Witam!
Zachęcam wszystkie zainteresowane osoby do testu nowego scenariusza - Osterode. Chciałbym żebyście dokonali oceny następujących aspektów:
1. Przydatność/ewentualne uwagi do funkcjonowania terenu SNOW.
2. Wrażenia wizualne z gry na nowej mapie autorstwa kolegi Sympatyka.
3. Grywalność i ocena samego scena.
Aby rozegrać scenariusz należy ściągnąć podwieszony plik i zawartość wrzucić do katalogu SCENARIO w katalogu EFILE_OGN_GUS (w instalce Kowdara) lub innego katalogu gdzie macie kampanie Gustlika. Wymagana jest również wersja 3.4 efila Gustlika.
pzdr
mara
PS Tutaj będę wklejał poprawioną wersję w miejsce poprzedniej
[załącznik usunięty przez administratora]
Ponieważ namawiałem Marę do wystawienia choć jednego scenariusza ...
Bez patrzenia w OS zacząłem, a że jestem bardzo słabym dowódcą, to w trzeciej turze wiedziałem już, że przegram.
Snow za bardzo się tu nie przetestuje, bo za dużo dróg .. no i czołgi za szybkie .. samoloty robią swoje nie zwracając uwagi na p-lot
To jest wojna błyskawiczna .. dla ruskich.
Ja do testów się nie nadaję .. ale myślałem że są tu tacy ...
Jeśli wystawiam mapkę, a Mara scenariusz to nie po to aby się pochwalić, lecz potrzebujemy WASZEJ pomocy do dalszych prac ...
Na szybko zagrałem 3 pierwsze tury. Jak na razie jest trudno, cały czas zastanawiam się jak można z pożytkiem wykorzystać cywilów. Zmieniły się warunki pogodowe i piechota ma poważne problemy, nie może nawet wejść na sąsiedni heks który jest rzeką, no chyba że w transporcie.
CytatSam plik mapy - ILAWAPW.mapx musimy wrzucić do katalogu MAPFILES. Wymagana jest również wersja 3.4 efila Gustlika.
Pliku mapx NIE MUSISZ rozsyłać razem ze scenariuszem/kampanią. On jest potrzebny tylko w momencie budowy scenariusza. Potem, dane z niego są przechowywane w pliku xscn i graczowi nie jest już do niczego potrzebny. To działa podobnie jak plik z nazwami geograficznymi, któe też są zasysane do scenariusza na etapie budowy i dalej nie trzeba go wysyłać.
To dlaczego pliki mapx są w instalce gry?
Stacja kolejowa w mieście Rosenberg nie można załadować wojska do pociągu. Za to w Deutsch Eylau można budynek zapakować do pociągu. ;D
Mapka wygląda świetnie. Połączył bym jednak Lobau i Brattian koleją.
Po pierwszej kolejce u mnie 2 a ruskich 4 nowych liderów, po następnej kolejni liderzy u ruskich to horror jakiś :o, no i T-34 Desant jest zupełnie bezkarny.
Cytat: Pioniere w Luty 25, 2013, 02:25:23 PM
Stacja kolejowa w mieście Rosenberg nie można załadować wojska do pociągu. Za to w Deutsch Eylau można budynek zapakować do pociągu. ;D
Oba babole poprawione, a swoją drogą to Deutsche Bahn zawsze słynął w wysokiej jakości usług, więc może i budynek przewiozą;)
Cytat: Pioniere w Luty 25, 2013, 02:25:23 PM
Mapka wygląda świetnie. Połączył bym jednak Lobau i Brattian koleją.
No niestety została już opublikowana.
Cytat: Pioniere w Luty 25, 2013, 02:25:23 PM
Po pierwszej kolejce u mnie 2 a ruskich 4 nowych liderów, po następnej kolejni liderzy u ruskich to horror jakiś :o, no i T-34 Desant jest zupełnie bezkarny.
Liczba liderów wynika z tego że walczą doświadczone jednostki, jeżeli mają ustawiony duży poziom doświadczenia to siłą rzeczy łatwo mogą dostać lidera - to jest też taka forma nacisku z mojej strony na gracza, aby cywilów jednak ewakuował zgodnie z briefingiem, niestety na dzień dzisiejszy nie jestem w stanie tego w inny sposób wyegzekwować. A T-34 z desantem to faktycznie masakra.
Generalnie scen jest dość trudny, ale grywalny (sam go kilka razy testowałem). Podstawa to dobre planowanie (wykorzystanie ukształtowania terenu, okopanych pozycji, odpowiednie użycie sił pancernych itp.)
Odnośnie Snow powstaje tu kolejny paradoks piechota po zamianie warunków gruntowych na Mud porusza się szybciej po lasach niż po śniegu przecież w lesie też śnieg pada i zazwyczaj jest go tam więcej.
Transport kolejowy byłby do czegoś przydatny, jakby załadowanie i wyładunek odbywały się w tej samej kolejce(pozbawiając ruchu). No chyba że ma służyć wyłącznie do odwrotu, bo gdy jednostka załadowana jest na pociąg stanowi łatwy cel dla czołgów. A te są już zbyt blisko by przewozić cokolwiek koleją.
Szanse na lidera to zaledwie 10% wiec trudno to pojąc, dlaczego aż tyle liderów zaledwie w 2-óch turach.
W nowej wersji w Rosenbergu załadunek działa ale brak 1 metra torów (partyzanci ukradli) ;D
Cytat: Pioniere w Luty 25, 2013, 04:15:42 PM
Odnośnie Snow powstaje tu kolejny paradoks piechota po zamianie warunków gruntowych na Mud porusza się szybciej po lasach niż po śniegu przecież w lesie też śnieg pada i zazwyczaj jest go tam więcej.
Transport kolejowy byłby do czegoś przydatny, jakby załadowanie i wyładunek odbywały się w tej samej kolejce(pozbawiając ruchu). No chyba że ma służyć wyłącznie do odwrotu, bo gdy jednostka załadowana jest na pociąg stanowi łatwy cel dla czołgów. A te są już zbyt blisko by przewozić cokolwiek koleją.
