PanzerLEHR przesuwam na północ do obrony drogi. Pod Villers-Bocage zostawiam Saperów i zaminowuję teren, tak samo corowi saperzy zaminowują teren przed Caen. W pierwszej fali natarcia pada sporo umocnień, jednak nic
wielkiego się nie dzieje. Na prawym skrzydle 21PzDiv odbija Colombeles i zajmuje tam stanowiska obronne. Wittmann wspiera artylerie przy lotnisku, jak również zwalczanie zwiadów które przejeżdżają obok bunkrów, pelotki i flaki sprawują się nadzwyczaj dobrze i na niebie jest coraz puściej. W kolejnych turach w miarę szybko rozbijam atak aliantów od
wschodu, głównie dzięki Panterom i przerzucam co mogę pod lotnisko bo tam jest bardzo gorąco. Dobrze że pojawili się chłopaki z Luftwaffe, przynajmniej mogłem ich użyć jako zwiadu, do wykrywania artylerii.
Pod Villers-Bocage piechota wspierana Tygrysem bez problemu odparła atak na ten VH. Kiedy już myślałem że mogę w miarę spokojnie gnać w kierunku alianckiego VH natknąłem się na hordę artyleryjską (jak na obrazku) i czwórka corowa o mało co tam nie poległa. Szczęśliwie Wesp był w pobliżu nie pozwalając Szkotom jej dobić.
Liderów niestety nowych brak.
Wydaje mi się że jak kiedyś grałem ten scenariusz to było trudniej, tym razem poszło w miarę łatwo choć typ terenu Bocage uważam za najgłupszą rzecz w grze. Dla czego jest to trudniej przejechać niż las?
Na zdjęciu wspomniana wyżej horda artyleryjska, wygląda tutaj niezbyt groźnie bo AI z nieznanych przyczyn na koniec swojej kolejki załadował większość na ciężarówki, ułatwiając mi zadanie.
(http://img266.imageshack.us/img266/897/12ss00.png) (http://imageshack.us/photo/my-images/266/12ss00.png/)
OpenGen 0.90.17.1 * (26 Dec 2012) * Efile folder:E:\gry\OpenGen\efile_og_gus\ * Efile version:GusOpen Ver:3.3 OG_I: v.4.02
Campaign: B02 12SS HITLERJUGEND v.4.0, * Player prestige modifier 100% * AI prestige modifier 100%
Played Scenarios:
1 Pierwsza krew , #0 , Brilliant Victory , score:75
--
Campaign score: 75 * Average: 75
Current scenario: Pierwsza krew, VH prestige is 160 , All map prestige is: 280
Army cost: 0 , Current prestige is 820
Prestige available on map yet is 0 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 17
AI stance is Aggressive
if BV: +200, Carentan , cap 1200, 16 turns prestige: 540
if V : +150, Utrzymać Caen! , cap 800, 16 turns prestige: 540
if TV: +100, Utrzymać Caen! , cap 800, 16 turns prestige: 540
if Ls: +50, 12SS walczy dalej! , cap 1400, 16 turns prestige: 540
Infantry
* SS PzGrenadier , 251/1 [W] , 12SSHitlerjugend/25Reg , 2 bars , 206 exp , Waffen SS , 10/10 , 2 kill , 0 pp [+86 exp]
* SS PzGrenadier , 251/1 [W] , 12SSHitlerjugend/26Reg , 1 bars , 122 exp , Waffen SS , 9/10 , Devastating Fire , 5 kill , 0 pp [+94 exp]
* SS Pioniere , 251/1 [W] , 12SSHitlerjugend/12PionReg , 0 bars , 63 exp , Waffen SS , 5/10 , 1 kill , 0 pp [+23 exp]
Tank
* Pz IVH , 12SSHitlerjugend/12PanzReg , 1 bars , 120 exp , Waffen SS , 5/10 , 7 kill , 0 pp [+80 exp]
* Panther G , 12SSHitlerjugend/12PanzReg , 2 bars , 212 exp , Waffen SS , 9/10 , 18 kill , 0 pp [+132 exp]
* SS Elite , 101PanzAbt Wittmann , 5 bars , 623 exp , Waffen SS , 4/5 , Extended Front , 12 kill , 0 pp [+43 exp]
Recon
* 251/22 , 12SSHitlerjugend/12AuklAbt , 1 bars , 134 exp , Waffen SS , 4/10 , 1 kill , 0 pp [+113 exp]
Anti-tank
* JagdPz IV , 12SSHitlerjugend/12PanzJagAbt , 1 bars , 118 exp , Waffen SS , 8/10 , 0 kill , 0 pp [+78 exp]
FlaK
* 88mm FlaK 37 , 251/4 , 12SSHitlerjugend/12FlakAbt , 1 bars , 117 exp , Waffen SS , 10/10 , 3 kill , 0 pp [+77 exp]
Artillery
* 15 NbWf41 , 251/4 , 12SSHitlerjugend/12WerfArtAbt , 0 bars , 86 exp , Waffen SS , 6/10 , 1 kill , 0 pp [+46 exp]
* 10.5 leFH18M , SdKfz 7 , 12SSHitlerjugend/12ArtReg , 0 bars , 93 exp , Waffen SS , 8/10 , 2 kill , 0 pp [+53 exp]
Killed: AD 8 , AT 9 , ATY 21 , INF 35 , REC 8 , TK 14 , FTR 4 , TB 4 , Total: 103
Lost : AD 0 , AT 0 , ATY 0 , INF 5 , REC 0 , TK 0 , FTR 0 , TB 0 , Total: 5
BV 1
V 0
TV 0
L 0
2 Carentan
Zakupy: SSElite. pelotka, przeróbka zwiadu na Pumę i saperów na pionierów.
Praktycznie z marszu zająłem Carentan, głównie dzięki super czołgom z CS. Po całkowitym oczyszczeniu miasta wysłałem grupę uderzeniową aby wspomóc spadochroniarzy. Kolejna grupka z Wittmanemm na czele od zachodu obchodziła pozycje aby zająć lotnisko i pozostałe małe flagi. Od zachodu powoli wycofywałem 275InfDiv ale i tak mało co ich zostało. Walki o utrzymanie Carentan były krwawe, alianci mają całą masę artylerii no i lotnictwa. Na lotników na szczęście łatwo było zakładać pułapki mając pelotki z zasięgiem 4. Spadochroniarze zostali ewakuowani, na czas. Dowództwo przydzieliło dwóch liderów, cieszy ten na pelotce bo kolejny przystanek St. Lo i znowu cholerne bocage :argh
(http://img204.imageshack.us/img204/6199/12ss01.png) (http://imageshack.us/photo/my-images/204/12ss01.png/)
OpenGen 0.90.18.3 * (9 Jan 2012) * Efile folder:E:\gry\OpenGen\efile_og_gus\ * Efile version:GusOpen Ver:3.3 OG_I: v.4.02
Campaign: B02 12SS HITLERJUGEND v.4.0, * Player prestige modifier 100% * AI prestige modifier 100%
Played Scenarios:
1 Pierwsza krew , #0 , Brilliant Victory , score:75
2 Carentan , #9 , Brilliant Victory , score:74
--
Campaign score: 149 * Average: 74
Current scenario: Carentan, VH prestige is 0 , All map prestige is: 480
Army cost: 1164 , Current prestige is 392
Prestige available on map yet is 0 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 15
AI stance is Aggressive
if BV: +200, St. Lo , cap 1400, 15 turns prestige: 150
if V : +150, St. Lo , cap 1400, 18 turns prestige: 180
if TV: +100, St. Lo , cap 1400, 21 turns prestige: 210
if Ls: +50, 12SS walczy dalej! , cap 1400, 21 turns prestige: 210
Infantry
* SS PzGrenadier , 251/1 [W] , 12SSHitlerjugend/25Reg , 2 bars , 206 exp , Waffen SS , 10/10 , 2 kill , 0 pp
* SS PzGrenadier , 251/1 [W] , 12SSHitlerjugend/26Reg , 2 bars , 235 exp , Waffen SS , 6/10 , Devastating Fire , 8 kill , 0 pp [+113 exp]
* SS Sturmpioniere 43 , 251/16 [W] , 12SSHitlerjugend/12PionReg , 0 bars , 80 exp , Waffen SS , 3/10 , 2 kill , 0 pp [+17 exp]
Tank
* Pz IVH , 12SSHitlerjugend/12PanzReg , 1 bars , 157 exp , Waffen SS , 10/10 , 12 kill , 0 pp [+37 exp]
* Panther G , 12SSHitlerjugend/12PanzReg , 2 bars , 291 exp , Waffen SS , 5/10 , 29 kill , 0 pp [+79 exp]
* SS Elite , 101PanzAbt Wittmann , 5 bars , 636 exp , Waffen SS , 3/5 , Extended Front , 13 kill , 0 pp [+13 exp]
SS Elite , , 3 bars , 332 exp , Waffen SS , 2/10 , 18 kill , 684 pp
Recon
* PSW 234/2 Puma , 12SSHitlerjugend/12AuklAbt , 1 bars , 197 exp , Waffen SS , 7/10 , 5 kill , 0 pp [+63 exp]
Anti-tank
* JagdPz IV , 12SSHitlerjugend/12PanzJagAbt , 1 bars , 189 exp , Waffen SS , 5/10 , 4 kill , 0 pp [+71 exp]
FlaK
* 88mm FlaK 37 , 251/4 , 12SSHitlerjugend/12FlakAbt , 1 bars , 177 exp , Waffen SS , 7/10 , 8 kill , 0 pp [+60 exp]
Artillery
* 15 NbWf41 , 251/4 , 12SSHitlerjugend/12WerfArtAbt , 1 bars , 139 exp , Waffen SS , 10/10 , Determined Defense , 3 kill , 0 pp [+53 exp]
* 10.5 leFH18M , SdKfz 7 , 12SSHitlerjugend/12ArtReg , 1 bars , 144 exp , Waffen SS , 6/10 , 4 kill , 0 pp [+51 exp]
Air Defense
Flakpanzer IV Mobelwagen , , 3 bars , 365 exp , Waffen SS , 10/10 , Combat Support , 1 kill , 240 pp
Tactical Bomber
Fi 156 , , 2 bars , 276 exp , Waffen SS , 10/10 , 0 kill , 240 pp
Killed: AD 10 , AT 14 , ATY 43 , INF 70 , REC 13 , TK 19 , FTR 12 , TB 12 , Total: 193
Lost : AD 2 , AT 3 , ATY 2 , INF 14 , REC 1 , TK 0 , FTR 1 , TB 0 , Total: 23
BV 2
V 0
TV 0
L 0
Życzę powodzenia w bojach!
To jedna z lepszych kampanii niemieckich.
Ciekaw jestem jakie jednostki będziesz kupował w trakcie walk?
Ja wolę ''ścieżkę'' historyczną,jakoś bardziej przypadły mi do gustu te bitwy obronne w Normandii ;)
Cytat: Hansen w Styczeń 13, 2013, 03:03:48 PM
Ja wolę ''ścieżkę'' historyczną,jakoś bardziej przypadły mi do gustu te bitwy obronne w Normandii ;)
Zastanawiałem się nad tym ale postanowiłem dla odmiany spróbować innej drogi.
3 St. Lo Zakupy: sprzedaż Storcha, kolejna pelotka i przeróbka czwórki na Panterę.
Straty core: brak
Rzut oka na mapę i uśmiech wpełzł na me usta bo stany jednostek pomocniczych były opłakane, okopanie też niezbyt duże. Myślałem ze po mnie przejadą amerykańskie czołgi. Jednak nie było strasznie. Cel główny to wzmocnić obronę St. Lo przez jednostki core i wysłać małą grupę do pomocy w okolice Periers.
