Kampania D08 "Starcie Imperiów"http://www.opengeneral.pl/kampanie_vii.html (http://www.opengeneral.pl/kampanie_vii.html)
No i urodziła się nowa, ale jakże inna kampania, konwersja z PeG.
Kampania tylko i wyłącznie floty i lotnictwa (jako core). W kilku bitwach występują pojedyncze jednostki lądowe.
Krótka i dynamiczna, ale krew leje się, że ho ho ... bo jak ma być inaczej kiedy stają naprzeciw siebie dwie floty składające się z dziesiątek okrętów, samolotów i śmigłowców. Sieczka ...
Jakie są moje wrażenia ...
Sądziłem, że będzie gorzej, że nie da się grać, ale jak się pamięta o kilku regułach to chyba nawet nie najgorzej mi ta konwersja wyszła (a raczej kampania oparta na oryginalnym pomyśle ...).
Po pierwsze nie płaczemy po stratach bo one są i będą. I kasa na odtworzenia także i to tak skonstruowana, aby się mocno skalowała (jak gramy na wyższych %), czyli otrzymujemy ją w trakcie bitwy, co też nie raz mi uratowało skórę, bo dokupywałem śmigłowce lub myśliwce, aby wykończyć jakąś pozostałość wroga.
Śmigłowców to traciłem kilkanaście w każdej bitwie. Robiły albo za wabia na myśliwce, albo jako cel dla wrogich rakiet plot.
Z drugiej strony były niezastąpione w walce z okrętami podwodnymi ... bez nich nie dałoby rady wygrać bitew ...
O czym pamiętamy ... na początek szukamy "po trupach" oczu wroga i je wydrapujemy ... jak nas nie widzi to o to nam właśnie chodzi ... trzeba pamiętać, że taki P3 Orion "widzi" na 10 hexów (nawiasem mówiąc wspaniała broń na morzu).
Po drugie mamy przewagę zasięgu i trzeba to maksymalnie wykorzystywać, strzelać do tych okrętów do których możemy to zrobić bezkarnie, tak samo z lotnictwem ... do czasu gdy możemy korzystać z lotnictwa lądowego, to mamy kilka samolotów (albo jak zakupimy/wymienimy) to i więcej z przewagą zasięgu.
Okręty podwodne wroga albo trzymam na dystans, albo likwidujemy z całą bezwzględnością. A jak już zauważymy OP z rakietami Harpoon to wykańczamy go wszystkim co się da ... z drugiej strony nasze OP z ta bronią mają zwalczać te okręty wroga które zagrażają naszej flocie.
Naszych samolotów nie oszczędzamy, im szybciej wyeliminujemy wrogie lotnictwo tym szybciej będziemy panowali nad wydarzeniami i byli w stanie trzymać się z dala od przeciwnika o ile bitwa na to pozwala.
I to chyba na tyle ...
PS.
Do ostatniej bitwy, nie dokupując żadnych okrętów dotarłem z 17 okrętami, warunkiem jest wyprowadzenie 10 szt. do EHex'a.
Mi się udało doprowadzić tam 11 szt. i to kilka ze stanami 3-5, więc lekko nie było. To może pokazać jak z bitwy na bitwę jednak maleją nasze zasoby, ale nie trzeba rwać włosów z głowy ... da się wygrać pomimo dużych strat.
W każdym bądź razie kampania bardzo dobra do poznania i testów jak wykorzystywać nowoczesne okręty w zmasowanej walce. Powodzenia ...
