Mam krótkie pytanie do mądrzejszych od siebie: czy da się zmodernizować pojazd, którym porusza się sztab? Póki co, nie umiem tego zrobić i nie wiem, czy się nie da, czy po prostu nie umiem :)
Da się jeżeli jest to przewidziane przez autora kampanii. Ja generalnie nigdy tego nie robiłem bo to darmozjady, a dbam o jednostki frontowe bardziej >:D
Cytat: Rudel w Kwiecień 06, 2016, 05:48:15 PM
Da się jeżeli jest to przewidziane przez autora kampanii. Ja generalnie nigdy tego nie robiłem bo to darmozjady, a dbam o jednostki frontowe bardziej >:D
Aha, no to dzięki za informację :)
Zwykle się nie da, ja jeszcze nie spotkałem, bo sztab jest nie do kupienia.
PS
To nie są darmozjady! To jedna z najcenniejszych jednostek w armii. Sprawdź prognozy walki, kiedy sztabu nie ma koło jednostki atakującej a następnie podejdź sztabem i sprawdź ponownie. Będziesz mile zaskoczony.
Sztab dodaje połowę swoich belek do belek jednostek sąsiadujących. Do tego często widzi na 4 pola - lepiej niż recon.
Ja sztab zawsze umieszczam w centrum zespołu artyleryjsko-przeciwlotniczego. Naprawdę się opłaca.
Cytat: Jaro w Kwiecień 06, 2016, 06:48:39 PM
Sztab dodaje połowę swoich belek do belek jednostek sąsiadujących.
Jestem całkiem pewien, że jednostki dowódcze dodają pełną wartość belek do ataku i obrony sąsiadujących jednostek...
Darmozjady bo poza moralnym wsparciem artylerii więcej zastosowań nie da się bezkarnie nimi wykonać, a korzystam z nich zawsze w optymalny sposób. Lepiej się sprawdzają jednostki z liderem CS.
Ostatnio rozmawiałem z kolegą....On nigdy nie wystawia ''sztabu'' do bitwy.....''po co mam go stracić przez jakiś przypadek :)''
Tak to krótko podsumował.
Wydaje mi się, że ochrona sztabu to jest wyzwanie i tak można to traktować ;D (choć przydała by się możliwość modernizacji przynajmniej transportu) :)
Cytat: Rudel w Kwiecień 06, 2016, 06:55:22 PM
Darmozjady bo poza moralnym wsparciem artylerii więcej zastosowań nie da się bezkarnie nimi wykonać, a korzystam z nich zawsze w optymalny sposób. Lepiej się sprawdzają jednostki z liderem CS.
Co do samego sztabu i jego użyteczności, najwięcej zależy od twórcy kampanii... Punkty stanów, tak samo jak doświadczenie, zalezą tylko od woli autora... Zamiast dwu-belkowego sztabu ze stanami 10/1, równie dobrze można przydzielić pięcio-belkowy ze stanami 10/10. Podobnie z transportem, sztabu nie kupujemy, nie jest więc ograniczony przez wagi TPT, autor może przydzielić sztabowi dowolny transport...
Ale to już oczywiście kwestia konkretnej kampanii...
Poza tym, jest jeszcze jedno proste rozwiązanie, jako "umowny" sztab można przydzielić praktycznie dowolną jednostkę, nadać jej nazwę 'HQ', przydzielić leadera 'Combat support' i gotowe..., mamy modernizowalną jednostkę o dużej użyteczności...
Cytat: Hansen w Kwiecień 15, 2016, 06:22:33 PM
Ostatnio rozmawiałem z kolegą....On nigdy nie wystawia ''sztabu'' do bitwy.....''po co mam go stracić przez jakiś przypadek :)''
Tak to krótko podsumował.
Niestety, nie bardzo można coś na to poradzić... Nawet wystawiając sztab z poziomu scenariusza i przydzielając mu właściwość MSU, nie da się powstrzymać gracza przed jego kreatywną ochroną, na przykład przed wycofaniem go i ukryciem głęboko na tyłach...
Cytat: Mario w Kwiecień 15, 2016, 07:23:41 PM
Wydaje mi się, że ochrona sztabu to jest wyzwanie i tak można to traktować ;D (choć przydała by się możliwość modernizacji przynajmniej transportu) :)
Modernizacja transportu wymagałaby wprowadzenia możliwości zakupu sztabu i samego transportu... Co jest kłopotliwe z kilku względów...