Pod St. Lo walki były ciężkie nie dość że alianci mają tam całą masę artylerii i sprzętu ciężkiego to jeszcze większość bombowców też tam operowała. Dlatego oddelegowałem tam wszystko poza Wittmannem i Pionierami którzy gnali na pomoc na zachód. Pomimo przytłaczającej przewagi artyleryjskiej co turę rozjeżdżałem kilka jednostek, a jak pantera dostała CS to w ogóle prawie nic nie mogło dosięgnąć jej i SS Elite stojących obok siebie. Pomagało tez to że AI czasami ładował artylerię na ciężarówkę i podjeżdżał pod moje linie.
Zgoła odmienna sytuacja była na zachodzie gdzie bardzo niewiele się działo. Lessay i La Haye były w ogóle nie atakowane więc po kilku turach sam tam zacząłem atakować. Periers było atakowane tylko od płn-wsch ale dosyć niemrawo. Jedynie ataki lotnictwa były tam zagrożeniem bo obrona plot jest tam słabiutka.
Sypnęło kilkoma liderami i na koniec nagroda JagdPz IV/70
Na zdjęci walki pod St. Lo z zaczątkami kontrataku na wschodzie.
(http://img856.imageshack.us/img856/1826/12ss02.png) (http://imageshack.us/photo/my-images/856/12ss02.png/)
OpenGen 0.90.18.3 * (9 Jan 2012) * Efile folder:E:\gry\OpenGen\efile_og_gus\ * Efile version:GusOpen Ver:3.3 OG_I: v.4.02
Campaign: B02 12SS HITLERJUGEND v.4.0, * Player prestige modifier 100% * AI prestige modifier 100%
Played Scenarios:
1 Pierwsza krew , #0 , Brilliant Victory , score:75
2 Carentan , #9 , Brilliant Victory , score:74
3 St. Lo , #8 , Brilliant Victory , score:72
--
Campaign score: 221 * Average: 73
Current scenario: St. Lo, VH prestige is 0 , All map prestige is: 680
Army cost: 1164 , Current prestige is 1078
Prestige available on map yet is 0 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 15
AI stance is Aggressive
if BV: +200, Kampfgruppe Luck , cap 1600, 14 turns prestige: 420
if V : +150, Kampfgruppe Luck , cap 1600, 14 turns prestige: 420
if TV: +100, Falaise , cap 1800, 14 turns prestige: 420
Ls: Loss , turn prestige: 420
Infantry
* SS PzGrenadier , 251/1 [W] , 12SSHitlerjugend/25Reg , 2 bars , 262 exp , Waffen SS , 5/10 , 4 kill , 0 pp [+56 exp]
* SS PzGrenadier , 251/1 [W] , 12SSHitlerjugend/26Reg , 3 bars , 344 exp , Waffen SS , 6/10 , Devastating Fire , 15 kill , 0 pp [+222 exp]
* SS Sturmpioniere 43 , 251/16 [W] , 12SSHitlerjugend/12PionReg , 1 bars , 111 exp , Waffen SS , 8/10 , 3 kill , 0 pp [+48 exp]
Tank
* Panther G , 12SSHitlerjugend/12PanzReg , 3 bars , 302 exp , Waffen SS , 6/10 , Combat Support , 27 kill , 0 pp [+182 exp]
* Panther G , 12SSHitlerjugend/12PanzReg , 3 bars , 384 exp , Waffen SS , 7/10 , 45 kill , 0 pp [+172 exp]
* SS Elite , 101PanzAbt Wittmann , 5 bars , 655 exp , Waffen SS , 5/5 , Extended Front , 15 kill , 0 pp [+32 exp]
SS Elite , , 4 bars , 499 exp , Waffen SS , 8/10 , 41 kill , 684 pp
Recon
* PSW 234/2 Puma , 12SSHitlerjugend/12AuklAbt , 3 bars , 303 exp , Waffen SS , 7/10 , 6 kill , 0 pp [+169 exp]
Anti-tank
* JagdPz IV , 12SSHitlerjugend/12PanzJagAbt , 2 bars , 289 exp , Waffen SS , 7/10 , Overwhelming Attack , 7 kill , 0 pp [+171 exp]
FlaK
* 88mm FlaK 37 , 251/4 , 12SSHitlerjugend/12FlakAbt , 2 bars , 275 exp , Waffen SS , 10/10 , 12 kill , 0 pp [+158 exp]
Artillery
* 15 NbWf41 , 251/4 , 12SSHitlerjugend/12WerfArtAbt , 1 bars , 178 exp , Waffen SS , 10/10 , Determined Defense , 5 kill , 0 pp [+92 exp]
* 10.5 leFH18M , SdKfz 7 , 12SSHitlerjugend/12ArtReg , 1 bars , 199 exp , Waffen SS , 10/10 , 4 kill , 0 pp [+106 exp]
Air Defense
Flakpanzer IV Mobelwagen , , 3 bars , 336 exp , Waffen SS , 10/10 , 1 kill , 240 pp [+86 exp]
Flakpanzer IV Mobelwagen , , 4 bars , 442 exp , Waffen SS , 10/10 , Combat Support , 5 kill , 240 pp
Killed: AD 12 , AT 32 , ATY 67 , INF 114 , REC 17 , TK 30 , FTR 18 , TB 17 , Total: 307
Lost : AD 4 , AT 13 , ATY 8 , INF 21 , REC 4 , TK 0 , FTR 1 , TB 0 , Total: 51
BV 3
V 0
TV 0
L 0
4 Kampfgruppe Luck Zakupy: ulepszenie JagdPz do JagdPanther, i artylerii na Hummela, zakup Wespa
Dwie pierwsze tury są tu najgorsze bo większość jednostek core jest daleko i można praktycznie się tylko przyglądać jak Brytyjczycy atakują. No i te latające fortece którym moje pelotki niewiele mogły zrobić. W trzeciej turze jednak przystąpiłem do kontry i zmiotłem lewą flankę natarcia (zdjęcie). Co prawda w centrum dalej było niebezpiecznie ale w kolejnych turach sukcesywnie rozbijałem jednostki po prawej stronie rzeki Orne. W dziesiątej turze było pozamiatane i wziąłem się za likwidację floty ;D. Udało się w ostatniej turze, dodam tylko ze każdemu okrętowi skończyła się amunicja tyle razy ich atakowałem pancerniakami.
(http://img35.imageshack.us/img35/7904/12ss03.png) (http://imageshack.us/photo/my-images/35/12ss03.png/)
OpenGen 0.90.18.3 * (9 Jan 2012) * Efile folder:E:\gry\OpenGen\efile_og_gus\ * Efile version:GusOpen Ver:3.3 OG_I: v.4.02
Campaign: B02 12SS HITLERJUGEND v.4.0, * Player prestige modifier 100% * AI prestige modifier 100%
Played Scenarios:
1 Pierwsza krew , #0 , Brilliant Victory , score:75
2 Carentan , #9 , Brilliant Victory , score:74
3 St. Lo , #8 , Brilliant Victory , score:72 +++ Proto: JagdPz IV/70
4 Kampfgruppe Luck , #11 , Brilliant Victory , score:73
--
Campaign score: 294 * Average: 73
Current scenario: Kampfgruppe Luck, VH prestige is 0 , All map prestige is: 200
Army cost: 1560 , Current prestige is 646
Prestige available on map yet is 0 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 18
AI stance is Aggressive
if BV: +200, Falaise , cap 1800, 18 turns prestige: 360
if V : +150, Falaise , cap 1800, 18 turns prestige: 360
if TV: +100, Falaise , cap 1800, 18 turns prestige: 360
if Ls: +50, Chambois , cap 2000, 18 turns prestige: 360
Infantry
* SS PzGrenadier , 251/1 [W] , 12SSHitlerjugend/25Reg , 3 bars , 328 exp , Waffen SS , 9/10 , 9 kill , 0 pp [+122 exp]
* SS PzGrenadier , 251/1 [W] , 12SSHitlerjugend/26Reg , 4 bars , 439 exp , Waffen SS , 7/10 , Devastating Fire , 15 kill , 0 pp [+317 exp]
* SS Sturmpioniere 43 , 251/16 [W] , 12SSHitlerjugend/12PionReg , 1 bars , 169 exp , Waffen SS , 4/10 , 3 kill , 0 pp [+106 exp]
Tank
* Panther G , 12SSHitlerjugend/12PanzReg , 4 bars , 449 exp , Waffen SS , 7/10 , Combat Support , 41 kill , 0 pp [+329 exp]
* Panther G , 12SSHitlerjugend/12PanzReg , 5 bars , 512 exp , Waffen SS , 7/10 , 57 kill , 0 pp [+300 exp]
* SS Elite , 101PanzAbt Wittmann , 5 bars , 684 exp , Waffen SS , 4/5 , Extended Front , 20 kill , 0 pp [+61 exp]
SS Elite , , 5 bars , 622 exp , Waffen SS , 5/10 , 51 kill , 684 pp
Recon
* PSW 234/2 Puma , 12SSHitlerjugend/12AuklAbt , 3 bars , 342 exp , Waffen SS , 9/10 , 6 kill , 0 pp [+208 exp]
Anti-tank
* JagdPanther , 12SSHitlerjugend/12PanzJagAbt , 4 bars , 450 exp , Waffen SS , 7/10 , Overwhelming Attack , 11 kill , 0 pp [+332 exp]
+ JagdPz IV/70 , , 2 bars , 297 exp , Waffen SS , 6/10 , 1 kill , 0 pp
FlaK
* 88mm FlaK 37 , 251/4 , 12SSHitlerjugend/12FlakAbt , 3 bars , 313 exp , Waffen SS , 10/10 , 16 kill , 0 pp [+196 exp]
Artillery
* Hummel , 12SSHitlerjugend/12WerfArtAbt , 2 bars , 239 exp , Waffen SS , 10/10 , Determined Defense , 6 kill , 0 pp [+153 exp]
* 10.5 leFH18M , SdKfz 7 , 12SSHitlerjugend/12ArtReg , 2 bars , 268 exp , Waffen SS , 10/10 , 8 kill , 0 pp [+175 exp]
Wespe , , 2 bars , 280 exp , Waffen SS , 4/10 , 1 kill , 396 pp [+80 exp]
Air Defense
Flakpanzer IV Mobelwagen , , 3 bars , 366 exp , Waffen SS , 10/10 , 2 kill , 240 pp [+116 exp]
Flakpanzer IV Mobelwagen , , 5 bars , 618 exp , Waffen SS , 10/10 , Combat Support , 10 kill , 240 pp
Killed: AD 18 , AT 50 , ATY 81 , INF 143 , REC 23 , TK 47 , FTR 23 , TB 27 , Total: 412
Lost : AD 4 , AT 16 , ATY 11 , INF 34 , REC 6 , TK 2 , FTR 1 , TB 0 , Total: 74
BV 4
V 0
TV 0
L 0
Grałem tę kampanię nierankingowo. Podzielam zdanie Hansena. Kampania jest wyśmienita pod każdym względem. Może tylko mniej liderów w jednostkach AUX powinno być, bo później brakuje miejsca dla liderów w armii core.
Pamiętam, że scenariusz nr 3 St. Lo wydawał mi się najtrudniejszy w całej kampanii i że miałem dużo satysfakcji gdy udało mi się zaliczyć w nim BV (oczywiście nie za pierwszym ani drugim razem ;)). Trzeba było wypróbować kilka koncepcji obrony zanim wpadło się na właściwą dzięki której scenariusz wygrywało się właściwie bez żadnych problemów. Jest to jedna z tych kampanii o których szybko się nie zapomina a dopiero co rozegrany scenariusz potrafi "siedzieć" w głowie jeszcze przez jakiś czas po jego ukończeniu.
