Tytuł: RDM - Range Defense Modifier Wiadomość wysłana przez: Waldzios Styczeń 04, 2021, 07:23:17 Grzebie ostatnio w pancerzach współczesnych czołgów. Staram się wygenerować jednolity algorytm dla pancerzy/penetracji.
Największy problem sprawia mi ustalenie właściwych parametrów współczynnika RDM. W pewnym momencie zdałem sobie sprawę, że nie do końca wiem co ten parametr oznacza dla okresu WW2 (obecne wartości są dość chaotyczne). Problem jest złożony, bo z jednej strony mamy mechanikę OG, a z drugiej "tradycyjne" ustawienia efila. Zdecydowania wolałbym uniknąć istotnej ingerencji w parametry jednostek z okresu WW2. Mechanika RDM jest względne prosta. Poniżej uproszczony przykład: Jeśli mamy dwie jednostki naziemne o zasięgu 2 heksów. To efektywna obrona jednostek na dystansie 1 heksa wynosi GD+RDM/2, a na dystansie 2 heksów GD+RDM. W tym przypadku różnica między walką na 2 heksy i w zwarciu, to RDM/2. Czysta obrona GD jest wykorzystywana wyłacznie przy ostrzale artylerii. Czyli parametr GD to w praktyce obrona przeciwko artylerii, a obrona przeciwko jednostkom strzelającym ogniem bezpośrednim to GD+RDM lub GD+RDM/2. W idealnym przypadku efilowy parametr GD reprezentowałby "odporność" jednostki na ostrzał artylerii, a parametr RDM odpowiadał by za dodatkową odporność na ostrzał bezpośredni. Niestety nie tworzymy efila od początku, a ja nie zamierzam wprowadzać drastycznych zmian w jednostkach okresu WW2. Na tą chwile w efilu parametr GD jednostek pancernych (dla okresu WW2) przekłada się bezpośrednio na opancerzenie. Natomiast parametr RDM jest zwykle dość "umowną" wartością. Wartości RDM są niskie (maksymalnie 6 punktów) więc ich wpływ nie rzuca się zbytnio w oczy. Jak już pisałem, wolałbym uniknąć drastycznych zmian w przedziale wartości RDM (przynajmniej dla okresu WW2), ale jednocześnie uważam, że przydałoby się te wartości w jakiś sposób uporządkować. Zakładając, że nie zmieniamy interpretacji parametru GD (pancerz czołgu), trzeba się zastanowić jaki parametr/cechę pojazdu pancernego powinien reprezentować parametr RDM. Na zdrowy rozsądek, RDM powinien reprezentować czynnik (lub czynniki) które zapewniają różnice w obronie jednostki (z pominięciem pancerza), w przypadku walki ogniem bezpośrednim na dystansie jednego i dwóch heksów (lub więcej). Czyli w praktyce różnice w obronie na 500m / 1000m (i sporadycznie na 3000m). Na początek eksperymentowałem z wymiarami sylwetki czołgów (dla uproszczenia/przyśpieszenia uwzględniałem wyłącznie szerokość i wysokość pojazdu). Rezultat okazał się dość ciekawy. Czołgi średnie (T-34, Sherman, Pz-IV) pozostały bez zmian (RDM=4), zyskały czołg lekkie, straciły czołgi ciężkie. Jest to chyba najprostsze rozwiązanie, i w miarę kompatybilne z okresem WW2.
BTW. W oryginalnym PG2 założenie chyba było podobne (Pz-I/Pz-II RDM=5, Pz-III/Pz-IV RDM=4, Tiger/Panther RDM=3, King Tiger RDM=2, Maus RDM=1). Oczywiście jestem otwarty na inne pomysły/sugestie. Tytuł: Odp: RDM - Range Defense Modifier Wiadomość wysłana przez: Waldzios Styczeń 06, 2021, 09:38:10 Przyjmując założenie, że RDM dla okresu WW2 nie jest zależny od pancerza, opracowałem nowe zestawienie.
