Kampanie OpenGeneral Strona główna | Pomoc | Szukaj | Zaloguj się | Rejestracja
Marzec 29, 2024, 01:19:53 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
 
 
Strony: 1 [2]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Estek - H03 "Zielone Diabły" v.4.1e (100%)  (Przeczytany 12834 razy)
Estek
Generał (General)
*
Offline Offline

Wiadomości: 804


« Odpowiedz #15 : Wrzesień 03, 2020, 11:26:05 »

Scenariusz 14: "Normandia"

Zakupy:
1. Trochę inwestycji w transport: Sturmpionierzy - Ople Blitz 4x4, Pak 41, GrW42, LG42 - Zaprzęg konny
2. Następnie w dodatki: SdKfz 250/10 - "Recon" a oba Flaki - "Air Defense".
3. Resztę prestiżu pozostawiłem na wzmocnienia: Flaki i moździerz GrW42 na maksa, LG42 z liderem o jeden punkt.

Ruszamy do Normandii by stawić czoła amerykańskiej ofensywie pod kryptonimem "Cobra". Naprzeciw całej 1 Armii Bradleya, stoją liche i poobijane jednostki niemieckie o zróżnicowanym stopniu okopania. Dysproporcja sił, szczególnie w siłach powietrznych i artylerii oraz dotychczasowe doświadczenia z tym scenariuszem innych graczy nie napawają optymizmem. Nasze zadanie polega na utrzymaniu maksymalnie 4 VH przez czas 16 tur. Czyli wychodzi na to, że musimy zachować stan wyjściowy. Linia frontu opiera się na trzech głównych strategicznych pozycjach. Periers (VHex nr 1) na zachodzie, Manigny (VHex nr 2) w centrum oraz Torigni-sur-Vire (VHex nr 3) na wschodzie. Obszary wystawienia jednostek są rozłożone nierównomiernie. Jeden na zachodzie, trzy w centrum i nieskończenie wiele na wschodzie. Traktuje to trochę jako wskazówkę. Gdyby udało mi się dobrze powalczyć na wschodzie i centrum, tam gdzie mam największy wpływ na kształtowanie obrony to do obsadzanego przez Amerykanów Saint Lo (VHex nr 5) jest bardzo blisko i istnieje cień szansy na jego zdobycie. A wtedy mogę walczyć pod Periers (VHex nr 1) już tylko na opóźnienie. Wyrzucenie mnie stamtąd nie będzie miało wpływu na wynik. Takie są koncepcje. Teraz czas realizacji.

Na odległym zachodzie pod Lessay wysadzam w powietrze most i cofam się za rzekę L'Ay. Kolejnym krokiem saperów będzie postawienie pól minowych na drodze do Coutances (VHex nr 4). Nad rzeką stawiam Mardera w oparciu o Flaka. Pod Periers zgodnie z założeniami nie wprowadzam żadnej swojej jednostki. Jeszcze przed rozpoczęciem natarcia przeciwnika, za pomocą artylerii i panzerturma udaje mi się wyeliminować batalion Priestów. Pod Manigny wystawiam LG42 z liderem, 250/10 i lekkiego flaczka. Recon z dodatkiem wykrywa zgrupowanie wrogiej artylerii, co pozwala mojemu LG42 okroić stan jednej amerykańskiej 105-ki o 50%. Po ostrzale, wycofuję LG42 z miasta i wstawiam między dwie artylerie lekką pelotkę. W kierunku Manigny posyłam dwa bataliony StuG-ów i batalion piechoty Ost. Na drugim brzegu Vire pod Torigni tworzę solidną zaporę. W mieście umieszczam sztab, wsparty średnią pelotką, moździerzem GrW42 i dwoma działkami bezodrzutowymi LG42. Między auxową 150-kę a okop z MG42 wstawiam batalion strumpionierów. Prawego skrzydła bronić będą 3 pepance. Auxowy recon zostaje wycofany pod parasol przeciwlotniczy.

Kiedy oddaje turę rozpętuje się piekło. Takiego przygotowania artyleryjskiego w tej kampanii jeszcze nie widziałem. Jedyną marną pociechą jest fakt, że artyleria wroga nie ma za dużo doświadczenia i jej ogień przynajmniej początkowo nie zadaje jakiś druzgocących strat, pod warunkiem oczywiście, że nie ruszamy się z okopów. Następnie do akcji wkracza lotnictwo. Tutaj jestem bardzo mile zaskoczony. Z 10 maszyn w pierwszej turze wroga obrywają 4 a moja artyleria pelot na początku drugiej tury jest w stanie oddać jeszcze 6 salw. Tylko 4 maszyny będą mogły działać dalej w pełnych składach. Dobrze rozstawione pelotki będą zbierać śmiertelne żniwo dalej, dzięki czemu do mojej 6 tury na niebie nie będzie już ani jednego samolotu z białymi gwiazdami. Tym sposobem mamy na głowie o jeden problem mniej. Na ziemi priorytet to eliminowanie jednostek, które mogą zobaczyć coś delikatnego i cennego, w szczególności pozycje naszej artylerii. Wszelkiej maści recony i wciskające się w luki bataliony piechoty, muszą zostać jak najszybciej wyeliminowane. Druga ważna rzecz to pilnowanie stanu amunicji. Trzeba umiejętnie balansować, tak by zostały jeszcze jakaś dwie-trzy salwy na ogień wspierający. 

Naturalnie przy tak przytłaczającym ogniu przeciwnika, front musiał gdzieś w końcu pęknąć. Stało się to na centralnym odcinku na północ od Manigny. Wkrótce miasteczko zostało niemal oblepione przez Amerykanów. Na szczęście do gaszenia pożaru wkroczyły moje odwody. Flanki Manigny obstawione były przez dwa bataliony Stugów i dwa bataliony pancerne z 2.SS i dywizji Panzer Lehr. Każdy kto kombinował z obejściem pozycji przez rzeki był sprawnie eliminowany. Do miasteczka po zniszczeniu batalionu piechoty Ost, wprowadziłem swojego recona. Dzięki jego lornetkom udało mi się upolować kolejnego M7. Obsadzanie pozycji nie było jednak opłacalne na dłuższą metę. Pod dwóch turach pod ciężkim ogniem, 250/10 opuszczał Manigny z 40% stanu. Nie obsadzałem ponownie miasteczka. Zostawiłem je Amerykanom, którzy po jego zajęciu i tak nie byli tu w stanie nic więcej zrobić. Dalej stały moje oddziały, które znajdowały się poza zasięgiem ich artylerii.