Szanse na lidera to zaledwie 10% wiec trudno to pojąc, dlaczego aż tyle liderów zaledwie w 2-óch turach.
Co do Mud to w lesie śnieg się później topi i jest mniejsze błoto i może przez to w takim terenie przy snow piechota się szybciej porusza?
A co do pociągów to masz racje- powinna być możliwość rozładowywania w tej samej kolejce. Dodatkowo (ewentualnie lub) powinno być więcej hexów do rozładowywania na stacji.
Cytat: Pioniere w Luty 25, 2013, 04:15:42 PM
Odnośnie Snow powstaje tu kolejny paradoks piechota po zamianie warunków gruntowych na Mud porusza się szybciej po lasach niż po śniegu przecież w lesie też śnieg pada i zazwyczaj jest go tam więcej.
Jeżeli chodzi o piechotę to akurat uważam że to jest realne - w lesie jest zwykle mniej śniegu niż na polach, natomiast już dla wszelkich transportów tak być nie powinno.
Cytat: Pioniere w Luty 25, 2013, 04:15:42 PM
Transport kolejowy byłby do czegoś przydatny, jakby załadowanie i wyładunek odbywały się w tej samej kolejce(pozbawiając ruchu). No chyba że ma służyć wyłącznie do odwrotu, bo gdy jednostka załadowana jest na pociąg stanowi łatwy cel dla czołgów. A te są już zbyt blisko by przewozić cokolwiek koleją.
Już w tej kwestii się wypowiadałem, ale powtórzę - transport kolejowy ma kapitalne znaczenie w scenach gdzie sieć drogowa w terenie jest słabo rozwinięta. W tym scenie tego nie odczujesz bo ta sieć jest bardzo rozwinięta.
Cytat: Pioniere w Luty 25, 2013, 04:15:42 PM
Szanse na lidera to zaledwie 10% wiec trudno to pojąc, dlaczego aż tyle liderów zaledwie w 2-óch turach.
Lider jest przydzielany przy przekraczaniu każdej setki w doświadczeniu, wystarczy te doświadczenie ustawić gdzieś w pobliżu i voila.
Cytat: Mario w Luty 25, 2013, 04:27:37 PM
A co do pociągów to masz racje- powinna być możliwość rozładowywania w tej samej kolejce. Dodatkowo (ewentualnie lub) powinno być więcej hexów do rozładowywania na stacji.
Ja bym raczej poszedł w kierunku załadunku większej liczby jednostek - wtedy faktycznie do rozładunku przydałyby się sąsiednie hexy.
Ja osobiście co roku przechodzę spore odległości po śniegu w lesie, jak też i nie w lesie. W warunkach wczesnej wiosny czyli tego błota pośniegowego również przeszedłem już sporo po bezdrożach. Nie jestem tego samego zdania, że w lesie to łatwiej, śniegu jest więcej podłoże niepewne (ukryte w śniegu: korzenie, gałęzie, powalone pnie) raczej trudniej no i jeszcze na dodatek co jakiś czas z drzew wali się na głowę niekiedy i z pól metra śniegu.
Cytat: Pioniere w Luty 25, 2013, 04:47:48 PM
Ja osobiście co roku przechodzę spore odległości po śniegu w lesie jak też i nie w lesie. W warunkach wczesnej wiosny czyli tego błota pośniegowego również przeszedłem już sporo po bezdrożach. Nie jestem tego samego zdania, że w lesie to łatwiej, śniegu jest więcej podłoże niepewne (ukryte w śniegu: korzenie, gałęzie, powalone pnie) raczej trudniej no i jeszcze na dodatek co jakiś czas z drzew wali się na głowę niekiedy i z pól metra śniegu.
No tak, ale tak jest tylko w czasie roztopów. Po prostu śnieg w lesie wolniej topnieje.
Partyzanci z oddziału szturmowego "Złomiarze" oddali tory ;)
Cytat: Pioniere w Luty 25, 2013, 04:47:48 PM
Ja osobiście co roku przechodzę spore odległości po śniegu w lesie, jak też i nie w lesie. W warunkach wczesnej wiosny czyli tego błota pośniegowego również przeszedłem już sporo po bezdrożach. Nie jestem tego samego zdania, że w lesie to łatwiej, śniegu jest więcej podłoże niepewne (ukryte w śniegu: korzenie, gałęzie, powalone pnie) raczej trudniej no i jeszcze na dodatek co jakiś czas z drzew wali się na głowę niekiedy i z pól metra śniegu.
Ok.
Śniegu jest może i więcej ale mud/błoto ma większy wpływ na otwartej przestrzeni niż w lesie -gdzie śnieg szczególnie na północnych stokach wolniej się topi ( też trochę chodzę ;D)
Chodź mogę się mylić- las lasowi nie jest równy a górskie lasy to jeszcze inna historia( wysokość, prześwity itp) ;D
Cytat: mara w Luty 25, 2013, 04:40:59 PM
Cytat: Mario w Luty 25, 2013, 04:27:37 PM
A co do pociągów to masz racje- powinna być możliwość rozładowywania w tej samej kolejce. Dodatkowo (ewentualnie lub) powinno być więcej hexów do rozładowywania na stacji.
Ja bym raczej poszedł w kierunku załadunku większej liczby jednostek - wtedy faktycznie do rozładunku przydałyby się sąsiednie hexy.
Co z tego rozładunku większej ilości jak można to zrobić za lina frontu?(wtedy straty będą jeszcze większe).
Należało by zaprojektować tak cały scenariusz by było to realne. Rozładunek musiał by być przed linią frontu, nie na linii lub za nią.
Ewentualnie coś takiego: np . Pojawią się głęboko na tyłach posiłki. Jedyna szansa do wykorzystania to przewieść je koleją na front wykorzystując pobliską stację. Po 3-4 turach była by na miejscu, umożliwiając atak od flanki na wrogie stanowiska ogniowe. Odległą stację zajęli niestety partyzanci i potrzebny jest desant do jej opanowania by przewieść bezpiecznie jednostki za linie frontu i móc bezpiecznie je wyładować na odległej stacji (osłanianej przez jednostki desantowe).