Po pierwsze, obecnie sztab i odpowiadające mu transporty są nie do kupienia, więc nie pochłaniają wag transportowych (albo używają wagi blokującej), wspomniany sztab wymagałby oddzielnej wagi transportowej, a to w niektórych nacjach może być problematyczne...
Po drugie, sztab kosztuje obecnie kilkanaście pp, po umożliwieniu zakupu trzeba by znacząco podnieść cenę, co poza kampaniami rankingowymi prowadziłoby do exploitów związanych ze sprzedażą przydzielonego sztabu...
Po trzecie, sztab z założenia ma być jednostką unikalną, więc możliwość zakupu nowego mijałaby się z celem...
Co jeszcze mi się nasuwa w związku ze sztabami. Generalnie gracz ma przydzielany sztab do swoich sił, a często mamy jako wsparcie jednostki aux w sile dywizji czasem nawet korpusu. Może wypracujmy jakieś zasady przydzielania sztabów zarówno dla śił aux jak i przeciwnika. Wsparta sztabem artyleria przeciwnika chroniona jeszcze plotką to twardy orzech do zgryzienia. Może warto nawet dodać sztab do kampanii morskich dla jednostek piechoty morskiej(nie dowodzili się sami przecież >:D). A zadanie likwidacji sztabu przeciwnika to też gratka ::) (likwidacja Żukowa czy Paulusa czy też Yamamoto ;) ). Myślę, że takie podejście może uatrakcyjnić nawet starsze i znane kampanie.
Jeżeli gram, i jest sztab, to nie wystawianie go,dla ochraniania itd. to zwykły kant... samego siebie. to jak wgrywanie 30 razy tury po zakończeniu , by mieć nagrodę itp. Każdy niech to sobie sam oceni. a co użycia: warto się zastanowić, czy czasem nie dać jednego -dwóch takich jednostek przeciwnikowi.
Jak dla mnie sztab jest bardzo fajnym urozmaiceniem i wykorzystuję go non stop jeśli jest. Oczywiście najlepiej jeśli ma transport potrafiący atakować, bo inaczej traci urok. Ogólnie jednostki z CS dają niezłego kopa sąsiadom i jeśli ma je przeciwnik to są u mnie na czele listy do zniszczenia.
CytatOstatnio rozmawiałem z kolegą....On nigdy nie wystawia ''sztabu'' do bitwy.....''po co mam go stracić przez jakiś przypadek
Nie, no oczywiście - przecież przed bitwą można wejść do Suite i podnieść sobie HA w 7TP do 25, a AA w P-11c do 30 - i zamiatamy...
Kurde, a ja mam wyrzuty sumienia jak czasem nie wytrzymam i sobie scenariusz podejrzę....
Cytat: Gustlik w Kwiecień 16, 2016, 11:51:33 AM
Nie, no oczywiście - przecież przed bitwą można wejść do Suite i podnieść sobie HA w 7TP do 25, a AA w P-11c do 30 - i zamiatamy...
Słabo, lepiej zamiast sztabu wystawić Chuck'a Norrisa wspartego Godzillą :P
Cytat: majerek w Kwiecień 16, 2016, 09:21:37 AMOczywiście najlepiej jeśli ma transport potrafiący atakować, bo inaczej traci urok.
O to to. Powinien mieć choćby symboliczny atak, żeby wykończyć jakąś słabą jednostkę i zdobyć doświadczenie.
Cytat: Ponury w Kwiecień 16, 2016, 01:13:18 PM
O to to. Powinien mieć choćby symboliczny atak, żeby wykończyć jakąś słabą jednostkę i zdobyć doświadczenie.
No nie, nie kombinujmy... Sztab celowo nie ma aktywnego ataku, więc obchodzenie tego transportem [W] jest trochę bezsensu...
Jeśli byłaby taka potrzeba, można dodać sztab z aktywnym atakiem...
Standardowo sztab nie ma aktywnego ataku (choć są wyjątki, np. Japonia), ale nic nie stoi na przeszkodzie by dodać wersje z alternatywną... Sztabu się nie kupuje, więc może istnieć nawet kilka równoległych wersji jeśli, jest taka potrzeba...
Ale jak już pisałem, to leży w gestii autora kampanii/scenariusza... Jeśli twórca kampanii zażyczy sobie "specjalny" sztab, czy "unikalny" transport dla sztabu, nie widzę przeszkód by dodać taką jednostkę...
Nie widzę jednak potrzeby wprowadzania odgórnych rozwiązań...
Tak sztab to sztab, a nie jacyś herosi ;D. Tak jak jest teraz jest ok.