Podobnie sytuacja ułożyła się pod Periers (VHex nr 1). Pod ciężkim ogniem, amerykańska piechota wydrążyła wąski korytarz do miasta między dwoma batalionami grenadierów SS i zajęła Periers. Dalej na drodze stanęła im jednak Pantera, która nie była już potrzebna pod Manigny. Niemiecka artyleria ostrzeliwała miasteczko a czołgiści 2-go pułku odstrzeliwali co rundę jedną jednostkę. Ataki na flankach przez rzeki Taute i Seves, również kończyły się rozpaczliwie. Pod Periers i Manigny nastąpił zatem pat. Rozstrzygający miał być odcinek pod Torigni za rzeką Vire.

Pod VHexem nr 3 od początku sprzyjało mi szczęście. Ogień artylerii tak naprawdę zniszczył tylko bunkier. Reszta jednostek była dla niego nieosiągalna. Lotnictwo rzadko się tu zapuszczało, a kto się pojawił był szybko posłany na ziemię przez pelotki. Ataki pododdziałów trzech DP i jednej DPanc, prowadzone były wąskim frontem i były łatwo rozbijane ogniem dział i moździerzy. Próba obejścia od wschodu, także skończyła się katastrofą. Więcej nadziei Amerykanie pokładali na drugim brzegu Vire, gdzie sięgała ich artyleria, ale tam też powstała sytuacja patowa. Przełomem było zajęcie Manigny. Wtedy Amerykanie odpuścili sobie zachodni brzeg Vire i zaczęli kierować swoje siły na odcinek zajmowany przez moich spadochroniarzy. Ku mojej radości zapakowali na swoje ciężarówki nawet artylerię, która w cudowny sposób znalazła się wreszcie w moim zasięgu. Jeszcze przed jej wyładowaniem dwa bataliony zostały odstrzelone. Wreszcie zobaczyłem promyk nadziei. Pod Torigni kierowałem Pz IVJ z dywizji Panzer Lehr, którego pod Manigny zastąpił mój MG42. Dostałem też wsparcie batalionu StuGów 44, PzWerfera43 i batalion zdobycznych czołgów Somua S-35. To był czas by myśleć o kontrataku na wschodnim brzegu Vire.

Kontratak rozpoczął się gdzieś w 11 turze i posuwał się bardzo wolno. Moją szpicę stanowił recon, moździerz GrW42 oraz StuG44 i Pz IVJ. Za nimi posuwał się sztab i pelotka z CS-em oraz działa bezodrzutowe. Zaczęło się systematyczne rozbijanie gniazd wrogiej artylerii i obrona przed niedobitkami jednostek piechoty i niszczycieli czołgów. Sukcesy na wschodnim brzegu Vire, dawały Niemcom wyraźny oddech na zachodnim brzegu i pod Manigny. Amerykańskie oddziały topniały w oczach i można było sobie pozwolić na coraz śmielsze działania. W 15 turze rozbiłem amerykański przyczółek pod Manigny i przejąłem miasto. Sformowałem także grupę ekspedycyjną, która miała rozpoznać dojścia do Carentan (VHex nr 6). Podciągnąłem artylerię, którą mogłem razić gniazdo artylerii na północ od Saint Lo. W 16 turze dokonałem prawdziwej maskary na batalionach artylerii wokół Saint Lo i bez przeszkód rozprawiłem się z obsadą miasta, do którego wkroczyli spadochroniarze. Grupie ekspedycyjnej zabrakło nieco zasięgu i zdobyli oni tylko miasteczko Saint Jean de Day. Kolejne miasteczko Berigny, na wschód od Saint Lo zdobył z poświęceniem auxowy ppanc. Rzutem na taśmę udało mi się także odzyskać Periers. W ostatniej rundzie na postrzelanych oddziałach wroga Pantera z 2 pułku pancernego SS zrobiła sobie bardzo zgrabnego overruna. Wkroczyła do miasta w asyście 2-go batalionu rozpoznania i batalionu saperów. Amerykanie w swojej ostatniej rundzie przypuścili wściekły atak na Periers pod ogniem chyba 7 czy 8 batalionów artylerii, zmusili nawet Panterę do wycofania, ale nie mieli już kim wkroczyć do miasteczka.

Niemcy mając w posiadaniu 5 VHexów, dokonali cudu i wywalczyli BV. Na ich korzyść działał z pewnością teren i ograniczone zdolności dowódcze sztucznej inteligencji. Gdyby taką masą artylerii i lotnictwa dowodził człowiek nie miałbym tutaj żadnych szans. Uśmiechnęło się też nieco do mnie szczęścia. Skoro moje oddziały core mają pod górkę z liderami dobrze, że chociaż dwa auxowe pułki artylerii ich zyskały, co podniosło nieco ich zasięg i skuteczność ognia. Bez jednego takiego pułku, pewnie nie odbiłbym Periers. Szkoda trochę, że delikatnie spóźniłem się z likwidacją przyczółka amerykańskiego pod Manigny, gdyby zaczął naciskać o jedną turę wcześniej moje recony dałby radę dojechać pod Carentain (VHex nr 6) i zyskać kolejne 160 pp.



