Forum OpenGeneral

Open General => Instalacja, zasoby, narzędzia, zagadnienia techniczne => Wątek zaczęty przez: Jaro Luty 09, 2016, 07:17:03



Tytuł: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Jaro Luty 09, 2016, 07:17:03
Polska taczanka ma półgąsienicowy typ ruchu. Czy nie powinna mieć terenowy, tak jak kawaleria?


Tytuł: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Waldzios Luty 09, 2016, 07:44:23
Polska taczanka ma półgąsienicowy typ ruchu. Czy nie powinna mieć terenowy, tak jak kawaleria?
Ta kwestia jest dość skomplikowana i zagmatwana.
Generalnie kawaleria ma w efilu ruch 'all terrain', ale to prawdopodobnie wynika głównie ze starej mechaniki gdzie piechota bez transportu domyślnie dostawała ruch 'all terrain' (wyłączony transport organiczny)..., więc jest to rodzaj zaszłości...

Trzeba zwrócić uwagę ze ruch 'all terrain' (wbrew nazwie) jest dość kiepski, tylko 'wheeled' ma gorsze statystki...
Dla porównania wozy konne dostają ruch 'leg', który ma najlepsze statystyki w grze...
W efekcie prowadzi to do skrajnych sytuacji, gdzie wóz konny holujący działo, lepiej sprawuje się w terenie niż kawaleria...

Pytanie jaki tryb ruchu powinna mieć taczanka, z jednej strony to dwuosiowy wóz (często na drewnianych kołach)  co sugeruje ruch 'wheeled', z drugiej zaprzęg konny czyli ruch 'leg', ewentualnie jako całość jednostka "kawaleryjska" czyli ruch 'all terrain'...

Każdy wariant będzie zły, z 'wheeled' lub 'all terrain' będzie wolniejsza od km'u holowanego (przez konie), z  'leg' będzie szybsza od kawalerii...

Myślę ze najpierw trzeba by przedyskutować (najlepiej w oddzielnym wątku) kwestie "transportu konnego"....


Tytuł: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Jaro Luty 09, 2016, 07:57:21
Widzę, że sprawa jest dość skomplikowana. Lepiej teraz nie ruszać aż do zakończenia otwartych "projektów" zmian w efilu.
Tak przy okazji to jeszcze należało by zrewidować statystyki dla poszczególnych typów ruchu. Tyle, że to może mocno wpłynąć na kampanie i przyzwyczajenia graczy.

W takim razie do później  >:D


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Luty 10, 2016, 09:54:59
Przydałoby się jeszcze dowiedzieć co z tym ruchem "amphibious" - jak porządkować ruch, to kompleksowo. No ale mój pomysł leży na OGTF od pół roku bez reakcji.


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Mario Luty 10, 2016, 10:02:35
O tak-masz rację- to też jest istotna informacja (niestety dalej zajmują się pierdołami >:()


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Waldzios Maj 13, 2016, 07:26:02
Odgrzebuje temat...

W mojej opinii, obecna kawaleria to takie trochę uniwersalne cudactwo...;
Po pierwsze,  to praktycznie 'Recon', czyli 3 punkty wzroku i ruch fazowy..., po drugie, kombajn do min (dzięki ruchowi fazowemu rozbraja miny w tej samej turze)..., po trzecie, w odpowiednim terenie zabójca czołgów i bunkrów (używa 'close combat' na pełnym zasięgu ruchu)...
Osobiście uważam, że efil nie powinien powielać mitu o szarży kawalerii na czołgi ;), szczególnie, że w obecnym wariancie jest to szarża zwykle udana (we właściwym terenie)...;

Jedyną praktyczną wadą obecnej kawalerii jest ruch 'all terrain', który sprawia, że kawaleria w terenie potrafi być wolniejsza od wozu konnego (obecnie ruch 'leg')...;


Już jakiś czas temu Gustlik wspominał o rozdzieleniu jednostki kawalerii, na jednostkę piechoty i transport konny...
Pomysł brzmi sensownie, ma spore uzasadnienie historyczne i nie jest specjalnie problematyczny do realizacji...;

Generalnie przychylam się ku temu pomysłowi...;
Kłopoty zaczynają się  przy określeniu funkcjonalności nowej jednostki...(szczególnie w porównaniu do starej);

Podstawowe pytanie brzmi, czy po ewentualnych zmianach, cechy i parametry kawalerii powinny kierować się w kierunku grywalności (zapewnienie kawalerii interesujących cech podnoszących użyteczność), czy bardziej w kierunku realizmu (zwykła piechota używająca koni jako transportu)...?;

Oba warianty zakładają konie kawaleryjskie jako transport;

W wariancie realistycznym, byłaby to po prostu zwykła piechota, dysponująca transportem konnym..., żadnych fajerwerków...;
transport podnosił by inicjatywę, byłby uzbrojony i pozwalał na atak po ruchu (ale już bez 'close combat'), tylko tyle;

W wariancie grywalnym, można rozważyć dodanie jednostce specjalnych cech,  na przykład 'Dismount after move'(opuszcza transport po ruchu), czy 'Partisan'(unika pułapek)...; generalnie sztuczek mających na celu zwiększenie użyteczności...;


Szczegóły można ustalić później, najbardziej interesuje mnie wasza opinia na temat generalnego kierunku...;
Co o tym myślicie...?


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: connor71 Maj 13, 2016, 07:54:38
Odgrzebuje temat...

