Forum OpenGeneral

Open General => Instalacja, zasoby, narzędzia, zagadnienia techniczne => Wątek zaczęty przez: Waldzios w Październik 27, 2015, 11:31:38 PM

Tytuł: Pomysł - Radary, Sonary itp
Wiadomość wysłana przez: Waldzios w Październik 27, 2015, 11:31:38 PM
Odkąd w grze teren wpływa na zasięg widoczności, wszelkiej maści improwizowane radary z czasów PG (bunkier z 20 hexów widzenia) przestały być funkcjonalne. Przydałoby się alternatywne rozwiązanie.

Ostatnio wpadłem na pewien "w miarę" prosty pomysł jak dodać do gry mechanizm symulujący radary, sonary i podobny sprzęt.

Luis zasugerował bym przedstawił tą propozycje na JP.
Zanim się jednak za to zabiorę, postanowiłem przedstawić pomysł tutaj.
Być może się okaże ze pomysł nikomu się nie podoba i cała przekonywanie pójdzie na marne  :dunno.

Pewnie każdy się spotkał z sytuacją gdy niewidoczny przeciwnik strzela z poza zasięgu widzenia (na przykład udzielająca wsparcia artyleria), a na mapie pojawia się jego zacieniona sylwetka, bez dodatkowych parametrów...
Takie jednostki mają status 'semi-spoted', czyli są tylko częściowo widoczne.

Mój pomysł polega na tym by istniejący status 'semi-spoted' wykorzystać do symulacji radarów, sonarów i wszelkiej maści detektorów.

Czyli jednostka "radarowa" dostaje atrybut 'radar' i w określonym zasięgu ujawnia jednostki danego typu jako  'semi-spoted'... , ale jednocześnie jej zwykły zasięg wzroku działa bez zmian...

Typ jednostki można by określać na zasadzie wag, czyli dany 'radar' wykrywałby tylko samoloty, inny samoloty i okręty, jeszcze inny okręty podwodne, a dla czasów współczesnych można by stworzyć radar GSR lub radar wykrywający samoloty stealth..., możliwości jest mnóstwo...

Przykładowe działanie.
Radar:
(https://opengeneral.pl/waldzios/OG_idea.jpg)
Radar morski:
(https://opengeneral.pl/waldzios/OG_idea3.jpg)
Sonar:
(https://opengeneral.pl/waldzios/OG_idea2.jpg)

Co sądzicie o takim pomyśle?
Jakieś pytania albo sugestie?
Tytuł: Odp: Pomysł - Radary, Sonary itp
Wiadomość wysłana przez: Mario w Październik 28, 2015, 12:07:25 AM
Jeśli dobrze zrozumiałem-chcesz ograniczyć nieuzasadnione działanie radaru względem jednostek lądowych?
A jaki wpływ na tego typu "radary" miała by pogoda/ teren górski itp.?
Tytuł: Odp: Pomysł - Radary, Sonary itp
Wiadomość wysłana przez: Waldzios w Październik 28, 2015, 12:20:46 AM
Cytat: Mario w Październik 28, 2015, 12:07:25 AM
Jeśli dobrze zrozumiałem-chcesz ograniczyć nieuzasadnione działanie radaru względem jednostek lądowych?
A jaki wpływ na tego typu "radary" miała by pogoda/ teren górski itp.?
Zupełnie nie zrozumiałeś.

Niczego nie chce ograniczać, ani zmieniać.
To ma być dodatkowe rozwiązanie, nie wpływające bezpośrednio na klasyczny systemem zasięgu widzenia.
Radar z zasięgiem wzroku 3 widziałby dalej na 3 hexy, a ten z 20 wzroku na 20 hexów.

Moje rozwiązanie działałoby równolegle. Jednostka z cechą 'radar' wykrywałaby jednostki 'określonego' typu w swoim zasięgu (określonym oddzielnym parametrem) i oznaczała je jako 'semi-spoted' (częściowo widoczne).
Nie wpływało by to w żaden sposób na zasięg widzenia...
Tytuł: Odp: Pomysł - Radary, Sonary itp
Wiadomość wysłana przez: Gustlik w Październik 28, 2015, 01:01:44 AM
Wrrrróćć!!!

I jak dla ośmiolatka poproszę...

CytatNiczego nie chce ograniczać, ani zmieniać.