Dla okresu WW2 (<250mm) parametr RDM jest stały (zależny od innych czynników). Dla okresu współczesnego (>=250mm) cześć GD (połowa przyrostu) przechodzi dodatkowo jako bonus do RDM (parametr opisany w tabeli jako "+x"). W rezultacie suma GD+RDM nie ulega zmianie. Zmniejsza się nieznacznie suma GD+RDM/2. Dla czasów współczesnych powinno to zauważalnie zwiększyć znaczenie dystansu w walce, i nieco osłabić "niezniszczalne" czołgi z najwyższej półki (kilka punktów bonusu za walkę na krótki dystans). Poniżej zestawienie dla bazowego RDM=4. Jeśli oprzemy się na rozmiarze sylwetki (tabela z poprzedniego postu), to w tej kategorii zmieszczą się przykładowo czołgi PzKpfw IV, T-34, M4 Sherman, a dla czasów współczesnych T-72.
Tytuł: Odp: RDM - Range Defense Modifier Wiadomość wysłana przez: Jaro Styczeń 06, 2021, 10:31:00 Dla czasów współczesnych powinno to zauważalnie zwiększyć znaczenie dystansu w walce, i nieco osłabić "niezniszczalne" czołgi z najwyższej półki (kilka punktów bonusu za walkę na krótki dystans). Podoba mi się.Tytuł: Odp: RDM - Range Defense Modifier Wiadomość wysłana przez: Jaro Styczeń 09, 2021, 02:29:08 Czy mogę prosić jeszcze o doprecyzowanie RDM...
Jednostka lądowa (każda - niezależnie od zasięgu jej strzału) broni się przed: - artylerią - używając GD - jednostką lądową inna niż artyleria atakującą z 1 hex GD+RDM/2 (każda niezależnie czy ma zasięg strzały 1 czy więcej) - jednostką lądową inna niż artyleria atakującą z ponad 1 hex GD+RDM. Czy tak? Tytuł: Odp: RDM - Range Defense Modifier Wiadomość wysłana przez: Waldzios Styczeń 09, 2021, 06:08:53 To trochę bardziej skomplikowane.
Stosowanie RDM zależy przede wszystkim od klasy jednostki atakującej. Musi to być tylko jednostka z przedziału klas od INF do TPT. Czyli nie obejmuje to ARTY, AD. Dodatkowo obrońcą musi być jednostka naziemna. Dalej wszystko zależy od zasięgów jednostek. Dla każdej jednostki uwzględnianie są dwie statystyki, bazowy zasięg jednostki i aktualny zasięg walki. Jeśli bazowy zasięg atakującego różni się od zasięgu walki, lub zasięg walki jest mniejszy lub równy 1, to obrońca dostaje bonus RDM/2, w przeciwnym wypadku obrońca otrzymuje pełen bonus RDM. Jeśli bazowy zasięg obrońcy różni się od zasięgu walki, to atakujący dostaje bonus RDM/2, w przeciwnym wypadku atakujący otrzymuje pełen bonus RDM. Dodatkowo jeśli atakujący należy do klasy AT, to otrzymuje zerowy bonus RDM po ruchu. Próbowałem to sobie rozpisać. Rezultat wygląd tak: a) zasięg walki=1
b) zasięg walki=2
^wyszarzone są niemożliwe przypadki (atakujący lub obrońca ma zbyt krótki zasięg); Podsumowanie: a) dla obrońcy sprawa jest względnie prosta:
Tytuł: Odp: RDM - Range Defense Modifier Wiadomość wysłana przez: Waldzios Styczeń 16, 2021, 10:07:19 BTW. Dla zainteresowanych, analogiczne zestawienie uwzględniające 3-heksowe jednostki.
Tytuł: Odp: RDM - Range Defense Modifier Wiadomość wysłana przez: Jaro Styczeń 17, 2021, 11:52:32 Dzięki. Przyda się. :)
Tytuł: Odp: RDM - Range Defense Modifier Wiadomość wysłana przez: Mario Grudzień 29, 2023, 07:12:34 Mam pytanie odnośnie holowanych pepanców.