OpenGen 0.93.3.99.RC * 29 Jan 2020  *  AI version: Default (0.91)
Efile folder: E:\Moje Gry\Open General\Open General 2019\EFILE_GUS\  * Efile version: GusOpen ver. 7.2.3
Campaign: H03 ZIELONE DIABŁY v.4.1e,  *  Player prestige modifier 100%  *  AI prestige modifier 100%

Played Scenarios:
 1   TRAINING AREA , #0 , Brilliant Victory , score:54
 2   OPERATION "WESERÜBUNG" , #1 , Brilliant Victory , score:61
 3   EBEN EMAEL , #2 , Brilliant Victory , score:64
 4   OPERATION "HANNIBAL" , #3 , Brilliant Victory , score:55
 5   OPERATION "MERCURY" , #4 , Brilliant Victory , score:70
 6   FIGHT FOR THE LENINGRAD , #5 , Brilliant Victory , score:53
 7   TRAINING AREA II , #6 , Brilliant Victory , score:53
 8   ALAM HALFA , #7 , Brilliant Victory , score:48
 9   TUNIS , #8 , Brilliant Victory , score:49
10   SICILY , #9 , Brilliant Victory , score:59
11   SALERNO , #10 , Brilliant Victory , score:54
12   LEROS , #11 , Brilliant Victory , score:52
13   THE GATES OF HELL , #12 , Brilliant Victory , score:55
14   NORMANDY , #13 , Brilliant Victory , score:51
--
Campaign score: 778  *  Average: 55

..
Current scenario: NORMANDY,  VH prestige is 160 ,  All map prestige is: 440
Army cost: 1990 , Current prestige is 346
Prestige available on map yet is 280 pp ( 80 pp in VH to capture) * Turn: 17
AI stance is Aggressive
if BV: +0, ARNHEM , cap 0, 16 turns prestige: 160
if V : +0, ARNHEM , cap 0, 16 turns prestige: 160
if TV: +0, ARNHEM , cap 0, 16 turns prestige: 160
Ls: Loss , turn prestige: 160

Piechota
*  Fallschirm 43 , 1.FallschirmJager-Reg , 4 bars , 410 exp , Niemcy , 10/10 , 21 kill , 0 pp - U:001
*  FJ Sturmpioniere 43 , Opel Blitz 4x4 , 1.Fallschirm-Pionier-Bat , 5 bars , 596 exp , Niemcy , 6/10 , Bridging  , 26 kill , 0 pp - U:003  [+28 exp]
*  FJ HQ , Pz IC , HQFallschirmDiv , 5 bars , 517 exp , Niemcy , 10/8 , Reconnaissance Movement  , 26 kill , 0 pp - U:007
 Fallschirm 43 , 3.FallschirmJager-Reg , 3 bars , 373 exp , Niemcy , 10/10 , 17 kill , 204 pp - U:008
 Fallschirm 43 , 4.FallschirmJager-Reg , 2 bars , 294 exp , Niemcy , 10/10 , Devastating Fire  , 9 kill , 204 pp - U:014

Rozpoznanie
 250/10 , 1.Fallschirm-Aufkl-Abt , 3 bars , 309 exp , Niemcy , 4/10 ,    Recon, 21 kill , 168 pp - U:009  [+15 exp]

Artyleria ppanc.
 FJ 4.2cm Pak 41 , Wagon , I/1.Fallschirm-Panzerjager-Abt , 2 bars , 236 exp , Niemcy , 10/10 , 5 kill , 180 pp - U:005
 FJ MG 42 , Sdkfz 2 , 1.Fallschirm-MG-Bataillon , 5 bars , 603 exp , Niemcy , 10/10 , Reconnaissance Movement  , 22 kill , 240 pp - U:006  [+56 exp]
*  6 Pdr , Opel Blitz 4x4 , II/1.Fallschirm-Panzerjager-Abt , 2 bars , 280 exp , Niemcy , 10/10 , 3 kill , 0 pp - U:012  [+4 exp]
*  StuG 44 , FallschirmPzJagerReg , 3 bars , 336 exp , Niemcy , 5/12 , 5 kill , 0 pp - U:073  [+37 exp]

Artyleria uniwersalna
*  2cm Flak auf Pz I , II/1.Fallschirm-FlaK-Abt , 3 bars , 391 exp , Niemcy , 11/10 , Aggressive Maneuver  ,   Air Defense, 3 kill , 0 pp - U:011  [+128 exp]

Artyleria
*  FJ 12cm GrW 42 , Wagon , I/1.Fallschirm-Art-Reg  , 5 bars , 1734 exp , Niemcy , 15/10 , Overwhelming Attack  , 32 kill , 0 pp - U:002  [+166 exp]
 FJ 10.5cm LG42 , Wagon , II/1.Fallschirm-Art-Reg  , 5 bars , 647 exp , Niemcy , 10/10 , 10 kill , 264 pp - U:004  [+62 exp]
 FJ 10.5cm LG42 , Sdkfz 2 , III/1.Fallschirm-Art-Reg  , 3 bars , 390 exp , Niemcy , 11/10 , Aggressive Attack  , 8 kill , 382 pp - U:010  [+83 exp]
 FJ 10.5cm LG42 , Sdkfz 2 , IV/1.Fallschirm-Art-Reg  , 1 bars , 187 exp , Niemcy , 10/10 , 5 kill , 348 pp - U:015  [+58 exp]

Obrona plot.
*  SdKfz 7/2 , I/1.Fallschirm-FlaK-Abt , 4 bars , 479 exp , Niemcy , 13/10 , Combat Support  ,   Air Defense, 3 kill , 0 pp - U:013  [+80 exp]

Player 1 : Niemcy
Killed: INF:254  TNK:40   RCN:49   AT:46   FLAK:4    FORT:15   ATY:84   AD:19   FTR:26   TB:22   LB:3    SUB:1    DD:4    BS:1    CRs:2      Total: 570
Lost  : INF:53   TNK:4    RCN:5    AT:8    FLAK:3    FORT:81   ATY:10   AD:2    FTR:2    SUB:10     Total: 178

BV 14
V   0
TV  0
L   0

Averages:
Piechota       *   5 Units *  3 Leaders      Total :   2190 exp,     99 kill,    408 pp    Average:    438 exp,     20 kill,     82 pp
Rozpoznanie    *   1 Units *  0 Leaders      Total :    309 exp,     21 kill,    168 pp    Average:    309 exp,     21 kill,    168 pp
Artyleria ppanc. *   4 Units *  1 Leaders      Total :   1455 exp,     35 kill,    420 pp    Average:    364 exp,      9 kill,    105 pp
Artyleria uniwersalna *   1 Units *  1 Leaders      Total :    391 exp,      3 kill,      0 pp    Average:    391 exp,      3 kill,      0 pp
Artyleria      *   4 Units *  2 Leaders      Total :   2958 exp,     55 kill,    994 pp    Average:    740 exp,     14 kill,    249 pp
Obrona plot.   *   1 Units *  1 Leaders      Total :    479 exp,      3 kill,      0 pp    Average:    479 exp,      3 kill,      0 pp
* Summary:     *  16 Units *  8 Leaders      Total :   7782 exp,    216 kill,   1990 pp    Average:    486 exp,     14 kill,    124 pp