Kampania wymaga co najmniej efile OpenGus 7.1.9
Przebieg kampanii:Campaign: D08_ceo * D08 CLASH OF THE EMPIRES v.4.0
File Scenario Date BV V TV L Map
0 D08_COE01.xscn Deep Ocean May 7, 2010 1 1 1 Ls 112.jpg
1 D08_COE02.xscn Deep Ocean II Aug 12, 2010 2 2 2 Ls 112.jpg
2 D08_COE03.xscn Retaliation for Midway Sep 13, 2010 3 3 3 Ls 103.jpg
3 D08_COE04.xscn Retreat in Fight - Marcus Isl. Sep 29, 2010 4 4 4 Ls 500.jpg
4 D08_COE05.xscn In the Trap at Palikir May 7, 2010 5 5 5 Ls 501.jpg
5 D08_COE06.xscn Long Way Home Oct 12, 2010 Win Win Win Ls 112.jpg
ScenFile ScenTitle P1.Units P1.Army P2.Stance P2.Units P2.Army
0 D08_COE01.xscn Deep Ocean 52 91956 Aggressive 45 73506
1 D08_COE02.xscn Deep Ocean II 2 348 Aggressive 57 89688
2 D08_COE03.xscn Retaliation for Midway 18 17390 Aggressive 98 138971
3 D08_COE04.xscn Retreat in Fight - Marcus Isl. 0 0 Aggressive 99 103632
4 D08_COE05.xscn In the Trap at Palikir 2 2052 Aggressive 61 82440
5 D08_COE06.xscn Long Way Home 0 0 Aggressive 47 76416
Mała uwaga techniczna, dotycząca wszystkich "współczesnych" kampanii.
IMHO powinieneś zwiększyć współczynnik $flak_range dla kampanii morskich.
Współczesne samoloty mają nawet 3 heksy zasięgu, więc niszczyciel z domyślnym ustawieniem (flak_range = 2) nie będzie w wystarczającym stopniu spełniał roli przeciwlotniczej.
Wystarczy dodać linie 'flak_range = 5' (sugerowana wartość) w pliku cfg kampanii.
Może masz i rację, ale ...
tak naprawdę nie chce mi się teraz testować ponownie tej kampanii ze zmienionym ogniem plot niszczycieli.
A nie wiadomo jak to wpłynie na rozgrywkę.
Teoretycznie to raczej może utrudnić grę człowiekowi (a tego już raczej bym nie chciał), a nie na odwrót, bo:
- może zwiększenie tego zasięgu jest potrzebne, ale jak okrętów jest kilka, a jak jest kilkadziesiąt to jest to już dyskusyjne
- bombowce i helikoptery po obu stronach raczej mają zasięg nie większy niż 2, więc aktualny zasięg pozwala się w miarę skutecznie bronić okrętom
- myśliwce, które mają większy zasięg, (oprócz Amerykańskich F-18) mają słaby atak na okręty więc i tak nie robią okrętom dużej krzywdy
- nasze samoloty naprawdę mają co robić w powietrzu przez większą część danej bitwy i dopiero pod koniec mają czas
aby ew. kąsać okręty, dopiero wówczas ten zwiększony zasięg by się AI przydał, ale często jest to końcówka także walk na morzu i samoloty nie muszą się już tak wykazywać
Tak wiec, przy nowej kampanii spróbuję z nowymi ustawieniami, a z tą poczekam aż może ktoś będzie miał ochotę potestować ... a jak zapewne to nie nastąpi, to kiedyś jak najdzie mi ochota zagrać w tą kampanię, to spróbuję z poszerzonym zasięgiem ognia plot. i wówczas zobaczę czy zmieniać na stałe czy nie.
Natomiast ja mam jeszcze jeden zgryz w tej kampanii, którego trochę nie rozumiem, ale i jakoś szczególnie go nie testowałem, piszę z pamięci ... otóż, w drugiej bitwie przydzieliłem graczowi statek zaopatrzeniowy, uznając że może się on przydać, że przy intensywnych walkach, może być potrzeba uzupełnienia amunicji w okrętach.
W tej bitwie nie było potrzeby z tego korzystać (zresztą okazało się, że w ogóle nie miałem takiej potrzeby, ale statek został), ale w następnej, pod koniec stwierdziłem, że to wypróbuję ... i nic z tego, okręt postawiony obok, ani nie został uzupełniony automatycznie, ani nie dawał możliwości, aby zrobić to ręcznie. Więc albo coś zrobiłem nie tak, albo ta funkcja nie działa.