Sztab, zwłaszca oznaczony jako MSU, postawiony blisko pierwszej linii świetnie zdobywa doświadczenie a dodatkowo udziela wsparcia i dużo widzi. AI lubi go atakować. Tylko taki sztab musi być 10/10 aby można było go uleczyć.
Testowane w Znaku Orła - w jednej bitwie belka więcej >:D bo się Sztukasy na niego uwzięły
Jaro, a daj do testów sztaby dywizji niemieckich nawet 5/5. Obadamy jak to wpłynie na walki.
Nie bardzo rozumiem. To trzeba dorzucić do konkretnej kampanii. Powiedz co chcesz grać, to Ci zmienię. Chyba, że znasz Suite to możesz sam.
Mogę też podesłać roboczy Znak Orła to zobaczysz polski sztab z warunkiem Msu w akcji
Ps
Sztab 10/10 wspiera tak samo jak 1/1 albo 5/1. Kwestia tylko przeżywalności i możliwości uzupełnienia po bitwie.
To liczebność sztabu nie ma wpływu na "jakość" wsparcia?
Sztab nie powinien walczyć. Dać mu np. 3 belki i tyle. I stan najlepiej 10/3, by można w razie czego uzupełnić po pechowym ataku wroga.
Cytat: Jaro w Kwiecień 16, 2016, 05:30:59 PM
Nie bardzo rozumiem. To trzeba dorzucić do konkretnej kampanii. Powiedz co chcesz grać, to Ci zmienię. Chyba, że znasz Suite to możesz sam.
Mogę też podesłać roboczy Znak Orła to zobaczysz polski sztab z warunkiem Msu w akcji
Ps
Sztab 10/10 wspiera tak samo jak 1/1 albo 5/1. Kwestia tylko przeżywalności i możliwości uzupełnienia po bitwie.
Ja sobie zawsze mogę zmienić i często tak robię ale mnie bardziej marynarka wojenna interesuje i jej zachowanie w scenariuszu. Miałem na myśli to, że jak modernizujesz "Znak Orła" to np dać niemieckim dywizjom sztaby o sile np 5/5 czy inne i nazwać je realnymi nazwami. Jednocześnie ocenić wpływ tych sztabów na rozgrywkę w Twojej ocenie bo jednak Ty to najszybciej wychwycisz. Ja sobie dodałem do scenariusza Boungaville samolot z Yamamoto ;) do zestrzelenia. Przy testach troszkę namieszał bo go ganiać musiałem po całej mapie, AI nie chciało go wysadzić na lotnisku ;D
Cytat: Waldzios w Kwiecień 16, 2016, 02:15:11 PMNo nie, nie kombinujmy... Sztab celowo nie ma aktywnego ataku, więc obchodzenie tego transportem [W] jest trochę bezsensu...
Jeśli byłaby taka potrzeba, można dodać sztab z aktywnym atakiem...
Standardowo sztab nie ma aktywnego ataku (choć są wyjątki, np. Japonia), ale nic nie stoi na przeszkodzie by dodać wersje z alternatywną... Sztabu się nie kupuje, więc może istnieć nawet kilka równoległych wersji jeśli, jest taka potrzeba...
O właśnie. Gram teraz przeciwko Japonii i tam sztab normalnie walczy :) Nawet parę razy się dziwiłem, bo niby sztab, a jednak do mnie strzela :)
Cytat: Rudel w Kwiecień 16, 2016, 07:47:07 PM
Miałem na myśli to, że jak modernizujesz "Znak Orła" to np dać niemieckim dywizjom sztaby o sile np 5/5 czy inne i nazwać je realnymi nazwami. Jednocześnie ocenić wpływ tych sztabów na rozgrywkę w Twojej ocenie bo jednak Ty to najszybciej wychwycisz.
We wszystkich wrześniowych jest sztab a nawet dwa a dalej w Afryce też zwykle jest sztab. Są nazwane jako sztaby właściwej dywizji.
A jaki wpływ...? Zdecydowany. Nie cierpię jako atakujący, gdy obrońcy mają sztab. Widzi na 4 pola a to oznacza, że moje jednostki pierwszej linii, aby nie być widziane i ostrzelane przez wrogą artylerię muszą być 4 pola od pierwszej linii obrońców. Artyleria będącą z tyłu musi mieć w tym przypadku zasięg 5 pól a to już jest coś - szczególnie na początku wojny.
Recon, aby rozpoznać miasto musi podjechać na 2 pola od miasta i następnie wycofać się. To oznacza minimalny zasięg ruchu 5 ale powinien być 7 aby rekon znalazł się w bezpiecznym miejscu.
