Tytuł: Ikony - trochę o technice Wiadomość wysłana przez: sympatyk Listopad 17, 2021, 10:31:06 Napiszę kilka słów o ikonach ...
Kiedyś ikony były tylko w kolorze indeksowanym (max 256 kolorów) Teraz gra przyjmuje ikony w kolorze 24 bit kolor ... ... ale - jeśli przerabiamy jaką ikonę, a była ona zapisana w kolorze 8 bit - to po co zapisywać ją w kolorze 24 bit? Pokażę to na przykładzie ostatnich ikon Krzycha ( to oczywiście nic przeciw Tobie - robisz bardzo ładne ikony!) Generalnie chcemy uzyskać jak najmniejsze wagi plików - czy chodzi o mapy, czy o ikony , czy inną grafikę jeśli jest to jakościowo akceptowalne. A więc do rzeczy Biorę ikonę nowy ON182_SPH lub SPM.png (dla przykładu) Sprawdzamy (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Ikon1.jpg) kolor 24 bit waga pliku 18,1 KB - ikona została zrobiona z 82 kolorów Wczytuję ikonę do Gimpa i konwertuję do trybu indeksowanego (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Ikon2.jpg) (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Ikon3.jpg) Zapisałem sobie tego Gimpa jako nowy ON182_SPH lub SPM1.xcf ( można nie zapisywać tylko bezpośrednio eksport) i eksportuję do nowego pliku ( w png) (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Ikon4.jpg) ważne aby przy eksporcie pozbawić plik dodatkowych , niepotrzebnych informacji (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Ikon5.jpg) Otwieramy naszą odchudzoną ikonę i sprawdzamy (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Ikon6.jpg) Uzyskaliśmy przestrzeń kolorów 8 bit - waga 3,72 KB - ilość kolorów pozostała ta sama - 82 No i jeszcze ikona w png (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/nowy ON182_SPH lub SPM1.png) Tytuł: Odp: Ikony - trochę o technice Wiadomość wysłana przez: sympatyk Listopad 19, 2021, 02:26:49 No to teraz jak robiłem ikony ..
.. najlepiej z modelu - takiego co nie jest zbyt szczegółowy, ale ma wszystko co charakterystyczne dla danego obiektu Mając taki model - obracamy go i robimy "migawki" dla naszej ikony - odpowiednie rzuty (widoki) Na przykład model śmigłowca (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Iko7.jpg) Tu posłużyłem się 5 widokami Obrabiam te zrzuty w kilku wydaniach kolorystycznych (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Iko8.jpg) (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Iko9.jpg) (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Iko10.jpg) (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Iko11.jpg) (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Iko12.jpg) Teraz pora wybrać jeden i przenieść na odpowiedni szablon Oczywiście trzeba dopasować każdy rzut rozmiarowo, oraz wypoziomować i wypionować w przeznaczonym do tego polu Wstępnie robię to na szablonie trzykrotnie większym niż docelowa ikona (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Iko13.jpg) Poprawiam kolory np. szybek, koryguję rzuty ... itp Teraz przechodzę na kolor indeksowany .. ;) Następnie - tak wstępnie obrobiony zarys ikony poddaję skalowaniu To najbardziej nieprzyjazna rzecz --> potrafi ładnie wyglądający obrazek popsuć ... ponieważ piksele się nie dzielą! >:D Bo np. jeśli jakiś kolor był reprezentowany przez 5 takich samych px --> 5/3 = ano właśnie 1 px i jeszcze kawałek ... a tak nie można .. >:D Więc po przeskalowaniu trzeba jeszcze raz zmierzyć się z poprawianiem kolorów, kształtu .. Teraz ostatecznie nadajemy wyraz rysunkowi grzebiąc w pikselach Zmieniłem śmigła na inny kolor i jeszcze raz sprawdziłem położenie na siatce (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Iko14.png) Ostatnia część to kopiowanie poszczególnych rzutów i rozmieszczanie w pustych polach ... co do px Otrzymujemy wersję ostateczną (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/SYM28.png) Można też skorzystać z zapisu palety kolorów dla wcześniej robionych ikon, i zamiast wygenerować nową optymalną dla 256 kolorów --> zastosować tą z wcześniejszych prac (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Ikon7.jpg) Przykładowo otrzymałem coś takiego .. (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Iko15.png) Tytuł: Odp: Ikony - trochę o technice Wiadomość wysłana przez: Mario Listopad 19, 2021, 07:30:47 Super wytłumaczone-widać ile pracy trzeba włożyć żeby zrobić jedną ikonę.
