Kampanie OpenGeneral Strona główna | Pomoc | Szukaj | Zaloguj się | Rejestracja
Sierpień 08, 2022, 03:26:56 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
 
 
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: P-panc - który lepszy i modyfikator obrony  (Przeczytany 567 razy)
Jaro
Marszałek (General of Army)
*
Offline Offline

Wiadomości: 1487


« : Marzec 05, 2022, 03:47:40 »

Cześć,

Który z poniższych będzie lepiej się sprawdzał w walce z czołgami (Rzeczpospolita Polska):
- SDP wz.42 Doskwier         - inicjatywa 10 i obrona 8 + 5  (RDM) = 13
- SDS wz.42 Chrabąszcz B - inicjatywa 8 i obrona 14 + 3 (RDM) = 17
Atak jest taki sam.
Co daje większą przewagę - inicjatywa czy obrona?

PS
Czy wartości RDM dla powyższych są poprawne? Jeśli Chrabąszcz ma zbyt wysoką to Komar jest też do weryfikacji.
Zapisane

Pozdrawiam,
Jaro
------------------------------------------------------
Repozytorium plików instalacyjnych gry:
Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/z4l7rs71sxk1jc6/AAD8v6sMojApzyD4NG3IFK4ca?dl=0
OneDrive: https://1drv.ms/f/s!Am2aTZH9AOcoanwyUg8_mMB5lwI
Waldzios
Administrator
Marszałek (General of Army)
*
Offline Offline

Wiadomości: 4170


"Let me see your war face."


« Odpowiedz #1 : Marzec 05, 2022, 05:44:51 »

Przegapiłeś mobilność. Doskwier ma punkt ruchu więcej. To istotna zaleta.

Doskwier to "lekkie" działo samobieżne na podwoziu lekkiego czołgu. Odpowiednik Mardera/Suczki(Su-76).
Chrabąszcz to "średnie" działo szturmowe. Odpowiednik StuGa/Suki(SU-85), ale stosunkowo powolny.
Wybór w dużym stopniu zależy od techniki wykorzystania (czy bardziej liczy się mobilność, czy odporność).

Co do inicjatywy/obrony, to wszystko zależy od sytuacji i przeciwnika. Test inicjatywy dobrze jest wygrać. Przegrana potrafi być bolesna. Dobrze mieć przewagę nad przeciwnikiem w kwestii inicjatywy, ale ta przewaga nie musi być drastyczna.
Posiadanie maksymalnej możliwej inicjatywy nie jest konieczne. Wystarczy mieć inicjatywę wyższą od przeciwnika.
Warto pamiętać, że maksymalny możliwy bonus za wygrany/przegrany test inicjatywy to 4 punkty ataku i obrony. Czasem to czyni istotną różnicę, czasem nie.

Co do RDM. Cała rodzina 20/25TP, wliczając Chrabąszcze, to względnie duże, powolne i solidnie opancerzone pojazdy. Pod względem statystyk przypominają brytyjskie czołgi piechoty. Obniżony współczynnik RDM wynika w tym przypadki głownie z niskiej mobilności.

Zapisane

GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons
Jaro
Marszałek (General of Army)
*
Offline Offline

Wiadomości: 1487


« Odpowiedz #2 : Marzec 05, 2022, 05:58:05 »

Dzięki za informację. Mobilności nie przeoczyłem ale nie była dla mnie istotna. Natomiast uwaga co do 4 punktów ataku/obrony za wygraną inicjatywę ma znaczenie. Dzięki.
PS
Nie pomyślałem że obniżony RDM wynika z powolności. Raczej wiązałem ten parametr z opancerzeniem.

Dzięki za wyjaśnienia.
Zapisane

Pozdrawiam,
Jaro
------------------------------------------------------
Repozytorium plików instalacyjnych gry:
Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/z4l7rs71sxk1jc6/AAD8v6sMojApzyD4NG3IFK4ca?dl=0
OneDrive: https://1drv.ms/f/s!Am2aTZH9AOcoanwyUg8_mMB5lwI
Waldzios
Administrator
Marszałek (General of Army)
*
Offline Offline

Wiadomości: 4170


"Let me see your war face."


« Odpowiedz #3 : Marzec 05, 2022, 08:02:11 »

Nie pomyślałem że obniżony RDM wynika z powolności. Raczej wiązałem ten parametr z opancerzeniem.
Wiąże ten parametr z mobilnością (w tym przypadku), bo odziedziczony jest po brytyjskich czołgach piechoty (oryginalnie rodzina 20/25tp bazowała na czołgu 'Matilda II').

Parametr jest dość umowny. Nie mamy jakiejś konkretnej reguły. Jest sporo nieścisłości.
Zwykle podstawowa wartość wzrasta wraz z pancerzem, poza tym występują niewielkie bonusy/kary za rozmiar i mobilność.
Niewielkie i szybkie pojazdy mają RDM nieco wyższy niż wynika z opancerzenia, a duże i powolne odpowiednio wyższy.