Tak to bardzo dobra kampania,potwierdzam.
Oczywiście ja grałem na ''etacie'' więc używałem jednostki takie jakie występowały w rzeczywistości,wszystko jest w moim opisie.
5 Falaise Ulepszyłem artylerię na 150 i AT na JagdPanther
Tym razem musiałem niestety stłuc również polaków. Wszystko co miałem skierowałem pod VH poza 272InfDiv która została na prawym skrzydle i wydzielonej stamtąd grupy która miała zająć lotnisko. Walki toczyły się praktycznie tylko w o VH w Cintheaux (jak na zdjęciu). Jednak z tyloma jednostkami z CS nie było się czego obawiać, Pantera nawet po 4-rotnym ostrzale artylerii nic sobie nie robiła z ataków Shermanów. Na koniec urządziłem polowanie pelotkami na samoloty, ale niestety jednego nie udało się strącić.
Zdecydowanie łatwiejszy scenariusz od poprzednich. Przed tym scenariuszem nowo zakupione jednostki maja 0 belek trochę to dziwne po w poprzednich i następnym maja dwie
Nagroda Werwolf - do sprzedania
(http://img703.imageshack.us/img703/7125/12ss04.png) (http://imageshack.us/photo/my-images/703/12ss04.png/)
OpenGen 0.90.18.3 * (9 Jan 2012) * Efile folder:E:\gry\OpenGen\efile_og_gus\ * Efile version:GusOpen Ver:3.3 OG_I: v.4.02
Campaign: B02 12SS HITLERJUGEND v.4.0, * Player prestige modifier 100% * AI prestige modifier 100%
Played Scenarios:
1 Pierwsza krew , #0 , Brilliant Victory , score:75
2 Carentan , #9 , Brilliant Victory , score:74
3 St. Lo , #8 , Brilliant Victory , score:72 +++ Proto: JagdPz IV/70
4 Kampfgruppe Luck , #11 , Brilliant Victory , score:73
5 Falaise , #3 , Brilliant Victory , score:75
--
Campaign score: 369 * Average: 73
Current scenario: Falaise, VH prestige is 0 , All map prestige is: 160
Army cost: 1560 , Current prestige is 264
Prestige available on map yet is 0 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 11
AI stance is Aggressive
if BV: +200, Chambois , cap 2000, 10 turns prestige: 100
if V : +150, Chambois , cap 2000, 10 turns prestige: 100
if TV: +100, Chambois , cap 2000, 10 turns prestige: 100
Ls: Loss , turn prestige: 100
Infantry
* SS PzGrenadier , 251/1 [W] , 12SSHitlerjugend/25Reg , 3 bars , 352 exp , Waffen SS , 8/10 , 10 kill , 0 pp [+146 exp]
* SS PzGrenadier , 251/1 [W] , 12SSHitlerjugend/26Reg , 4 bars , 445 exp , Waffen SS , 9/10 , Devastating Fire , 15 kill , 0 pp [+323 exp]
* SS Sturmpioniere 43 , 251/16 [W] , 12SSHitlerjugend/12PionReg , 2 bars , 277 exp , Waffen SS , 1/10 , Street Fighter , 4 kill , 0 pp [+214 exp]
Tank
* Panther G , 12SSHitlerjugend/12PanzReg , 5 bars , 560 exp , Waffen SS , 6/10 , Combat Support , 53 kill , 0 pp [+440 exp]
* Panther G , 12SSHitlerjugend/12PanzReg , 5 bars , 559 exp , Waffen SS , 10/10 , 62 kill , 0 pp [+347 exp]
* SS Elite , 101PanzAbt Wittmann , 5 bars , 701 exp , Waffen SS , 2/5 , Extended Front , 20 kill , 0 pp [+78 exp]
SS Elite , , 5 bars , 739 exp , Waffen SS , 7/10 , 67 kill , 684 pp
Recon
* PSW 234/2 Puma , 12SSHitlerjugend/12AuklAbt , 3 bars , 378 exp , Waffen SS , 4/10 , 6 kill , 0 pp [+244 exp]
Anti-tank
* JagdPanther , 12SSHitlerjugend/12PanzJagAbt , 5 bars , 501 exp , Waffen SS , 6/10 , Overwhelming Attack , 11 kill , 0 pp [+383 exp]
+ JagdPanther , , 3 bars , 345 exp , Waffen SS , 9/10 , 4 kill , 0 pp
FlaK
* 88mm FlaK 37 , 251/4 , 12SSHitlerjugend/12FlakAbt , 3 bars , 330 exp , Waffen SS , 9/10 , 17 kill , 0 pp [+213 exp]
Artillery
* Hummel , 12SSHitlerjugend/12WerfArtAbt , 2 bars , 260 exp , Waffen SS , 11/10 , Determined Defense , 6 kill , 0 pp [+174 exp]
* 15 sFH18 , SdKfz 7 , 12SSHitlerjugend/12ArtReg , 2 bars , 296 exp , Waffen SS , 10/10 , 8 kill , 0 pp [+203 exp]
Wespe , , 3 bars , 304 exp , Waffen SS , 9/10 , 1 kill , 396 pp [+104 exp]
Air Defense
Flakpanzer IV Mobelwagen , , 4 bars , 424 exp , Waffen SS , 2/10 , 2 kill , 240 pp [+174 exp]
Flakpanzer IV Mobelwagen , , 5 bars , 663 exp , Waffen SS , 10/10 , Combat Support , 13 kill , 240 pp
Killed: AD 24 , AT 53 , ATY 90 , INF 158 , REC 25 , TK 55 , FTR 24 , TB 33 , Total: 462
Lost : AD 4 , AT 16 , ATY 11 , INF 34 , REC 6 , TK 2 , FTR 1 , TB 0 , Total: 74
BV 5
V 0
TV 0
L 0
6 Chambois Ulepszyłem Pionierów szturmowych na SS Elite
Nie wiem niestety co mogę napisać pozytywnego o tym scenariuszu. Jak dla nie to była straszna nuda poza tym nie wiedziałem co mam zrobić na początku dopiero po zajrzeniu do opisu Funkykovala dotarło do mnie że muszę jednak wyprowadzić 50 jednostek :o . Na szczęście był prostszy sposób poprzez zniszczenie wszystkich jednostek alianckich, trochę zabawy było z ustawianiem pułapek na samoloty ale udało się.
Ten scenariusz niestety wypada bardzo blado w porównaniu do poprzednich.
Na zdjęciu skromna bitwa pancerna.
(http://img801.imageshack.us/img801/5110/12ss05.png) (http://imageshack.us/photo/my-images/801/12ss05.png/)
OpenGen 0.90.18.3 * (9 Jan 2012) * Efile folder:E:\gry\OpenGen\efile_og_gus\ * Efile version:GusOpen Ver:3.3 OG_I: v.4.02
Campaign: B02 12SS HITLERJUGEND v.4.0, * Player prestige modifier 100% * AI prestige modifier 100%
Played Scenarios:
1 Pierwsza krew , #0 , Brilliant Victory , score:75
2 Carentan , #9 , Brilliant Victory , score:74
3 St. Lo , #8 , Brilliant Victory , score:72 +++ Proto: JagdPz IV/70
4 Kampfgruppe Luck , #11 , Brilliant Victory , score:73
5 Falaise , #3 , Brilliant Victory , score:75 +++ Proto: Werwolf
6 Chambois , #4 , Brilliant Victory , score:77
--
Campaign score: 446 * Average: 74
Current scenario: Chambois, VH prestige is 80 , All map prestige is: 280
Army cost: 1560 , Current prestige is 544
Prestige available on map yet is 0 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 9
AI stance is Defensive
if BV: +200, Ardeny , cap 2200, 10 turns prestige: 200
if V : +150, Ardeny , cap 2200, 14 turns prestige: 280
if TV: +100, Ardeny , cap 2200, 17 turns prestige: 340
Ls: Loss , turn prestige: 340
Infantry
* SS PzGrenadier , 251/1 [W] , 12SSHitlerjugend/25Reg , 3 bars , 372 exp , Waffen SS , 10/10 , 11 kill , 0 pp [+166 exp]
* SS PzGrenadier , 251/1 [W] , 12SSHitlerjugend/26Reg , 4 bars , 469 exp , Waffen SS , 5/10 , Devastating Fire , 15 kill , 0 pp = Escaped! [+347 exp]
* SS Elite , 251/16 [W] , 12SSHitlerjugend/12PionReg , 2 bars , 292 exp , Waffen SS , 7/10 , Street Fighter , 5 kill , 0 pp [+229 exp]
Tank
* Panther G , 12SSHitlerjugend/12PanzReg , 5 bars , 582 exp , Waffen SS , 10/10 , Combat Support , 57 kill , 0 pp [+462 exp]
* Panther G , 12SSHitlerjugend/12PanzReg , 5 bars , 594 exp , Waffen SS , 9/10 , 66 kill , 0 pp [+382 exp]
* SS Elite , 101PanzAbt Wittmann , 5 bars , 711 exp , Waffen SS , 2/5 , Extended Front , 21 kill , 0 pp = Escaped! [+88 exp]
SS Elite , , 5 bars , 796 exp , Waffen SS , 8/10 , 73 kill , 684 pp
Recon
* PSW 234/2 Puma , 12SSHitlerjugend/12AuklAbt , 4 bars , 431 exp , Waffen SS , 10/10 , 6 kill , 0 pp [+297 exp]
Anti-tank
* JagdPanther , 12SSHitlerjugend/12PanzJagAbt , 5 bars , 541 exp , Waffen SS , 7/10 , Overwhelming Attack , 14 kill , 0 pp [+423 exp]
+ JagdPanther , , 3 bars , 387 exp , Waffen SS , 5/10 , 6 kill , 0 pp
FlaK
* 88mm FlaK 37 , 251/4 , 12SSHitlerjugend/12FlakAbt , 3 bars , 382 exp , Waffen SS , 1/10 , 19 kill , 0 pp [+265 exp]
Artillery
* Hummel , 12SSHitlerjugend/12WerfArtAbt , 2 bars , 285 exp , Waffen SS , 11/10 , Determined Defense , 6 kill , 0 pp [+199 exp]
* 15 sFH18 , SdKfz 7 , 12SSHitlerjugend/12ArtReg , 3 bars , 309 exp , Waffen SS , 10/10 , 8 kill , 0 pp = Escaped! [+216 exp]
Wespe , , 3 bars , 341 exp , Waffen SS , 10/10 , 1 kill , 396 pp [+141 exp]
Air Defense
Flakpanzer IV Mobelwagen , , 5 bars , 580 exp , Waffen SS , 8/10 , 4 kill , 240 pp [+330 exp]
Flakpanzer IV Mobelwagen , , 5 bars , 753 exp , Waffen SS , 10/10 , Combat Support , 15 kill , 240 pp
Killed: AD 26 , AT 57 , ATY 102 , INF 171 , REC 28 , TK 61 , FTR 29 , TB 38 , Total: 512
Lost : AD 4 , AT 16 , ATY 11 , INF 37 , REC 7 , TK 2 , FTR 1 , TB 0 , Total: 78
BV 6
V 0
TV 0
L 0
Cóż za piękną nagrodę dostałem na osłodę :D
(http://img198.imageshack.us/img198/6050/12ss051.png) (http://imageshack.us/photo/my-images/198/12ss051.png/)
Potwierdzam,ten scen nie jest ani trudny ani ciekawy.