Tylko w takich warunkach jest to możliwe. Inaczej robi się bezsensowne. Co innego gdyby rozładunek był w tej samej turze. Wtedy transport bezpośredni na linę frontu jednostek,a w szczególności z cechą no need station, byłby bardzo przydatny.
W tym scenie masz możliwość transportu praktycznie na pierwszą linię (Rosenberg -Deutsch Eylau), w dość komfortowych warunkach można się wyładować, oczywiście jeśli zabezpieczysz tory.
Cytat: mara w Luty 25, 2013, 05:43:15 PM
W tym scenie masz możliwość transportu praktycznie na pierwszą linię (Rosenberg -Deutsch Eylau), w dość komfortowych warunkach można się wyładować, oczywiście jeśli zabezpieczysz tory.
Tory może i oddali ale kolejarze upili się i nie zamontowali. ;) Nadal nie jedzie. Przez (0,6) i (0,7) nie przejedzie(poza mapką) potrzebne są tory na (1,6). To nic, że nie pokryją się idealnie z obrazkiem mapki.
Transport działa na razie na odcinku St.Charloten -Deutsch Eylau. W Rosenberg-gu zawiadowca ma imieniny.
Cytat: Pioniere w Luty 25, 2013, 05:52:24 PM
Tory może i oddali ale kolejarze upili się i nie zamontowali. ;) Nadal nie jedzie.
Kurcze jak nie wywalisz kilku pijaków na zbity pysk to daleko nie zajedziesz. Zrobione.
Cytat: Pioniere w Luty 25, 2013, 05:38:14 PM
Cytat: mara w Luty 25, 2013, 04:40:59 PM
Cytat: Mario w Luty 25, 2013, 04:27:37 PM
A co do pociągów to masz racje- powinna być możliwość rozładowywania w tej samej kolejce. Dodatkowo (ewentualnie lub) powinno być więcej hexów do rozładowywania na stacji.
Ja bym raczej poszedł w kierunku załadunku większej liczby jednostek - wtedy faktycznie do rozładunku przydałyby się sąsiednie hexy.
Co z tego rozładunku większej ilości jak można to zrobić za lina frontu?(wtedy straty będą jeszcze większe).
Należało by zaprojektować tak cały scenariusz by było to realne. Rozładunek musiał by być przed linią frontu, nie na linii lub za nią.
Ewentualnie coś takiego: np . Pojawią się głęboko na tyłach posiłki. Jedyna szansa do wykorzystania to przewieść je koleją na front wykorzystując pobliską stację. Po 3-4 turach była by na miejscu, umożliwiając atak od flanki na wrogie stanowiska ogniowe. Odległą stację zajęli niestety partyzanci i potrzebny jest desant do jej opanowania by przewieść bezpiecznie jednostki za linie frontu i móc bezpiecznie je wyładować na odległej stacji (osłanianej przez jednostki desantowe).
Tylko w takich warunkach jest to możliwe. Inaczej robi się bezsensowne. Co innego gdyby rozładunek był w tej samej turze. Wtedy transport bezpośredni na linę frontu jednostek,a w szczególności z cechą no need station, byłby bardzo przydatny.
Tak, rozładunek powinien być przed linią frontu.
Z głębokich tyłów-bardzo głębokich ;D -najlepiej jednostki, które mają wolniejszy transport/ teren jet trudny do przemieszczania (lub kombinacja obydwu możliwości.
Co nie wyklucza:tego,żeby była możliwość:
-załadunku większej ilości jednostek jak proponuje Mara
-wyładunku na raz większej ilości jednostek
-możliwości rozładunku w tej samej turze
Co do ostatniej możliwości, może uzależnić to od ilości ruchu samej jednostki (ewentualnie jej transportu), typu jednostek ( np niektóre jednostki piechoty bez transportu lub o określonym typie mogły by się rozładowywać w tej samej turze-wprowadzić dodatkową cechę "natychmiastowy rozładunek"
Może trzeba tą dyskusję przenieść do osobnego wątku??
Odnośnie scenariusza. Sowieci są tragicznie przezbrojeni. Te liczebności Su 122 powalające. Wszystko się wali jak domek z kart, bez żadnych tam przygotowań- ostrzałów artyleryjskich (brak początkowego okopania bunkrów np. 10). Wsparcie dział nie na wiele się zdaje w przepadku Su (15 GD 4 RD) może gdyby w bunkrze siedziało też działko ppanc mógł by spróbować odpierać ataki turę dłużej. A gdy już pojawia się pierwsze wsparcie to grzęźnie w błocie pośniegowym.
Ruscy są jak zaczarowani np. ostrzał z działa w sztab prognoza 0:6 wynik 0 ostrzał, z drugiego działa w ten sam sztab prognoza 0:7 wynik 1 zniszczony 6 suppressed. Podobnie z czołgami. Su 122 są wręcz nietykalne dla posiadanych jednostek. A i jeszcze brak możliwości uzupełnienia amunicji dla samolotu lotnisko przecież jest.
Udało mi się skończyć na V ale to już było ludobójstwo. Nie wiem jeszcze czy da się ugrać BV muszę jeszcze popróbować.
ps. Sukcesywnie wykorzystałem naprawioną line kolejową. W przypadku drugiej linii nie było to możliwe bo nie ma po co ruszać zafortyfikowanego na 10 Flaka, a później już się nie dało ze względów bezpieczeństwa. Gdyby stacja była 1 hex obok miasta (30,6) to co innego druga linia kolejowa tez była by przydatna.
Cytat: Pioniere w Luty 26, 2013, 02:53:55 AM
Odnośnie scenariusza. Sowieci są tragicznie przezbrojeni. Te liczebności Su 122 powalające.
Jako że jest to scen historyczny, to zarówno jednostki jak i etaty w nich starałem się przedstawić rzetelnie.
Cytat: Pioniere w Luty 26, 2013, 02:53:55 AM
(brak początkowego okopania bunkrów np. 10).
To się akurat da zrobić bez problemu.
