Kampania 1st Marine Division - melduję o wygranej !!!
A teraz bardziej szczegółowe informacje.
1 Prolog Tura 8 Brilliant Victory score:49
2 Battle Of Ilu Tura 9 Victory score:28
3 Bloody Ridge Tura 8 Victory score:29
4 Matanikau Tura 9 Brilliant Victory score:55
5 Banzai Tura 12 Brilliant Victory score:49
6 Kokumbona Tura 6 Brilliant Victory score:67
7 Cape Gloucester Tura 14 Brilliant Victory score:49
8 Talasea Tura 10 Brilliant Victory score:58
9 Peleliu Tura 20 Victory score:28
10 Okinawa Tura 19 Victory score:22
Prolog - BVPrzyjemnie i łatwo się zaczyna, ale popełniam błąd (nie kieruję bezpośrednio
tam desantu i potem brak czasu) i nie zajmuję jednej flagi na północy (wolę BV).
Desant na południu wysadzony pomiędzy rzekami Lunga i Matynikau.
Zgodnie z dyspozycją dowództwa zakupuję F4F-4 Wildcat.
Dowództwo (bez konsultacji) nagradza: M15
Kupuję także 81mm Mortar, ale po następnej bitwie sprzedaję, bo mi brakuje
kasy na poważniejszy zakup (i ważniejszy).
Battle Of Ilu - V
Na początku się zastanawiam - gdzie mam postawić dywizjon Wildcat'ów ...
wreszcie dostrzegam ten lej po bombie, a więc trzeba rozstawić budowniczych ...
Oprócz nich na zachodzie umieszczam Raidersów i Inżynierów, na wschodzie 2 * 75mm i 2 * Marines.
I tak też nacierają ... dość swobodnie, zajmuję wszystkie flagi, ale nie dało się w czasie na BV.
Kupuję 155mm M1 z transportem konnym (całkiem niezły w tej dżungli)
Bloody Ridge - VTwardo nacieram na południe, ale jest ciężko. Jednostki wprost się ślimaczą w tej dzungli,
walki Marines z japończykami bez wsparcia kończą się remisem lub stratą ...
Przebijam się na wprost na południe ... cięzko ...
wreszcie wygrana ... na zajęcie flag na zachodzie ... brak czasu i ochoty ...
Jak na razie bez żadnych strat, lotnictwo zdobywa lidera ...
Kupuję drugą jednostkę 155mm M1 oraz Bazooka Team na Jeepach.
Matanikau - BVBez większych problemów. 155-ki się sprawdzają. Jestem zaskoczony jak szybko po lasach
poruszają się Jeepy, postanawiam przy każdej okazji doposażyć Marines w ten typ transportu ...
Dalej bez żadnych strat. Stany jednostek po tych walkach:
Infantry
* Marines 42 , 1st Marine/1 , 3 bars , 336 exp , US Marines , 3/10 , 3 kill , 0 pp (U:001)
* Marines 42 , 1st Marine/1 , 1 bars , 100 exp , US Marines , 10/10 , 3 kill , 0 pp (U:002)
* Marines 42 , 1st Marine/1 , 1 bars , 135 exp , US Marines , 10/10 , 1 kill , 0 pp (U:003)
* Marines 42 , 1st Marine/5 , 0 bars , 71 exp , US Marines , 10/10 , 1 kill , 0 pp (U:004)
* Marines 42 , 1st Marine/5 , 2 bars , 270 exp , US Marines , 11/10 , 6 kill , 0 pp (U:005)
* Marine Raiders , 1st Marine/1Raiders , 1 bars , 140 exp , US Marines , 10/10 , 3 kill , 0 pp (U:006)
* Marine Eng , LVT2 , 1st Marine/1Eng , 2 bars , 245 exp , US Marines , 4/10 , 2 kill , 0 pp (U:008)
* HQ Unit , 1t. Truck , 1st Marine/HQ , 3 bars , 341 exp , US Marines , 10/2 , 0 kill , 0 pp (U:011)
* Seabees , 1st Marine/Constr. , 0 bars , 86 exp , US Marines , 10/10 , 0 kill , 0 pp (U:013)
Bazooka Team , Jeep [TW] , , 1 bars , 133 exp , US Marines , 5/10 , 1 kill , 288 pp (U:035)
Tank
* M3 Stuart , 1st Marine/1Tank , 1 bars , 115 exp , US Marines , 10/10 , 2 kill , 0 pp (U:009)
Anti-Tank
* M3 75mm GMC , 1st Marine/1SW , 0 bars , 92 exp , US Marines , 8/10 , 0 kill , 0 pp (U:010)
