Tytuł: Kampania D20 "Miecz Dawida: Izraelski Kontratak" Wiadomość wysłana przez: kowdar Lipiec 07, 2020, 11:16:02 Kampania D20 "Miecz Dawida: Izraelski Kontratak"
http://www.opengeneral.pl/kampanie_vii.html (http://www.opengeneral.pl/kampanie_vii.html) Wracamy na Bliski Wschód. Tym razem kampania łatwa, prosta i przyjemna. Chyba najłatwiejsza jaką grałem w tym roku. Na starcie otrzymujemy potężny zestaw jednostek, ja w trakcie tych 6 bitew dokupiłem tylko jedną jednostkę (w ostatniej bitwie), z tym, że w trakcie kampanii straciłem lub sprzedałem ok. 1/3 początkowej ilości jednostek, wiec chyba trzeba się pogodzić ze stratami ... Tak na boku ... gra piechotą w nowoczesnych kampaniach pokazuje wyraźnie, że aby taka piechota core miała szansę na długotrwałe przetrwanie, to powinna startować z bazowym poziomem 15, wówczas może przetrwać 1-3 ostrzały artylerii, co przy jednostkach z bazową 10-tką nie często się zdarza ... I jeszcze dwie ciekawostki ... nie sądziłem że napotkam jeszcze mapy na których nie grałem, a tutaj proszę ... są takie rodzynki. A ponadto kampania potrafi pokazać użyteczność ppancy (sporo artylerii i plotek wroga padło ich łupem) ... a już Pereh to cud, miód do niszczenia wrogich czołgów. Kampania wymaga efile w wersji co najmniej 7.2.4. Przebieg kampanii: Campaign: D20_isr * D20 DAVID SWORD: THE ISRAELI COUNTERATTACK v.4.0 Tytuł: Odp: Kampania D20 "Miecz Dawida: Izraelski Kontratak" Wiadomość wysłana przez: Waldzios Lipiec 08, 2020, 01:18:00 Tak na boku ... gra piechotą w nowoczesnych kampaniach pokazuje wyraźnie, że aby taka piechota core miała szansę na długotrwałe przetrwanie, to powinna startować z bazowym poziomem 15, wówczas może przetrwać 1-3 ostrzały artylerii, co przy jednostkach z bazową 10-tką nie często się zdarza ... BTW . Warto pamiętać że statystyki wszystkich efilowych jednostek artyleryjskich są przeliczane, jakby posiadały identyczną liczbę "luf" (w domyśle 15 armat/wyrzutni). To oczywiście rzadko pokrywa się z rzeczywistością. W efekcie, niektóre z cięższych systemów mogą być przesadnie potężne przy pełnych stanach. Przykładowo, typowa rosyjska jednostka artyleryjska (haubice 122mm, haubice 152mm, wyrzutnie BM-21 Grad) składa się się trzech baterii po 6 systemów, czyli mamy zwykle 18 systemów w batalionie. Cięższe systemy artylerii rakietowej (BM-27 Uragan, BM-30 Smerch) występują w bateriach po 4 systemy, czyli 12 systemów w batalionie. Taktyczne pociski balistyczne występują w skromniejszych jednostkach. Toczka i Iskander to 4 systemy w batalionie (2 baterie po 2 wyrzutnie). W batalionie SCUD'ów była tylko jedna bateria z 3 wyrzutniami. Powyższe sprawia, że pełno-stanowa (10SP) jednostka artylerii rzadko jest reprezentatywna, szczególnie w przypadku najpotężniejszych systemów. Oddział SCUD'ów posiadający stany 10SP strzela tak jakby miał 15 wyrzutni w jednostce. W efekcie jego skuteczność nie odpowiada pojedynczemu dywizjonowi, tylko trzem brygadom. Chcąc być maksymalnie realistycznym, i zakładając że typowa rosyjska jednostka artylerii posiada 10SP, to oddział Uraganów powinien mieć 7SP, Iskander/Toczka tylko 3SP, a SCUD zaledwie 2SP. Dopiero wtedy skuteczność przeciwko celom miękkim byłaby w pełni reprezentatywna. Oczywiście nie sugeruje w żadnym razie, by przeliczać to w ten sposób. Szczególnie, że poszczególne składy mogą być trudne dla ustalenia (dla pomniejszych nacji) i mocno różnic się w poszczególnych latach. Ale moim zdaniem warto to wziąć pod uwagę, przy ustalaniu docelowych stanów jednostek. |