Forum OpenGeneral

Open General => Instalacja, zasoby, narzędzia, zagadnienia techniczne => Wątek zaczęty przez: sympatyk Listopad 17, 2021, 10:31:06



Tytuł: Ikony - trochę o technice
Wiadomość wysłana przez: sympatyk Listopad 17, 2021, 10:31:06
Napiszę kilka słów o ikonach ...

Kiedyś ikony były tylko w kolorze indeksowanym (max 256 kolorów)
Teraz gra przyjmuje ikony w kolorze 24 bit kolor ...
 ... ale
 - jeśli przerabiamy jaką ikonę, a była ona zapisana w kolorze 8 bit - to po co zapisywać ją w kolorze 24 bit?

Pokażę to na przykładzie ostatnich ikon Krzycha ( to oczywiście nic przeciw Tobie - robisz bardzo ładne ikony!)
Generalnie chcemy uzyskać jak najmniejsze wagi plików - czy chodzi o mapy, czy o ikony , czy inną grafikę jeśli jest to jakościowo akceptowalne.

A więc do rzeczy
Biorę ikonę nowy ON182_SPH lub SPM.png (dla przykładu)
Sprawdzamy

(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Ikon1.jpg)

kolor 24 bit waga pliku 18,1 KB - ikona została zrobiona z 82 kolorów
Wczytuję ikonę do Gimpa i konwertuję do trybu indeksowanego

(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Ikon2.jpg)

(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Ikon3.jpg)

Zapisałem sobie tego Gimpa jako  nowy ON182_SPH lub SPM1.xcf ( można nie zapisywać tylko bezpośrednio eksport)  i eksportuję do nowego pliku ( w png)

(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Ikon4.jpg)

ważne aby przy eksporcie pozbawić plik dodatkowych , niepotrzebnych informacji

(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Ikon5.jpg)

Otwieramy naszą odchudzoną ikonę i sprawdzamy

(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Ikon6.jpg)

Uzyskaliśmy przestrzeń kolorów 8 bit - waga 3,72 KB - ilość kolorów pozostała ta sama - 82

No i jeszcze ikona w png

(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/nowy ON182_SPH lub SPM1.png)


Tytuł: Odp: Ikony - trochę o technice
Wiadomość wysłana przez: sympatyk Listopad 19, 2021, 02:26:49
No to teraz jak robiłem ikony ..

 .. najlepiej z modelu - takiego co nie jest zbyt szczegółowy, ale ma wszystko co charakterystyczne dla danego obiektu
Mając taki model  - obracamy go i robimy "migawki" dla naszej ikony - odpowiednie rzuty (widoki)

Na przykład model śmigłowca

(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Iko7.jpg)

Tu posłużyłem się 5 widokami
Obrabiam te zrzuty w kilku wydaniach kolorystycznych

(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Iko8.jpg)

(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Iko9.jpg)

(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Iko10.jpg)

(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Iko11.jpg)

(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Iko12.jpg)

Teraz pora wybrać jeden i przenieść na odpowiedni szablon
Oczywiście trzeba dopasować każdy rzut rozmiarowo, oraz wypoziomować i wypionować w przeznaczonym do tego polu
Wstępnie robię to na szablonie trzykrotnie większym niż docelowa ikona

(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Iko13.jpg)

Poprawiam kolory np. szybek, koryguję rzuty ... itp
Teraz przechodzę na kolor indeksowany .. ;)
Następnie -  tak wstępnie obrobiony zarys ikony poddaję skalowaniu
To najbardziej nieprzyjazna rzecz --> potrafi ładnie wyglądający obrazek popsuć ... ponieważ piksele się nie dzielą!  >:D
Bo np. jeśli jakiś kolor był reprezentowany przez 5 takich samych px --> 5/3 = ano właśnie 1 px i jeszcze kawałek ... a tak nie można ..  >:D
Więc po przeskalowaniu trzeba jeszcze raz zmierzyć się z poprawianiem kolorów, kształtu ..
Teraz ostatecznie nadajemy wyraz  rysunkowi grzebiąc w pikselach
Zmieniłem śmigła na inny kolor i jeszcze raz sprawdziłem położenie na siatce

(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Iko14.png)

Ostatnia część to kopiowanie poszczególnych rzutów i rozmieszczanie w pustych polach ... co do px
Otrzymujemy wersję ostateczną

(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/SYM28.png)

Można też skorzystać z zapisu palety kolorów dla wcześniej robionych ikon, i zamiast wygenerować nową  optymalną dla 256 kolorów --> zastosować tą z wcześniejszych prac

(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Ikon7.jpg)

Przykładowo otrzymałem coś takiego ..