Można kompletnie unikać walki (poza Maczugą) i jak najszybciej się ewakuować,ot taka bitwa bez historii....to samo było pod Antwerpią,chyba że się coś zmieniło w wersji 4.0.
Zaraz się zabiorę za tę kampanię,ciekaw jestem czy zaszły jakieś zmiany,oczywiście zagram historycznie w przeciwieństwie do ''majerka'' i spróbuję na 75%....jednak wolę te bitwy obronne pod Caen :)
7 Ardeny , #5 , Brilliant Victory Miałem dylemat co zrobić z tym Natter, ostatecznie postanowiłem sprzedać bo brakowało mi na artylerię tłumiącą. Także zakupy w postaci artylerii 170, Wirbelwinda, i Pumy.
W pierwszej turze padało więc mogłem podciągnąć cały front do przodu, co prawda w turze AI trochę artyleria postraszyła ale jak zwykle zostawiam na wabia coś z przodu w postaci jednostek AUX. W centrum dosyć szybko przełamałem obronę i ruszyłem na Trois Point. Na południu szło opornie ale w końcu artyleria się wystrzelała z amunicji i mogłem bezkarnie atakować. Trochę gorzej poszło na północy gdzie atakowały corowe jednostki, do tego uwikłałem się tam w niepotrzebne zdobywanie Courbrodt. Po przełamaniu punktów oporu ruszyłem na VH. Trois zdobyłem dosyć szybko, do Huy było daleko więc trochę trwało dotarcie tam jednak obrona była tam słaba i oblężenie szybko się zakończyło. Pod koniec wyskoczyły jeszcze posiłki AI jednak podciągnięcie tam kilku jednostek pancernych załatwiło sprawę.
Na zdjęciu oblężenie Trois Point
(http://img687.imageshack.us/img687/635/12ss06.png) (http://imageshack.us/photo/my-images/687/12ss06.png/)
OpenGen 0.90.19.1 * (18 Jan 2013) * Efile folder:E:\gry\OpenGen\efile_og_gus\ * Efile version:GusOpen Ver:3.3 OG_I: v.4.02
Campaign: B02 12SS HITLERJUGEND v.4.0, * Player prestige modifier 100% * AI prestige modifier 100%
Played Scenarios:
1 Pierwsza krew , #0 , Brilliant Victory , score:75
...
6 Chambois , #4 , Brilliant Victory , score:77 +++ Proto: Ba 349 A Natter
7 Ardeny , #5 , Brilliant Victory , score:75
--
Campaign score: 521 * Average: 74
Current scenario: Ardeny, VH prestige is 480 , All map prestige is: 1200
Army cost: 2916 , Current prestige is 1768
Prestige available on map yet is 0 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 15
AI stance is Defensive
if BV: +200, Antwerpia , cap 2600, 17 turns prestige: 510
if V : +150, Ardeny odwrót , cap 2400, 17 turns prestige: 510
if TV: +100, Ardeny odwrót , cap 2400, 17 turns prestige: 510
Ls: Loss , turn prestige: 510
Infantry
* SS PzGrenadier , 251/1 [W] , 12SSHitlerjugend/25Reg , 4 bars , 409 exp , Waffen SS , 5/10 , 11 kill , 0 pp [+37 exp]
* SS PzGrenadier , 251/1 [W] , 12SSHitlerjugend/26Reg , 5 bars , 511 exp , Waffen SS , 8/10 , Devastating Fire , 18 kill , 0 pp [+42 exp]
* SS Elite , 251/16 [W] , 12SSHitlerjugend/12PionReg , 4 bars , 412 exp , Waffen SS , 7/10 , Street Fighter , 6 kill , 0 pp [+120 exp]
Tank
* Panther G , 12SSHitlerjugend/12PanzReg , 5 bars , 653 exp , Waffen SS , 5/10 , Combat Support , 70 kill , 0 pp [+71 exp]
* Panther G , 12SSHitlerjugend/12PanzReg , 5 bars , 726 exp , Waffen SS , 10/10 , 85 kill , 0 pp [+132 exp]
* SS Elite , 101PanzAbt Wittmann , 5 bars , 734 exp , Waffen SS , 3/5 , Extended Front , 23 kill , 0 pp [+23 exp]
SS Elite , , 5 bars , 851 exp , Waffen SS , 10/10 , 79 kill , 684 pp [+55 exp]
Recon
* PSW 234/2 Puma , 12SSHitlerjugend/12AuklAbt , 4 bars , 474 exp , Waffen SS , 3/10 , 8 kill , 0 pp [+43 exp]
PSW 234/2 Puma , , 0 bars , 52 exp , Waffen SS , 7/10 , 0 kill , 312 pp [+52 exp]
Anti-tank
* JagdPanther , 12SSHitlerjugend/12PanzJagAbt , 5 bars , 601 exp , Waffen SS , 5/10 , Overwhelming Attack , 17 kill , 0 pp [+60 exp]
+ JagdPanther , , 4 bars , 471 exp , Waffen SS , 7/10 , 9 kill , 0 pp [+84 exp]
FlaK
* 88mm FlaK 37 , 251/4 , 12SSHitlerjugend/12FlakAbt , 3 bars , 399 exp , Waffen SS , 10/10 , 21 kill , 0 pp [+17 exp]
Flakpanzer IV Wirbelwind , , 1 bars , 153 exp , Waffen SS , 9/10 , 0 kill , 276 pp [+153 exp]
Artillery
* Hummel , 12SSHitlerjugend/12WerfArtAbt , 3 bars , 345 exp , Waffen SS , 11/10 , Determined Defense , 7 kill , 0 pp [+60 exp]
* 15 sFH18 , SdKfz 7 , 12SSHitlerjugend/12ArtReg , 3 bars , 348 exp , Waffen SS , 9/10 , 8 kill , 0 pp [+39 exp]
Wespe , , 3 bars , 389 exp , Waffen SS , 10/10 , 1 kill , 396 pp [+48 exp]
17 K18 , SdKfz 9 , , 0 bars , 55 exp , Waffen SS , 9/10 , 1 kill , 768 pp [+55 exp]
Air Defense
Flakpanzer IV Mobelwagen , , 5 bars , 649 exp , Waffen SS , 10/10 , 5 kill , 240 pp [+69 exp]
Flakpanzer IV Mobelwagen , , 5 bars , 776 exp , Waffen SS , 9/10 , Combat Support , 17 kill , 240 pp [+23 exp]
Killed: INF:171 TNK:61 RCN:28 AT:57 FORT:29 ATY:102 AD:26 TB:38 Total: 512
Lost : INF:37 TNK:2 RCN:7 AT:16 FORT:1 ATY:11 AD:4 Total: 78
BV 7
V 0
TV 0
L 0
8 Antwerpia
Przerobiłem piechotę na elitarną.
Scenariusz bardzo prosty , bez żadnego wysiłku opanowałem Antwerpię i spokojnie niszczyłem składy paliwa. Chciałem się pobawić i kupiłem Storcha jednak za wcześnie, namierzył go radar i tyle było zabawy. Pod koniec Hummel oberwał od posiłków więc postanowiłem skończyć.
Mam już tyle jednostek z CS że się gubię. Dostałem w końcu dwóch nowych liderów ale najgorzej jak mogłem bo na flakach.
Scenariusz dosyć słaby, koniecznie trzeba wyłączyć możliwość kupowania przez AI polskich jednostek bo partyzanci dziwnie tam wyglądają. Brygada spadochronowa widząc co się dzieje na dole postanowiła nie skakać i latali tak sobie po niebie.
(http://img838.imageshack.us/img838/1015/12ss07.png) (http://imageshack.us/photo/my-images/838/12ss07.png/)
OpenGen 0.90.19.1 * (18 Jan 2013) * Efile folder:E:\gry\OpenGen\efile_og_gus\ * Efile version:GusOpen Ver:3.3 OG_I: v.4.02
Campaign: B02 12SS HITLERJUGEND v.4.0, * Player prestige modifier 100% * AI prestige modifier 100%
Played Scenarios:
1 Pierwsza krew , #0 , Brilliant Victory , score:75
2 Carentan , #9 , Brilliant Victory , score:74
...
7 Ardeny , #5 , Brilliant Victory , score:75
8 Antwerpia , #7 , Brilliant Victory , score:79
--
Campaign score: 600 * Average: 75
Current scenario: Antwerpia, VH prestige is 0 , All map prestige is: 400
Army cost: 2916 , Current prestige is 854
Prestige available on map yet is 0 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 6
AI stance is Defensive
if BV: +200, Operacja "Südwind" , cap 3200, 10 turns prestige: 200
if V : +150, Operacja "Südwind" , cap 3200, 12 turns prestige: 240
if TV: +100, Operacja "Südwind" , cap 3200, 14 turns prestige: 280
if Ls: +50, Operacja "Südwind" , cap 3200, 14 turns prestige: 280
Infantry
* SS Jagdverbande , 251/1 [W] , 12SSHitlerjugend/25Reg , 4 bars , 480 exp , Waffen SS , 6/10 , 11 kill , 0 pp
* SS Elite , 251/16 [W] , 12SSHitlerjugend/26Reg , 5 bars , 545 exp , Waffen SS , 8/10 , Devastating Fire , 18 kill , 0 pp
* SS Elite , 251/16 [W] , 12SSHitlerjugend/12PionReg , 4 bars , 462 exp , Waffen SS , 8/10 , Street Fighter , 7 kill , 0 pp
Tank
* Panther G , 12SSHitlerjugend/12PanzReg , 5 bars , 735 exp , Waffen SS , 10/10 , Combat Support , 80 kill , 0 pp
* Panther G , 12SSHitlerjugend/12PanzReg , 5 bars , 803 exp , Waffen SS , 8/10 , 89 kill , 0 pp
* SS Elite , 101PanzAbt Wittmann , 5 bars , 746 exp , Waffen SS , 4/5 , Extended Front , 25 kill , 0 pp
SS Elite , , 5 bars , 901 exp , Waffen SS , 7/10 , 85 kill , 684 pp
Recon
* PSW 234/2 Puma , 12SSHitlerjugend/12AuklAbt , 5 bars , 516 exp , Waffen SS , 9/10 , 10 kill , 0 pp
PSW 234/2 Puma , , 0 bars , 78 exp , Waffen SS , 10/10 , 1 kill , 312 pp
Anti-tank
* JagdPanther , 12SSHitlerjugend/12PanzJagAbt , 5 bars , 644 exp , Waffen SS , 8/10 , Overwhelming Attack , 18 kill , 0 pp
+ JagdPanther , , 5 bars , 508 exp , Waffen SS , 10/10 , 9 kill , 0 pp
FlaK
* 88mm FlaK 37 , 251/4 , 12SSHitlerjugend/12FlakAbt , 4 bars , 414 exp , Waffen SS , 9/10 , Superior Maneuver , 21 kill , 0 pp
Flakpanzer IV Wirbelwind , , 2 bars , 220 exp , Waffen SS , 10/10 , Reconnaissance Movement , 1 kill , 276 pp
Artillery
* Hummel , 12SSHitlerjugend/12WerfArtAbt , 4 bars , 406 exp , Waffen SS , 3/10 , Determined Defense , 8 kill , 0 pp
* 15 sFH18 , SdKfz 7 , 12SSHitlerjugend/12ArtReg , 3 bars , 371 exp , Waffen SS , 9/10 , 8 kill , 0 pp
Wespe , , 4 bars , 421 exp , Waffen SS , 10/10 , 1 kill , 396 pp
17 K18 , SdKfz 9 , , 0 bars , 81 exp , Waffen SS , 10/10 , 1 kill , 768 pp
Air Defense
Flakpanzer IV Mobelwagen , , 5 bars , 686 exp , Waffen SS , 10/10 , 5 kill , 240 pp
Flakpanzer IV Mobelwagen , , 5 bars , 824 exp , Waffen SS , 9/10 , Combat Support , 17 kill , 240 pp
Killed: INF:171 TNK:61 RCN:28 AT:57 FORT:29 ATY:102 AD:26 TB:38 Total: 512
Lost : INF:37 TNK:2 RCN:7 AT:16 FORT:1 ATY:11 AD:4 Total: 78
BV 8
V 0
TV 0
L 0
9 Operacja "Südwind" Dokupiłem drugą artylerię 170
Spodziewałem się trudnej przeprawy, a tu trudność sprawiał praktycznie tylko teren. Jednostki core szybko dotarły do Gbelce, co prawda na drodze stał IS2 ale dla JagdPanthery wspieranej elitą SS to nie był żaden przeciwnik. Na północy LSSAH równie szybko opanowało Bina i ruszyło na Sturovo. Co prawda pojawiło się jeszcze kilka sztuk Organów Stalina jednak niewiele to zmieniło a że nie mają ognia wsparcia to łatwo było je zniszczyć. Na koniec przystąpiłem do szturmu na Sturovo, chciałem zniszczyć całą artylerię stojącą dookoła jednak nieopatrznie wjechałem na VH i skończyłem wcześniej niż chciałem. Nagrody i nowych liderów brak.
