Kampanie OpenGeneral Strona główna | Pomoc | Szukaj | Zaloguj się | Rejestracja
Sierpień 09, 2022, 09:24:42 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
 
 
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Ikony - trochę o technice  (Przeczytany 1332 razy)
sympatyk
Marszałek (General of Army)
*
Offline Offline

Wiadomości: 1789


« : Listopad 17, 2021, 10:31:06 »

Napiszę kilka słów o ikonach ...

Kiedyś ikony były tylko w kolorze indeksowanym (max 256 kolorów)
Teraz gra przyjmuje ikony w kolorze 24 bit kolor ...
 ... ale
 - jeśli przerabiamy jaką ikonę, a była ona zapisana w kolorze 8 bit - to po co zapisywać ją w kolorze 24 bit?

Pokażę to na przykładzie ostatnich ikon Krzycha ( to oczywiście nic przeciw Tobie - robisz bardzo ładne ikony!)
Generalnie chcemy uzyskać jak najmniejsze wagi plików - czy chodzi o mapy, czy o ikony , czy inną grafikę jeśli jest to jakościowo akceptowalne.

A więc do rzeczy
Biorę ikonę nowy ON182_SPH lub SPM.png (dla przykładu)
Sprawdzamy



kolor 24 bit waga pliku 18,1 KB - ikona została zrobiona z 82 kolorów
Wczytuję ikonę do Gimpa i konwertuję do trybu indeksowanego





Zapisałem sobie tego Gimpa jako  nowy ON182_SPH lub SPM1.xcf ( można nie zapisywać tylko bezpośrednio eksport)  i eksportuję do nowego pliku ( w png)



ważne aby przy eksporcie pozbawić plik dodatkowych , niepotrzebnych informacji



Otwieramy naszą odchudzoną ikonę i sprawdzamy



Uzyskaliśmy przestrzeń kolorów 8 bit - waga 3,72 KB - ilość kolorów pozostała ta sama - 82

No i jeszcze ikona w png

« Ostatnia zmiana: Listopad 19, 2021, 02:29:01 wysłane przez sympatyk » Zapisane
sympatyk
Marszałek (General of Army)
*
Offline Offline

Wiadomości: 1789


« Odpowiedz #1 : Listopad 19, 2021, 02:26:49 »

No to teraz jak robiłem ikony ..

 .. najlepiej z modelu - takiego co nie jest zbyt szczegółowy, ale ma wszystko co charakterystyczne dla danego obiektu
Mając taki model  - obracamy go i robimy "migawki" dla naszej ikony - odpowiednie rzuty (widoki)

Na przykład model śmigłowca



Tu posłużyłem się 5 widokami
Obrabiam te zrzuty w kilku wydaniach kolorystycznych











Teraz pora wybrać jeden i przenieść na odpowiedni szablon
Oczywiście trzeba dopasować każdy rzut rozmiarowo, oraz wypoziomować i wypionować w przeznaczonym do tego polu
Wstępnie robię to na szablonie trzykrotnie większym niż docelowa ikona



Poprawiam kolory np. szybek, koryguję rzuty ... itp
Teraz przechodzę na kolor indeksowany .. Wink
Następnie -  tak wstępnie obrobiony zarys ikony poddaję skalowaniu
To najbardziej nieprzyjazna rzecz --> potrafi ładnie wyglądający obrazek popsuć ... ponieważ piksele się nie dzielą!  Evil
Bo np. jeśli jakiś kolor był reprezentowany przez 5 takich samych px --> 5/3 = ano właśnie 1 px i jeszcze kawałek ... a tak nie można ..  Evil
Więc po przeskalowaniu trzeba jeszcze raz zmierzyć się z poprawianiem kolorów, kształtu ..
Teraz ostatecznie nadajemy wyraz  rysunkowi grzebiąc w pikselach
Zmieniłem śmigła na inny kolor i jeszcze raz sprawdziłem położenie na siatce



Ostatnia część to kopiowanie poszczególnych rzutów i rozmieszczanie w pustych polach ... co do px
Otrzymujemy wersję ostateczną



Można też skorzystać z zapisu palety kolorów dla wcześniej robionych ikon, i zamiast wygenerować nową  optymalną dla 256 kolorów --> zastosować tą z wcześniejszych prac



Przykładowo otrzymałem coś takiego ..