Jeden ma inicjatywę 9; Obronę lądową 10; Bliską obronę 0; modyfikator obrony 10. Drugi ma inicjatywę 10; Obronę lądową 6; Bliską obronę 6; modyfikator obrony 8. Który będzie skuteczniejszy w obronie- i które parametry będą miały na to wpływ? Z tego co zrozumiałem w opisach będzie to też zależało od terenu. Zastanawiam się nad udoskonaleniem pierwszego w wersję drugą. Kolejne pytanie jak dużo dodatek FE zwiększy możliwości obronne i czy ma jakiś wpływ na możliwości ofensywne? Tytuł: Odp: RDM - Range Defense Modifier Wiadomość wysłana przez: Waldzios Grudzień 29, 2023, 10:00:38 Holowane ppance to złożona kwestia.
Wiele zależy od tego w jaki sposób zamierzasz je wykorzystywać. Bezpieczna, defensywna metoda (wykorzystanie w drugiej linii), sprawia ze parametry obrony stają trzeciorzędną wartością (po ofensywie i mobilności). Wykorzystanie w pierwszej linii jest trudniejsze. Często większe znaczenie potrafi mieć defensywa transportu, niż bazowej jednostki. Wrażliwość podczas transportu jest główną słabością tych jednostek. Co do inicjatywy, to kwestia bardzo względna. Nie istnieje bezpośrednia korzyść z posiadania wysokiej inicjatywy. Potrzebujesz inicjatywy wyższej od jednostek przeciwnika. Przykładowo, jeśli czołgi przeciwnika mają INI=5, to generalnie wygrasz test inicjatywy, niezależnie czy twoja inicjatywa wynosi 9 czy 10 punktów. Analogicznie jeśli czołgi przeciwnika mają INI=15, to test przegrasz, i różnica jednego punktu inicjatywy niewiele zmieni. Co do bliskiej obrony, to odnosi się wyłacznie do jednostki (w tym przypadku ppanca) atakowanej przez piechotę w trudnym terenie (las, miasto, góry). Walka w zwarciu sprawia, że jednostka broni się współczynnikiem CD (zamiast GD). CD jest zwykle znacząco niższy. Dlatego generalnie niewskazane jest umieszczanie wrażliwych jednostek w takim terenie. W konkretnym przypadku, pierwszy ppanc będzie defensywnie lepszy, dopóki będziesz trzymał się otwartego terenu. Drugi to idealna jednostka do wykorzystania w trudnym terenie. Optymalna do zastawiania pułapek w lasach i miastach. Bliska obrona 6, to bardzo wysoka wartość, bardzo rzadko spotykana w naszym efilu. Hipotetyczny ppanc z GD=6/CD=6 byłby skrajnie odporny na ataki piechoty (teren nie robiłby mu różnicy). Dodatek 'Fast Entrench' zwiększa bazowe okopanie jednostki o dwa punkty. Czyli efektywnie jednostka zyskuje dwa dodatkowe punkty okopania. Możliwości defensywne oczywiście wzrosną, ale trzeba pamiętać że okopanie zmniejsza się po każdym ataku. Więc bonus nie przetrwa wielokrotnego ataku. Na możliwości ofensywne dodatek nie ma wpływu. Tytuł: Odp: RDM - Range Defense Modifier Wiadomość wysłana przez: Mario Grudzień 30, 2023, 11:27:01 Wielkie dzięki :)
To akurat lekkie pepance z efile Basekorp (37mm Pak35/36 drugi to 80mm PAW) Dla porównania z naszym Blitzkriegiem gram w kampanię 01. Axis at War. W tym efilu lekkie pepance mając cechę U (opuszczają transport po ruchu). Tytuł: Odp: RDM - Range Defense Modifier Wiadomość wysłana przez: Zsamot Styczeń 09, 2024, 12:19:31 Ta cecha- U, jest bardzo fajna, bo taki Bofors, czy Pak 36 to naprawdę lekki sprzęt.
|