Na zdjęciu klin pancerny pod Gbelce
(http://img706.imageshack.us/img706/3389/12ss08.png) (http://imageshack.us/photo/my-images/706/12ss08.png/)
OpenGen 0.90.20.0 * (22 Jan 2013) * Efile folder:E:\gry\OpenGen\efile_og_gus\ * Efile version:GusOpen Ver:3.3 OG_I: v.4.02
Campaign: B02 12SS HITLERJUGEND v.4.0, * Player prestige modifier 100% * AI prestige modifier 100%
Played Scenarios:
1 Pierwsza krew , #0 , Brilliant Victory , score:75
2 Carentan , #9 , Brilliant Victory , score:74
3 St. Lo , #8 , Brilliant Victory , score:72 +++ Proto: JagdPz IV/70
4 Kampfgruppe Luck , #11 , Brilliant Victory , score:73
5 Falaise , #3 , Brilliant Victory , score:75 +++ Proto: Werwolf
6 Chambois , #4 , Brilliant Victory , score:77 +++ Proto: Ba 349 A Natter
7 Ardeny , #5 , Brilliant Victory , score:75
8 Antwerpia , #7 , Brilliant Victory , score:79
9 Operacja "Südwind" , #10 , Brilliant Victory , score:79
--
Campaign score: 679 * Average: 75
Current scenario: Operacja "Frühlingserwachen", VH prestige is 320 , All map prestige is: 400
Army cost: 3684 , Current prestige is 656
AI stance is Defensive
if BV: +100, Burza ze wschodu , cap 3400, 14 turns prestige: 280
if V : +80, Burza ze wschodu , cap 3400, 16 turns prestige: 320
if TV: +50, Burza ze wschodu , cap 3400, 18 turns prestige: 360
Ls: Loss , turn prestige: 360
Infantry
* SS Jagdverbande , 251/1 [W] , 12SSHitlerjugend/25Reg , 4 bars , 495 exp , Waffen SS , 10/10 , 11 kill , 0 pp
* SS Elite , 251/16 [W] , 12SSHitlerjugend/26Reg , 5 bars , 576 exp , Waffen SS , 10/10 , Devastating Fire , 19 kill , 0 pp
* SS Elite , 251/16 [W] , 12SSHitlerjugend/12PionReg , 4 bars , 462 exp , Waffen SS , 10/10 , Street Fighter , 7 kill , 0 pp
Tank
* Panther G , 12SSHitlerjugend/12PanzReg , 5 bars , 837 exp , Waffen SS , 10/10 , Combat Support , 89 kill , 0 pp
* Panther G , 12SSHitlerjugend/12PanzReg , 5 bars , 959 exp , Waffen SS , 10/10 , 105 kill , 0 pp
* SS Elite , 101PanzAbt Wittmann , 5 bars , 773 exp , Waffen SS , 5/5 , Extended Front , 26 kill , 0 pp
SS Elite , , 5 bars , 967 exp , Waffen SS , 10/10 , 96 kill , 684 pp
Recon
* PSW 234/2 Puma , 12SSHitlerjugend/12AuklAbt , 5 bars , 523 exp , Waffen SS , 10/10 , 12 kill , 0 pp
PSW 234/2 Puma , , 1 bars , 113 exp , Waffen SS , 10/10 , 1 kill , 312 pp
Anti-tank
* JagdPanther , 12SSHitlerjugend/12PanzJagAbt , 5 bars , 725 exp , Waffen SS , 10/10 , Overwhelming Attack , 20 kill , 0 pp
+ JagdPanther , , 5 bars , 550 exp , Waffen SS , 10/10 , 9 kill , 0 pp
FlaK
* 88mm FlaK 37 , 251/4 , 12SSHitlerjugend/12FlakAbt , 4 bars , 414 exp , Waffen SS , 10/10 , Superior Maneuver , 21 kill , 0 pp
Flakpanzer IV Wirbelwind , , 2 bars , 237 exp , Waffen SS , 10/10 , Reconnaissance Movement , 1 kill , 276 pp
Artillery
* Hummel , 12SSHitlerjugend/12WerfArtAbt , 4 bars , 426 exp , Waffen SS , 10/10 , Determined Defense , 8 kill , 0 pp
* 15 sFH18 , SdKfz 7 , 12SSHitlerjugend/12ArtReg , 3 bars , 396 exp , Waffen SS , 10/10 , 8 kill , 0 pp
Wespe , , 4 bars , 464 exp , Waffen SS , 10/10 , 1 kill , 396 pp
17 K18 , SdKfz 9 , , 1 bars , 110 exp , Waffen SS , 10/10 , 1 kill , 768 pp
17 K18 , SdKfz 9 , , 0 bars , 16 exp , Waffen SS , 10/10 , 0 kill , 768 pp
Air Defense
Flakpanzer IV Mobelwagen , , 5 bars , 686 exp , Waffen SS , 10/10 , 5 kill , 240 pp
Flakpanzer IV Mobelwagen , , 5 bars , 828 exp , Waffen SS , 10/10 , Combat Support , 17 kill , 240 pp
Killed: INF:199 TNK:64 RCN:30 AT:67 FLAK:4 FORT:29 ATY:116 AD:28 FTR:1 TB:38 Total: 576
Lost : INF:39 TNK:2 RCN:8 AT:16 FORT:1 ATY:11 AD:4 Total: 81
BV 9
V 0
TV 0
L 0
Panowie Majerek, Hansen i Cerberis - czytając wasze wpisy rankingowe odnoszę jasne wrażenie że zdecydowana większość scenariuszy jest dla Was za łatwa (np Chambois - naprawdę dobry scen), a przecież Hansen uczestniczył aktywnie w procesie tworzenia tej kampanii i wie że zamysł był inny (sam zresztą pamiętam że narzekałeś że niektóre sceny są za trudne). Moja propozycja jest taka żebyście rankingowo czy nie rozegrali tą kampanie na 0%.
Za pierwszym razem może i niektóre były trudne ale po pewnym czasie jak już się wie jakie siły dobrać i zna się sceny na pamięć to zawsze będą ''łatwe''.
Jeśli chodzi o CHAMBOIS to nakazał bym utrzymanie przepraw a zmniejszył ilość jednostek do uratowania np. do 40.
I ważna sprawa,jest to kampania 12SS więc powinno się używać tylko i wyłącznie jednostki które były na etacie....zablokował bym kupowanie Tygrysów tylko przed scenem ARDENY dał bym możliwość zamiany na Tigera II itd.
Hmmmm a może zrobić dwie wersje kampanii.......od pierwszej bitwy wystawić całą dywizję a potem zablokować w 90% kupowanie jednostek lub bardzo podwyższyć ceny szczególnie artylerii ciężkiej,Tygrysów itp....ta wersja powinna być tylko dla ''fanatyków'',to tak na szybko ;)
A kampania jest jedną z najlepszych w jakie grałem nawet w takiej wersji jak teraz....bo ważne żeby walczyć ''prawdziwymi'' jednostkami a wtedy wielu ''kozaków'' będzie miało problem i moim zdaniem ...komuś nie idzie to kupi sobie pięć Tygrysów i pięć ciężkich haubic a wtedy każda kampania jest łatwa.
12SS jest kampanią historyczną(poza dwoma bitwami,co by było gdyby...) i taką powinna zostać więc logiczne jest używanie jednostek historycznych....po co komu dwa Tygrysy,trzeba się cieszyć że gen.Mara przydzielił nam 101 bat....po co komu Jagdpantery i w dywizjach pancernych SS walczyli grenadierzy pancerni a nie jakieś Jagd coś tam......to nie są zarzuty wobec kogokolwiek....tylko taka jest prawda wynikająca z obserwacji.
Cytat: Hansen w Styczeń 23, 2013, 11:28:57 AM
Jeśli chodzi o CHAMBOIS to nakazał bym utrzymanie przepraw a zmniejszył ilość jednostek do uratowania np. do 40.
Z pierwszym stwierdzeniem się zgadzam, natomiast ilość jednostek do wyprowadzenia jest bez sensu. Scenariusz ten sprowadzał się do tego że trzeba było wlec wszystko nie wiadomo po co w kierunku EH, który notabene nie jest w żaden sposób opisany jako EH. Ja po spojrzeniu w AAR przed bitwą zauważyłem przewagę i to sporą jednostek gracza nad AI więc od razu chciałem atakować bo przed kim tu się bronić. Myślę że za drugim razem jeszcze szybciej bym wykończył aliantów i w ogóle nie zawracał sobie głowy wycofywaniem jednostek.
Cytat: Hansen w Styczeń 23, 2013, 11:28:57 AM
A kampania jest jedną z najlepszych w jakie grałem nawet w takiej wersji jak teraz....bo ważne żeby walczyć ''prawdziwymi'' jednostkami a wtedy wielu ''kozaków'' będzie miało problem i moim zdaniem ...komuś nie idzie to kupi sobie pięć Tygrysów i pięć ciężkich haubic a wtedy każda kampania jest łatwa.
Ja jestem tym kozakiem >:D który kupuje co popadnie bo nie mam pojęcia jakie były jednostki na stanie tej dywizji, jak i zresztą wielu innych. Po prostu gram bo lubię i kupuje co mogę. To, że inni graja jak im się podoba zupełnie mi nie przeszkadza, a nawet podoba.
Jednak jeśli by autor w opisie (tak jak to widziałem w kilku kampaniach) zamieścił, że gracz chcący grać "historycznie" powinien mieć na etacie takie i takie jednostki - to ja z chęcią tak sobie zagram, albo i nie ;).
Inny sposób ograniczania graczowi możliwości kupowania jednostek (poza frontami i frakcjami) uważam za kiepski.
Cytat: mara w Styczeń 23, 2013, 09:03:53 AM
Panowie Majerek, Hansen i Cerberis - czytając wasze wpisy rankingowe odnoszę jasne wrażenie że zdecydowana większość scenariuszy jest dla Was za łatwa (np Chambois - naprawdę dobry scen), a przecież Hansen uczestniczył aktywnie w procesie tworzenia tej kampanii i wie że zamysł był inny (sam zresztą pamiętam że narzekałeś że niektóre sceny są za trudne). Moja propozycja jest taka żebyście rankingowo czy nie rozegrali tą kampanie na 0%.
