskich  żołnierzy (w europie) stacjonowała w RFN (kilkadziesiąt baz, 250tys żołnierzy).

Jedyne do czego można się w mojej opinii przyczepić, to proporcje wojsk amerykańskich i zachodnio-niemieckich.
Jeśli się nie mylę, Bundeswera w czasie zimnej wojny dysponowała ponad 500tys żołnierzy.
Czyli na zdrowy rozsądek, jednostek niemieckich w kampanii powinno pojawić się dwa razy więcej niż amerykańskich.

Cytat: sympatyk w Październik 14, 2025, 07:18:34 PMDlaczego taki bałagan zrobiłem w jednostkach? --> jak otwieram zakupy dla gracza 2, to wybieram z dostępnych jednostek (a te są różnej narodowości)
Sam sposób wyboru jest względnie OK (kupując jednostki możesz odznaczać niepotrzebne nacje).

Starałbym się jednak grupować poszczególne narodowości razem. Bez tego powstanie zbyt duży chaos.
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

sympatyk

Tak, jak pisałem scenariusz 4 (03) jest gotowy - z mojej perspektywy (oczywiście, do rozegrania i poprawek)

Przeniesione jednostki Gustlikowe + dodane inne w/g mojej koncepcji
https://drive.google.com/file/d/1FZHydg1KxabizCOjyyPC1C0L_DtDZPfO/view?usp=sharing

A jaka koncepcja? - według rysunku wstępnego, modyfikowane kilka razy, po przymiarkach --> rysunek rzeczywisty (Suite)



Zacznijmy od lewej
1 grupa - jednostki brytyjskie
2 grupa - jednostki mieszane + 3 miejsca wystawienia
3 i 4  grupa - do wystawienia, za nimi 3 jednostki posiłkowe w późniejszym czasie
5 grupa - do wystawienia w SH/VH
6 grupa - jednostki aux

W brązowej obwódce - 3 jednostki pojawiające się w 1 turze, celem zbudowania "lotniskowego odcinka drogowego" --> w trzeciej turze(na początku) usuwane z mapy
Komunikat kolejkowy
  Dowództwo NATO wyśle specjalną grupę.
Czas -  1 - 2 tura.
Cel - zbudować na drodze odcinek lotniskowy.

Oznaczenie jasnoniebieskie - czołg zapakowany w kontenerową ciężarówkę

Na mapie, w głębi znajduje się jeszcze kilka jednostek do wykorzystania

Zaznaczenie czerwone - silna arty sowiecka (zasięg duży) pod osłoną silnych p-lot

Jednostki czerwone przeniesione w podobnych grupach, jak na starej mapie (o ile się dało)

Brak porządku - przeplatanie amerykańsko niemieckie


Waldzios

#164
Zerknąłem.

Moje obserwacje:

Ogólna koncepcja scenariusza OK.

Straszny kogiel-mogiel jednostek niemieckich i amerykańskich. Po drugiej stronie podobnie. Zdecydowanie do uporządkowania.

Bardzo "dziwne" rozstawienie AuX'owych pelotek, przed głównymi siłami. Kompletnie nie rozumiem zamysłu.
Co gorsza niektóre bez transportu.

Ogólnie rozstawienie jednostek w pozornie sensownych grupach.
Ale skład grup i układ formacji wydaje się kompletnie losowy. Wymieszane nacje i rodzaje wojsk.
Znikome wykorzystanie formacji.

Musisz zdecydowanie popracować nad grupami bojowymi. Na początek posortować je według narodowości i rodzajów wojsk. Grupa bojowa nie może być losową zbieraniną. To nie tylko źle wygląda, ale przede wszystkim nie spełnia swojej roli.

Z formacjami też nie jest najlepiej. Artyleria i pelotki bezwzględnie powinny znajdować się za oddziałami pierwszoliniowymi. Warianty holowane w miarę możliwości jeszcze dalej.

Nie ma usprawiedliwienia dla sytuacji, gdy artyleria lub pelotka (niezależnie od typu) znajdują się na czele formacji, albo co gorsza wysuwają się przed linie frontu.

Problemy techniczne:

Sporo piechoty bez transportów. Spieszone jednostki w rodzaju 'Panzergrenadiere' to już problem. Szczególnie na dużej mapie.

Transporter kontenerowy przewozi 2 czołgi, w 1 kontenerze.

Problemy odziedziczone po oryginale:

Po obu stronach, bardzo w oczy rzuca się brak drobnicy, głównie ATGM'ów i MANPADS'ów.

Sporo jednostek spadochronowych, i niewiele spadochronowej broni wsparcia (jednostki z sufixem 'VDV'). Jeśli jakieś są, to rozstawione losowo po mapie.


BTW. Zaktualizowany silnik nie wczytuje mi map. Pogubiłem się. Znowu trzeba zmienić pliki konfiguracyjne?

BTW.2. Notatka dla mnie. Potrzebne unowocześnione sowieckie bunkry.
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons