Forum OpenGeneral

Panzer General 2 i inne gry z serii Generals SSI => Panzer General 2 => Wątek zaczęty przez: darkonza w Listopad 09, 2006, 09:58:46 AM

Tytuł: Błędne zasady support fire?
Wiadomość wysłana przez: darkonza w Listopad 09, 2006, 09:58:46 AM
Witam wszystkich,
gram w PG2 z przerwami od kilku lat, z jednej strony więc jestem doświadczonym generałęm, ale z drugiej kompletnym żółtodziobem bo nigdy nie grałem z żywym przeciwnikiem - i za takiego mnie należy uważać :)
Chciałem poddać pod analizę jedną sprawę która mi się wydaje oczywistym błędem, a której jakoś nikt nie poruszył (przynajmniej ja nie znalazłem tematu)
Chodzi o artylerię:
1. jeśli atakujemy przeciwnika, oddajemy strzał i to koniec możliwości ofensywnych naszej baterii
2. jeśli się bronimy nasza bateria może wspomóc ogniem atakowane jednostki tyle razy ile posiada amunicji
Czy nie uważacie że to kompletny brak równowagi i odniesienia do rzeczywistości?
Moim zdaniem dużo bliższe rzeczywistości byłoby gdyby artyleria miała takie same możliwości w turze obrony jak i w turze ataku, a więc jeśli raz możemy jej użyć atakując, to i broniąc się artyleria tylko raz powinna moć odpowiedzieć "ogniem"
Jeśli jest w stanie odpowiedzieć ogniem kilkurotnie to i w ataku powinna mieć możliwość ostzrelać przeciwnika kilka razy.
Dlaczego jej sprawność ma być wyższa w obronie niż w ataku?
Wiem, że dla tych którzy grają od dawna i się przyzwyczaili do zasad PG2 w pierwszej chwili może się to wydać absurdalne, ale proszę to przemyśleć i przeanalizować powoli...
Mi się marzy patch który zmienia zasady działania artylerii na takie jakie podałem.
Chyba, że popełniam jakiś błąd w rozumowaniu? Może się mylę i tego nie zauważam?

Tytuł: Odp: Błędne zasady support fire?
Wiadomość wysłana przez: Gustlik w Listopad 09, 2006, 01:55:59 PM
Zasady artyleryjskiego wsparcia, jakie proponujesz, zostały wprowadzone w silniku gry People's General. Istnieje jej konwersja do PG2 i drugiej wojny światowej, natomiast co do modyfikacji samego PG2, to wszelkie uwagi mile widziane są tu:

http://panzercentral.com/forum/viewtopic.php?t=35756
Tytuł: Odp: Błędne zasady support fire?
Wiadomość wysłana przez: darkonza w Listopad 09, 2006, 06:19:35 PM
dzięki za info!
mimo wszystko dziwi mnie że taka "nierównowaga" istnieje i funkcjonuje i nikt na to nie narzekał, patche poprawiały dużo wieksze drobiazgi i mniejsze "niesprawiedliwości"
Tytuł: Odp: Błędne zasady support fire?
Wiadomość wysłana przez: Depet w Listopad 09, 2006, 06:32:59 PM
Cytat: darkonza w Listopad 09, 2006, 06:19:35 PM
dzięki za info!
mimo wszystko dziwi mnie że taka "nierównowaga" istnieje i funkcjonuje i nikt na to nie narzekał, patche poprawiały dużo wieksze drobiazgi i mniejsze "niesprawiedliwości"