(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Iko15.png)








Tytuł: Odp: Ikony - trochę o technice
Wiadomość wysłana przez: Mario Listopad 19, 2021, 07:30:47
Super wytłumaczone-widać ile pracy trzeba włożyć żeby zrobić jedną ikonę.
Tym większy podziw dla Ciebie, Krzycha, Waldziosa i innych twórców :clap :bow


Tytuł: Odp: Ikony - trochę o technice
Wiadomość wysłana przez: sympatyk Listopad 19, 2021, 10:31:50
Super wytłumaczone-widać ile pracy trzeba włożyć żeby zrobić jedną ikonę.
Tym większy podziw dla Ciebie, Krzycha, Waldziosa i innych twórców :clap :bow

Nie patrz - ile pracy trzeba włożyć ... to miała być zachęta. Może ktoś też spróbuje?  ;)
A, może weźmie udział w dyskusji - napisze - a ja robię to tak ...
A, możne ktoś nowy się odezwie ...

Generalnie jak nie rozmawiamy - to jak napisał Randowe --> koń jest martwy -->  cokolwiek miało by to znaczyć ..  >:D


Tytuł: Odp: Ikony - trochę o technice
Wiadomość wysłana przez: Charles1950 Grudzień 02, 2021, 10:39:38
Podoba mi się sposób w jaki do tego doszedłeś. Nie jestem w ogóle obyty z obróbką grafiki, ale z takim poradnikiem myślę, że dałbym sobie radę. Niekoniecznie żeby to później wykorzystać, ale wypróbować coś nowego  ;D


Tytuł: Odp: Ikony - trochę o technice
Wiadomość wysłana przez: sympatyk Grudzień 02, 2021, 01:36:14
Witaj na forum

Jeśli chcesz się pobawić ikonami - to najważniejsze zacząć  ;)
Baw się dobrze!


Tytuł: Odp: Ikony - trochę o technice
Wiadomość wysłana przez: Waldzios Grudzień 02, 2021, 04:43:36
Dla jasności. To co prezentuje Sympatyk, to metoda tworzenia ikony kompletnie od podstaw.
W moim przypadku, 99% pracy z ikonami, sprowadza się do modyfikacji istniejących ikon.

Przykład.

Bazowe ikony:
(http://www.opengeneral.pl/waldzios/PA354.PNG)(http://www.opengeneral.pl/waldzios/BN781.PNG)
PA354BN781

Odrobina edycji (głownie cięcie i pozycjonowanie):
(http://www.opengeneral.pl/waldzios/PA354edit.png)(http://www.opengeneral.pl/waldzios/BN781edit.png)

Rezultat po nałożeniu warstw:
(http://www.opengeneral.pl/waldzios/GO306.png)


Tytuł: Odp: Ikony - trochę o technice
Wiadomość wysłana przez: sympatyk Grudzień 03, 2021, 12:41:16
Dla jasności. To co prezentuje Sympatyk, to metoda tworzenia ikony kompletnie od podstaw.

No, modelu nie robię  ;)
Byli tacy co robili model i na podstawie tego ikonę ...

Wielkość ikony, a szczegółowość (jakość detali)

W bazie można znaleźć różnej wielkości ikony
Podstawowa wielkość to 240x150px
Są też większe (sam robiłem) 246x159
Ale są i inne rozmiary - np. dużo okrętów stworzonych przez Mathias Keßler (Matze) ma rozmiar 480x360px lub   366x276px

(http://www.open-general.com/OpenIcons/mk13.png)

Również Guillermo Bores (Guille) podszedł do rzeczy w ten sposób - ikony mają różne rozmiary - kompletnie różne - zobacz jego okręty
(http://www.open-general.com/OpenIcons/gb265.png)

(http://www.open-general.com/OpenIcons/gb282.png)

Co daje większy rozmiar?
Zobaczmy
rzut modelu

(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Kuznetsov11.jpg)

teraz ikona o wielkości 600x375 --> 3 razy większa od standardowej

(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Kuznetsov1.png)

a na koniec - już standard 240x150px

(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Liaoning1.png)

Przy tak dużym obiekcie i czarno szarej kolorystyce gubią się detale ..  >:D
Ale jest druga strona medalu
W grze jeśli jednostki się nakładają na siebie ... to nie wygląda to fajnie  ;)

Dlaczego przyjęto rozmiar 240x150px jako podstawowy?
  ... bo hex ma max - 60  szerokości i 50 wysokości  ..  ale ze względu na budowę siatki, gdzie heksy nieparzyste są przesunięte względem parzystych o 25px w pionie --> mamy do 90 px miejsca w poziomie.
A więc obrazek - jeden rzut ikony o wymiarach 80x50px jest ok. --> 9 rzutów (80x50) --> daje całą ikonę 240x150


Tytuł: Odp: Ikony - trochę o technice
Wiadomość wysłana przez: sympatyk Styczeń 18, 2022, 07:22:09
Nie będę tworzył nowego wątku .. to też ikony - dowódców

Zadanie dorobić nowe portrety.