Player 1  Niemcy   has 55 units total (core+aux):
Piechota : 12
Czołg :  3
Rozpoznanie :  7
Artyleria ppanc. : 13
Artyleria uniwersalna :  4
Fortyfikacje :  2
Artyleria : 12
Obrona plot. :  2

Player 2  USA, Wielka Brytania, US Marines   has 24 units total (core+aux):
Piechota :  9
Czołg :  2
Artyleria ppanc. :  1
Artyleria : 11
Lotniskowiec :  1


*   <- original core (don't count against cap)
+   <- BV prototype
pp  <- prestige points
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 19, 2022, 01:26:58 wysłane przez Estek » Zapisane
Estek
Generał (General)
*
Offline Offline

Wiadomości: 804


« Odpowiedz #16 : Wrzesień 16, 2020, 11:52:19 »

Scenariusz 15: "Arnhem"

Zakupy:
1. Samochody Opel Blitz 4x4 dla wszystkich trzech pułków spadochroniarzy.
2. Wzmocnienie pelotek na maksa i 5-belkowego działa LG42 o jeden punkt.
3. W trakcie bitwy zakup moździerza GrW 42.

Moje oddziały wchodzą w skład 1 Armii Spadochronowej i zostają przerzucone do Holandii, by przeszkodzić aliantom w operacji "Market Garden". Sztab w swojej szczodrości, obdarowuje mnie dywizjonem dział 88 mm. Aby osiągnąć BV musimy utrzymać się przynajmniej w 10 strategicznych VHexach. Maksymalnie 2 mogą wpaść w ręce przeciwnika. Dzięki pięciu strefom wystawienia jednostek, mamy spory wybór w taktyce rozegrania tego scenariusza. Ja decyduje się stworzyć ze swoich spadochroniarzy zaporę przeciwko całemu brytyjskiemu XXX Korpusowi w rejonie Eindhoven (VHex nr "8") a II Korpus Pancerny SS wykorzystać defensywnie pod Arnhem oraz ofensywnie między rzeką Waal a rzeką Maas. Do serca Eindhoven trafia elitarny moździerz GrW 42, pelotka z "CS", 1-belkowy LG42, 250/10 oraz 4 pułk strzelców spadochronowych z "DF". Nad rzeką Tongelreep, koło przydzielonej 88-ki stawiam StuGa 44, batalion sturmpionierów, lekką pelotkę i dwie najbardziej doświadczone działka LG42. Obrońcy lasów koło Geldorpu nie będą walczyć w osamotnieniu. Z SHexa w Venlo na wschodzie (VHex nr 6) rzucam im natychmiast odwody w postaci sztabu, dwóch pułków strzelców spadochronowych i batalionu MG42. Lekkie ppance pozostawiam na zachodnim brzegu Maas w Venlo. Na pozostałych odcinkach frontu dokonuję paru korekt w ustawieniu. Wycofuje 105-kę i Flaka z Nijmegen (VHex nr 3) na północny brzeg rzeki Waal. Nad kanałem Zuid-Willemsvaart na południu, gdzie przebiega droga na Venlo chronię się po lasach. Pod Eindhoven uszczelniam obronę, ściągając w rejon miasta kogo tylko się da. JagdPz IV/70 z Helmondu, Stuga IIIG i pułk grenadierów z nad rzeki Domme, po pułku grenadierówi z Best oraz lotniska Welschap. Pod osłonę pelotki podciągam spod Best batalion artylerii sFH18 oraz batalion Nebelwerferów z liderem spod Veldhoven. Porządkuje także oddziały na pd od Sint Hertogenbosch (VHex nr 9) tworząc dwie linie obrony skierowane na południe oraz jedną na wschód. Na północy nad Dolnym Renem zajmuje miasteczko Rhenen, by w stosownym momencie wywierać nacisk na 1.DPD (bryt.) od zachodu.

Kiedy przeciwnik wkracza do akcji, do końca scenariusza nie będziemy narzekać na nudę. Mapa jest wielka, oddziały są wzajemnie przemieszane i nie istnieje jednolity front. Pod Arnhem (VHex nr 1) początkowo nie mam powodów do niepokoju. Doskonale okopany batalion SS Krafta, blokuje drogę całej dywizji do mostu do czasu przybycia odsieczy z II Korpusu Pancernego SS. Uszczelniam obronę batalionami grenadierów i artylerii a czołgi przerzucam na drugi brzeg Dolnego Renu, by szykować się do odbicia mostu w Nijmegen (VHex nr 3). Nie ma co się śpieszyć, każda tura obecności całości sił II Korpusu w rejonie Arnhem skutecznie pozbawia sił 1.DPD (bryt.). W rejonie operacyjnym 82.DPD po utracie Nijmegen panuje względny spokój. Amerykanie przez krótki czas mieli w garści jeszcze most w Gennep (VHex nr 5), jednak szybko zostali stamtąd przepędzeni przez grenadierów, nebelwerfery i sztukasy. Później przeszli do defensywy. Na pd-wschodzie na drodze do Venlo (VHex nr 6) było nieco nerwówki. Początkowo udało mi się unicestwić jednostkę M10-ek z liderem, ale przepuściłem oddział piechoty gwardii. Drogę zagrodziły jej moje dwa lekkie pepance, auxowa pelotka i słaba piechota z Venlo. Myślałem, że tyle wystarczy, ale się pomyliłem. Brytyjski pułk sprał moje dwa działka, zadając im bardzo poważne straty. Marną pociechą było nabicie jednej z nich lidera "ST". Dopiero ściągnięcie nebelwerferów spod Gennep i pułku grenadierów z nad kanału Zuid-Willemsvaart uspokoiło sytuację pod Venlo.