Cytat: Pioniere w Luty 26, 2013, 02:53:55 AM
Wsparcie dział nie na wiele się zdaje w przepadku Su (15 GD 4 RD) może gdyby w bunkrze siedziało też działko ppanc mógł by spróbować odpierać ataki turę dłużej.
Możesz podać o którym konkretnie dziale piszesz?
Cytat: Pioniere w Luty 26, 2013, 02:53:55 AM
Ruscy są jak zaczarowani np. ostrzał z działa w sztab prognoza 0:6 wynik 0 ostrzał, z drugiego działa w ten sam sztab prognoza 0:7 wynik 1 zniszczony 6 suppressed. Podobnie z czołgami. Su 122 są wręcz nietykalne dla posiadanych jednostek.
No na to akurat mam ograniczony wpływ, podejrzewam że chłopaki przed walką popili trofiejnej wódeczki ;D
Cytat: Pioniere w Luty 26, 2013, 02:53:55 AM
A i jeszcze brak możliwości uzupełnienia amunicji dla samolotu lotnisko przecież jest.
Sprawdzę to
Cytat: Pioniere w Luty 26, 2013, 02:53:55 AM
ps. Sukcesywnie wykorzystałem naprawioną line kolejową. W przypadku drugiej linii nie było to możliwe bo nie ma po co ruszać zafortyfikowanego na 10 Flaka, a później już się nie dało ze względów bezpieczeństwa. Gdyby stacja była 1 hex obok miasta (30,6) to co innego druga linia kolejowa tez była by przydatna.
FlaK ma faktycznie trochę niefortunną lokalizację, więc najlepiej będzie przenieść stację obok miasta. Dziś to poprawię i wieczorem podwieszę.
O kolei już się tu sporo nadyskutowaliśmy i doszliśmy do wniosku, że transport kolejowy jest absolutnie nieprzydatny - w tej skali map. Pociągami przewoziło się jednostki na setki kilometrów, a nasze mapy to góra 140x140km.
Jedyny sens dla kolei w skali OG, to transport z jednego końca may na drugi - ale rzadko zdarza się taka konieczność. No i na nowych, dużych mapach - może po przekątnej. O ile akurat tory tak leżą :)
W kampanii FOW zastosowałem jeszcze taki myk, że tam pewien batalion pojawia się od razu w transporcie kolejowym i wtedy faktycznie ma przewagę (w Afryce) nad innymi.
Natomist strata tury na załadunek, to moim zdaniem jest dobrze odwzorowana strata czasu na stacji. W końcu to nie może być to samo, co załadunek na ciężarówki.
Kurczę chciałem to zastosować w tym scenie, ale nie wiem jak. Jeżeli to nie problem to napisz jak to zrobić :D
Okopane bunkry, przeniesiona stacja, plus wycofująca się 7 Dywizja Piechoty już załadowana do pociągów ;D Poprawiona wersja w pierwszym poście.
Nawierzchnia lotniska sprawdzona, można bezpiecznie lądować :P
Cytat: Gustlik w Luty 26, 2013, 05:58:51 PM
O kolei już się tu sporo nadyskutowaliśmy i doszliśmy do wniosku, że transport kolejowy jest absolutnie nieprzydatny - w tej skali map. Pociągami przewoziło się jednostki na setki kilometrów, a nasze mapy to góra 140x140km.
Jedyny sens dla kolei w skali OG, to transport z jednego końca may na drugi - ale rzadko zdarza się taka konieczność. No i na nowych, dużych mapach - może po przekątnej. O ile akurat tory tak leżą :)
To prawda, chyba, że teren nie sprzyja pojazdom - jest trudny - ruch ze współczynnikiem 2, 3, 254. Wtedy pociąg to luksus.
Cytat: mara w Luty 26, 2013, 04:18:37 PM
Możesz podać o którym konkretnie dziale piszesz?
Chodzi o mi o 2- wie 15 obok Deutsch Eylau. Ppenc-e spisują się na medal.
Jeden bunkier jest pusty (21,8) warto go obsadzić jakąś jednostką np. rozpoznawczą (GebirgsAufklarer) obserwującą niedaleką stację i jakby co to dobrze porusza się po śniegu.
Chodziło mi o stacje w miejscu gdzie stoi żandarm (żandarmi akurat często na dworcach występują- pomaga ewakuować cywili), a on i tak nie ma okopania wiec może ubezpieczać wysiadająca jednostkę. Przestawienie StuG nie koniecznie poprawiło obronność jak stał przy flaku był nietykalny dla samolotów.
Sprawdzę jeszcze dziś jak się przewozi tą przebudowaną linią kolejową. I czy można będzie ją sensownie wykorzystać, jak linię Rosenberg -Deutsch Eylau.
Cytat: Pioniere w Luty 26, 2013, 07:55:49 PM
Chodzi o mi o 2- wie 15 obok Deutsch Eylau.
Podrasowałem je - powinny być "pancerne".
Cytat: Pioniere w Luty 26, 2013, 07:55:49 PM
Jeden bunkier jest pusty (21,8) warto go obsadzić jakąś jednostką np. rozpoznawczą (GebirgsAufklarer) obserwującą niedaleką stację i jakby co to dobrze porusza się po śniegu.
Zgodnie z sugestią.
Cytat: Pioniere w Luty 26, 2013, 07:55:49 PM
Chodziło mi o stacje w miejscu gdzie stoi żandarm (żandarmi akurat często na dworcach występują- pomaga ewakuować cywili), a on i tak nie ma okopania wiec może ubezpieczać wysiadająca jednostkę. Przestawienie StuG nie koniecznie poprawiło obronność jak stał przy flaku był nietykalny dla samolotów.
Pozmieniałem. Poprawioną wersję podwieszam w pierwszym poście.