Mara twoja kampania jest naprawdę fajna i pewnie zagram ją na niższym poziomie prestiżu. Gra mi się łatwo bo mam naprawdę dużo jednostek z CS a ten parametr daje dużego kopa jednostkom, innym razem pewnie będzie inaczej.
Chambois jednak dalej uważam za niezbyt udany scen. Z uwagi na dużą przewagę w jednostkach na korzyść gracza no i te wycofanie 50 jednostek to pomyłka.
Mara, namawiałeś i namówiłeś mnie na te 0 ;P
A kampania mi się bardzo podoba. Dużo detali nadaje walce obronnej ciekawej oprawy. Fajnie oddana jest również przewaga aliantów w powietrzu, gdzie trzeba pamiętać by twoja artyleria miała stale osłonę plotów. Jest to pierwsza kampania, gdzie muszę sobie radzić bez wsparcia z powietrza. Ale tak jak Hansen napisał oprócz poblokowania samolotów można by bardziej ograniczyć możliwości zakupów jednostek. Każdy ma swój ulubiony zestaw armii i z dużego grona dostępnych jednostek różnego sortu nie zagra się niektórymi czasem w ogóle. Naprawdę nikomu nie polecam za każdym razem BV bo traci się naprawdę ciekawe sceny.
Ale jak się rozegra kilka bitew i wychwyci o co biega, to już sobie można radzić z dowolnym przeciwnikiem. A jak jest sporo artylerii i panterki...to w jednej turze można jednym czołgiem niezły wyłom w szeregach wroga zrobić ;)
Edit:
Aha no i takie jest moje odczucie, że dzięki sporej liczby AUX nie odczuwam przytłaczającej przewagi wroga. Aux opróżnia z amunicji artylerię wroga, a CORE wyniszcza resztę ;)
Z grą na ''0'' to może być bardzo ciężko ;)
Co do jednostek to uważam że jeżeli wojska alianckie są wyetatowane to niemcy też powinni,co do jednostek aux to też się zgadzam,jest ich za dużo ale trzeba pamiętać że one tam walczyły więc muszą być i tego raczej się nie da zmienić.
Co do blokowania jednostek to przyszedł mi do głowy taki pomysł.....w 12SS piechota to grenadierzy pancerni,pionierzy i pionierzy szturmowi więc resztę jednostek bym ZABLOKOWAŁ nawet te słabsze przecież i tak nikt ich nie kupi!!!
I to samo bym zrobił z resztą,szczególnie z artylerią a szczególnie ciężką,w ''dywizji pancernej SS 1944'' używano następujących:
Wespe-105mm
hb.105mm holowana
Hummel-150mm
hb.150mm holowana
armata 100mm holowana i oczywiście Nebelwerfery 150mm.
Jeśli jest to kampania danej jednostki to powinno się używać sprzętu jaki był na wyposażeniu.
Ok,ja też używam K17 ale jako artylerii korpuśnej a nie w dywizji ale uważam żę też powinna zostać ZABLOKOWANA...jak pisałem wyżej nie występowały w etacie dywizyjnym.
To samo czołgi...tylko PzIV H i J,Panther G,jeśli chodzi o przydzielony batalion 101,to ''Tiger II'' powinien być dostępny dopiero w bitwie ''Ardeny'' i moim zdaniem droższy,pozostałe ZABLOKOWAĆ
Ale jak chcesz to zablokować? Do tego trzeba by chyba stworzyć nowy front tylko dla tej dywizji a to moim zdaniem jest bez sensu.
Poza tym czemu to robić, może to zniechęcać nowych graczy i takich którzy nie mają ochoty na zastanawianie się co znowu zrobiłem źle że przegrałem.
Jak dla mnie wytyczne w opisie przed bitwą w zupełności by wystarczyły.
Jeśli ktoś ma ochotę grać "historycznie" to fajnie i chwała mu za to jeśli jednak nie to nie, po co do tego zmuszać.
Można natomiast motywować, np jeśli ktoś zagra "historycznie" to dostaje bonus w rankingu powiedzmy 500 punktów :D , ale wtedy autor musiał by taki schemat jednostek dołączyć do kampanii. Oczywiście zmiana w regulaminie Rankingu też była by konieczna.
Cytat: majerek w Styczeń 24, 2013, 08:49:35 AM
Można natomiast motywować, np jeśli ktoś zagra "historycznie" to dostaje bonus w rankingu powiedzmy 500 punktów :D , ale wtedy autor musiał by taki schemat jednostek dołączyć do kampanii. Oczywiście zmiana w regulaminie Rankingu też była by konieczna.
Nawet bez bonusa bym chciał tak grać. Bo to by mobilizowało do wykorzystania jednostek, z których się nie kożysta jak jest tygrysek dostępny ;) Tylko ja np. nie mam takiej wiedzy, by działać tylko tym co było na etacie danej jednostki bojowej w konkretnych scenach. Byłaby prośba do tworzących kampanie o taki rys historyczny dołączany do briefingów przed bitwami.
To jest nas już dwóch :good
10 Operacja "Frühlingserwachen" Zwiększyłem tylko stan w Hummelu.
Na północy 1HusarDiv Węgrów i Totenkopf lekko przemeblowałem i czekałem jako, że nie ma tam VH tylko SH. 6 pancerna i 3 kawalerii na południowym zachodzie zderzyły się z sowietami i toczyły tam boje przez kilka tur. Siły core podzieliłem na dwie grupy które nacierały na południe wzdłuż rzeki Sarviz. Pozostałe dywizje SS również ruszyły na południe. Po początkowych sukcesach później już musiałem mocno uważać bo ruski mieli mnóstwo pancerniaków którzy robili sporo zamieszania, (na zdjęciu jedna z takich grupek). Totenkopf również natknęli się na pancerniaków i toczyli zażarte boje, i gdyby nie elita SS którą tam mieli w pobliżu myślę że było by po nich, a tak odparli ataki i zdobyli SH. Siły core po koleii zdobywały VH, ostatnie padło Dunapentele, choć ruscy za Dunajem mieli jeszcze sporo jednostek. Jest nowy lider na artylerii niestety niezbyt trafiony.
Scenariusz ciekawy i wymagający nawet z tą chordą którą posiadam ;D.
Nagroda: Pantera II.
(http://img690.imageshack.us/img690/5474/12ss09.png) (http://imageshack.us/photo/my-images/690/12ss09.png/)
OpenGen 0.90.20.0 * (22 Jan 2013) * Efile folder:E:\gry\OpenGen\efile_og_gus\ * Efile version:GusOpen Ver:3.3
Campaign: B02 12SS HITLERJUGEND v.4.0, * Player prestige modifier 100% * AI prestige modifier 100%
Played Scenarios:
1 Pierwsza krew , #0 , Brilliant Victory , score:75
2 Carentan , #9 , Brilliant Victory , score:74
3 St. Lo , #8 , Brilliant Victory , score:72 +++ Proto: JagdPz IV/70
4 Kampfgruppe Luck , #11 , Brilliant Victory , score:73
5 Falaise , #3 , Brilliant Victory , score:75 +++ Proto: Werwolf
6 Chambois , #4 , Brilliant Victory , score:77 +++ Proto: Ba 349 A Natter
7 Ardeny , #5 , Brilliant Victory , score:75
8 Antwerpia , #7 , Brilliant Victory , score:79
9 Operacja "Südwind" , #10 , Brilliant Victory , score:79
10 Operacja "Frühlingserwachen" , #12 , Brilliant Victory , score:77
--
Campaign score: 756 * Average: 75
Current scenario: Operacja "Frühlingserwachen", VH prestige is 320 , All map prestige is: 400
Army cost: 3684 , Current prestige is 1038
Prestige available on map yet is 0 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 7
AI stance is Defensive
if BV: +100, Burza ze wschodu , cap 3400, 14 turns prestige: 280
if V : +80, Burza ze wschodu , cap 3400, 16 turns prestige: 320
if TV: +50, Burza ze wschodu , cap 3400, 18 turns prestige: 360
Ls: Loss , turn prestige: 360
Infantry
* SS Jagdverbande , 251/1 [W] , 12SSHitlerjugend/25Reg , 5 bars , 519 exp , Waffen SS , 8/10 , 12 kill , 0 pp
* SS Elite , 251/16 [W] , 12SSHitlerjugend/26Reg , 5 bars , 641 exp , Waffen SS , 6/10 , Devastating Fire , 20 kill , 0 pp
* SS Elite , 251/16 [W] , 12SSHitlerjugend/12PionReg , 5 bars , 534 exp , Waffen SS , 8/10 , Street Fighter , 8 kill , 0 pp
Tank
* Panther G , 12SSHitlerjugend/12PanzReg , 5 bars , 984 exp , Waffen SS , 10/10 , Combat Support , 111 kill , 0 pp
* Panther G , 12SSHitlerjugend/12PanzReg , 5 bars , 1090 exp , Waffen SS , 8/10 , 126 kill , 0 pp
* SS Elite , 101PanzAbt Wittmann , 5 bars , 798 exp , Waffen SS , 4/5 , Extended Front , 27 kill , 0 pp
SS Elite , , 5 bars , 1047 exp , Waffen SS , 8/10 , 103 kill , 684 pp
Recon
* PSW 234/2 Puma , 12SSHitlerjugend/12AuklAbt , 5 bars , 579 exp , Waffen SS , 5/10 , 12 kill , 0 pp
PSW 234/2 Puma , , 1 bars , 180 exp , Waffen SS , 6/10 , 2 kill , 312 pp
Anti-tank
* JagdPanther , 12SSHitlerjugend/12PanzJagAbt , 5 bars , 798 exp , Waffen SS , 7/10 , Overwhelming Attack , 24 kill , 0 pp
+ JagdPanther , , 5 bars , 585 exp , Waffen SS , 10/10 , 9 kill , 0 pp
FlaK
* 88mm FlaK 37 , 251/4 , 12SSHitlerjugend/12FlakAbt , 4 bars , 420 exp , Waffen SS , 10/10 , Superior Maneuver , 21 kill , 0 pp
Flakpanzer IV Wirbelwind , , 2 bars , 290 exp , Waffen SS , 9/10 , Reconnaissance Movement , 2 kill , 276 pp
Artillery
* Hummel , 12SSHitlerjugend/12WerfArtAbt , 4 bars , 462 exp , Waffen SS , 13/10 , Determined Defense , 8 kill , 0 pp
* 15 sFH18 , SdKfz 7 , 12SSHitlerjugend/12ArtReg , 4 bars , 418 exp , Waffen SS , 10/10 , 8 kill , 0 pp
Wespe , , 5 bars , 520 exp , Waffen SS , 10/10 , Resilience , 1 kill , 396 pp
17 K18 , SdKfz 9 , , 1 bars , 134 exp , Waffen SS , 10/10 , 1 kill , 768 pp
17 K18 , SdKfz 9 , , 0 bars , 45 exp , Waffen SS , 10/10 , 0 kill , 768 pp
Air Defense
Flakpanzer IV Mobelwagen , , 5 bars , 686 exp , Waffen SS , 10/10 , 5 kill , 240 pp
Flakpanzer IV Mobelwagen , , 5 bars , 828 exp , Waffen SS , 10/10 , Combat Support , 17 kill , 240 pp
Killed: INF:253 TNK:89 RCN:39 AT:74 FLAK:15 FORT:29 ATY:135 AD:30 FTR:1 TB:38 Total: 703
Lost : INF:49 TNK:5 RCN:13 AT:20 FLAK:3 FORT:1 ATY:12 AD:4 Total: 107
BV 10
V 0
TV 0
L 0
Cytat: cerberis w Styczeń 24, 2013, 01:25:17 PM
Cytat: majerek w Styczeń 24, 2013, 08:49:35 AM
Można natomiast motywować, np jeśli ktoś zagra "historycznie" to dostaje bonus w rankingu powiedzmy 500 punktów :D , ale wtedy autor musiał by taki schemat jednostek dołączyć do kampanii. Oczywiście zmiana w regulaminie Rankingu też była by konieczna.