W wariancie realistycznym, byłaby to po prostu zwykła piechota, dysponująca transportem konnym..., żadnych fajerwerków...;
transport podnosił by inicjatywę, byłby uzbrojony i pozwalał na atak po ruchu (ale już bez 'close combat'), tylko tyle;
Wg mojej opinii, to poszedłbym w realizm. Skoro motocyklistów rozdzieliliśmy na piechotę i transport, to kawalerię również. No chyba, że byłaby to kawaleria z I wojny światowej lub wcześniejsza.


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Maj 13, 2016, 10:07:12
Cytuj
W wariancie realistycznym, byłaby to po prostu zwykła piechota, dysponująca transportem konnym...,

Zaraz zaraz - ale przecież piechota od początku ma transport konny... Z tym, że w formie wozów. Ten transport "konny" kawalerii, to musiałby być inny "konny", niż klasyczny "konny" realizowany wozami.

Ja proponowałbym zatem coś takiego
- kawaleria jest jednostką, której transport konny jest szybszy niż ten na wozach (5 heksów zamiast 4)
- kawaleria może atakować z koni z SA równym pieszemu - ale bez HA.
- jeśli to by się nie podobało, to może faktycznie wysiadanie (zsiadanie) - po ruchu
- szkoda mi tylko ruchu fazowego, tego "odskoku" po szarży, ale może zastosować "exploit succes"? Daje podobną możliwość, a nie zmienia jednostki w recon...


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: sympatyk Maj 13, 2016, 10:23:39
Odgrzebuje temat...
...
Podstawowe pytanie brzmi, czy po ewentualnych zmianach, cechy i parametry kawalerii powinny kierować się w kierunku grywalności (zapewnienie kawalerii interesujących cech podnoszących użyteczność), czy bardziej w kierunku realizmu (zwykła piechota używająca koni jako transportu)...?;

W wariancie grywalnym, można rozważyć użycie specjalnych cech,  na przykład 'Dismount after move'(opuszcza transport po ruchu), czy 'Partisan'(unika pułapek)...; generalnie sztuczek mających na celu zwiększenie użyteczności...;

W wariancie realistycznym, byłaby to po prostu zwykła piechota, dysponująca transportem konnym..., żadnych fajerwerków...;
transport podnosił by inicjatywę, byłby uzbrojony i pozwalał na atak po ruchu (ale już bez 'close combat'), tylko tyle;

Szczegóły można ustalić później, najbardziej interesuje mnie wasza opinia na temat generalnego kierunku...;
Co o tym myślicie...?


Tak, jestem za wariantem realistycznym ? piechota na koniach jako transort.
Tak powinno być w nowoczesnym efilu.

Jednak zapytam się ? Czy robisz Jarkowi na złość? - wiesz że dostosowuje Znak Orła  ..
Już zacznał dwa razy od początku ze względu na zmiany efila (choćby ckm)
Zmiana w kawalerii ma bardzo duże znaczenie w starych kampaniach

Dlaczego nie zrobicie tak, jak już to było praktykowane ? stare kampanie zostają + efil przed zmianami , powiedzmy z tamtego roku, ustalona wersja i już.
Wszystkie wyższe numery efila są dostosowane do już nowych kampanii ... 
 ...  To tylko moje zdanie ..


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Waldzios Maj 13, 2016, 10:25:24
Zaraz zaraz - ale przecież piechota od początku ma transport konny... Z tym, że w formie wozów. Ten transport "konny" kawalerii, to musiałby być inny "konny", niż klasyczny "konny" realizowany wozami.
Oczywiście, chodzi o specjalny transport "kawaleryjski", prawdopodobnie z ikoną dzisiejszej kawalerii; uznałem że to jest domyślne...;

Ja proponowałbym zatem coś takiego
- kawaleria jest jednostką, której transport konny jest szybszy niż ten na wozach (5 heksów zamiast 4)
To też jest raczej oczywiste...;

- kawaleria może atakować z koni z SA równym pieszemu - ale bez HA.
Pamiętaj, że transport jako taki nie jest piechotą, więc nawet bez zmniejszenia statystyk ma w znacznym stopniu ograniczoną skuteczność...; przede wszystkim nie korzysta z efektu 'close combat', więc ma znikomą efektywność przeciwko czołgom i bunkrom niezależnie od parametrów;

- jeśli to by się nie podobało, to może faktycznie wysiadanie (zsiadanie) - po ruchu
- szkoda mi tylko ruchu fazowego, tego "odskoku" po szarży, ale może zastosować "exploit succes"? Daje podobną możliwość, a nie zmienia jednostki w recon...
No to jest właśnie to o co pytałem...; Czy zostawiamy surowy transport, czy "ulepszamy" w jakiś sposób transport/jednostkę?


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Waldzios Maj 13, 2016, 10:51:58
Tak, jestem za wariantem realistycznym ? piechota na koniach jako transort.
Tak powinno być w nowoczesnym efilu.
Chyba muszę przeformułować post, bo kolejne osoby źle go interpretują  :(;

Oba warianty zakładają konie kawaleryjskie jako transport;
Wariant realistyczny, to wariant surowy, po prostu piechota + transport; 
natomiast wariant alternatywny zakłada dodanie dodatkowych cech, zwiększających grywalność/atrakcyjność jednostki i/lub transportu;

Jednak zapytam się ? Czy robisz Jarkowi na złość? - wiesz że dostosowuje Znak Orła  ..
Już zacznał dwa razy od początku ze względu na zmiany efila (choćby ckm)
Zmiana w kawalerii ma bardzo duże znaczenie w starych kampaniach
Na pewno nie robię nic nikomu na złość...;

Do zmian w kawalerii jest jeszcze daleko, to na razie teoretyczna dyskusja w celu ustalenia ogólnej koncepcji;