Artillery
* 75mm , 1st Marine/11Art , 0 bars , 74 exp , US Marines , 10/10 , 0 kill , 0 pp (U:007)
* 75mm , 1st Marine/11Art , 1 bars , 181 exp , US Marines , 11/10 , 2 kill , 0 pp (U:012)
155mm M1 , Mule , , 1 bars , 130 exp , US Marines , 11/10 , 3 kill , 409 pp (U:016)
155mm M1 , Mule , , 1 bars , 144 exp , US Marines , 10/10 , 2 kill , 372 pp (U:036)
Air Defense
* M15 , , 0 bars , 31 exp , US Marines , 10/10 , 1 kill , 0 pp (U:014)
Fighter
F4F-4 Wildcat , , 1 bars , 135 exp , US Marines , 8/10 , Determined Defense : Defense values increased by 2 , 3 kill , 432 pp (U:015)
Killed: AD 6 , AT 2 , ATY 8 , INF 24 , REC 0 , TK 0 , FTR 1 , TB 0 , Total: 41
Lost : AD 0 , AT 0 , ATY 0 , INF 0 , REC 0 , TK 0 , FTR 0 , TB 0 , Total: 0
Banzai - BVPopełniam błąd - naprawę lotniska zaczynam nie od heksa z flagą, a to nic nie daje,
stąd znaczne opóźnienie we wprowadzeniu lotnictwa ...
Nie czekam na japończyków tylko ruszam naprzód, na wschód i południe.
Lokalizuję artylerię na Mount Austin i Marine mozolnie się do niej wspinają ... z sukcesem.
Na wschodzie dość szybko poszło, gorzej na południu ... nie mogę się przebić ... dopiero,
atak ze wschodu przynosi sukces.
W Suite widzę okręty Japońskie ... chyba się nie ruszyły, bo ich nie widziałem ...
a mogło być gorzej jakby mi podpłynęły do wybrzeża.
Szybkie zwycięstwo okupuję pierwszymi stratami ... tracę M15 i Marines.
W nagrodę dostaję M8.
Zakupy: LVTA1 i Jeepy dla Marines.
Kokumbona - BV (6 tura !!!)Zagrałem zapewne wbrew intencjom autora, stąd szybkie zwycięstwo.
Krążowniki na zachód, niszczyciele na wschód i potężny ostrzał sił lądowych Japończyków.
Dzielę siły na dwie grupy (potem okazuje się że na wschód trochę za duże siły przydzieliłem),
i "biegiem" na VH Japończyków. Szybki transport się przydaje ...
Pojawiają się okręty japońskie i mocno nadszarpują mi krążowniki ...
Normalnie, zapewne zwróciłbym siły morskie przeciwko okrętom, ale niewiele mi już brakuje,
do VH na wschodzie ... ryzykuję ... zajmuję się dalej siłami lądowymi.
Kosztuje mnie to praktycznie wszystkie okręty i jedną jednostkę Marines (ostrzał z okrętów),
ale zajmuję VH. Turę pózniej zajmuję VH na zachodzie. Pancerniki które przybyły z odsięczą,
nie zdążyły wejść do walki ... ciekawe co by było gdyby nie udało się zająć tego VH ...
zapewne dużo więcej strat ...
Zakupy: 2 * M4A3, 155mm M1 (nie zauważam iż bez trasportu ...sic !!!), M8 Greyhound
Cape Gloucester - BVTrudna bitwa, cięzko sensownie desantować jednostki ... podstawa ... zdobyć SH
Dwie jednostki (75 mmm i Marines) wysyłam do flag na wschodzie. Desant ze zwiadem na lotnisko
na zachodzie - szybko udaje się zająć. A potem mozolnie naprzód. Niszczyciele bardzo się przydają,
jako wsparcie wojsk lądowych ... także 155-ki mają co robić ...
Ciężko się przebić, ale powoli, z dużą asekuracją i wreszcie zwycięstwo.
Trudniej na wschód iż na zachód ...
Bez żadnych strat własnych.
Upgraduje LVTA do LVTA4, zakupuję transport do 155, podnoszę stany jednostek ...
Talasea - BVDo bitwy desygnuję: 3 * 155, LVTA4, Marines i Eng.
Artylerię desantuję poza zasięgiem wroga i robię sieczkę z Japończyków,
a pozostałe jednostki wykańczają opornych. Zajmuję te flagi, które daję radę
w limicie BV ...