Osobiście nie wiązałbym tego parametru z mobilnością (RDM działa niezależnie czy pojazd się poruszył), ale staram trzymać się efilowej konwencji.

Docelowo planuje w pełni powiązać parametr z rozmiarem sylwetki pojazdu, ale to dość pracochłonna kwestia na przyszłość (opisywałem moje przemyślenia tutaj RDM - Range Defense Modifier).
Zapisane

GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons
Alberich
Generał (General)
*
Offline Offline

Wiadomości: 707



« Odpowiedz #4 : Marzec 09, 2022, 10:41:27 »

SDP wz.42 Doskwier czy SDS wz.42 Chrabąszcz B - to dużo zależy jak chcesz ich używać i jak się łączą z innymi Twoimi jednostkami i z czym walczą. Na większych mapach jednak zawsze będzie przeważać mobilność.

Zawsze możesz używać kombinacja samobieżny p-panc z dodatkiem Forward Observer z artylerią samobieżną na bliskich dystansach albo gdy na p-panc będzie kierowany atak sił przeciwnika.
Zapisane
Jaro
Marszałek (General of Army)
*
Offline Offline

Wiadomości: 1487


« Odpowiedz #5 : Marzec 09, 2022, 03:07:10 »

Moje ostatnie doświadczenia pokazują ze pięciogwiazdkowe pepence dostają w tyłek, jeśli zostaną zaatakowane. Jedyny ratunek to odpowiednie wsparcie artylerii (tak ze cztery doświadczone jednostki samobieżne).
PS
18 TP też są wrażliwe i bez wsparcia artylerii często dostają lanie.

Tak naprawdę to nie widzę zbytnio dla nich zastosowania. Oczywiście ładnie rozwalają wrogie umocnienia w mieście ale to za mało abym je lubił.

A tak zupełnie off topic:
Od jakiegoś czasu mam wrażenie, że jednostki walczące w zwarciu straciły znaczenie. Służą jako osłona dla artylerii. Rozpoznanie lotnicze, atak artylerią z daleka, jeśli jest pogoda i możliwości to atak z powietrza na jednostki pancerne. Czołgi tylko dobijają resztki.
Rozpoznanie naziemne - poza pogodą deszczową praktycznie nie używam. Podstawa armii to artyleria. lotnictwo rozpoznawcze i myśliwskie.
Jestem przekonany, że samoloty rozpoznawcze z ruchem fazowym znacząco uprościły rozgrywkę - mam praktycznie całkowity podgląd na wroga.
Zapisane

Pozdrawiam,
Jaro
------------------------------------------------------
Repozytorium plików instalacyjnych gry:
Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/z4l7rs71sxk1jc6/AAD8v6sMojApzyD4NG3IFK4ca?dl=0
OneDrive: https://1drv.ms/f/s!Am2aTZH9AOcoanwyUg8_mMB5lwI
Waldzios
Administrator
Marszałek (General of Army)
*
Offline Offline

Wiadomości: 4170


"Let me see your war face."


« Odpowiedz #6 : Marzec 09, 2022, 04:01:53 »

18 TP też są wrażliwe i bez wsparcia artylerii często dostają lanie.
Dokładnie tak powinno być. To są lekkie/"szybkie" czołgi (odpowiednik radzieckich BT, lub brytyjskich czołgów "pościgowych")..
Poświęcają opancerzenie na rzecz mobilności. Bez wsparcia są, i powinny być dość wrażliwe.

Jeśli potrzebujesz bezpiecznej pierwszej linii, musisz skorzystać ze średnich czołgów i dział pancernych.
Oczywiście ucierpi mobilność. Ale tą możesz równoważyć dodatkami, lub dowódcami.

Tak naprawdę to nie widzę zbytnio dla nich zastosowania. Oczywiście ładnie rozwalają wrogie umocnienia w mieście ale to za mało abym je lubił.
Dlatego masz tak szeroki wybór sprzęty w RoP. Co kto lubi...

Dla mnie ich podstawowym zastosowaniem jest ochrona boków formacji.
Głowna grupa porusza się drogą, tempem wyznaczanym przez artylerię i pelotki.
Średnie czołgi mają dość mobilności by jechać na czele, trzymając się drogi. Za średnim czołgiem zwykle porusza się ppanc.
Natomiast szybkie czołgi mają nadwyżkę mobilności, i mogą kończyć turę na poboczu, obok średniego czołgu (wsparte z drugiej linii przez ppanca).
W efekcie na czele formacji mogą znaleźć się trzy jednostki, zamiast jednej.

Jestem przekonany, że samoloty rozpoznawcze z ruchem fazowym znacząco uprościły rozgrywkę - mam praktycznie całkowity podgląd na wroga.
Jeśli wcześniej nie miałeś, to znaczy że wykorzystywałeś za mało samolotów rozpoznawczych.