Wsparcie, które się pojawia w 2 t. chodzi o artylerię (40,6) siedzi od razu w pociągu, ale nie może się poruszyć gdyż nie jest na torach. Powinno być (40,5) a obie piechoty (40,4) i (40,6). I tak nie da sie go przewieźć do Ostrudy jedynie na stację obok ale w przypadku mud to byłoby pomocne. Tym razem w całej rozgrywce nie było roztopów(Mud)
Grenadierzy nie muszą siedzieć w pociągach wystarczą im Ople
Poza tym czy (32,6) musi być polem miasta Thierberg? Czy może to być fortyfikacja o takiej nazwie np. miasto jest na tym heksie, jeżeli rzeczywiście ma tam być, ale walki toczą się na fortyfikacjach miasteczka? Inaczej strzał na dwa hex-y przez jednostkę okopanego MG nie jest możliwy (to plus i minus jednocześnie) - ale mi to akurat przeszkodziło w oddaniu decydującego strzału by zniszczyć T-34 Desant.
Okopanie bunkrów zadziałało. Wytrzymały 2 a nawet 3 tury.
Kolejna kwestia to uzupełnienia: ile razy trzeba niszczyć tą samą jednostkę? Ruskim prestiż się nie kończy? Maja tyle uzupełnień, że można by sklonować cała ich armię dwukrotnie. Tzn. przykładowo: 2 jednostki Su 122 ze stan 15/10, 14/10 trzy krotnie się uzupełniały, za stanu 4/10 do 10/10. Już nie wspomnę o motocyklistach z 9/18 dwa razy raz do 15 bo stali obok mojej jednostki, za drugim razem schytrzyli się odjechali pole w bok i uzupełnili z 10/18 do 18/18 itd. itp....
Tym razem się udało BV ;D ale to zleży od początkowej pogody. Jeżeli nie będzie śnieżycy, to prawdopodobnie po BV. No i ważne jest to, żeby myśliwiec w pierwszym uderzeniu dostał lidera, inaczej już po nim. Jest za slaby. Atakują i likwidują go w następnej turze. Nie nadaje się do osłony niczego - musi zaatakować nie osłonięty TB i dostać lidera. Boją się wtedy go czy co, nie atakują inaczej to samo... jak wyżej. Sprawdziłem empirycznie w 10 próbach.
Brakowało kilku tur- a Ruska armia przestała by istnieć? Ale też i mogli by zająć, któryś z VH - nie do końca wiadomo.
Zebrałem wszystkie flagi + otrzymane pp. pozwoliły na dokupienie dwóch jednostek i uzupełnienie jednego okopanego MG. choć trochę niepotrzebnie bo zabrakło mi pp. na na 7.5 PAK 40 -akurat tyle za ile uzupełniłem, wiec mogłem zakupić tylko MG 42
Kolejne spostrzeżenia czy wnioski może jutro jak rozegram scen. jeszcze raz. Na razie zamieszam raport końcowy.
OpenGen 0.90.22.2 * (13 Feb 2013) * Efile folder:C:\Panzer 2\efile_ogn_gus\ * Efile version:GusOpen Ver:3.4
Current scenario: Osterode, VH prestige is 0 , All map prestige is: 160
Total army value: 0 , Current prestige is 255 , Prestige modifier 100%
Prestige available on map yet is 0 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 9
AI stance is Aggressive
Infantry
Festung Inf. , 1224FestInfBtl , 1 bars , 134 exp , Germany , 9/8 , 1 kill , 64 pp - U:001 [+44 exp]
Grenadiere 44 , Opel Blitz , II/528GrenReg , 1 bars , 184 exp , Germany , 7/8 , 0 kill , 211 pp - U:002 [+54 exp]
Grenadiere 44 , Opel Blitz , I/528GrenReg , 2 bars , 233 exp , Germany , 9/8 , Fire Discipline , 2 kill , 237 pp - U:003 [+103 exp]
Panzergrenadiere 44 , 251/1 [W] , I/30PzGrenRgt"Schlesien"/18PzGrenDiv , 2 bars , 220 exp , Germany , 6/7 , Camouflage Expert , 1 kill , 260 pp - U:004 [+21 exp]
Panzergrenadiere 44 , 251/1 [W] , II/30PzGrenRgt"Schlesien"/18PzGrenDiv , 2 bars , 294 exp , Germany , 8/8 , Resilience , 0 kill , 297 pp - U:005 [+95 exp]
Sturmpioniere 44 , 251/1 [W] , 18PionBtl/18PzGrenDiv , 2 bars , 249 exp , Germany , 4/7 , Battlefield Intelligence , 2 kill , 268 pp - U:007 [+50 exp]
Festung Inf. , 6FestInfReg , 1 bars , 121 exp , Germany , 14/10 , 1 kill , 100 pp - U:009 [+71 exp]
Volksgrenadiere , 151GrenErsBtl/11AusbReg/461Div , 1 bars , 168 exp , Germany , 3/9 , 0 kill , 97 pp - U:029 [+108 exp]
Panzergrenadiere 44 , 251/1 [W] , I/6PzGrenRgt/7PzDiv , 3 bars , 315 exp , Germany , 8/7 , 0 kill , 297 pp - U:033 [+16 exp]
Panzergrenadiere 44 , 251/1 [W] , II/6PzGrenRgt/7PzDiv , 3 bars , 364 exp , Germany , 5/7 , 1 kill , 260 pp - U:034 [+65 exp]
Pionere 43 , 251/1 [W] , 58PionBtl/7PzDiv , 3 bars , 305 exp , Germany , 7/7 , Overwhelming Attack , 1 kill , 268 pp - U:041 [+6 exp]
Grenadiere 44 , Opel Blitz , I/19GrenRgt/7InfDiv , 2 bars , 215 exp , Germany , 7/7 , 0 kill , 184 pp - U:042
Grenadiere 44 , Opel Blitz , I/61GrenRgt/7InfDiv , 1 bars , 199 exp , Germany , 8/7 , 0 kill , 211 pp - U:044
Grenadiere 44 , I/62GrenRgt/7InfDiv , 2 bars , 209 exp , Germany , 6/7 , Extended Front , 0 kill , 134 pp - U:045