W nagrodę dostaję 76mm ATG.
Zakupy: brak, wzmacniam stany.
Peleliu - VGłówny desant kieruję w stonę wybrzeża wolnego od min morskich.
4 jednostki deleguję w celu desantu na małą (ale z VH) wyspę na północy.
Nie jest łatwo, szerokość desantu ograniczona. W pierwszel linii Marines,
potem artleria. Po kilku walkach, udaje się wydesantować artylerię i jest już
łatwiej. Dość łatwo zdobywam lotnisko. Kilka jednostek kieruję na VH na wschód,
reszta na północ. Uciążliwa i wolna przeprawa przez wąski przesymyk, ale posuwam
się naprzód bez większych problemów. W tym czasie realizuję udany desant na wysepkę
(cztery jednostki, w tym dwie ATY to nawet było za dużo).
Na koniec niszczę zgrupowanie przy północnym VH, stany jednostek już tragiczne ale udaje się
wygrać w czasie tylko dla VH. No i tracę jedną jednostkę Marines.
Krwawe walki, więc dostaję w tym scenie aż pięciu liderów (3 w piechocie, po jednym w tankach i zwiadzie).
Stan na koniec bitwy:
Total army value: 3136 , Current prestige is 634
Infantry
* Marines 42 , Jeep [TW] , 1st Marine/1 , 5 bars , 507 exp , US Marines , 1/10 , Ferocious Defense : No unit can ignore this unit's entrenchments , 5 kill , 0 pp (U:001)
* Marines 42 , Jeep [TW] , 1st Marine/1 , 3 bars , 359 exp , US Marines , 3/10 , 4 kill , 0 pp (U:002)
* Marines 42 , Jeep [TW] , 1st Marine/5 , 5 bars , 543 exp , US Marines , 5/10 , Aggressive Maneuver : Movement increased by 1 , 13 kill , 0 pp (U:004)
* Marine Eng , LVT2 , 1st Marine/1Eng , 5 bars , 594 exp , US Marines , 9/10 , Overwhelming Attack : Some suppression becomes kills , 12 kill , 0 pp (U:006)
* HQ Unit , 1t. Truck , 1st Marine/HQ , 3 bars , 341 exp , US Marines , 10/2 , 0 kill , 0 pp (U:009)
* Seabees , 1st Marine/Constr. , 2 bars , 209 exp , US Marines , 2/10 , Skilled Reconnaissance : Spotting increased by 1 , 1 kill , 0 pp (U:011)
Bazooka Team , Jeep [TW] , , 2 bars , 260 exp , US Marines , 3/10 , 4 kill , 288 pp (U:014)
Tank
* M3 Stuart , 1st Marine/1Tank , 3 bars , 343 exp , US Marines , 12/10 , 7 kill , 0 pp (U:007)
LVTA4 , , 5 bars , 555 exp , US Marines , 9/10 , 7 kill , 264 pp (U:017)
M4A3 , , 4 bars , 401 exp , US Marines , 9/10 , First Strike : Unit fires first if initiative is won , 9 kill , 300 pp (U:018)
M4A3 , , 2 bars , 253 exp , US Marines , 7/10 , 1 kill , 300 pp (U:019)
Recon
M8 Greyhound , , 2 bars , 227 exp , US Marines , 6/10 , Combat Support : Gives exp. bars to adjacent friendly units , 1 kill , 180 pp (U:021)
Anti-Tank
* M3 75mm GMC , 1st Marine/1SW , 2 bars , 227 exp , US Marines , 9/10 , 3 kill , 0 pp (U:008)
* 76mm ATG , 2.5t. Truck , , 2 bars , 256 exp , US Marines , 3/10 , 1 kill , 0 pp (U:022)
Artillery
* 75mm , 1st Marine/11Art , 3 bars , 302 exp , US Marines , 12/10 , 2 kill , 0 pp (U:005)
* 75mm , 1st Marine/11Art , 4 bars , 452 exp , US Marines , 11/10 , 6 kill , 0 pp (U:010)
155mm M1 , Mule , , 4 bars , 407 exp , US Marines , 12/10 , 15 kill , 446 pp (U:013)
155mm M1 , Mule , , 3 bars , 363 exp , US Marines , 12/10 , 11 kill , 446 pp (U:015)
* M8 , , 3 bars , 356 exp , US Marines , 10/10 , 3 kill , 0 pp (U:016)
155mm M1 , M2 , , 2 bars , 291 exp , US Marines , 7/10 , 3 kill , 480 pp (U:020)
Fighter
F4F-4 Wildcat , , 4 bars , 491 exp , US Marines , 7/10 , Determined Defense : Defense values increased by 2 , 9 kill , 432 pp (U:012)
Killed: AD 21 , AT 4 , ATY 31 , INF 83 , REC 0 , TK 2 , FTR 6 , TB 3 , Total: 150
Lost : AD 1 , AT 0 , ATY 0 , INF 3 , REC 0 , TK 0 , FTR 0 , TB 0 , Total: 4
Zakupy: bombowiec PBJ1
Okinawa - V
Ale jatka. Zaczynam desant na plaży, częśc jednostek kieruję bardziej na południe,
ale w perspektywie kilku tur okazuję się, że jest to marzenie ściętej głowy, aby się tam desantować.