Najważniejsza bitwa rozgrywała się jednak pod Eindhoven, gdzie walczyli moi spadochroniarze. Pierwsza faza walk polega na spowalnianiu przeciwnika i ugraniu czasu na ściągnięcie odwodów oraz uporządkowanie pozycji obronnych. Gorąco jest na skrzydłach pod Veldhoven i w lasach koło Geldorpu, ale i we wschodnich dzielnicach Eindhoven, na które przeciwnik naciska spadochroniarzami ze 101.DPD z północy oraz piechotą gwardii z południa. Mocno upierdliwe jest lotnictwo, w szczególności twarde Moskity, na których mój ogień pelotek, nie robił większego wrażenia. Szybko zaroiło się także od Spitfire'ów. Rozstrzelały one archaicznego jak na rok 1944, Bf-109E-1 i wybiły 90% składu grupy Sztukasów. Tylko Fw-190F-8 do czasu przybycia nowszych 109-ek, dzielnie wykonywał swoją robotę i dobijał postrzelane przez artylerię Bishopy. W pewnym momencie zainteresowanie brytyjskich maszyn skupiło się na jednostkach broniących pozycji nad rzeką Maas koło VHexów 11 i 12. Musiałem uciekać przed samolotami na zachodni brzeg, pozostawiając oba VHexy na pastwę spadochroniarzy ze 101.DPD.

Niekończący się nacisk przeciwnika na moje skrzydła pod Eindhoven, zmusił mnie do wyrównania linii frontu. Anglicy przekroczyli rzekę Dommel, zdobyli Veldhoven, lotnisko Welschap i przekroczyli kanał Wilhelminy pod Moergestel. Zrobiło się groźnie, gdyż pod Sint Hertogenbosh (VHex nr 9), moja linia obrony miała raczej prowizoryczny charakter i składała się min. z postrzelanych przez samoloty, niedobitków z nad rzeki Maas. Na szczęście moim przeciwnikiem był komputer a nie człowiek. Drogę na Sint Hertogenbosh lustrował pojedynczy batalion rozpoznania, na którego nawet ta prowizoryczna obrona była wystarczająco skuteczna. Reszta brytyjskich oddziałów waliła głową w mur pod Eindhoven atakami od czoła.

Po sprawnym skoncentrowaniu odwodów pod VHexem nr "8", bitwa przeszła do drugiej fazy, którą można nazwać walką na wyczerpanie. Eindhoven i lasy pod Geldrop były niczym dwie wieże potężnej twierdzy, o którą co turę rozbijały się kolejne jednostki wroga. Priorytetem było naturalnie pozbawienie przeciwnika artylerii. O ile na otwartych przestrzeniach pod Eindhoven nie sprawiało to większych trudności, tak w lasach pod Geldorp trzeba było trochę się nagimnastykować. Stosowałem taktykę niszczenia wrogiej piechoty i wciskania w luki po niej swoich spadochroniarzy, wzmacnianych sztabem. Coraz rzadsze szeregi strzelców przeciwnika, nie były w stanie chronić swojej artylerii. Wykryte Bishopy, nakrywałem następnie ogniem dział a wsparte sztabem pułki spadochroniarzy próbowały je dobijać. Straty w walkach w lesie były spore, ale taktyka okazała się skuteczna. W okolicach 9 tury oddziały przeciwnika w lasach pod Geldorp były w rozsypce i mogłem myśleć o przekroczeniu rzeki Tongelreep i ściśnięciu prawego skrzydła XXX Korpusu na południe od Eindhoven. Tutaj wkraczamy w trzecią fazę bitwy pod VHexem nr "8", czyli kontrnatarcia. Zwijanie prawego skrzydła wroga nad Tongelreep, zbiegło się z przybyciem posiłków z zachodu, które z łatwością oczyściły teren po Kanał Wilhelminy, przekroczyły go i odzyskały lotnisko Welschap. Niedobitki XXX Korpusu zostały wzięte w dwa ognie i całkowicie zniszczone. Zdobycie SHexa nr 7 było już czystą formalnością. Teraz można było zwrócić front na północ.

Kiedy trwała jeszcze faza walk na wyczerpanie pod Eindhoven, pancerna pięść II Korpusu SS, ruszyła na Nijmegen (VHex nr 3). W Arnhem zostawiłem trzy pułki grenadierów i Wespe a z zaskórniaków kupiłem jeszcze moździerz GrW42. 150-kę z dywizji "Hohenstaufen" oraz 105-kę, która uszła z Nijmegen, umieściłem pod Elst, gdzie miały w zasięgu zarówno Nijmegen jak i rejon Malburgen. 1-szy pułk grenadierów wsparty ogniem tej artylerii i jednostek rozpoznawczych, przy ciężkich stratach, wyrzucił 505.pspad z Nijmegen, otwierając drogę czołgom ku wzgórzom Groesbeek. Od południa do akcji przyłączył się pułk grenadierów z VHexa nr 5 w Gennep. Otoczony 508.pspad. i dywizyjna artyleria zostały zniszczone. Miejsce wyczerpanego 1-go pułku grenadierów z dywizji "Frundsberg" zajął 2-gi pułk grenadierów tej dywizji, przystępując do odparcia amerykańskiego kontrataku na kanale Maas-Waal. Zaangażowanie kolejnego pułku piechoty broniącego Arnhem, zaburzyło nieco równowagę sił pod VHexem nr 1. Anglicy pokonali dzielny batalion Krafta i coraz śmielej zaczynali sobie poczynać w mieście nad Dolnym Renem. Dodatkowym problemem były polskie posiłki dla 1.DPD (bryt.). Odesłałem pod Arnhem Pz IVH i Pumę, a resztą sił kontynuowałem atak w kierunku rzeki Maas. Była to słuszna decyzja. Polacy co prawda wdarli się do Malburgen (VHex nr 2), ale ich sukces nie był trwały. W ciągu trzech kolejnych tur jednostki niemieckie nacierające z Arnhem, Elst i Rhenen doszczętnie rozbiły całą 1.DPD oraz 1.SBS.