Skoro nic się nie zmienia, to co się zmienia....? :huh?
Tytuł: Odp: Pomysł - Radary, Sonary itp
Wiadomość wysłana przez: Waldzios w Październik 28, 2015, 01:20:14 AM
Cytat: Gustlik w Październik 28, 2015, 01:01:44 AM
Skoro nic się nie zmienia, to co się zmienia....? :huh?
Klasyczny system widzenia działa bez zmian, jednostka widzi to co jest w zasięgu wzroku. Działają wszystkie limity i ograniczenia.

Równolegle nowa cecha 'radar' (nazwa robocza), pozwala jej "wykrywać" niewidoczne jednostki. Ale te jednostki nie są widziane w "klasycznym" sensie. Nie odsłania się mgła wojny, nie można ich bezpośrednio zaatakować, nie znamy ich statystyk.

To tak jak z niewidocznym działem, strzelającym w obronie. Na mapie pojawia się zacieniona sylwetka, wiemy ze tam jest, ale bezpośrednio go nie widzimy.

Analogicznie, mój 'radar' nie pokazywałby jednostek, tylko wskazywał ich obecność na mapie...
Tytuł: Odp: Pomysł - Radary, Sonary itp
Wiadomość wysłana przez: Mario w Październik 28, 2015, 01:33:22 AM
Czyli -radar "widzi" na np. 20 hexów (wszystkie parametry są"odkrywane") a na dodatkowe np. na 10 hexów widzimy tylko,  że coś się zbliża i możemy temu w jakiś sposób przeciwdziałać (np. wysłać w tamten obszar jakieś dodatkowe siły, żeby ten obszar zabezpieczyć) :)
Tytuł: Odp: Pomysł - Radary, Sonary itp
Wiadomość wysłana przez: Waldzios w Październik 28, 2015, 01:46:16 AM
Cytat: Mario w Październik 28, 2015, 01:33:22 AM
Czyli -radar "widzi" na np. 20 hexów (wszystkie parametry są"odkrywane") a na dodatkowe np. na 10 hexów widzimy tylko,  że coś się zbliża i możemy temu w jakiś sposób przeciwdziałać (np. wysłać w tamten obszar jakieś dodatkowe siły, żeby ten obszar zabezpieczyć) :)
W zasadzie tak.

Przy czym, po zmianie radar, widzący na 20 hexów byłby przeżytkiem, wystarczyłoby 2-3 hexy konwencjonalnego zasięgu wzroku i 20-30 hexów zasięgu wykrywania radarowego.

Dodatkowo "radar" mógłby ignorować teren i pogodę, więc dawałby dodatkowe korzyści.
Tytuł: Odp: Pomysł - Radary, Sonary itp
Wiadomość wysłana przez: Mario w Październik 28, 2015, 01:49:13 AM
A czy to nie będzie za duże ułatwienie jak radar będzie ignorować teren i pogodę (oczywiście piszę tu o radarach z II WŚ)?
Tytuł: Odp: Pomysł - Radary, Sonary itp
Wiadomość wysłana przez: Waldzios w Październik 28, 2015, 02:04:24 AM
Cytat: Mario w Październik 28, 2015, 01:49:13 AM
A czy to nie będzie za duże ułatwienie jak radar będzie ignorować teren i pogodę (oczywiście piszę tu o radarach z II WŚ)?
Nie, jeśli będzie ograniczony do konkretnych jednostek. Na przykład będzie wykrywał tylko samoloty i/albo okręty.
Nadużyciem byłby ewentualnie radar wykrywający jednostki naziemne.
Duże znaczenie będzie miał też ustawiony zasięg.

Można spokojnie przyjąć ze radary o dużych zasięgach byłyby dostępne tak jak obecnie, tylko dla twórcy scenariusza.
Gracz byłby ograniczony do radarów na pokładach niektórych okrętów i samolotów, o dość skromnych parametrach (kilka- kilkanaście hexów).
Tytuł: Odp: Pomysł - Radary, Sonary itp
Wiadomość wysłana przez: Rudel w Październik 28, 2015, 03:38:20 AM
Pomysł wart rozważenia. Przydatny i urozmaicający rozgrywkę. Wszak pierwsze radary generalnie były stosowane w OPL i marynarce.  Jeżeli generalnie tak będą działały to poprawią w jakimś stopniu także działanie AI. Jak rozwiązać tylko radary montowane na samolotach typu AWACS by widziały sytuację na lądzie? No i umieszczenie radarów na okrętach pozwoli oddać przewagę w tym względzie Amerykanów nad Japończykami co uatrakcyjni i skomplikuje rozgrywkę. Jeżeli rozwiązanie to nie wymaga wielkich zmian w silniku gry to warto je wprowadzić.
Tytuł: Odp: Pomysł - Radary, Sonary itp
Wiadomość wysłana przez: Zsamot w Październik 28, 2015, 08:46:58 AM
Jestem stanowczo ZA. Zwłaszcza jak to zlikwiduje szansę wykrywania czołgów przez radar... A takie info o zbliżającej się armadzie bombowców - ciekawa sprawa.
Tytuł: Odp: Pomysł - Radary, Sonary itp
Wiadomość wysłana przez: Gustlik w Październik 28, 2015, 11:27:00 AM
CytatNie odsłania się mgła wojny, nie można ich bezpośrednio zaatakować,