Nawet bez bonusa bym chciał tak grać. Bo to by mobilizowało do wykorzystania jednostek, z których się nie kożysta jak jest tygrysek dostępny ;) Tylko ja np. nie mam takiej wiedzy, by działać tylko tym co było na etacie danej jednostki bojowej w konkretnych scenach. Byłaby prośba do tworzących kampanie o taki rys historyczny dołączany do briefingów przed bitwami.
Info o etatach jest jak najbardziej do zrobienia, ale tak z własnego doświadczenia wiem że ich (etatów) używałem w łatwych kampaniach żeby mieć choć trochę satysfakcji z gry, natomiast w trudnych kampaniach odpuszczałem. W każdym razie dzięki za wszystkie uwagi, planuję lifting tej kampanii i wszelkie takie informacje są dla mnie bardzo cenne.
Jestem przeciwny takiemu motywowaniu.
po pierwsze nie kazdemu chce się grać "historycznie" i nie zawsze jest sens aby w ten sposób rozgrywać kampanię . Po drugie do takiego grania potrzebna jest wiedza historyczna, Po trzecie w OG nie da się grać "historycznie" bo nie ma ani w pełni historycznych kampanii, ani AI nie gra historycznie.
Co z tego, ze gracz bedzie miał armię mniej więcej zgodną z wiedzą historyczną skoro zadania stojace przed taka armią nie mają wiele wspólnego z historycznym realizmem a tym bardziej przeciwnik i jego działania?
Można utrudniać sobie grę na wiele sposobów, tkzw. granie historyczne czy tez na etatach bynajmniej nie jest najtrudniejsza opcją. Dodatkowe premie za granie historyczne nie sa potrzebne gdyż formuła wyliczająca punktację za scenariusz bierze pod uwagę siłę armii. Im słabsza armią dysponujesz tym więcej punktów możesz zdobyć.
Cytat: derwiszx w Styczeń 25, 2013, 12:51:37 AM
Po drugie do takiego grania potrzebna jest wiedza historyczna, Po trzecie w OG nie da się grać "historycznie" bo nie ma ani w pełni historycznych kampanii, ani AI nie gra historycznie.
Nie mam pojęcia do czego konieczna będzie wiedza historyczna, grałem na takich etatach kilka kampanii, nie miałem tej wiedzy i dałem radę.
Teraz pytanie o jakiej historyczności ty mówisz, no bo chyba nie o tym że gracz musi taką i taka jednostkę ruszyć w to miejsce żeby było historycznie - to by było głupie. I wiem że to jest tylko gra. :)
Mnie chodzi tylko i wyłącznie o wytyczne co do składu armii, np jeśli gracz gra "historycznie" to nie powinien posiadać więcej niż 3 jednostek czołgów i tym podobne.
Nie chodzi o to żeby było jak najtrudniej, chodzi o to żeby scenariusze były ciekawe dla gracza.
Na koniec wycofuję się z pomysłu motywowania za takie "historyczne" granie bo nie mam ochoty się o to spierać.
Spory czyli dyskusje to rzecz pożądana. Od tego jest forum. Ważne aby zwyciężyły argumenty a nie populizm. Do gry historycznej "na etatach" potrzebna jest wiedza historyczna. Przynajmniej do takiej gry jak gra Hansen. On wie jaka była w danej bitwie struktura armii niemieckiej, wie jakie modele uzbrojenia były na składzie. Jego armia w miarę wiernie odwzorowuje nawet takie szczegóły jak procentowy udział rożnych modeli czołgów. W przypadku takiej gry jest to jednostronna historyczność. W sumie określenie "gra na etatach", którego używa Hansen dobrze określa ten rodzaj gry, bo z historycznością ma to tylko tyle wspólnego, że Jego armia ma historyczną strukturę i siłę, jednak sama bitwa, jej trudność i przebieg czy też siła i skład armii AI najczęściej nie ma nic wspólnego z historycznymi realiami.
Czy można grać historycznie nie mając wiedzy historycznej? Nie da się, o ile autor kampanii o to nie zadba. Twórca ma narzędzia, dzięki którym może dosyć dobrze kontrolować skład armii gracza. W ostateczności może zablokować mu możliwość zakupu nowych jednostek czy też możliwość otrzymywania prototypów i gracz będzie grał tym co mu twórca przydzieli. Jeżeli nie będzie odgórnych ograniczeń to skąd gracz ma wiedzieć, że ma prawo posiadać w swojej armii tylko jedną jednostkę Panher G, a resztę powinny stanowić słabsze czołgi? Skąd ma wiedzieć, że w danej bitwie nie wolno mu stosować nadmiernej ilości lotnictwa bo historycznie w tej bitwie udział lotnictwa był bombowego był śladowy?
Jeżeli pytasz mnie o jakiej historyczności mówię to wyjaśniam.
Można bez problemu wiernie odwzorować armie i taki scenariusz będzie miał sens ale tylko i wyłącznie w grze h2h.
W grze przeciwko AI takie odwzorowanie nie będzie miało najmniejszego sensu, ponieważ siła gry AI jest tak dalece odległa od siły gry człowieka, że najtrudniejsze bitwy w takich historycznych realiach człowiek wygrywa z łatwością.
Gdybyś chciał rozegrać kampanię wrześniową w polskich barwach przeciwko AI dowodzącemu armia niemiecką i stosunek sił byłby wiernie odwzorowany to bez problemu wygrałbyś wojnę i zdobył Berlin.
I na odwrót grając Niemcami przeciwko grającemu po stronie polskiej AI umarłbyś z nudów.
Moim zdaniem (a mówię to majac na uwadze atrakcyjność gry) w grze przeciwko AI ścisła historyczność składów armii nie ma historycznego sensu. Wszystko zależy od intencji Autora od tego w jaką armię wyposażył AI.
Albo będzie historyczna struktura wojsk uczestniczących w bitwie albo będzie odwzorowany historyczny stopień trudności danej bitwy. Nie ma możliwości aby obydwa wymienione warunki spełnić jednocześnie w grze przeciwko AI.
Osobiście wolę kampanie w których twórca położył nacisk na odwzorowanie historycznego przebiegu walki i trudności w osiąganiu historycznych celów, zbytnio nie przejmując się historycznym zestawieniem armii ale w zamian umiejętnie dostosowując proporcje sił po obu stronach z uwzględnieniem "bezmyślności AI ", niż bezbarwne i nudne kampanie w których wiernie odwzorowano strukturę i siłę armii biorących udział w historycznej bitwie.
O ile można mówić o jako takiej wierności historycznej pojedynczych scenariuszy, to w odniesieniu do gry kampanijnej o historycznej wierności mowy nie ma.
Gracz może sobie jednostronnie narzucać różne reżimy, (wymaga to znajomości historii), ale i tak musi mieć świadomość tego, ze poza historycznym zestawieniem własnej armii rozgrywka tylko wtedy będzie miała jakieś odniesienie do historycznych realiów jeżeli zadbał o to twórca scenariusza umiejętnie modelując siłę AI. A twórca raczej nie zakłada, że gracz będzie grał armią w składzie historycznym. Najczęściej siłę armii gracza określa przy pomocy dostępnego mu prestiżu i na tej podstawie dobiera siłę AI. W takiej sytuacji jeżeli gracz zechce zagrać nie tak jak założył Autor (czyli z wykorzystaniem możliwości wynikających z ilości posiadanego prestiżu) to może obudzić się z ręką w nocniku bo scenariusz okaże się być niegrywalnym.
Cytat: derwiszx w Styczeń 25, 2013, 10:29:04 AM
Czy można grać historycznie nie mając wiedzy historycznej? Nie da się, o ile autor kampanii o to nie zadba.
No właśnie ja o tym żeby autor zadbał o wypisanie "stanów etatowych" do scenariuszy. I to wszystko z mojej strony.
Po co ma wpisywać? Autor może zadbać o to żeby gracz nie miał możliwości stworzenia armii nieetatowej.
Same etaty nie spowodują, że gra będzie nawet odrobinę bardziej "historyczna" niż bez przestrzegania etatów, a o ile dobrze zrozumiałem chodzi Ci o to żeby gra nabrała historycznego realizmu. Realizm pozycji wyjściowych jest jak jedno zdjęcie, a tu chodzi o to żeby cały film zrobić.
Na przykład aby jak najwierniej oddać historyczny realizm bitwy o Monte Casino nalezy zdecydowanie odejść od etatów na rzecz urealnienia stopnia trudności bitwy i odwzorowania strategii obronnej. W przeciwnym wypadku bitwa ta niczym się nie wyróżni od wielu innych.
CytatNo właśnie ja o tym żeby autor zadbał o wypisanie "stanów etatowych" do scenariuszy. I to wszystko z mojej strony.
Są tacy, którzy tak robią - patrz: doskonała kampania 1 LSSAH Leibstandarte,
Tylko tu od razu moja wątpliwość - skoro gra przedstawia poziom batalionowy (niektórzy twierdzą nawet, że pułkowy), to jak przedstawić batalion rozpoznawczy składający się z: 2 kompanii motocyklowych i jednej kompanii Sdkfz?. Nie da się kupować kompanii. Albo 10pkt samochodów pancernych, albo 10pkt motocykli. A tu trzeba by 6 pkt motocykli i 3-4 pkt samochodów panc. Jak przedstawiać amerykańskie RCT (regimantal Combat Team) - też złożony z kompanii?
No niestety,tego się nie da przedstawić...w dywizji SS są dwa pułki czyli sześć batalionów a w dywizji WH cztery bat. już tego nie można odwzorować a co dopiero kompanii.
Trzeba o tym nie myśleć i tyle :)
U mnie w dywizji batalion pionierów jest tak samo silny jak pułk gren.panc. bo ikona to ikona,można tylko zmniejszyć siłę z ''10'' na np. ''5'' lub ''6''.......tak właśnie zrobił gen.Mara z batalionem Tygrysów i dobrze bo może mieć maksymalną siłę ''10'' a nie ''15''.
P.S. Gustlik,pytanie do Ciebie,czy ta kampania 1SS jest dostępna na OG? jeśli tak to daj link.....nigdy jej nie grałem.
11 Burza ze wschodu Podniosłem stany kilku jednostkom, jest ograniczona ilość DH więc zakupy nic by nie dały.
Jak zobaczyłem stany jednostek AUX to się uśmiałem, bo rzadko która miała więcej niż 5 punktów, na szczęście ruskie czołgi też miały stany uszczuplone. Na zachodzie dałem dwie Pantery wsparte piechotą elitarną, reszta broniła centrum.
Na północy Węgrami starałem się opóźniać czołgi, i jakoś szło głównie dzięki terenowi sprzyjającemu obrońcom. W centrum były ciężkie walki jednak ruskie czołgi pozbawione wsparcia artylerii były sukcesywnie niszczone. Lotnictwo trochę mieszało, ale pelotki czuwały i w końcu niebo było czyste.