Zresztą podobnie z funkcją SupplyAirUnits okrętów, uważałem że to działa tak jak dawne lotniskowce, samolot nad taką jednostką uzyskuje uzupełnienia - spróbowałem z samolotem lądowym nad okrętem LCS i nic tego ... więc także nie wiem jak to ma działać.
A i jest kolejna rzecz, okręty rozminowujące ... ja po próbach jak widać dodałem im mnóstwo nowych dodatków/funkcji.
Uważam że one bezwzględnie powinny mieć domyślnie ruch fazowy, bo bez tego dają zbyt mały uzysk w porównaniu z pokonywaniem pola minowego przez zwykłe okręty. Najfajniej by było jakby mogły rozminowywać kilka min ruchem fazowym (kończy to albo nieudana próba rozminowania, albo wyczerpanie pkt. ruchu), ale z ruchem fazowym to chociaż od razu jedna minę rozbroją: podpłynięcie, wejście na minę i rozminowanie. A teraz (bez ruchu fazowego) to zajmuje im to aż dwie tury (zysk jednej tury dla przejścia miny przez każdy inny okręt).
Takie okręty byłby niezbędne dla ew. pokonania pola minowego z składającego się z wielu warstw. I wówczas taki scenariusz miałby sens, bo tak jak jest teraz to jest to zbyt uciążliwe dla gracza jak mi się wydaje ...
Cytat: kowdar w Grudzień 15, 2019, 07:50:43 PM
- bombowce i helikoptery po obu stronach raczej mają zasięg nie większy niż 2, więc aktualny zasięg pozwala się w miarę skutecznie bronić okrętom
Okręty indywidualnie na pewno bronią się bez problemu, i to na maksymalnym zasięgu.
Chodzi bardziej o obronę sąsiadów i eskortowanie ważnych celów.
Niszczyciel nie obroni lotniskowca atakowanego z 2 heksów, jeśli jego zasięg obrony plot wynosi tylko 2 heksy (potrzebuje przynajmniej 3 heksów zasięgu).
W okresie WW2 niszczyciel chroni wszystko w promieniu 2 heksów. Aby to samą skuteczność uzyskać w epoce 2-heksowych samolotów, potrzebuje przynajmniej 4 heksy flak range.
Cytat: kowdar w Grudzień 15, 2019, 07:50:43 PM
Natomiast ja mam jeszcze jeden zgryz w tej kampanii, którego trochę nie rozumiem, ale i jakoś szczególnie go nie testowałem, piszę z pamięci ... otóż, w drugiej bitwie przydzieliłem graczowi statek zaopatrzeniowy, uznając że może się on przydać, że przy intensywnych walkach, może być potrzeba uzupełnienia amunicji w okrętach.
W tej bitwie nie było potrzeby z tego korzystać (zresztą okazało się, że w ogóle nie miałem takiej potrzeby, ale statek został), ale w następnej, pod koniec stwierdziłem, że to wypróbuję ... i nic z tego, okręt postawiony obok, ani nie został uzupełniony automatycznie, ani nie dawał możliwości, aby zrobić to ręcznie. Więc albo coś zrobiłem nie tak, albo ta funkcja nie działa.
Statek zaopatrzeniowy nie ma sam z siebie żadnej funkcjonalności. Stanowi tylko szablon.
Funkcje zaopatrzenia można dodać jednostce wyłącznie na poziomie scenariusza (funkcja 'Can supply units on ZOC').
Funkcjonalność nie przechodzi do kolejnej misji.
Cytat: kowdar w Grudzień 15, 2019, 07:50:43 PM
Zresztą podobnie z funkcją SupplyAirUnits okrętów, uważałem że to działa tak jak dawne lotniskowce, samolot nad taką jednostką uzyskuje uzupełnienia - spróbowałem z samolotem lądowym nad okrętem LCS i nic tego ... więc także nie wiem jak to ma działać.
Tak działało (i teoretycznie nadal działa) w przypadku klasycznych lotniskowców (bez kontenerów).