W tym samym czasie reszta sił II Korpusu Pancernego SS atakowała już most w Grave nad rzeką Maas (VHex nr 4) i zabezpieczała pozycję nr 13 na północ od miasta Oss. Bitwa wkraczała w swoją końcową fazę, zniszczenia ostatniej formacji przeciwnika na mapie, czyli 101.DPD. Oddziały spod Sint Hertogenbosch (VHex nr 9), korzystając z przysłanych posiłków, przystąpiły do odbicia mostów w VHexach 11 i 12. Corowi spadochroniarze z Eindhoven i Geldorp, atakowali odcinek szosy łączący Son, Schijndel i Veghel. Na niebie w pełni królowała Luftwaffe. Turę przed czasem wszystkie jednostki przeciwnika na mapie zostały rozbite. Świetny scenariusz. Dynamiczny i pełen emocjonujących zwrotów akcji. Na tej mapie, nie trafiła mi się jeszcze nudna bitwa.



OpenGen 0.93.3.99.RC * 29 Jan 2020  *  AI version: Default (0.91)
Efile folder: E:\Moje Gry\Open General\Open General 2019\EFILE_GUS\  * Efile version: GusOpen ver. 7.2.3
Campaign: H03 ZIELONE DIABŁY v.4.1e,  *  Player prestige modifier 100%  *  AI prestige modifier 100%

Played Scenarios:
 1   TRAINING AREA , #0 , Brilliant Victory , score:54
 2   OPERATION "WESERÜBUNG" , #1 , Brilliant Victory , score:61
 3   EBEN EMAEL , #2 , Brilliant Victory , score:64
 4   OPERATION "HANNIBAL" , #3 , Brilliant Victory , score:55
 5   OPERATION "MERCURY" , #4 , Brilliant Victory , score:70
 6   FIGHT FOR THE LENINGRAD , #5 , Brilliant Victory , score:53
 7   TRAINING AREA II , #6 , Brilliant Victory , score:53
 8   ALAM HALFA , #7 , Brilliant Victory , score:48
 9   TUNIS , #8 , Brilliant Victory , score:49
10   SICILY , #9 , Brilliant Victory , score:59
11   SALERNO , #10 , Brilliant Victory , score:54
12   LEROS , #11 , Brilliant Victory , score:52
13   THE GATES OF HELL , #12 , Brilliant Victory , score:55
14   NORMANDY , #13 , Brilliant Victory , score:51
15   ARNHEM , #14 , Brilliant Victory , score:57
--
Campaign score: 835  *  Average: 55

..
Current scenario: ARNHEM,  VH prestige is 80 ,  All map prestige is: 160
Army cost: 2352 , Current prestige is 529
Prestige available on map yet is 0 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 15
AI stance is Aggressive
if BV: +0, OPERATION "WACHT AM RHEIN" , cap 0, 16 turns prestige: 480
if V : +0, OPERATION "WACHT AM RHEIN" , cap 0, 16 turns prestige: 480
if TV: +0, OPERATION "WACHT AM RHEIN" , cap 0, 16 turns prestige: 480
Ls: Loss , turn prestige: 480

Piechota
*  Fallschirm 43 , Opel Blitz 4x4 , 1.FallschirmJager-Reg , 4 bars , 441 exp , Niemcy , 5/10 , 22 kill , 0 pp - U:001  [+31 exp]
*  FJ Sturmpioniere 43 , Opel Blitz 4x4 , 1.Fallschirm-Pionier-Bat , 5 bars , 629 exp , Niemcy , 3/10 , Bridging  , 27 kill , 0 pp - U:003  [+33 exp]
*  FJ HQ , Pz IC , HQFallschirmDiv , 5 bars , 553 exp , Niemcy , 9/8 , Reconnaissance Movement  , 28 kill , 0 pp - U:007  [+36 exp]
 Fallschirm 43 , Opel Blitz 4x4 , 3.FallschirmJager-Reg , 4 bars , 408 exp , Niemcy , 5/10 , 21 kill , 288 pp - U:008  [+35 exp]
 Fallschirm 43 , Opel Blitz 4x4 , 4.FallschirmJager-Reg , 3 bars , 358 exp , Niemcy , 4/10 , Devastating Fire  , 9 kill , 288 pp - U:014  [+64 exp]

Rozpoznanie
 250/10 , 1.Fallschirm-Aufkl-Abt , 3 bars , 399 exp , Niemcy , 8/10 ,    Recon, 22 kill , 168 pp - U:009  [+90 exp]

Artyleria ppanc.
 FJ 4.2cm Pak 41 , Wagon , I/1.Fallschirm-Panzerjager-Abt , 2 bars , 265 exp , Niemcy , 3/10 , 5 kill , 180 pp - U:005  [+29 exp]
 FJ MG 42 , Sdkfz 2 , 1.Fallschirm-MG-Bataillon , 5 bars , 642 exp , Niemcy , 9/10 , Reconnaissance Movement  , 24 kill , 240 pp - U:006  [+39 exp]
*  6 Pdr , Opel Blitz 4x4 , II/1.Fallschirm-Panzerjager-Abt , 3 bars , 307 exp , Niemcy , 4/10 , Shock Tactics  , 3 kill , 0 pp - U:012  [+27 exp]
*  StuG 44 , 21.Fallschirm-StuG-Brigade , 4 bars , 411 exp , Niemcy , 5/12 , 8 kill , 0 pp - U:016  [+75 exp]

Artyleria uniwersalna
*  2cm Flak auf Pz I , II/1.Fallschirm-FlaK-Abt , 4 bars , 406 exp , Niemcy , 13/10 , Aggressive Maneuver  ,   Air Defense, 3 kill , 0 pp - U:011  [+15 exp]
*  8.8cm FlaK 36 , 251/4 , I/12.Luftwaffe-Flak-Reg , 1 bars , 158 exp , Niemcy , 4/10 , 1 kill , 0 pp - U:083  [+58 exp]