(http://img268.imageshack.us/img268/5977/12ss10.png) (http://imageshack.us/photo/my-images/268/12ss10.png/)
OpenGen 0.90.20.2 * (24 Jan 2013) * Efile folder:E:\gry\OpenGen\efile_og_gus\ * Efile version:GusOpen Ver:3.3
Campaign: B02 12SS HITLERJUGEND v.4.0, * Player prestige modifier 100% * AI prestige modifier 100%
Played Scenarios:
1 Pierwsza krew , #0 , Brilliant Victory , score:75
2 Carentan , #9 , Brilliant Victory , score:74
3 St. Lo , #8 , Brilliant Victory , score:72 +++ Proto: JagdPz IV/70
4 Kampfgruppe Luck , #11 , Brilliant Victory , score:73
5 Falaise , #3 , Brilliant Victory , score:75 +++ Proto: Werwolf
6 Chambois , #4 , Brilliant Victory , score:77 +++ Proto: Ba 349 A Natter
7 Ardeny , #5 , Brilliant Victory , score:75
8 Antwerpia , #7 , Brilliant Victory , score:79
9 Operacja "Südwind" , #10 , Brilliant Victory , score:79
10 Operacja "Frühlingserwachen" , #12 , Brilliant Victory , score:77 +++ Proto: Panther II
11 Burza ze wschodu , #13 , Brilliant Victory , score:71
--
Campaign score: 827 * Average: 75
Current scenario: Burza ze wschodu, VH prestige is 0 , All map prestige is: 0
Army cost: 3883 , Current prestige is 698
Prestige available on map yet is 0 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 15
AI stance is Aggressive
if BV: +100, U bram Rzeszy , cap 3400, 14 turns prestige: 0
if V : +80, U bram Rzeszy , cap 3400, 14 turns prestige: 0
if TV: +50, U bram Rzeszy , cap 3400, 14 turns prestige: 0
if Ls: +0, U bram Rzeszy , cap 3400, 14 turns prestige: 0
Infantry
* SS Jagdverbande , 251/1 [W] , 12SSHitlerjugend/25Reg , 5 bars , 567 exp , Waffen SS , 10/10 , 12 kill , 0 pp
* SS Elite , 251/16 [W] , 12SSHitlerjugend/26Reg , 5 bars , 663 exp , Waffen SS , 10/10 , Devastating Fire , 21 kill , 0 pp
* SS Elite , 251/16 [W] , 12SSHitlerjugend/12PionReg , 5 bars , 534 exp , Waffen SS , 10/10 , Street Fighter , 8 kill , 0 pp
Tank
* Panther G , 12SSHitlerjugend/12PanzReg , 5 bars , 1102 exp , Waffen SS , 10/10 , Combat Support , 133 kill , 0 pp
* Panther G , 12SSHitlerjugend/12PanzReg , 5 bars , 1183 exp , Waffen SS , 10/10 , 141 kill , 0 pp
* SS Elite , 101PanzAbt Wittmann , 5 bars , 798 exp , Waffen SS , 5/5 , Extended Front , 27 kill , 0 pp
SS Elite , , 5 bars , 1121 exp , Waffen SS , 8/10 , 115 kill , 684 pp
+ Panther II , , 0 bars , 74 exp , Waffen SS , 9/10 , 11 kill , 0 pp
Recon
* PSW 234/2 Puma , 12SSHitlerjugend/12AuklAbt , 5 bars , 654 exp , Waffen SS , 9/10 , 12 kill , 0 pp
PSW 234/2 Puma , , 1 bars , 180 exp , Waffen SS , 10/10 , 2 kill , 312 pp
Anti-tank
* JagdPanther , 12SSHitlerjugend/12PanzJagAbt , 5 bars , 834 exp , Waffen SS , 10/10 , Overwhelming Attack , 29 kill , 0 pp
+ JagdPanther , , 5 bars , 602 exp , Waffen SS , 10/10 , 10 kill , 0 pp
FlaK
* 88mm FlaK 37 , 251/4 , 12SSHitlerjugend/12FlakAbt , 4 bars , 420 exp , Waffen SS , 10/10 , Superior Maneuver , 21 kill , 0 pp
Flakpanzer IV Wirbelwind , , 2 bars , 290 exp , Waffen SS , 10/10 , Reconnaissance Movement , 2 kill , 276 pp
Artillery
* Hummel , 12SSHitlerjugend/12WerfArtAbt , 5 bars , 551 exp , Waffen SS , 13/10 , Determined Defense , 9 kill , 0 pp
* 15 sFH18 , SdKfz 7 , 12SSHitlerjugend/12ArtReg , 4 bars , 462 exp , Waffen SS , 12/10 , 14 kill , 0 pp
Wespe , , 5 bars , 572 exp , Waffen SS , 12/10 , Resilience , 2 kill , 475 pp
17 K18 , SdKfz 9 , , 1 bars , 176 exp , Waffen SS , 10/10 , 3 kill , 768 pp
17 K18 , SdKfz 9 , , 0 bars , 45 exp , Waffen SS , 10/10 , 0 kill , 768 pp
Air Defense
Flakpanzer IV Mobelwagen , , 5 bars , 695 exp , Waffen SS , 10/10 , 6 kill , 240 pp
Flakpanzer IV Mobelwagen , , 5 bars , 959 exp , Waffen SS , 15/10 , Combat Support , 20 kill , 360 pp
Killed: INF:291 TNK:113 RCN:48 AT:77 FLAK:25 FORT:29 ATY:147 AD:32 FTR:1 TB:42 Total: 805
Lost : INF:61 TNK:10 RCN:14 AT:21 FLAK:4 FORT:17 ATY:14 AD:5 Total: 146
BV 11
V 0
TV 0
L 0
12 U bram Rzeszy Ulepszyłem pelotkę na 128mm, sprzedałem kilka jednostek z uwagi na limit 18 jednostek i podwyższyłem stany.
Przemeblowałem trochę defensywę i sprowadziłem do miasta jednostki core. AI jak zwykle najpierw niszczy zasieki i miny więc można spokojnie kontrować, trzeba tylko uważać żeby nie zostawić czołgów bez amunicji. Niedobitki lotników używałem wyłącznie jako zwiadu i świetnie się sprawdzali. Z takim składem jak mam bez problemu obroniłem wszystkie VH, pod koniec zdobywając SH i niszcząc wszystko co było. Jedynie Józki były większym problemem, ale kilkakrotny atak i one również były rozjeżdżane.
Zabrakło mi ruskich myśliwców, do przegonienia tych Me.
(http://img339.imageshack.us/img339/4496/12ss11.png) (http://imageshack.us/photo/my-images/339/12ss11.png/)
OpenGen 0.90.20.2 * (24 Jan 2013) * Efile folder:E:\gry\OpenGen\efile_og_gus\ * Efile version:GusOpen Ver:3.3
Campaign: B02 12SS HITLERJUGEND v.4.0, * Player prestige modifier 100% * AI prestige modifier 100%
Played Scenarios:
1 Pierwsza krew , #0 , Brilliant Victory , score:75
2 Carentan , #9 , Brilliant Victory , score:74
3 St. Lo , #8 , Brilliant Victory , score:72 +++ Proto: JagdPz IV/70
4 Kampfgruppe Luck , #11 , Brilliant Victory , score:73
5 Falaise , #3 , Brilliant Victory , score:75 +++ Proto: Werwolf
6 Chambois , #4 , Brilliant Victory , score:77 +++ Proto: Ba 349 A Natter
7 Ardeny , #5 , Brilliant Victory , score:75
8 Antwerpia , #7 , Brilliant Victory , score:79
9 Operacja "Südwind" , #10 , Brilliant Victory , score:79
10 Operacja "Frühlingserwachen" , #12 , Brilliant Victory , score:77 +++ Proto: Panther II
11 Burza ze wschodu , #13 , Brilliant Victory , score:71
12 U bram Rzeszy , #14 , Brilliant Victory , score:76
--
Campaign score: 903 * Average: 75
Current scenario: U bram Rzeszy, VH prestige is 0 , All map prestige is: 80
Army cost: 3921 , Current prestige is 87
Prestige available on map yet is 0 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 14
AI stance is Aggressive
BV: Win , turn prestige: 0
V : Win , turn prestige: 0
TV: Win , turn prestige: 0
Ls: Loss , turn prestige: 0
Infantry
* SS Jagdverbande , 251/1 [W] , 12SSHitlerjugend/25Reg , 5 bars , 572 exp , Waffen SS , 11/10 , 12 kill , 0 pp
* SS Elite , 251/16 [W] , 12SSHitlerjugend/26Reg , 5 bars , 663 exp , Waffen SS , 11/10 , Devastating Fire , 21 kill , 0 pp
* SS Elite , 251/16 [W] , 12SSHitlerjugend/12PionReg , 5 bars , 539 exp , Waffen SS , 9/10 , Street Fighter , 9 kill , 0 pp
Tank
* Panther G , 12SSHitlerjugend/12PanzReg , 5 bars , 1366 exp , Waffen SS , 14/10 , Combat Support , 161 kill , 0 pp
* Panther G , 12SSHitlerjugend/12PanzReg , 5 bars , 1317 exp , Waffen SS , 11/10 , 155 kill , 0 pp
* SS Elite , 101PanzAbt Wittmann , 5 bars , 892 exp , Waffen SS , 10/5 , Extended Front , 41 kill , 0 pp
SS Elite , , 5 bars , 1297 exp , Waffen SS , 15/10 , 134 kill , 1026 pp
Recon
* PSW 234/2 Puma , 12SSHitlerjugend/12AuklAbt , 5 bars , 723 exp , Waffen SS , 8/10 , 12 kill , 0 pp
Anti-tank
* JagdPanther , 12SSHitlerjugend/12PanzJagAbt , 5 bars , 870 exp , Waffen SS , 11/10 , Overwhelming Attack , 32 kill , 0 pp
+ JagdPanther , , 5 bars , 639 exp , Waffen SS , 9/10 , 12 kill , 0 pp
FlaK
* 88mm FlaK 37 , 251/4 , 12SSHitlerjugend/12FlakAbt , 4 bars , 431 exp , Waffen SS , 10/10 , Superior Maneuver , 22 kill , 0 pp
Flakpanzer IV Wirbelwind , , 3 bars , 312 exp , Waffen SS , 12/10 , Reconnaissance Movement , 2 kill , 331 pp
Artillery
* Hummel , 12SSHitlerjugend/12WerfArtAbt , 5 bars , 605 exp , Waffen SS , 15/10 , Determined Defense , 12 kill , 0 pp
* 15 sFH18 , SdKfz 7 , 12SSHitlerjugend/12ArtReg , 5 bars , 529 exp , Waffen SS , 14/10 , 17 kill , 0 pp
Wespe , , 5 bars , 715 exp , Waffen SS , 15/10 , Resilience , 5 kill , 594 pp
17 K18 , SdKfz 9 , , 1 bars , 194 exp , Waffen SS , 10/10 , 3 kill , 768 pp
Air Defense
128mm Flak , SdKfz 9 , , 5 bars , 696 exp , Waffen SS , 14/10 , 7 kill , 890 pp
Flakpanzer IV Mobelwagen , , 5 bars , 1049 exp , Waffen SS , 13/10 , Combat Support , 22 kill , 312 pp
Killed: INF:343 TNK:132 RCN:55 AT:82 FLAK:34 FORT:29 ATY:160 AD:32 FTR:1 TB:46 Total: 914
Lost : INF:69 TNK:11 RCN:14 AT:22 FLAK:4 FORT:34 ATY:14 AD:5 Total: 173
BV 12
V 0
TV 0
L 0
Kampania fajna, chociaż kilka rzeczy jest do poprawy, a wtedy będzie super.
Trudność ciężko ocenić, pierwsze scenariusze są trudne, później mi było łatwiej, bo miałem sporo jednostek z CS. Prestiżu na 100% również jest dużo i można kupować co się chce.
Zamykam z wynikiem 903+100 = 1003