« Ostatnia zmiana: Listopad 19, 2021, 02:35:28 wysłane przez sympatyk » Zapisane
Mario
Marszałek (General of Army)
*
Offline Offline

Wiadomości: 1297


« Odpowiedz #2 : Listopad 19, 2021, 07:30:47 »

Super wytłumaczone-widać ile pracy trzeba włożyć żeby zrobić jedną ikonę.
Tym większy podziw dla Ciebie, Krzycha, Waldziosa i innych twórców Clap Bow
Zapisane

Najjaśniejszy Panie, do prowadzenia wojny potrzebne są trzy rzeczy: pieniądze, pieniądze i jeszcze raz pieniądze.
sympatyk
Marszałek (General of Army)
*
Offline Offline

Wiadomości: 1789


« Odpowiedz #3 : Listopad 19, 2021, 10:31:50 »

Super wytłumaczone-widać ile pracy trzeba włożyć żeby zrobić jedną ikonę.
Tym większy podziw dla Ciebie, Krzycha, Waldziosa i innych twórców Clap Bow

Nie patrz - ile pracy trzeba włożyć ... to miała być zachęta. Może ktoś też spróbuje?  Wink
A, może weźmie udział w dyskusji - napisze - a ja robię to tak ...
A, możne ktoś nowy się odezwie ...

Generalnie jak nie rozmawiamy - to jak napisał Randowe --> koń jest martwy -->  cokolwiek miało by to znaczyć ..  Evil
Zapisane
Charles1950
Szeregowy (Private E-2)
*
Offline Offline

Wiadomości: 1


WWW
« Odpowiedz #4 : Grudzień 02, 2021, 10:39:38 »

Podoba mi się sposób w jaki do tego doszedłeś. Nie jestem w ogóle obyty z obróbką grafiki, ale z takim poradnikiem myślę, że dałbym sobie radę. Niekoniecznie żeby to później wykorzystać, ale wypróbować coś nowego  Grin
Zapisane
sympatyk
Marszałek (General of Army)
*
Offline Offline

Wiadomości: 1789


« Odpowiedz #5 : Grudzień 02, 2021, 01:36:14 »

Witaj na forum

Jeśli chcesz się pobawić ikonami - to najważniejsze zacząć  Wink
Baw się dobrze!
Zapisane
Waldzios
Administrator
Marszałek (General of Army)
*
Offline Offline

Wiadomości: 4170


"Let me see your war face."


« Odpowiedz #6 : Grudzień 02, 2021, 04:43:36 »

Dla jasności. To co prezentuje Sympatyk, to metoda tworzenia ikony kompletnie od podstaw.
W moim przypadku, 99% pracy z ikonami, sprowadza się do modyfikacji istniejących ikon.

Przykład.

Bazowe ikony:
PA354BN781

Odrobina edycji (głownie cięcie i pozycjonowanie):

Rezultat po nałożeniu warstw:
Zapisane

GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons
sympatyk
Marszałek (General of Army)
*
Offline Offline

Wiadomości: 1789


« Odpowiedz #7 : Grudzień 03, 2021, 12:41:16 »

Dla jasności. To co prezentuje Sympatyk, to metoda tworzenia ikony kompletnie od podstaw.

No, modelu nie robię  Wink
Byli tacy co robili model i na podstawie tego ikonę ...

Wielkość ikony, a szczegółowość (jakość detali)

W bazie można znaleźć różnej wielkości ikony
Podstawowa wielkość to 240x150px
Są też większe (sam robiłem) 246x159
Ale są i inne rozmiary - np. dużo okrętów stworzonych przez Mathias Keßler (Matze) ma rozmiar 480x360px lub   366x276px



Również Guillermo Bores (Guille) podszedł do rzeczy w ten sposób - ikony mają różne rozmiary - kompletnie różne - zobacz jego okręty




Co daje większy rozmiar?
Zobaczmy
rzut modelu



teraz ikona o wielkości 600x375 --> 3 razy większa od standardowej



a na koniec - już standard 240x150px



Przy tak dużym obiekcie i czarno szarej kolorystyce gubią się detale ..  Evil
Ale jest druga strona medalu
W grze jeśli jednostki się nakładają na siebie ... to nie wygląda to fajnie  Wink

Dlaczego przyjęto rozmiar 240x150px jako podstawowy?
  ... bo hex ma max - 60  szerokości i 50 wysokości  ..  ale ze względu na budowę siatki, gdzie heksy nieparzyste są przesunięte względem parzystych o 25px w pionie --> mamy do 90 px miejsca w poziomie.
A więc obrazek - jeden rzut ikony o wymiarach 80x50px jest ok. --> 9 rzutów (80x50) --> daje całą ikonę 240x150
Zapisane
sympatyk
Marszałek (General of Army)
*
Offline Offline

Wiadomości: 1789


« Odpowiedz #8 : Styczeń 18, 2022, 07:22:09 »

Nie będę tworzył nowego wątku .. to też ikony - dowódców

Zadanie dorobić nowe portrety.

Szukamy w necie zdjęć do naszych ikon
Zawsze sprawia mi to trudności - wpisuję wojsko, armia generał, odpowiedniego państwa i tam nic nie ma co by się nadawało. Mnie potrzeba ludzi na dobrym ostrym zdjęciu, bez mikrofonów, innych osób na sylwetce. No i też raczej większym ..