Szukamy w necie zdjęć do naszych ikon
Zawsze sprawia mi to trudności - wpisuję wojsko, armia generał, odpowiedniego państwa i tam nic nie ma co by się nadawało. Mnie potrzeba ludzi na dobrym ostrym zdjęciu, bez mikrofonów, innych osób na sylwetce. No i też raczej większym ..

Powiedzmy -  mamy zrobić Słowację
Prezydent Słowacji - jest trochę zdjęć - wybieram kontrastowe, na którym nie trzeba retuszu, odpowiednio duże.
Wczytuję go do Gimpa

(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/dds1.jpg)

Teraz dodaję warstwę z tłem
Powielam to zdjęcie(warstwę) i na tej warstwie będę przeprowadzał operację.
Przed wszystkim dokonam zaznaczenia i usunę tło fotki - zostawię tylko postać
Z włosami jest zawsze trochę problemu, ale tak może być - sama ikonka będzie dużo mniejsza.

(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/dds2.jpg)

Ot i nasza pani prezydent.
Powiększyłem nieco nasze tło (tło dostosowane do szatek efila)
Zapisujemy plik w formacie png

(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/dds3.jpg)

Teraz skalujemy zdjęcie i przycinamy - robię to w IrfanView  - jak przygotuję wszystkie fotki w Gimpie. Portret musi pasować do ramek. U nas max wymiary dla dowódców to 136x161, a min 102x135
Uzyskujemy portrecik gotowy - również w png

(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/ddslow.png)

Jak mamy gotowe wszystkie elementy układanki --> Otwieramy w Gimpie ostatnią wersję dowódców i po pierwsze
 robimy miejsce na nowych.
Górna warstwa to kopia ramki - trzeba ją odblokować i przesunąć (została przygotowana)

Będzie nowych 16 pozycji - więc 16x 146 daje 2336 - o tyle trzeba powiększyć obrazek
Przesuwamy więc górną ramkę o 2336 i otrzymujemy obraz 13870x171
Wrzucamy do programu naszą panią prezydent

(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/dds4.jpg)

Umieszczamy nasz portrecik w wyznaczonym miejscu - Słowacja jest 5 krajem do zrobienia
Blokujemy nasze warstwy. Wszystko trzeba powtórzyć dla kolejnych portretów(oprócz ramek)


(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/dds5.jpg)

Podobnie robimy dla mniejszych portrecików - tylko tam jest 15 portrecików w jednej kolumnie , dla jednego państwa - więc zabawy jest  trochę.
Ktoś chętny choćby linki do zdjęć dla poszczególnych krain?  ;)


Tytuł: Odp: Ikony - trochę o technice
Wiadomość wysłana przez: sympatyk Styczeń 21, 2022, 07:57:26
Przepraszam, za ten post, ale to naprawdę ułatwia życie ... wiec o co chodzi .. ?

Teraz trochę o materiale na ikony na dowódców ..

Najpierw przykład fotek, które nie będą wykorzystane

- zdjęcie 1 --> no chyba nie chcemy dowódców z połową głowy? ..
- zdjęcie 2 --> Jeśli chodzi o wymogi do przeróbki to OK, ale te proporcje ..  >:D - albo uciąć jak pokazuje czerwony prostokąt, albo zmniejszyć i dorobić ramiona ..
- zdjęcie 3 --> jest za małe(rozmiar) - potrzeba wziąć ten kawałek zaznaczony na czerwono ...

(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Fot_przyklad.jpg)

Teraz pokarzę kroki zdjęcia czarno-białego z którym można powalczyć (nie z każdym można - brak półtonów - dyskwalifikuje)

- oryginał
- filtr zastosowany do całego zdjęcia
- zaznaczenie wycinka twarzy i kolorowanie - kilka narzędzi
- pozbycie się wyraźnego przyżółcenia na czole
- wycięcie obrysu postaci i dodanie tła
- poprawka włosów na czole oraz pozbycie się zarysowań na sutannie, wyróżnienie koloratki,
Taka zabawa to około 0,5 h. Były też korygowane oczy, usta, rysy na zaroście ..

(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/Fot_przyklad2.jpg)

Krzychu może chciałbyś trochę się pobawić fotkami? - oczywiście tylko pytam   ;) ... a może ktoś inny chce na temat obróbki co nieco poznać?


Tytuł: Odp: Ikony - trochę o technice
Wiadomość wysłana przez: Alexander73 Maj 04, 2022, 08:29:51
Bardzo fajnie się czytało o tym jak te ikony robicie. Mam dwie lewe ręce do tego jak chodzi o obróbki graficzne! Podoba mi się jak podchodzi sympatyk do zdjęć dowodów które się do tego nadają. Dlatego to dobrze wygląda  i chętnie dowiem się więcej o takich detalach :)


Tytuł: Odp: Ikony - trochę o technice
Wiadomość wysłana przez: sympatyk Maj 04, 2022, 10:31:07
Witaj na forum  :welcome
Napisz o jakie konkrety Tobie chodzi?
Być może pokontynuujemy temat ...
Grasz w kampanie z tej instalki?