Tym większy podziw dla Ciebie, Krzycha, Waldziosa i innych twórców :clap :bow Tytuł: Odp: Ikony - trochę o technice Wiadomość wysłana przez: sympatyk Listopad 19, 2021, 10:31:50 Super wytłumaczone-widać ile pracy trzeba włożyć żeby zrobić jedną ikonę. Tym większy podziw dla Ciebie, Krzycha, Waldziosa i innych twórców :clap :bow Nie patrz - ile pracy trzeba włożyć ... to miała być zachęta. Może ktoś też spróbuje? ;) A, może weźmie udział w dyskusji - napisze - a ja robię to tak ... A, możne ktoś nowy się odezwie ... Generalnie jak nie rozmawiamy - to jak napisał Randowe --> koń jest martwy --> cokolwiek miało by to znaczyć .. >:D Tytuł: Odp: Ikony - trochę o technice Wiadomość wysłana przez: Charles1950 Grudzień 02, 2021, 10:39:38 Podoba mi się sposób w jaki do tego doszedłeś. Nie jestem w ogóle obyty z obróbką grafiki, ale z takim poradnikiem myślę, że dałbym sobie radę. Niekoniecznie żeby to później wykorzystać, ale wypróbować coś nowego ;D
Tytuł: Odp: Ikony - trochę o technice Wiadomość wysłana przez: sympatyk Grudzień 02, 2021, 01:36:14 Witaj na forum
Jeśli chcesz się pobawić ikonami - to najważniejsze zacząć ;) Baw się dobrze! Tytuł: Odp: Ikony - trochę o technice Wiadomość wysłana przez: Waldzios Grudzień 02, 2021, 04:43:36 Dla jasności. To co prezentuje Sympatyk, to metoda tworzenia ikony kompletnie od podstaw.
W moim przypadku, 99% pracy z ikonami, sprowadza się do modyfikacji istniejących ikon. Przykład. Bazowe ikony:
Odrobina edycji (głownie cięcie i pozycjonowanie):
Rezultat po nałożeniu warstw: (http://www.opengeneral.pl/waldzios/GO306.png) Tytuł: Odp: Ikony - trochę o technice Wiadomość wysłana przez: sympatyk Grudzień 03, 2021, 12:41:16 Dla jasności. To co prezentuje Sympatyk, to metoda tworzenia ikony kompletnie od podstaw. No, modelu nie robię ;)Byli tacy co robili model i na podstawie tego ikonę ... Wielkość ikony, a szczegółowość (jakość detali) W bazie można znaleźć różnej wielkości ikony Podstawowa wielkość to 240x150px Są też większe (sam robiłem) 246x159 Ale są i inne rozmiary - np. dużo okrętów stworzonych przez Mathias Keßler (Matze) ma rozmiar 480x360px lub 366x276px (http://www.open-general.com/OpenIcons/mk13.png) Również Guillermo Bores (Guille) podszedł do rzeczy w ten sposób - ikony mają różne rozmiary - kompletnie różne - zobacz jego okręty (http://www.open-general.com/OpenIcons/gb265.png) (http://www.open-general.com/OpenIcons/gb282.png) Co daje większy rozmiar? Zobaczmy rzut modelu (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Kuznetsov11.jpg) teraz ikona o wielkości 600x375 --> 3 razy większa od standardowej (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Kuznetsov1.png) a na koniec - już standard 240x150px (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Liaoning1.png) Przy tak dużym obiekcie i czarno szarej kolorystyce gubią się detale .. >:D Ale jest druga strona medalu W grze jeśli jednostki się nakładają na siebie ... to nie wygląda to fajnie ;) Dlaczego przyjęto rozmiar 240x150px jako podstawowy? ... bo hex ma max - 60 szerokości i 50 wysokości .. ale ze względu na budowę siatki, gdzie heksy nieparzyste są przesunięte względem parzystych o 25px w pionie --> mamy do 90 px miejsca w poziomie. A więc obrazek - jeden rzut ikony o wymiarach 80x50px jest ok. --> 9 rzutów (80x50) --> daje całą ikonę 240x150 Tytuł: Odp: Ikony - trochę o technice Wiadomość wysłana przez: sympatyk Styczeń 18, 2022, 07:22:09 Nie będę tworzył nowego wątku .. to też ikony - dowódców