Dlaczego nie zrobicie tak, jak już to było praktykowane ? stare kampanie zostają + efil przed zmianami , powiedzmy z tamtego roku, ustalona wersja i już.
Wszystkie wyższe numery efila są dostosowane do już nowych kampanii ... 
 ...  To tylko moje zdanie ..
Moim zdaniem, takie rozwiązanie wymaga sporej dozy arogancji...; Trzeba by założyć że efil w danej wersji jest już idealny i ostateczny...;  Niestety ja nie potrafię podjąć takiej decyzji...;

Podobne rozwiązania są stosowane na JP i w efekcie forum praktycznie umiera. Dla mnie to naprawianie na siłę problemu którego niema. Jeśli ktoś chce grać w starą wersje gry/efila/kampanii, nikt nie zabrania mu jej ściągnąć i grać...;  ale przymuszanie do tego reszty to dla mnie absurd...;

Efil Gustlika od początku spodobał mi się właśnie ze względu na brak takich niepraktycznych rozwiązań.



Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Zsamot Maj 13, 2016, 11:24:40
Nie sądzę, by ulepszanie/ zmiany miały na celu robienie komukolwiek na złość. Darujmy sobie takie wycieczki osobiste, ok?  :nyet

1. Kawaleria: dwie ikony: piechota z koniem, dla odróżnienia: zwykła piechota, może z wyższą inicjatywą jako oddanie jednak lepszego wyszkolenia.
2. Cecha: wykorzystanie sukcesu: fajny pomysł.
3. Konie jako transport, z cechą: wyładowanie po ataku.

Z racji ruchliwości zostawiłbym 3 zasięg wzroku.


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Waldzios Maj 13, 2016, 11:38:56
1. Kawaleria: dwie ikony: piechota z koniem, dla odróżnienia: zwykła piechota, może z wyższą inicjatywą jako oddanie jednak lepszego wyszkolenia.
Masz na myśli coś w tym rodzaju?
(http://opengeneral.pl/waldzios/JKT39.PNG)

Ciekawy pomysł, ale to wymagało by sporo pracy nad nowymi ikonami...(jest sporo różnych jednostek kawalerii);
Zobaczę co się da zrobić, ale na razie traktujmy to opcjonalnie;

Co do inicjatywy, to jednostka z transportem używa wyższej inicjatywy, czyli w przypadku transportu kawaleryjskiego wystarczyłoby dać wysoką inicjatywę koniom;

2. Cecha: wykorzystanie sukcesu: fajny pomysł.
Przetestowałem właśnie "wykorzystanie sukcesu" w kontekście takiego zastosowania;

Cecha działa gdy jednostka korzysta z transportu; ale musi być przydzielona podstawowej jednostce (nie działa przydzielona transportowi);
Czyli kawaleria z "wykorzystaniem sukcesu" mogłaby korzystać z tej cechy również nie posiadając transportu (bez koni);
Pytanie, czy to akceptowalne?

3. Konie jako transport, z cechą: wyładowanie po ataku.

Wyładowanie po ruchu ma jedną elementarną wadę, jednostka po ruchu jest ponownie piechotą, więc w trudnym terenie używa 'close combat' (przeciwnik broni się z użyciem obrony Close Defence), czyli wracamy do szarży na czołgi...;

Z racji ruchliwości zostawiłbym 3 zasięg wzroku.
Pamiętaj, że podobnie jak w motocyklach, można wprowadzić równolegle zwiadowców konnych, uzupełniających lukę w zwiadzie;


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Zsamot Maj 14, 2016, 12:43:36
1. Ikona idealna.

2. Dla mnie akceptowalne. Czasem trzeba pamiętać : to tylko gra. ;)

3. Właśnie dałbym 3 zasięgu. skoro taki KOP ma 3, to jednostka ruchliwa z założenia może mieć 3 również.


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Waldzios Maj 14, 2016, 12:51:35
3. Właśnie dałbym 3 zasięgu. skoro taki KOP ma 3, to jednostka ruchliwa z założenia może mieć 3 również.
Jeszce dla doprecyzowania, w kwestii zasięgu wzroku, masz na myśli spieszoną jednostkę, jednostkę w transporcie (transport konny), czy też obie... ?


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Maj 14, 2016, 01:23:58
Jeżeli popatrzysz sobie w efilu na moją piechotę z pierwszej wojny to ja tam zastosowałem podobne rozwiązanie.
Piechota w marszu i piechota okopana - jako transport plus jednostka. 

Przy czym piechota "w marszu" wygląda jak normalna piechota, z tym że w rzeczywistości jest TRANSPORTEM.
Natomiast piechota po ruchu przybiera postać "Entrenchment Inf." i w tej formie nie może się ruszać.

Myślę, że kawaleria mogłaby działać podobnie - duża mobilność jako transport, a mała po zejściu z koni.
Dwa - może nawet jeden heks.... Oczywiście jeśli wykonałaby wtedy udany atak, to "Exploit succes"
pozwoliłby jej wtedy ruszyć się dalej.   

Cytuj
Wyładowanie po ruchu ma jedną elementarną wadę, jednostka po ruchu jest ponownie piechotą, więc w trudnym terenie używa 'close combat'

No ale kawaleria wrześniowa TYM W ISTOCIE BYŁA. Piechotą na koniach. Przy czym do walki raczej wchodzili spieszeni.

Podsumowując: oto moje propozycje:

Kawaleria jako piechota taka sama jak inne ale z mniejszą mobilnością bez koni, za to większą na koniach - z możliwością ataku na miękkie cele. Po zejściu z koni, atak jak inne jednostki piechoty, z nieco większą inicjatywą i cechą "exploit success". 