Artyleria
*  FJ 12cm GrW 42 , Wagon , I/1.Fallschirm-Art-Reg  , 5 bars , 1955 exp , Niemcy , 14/10 , Overwhelming Attack  , 36 kill , 0 pp - U:002  [+221 exp]
 FJ 10.5cm LG42 , Wagon , II/1.Fallschirm-Art-Reg  , 5 bars , 719 exp , Niemcy , 11/10 , 10 kill , 290 pp - U:004  [+72 exp]
 FJ 10.5cm LG42 , Sdkfz 2 , III/1.Fallschirm-Art-Reg  , 5 bars , 518 exp , Niemcy , 11/10 , Aggressive Attack  , 9 kill , 382 pp - U:010  [+128 exp]
 FJ 10.5cm LG42 , Sdkfz 2 , IV/1.Fallschirm-Art-Reg  , 2 bars , 222 exp , Niemcy , 9/10 , 8 kill , 348 pp - U:015  [+35 exp]
 FJ 12cm GrW 42 , V/1.Fallschirm-Art-Reg  , 0 bars , 31 exp , Niemcy , 10/10 , 0 kill , 168 pp - U:018  [+31 exp]

Obrona plot.
*  SdKfz 7/2 , I/1.Fallschirm-FlaK-Abt , 5 bars , 652 exp , Niemcy , 12/10 , Combat Support  ,   Air Defense, 4 kill , 0 pp - U:013  [+173 exp]

Player 1 : Niemcy
Killed: INF:299  TNK:43   RCN:54   AT:55   FLAK:4    FORT:15   ATY:101  AD:19   FTR:31   TB:24   LB:3    SUB:1    DD:4    BS:1    CRs:2      Total: 656
Lost  : INF:60   TNK:4    RCN:6    AT:8    FLAK:3    FORT:81   ATY:10   AD:2    FTR:3    SUB:10     Total: 187

BV 15
V   0
TV  0
L   0

Averages:
Piechota       *   5 Units *  3 Leaders      Total :   2389 exp,    107 kill,    576 pp    Average:    478 exp,     21 kill,    115 pp
Rozpoznanie    *   1 Units *  0 Leaders      Total :    399 exp,     22 kill,    168 pp    Average:    399 exp,     22 kill,    168 pp
Artyleria ppanc. *   4 Units *  2 Leaders      Total :   1625 exp,     40 kill,    420 pp    Average:    406 exp,     10 kill,    105 pp
Artyleria uniwersalna *   2 Units *  1 Leaders      Total :    564 exp,      4 kill,      0 pp    Average:    282 exp,      2 kill,      0 pp
Artyleria      *   5 Units *  2 Leaders      Total :   3445 exp,     63 kill,   1188 pp    Average:    689 exp,     13 kill,    238 pp
Obrona plot.   *   1 Units *  1 Leaders      Total :    652 exp,      4 kill,      0 pp    Average:    652 exp,      4 kill,      0 pp
* Summary:     *  18 Units *  9 Leaders      Total :   9074 exp,    240 kill,   2352 pp    Average:    504 exp,     13 kill,    131 pp


Player 1  Niemcy   has 75 units total (core+aux):
Piechota : 29
Czołg :  3
Rozpoznanie :  4
Artyleria ppanc. :  8
Artyleria uniwersalna :  3
Artyleria : 17
Obrona plot. :  7
Myśliwiec :  3
Bomb. taktyczny :  1


*   <- original core (don't count against cap)
+   <- BV prototype
pp  <- prestige points
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 18, 2020, 07:35:25 wysłane przez Estek » Zapisane
Mario
Marszałek (General of Army)
*
Offline Offline

Wiadomości: 1353


« Odpowiedz #17 : Wrzesień 17, 2020, 12:47:41 »

Kolejny raz przepiękny i treściwy opis zmagań Clap

Kolega powinien dostać specjalne odznaczenie za swoje opisy I win
oraz awans o dwa stopnie Grin

Czekam na kolejne Smiley
Zapisane

Najjaśniejszy Panie, do prowadzenia wojny potrzebne są trzy rzeczy: pieniądze, pieniądze i jeszcze raz pieniądze.
Estek
Generał (General)
*
Offline Offline

Wiadomości: 804


« Odpowiedz #18 : Wrzesień 20, 2020, 08:01:45 »

Kolejny raz przepiękny i treściwy opis zmagań Clap

Kolega powinien dostać specjalne odznaczenie za swoje opisy I win
oraz awans o dwa stopnie Grin

Czekam na kolejne Smiley

Dzięki Mario, cieszę się że ktoś czyta te moje tasiemce  Wink

Co do awansów i medali to wystarczą mi już te z kampanijnych dossier  Grin

Pozdrawiam  Smiley
Zapisane
Hansen
Marszałek (General of Army)
*
Offline Offline

Wiadomości: 3540


Bierz co się da,niech się dzieje co chce.


« Odpowiedz #19 : Wrzesień 20, 2020, 12:08:11 »

Kolejny raz przepiękny i treściwy opis zmagań Clap

Kolega powinien dostać specjalne odznaczenie za swoje opisy I win
oraz awans o dwa stopnie Grin

Czekam na kolejne Smiley

Dzięki Mario, cieszę się że ktoś czyta te moje tasiemce  Wink

Co do awansów i medali to wystarczą mi już te z kampanijnych dossier  Grin

Pozdrawiam  Smiley

Ja też je czytam Smiley
Kiedyś jeden raz rozegrałem tą kampanię w ramach testu i ciekawości,bardzo dobra,zmuszająca do myślenia.......ale ma jedną wadę,nie ma czołgów,więc dla mnie jako dowódcy wojsk pancernych ''niegrywalna''  Wink
Zapisane
Estek
Generał (General)
*
Offline Offline

Wiadomości: 804


« Odpowiedz #20 : Wrzesień 20, 2020, 01:45:04 »

Scenariusz 16: Operacja "Wacht am Rhein"

Zakupy:
1. Zakup koników dla "zielonego" moździerza GrW42
2. Wzmocnienia stanów artylerii i sztabu

Kolejny rozkaz kieruje nas w belgijskie Ardeny. Operacja "Wacht am Rhein" trwa już trzeci dzień. Oddziały są przemieszane, teren jest paskudny a przeciwnik bardziej zdeterminowany w obronie niż w 1940 r. Dzięki wskazówkom graczy, którzy zmierzyli się z tym scenariuszem, miałem świadomość, że nie muszę porywać się na wszystkie VHexy przeciwnika na tej mapie. Briefing niby mówi o tym, że kluczowe dla operacji jest zdobycie miasta Bastogne (VHex nr 2) i przeprawy na Mozie Huy (VHex nr 4), ale nie ma w nim mowy o znaczeniu pozostałych VHexów na mapie. Liczba graczy, którzy rozproszyli swoje siły i uderzyli na wszystkie cele, była tak duża, że wydaje mi się słusznym, dopisanie w raporcie odprawy choć zdania o znaczeniu pozycji innych niż Bastogne i Huy na wynik tego scenariusza. Myślę, że gdybym nie posiłkował się raportami kowdara, Derwiszx'a czy Majerka to sam wpadłbym w pułapkę walki o wszystkie VHexy.