W przypadku jednostek kontenerowych ta funkcja działa tylko w hangarze, i tylko na jednostki ze zgodnymi wagami kontenerowymi.
Cytat: kowdar w Grudzień 15, 2019, 07:50:43 PM
A i jest kolejna rzecz, okręty rozminowujące ... ja po próbach jak widać dodałem im mnóstwo nowych dodatków/funkcji.
Uważam że one bezwzględnie powinny mieć domyślnie ruch fazowy, bo bez tego dają zbyt mały uzysk w porównaniu z pokonywaniem pola minowego przez zwykłe okręty.
Tak działają generyczne okręty rozminowujące z okresu WW2. Nie grzebałem generalnie w tych starszych jednostkach.
Współczesnym rozminowującym starałem się dodawać ruch fazowy.
Przy najbliższej okazji, dodam trochę współczesnej drobnicy do 'All countries'.
No i wszystko jasne ... nie ma to jak mieć fachowca na forum :)
Dziękuję za info.
Z tą ochroną lotniskowców to masz rację. W piątej bitwie, nierozważnie zostawiłem lotniskowiec z Zumwalt'em obok w moim VH, a AI jak nie miał celów to leci nad VH, no i wykrył mi lotniskowiec i zaczął go atakować, aż go zatopił. Wykorzystać do tego musiał 8 czy nawet więcej samolotów, a Zumwalt wystrzelił jeden czy dwa razy ... chwilę potem doszedłem do wniosku, że to może nawet dobrze, bo dzięki temu nie zaatakował tym samolotami moich i wymyśliłem, że ta utrata lotniskowca to może mi nawet na dobre ostatecznie wyszła ...
Jak będziesz działał na tej drobnicy to wydaje mi się, że do zaopatrywania to najbardziej pasowałaby statek nazwany "Amunition Ship" E:6511, ale aby można byłoby mu przypisać cechę zaopatrywania (na jedną bitwę jak widzę) to musiałby być przeniesiony do NTP albo FRT z tego co pisze w Suite.
I opisze jeszcze jedno fajne wydarzenie z testów tej kampanii, które mnie ucieszyło/rozbawiło i było całkiem przyjemnym i radosnym doznaniem :)
Mamy EA-18G z cechą "ucieczki przed walką". No i mi AI uparł się, aby go zestrzelić (ogólnie mam wrażenie, że jak AI ma wiele celów do wyboru to wybiera te najdroższe, i czasami podstawienie mu do ostrzału droższej jednostki może nam ocalić tą która jest zagrożona ..). I atakował mi go 4 razy, a ten (co mi się oczywiście bardzo podobało :) ) za każdym razem uciekał. W kolejnej bitwie tak samo się zaczęło, już myślałem, że jest niezniszczalny, ale tylko dwa razy uciekł, a potem dwa ataki i stracił "życie". Ale te ucieczki strasznie cieszyły jak się to oglądało :)
Cytat: kowdar w Grudzień 15, 2019, 08:53:55 PM
Jak będziesz działał na tej drobnicy to wydaje mi się, że do zaopatrywania to najbardziej pasowałaby statek nazwany "Amunition Ship" E:6511, ale aby można byłoby mu przypisać cechę zaopatrywania (na jedną bitwę jak widzę) to musiałby być przeniesiony do NTP albo FRT z tego co pisze w Suite.
Już kiedyś o tym pisałem. Ograniczenie do NTP albo FRT wynikało z jakiś dziwnych założeń.
Wystarczy użyć prostego tricku. Kupujesz dowolny NTP lub FRT, przydzielasz cechę 'Can supply units on ZOC' i ulepszasz do "Amunition Ship". Działa bezproblemowo (E:6511 wykorzystałem w kampanii H04), i unikamy okrętów w dziwnych klasach.
Ano tak, przypomniałem sobie, że pisałeś, ale skleroza to ludzka rzecz :)
Więc OK, niech zostanie jak jest, a ja już chyba teraz będę o tym pamiętał :)