Zaraz, zaraz, ale radar jest właśnie po to, żeby namierzyć i przyp....

Jak nie można walnąć, to mi się nie podoba. Parę istotnych pojedynków morskich stoczono w
zasadzie wyłącznie na radar. Patrz walka CL HMS Ajax z włoskim zespołem na M. Śródziemnym.

Przewaga zasięgu obserwacji, nie raz nie dwa, była kluczowa.

CytatNo i umieszczenie radarów na okrętach pozwoli oddać przewagę w tym względzie Amerykanów nad Japończykami co uatrakcyjni

No ale skoro do tych wykrytych celów nie można by strzelać, bez osobnego rozpoznania samolotem, to
żadna z tego przewaga. Najwyżej skończy się rzezią samolotów rozpoznawczych.

CytatNie, jeśli będzie ograniczony do konkretnych jednostek. Na przykład będzie wykrywał tylko samoloty i/albo okręty.

Tak, tu widzę światełko w tunelu.... Jeśli radar baterii rakietowej będzie widział tylko samoloty, to wreszcie taka
bateria może śledzić cele z 20 heksów, nie będąc jednocześnie elementem superrozpoznania lądowego. W tym kontekście jestem jak najbardziej OK. Samoloty i OPL widza tylko samoloty, Okręty widzą tylko okręty - tak to ma sens.

Tylko z tym strzelaniem......

Tytuł: Odp: Pomysł - Radary, Sonary itp
Wiadomość wysłana przez: Waldzios w Październik 28, 2015, 01:25:12 PM
Cytat: Gustlik w Październik 28, 2015, 11:27:00 AM
Tylko z tym strzelaniem......
Masz przecież 'bombardowanie strategiczne', strzelasz do celów których nie widzisz, więc okręty teoretycznie są załatwione...
Gorzej z pelotkami, ale myślę z dodanie odpowiednika dla pelotek nie powinno być problemem...

BTW. Od dawna uważam, ze ciężkim pelotkom (z okresu WW2) przydałby się przeciwlotniczy ogień zaporowy ('anti-aircraft barrage').

Tytuł: Odp: Pomysł - Radary, Sonary itp
Wiadomość wysłana przez: Rudel w Październik 28, 2015, 01:27:10 PM
Strzelanie do celów morskich można rozwiązać wykorzystując ogień pośredni wykorzystywany przez część artylerii, przemyśleć można tylko skuteczność takiego rozwiązania. Ja widzę tu pole do manewru. Okręt pod takim ostrzałem chyba nie powinien odpowiadać ogniem bo ostrzeliwujący jest po za zasięgiem jego obserwacji.
Tytuł: Odp: Pomysł - Radary, Sonary itp
Wiadomość wysłana przez: Waldzios w Październik 28, 2015, 01:40:37 PM
Cytat: Rudel w Październik 28, 2015, 03:38:20 AM
Jak rozwiązać tylko radary montowane na samolotach typu AWACS by widziały sytuację na lądzie?
Cały system będę proponował oprzeć na wagach. Czyli każdy 'radar' i wiekszość jednostek będzie mięć przypisane "wagi radarowe". Tak jak to się odbywa w przypadku transportów czy kontenerów.
Ustawienie wag będzie zależało tylko od wyobraźni twórcy efila...