 


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Waldzios Maj 14, 2016, 02:02:28
Myślę, że kawaleria mogłaby działać podobnie - duża mobilność jako transport, a mała po zejściu z koni.
To oczywista oczywistość..., przecież nikt nie sugerował niczego innego...  :dunno;

Cytuj
Wyładowanie po ruchu ma jedną elementarną wadę, jednostka po ruchu jest ponownie piechotą, więc w trudnym terenie używa 'close combat'
No ale kawaleria wrześniowa TYM W ISTOCIE BYŁA. Piechotą na koniach. Przy czym do walki raczej wchodzili spieszeni.
 
Pisałem wyłącznie o atrybucie 'dismount after move'....; który powodowałby brak  możliwości użycia wersji innej niż spieszonej; w efekcie użycie transportu mijałoby się z celem;

Podsumowując: oto moje propozycje:

Kawaleria jako piechota taka sama jak inne ale z mniejszą mobilnością bez koni, za to większą na koniach - z możliwością ataku na miękkie cele. Po zejściu z koni, atak jak inne jednostki piechoty, z nieco większą inicjatywą i cechą "exploit success". 
Czyli wariant podstawowy + "Exploit success";

EDIT.
Dla jasności (bo chyba się nie zrozumieliśmy ;) ), miałem na myśli coś w tym rodzaju (screen z uwzględnieniem pomysłu Zsamota w kwestii ikon):
(http://opengeneral.pl/waldzios/og_unit_kawaleria.jpg)

BTW. Co do ewentualnych dodatkowych cech (jesli pójdziemy w tym kierunku), to zamiast 'Exploit success' sugerowałbym raczej cechę 'Can overrun', która moim zdaniem bardziej  pasuje sposobem działania (kawaleria nie odskakuje na maksymalny zasięg), jak i nazwą  ("Umiejętność szarżowania")...;


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Mario Maj 14, 2016, 02:21:42
Witam,
nie było minie kilka dni a tu taka ciekawa dyskusja :)
Dodanie cechy 'Can overrun' to ciekawy pomysł (ale chyba jego użyteczność będzie mocno ograniczona przy możliwości przemieszczenia tylko na 2 hexy)
Może zostawić cechę Recon dla jednostki w transporcie?
Wydaje mi się, że parametry obronne powinny być dla jednostki w transporcie trochę niższe niż wyładowanej :)


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Waldzios Maj 14, 2016, 02:32:13
Dodanie cechy 'Can overrun' to ciekawy pomysł (ale chyba jego użyteczność będzie mocno ograniczona przy możliwości przemieszczenia tylko na 2 hexy)
Może zostawić cechę Recon dla jednostki w transporcie?
Już to kilkakrotnie tłumaczyłem, cechy takie jak 'Can overrun', 'Exploit succes' czy 'Recon' działają tylko przydzielone bazowej jednostce i zachowują swoją funkcjonalność gdy jednostka jest w transporcie;
przydzielanie ich transportowi nie ma żadnego sensu...;

Jednostka z  'Can overrun' będzie w stanie wykonać szarże niezależnie czy będzie piesza (2 hexy zasięgu), czy w transporcie (5 heksów);
Różnica będzie taka, że w transporcie jednostka nie będzie masakrować czołgów i bunkrów (brak 'close combat'); wiec użyteczność szarży będzie ograniczona do niedobitków i celów w rodzaju artylerii..;

Wydaje mi się, że parametry obronne powinny być dla jednostki w transporcie trochę niższe niż wyładowanej :)
Parametry są na razie tylko przykładowe, docelowo trzeba je odnieść i porównać do innych transportów; ale podejrzewam ze wartości będą podobne, bo transport otrzyma bonus za mobilność;


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: sympatyk Maj 14, 2016, 03:00:51
Jednak zapytam się ? Czy robisz Jarkowi na złość? - wiesz że dostosowuje Znak Orła  ..
Już zacznał dwa razy od początku ze względu na zmiany efila (choćby ckm)
Zmiana w kawalerii ma bardzo duże znaczenie w starych kampaniach
Na pewno nie robię nic nikomu na złość...;

Po pierwsze
Przepraszam Waldziosia za niefortunne sformułowanie --> to pytanie miało zabrzmieć żartobliwie i zwrócić uwagę, że szkoda kilkakrotnie robić tą samą pracę. ..
Dlaczego nie zrobicie tak, jak już to było praktykowane ? stare kampanie zostają + efil przed zmianami , powiedzmy z tamtego roku, ustalona wersja i już.
Wszystkie wyższe numery efila są dostosowane do już nowych kampanii ... 
 ...  To tylko moje zdanie ..
Moim zdaniem, takie rozwiązanie wymaga sporej dozy arogancji...; Trzeba by założyć że efil w danej wersji jest już idealny i ostateczny...;  Niestety ja nie potrafię podjąć takiej decyzji...;
Tu też chyba nieporozumienie ..
W danej chwili wiadomo tylko, że po przetestowaniu kampanie są grywalne .. , a wraz z czasem i zmianami  ... No właśnie, czy W04 była kiedyś grywalna, wraz z wyrażnie niedostosowaną mapą?
A teraz?

Dobrze, nie powinienem myśleć o wpływie na  poprzednie kampanie (bo nie taki był temat) ...
Jeszcze raz przepraszam.






Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Waldzios Maj 14, 2016, 03:29:19
Nie było sprawy...;

W danej chwili wiadomo tylko, że po przetestowaniu kampanie są grywalne .. , a wraz z czasem i zmianami  ... No właśnie, czy W04 była kiedyś grywalna, wraz z wyrażnie niedostosowaną mapą?
A teraz?
Tu cie zdziwię, była taka od początku (w archiwum zachowanych jest kilka rozgrywek z 2011),
po prostu dawniej gracze zadowalali się wynikiem TV bez specjalnego narzekania;
teraz z jakiegoś powodu stali się bardziej wybredni i wyczuleni na detale...  >:D;

Poza tym, wbrew pozorom i mimo błędów, scenariusz był jednak wygrywalny... (raport Pioniere (http://www.forum.gildiageneralow.pl/ranking-generalow/pioniere-gra-w04-'na-froncie-wschodnim-4-0'-na-100percent/));

Teraz mapa będzie poprawiona, więc to chyba zmiana na plus...;


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Waldzios Lipiec 16, 2016, 01:03:35
Odrobina komentarza do jednostek kawalerii użytych w testowym efilu: Wersja 6.9.4 (http://www.forum.gildiageneralow.pl/instalacja-zasoby-narzedzia-zagadnienia-techniczne/gustlik-efile-dla-open-general/msg42097/#msg42097)

Zdecydowałem się na maksymalnie kompromisowe rozwiązanie.

Obecne jednostki kawalerii (dla wstecznej kompatybilności kampanii) zmieniają się w jednostki zwiadowcze (klasa RECON).

Jednostka zachowuje większość cech i parametrów (traci umiejętność usuwania min).
Nazwa zmienia się z 'Cavalry xx', na 'Cavalry Scouts xx'.
Najważniejszą różnicą względem oryginalnej jednostki jest utrata właściwości charakterystycznych dla klasy piechoty, czyli głównie zdolności 'Close combat'.
(http://opengeneral.pl/waldzios/og_cavalry_c.jpg)

Nowe jednostki kawalerii (w klasie piechoty) składają się z jednostki bazowej i transportu.
Jednostka bazowa to odział spieszony o parametrach analogicznych dla równolegle dostępnych jednostek piechoty, dodatkowo posiadający cechę 'Can Overrun',
(http://opengeneral.pl/waldzios/og_cavalry_a.jpg)
Transport to jednostka konna o parametrach dotychczasowej kawalerii, minus cechy dodatkowe (tak czy inaczej nie działają dla transportu).
(http://opengeneral.pl/waldzios/og_cavalry_b.jpg)



Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Zsamot Lipiec 17, 2016, 10:11:45
Bardzo ciekawe rozwiązanie! Nie tylko realizm, ale i grywalość. Super.


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Waldzios Lipiec 25, 2016, 11:32:31
Klasyczne pytanie ;), testował ktoś?

Podstawowo mechanika jednostki wydaje się w porządku. Tu raczej nie będzie problemu.

Wątpliwości mogą pojawić się co do cechy 'Can overun' ("Umiejętność szarżowania"). Cecha na pewno dodaje jednostce sporo funkcjonalności (działa jak "szarża" w czołgach).
Pytanie tylko czy niezbyt dużo. Kawaleria staje się do pewnego stopnia "czołgiem dla ubogich". Nie jestem pewien, w jakim stopniu to akceptowalne...;

Jakieś wrażenia, sugestie...?


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Lipiec 26, 2016, 11:25:09
Powiem tak, jeśli nie chcemy przyczyniać się do nawet mimowolnego, ale jednak utrzymywania mitu o magicznych możliwościach kawalerii, to powinniśmy z overruna zrezygnować.

O ile ma on sens w kawalerii z Pierwszej Wojny, premiując jej  mobilność ale NA TLE innych jednostek, to w czasach coraz powszechniejszego transportu samochodowego jest całkiem nieuzasadniony. Zwłaszcza w sytuacji gdy kawalerię miałyby de facto tworzyć oddziały spieszone - czyli jedynie transportowane, ale nie walczące wierzchem.


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Lipiec 26, 2016, 11:33:50
Po namyślę ponawiam propozycję "Exploit Success", co da jej bonus za mobilność, a  nie zamieni w - jak to powiedziałeś - "czołg dla ubogich".

No bo tak sobie myślę, jeśli kawaleria miałaby być wystarczająco mobilna żeby mieć "overrun", to co powiedzieć o Rangersach i wielu współczesnych jednostkach, które potrafią przemieszczać sie na quadach, motocyklach i.t.p.


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Waldzios Lipiec 27, 2016, 12:55:56
Powiem tak, jeśli nie chcemy przyczyniać się do nawet mimowolnego, ale jednak utrzymywania mitu o magicznych możliwościach kawalerii, to powinniśmy z overruna zrezygnować.
Najchętniej nie dawałbym żadnych umiejętności. Pełny realizm. Ale gdy pytałem o opinie, zdecydowana większość była za dodaniem jakiegoś "dodatku".

Tak naprawdę, wcale na  "Overrun" nie nalegam.  To jedna z opcji.
Moim zdaniem minimalnie lepsza od alternatyw, a dodatkowo w polskiej wersji idealnie się nazywa ("Umiejętność szarżowania")  ;).

Po namyślę ponawiam propozycję "Exploit Success", co da jej bonus za mobilność, a  nie zamieni w - jak to powiedziałeś - "czołg dla ubogich".