Feldgendarmerie , Opel Blitz , 7FeldersatzBtl/7InfDiv , 2 bars , 213 exp , Germany , 1/7 , 0 kill , 100 pp - U:048 [+14 exp]
Gebirgsjaeger 44 , Ski , I/721JgReg/114JägerDiv , 2 bars , 200 exp , Germany , 10/9 , 0 kill , 288 pp - U:086 [+100 exp]
Gebirgsjaeger 44 , Ski , II/721JgReg/114JägerDiv , 1 bars , 168 exp , Germany , 8/9 , 1 kill , 259 pp - U:089 [+68 exp]
Hauptquartier , 251/1 [W] , HQ/7PzDiv , 2 bars , 280 exp , Germany , 9/8 , 0 kill , 129 pp - U:095
Einsatzgruppe Todt , Opel Blitz , 311PionErsAusbBtl/461Div , 0 bars , 92 exp , Germany , 8/9 , 1 kill , 237 pp - U:096 [+22 exp]
Volksgrenadiere , 346GrenErs/11AusbReg/461Div , 1 bars , 121 exp , Germany , 7/9 , 0 kill , 97 pp - U:097 [+71 exp]
Civilians , , 0 bars , 0 exp , Germany , 10/10 , 0 kill , 48 pp - U:101
Civilians , , 0 bars , 0 exp , Germany , 10/10 , 0 kill , 48 pp - U:102
Civilians , , 0 bars , 0 exp , Germany , 10/10 , 0 kill , 48 pp - U:103
Civilians , , 0 bars , 54 exp , Germany , 8/10 , 0 kill , 48 pp - U:104 [+54 exp]
Civilians , , 0 bars , 0 exp , Germany , 10/10 , 0 kill , 48 pp - U:106
Civilians , , 0 bars , 10 exp , Germany , 5/10 , 0 kill , 48 pp - U:107 [+10 exp]
Civilians , , 0 bars , 0 exp , Germany , 10/10 , 0 kill , 48 pp - U:108
Civilians , , 0 bars , 0 exp , Germany , 10/10 , 0 kill , 48 pp - U:109
Tank
Pz IIIL , , 0 bars , 35 exp , Germany , 10/10 , 2 kill , 240 pp - U:011 [+35 exp]
Pz IVH , I/25PzRgt/7PzDiv , 3 bars , 383 exp , Germany , 7/7 , Overwhelming Attack , 6 kill , 218 pp - U:035 [+84 exp]
Recon
251/22 , , 3 bars , 341 exp , Germany , 8/7 , 4 kill , 259 pp - U:036 [+42 exp]
Gebirgs Aufkl. , 114PionBtl/114JägerDiv , 1 bars , 121 exp , Germany , 6/7 , 0 kill , 100 pp - U:049 [+21 exp]
Anti-tank
StuG 44 , PzAbt"Schlesien"/18PzGrenDiv , 0 bars , 199 exp , Germany , 8/7 , 0 kill , 240 pp - U:006
StuG IV , PzJgAbt559/7PzDiv , 3 bars , 374 exp , Germany , 5/7 , 1 kill , 201 pp - U:037 [+75 exp]
7.5cm PaK40 , SdKfz 7 , PzJgAbt42/7PzDiv , 4 bars , 408 exp , Germany , 6/7 , 1 kill , 226 pp - U:038 [+109 exp]
7.5cm PaK40 , 114PzJgAbt/114JägerDiv , 1 bars , 199 exp , Germany , 9/8 , 1 kill , 140 pp - U:087 [+99 exp]
7.5cm PaK40 , 251/4 , 18PzJgAbt/18PzGrenDiv , 3 bars , 308 exp , Germany , 7/7 , Camouflage Expert , 1 kill , 201 pp - U:088 [+109 exp]
FlaK
MG 34 Entr. , "Weichsel"Btl , 1 bars , 138 exp , Germany , 6/8 , 2 kill , 105 pp - U:012 [+88 exp]
MG 42 , , 0 bars , 26 exp , Germany , 9/10 , 0 kill , 120 pp - U:015 [+26 exp]
Flakpanzer IV Wirbelwind , Heeres-FlaKArtAbt296/7PzDiv , 3 bars , 311 exp , Germany , 8/7 , 0 kill , 220 pp - U:039 [+12 exp]
Fortification
Heavy Bunker , PzJgAbt42/7PzDiv , 0 bars , 0 exp , Germany , 10/10 , 0 kill , 396 pp - U:050
Heavy Bunker , , 0 bars , 0 exp , Germany , 10/10 , 0 kill , 396 pp - U:110
Artillery
15 sFH40 , SdKfz 7 , II/ArtAbt"Holstein"/18PzGrenDiv , 2 bars , 238 exp , Germany , 9/7 , 0 kill , 496 pp - U:008 [+48 exp]
15 sFH18 , SdKfz 7 , I/ArtAbt"Schlesien"/18PzGrenDiv , 2 bars , 253 exp , Germany , 9/7 , 1 kill , 432 pp - U:028 [+75 exp]
Hummel , II/78ArtAbt/7PzDiv , 3 bars , 362 exp , Germany , 8/7 , Camouflage Expert , 0 kill , 355 pp - U:040 [+63 exp]
10.5 leFH18M , Wagon , III/7ArtRgt/7InfDiv , 2 bars , 225 exp , Germany , 8/7 , 2 kill , 201 pp - U:046
10.5 leFH18M , Wagon , II/7ArtRgt/7InfDiv , 2 bars , 230 exp , Germany , 8/7 , 1 kill , 201 pp - U:047
Air Defense
Flakpanzer IV Ostwind , III/FlaKAbt"Holstein"/18PzGrenDiv , 2 bars , 219 exp , Germany , 8/8 , 0 kill , 211 pp - U:014 [+20 exp]
Fighter
Bf-109G-10 , , 1 bars , 144 exp , Germany , 7/6 , Aggressive Attack , 2 kill , 369 pp - U:082 [+45 exp]
Tactical Bomber
Ju-88 P , , 1 bars , 156 exp , Germany , 1/7 , 1 kill , 554 pp - U:083
Killed: INF:14 TNK:13 RCN:1 AT:5 FLAK:3 AD:1 FTR:1 TB:2 Total: 40
Lost : INF:5 FLAK:2 FORT:3 Total: 10
Player 1 Germany has 50 units total:
Infantry : 28
Tank : 2
Recon : 2
Anti-tank : 5
FlaK : 3
Fortification : 2
Artillery : 5
Air Defense : 1
Fighter : 1
Tactical Bomber : 1
Warto by by też przestawić działko ppanc 7.5 PaK40 z liderem C.E. z (12,16) na (11.16), gdy stoi obok pola minowego T34 wjeżdża na pole minowe ma suprised z pola m. a nie od lidera C.E. którego atak z zaskoczenia już nie zadziała ponieważ jest widoczne a po przestawieniu wpadnie na nie druga jednostka. Hex (11,16) za nim, obok i przed są hex-y snow (12,17) (12,15) i stream (11,15) także będzie mogło prowadzić ogień krzyżowy wraz z drugim działkiem 7.5 PaK40
Na razie nie grałem tego scenariusza, więc tylko pierwsze wrażenie.