Jeśli ktoś zechce stworzyć wagę odpowiadającą jednostkom lądowym nie ma problemu. Tu możliwości jest mnóstwo.
Tytuł: Odp: Pomysł - Radary, Sonary itp
Wiadomość wysłana przez: Rudel w Październik 28, 2015, 01:51:46 PM
System ma sens choć to teraz trochę pracy dojdzie. Jednak zalety takiego rozwiązania są oczywiste, większa świadomość operacyjna zarówno gracza jak i AI. Naloty czy skryte podejście floty nie będzie takie łatwe do realizacji. Czyli rozwiniemy arsenał środków rozpoznania na kolejny poziom. Uda się tez stworzyć sensowną klasę samolotów ZOP.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ky%C5%ABsh%C5%AB_Q1W

https://pl.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Hudson
Tytuł: Odp: Pomysł - Radary, Sonary itp
Wiadomość wysłana przez: Waldzios w Październik 28, 2015, 02:10:23 PM
Cytat: Rudel w Październik 28, 2015, 01:51:46 PM
Jednak zalety takiego rozwiązania są oczywiste, większa świadomość operacyjna zarówno gracza jak i AI.
No nie tak do końca. Pamiętaj ze dziś radary i podobny sprzęt symulujemy większym zasięgiem widzenia.

Efektem ubocznym tego rozwiązania, jest sytuacja w której dana jednostka widzi "wszystko".
Samolot "z radarem"  wykrywa czołgi i piechotę. Ciężkie okręty "z radarem" widzą jednostki lądowe w głębi lądu, wykrywają okręty podwodne z dużej odległości  itd.

Wprowadzenie alternatywnego rozwiązania pozwoliłoby te zasięgi skrócić. W efekcie ogólna świadomość operacyjna raczej by się skurczyła. Owszem wyspecjalizowane jednostki zapewne by zyskały, ale tylko w obrębie swojej specjalizacji.

Na przykład dzisiejszy pancernik z 4 heksami zasięgu wzroku, mógłby mieć 2 heksy zasięgu wzroku i 8-10 heksów wykrywania radarowego.
Jego świadomość sytuacyjna w ramach wykrywania okrętów i samolotów by wzrosła. Ale jednocześnie przestałby obserwować cele na lądzie i stałby się łatwiejszym celem dla okrętów podwodnych. Nawet ryzyko wpłynięcia na minę by wzrosło. Czyli, coś za coś...
Tytuł: Odp: Pomysł - Radary, Sonary itp
Wiadomość wysłana przez: Rudel w Październik 28, 2015, 02:22:28 PM
Ale nawet za cenę zmniejszenia zasięgu obserwacji zysk z rozwiązania zaproponowanego przez Ciebie jest duży. Rozpoznanie nad lądem zapewnią samoloty rozpoznawcze okrętów. Trudność się zwiększy przy planowaniu nalotów na flotę co zwiększy realizm. Nie wiem czy wyspy pozwolą ukryć flotę czy góry ograniczą widoczność samolotów. Ale nawet bez tego warto ten pomysł wprowadzić w życie.
Tytuł: Odp: Pomysł - Radary, Sonary itp
Wiadomość wysłana przez: Zsamot w Październik 28, 2015, 04:37:07 PM
Cytat: Rudel w Październik 28, 2015, 02:22:28 PM
Ale nawet za cenę zmniejszenia zasięgu obserwacji zysk z rozwiązania zaproponowanego przez Ciebie jest duży. Rozpoznanie nad lądem zapewnią samoloty rozpoznawcze okrętów. Trudność się zwiększy przy planowaniu nalotów na flotę co zwiększy realizm. Nie wiem czy wyspy pozwolą ukryć flotę czy góry ograniczą widoczność samolotów. Ale nawet bez tego warto ten pomysł wprowadzić w życie.
W pełni się zgadzam.  :clap
Tytuł: Odp: Pomysł - Radary, Sonary itp
Wiadomość wysłana przez: Gustlik w Październik 28, 2015, 05:37:34 PM
CytatMasz przecież 'bombardowanie strategiczne', strzelasz do celów których nie widzisz, więc okręty teoretycznie są załatwione...

Próbowałeś kiedyś strzelać metodą "Barrage fire"? I jak? Ustrzeliłeś coś?
Przecież istotą "Barrage fire" jest strzelanie "na wszelki wypadek"...

Jeśli pocisk potrafi być kierowany z dokładnością do 100, czy 300 metrów, to jaki "barrage fire"?
Zaporowy ogień przeciwlotniczy? Czym? S-300 czy Patriotami?

Zanim wystrzelisz rakietę do jakiegoś Miga będziesz wysyłał F-16, żeby ustalił dokładny obraz
przeciwnika?