Jednostki wsparte sztabem bronią się dużo lepiej i zdecydowanie ciężej jest je zniszczyć.
Obie powyższe cechy (zasięg wzroku i wzmocnienie obrony) stawiają sztab na jednym z pierwszych miejsc do likwidacji. Ale to nie jest bułka z masłem i moja artyleria zamiast zmiękczać obronę musi likwidować sztab. Często są to nawet dwie tury opóźnienia.
Jeśli udało mi się wytropić i zlikwidować wrogą artylerię zostawiam ich w spokoju - tak jest szybciej.
Sam też zaobserwowałem, jak moje sztaby walczą nawet bezpośrednio atakowane w pierwszej linii. Są trudni do ubicia a wsparci artylerią przyczyniają się do masakry atakujących oddziałów. Grałem dwa takie scenariusze, gdzie piechota się kurczyła i aby osłonić artylerię sztab był na pierwszej linii. Przeżył kilka tur ataków pojedynczych jednostek.
Nie chciałbym tu przecenić sztabu ale mam jak najlepsze zdanie o tej jednostce. Zawsze ustawiam tak artylerię, aby sztab mógł wesprzeć jak największą ilość atakujących dział. To się opłaca.
Tak ja podobnie oceniam sztab. Grając dużo w efil LXF nauczyłem się walczyć ze sztabami przeciwnika. Inna sprawa. że Golothin daje sztaby nawet pułkom czasem o sile 2/2. Co dziwacznie czasem wygląda bo w pewnym momencie walczysz z samymi sztabami >:D. Sztaby japońskie ze zdolnością do walki to makabra jak maja wsparcie artylerii, lecz to jest realne bo tak walczyli Japończycy. Dlatego pisałem o jakimś usystematyzowaniu zasad przydzielania sztabów u nas na poziomie dywizji nie zaś jak u LXF mniejszym jednostkom. Choć logika podpowiada, że np niemiecka grupa bojowa powinna mieć sztab może nie o sile 10/10, a o sile 5/5.
w jaki sposób modernizuje sie jednostki chcialbym ople4x4 zamienic na transportery w trakcie kampani. Gram teraz w50 Gus open wers. 6.8.4.
Dowolną jednostkę można zmodernizować przed rozpoczęciem scenariusza, przed ich rozmieszczeniem na mapie. Wystarczy wybrać taką jednostkę i kliknąć w menu po prawej stronie przycisk"Unowocześnij jednostkę". Wtedy mamy dostęp do całego spektrum zmian jakich możemy dokonać na danej jednostce od jej przezbrojenia po zmianę transportu do niej przypisanego.
niestety albo cos kasztanie albo nie potrafie zaznaczyc oddzialu lecz ikona upgrade unit jest nieaktywna
Jednostki unowocześniasz w ekranie kwatery głównej, po zakończonym scenariuszu, na początku kolejnego:
(https://opengeneral.pl/waldzios/og_upgrade_button.jpg) (https://opengeneral.pl/waldzios/og_upgrade_button.jpg)
Cytat: 1Jacek1 w Maj 08, 2016, 05:12:59 PM
niestety albo cos kasztanie albo nie potrafie zaznaczyc oddzialu lecz ikona upgrade unit jest nieaktywna
Może masz za mało prestiżu na wybrane ulepszenie.
Podepnę się pod pytanie, bo mierzę się z nieco zbliżona sytuacją. Mam w swym składzie kilka jednostek artylerii, która na obecnym etapie gry nie jest już oferowana do zakupu. Nie wymieniałem tych armat, bo oferowały dobry zasięg ostrzału kosztem nieco słabszych parametrów, co było świetne do niszczenia gniazd wrogiej artylerii. Tak więc zostały ze swoimi konnymi transportami i front się powiększył, dodatkowo doszedł trudny teren i artyleria zamula gdzieś z tyłu i dociera na miejsce akcji pod sam koniec wyznaczonego czasu. Czy da się w jakiś sposób dodawać do takich jednostek bardziej mobilny środek transportu? Opcjach upgradu mogę tylko wymienić całą jednostkę na "aktualniejszą", tylko taka wymiana potrafi mocno nadwyrężyć budżet na pancerną pięść czy lotnictwo. Z góry dzięki za wasze cenne wskazówki :)
W klasie piechoty istnieje taka opcja. "Starsza" (nieaktualna) piechota wyświetla się nadal w oknie upgrade'u,
tylko po to, żeby można jej było wymienić transport. Szczerze mówiąc - nie sprawdzałem, czy w artylerii
też tak jest....