Nie wyobrażam sobie grania tego scena bez włączonych etykiet. Bez etykiet mapa kompletnie nieczytelna. To nie jest zarzut, to tylko pierwsze wrażenie i nawet jeżeli tak jest jak mówię to również nie należy tego traktować jako krytykę. :)
To co wygląda na mapie na rzekę po włączeniu etykiet okazuje sie rzeką nie być, sa heksy które z widoku wyglądają na clear a po włączeniu etykiety okazują się być rzekami.
Małe pytanie, czy były jakieś istotne wskazania aby wprowadzać na mapkę heksy "ocean" ? Czy nie naturalniej byłoby wprowadzić zamiast nich Impassable River? Rozumiem, ze chodziło o to że Ocean w odróżnieniu od rzeki nie zamarza, ale po bliższym przyjrzeniu się mapie, uważam, że w tym wypadku ta cecha Oceanu nie zmienia sytuacji w sposób istotny, więc równie dobrze zamiast ocenu może być imaps. river (będzie mniej chaosu na mapie)
Cytat: derwiszx w Marzec 01, 2013, 06:50:51 PM
Na razie nie grałem tego scenariusza, więc tylko pierwsze wrażenie.
Nie wyobrażam sobie grania tego scena bez włączonych etykiet. Bez etykiet mapa kompletnie nieczytelna. To nie jest zarzut, to tylko pierwsze wrażenie i nawet jeżeli tak jest jak mówię to również nie należy tego traktować jako krytykę. :)
To co wygląda na mapie na rzekę po włączeniu etykiet okazuje sie rzeką nie być, sa heksy które z widoku wyglądają na clear a po włączeniu etykiety okazują się być rzekami.
Generalnie ta mapa jest bardzo bogata tzn. jest rozbudowana infrastruktura, jest dużo rzek i jezior, sporo lasów, bagna. Być może wkradły się jakieś błędy, ale była sprawdzana pod tym kątem przeze mnie i kolegę Sympatyka, jak zresztą każda mapka przez Sympatyka wykonana. Umiejscowienie wszystkich obiektów wodnych jest wiernie przeniesione ze zrzutu z satelity i tu być może jest problem że o niektóre hexy się rzeka ociera i jest jako River, a o inne się ociera a jest Snow.
Cytat: derwiszx w Marzec 01, 2013, 06:50:51 PM
Małe pytanie, czy były jakieś istotne wskazania aby wprowadzać na mapkę heksy "ocean" ? Czy nie naturalniej byłoby wprowadzić zamiast nich Impassable River? Rozumiem, ze chodziło o to że Ocean w odróżnieniu od rzeki nie zamarza, ale po bliższym przyjrzeniu się mapie, uważam, że w tym wypadku ta cecha Oceanu nie zmienia sytuacji w sposób istotny, więc równie dobrze zamiast ocenu może być imaps. river (będzie mniej chaosu na mapie)
W pytaniu zawarłeś odpowiedź. Mapa zawiera duże jeziora, chcieliśmy uniknąć sytuacji że przy zmianie warunków pogodowych tanki dostają autostradę do nieba. Gwarantuję Ci że statystyczny gracz nie będzie robił dramatu z tego że część zbiorników wodnych jest River Impassable, a część Ocean.
Cytat: Pioniere w Luty 28, 2013, 02:03:19 AM
Wsparcie, które się pojawia w 2 t. chodzi o artylerię (40,6) siedzi od razu w pociągu, ale nie może się poruszyć gdyż nie jest na torach. Powinno być (40,5) a obie piechoty (40,4) i (40,6). I tak nie da sie go przewieźć do Ostrudy jedynie na stację obok ale w przypadku mud to byłoby pomocne.
Wszystkie pociągi były na torach - przyczyna ograniczająca ruch była inna, ale już poprawiona.
Cytat: Pioniere w Luty 28, 2013, 02:03:19 AM
Grenadierzy nie muszą siedzieć w pociągach wystarczą im Ople
Mieli już opłacony przejazd - no z bólem, ale się przesiedli.
Cytat: Pioniere w Luty 28, 2013, 02:03:19 AM
Poza tym czy (32,6) musi być polem miasta Thierberg? Czy może to być fortyfikacja o takiej nazwie np. miasto jest na tym heksie, jeżeli rzeczywiście ma tam być, ale walki toczą się na fortyfikacjach miasteczka? Inaczej strzał na dwa hex-y przez jednostkę okopanego MG nie jest możliwy (to plus i minus jednocześnie) - ale mi to akurat przeszkodziło w oddaniu decydującego strzału by zniszczyć T-34 Desant.
Przeniosłem MG z tej miejscowości tak aby mogło bronić torów kolejowych, dzięki temu posiłki dojeżdżające pociągiem to będzie potężny handycap.
Cytat: Pioniere w Luty 28, 2013, 02:03:19 AM
Kolejna kwestia to uzupełnienia: ile razy trzeba niszczyć tą samą jednostkę? Ruskim prestiż się nie kończy? Maja tyle uzupełnień, że można by sklonować cała ich armię dwukrotnie. Tzn. przykładowo: 2 jednostki Su 122 ze stan 15/10, 14/10 trzy krotnie się uzupełniały, za stanu 4/10 do 10/10. Już nie wspomnę o motocyklistach z 9/18 dwa razy raz do 15 bo stali obok mojej jednostki, za drugim razem schytrzyli się odjechali pole w bok i uzupełnili z 10/18 do 18/18 itd. itp....