Zadanie dorobić nowe portrety. Szukamy w necie zdjęć do naszych ikon Zawsze sprawia mi to trudności - wpisuję wojsko, armia generał, odpowiedniego państwa i tam nic nie ma co by się nadawało. Mnie potrzeba ludzi na dobrym ostrym zdjęciu, bez mikrofonów, innych osób na sylwetce. No i też raczej większym .. Powiedzmy - mamy zrobić Słowację Prezydent Słowacji - jest trochę zdjęć - wybieram kontrastowe, na którym nie trzeba retuszu, odpowiednio duże. Wczytuję go do Gimpa (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/dds1.jpg) Teraz dodaję warstwę z tłem Powielam to zdjęcie(warstwę) i na tej warstwie będę przeprowadzał operację. Przed wszystkim dokonam zaznaczenia i usunę tło fotki - zostawię tylko postać Z włosami jest zawsze trochę problemu, ale tak może być - sama ikonka będzie dużo mniejsza. (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/dds2.jpg) Ot i nasza pani prezydent. Powiększyłem nieco nasze tło (tło dostosowane do szatek efila) Zapisujemy plik w formacie png (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/dds3.jpg) Teraz skalujemy zdjęcie i przycinamy - robię to w IrfanView - jak przygotuję wszystkie fotki w Gimpie. Portret musi pasować do ramek. U nas max wymiary dla dowódców to 136x161, a min 102x135 Uzyskujemy portrecik gotowy - również w png (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/ddslow.png) Jak mamy gotowe wszystkie elementy układanki --> Otwieramy w Gimpie ostatnią wersję dowódców i po pierwsze robimy miejsce na nowych. Górna warstwa to kopia ramki - trzeba ją odblokować i przesunąć (została przygotowana) Będzie nowych 16 pozycji - więc 16x 146 daje 2336 - o tyle trzeba powiększyć obrazek Przesuwamy więc górną ramkę o 2336 i otrzymujemy obraz 13870x171 Wrzucamy do programu naszą panią prezydent (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/dds4.jpg) Umieszczamy nasz portrecik w wyznaczonym miejscu - Słowacja jest 5 krajem do zrobienia Blokujemy nasze warstwy. Wszystko trzeba powtórzyć dla kolejnych portretów(oprócz ramek) (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/dds5.jpg) Podobnie robimy dla mniejszych portrecików - tylko tam jest 15 portrecików w jednej kolumnie , dla jednego państwa - więc zabawy jest trochę. Ktoś chętny choćby linki do zdjęć dla poszczególnych krain? ;) Tytuł: Odp: Ikony - trochę o technice Wiadomość wysłana przez: sympatyk Styczeń 21, 2022, 07:57:26 Przepraszam, za ten post, ale to naprawdę ułatwia życie ... wiec o co chodzi .. ?
Teraz trochę o materiale na ikony na dowódców .. Najpierw przykład fotek, które nie będą wykorzystane - zdjęcie 1 --> no chyba nie chcemy dowódców z połową głowy? .. - zdjęcie 2 --> Jeśli chodzi o wymogi do przeróbki to OK, ale te proporcje .. >:D - albo uciąć jak pokazuje czerwony prostokąt, albo zmniejszyć i dorobić ramiona .. - zdjęcie 3 --> jest za małe(rozmiar) - potrzeba wziąć ten kawałek zaznaczony na czerwono ... (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Fot_przyklad.jpg) Teraz pokarzę kroki zdjęcia czarno-białego z którym można powalczyć (nie z każdym można - brak półtonów - dyskwalifikuje) - oryginał - filtr zastosowany do całego zdjęcia - zaznaczenie wycinka twarzy i kolorowanie - kilka narzędzi - pozbycie się wyraźnego przyżółcenia na czole - wycięcie obrysu postaci i dodanie tła - poprawka włosów na czole oraz pozbycie się zarysowań na sutannie, wyróżnienie koloratki, Taka zabawa to około 0,5 h. Były też korygowane oczy, usta, rysy na zaroście .. (http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Fot_przyklad2.jpg) Krzychu może chciałbyś trochę się pobawić fotkami? - oczywiście tylko pytam ;) ... a może ktoś inny chce na temat obróbki co nieco poznać? Tytuł: Odp: Ikony - trochę o technice Wiadomość wysłana przez: Alexander73 Maj 04, 2022, 08:29:51 Bardzo fajnie się czytało o tym jak te ikony robicie. Mam dwie lewe ręce do tego jak chodzi o obróbki graficzne! Podoba mi się jak podchodzi sympatyk do zdjęć dowodów które się do tego nadają. Dlatego to dobrze wygląda i chętnie dowiem się więcej o takich detalach :)
Tytuł: Odp: Ikony - trochę o technice Wiadomość wysłana przez: sympatyk Maj 04, 2022, 10:31:07 Witaj na forum :welcome
Napisz o jakie konkrety Tobie chodzi? Być może pokontynuujemy temat ... Grasz w kampanie z tej instalki? |