Powiedzmy -  mamy zrobić Słowację
Prezydent Słowacji - jest trochę zdjęć - wybieram kontrastowe, na którym nie trzeba retuszu, odpowiednio duże.
Wczytuję go do Gimpa



Teraz dodaję warstwę z tłem
Powielam to zdjęcie(warstwę) i na tej warstwie będę przeprowadzał operację.
Przed wszystkim dokonam zaznaczenia i usunę tło fotki - zostawię tylko postać
Z włosami jest zawsze trochę problemu, ale tak może być - sama ikonka będzie dużo mniejsza.



Ot i nasza pani prezydent.
Powiększyłem nieco nasze tło (tło dostosowane do szatek efila)
Zapisujemy plik w formacie png



Teraz skalujemy zdjęcie i przycinamy - robię to w IrfanView  - jak przygotuję wszystkie fotki w Gimpie. Portret musi pasować do ramek. U nas max wymiary dla dowódców to 136x161, a min 102x135
Uzyskujemy portrecik gotowy - również w png



Jak mamy gotowe wszystkie elementy układanki --> Otwieramy w Gimpie ostatnią wersję dowódców i po pierwsze
 robimy miejsce na nowych.
Górna warstwa to kopia ramki - trzeba ją odblokować i przesunąć (została przygotowana)

Będzie nowych 16 pozycji - więc 16x 146 daje 2336 - o tyle trzeba powiększyć obrazek
Przesuwamy więc górną ramkę o 2336 i otrzymujemy obraz 13870x171
Wrzucamy do programu naszą panią prezydent



Umieszczamy nasz portrecik w wyznaczonym miejscu - Słowacja jest 5 krajem do zrobienia
Blokujemy nasze warstwy. Wszystko trzeba powtórzyć dla kolejnych portretów(oprócz ramek)




Podobnie robimy dla mniejszych portrecików - tylko tam jest 15 portrecików w jednej kolumnie , dla jednego państwa - więc zabawy jest  trochę.
Ktoś chętny choćby linki do zdjęć dla poszczególnych krain?  Wink
« Ostatnia zmiana: Styczeń 18, 2022, 07:28:03 wysłane przez sympatyk » Zapisane
sympatyk
Marszałek (General of Army)
*
Offline Offline

Wiadomości: 1789


« Odpowiedz #9 : Styczeń 21, 2022, 07:57:26 »

Przepraszam, za ten post, ale to naprawdę ułatwia życie ... wiec o co chodzi .. ?

Teraz trochę o materiale na ikony na dowódców ..

Najpierw przykład fotek, które nie będą wykorzystane

- zdjęcie 1 --> no chyba nie chcemy dowódców z połową głowy? ..
- zdjęcie 2 --> Jeśli chodzi o wymogi do przeróbki to OK, ale te proporcje ..  Evil - albo uciąć jak pokazuje czerwony prostokąt, albo zmniejszyć i dorobić ramiona ..
- zdjęcie 3 --> jest za małe(rozmiar) - potrzeba wziąć ten kawałek zaznaczony na czerwono ...



Teraz pokarzę kroki zdjęcia czarno-białego z którym można powalczyć (nie z każdym można - brak półtonów - dyskwalifikuje)

- oryginał
- filtr zastosowany do całego zdjęcia
- zaznaczenie wycinka twarzy i kolorowanie - kilka narzędzi
- pozbycie się wyraźnego przyżółcenia na czole
- wycięcie obrysu postaci i dodanie tła
- poprawka włosów na czole oraz pozbycie się zarysowań na sutannie, wyróżnienie koloratki,
Taka zabawa to około 0,5 h. Były też korygowane oczy, usta, rysy na zaroście ..



Krzychu może chciałbyś trochę się pobawić fotkami? - oczywiście tylko pytam   Wink ... a może ktoś inny chce na temat obróbki co nieco poznać?
Zapisane
Alexander73
Szeregowy (Private E-2)
*
Offline Offline

Wiadomości: 1


WWW
« Odpowiedz #10 : Maj 04, 2022, 08:29:51 »

Bardzo fajnie się czytało o tym jak te ikony robicie. Mam dwie lewe ręce do tego jak chodzi o obróbki graficzne! Podoba mi się jak podchodzi sympatyk do zdjęć dowodów które się do tego nadają. Dlatego to dobrze wygląda  i chętnie dowiem się więcej o takich detalach Smiley
Zapisane
sympatyk
Marszałek (General of Army)
*
Offline Offline

Wiadomości: 1789


« Odpowiedz #11 : Maj 04, 2022, 10:31:07 »

Witaj na forum  Welcome
Napisz o jakie konkrety Tobie chodzi?
Być może pokontynuujemy temat ...
Grasz w kampanie z tej instalki?
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Kampanie Open General | Grupa Open General na Facebooku
Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Strona wygenerowana w 0.068 sekund z 24 zapytaniami. (Pretty URLs adds 0.007s, 2q)