No bo tak sobie myślę, jeśli kawaleria miałaby być wystarczająco mobilna żeby mieć "overrun", to co powiedzieć o Rangersach i wielu współczesnych jednostkach, które potrafią przemieszczać sie na quadach, motocyklach i.t.p.
Moim zdaniem "Exploit Success" jest znacznie gorszy niż "Overrun".
Po "Overrun'ie" kawaleria przejedzie dodatkowy hex, rzadko dwa, po "Exploit Success" będzie mieć ponownie cały ruch, czyli przejedzie nawet 10heksów w ciągu tury.

IMHO umiejętność"Exploit Success" jest jedną z najbardziej przegiętych pod względem mobilności, pasuje do wszelkiej maści komandosów, ale niespecjalnie nadaje się dla kawalerii.

Osobiście uważam że  "Overrun" byłby minimalnie lepszy od "Exploit Success". Wole by jednostka szarżowała (szarża przy ograniczonym ruchu kawalerii nie jest zbyt imponująca, zwłaszcza gdy jednostka korzysta z transportu), niż żeby przejeżdżała 10heksów na turę (>100km/h).

Wybór jest prosty, kawaleria po pokonaniu przeciwnika może albo zaatakować kolejnego przeciwnika (*Overrun") , albo odjechać na pełen dystans 5 heksów ("Exploit Success"), można też całkowicie zrezygnować z "dodatków".

O ile ma on sens w kawalerii z Pierwszej Wojny, premiując jej  mobilność ale NA TLE innych jednostek, to w czasach coraz powszechniejszego transportu samochodowego jest całkiem nieuzasadniony. Zwłaszcza w sytuacji gdy kawalerię miałyby de facto tworzyć oddziały spieszone - czyli jedynie transportowane, ale nie walczące wierzchem.
Argument o mobilności odnosi się zdecydowanie bardziej do "Exploit Success" niż "Overrun". To "Exploit Success" jest bardziej "mobilną" cechą...;

Jakiejkolwiek cechy użyjemy, będzie się ona odnosić zarówno do jednostki jak i transportu.
Niestety dopóki Luis jest na wakacjach nie mogę spytać o możliwość modyfikacji tego mechanizmu..;


BTW. Niekoniecznie w właściwy sposób patrzysz na sens tego testu.

"Exploit Success" znamy dość dobrze i w zasadzie wiadomo jak działa; wszelkiej maści komandosów używamy dość często i raczej nie odkryjemy nic nowego;

Natomiast "Overrun"  nie był dotąd stosowany/testowany z jednostką piechoty i transportem (a przynajmniej się nie spotkałem)...;
Dlatego "testowy" efil ma zadanie przetestowanie tej opcji...;

Rezultatem testów wcale nie musi być utrzymanie przez kawalerie cechy "Overrun", równie dobrze możemy uznać ze cecha się nie nadaje do użytku i wprowadzać wariant realistyczny;

Na razie z moich testów, nie wynika że kawaleria z "Overrun" jest przesadnie potężna...; ale być może nie trafiłem na właściwą sytuacje;
puki co nie mogę jednoznacznie stwierdzić, że "Overrun" się nie nadaje...; być może muszę to przetestować w bardziej lądowej kampanii...;

Celowo stworzyłem wersje testową, ale niestety nie ma zbyt wielu chętnych do testowania...;
Chętnie bym usłyszał opinie innych graczy, ale ...;


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: sympatyk Lipiec 27, 2016, 11:57:30
Ponieważ efil rozciąga się w czasie, na różne epoki to ...   ;D

Historycznie jazda(kawaleria) była używana do przełamywania obrony wroga i wielokrotnie decydowała o zwycięstwie .. To husaria właśnie, była protoplastą dzisiejszej pięści pancernej --> czołgów --> szarża jest związana z kawalerią...
Jednak z biegiem czasu kawaleria została zastąpiona przez czołgi, a ona sama stała się mobilną piechotą ..

Tak jak napisałem - efil rozciąga się w czasie --> istnieje więc chyba potrzeba kawalerii w starym stylu - z szarżą jako podstawowym atakiem i kawalerii jako mobilnej piechoty .. i tylko piechoty.
Autor scenariusza poprzez fronty i frakcje powinien określać który typ w danym scenie będzie ..   ;)

A na dzień dzisiejszy myślę, że czołgi powoli tracą swoją rolę kawalerii na rzecz śmigłowców ...

To tylko teoretyczne rozważania, bo nie testowałem tego


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Waldzios Lipiec 27, 2016, 12:26:42
Teoretyzowanie nie ma sensu, trzeba przetestować. Wtedy ta dyskusja będzie miała sens...;

Żeby przetestować temat kawalerii, wystarczy wgrać testowego efila i włączyć dowolną amerykańską lub japońską kampanie...; jednostki kawalerii są tanie i dostępne praktycznie od początku;

Rozumiem, że nie każdy musi mieć czas, albo ochotę testować zmiany w jednostkach morskich...; to w sumie dość czasochłonne i wymaga ogrania jednostkami morskimi;
ale zmiany w kawalerii, czy nowe ikony samolotów (warianty uzbrojenia) to kwestia poświęcenia kilku lub kilkunastu minut...;

Jak już tłumaczyłem Gustlikowi, cecha 'overrun' ("szarża") znalazła się w testowym efilu w celu sprawdzenia jej ewentualnej przydatności dla "nowej" kawalerii; wcale na nią nie nalegam, wręcz przeciwnie osobiście wolałbym "czystą" jednostkę kawalerii bez dodatków...; IMHO uzbrojony transport z aktywnym atakiem powinien być wystarczającym bonusem...;



Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Lipiec 27, 2016, 09:37:12
USA Cavalry 1943 - niezgodność wagi z końmi w wersji 43, w efekcie nie mają czym jeździć.