Myślę że to subiektywne odczucie - ja mam zupełnie odwrotne, często się wkurzam że AI nie uzupełnia jednostek, czasem bardzo wartościowych i traci je bezsensownie. Poza tym wszystkie jednostki mają ustawione BS poniżej CS więc uzupełnienia nigdy nie będą całkowite.
Cytat: Pioniere w Luty 28, 2013, 02:03:19 AM
Warto by by też przestawić działko ppanc 7.5 PaK40 z liderem C.E. z (12,16) na (11.16), gdy stoi obok pola minowego T34 wjeżdża na pole minowe ma suprised z pola m. a nie od lidera C.E. którego atak z zaskoczenia już nie zadziała ponieważ jest widoczne a po przestawieniu wpadnie na nie druga jednostka. Hex (11,16) za nim, obok i przed są hex-y snow (12,17) (12,15) i stream (11,15) także będzie mogło prowadzić ogień krzyżowy wraz z drugim działkiem 7.5 PaK40
To bardzo sensowny wniosek - już wprowadzony w życie. Poprawiona wersja podwieszona w pierwszym poście.
PS Jak lotnisko - już działało?
Malutkie sprostowanie - zrzut z satelity - pierwszy stopień, następnie mapa wojskowa z tamtego okresu - skala dopasowana do tego, aby 1 heks= 1,5km. Natomiast same mapy (oryginał) to skala 1:100 000 lub 1:300 000. Posiłkowaliśmy się też mapami 1:25 000. Mapy miały przeważnie 300dpi, jeśli trafialiśmy to braliśmy największą do 600dpi. Mapy takie mają do 70Mb - to naprawdę bardzo dużo informacji. Na mapach pozaznaczane są młyny, zamki, folwarki, kościoły z jedną wieżą, osobno z dwiema ... na jednym heksie po skalowaniu wypadało nieraz po kilka dróg .. Wszak to niemieckie tereny - infrastruktura nadzwyczaj rozwinięta .. Te pierwsze kościoły, które robiłem - jedź i zobacz takie są w rzeczywistości, jeśli jeszcze nie popadły w ruinę ... Mara chciał, aby mapy odzwierciedlały jak najbardziej rzeczywistość .
Wiem, że dotychczas tak nie było .. ale to jak gra na "etatach" - dlatego zajmuje dużo czasu (zrobienie takiej mapki) i nie zawsze się udaje ..
Lotnisko działa bardzo dobrze. A co z kwestią samolotu "jest za słaby"?
No tego nie zmieniam, bo samolot ma tu być tylko dodatkiem. Myślę że po tych wszystkich zmianach scen jest spokojnie grywalny.
To, może miałby od razu np 150 exp. zamiast 99. Chodzi mi głównie o doświadczenie samolotu, a nie model. Mógłby też mieć dowolnego lidera oby miał multiintercept.
99 ma specjalnie - właśnie dzięki temu ma szansę na szybkiego lidera.
Cytat: mara w Marzec 01, 2013, 09:21:41 PM
W pytaniu zawarłeś odpowiedź. Mapa zawiera duże jeziora, chcieliśmy uniknąć sytuacji że przy zmianie warunków pogodowych tanki dostają autostradę do nieba. Gwarantuję Ci że statystyczny gracz nie będzie robił dramatu z tego że część zbiorników wodnych jest River Impassable, a część Ocean.
Ja również nie robię dramatu :)
Cytat: sympatyk w Marzec 01, 2013, 10:33:59 PM
Malutkie sprostowanie - zrzut z satelity - pierwszy stopień, następnie mapa wojskowa z tamtego okresu - skala dopasowana do tego, aby 1 heks= 1,5km. Natomiast same mapy (oryginał) to skala 1:100 000 lub 1:300 000. Posiłkowaliśmy się też mapami 1:25 000. Mapy miały przeważnie 300dpi, jeśli trafialiśmy to braliśmy największą do 600dpi. Mapy takie mają do 70Mb - to naprawdę bardzo dużo informacji. Na mapach pozaznaczane są młyny, zamki, folwarki, kościoły z jedną wieżą, osobno z dwiema ... na jednym heksie po skalowaniu wypadało nieraz po kilka dróg .. Wszak to niemieckie tereny - infrastruktura nadzwyczaj rozwinięta .. Te pierwsze kościoły, które robiłem - jedź i zobacz takie są w rzeczywistości, jeśli jeszcze nie popadły w ruinę ... Mara chciał, aby mapy odzwierciedlały jak najbardziej rzeczywistość .
Wiem, że dotychczas tak nie było .. ale to jak gra na "etatach" - dlatego zajmuje dużo czasu (zrobienie takiej mapki) i nie zawsze się udaje ..
Wielki podziw dla kolegi :bow
Nie znam się na robieniu map, ale oglądając mapy wykonane przez kolegę jestem pełen podziwu.
Jak już kiedyś pisałem-dobra mapa to jeden z warunków udanego scenariusza i kampanii.
Kolega Gustlik narzekał kiedyś, że jego prace nad kilkoma kampaniami utknęły właśnie z powodu braku odpowiednich map.
Więcej Takich Sympatyków ;D to więcej scenariuszy i dobrych kampanii a dla reszty wiele godzin dobrej rozrywki.
Niestety konieczne były by przestawienia jednostek. Przebijają się przez stanowisko MG i blokują tory. Brak wsparcia. Jedyne pole, na które warto przestawić Hummel (by nie tracić wartości ataku) to (30,5), a wtedy sztab nie jest wstanie dojechać, by dodać celowniczemu lepszych namiarów. Mógł by też stać na lotnisku już od początku.
Inaczej nie ma po co pakować artylerii w transport kolejowy bo się jej nie przewiezie. Przez 2 tury linia musi być "czysta".
Dlaczego tacy niedoświadczeni ci niemieccy piloci?
Skoro sowieci maja 180 exp. to może po równo też 180 lub 199. Ruscy mają 2 myśliwce.
Odnośnie przestawionego wcześniej działka ppanc - teraz zaskoczenie działa jak należy.