  Ta opcja nie została zmieniona z jednego powodu - gdyby artyleria miała strzealć w obronie tylko raz gra ne miałaby sensu...zero jakiejkolweik taktyki defensywnej że już nie wspomne o wykorzystaniu dział "defensywnych" (możiwość ruchu bez składania do ciężarówek). Zobacz gdyby artyleria miałas strelać w obronie tylko raz (tak jak myśliwiec eskorty) to każdy by to wykorzystywał z niezywkła brutalnością - wystarczy zaatakowac jakims tanim i słabym sprzętem (albo lepiej dobrze opancerzonym czołgiem) a później nawet doskonale okopana piechota (ENT: >10) byłaby zmasakrowana przez jednostki przeciwnika (cały pułk !!!).  Oczywiście dochodzą do tego problemy techniczne - w rzeczywistości było tak że ustalało się namiary które artyleria miała ostrzealać - tutaj artyleria sptrzeliłaby automatycznie do pierwszej atakującej jednostki - a może ja bym wolał żeby oddała strzał w gorszej dla mnie sytaucji ? Na przykład wtedy kiedy zaatakują Sturmpionierzy....Takiej zmian nie da rady zaprogramować w zwykłym patchu - trzeba byłoby zmienic silnik gry - póki co polecam Steel Panthers tam z tego co wiem ostrzał artyleryjski jest świetnie odwzorowany :).
Tytuł: Odp: Błędne zasady support fire?
Wiadomość wysłana przez: darkonza w Listopad 09, 2006, 09:59:47 PM
Cytat: Depet w Listopad 09, 2006, 06:32:59 PM
  Ta opcja nie została zmieniona z jednego powodu - gdyby artyleria miała strzealć w obronie tylko raz gra ne miałaby sensu...zero jakiejkolweik taktyki defensywnej że już nie wspomne o wykorzystaniu dział "defensywnych" (możiwość ruchu bez składania do ciężarówek). Zobacz gdyby artyleria miałas strelać w obronie tylko raz (tak jak myśliwiec eskorty) to każdy by to wykorzystywał z niezywkła brutalnością - wystarczy zaatakowac jakims tanim i słabym sprzętem (albo lepiej dobrze opancerzonym czołgiem) a później nawet doskonale okopana piechota (ENT: >10) byłaby zmasakrowana przez jednostki przeciwnika (cały pułk !!!).  Oczywiście dochodzą do tego problemy techniczne - w rzeczywistości było tak że ustalało się namiary które artyleria miała ostrzealać - tutaj artyleria sptrzeliłaby automatycznie do pierwszej atakującej jednostki - a może ja bym wolał żeby oddała strzał w gorszej dla mnie sytaucji ? Na przykład wtedy kiedy zaatakują Sturmpionierzy....Takiej zmian nie da rady zaprogramować w zwykłym patchu - trzeba byłoby zmienic silnik gry - póki co polecam Steel Panthers tam z tego co wiem ostrzał artyleryjski jest świetnie odwzorowany :).

spójrz na to w ten sposób, jeśli daną jednostkę w jednej turze atakują po kolei 4 jednostki to co prawda w rzeczywistości mogłoby się wydarzyć że faktycznie atakują po kolei, jednak często zdarzałoby się że dana jednostka jest atakowana ROWNOCZEŚNIE przez wszystkich atakujących i to najczęściej z różnych kierunków, mimo to w PG2 chłopaki z armatami są na tyle zdolni że ostrzeliwują wszystkich strzelając równocześnie w 4 kierunkach :)
wiem że za wiele wymagam, w końcu to tylko jakieś odwzorowanie pola walki a nie rzeczywistość, ale moim zdaniem mimo wszystko lepiej byłoby tak:
założmy że za naszą piechotą stoją dwie baterie
pierwsze atak osłania pierwsza bateria, drugi druga
kolejne ataki idą bez osłony, moim zdaniem (podkreślam - tylko moim zdaniem) to bardziej oddaje realia
w dodatku zasięg artylerii mógłby być bardziej zróżnicowany (artyleria walącą na 8 pól nie byłaby wszechmocna, bo teraz jest)
w tej chwili w PG2 jak zestawić razem ze szesc doświadczonych baterii 150mm to naprawdę trzeba mieć niesamowity sprzęt aby je ruszyć,
gdyby każdy atak osłaniała tylko jedna z nich  to też lepiej by to oddawało rzeczywistą wartość takiej koncentracji artylerii
ta niedoskonałość (moim zdaniem niedoskonałość) powoduje narzekanie na niektóre scenariusze, że za dużo artylerii stoi i ciężko je ruszyć, to nie za dużo artylerii tylko zasady gry powodują że scenariusz jest upierdliwy (moim zdaniem)
w prawdziwej walce lotnictwo taktyczne i ciężka artyleria służyły przedewszystkim do przełamywania lini wroga a więc do atakowania
w PG2 lotnictwo..a i owszem, ale artyleria....przydaje się bardziej w obronie niż w ataku :)
tylko dlatego że strzela wielokrotnie a nie raz...

lubię mieć wszystko przemyślane a w Steel Panther jest tyle wspólczynników i zależności że mnie głowa zaczyna boleć jak w to próbuję grać :)