Ale po czterech pierwszych scenariuszach kampanii FOW powiem tak - kawaleria w armii
amerykańskiej jest akurat najmniej mobilnym oddziałem. Jeżdżą gdzieś w ogonie
stawki i jak dotąd zrobili jednego overruna na jakichś 1-punktowych arabskich buntownikach.

Poprawiłem sobie te 43 i gram dalej.



Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Waldzios Lipiec 27, 2016, 10:26:01
USA Cavalry 1943 - niezgodność wagi z końmi w wersji 43, w efekcie nie mają czym jeździć.
Rzeczywiście, głupi błąd (skopiowałem ustawienia japońskie), poprawiłem i zaktualizowałem pliki...;

Ale po czterech pierwszych scenariuszach kampanii FOW powiem tak - kawaleria w armii
amerykańskiej jest akurat najmniej mobilnym oddziałem. Jeżdżą gdzieś w ogonie
stawki i jak dotąd zrobili jednego overruna na jakichś 1-punktowych arabskich buntownikach.
No właśnie o tym pisałem. Mam podobne doświadczenia. W przypadku kawalerii 'overrun' przydaje się na tyle rzadko, że w gruncie rzeczy mam dylemat. W teorii powinien być stosunkowo mocny (nawet przegięty), ale w praktyce jest biednie...;

Mój największy sukces dotąd, to zniszczone w pojedyńczym ataku 1-puntkowe działo i 2-puntkowa piechota, oba ostrzelane wcześniej przez lotnictwo i artylerie...;
 
 


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Lipiec 27, 2016, 10:57:44
Szósty scenariusz - rozjechali niemieckich Gebirgsów - tez jednopunktowych, po dwóch atakach bombowcem (Dev. Fire)


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Waldzios Lipiec 27, 2016, 11:05:55
Szósty scenariusz - rozjechali niemieckich Gebirgsów - tez jednopunktowych, po dwóch atakach bombowcem (Dev. Fire)
Podejrzewam, że niespecjalnie wysoka efektowność "szarży" kawalerii wynika z bycia celem typu 'soft'.
'Overrun' do działania wymaga prognozowanego wyniku  X:0 (prognozowane straty muszą być zerowe), co w przypadku "miękkiego" celu jest trudniejsze do osiągnięcia,  niż w przypadku "twardego" czołgu...;


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Lipiec 28, 2016, 10:50:38
Dograłem tymi kawalerzystami (wz.43) do roku 1944 (Mt. Cassino) - dalej nie ma sensu, bo ich jacyś szwabscy kucharze za chwilę zabiją.

Wnioski - nadal te same:
- w armii USA, wyposażonej w ciężarówki, jednostka o ruchu 3/5 (5 w transporcie typu "Leg") - jest najwolniejszą
jednostką mojej dywizji. Zrobili wprawdzie 2 overruny w ciągu 10 scenariuszy, ale nie zdobyli nawet belki!

- być może, w innej armii, gdzie motoryzacja jest na wagę złota, taki sposób poruszania się miałby swoją wartość.
Gdyby, zamiast wlec się w ogonie, szli w awangardzie jednostek, mieliby większą szansę na walkę, a co z tym idzie
większą szansę na exp.

- warto na pewno rozpracować kawalerię w Armii Czerwonej, gdzie zmotoryzowanie nie było jakies imponujące,
a jeśli nawet były ciężarówki to ZiS-y królami dróg nie są. Natomiast kawaleria miała wcale niezlą reputację.
Tu można by rozważyć kawalerię kozacką, której konie mogłyby a) poruszać się o 1 heks więcej, b) mieć ruch
All Terrain.


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Waldzios Lipiec 28, 2016, 11:17:01
- być może, w innej armii, gdzie motoryzacja jest na wagę złota, taki sposób poruszania się miałby swoją wartość.
Gdyby, zamiast wlec się w ogonie, szli w awangardzie jednostek, mieliby większą szansę na walkę, a co z tym idzie
większą szansę na exp.
U Japończyków jest dużo lepiej, generalnie nie odstają od grupy (tempo nadaje artyleria z ruchem 4 hex) i nie narzekam na mobilność...; przy amerykańskiej mechanizacji na pewno byłoby gorzej...;

- warto na pewno rozpracować kawalerię w Armii Czerwonej, gdzie zmotoryzowanie nie było jakies imponujące,
a jeśli nawet były ciężarówki to ZiS-y królami dróg nie są. Natomiast kawaleria miała wcale niezlą reputację.
Tu można by rozważyć kawalerię kozacką, której konie mogłyby a) poruszać się o 1 heks więcej,
Myślałem o tym, również w kwestii niemieckich "kozaków", ale to by wymagało poświęcenia wagi transportu tylko dla "kozaków"...;

W przypadku "kozaków" bardziej skłaniam się w kierunku cechy 'partizan', tak by otrzymywali większy bonus do inicjatywy niż to wynika z samych koni...;

Można co najwyżej rozważyć dodanie 1 heksu ruchu wszystkim jednostkom kawaleryjskim (transportom)...;
To by miało trochę sensu bo obecnie są tylko o heks szybsi od wozów konnych...;

b) mieć ruch All Terrain.
Niepotrzebnie sugerujesz się nazwą. 'All Terrain' wcale nie jest taki terenowy.
Najlepszym ruchem w grze jest 'Leg', wygrywa w większości kategorii nawet z 'Tracked';

Kod:
*          Clr,City,  AP,Wood, Boc,Hill, Mtn,Sand,Swmp,Ocen, Riv,Fort,Port,Strm,Esca,ImRi,Rogh, Cus,Shal