No bez jaj!
Tytuł: Odp: Pomysł - Radary, Sonary itp
Wiadomość wysłana przez: Rudel w Październik 28, 2015, 06:03:56 PM
Nie zapominajmy o samolotach rozpoznawczych floty bazujących na ciężkich okrętach. Pierwsze radary nie były zbyt precyzyjne. Rozwiązanie nie jest złe dla czasów II wojny. To wstępny projekt, ale da się zastosować. Natomiast nowoczesne radary to jest problem, lecz może uda się go rozwiązać. Okręty nie walczą samotnie, a w zespołach zmieni się trochę taktyka ich użycia. Zaś umieszczenie nawet tak niedoskonałych radarów na niszczycielach pozwoli na może lepsze zabezpieczenie floty przed atakami lotniczymi i jednocześnie je utrudni (konieczność zapewnienia eskorty bo nawet AI pewnie wyśle myśliwce by taką wyprawę po jej wykryciu przechwycić). Ograniczenie zasięgu widzenia okrętów mimo, że spowoduje mniejsze rozeznanie taktyczne floty, ale otwiera nowe możliwości. Trałowce i niszczyciele mogą wykrywać miny i OP sonarem inne okręty nie. To troszkę poprawi warunki walki na morzu, ale ich nie uprości.
Tytuł: Odp: Pomysł - Radary, Sonary itp
Wiadomość wysłana przez: Waldzios w Październik 28, 2015, 07:33:44 PM
Cytat: Gustlik w Październik 28, 2015, 05:37:34 PM
Zanim wystrzelisz rakietę do jakiegoś Miga będziesz wysyłał F-16, żeby ustalił dokładny obraz
przeciwnika?

No bez jaj!
Rozwiązanie na pewno nie jest idealne, ale na mój gust lepsze od tego które mamy obecnie...

Teraz tez trzeba wysłać  F-16 żeby ustalił obraz przeciwnika, niby można stworzyć AWACS'a ale wystarczy parę heksów lasu by przestał działać..., nie mówiąc już o pogodzie...

Owszem, dobrze wiem ze temu pomysłowi daleko do ideału. Gdybym mógł napisać system widzenia od podstaw, nawet bym nie sugerował takiego prymitywizmu. Ale dobrze wiesz ze ani Luis an "wściekły tłum" na JP nie pozwoli zmienić zasad pochodzących z czasów PG. Nawet do naprawy klasy AT, nie zdołałem Luisa przekonać, "bo to kod z czasów PG"....

Jedyny sposób by dodać coś nowego, to wcisnąć to jako opcjonalny dodatek...

Poza tym, warto myśleć długoterminowo, kiedy moje "radary" już będą dodane, wtedy zawsze może się okazać ze potrzebują kilku ulepszeń, jak możliwość strzelania do celów 'semi-spoted'  >:D
Popatrz na kontenery, tez na początku miały być dość prostym systemem, a potem dostępne opcje się rozrosły...
Tytuł: Odp: Pomysł - Radary, Sonary itp
Wiadomość wysłana przez: Gustlik w Październik 28, 2015, 07:36:22 PM
CytatJedyny sposób by dodać coś nowego, to wcisnąć to jako opcjonalny dodatek...

No dobra, dobra...  :huh?
Tytuł: Odp: Pomysł - Radary, Sonary itp
Wiadomość wysłana przez: Rudel w Październik 29, 2015, 11:51:45 PM
Trochę myślałem o tej radarowej rewolucji i co mi się nasunęło to możliwość wykorzystania tego pomysłu u jednostek innych niż dedykowane im. Mam na myśli obserwatorów OPL czy podobne wynalazki np stacje nasłuchowe to czasy sprzed epoki radarowej. Dało by to zastosować się w kampaniach sprzed epoki radaru i do np Strażników Wybrzeża na Pacyfiku.
Tytuł: Odp: Pomysł - Radary, Sonary itp
Wiadomość wysłana przez: Gustlik w Październik 30, 2015, 01:21:07 AM
Tak, ale tylko wtedy, jeśli RZECZYWIŚCIE uda się wprowadzić widzenie tylko określonych celów.
Tytuł: Odp: Pomysł - Radary, Sonary itp
Wiadomość wysłana przez: Waldzios w Wrzesień 14, 2018, 04:50:43 PM
Właśnie odgrzebałem temat radarów na JP.

Wątek znajduje się tutaj: What if we can add more efile special attributes? (http://www.panzercentral.com/forum/viewtopic.php?f=132&t=52266&p=771430#p771383)

Przydałoby się parę obiektywnych głosów poparcia  >:D