Wracam w okilice plaży. W kilka tur opanowuję środek wyspy, ale to dopiero preludium.
Posuwanie się na południe - droga przez mękę, pomimo wsparcia okrętów.
Trochę lepiej na północy. przebijam się aż do najdalszego VH.
A na południu prawie się nie posuwam. Lotnictwo tylko traci pkt. - za silna obrona plot.
W międzyczasie, kieruję dwie jednostki na wysepkę na północy. Wspierają je okręty. I zdobywam ten VH.
Dodatkowo rozstawiam w różnych miejscach niszczyciele, aby wyśledzić kiedy przybędzie Yamato.
Wreszczcie się pojawia, atakuję go torpedowcem, walką ze słąbymi niszczycielami i jednym krążownikiem,
wiążę go walką na północy - kolejno tracę okręty, ale dzięki temu, nie zagraża mi na południu.
A tam, powoli i z mozołem posuwam się po jednym hexsie naprzód. A czas mija.
Wreszcie udaje mi się wywalczyć za cenę dużych strat korytarze do VH i uważam że szczęśliwie,
kończę na Victory. STraty olbrzymie - gdyby to nie była ostatnia bitwa w kampanii, byłoby ciężko.
Wystarczy porównać stany jednostek. Po Okinawie jest tak:
Infantry
* Marines 42 , Jeep [TW] , 1st Marine/1 , 5 bars , 550 exp , US Marines , 7/10 , Ferocious Defense : No unit can ignore this unit's entrenchments , 6 kill , 0 pp (U:001)
* Marines 42 , Jeep [TW] , 1st Marine/5 , 5 bars , 654 exp , US Marines , 8/10 , Aggressive Maneuver : Movement increased by 1 , 16 kill , 0 pp (U:003)
Bazooka Team , Jeep [TW] , , 2 bars , 271 exp , US Marines , 9/10 , 5 kill , 288 pp (U:013)
Tank
M4A3 , , 4 bars , 451 exp , US Marines , 3/10 , First Strike : Unit fires first if initiative is won , 11 kill , 300 pp (U:017)
Anti-Tank
* M3 75mm GMC , 1st Marine/1SW , 3 bars , 303 exp , US Marines , 7/10 , 6 kill , 0 pp (U:007)
Artillery
* 75mm , 1st Marine/11Art , 4 bars , 481 exp , US Marines , 12/10 , 6 kill , 0 pp (U:004)
* 75mm , 1st Marine/11Art , 5 bars , 576 exp , US Marines , 5/10 , Resilience : Harder to destroy unit , 6 kill , 0 pp (U:009)
155mm M1 , Mule , , 4 bars , 461 exp , US Marines , 6/10 , 19 kill , 372 pp (U:012)
155mm M1 , Mule , , 4 bars , 445 exp , US Marines , 8/10 , 13 kill , 372 pp (U:014)
155mm M1 , M2 , , 3 bars , 385 exp , US Marines , 10/10 , Devastating Fire : Unit can fire twice per turn , 4 kill , 480 pp (U:019)
Killed: AD 32 , AT 7 , ATY 46 , INF 124 , REC 0 , TK 4 , FTR 7 , TB 8 , Total: 228
Lost : AD 1 , AT 1 , ATY 1 , INF 7 , REC 1 , TK 3 , FTR 3 , TB 2 , Total: 19
Podsumowując.Kampania grywalna, bardzo fajna, zróżnicowana (łatwe i trudne sceny).
Chyba dobrze oddaje specyfikę walk z Japończykami, szczególnie na Okinawie.
Dobre doświadczenie w walkach na terenie leśnym. Pkt. można zdobyć wystarczająco.
Wg mojej opinii, można oficjalnie publikować bez żadnych zmian.