Pamiętam, że gdy zaczynałem grać w OG potrzebowałem przynajmniej dwóch samolotów rozpoznawczych na grupę bojową.
Teraz wystarcza mi jeden, ale to przyszło z czasem.
Zapisane

GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons
Jaro
Marszałek (General of Army)
*
Offline Offline

Wiadomości: 1487


« Odpowiedz #7 : Marzec 09, 2022, 04:41:08 »

18 TP też są wrażliwe i bez wsparcia artylerii często dostają lanie.
...
Dla mnie ich podstawowym zastosowaniem jest ochrona boków formacji.
Głowna grupa porusza się drogą, tempem wyznaczanym przez artylerię i pelotki.
Średnie czołgi mają dość mobilności by jechać na czele, trzymając się drogi. Za średnim czołgiem zwykle porusza się ppanc.
Natomiast szybkie czołgi mają nadwyżkę mobilności, i mogą kończyć turę na poboczu, obok średniego czołgu (wsparte z drugiej linii przez ppanca).
W efekcie na czele formacji mogą znaleźć się trzy jednostki, zamiast jednej.
I to jest pomysł na formację - wypróbuję.
U mnie to częściej przypomina tyralierę...

Cytuj
Pamiętam, że gdy zaczynałem grać w OG potrzebowałem przynajmniej dwóch samolotów rozpoznawczych na grupę bojową.
Teraz wystarcza mi jeden, ale to przyszło z czasem.
A jak duża jest grupa bojowa?
Zapisane

Pozdrawiam,
Jaro
------------------------------------------------------
Repozytorium plików instalacyjnych gry:
Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/z4l7rs71sxk1jc6/AAD8v6sMojApzyD4NG3IFK4ca?dl=0
OneDrive: https://1drv.ms/f/s!Am2aTZH9AOcoanwyUg8_mMB5lwI
Waldzios
Administrator
Marszałek (General of Army)
*
Offline Offline

Wiadomości: 4170


"Let me see your war face."


« Odpowiedz #8 : Marzec 09, 2022, 05:18:15 »

A jak duża jest grupa bojowa?
Z punktu widzenia rozpoznania, rozmiar grupy bojowej nie jest szczególnie istotny. Grunt żeby zapewnić "całkowity podgląd na wroga".

Zwykle tworzę armię tak, żeby móc ja podzielić na trzy grupy bojowe (trzy kierunki ataku).

W przypadku G41 i G45 skład grupy bojowej wymuszają duże mapy.
Staram się tworzyć grupę tak by optymalnie poruszała się po drogach.
Na czele kolumny zwykle jedzie ciężki/średni czołg.
Za nim ppanc, a po bokach czołgi "szybkie".
Trzecia jest 2-heksowa "opancerzona" pelotka.
Za pelotką jedzie samobieżna artyleria (3 heksy od frontu) i holowana haubica 155mm (4 heksy od frontu) .
Następna w kolejności jest 3-heksowa pelotka (na tej pozycji ubezpiecza również czołową pelotkę).
Potem jadą 1-2 działa dalekosiężne/tłumiące. Tyły kolumny zabezpiecza piechota.
Recony są gdzieś po bokach kolumny.
Taki skład wydaje mi się optymalny na "długie marsze".

Rzadko robię screeny "z marszu" więc trudno mi znaleźć dobry przykład:


Po natknięciu na wroga, kolumna odpowiedni się skraca :
« Ostatnia zmiana: Marzec 09, 2022, 05:28:27 wysłane przez Waldzios » Zapisane

GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons
Alberich
Generał (General)
*
Offline Offline

Wiadomości: 707



« Odpowiedz #9 : Marzec 09, 2022, 06:01:27 »

Jaro, co do formacji na screenie w załączniku to nie dawaj jednostki sztabowej na samym przodzie. Wtedy staje się dosyć łatwym celem dla przeciwnika i nie korzystasz z tej jednostki w najlepszy sposób.

Wydaje mi się, że będzie widać w opisach G41 na niektórych screenach jak u mnie formacja wygląda.
Zapisane
Jaro
Marszałek (General of Army)
*
Offline Offline

Wiadomości: 1487


« Odpowiedz #10 : Marzec 09, 2022, 10:57:57 »

Waldzios - dzięki.
Alberich - ten sztab to tam wylądował przez pomyłkę. Zwykle używam go tak, jak trzeba. Zaraz zerknę sobie na Twoje opisy. Dzięki.
Zapisane

Pozdrawiam,
Jaro
------------------------------------------------------
Repozytorium plików instalacyjnych gry:
Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/z4l7rs71sxk1jc6/AAD8v6sMojApzyD4NG3IFK4ca?dl=0
OneDrive: https://1drv.ms/f/s!Am2aTZH9AOcoanwyUg8_mMB5lwI
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Kampanie Open General | Grupa Open General na Facebooku
Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Strona wygenerowana w 0.065 sekund z 24 zapytaniami. (Pretty URLs adds 0.007s, 2q)