PS - chyba, że to konkretne działo NIE MA innego transportu, jak tylko konny - no to gorzej....
Sprawdzałem, ale we wcześniejszych scenariuszach dla tych jednostek mogłem wybrać transport od zaprzęgu po halftracka. Teraz jedynie zostałem z wymiana całej jednostki :/
A może napisz konkretnie, jaka kampania, jaka jednostka to będzie można sprawdzić, a tak to tylko gdybanie ..
Dużo łatwiej rozmawia się o konkretach.
Np. dwie w które gram obecnie.
- Znak Orła / ogn_gus. Jestem w Afryce i mam dwie armaty Wz29 (jeszcze z Polski). Dowódca +1 zasięg, ale transport zaprzęg. W Polsce była możliwość kupna ciągnika, ale koszt znaczny...
- Sturmbrigade Bistroff / OpenAK. Misja 11 w Afryce. Trzy jednostki moździerzy 10cm. Wszystko na zaprzęgach i jedyna opcja to: śmietnik albo wymiana moździerzy na armaty :/
Cytat: Sorkvild w Maj 30, 2016, 11:40:46 PM
- Znak Orła / ogn_gus. Jestem w Afryce i mam dwie armaty Wz29 (jeszcze z Polski). Dowódca +1 zasięg, ale transport zaprzęg. W Polsce była możliwość kupna ciągnika, ale koszt znaczny...
Po opuszczeniu polski sprzęt wrześniowy nie jest dostępny, więc wymiana na ciągnik z 39 jest niemożliwa. Niestety czeka Cię wymiana całej armaty. Niestety wagi transportu dla tej armaty są inne niż dla armat dostępnych w Afryce i we Francji, co uniemożliwia podmianę samego transportu. Z tego co pamiętam w ścieżce afrykańskiej później będzie dostępny odpowiednik tej armaty jeśli chodzi o zasięg. W ścieżce francuskiej nie ma armaty o takim zasięgi aż do Normandii. Dalej nie wiem, bo nie grałem.
PS
Przeterminowana artyleria, tak jak piechota pokazuje się w oknie uaktualnienia.
Cytat: Jaro w Kwiecień 06, 2016, 06:48:39 PM
Zwykle się nie da, ja jeszcze nie spotkałem, bo sztab jest nie do kupienia.
PS
To nie są darmozjady! To jedna z najcenniejszych jednostek w armii. Sprawdź prognozy walki, kiedy sztabu nie ma koło jednostki atakującej a następnie podejdź sztabem i sprawdź ponownie. Będziesz mile zaskoczony.
Sztab dodaje połowę swoich belek do belek jednostek sąsiadujących. Do tego często widzi na 4 pola - lepiej niż recon.
Ja sztab zawsze umieszczam w centrum zespołu artyleryjsko-przeciwlotniczego. Naprawdę się opłaca.
Da się zmienić transport Sztabu,na jaki chcemy....ale oczywiście ''nielegalnie'',czyli nie zgodnie z zasadami gry.
Wchodzimy w Suita,wybieramy kampanię,następnie klikamy pierwszy scenariusz i Unit Settings View...piąty ''kwadracik'' od prawej strony,następnie na liście wyszukujemy sztab i klikamy na niego dwukrotnie.
Ukaże nam się okno jednostki....klikamy Trans,jest po lewej stronie,następnie odchaczamy Matching Weight......a potem hulaj dusza :D
Zmieniamy klasę jednostek i wybieramy sobie co chcemy.
BTW. Eksperymentowałem ostatnio w temacie ulepszania jednostek, i odkryłem potencjalny sposób na umożliwienie ulepszania transportu (organicznego) jednostek sztabu,
Trick polega na tym, że zamiast wyłączyć możliwość zakupu sztabu (obecne rozwiązanie), można ustalić nieosiągalną datę dostępności (na przykład rok 2100). Taka jednostka nie była by możliwa do zakupu, ale zachowałaby możliwość ulepszania transportu organicznego.
Podstawowa wada takiego rozwiązanie wynika z ograniczonego zasobu wag transportowych.
Opisany wyżej sztab musiałby korzystać z istniejących wag transportowych. W efekcie wybór transportu byłby ograniczony do ogólnie dostępnych transportów. To by niestety wykluczało bezpośredni dostęp do specjalistycznych pojazdów sztabowych.
Z powyższego powodu nie zastosuje tego rozwiązania masowo.
Ale gdyby ktoś potrzebował tego typu sztabu w nowo-tworzonej kampanii, to teoretycznie taka możliwość istnieje.