Tytuł: Odp: Błędne zasady support fire?
Wiadomość wysłana przez: steelfox w Listopad 09, 2006, 11:17:32 PM
Gdyby przyjąc Twój sposób myślenia to jedna ikona w PG2 powinna być odwzorowaniem jednego działa.Ostrzał artyleryjski przed atakiem zwykle skierowany jest w jedną stronę, w tę  w którą ruszą Twoje oddziały. W przypadku obrony można dzielić jednostkę na baterie wspierające oddziały wzywające pompcy
Tytuł: Odp: Błędne zasady support fire?
Wiadomość wysłana przez: Gustlik w Listopad 09, 2006, 11:27:25 PM
Poza tym - właśnie ze względu na potworną siłę - w nowszych efilach artyleria dużego kalibru i strzelająca na 8 pól ma "Support Fire" wyłączony.
Tytuł: Odp: Błędne zasady support fire?
Wiadomość wysłana przez: darkonza w Listopad 10, 2006, 12:10:20 PM
Cytat: Gustlik w Listopad 09, 2006, 11:27:25 PM
Poza tym - właśnie ze względu na potworną siłę - w nowszych efilach artyleria dużego kalibru i strzelająca na 8 pól ma "Support Fire" wyłączony.
, narzekaj
czyli "walczy" się z tym problemem, wyłączając "support fire", narzekając na niektóre scenariusze, a w People's General rozwiązali problem jednym pociągnięciem...może jednak oni mają rację?
Szczerze mówiąc sam chyba nie chciałbym tej zmiany o której mówię bo się przyzwyczaiłem, ale mimo wszystko obecne zasady dalej wydają się mi błędne.
Dzięki za dyskusję.
Tytuł: Odp: Błędne zasady support fire?
Wiadomość wysłana przez: steelfox w Listopad 10, 2006, 12:53:33 PM
Można przyjąć takżę, że artyleria ostrzeliwuje cały czas niezależnie czy jest to atak, czy obrona, ale czy o to chodzi?
Tytuł: Odp: Błędne zasady support fire?
Wiadomość wysłana przez: grisha w Listopad 12, 2006, 07:23:08 AM
Jezeli juz jestesmy przy support fire na pewno rzeczą, ktora powinna byc poprawiona jest wsparcie artyleryjskie przy walce bezposredniej w ciezkim terenie - assault.
Takiego wsparcia po prostu nie powinno być - jak wspierac swoich zolnierzy jak walka odbywa sie juz na bagnety?
Tytuł: Odp: Błędne zasady support fire?
Wiadomość wysłana przez: marder w Listopad 12, 2006, 05:25:32 PM
Tak apropos artylerii,
to o dozorach panowie słyszeli?
Artyleria w obronie jest zawsze bardziej skuteczna niż w natarciu.
Ile  było w historii wojen potężnych bombardowań artyleryjskich których skutki ograniczały się w najlepszym wypadku do przerobienia kawałka świata na krajobraz księżycowy, czasowej głuchoty obrońców i poważnego uświnienia ich mundurów.
Ile było natarć które zaległy zaraz na początku pod ogniem artylerii.
Popatrzcie na historię - z niej wynika że podstawą obrony jest artyleria.

pozdrawiam
marder

ps.
starcie na bagnety w trudny terenie... Grisha a o Hurtgen Wald słyszałeś?
Tytuł: Odp: Błędne zasady support fire?
Wiadomość wysłana przez: Ervin von Rommel w Listopad 13, 2006, 02:02:40 PM
witam

Macie rację :)
Przy ostrzale artyleryjskim powinna też być opcja pozwalająca oberwać jednostkom stojącym na sąsiednich hexach. Przecież nie raz w historii WWII ogień artyleryjski szedł na wysunięte stanowiska własnych wojsk...

POZDRAWIAM!!!

Ervin von Rommel
Tytuł: Odp: Błędne zasady support fire?
Wiadomość wysłana przez: Gustlik w Listopad 13, 2006, 02:52:32 PM
....ze o bombowcach nie wspomnę..... :) :) :)
Tytuł: Odp: Błędne zasady support fire?
Wiadomość wysłana przez: grisha w Listopad 14, 2006, 08:07:06 AM
Cytat
starcie na bagnety w trudny terenie... Grisha a o Hurtgen Wald słyszałeś?

no...słyszał...i co?