#3 *Leg
@0 dry   = 001, 001, 001, 002, 002, 002, 254, 002, 002, 255, 254, 001, 001, 001, 255, 255, 002, 002, 255

#0 *Tracked
@0 dry   = 001, 001, 001, 002, 003, 002, 254, 001, 004, 255, 254, 001, 001, 002, 255, 255, 002, 002, 255

#8 *All Terrain
@0 dry   = 001, 001, 001, 002, 003, 003, 254, 002, 254, 255, 254, 001, 001, 001, 255, 255, 002, 002, 255


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Ponury Lipiec 28, 2016, 08:11:51
Na pewno Kawaleria jest fundamentem w kampanii o wojnie 1920, a także w kampaniach polskich zaczynających się w 1939 r (no i kampanii partyzanckiej). Tam prawdopodobnie ten overrun byłby częściej stosowany.


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Waldzios Wrzesień 02, 2022, 04:23:23
Pytanie po kilku latach od wprowadzenia zmian w kawalerii...

Ktokolwiek wykorzystuje/wykorzystywał jednostki "Kozaków" ('Kosaken' w Germany, 'Kozaki' w USSR)?

Dla niezorientowanych, to specjalna bardziej mobilna wersja kawalerii, której konie posiadają dodatkowy punkt ruchu (mov=6).

Pytanie jest o tyle istotne, że specjalne "konie" (indywidualny transport konny) pochłaniają wagę transportową (ważny zasób), którą potencjalnie dałoby się lepiej/inaczej wykorzystać (tak by skorzystała większa grupa jednostek).

Jeśli jednostka nie jest powszechnie wykorzystywana (wskazują na to raporty na frorum) to może lepiej przydzielić jej "zwykłe" konie.
W zamian ewentualnie można przydzielić jednostce cechę specjalną (np. 'Partizan' albo nawet 'Overrun').
Zwolnioną wagę transportową można wykorzystać bardziej efektywnie.


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Mario Wrzesień 02, 2022, 05:39:20
Zdarzyło mi się wykorzystać chyba w jednej kampanii (nie pamiętam w której) wraz z dodatkiem do ruchu mobilność była bardzo dobra.
Możesz przypomnieć co daje cecha 'Partizan' :)
W jaki sposób chciałbyś wykorzystać zwolnioną wagę transportową :)


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Waldzios Wrzesień 02, 2022, 07:09:30
Możesz przypomnieć co daje cecha 'Partizan' :)
Cecha działa tak samo jak leader 'Battlefield Intelligence'. Dodaje +1 do inicjatywy, i sprawie że jednostka nie daje się zaskoczyć.

W jaki sposób chciałbyś wykorzystać zwolnioną wagę transportową :)
Musze się zastanowić. Możliwości jest sporo. Wag zawsze brakuje.

Pierwsze co mi przychodzi do głowy (na szybko), to na przykład rozdzielenie wag 'Protze' i 'Sdkfz 10'.
W tej chwili dzielą wspólna wagę, co nie najlepiej odbija się na liście holowanych jednostek.  Oryginalnie oba pojazdy należały do tej samej kategorii wagowej, ale w trakcie wojny 'Sdkfz 10' holował cięższe ładunki.
Poza tym. w tej chwili przydzielenie jednostce transportu 'Protze', oznacza automatyczne przydzielanie 'Sdkfz 10' (i odwrotnie), co nie zawsze wygląda najlepiej.


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Alberich Wrzesień 02, 2022, 09:54:48
Musze się zastanowić. Możliwości jest sporo. Wag zawsze brakuje.

Nie ma żadnej technicznej możliwości zwiększenia ilości wag?


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Waldzios Wrzesień 03, 2022, 11:44:36
Nie ma żadnej technicznej możliwości zwiększenia ilości wag?
Nie z poziomu efila.

Z poziomu silnika to teoretycznie powinna być prosta zmiana.  Ale Luis przesadnie unika zmian w oryginalnej strukturze plików danych.
Musimy sobie radzić z tym co jest dostępne. Czekanie na ewentualne zmiany w silniku to strata czasu (i nerwów).



Przypominam, oryginalne pytanie dotyczyło indywidualnych koni dla "Kozaków". Ktoś z nich korzysta?
Nie zależy mi na ich wyłączeniu,  ale tak jak pisałem waga transportowa to zbyt cenny zasób, by z niego nie korzystać.

BTW. Wracając do pytania Mario. Inne potencjalne wykorzystanie zwolnionej wagi transportowej to "muły" dla piechoty.
W tej chwili 'Maultiere' (w wersji mov=4) dzielą wagę z rowerami, nartami i furmankami.
Dla jednostek górskich to się względnie dobrze sprawdza, ale niepożądanym efektem ubocznym jest, że każda badziewna piechota (rowerowo-furmankowa) otrzymuje również muły i narty (gdy aktywne są odpowiednie frakcje).
Przeniesienie "mułów" (i "nart") do indywidualnej wagi uporządkowałoby tą kwestie.


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Jaro Wrzesień 03, 2022, 07:15:44
Hej, ja nie korzystam.


Tytuł: Odp: Konie, transport konny, kawaleria...
Wiadomość wysłana przez: Estek Wrzesień 04, 2022, 07:35:04
Cześć. Ja też nie jestem jakoś mentalnie do nich przywiązany. Raczej spotykam ich jako swoich przeciwników  ;) A jeśli waga transportowa jest tak limitowana to faktycznie może by z tego zrezygnować. Funkcja "Partizan" brzmi całkiem spoko. Co do "Overrun" to nie wiem czy to już nie będzie przesada.