Mądrzejszy o powyższą wskazówkę, przystąpiłem do układania strategii. Wymyśliłem, sobie że nie będę szturmował doskonale przygotowanych pozycji obronnych przeciwnika na północy pod Stavelot, tylko ruszę dywizjami pancernymi SS "Hitlerjugend" i "Hohenstaufen" na St Vith (czarna 1-ka), następnie skręcę na zachód i na północ od Ortheuviile połączę się z jednostkami dywizji "LSSAH" i wejdę w przestrzeń operacyjną do zajęcia pozycji 3,4 i 5. Na pokonanie tego wielkiego łuku dawałem sobie jakieś 5-6 tur. Plan ten pozbawiał sensu wystawianie jednostek spadochronowych na północy między La Gleize a Malmedy. Swoje 4 oddziały wystawiłem na pierwszej linii tylko pod Bastogne. Wybrałem elitarny GrW42, pelotkę z "CS", 250/10 i 5-belkowego LG42 z transportem konnym. Reszta miała wyjść z SHexa w Reiff i dołączyć do sił pod Bastogne. Po głowie krążyła mi jeszcze myśl oddelegowania części spadochroniarzy do zdobycia Luxemburga (VHex nr 7).

Początek układał się dość obiecująco. Priorytetem było opanowanie kluczowego skrzyżowania pod St Vith (1-ka). Amerykanie byli tam praktycznie otoczeni przez dwie dywizje grenadierów ludowych i dywizję Panzer Lehr. W ciągu trzech tur jednostki te poradziły sobie z obrońcami St Vith, otwierając drogę dla pędzących z północy dwóch dywizji pancernych SS. Pod Bastogne, wycofałem się za rzekę Sure, pochowałem wrażliwsze jednostki do lasów i prowadziłem coś na kształt wojny podjazdowej z 4-tą DPanc (amer.). Niezastąpiony moździerz GrW42, co turę zdejmował 101.DPD kolejną jednostkę artyleryjską. Za rzeką Clerve naciskałem grenadierami ludowymi i oddziałami 1.DPanc SS "LSSAH", które zaangażowałem w walki pod Bastogne, do czasu nadejścia jednostek spod St Vith. Na północnym brzegu rzeki Ourthe pozostały tylko Pantery z 1-go pułku, dwa pułki grenadierów i komandosi KG von der Heydte'go. Na południu pod Diekirch dałem sobie spokój z atakiem na Luxemburg. Mój potencjał na tym odcinku został poddany próbie przez batalion rozpoznawczy z 4.DP. Oczy tej jednostki ściągnęły na stojących na pozycjach grenadierów ludowych taką nawałę ognia, że każda próba wyjścia z atakiem równała się samobójstwu. Z wrednym M20 borykałem się na tym odcinku prawie do końca scenariusza. Decyzja o odwołaniu ataku na Luxemburg, wpłynęła na ruchy jednostek spadochronowych, które jechały na front z SHexa w Reiff. Pod Bastogne posłałem dwa LG42 i 3-ci pułk spadochroniarzy, a pozostałymi siłami zwróciłem się na pn-zachód w kierunku przeprawy pod Ortheuville.

Około 5 tury padło Bastogne. Próby odbicia miasta przez 4-tą DPanc (amer.) zostały udaremnione. Nie zdecydowałem się jednak na poważniejsze natarcie w kierunku Sedanu (VHex nr 6). Najpoważniejszy na tym odcinku związek taktyczny, czyli 116.DPanc, miała tak mało pojazdów pancernych, że mogła co najwyżej rozpoznać podejścia do rzeki Semois. Izolowaniem 101.DPD koło Bastogne zajęli się grenadierzy ludowi wspierani moją artylerią. 1.DPanc "LSSAH" skoncentrowała się na północnym brzegu rzeki Ourthe. Pozostałe dywizje mozolnie przedzierały się przez lasy i rzeki w drodze do Ortheuville. Od 6-tury ruszył atak w kierunku Huy (VHex nr 4). Niemcy zdobyli Marche, ale dalej natarcie utknęło. Drogę zagrodziła im 9-ta DPanc wspierana przez rakietowe Typhoony. Trzeba było czekać na pomoc dywizji "Hitlerjugend", "Hohenstaufen", Panzer Lehr i moich spadochroniarzy. Z każdą turą jednostek przybywało, ale wchodziły one do akcji partiami bo po długiej drodze trzeba było uzupełniać paliwo. Od 9-tury natarcie ruszyło z kopyta, ale czasu wystarczyło już tylko na zdobycie Dinant (VHex nr 3) oraz Huy (VHex nr 4).



OpenGen 0.93.3.99.RC * 29 Jan 2020  *  AI version: Default (0.91)
Efile folder: E:\Moje Gry\Open General\Open General 2019\EFILE_GUS\  * Efile version: GusOpen ver. 7.2.3
Campaign: H03 ZIELONE DIABŁY v.4.1e,  *  Player prestige modifier 100%  *  AI prestige modifier 100%

Played Scenarios:
 1   TRAINING AREA , #0 , Brilliant Victory , score:54
 2   OPERATION "WESERÜBUNG" , #1 , Brilliant Victory , score:61
 3   EBEN EMAEL , #2 , Brilliant Victory , score:64
 4   OPERATION "HANNIBAL" , #3 , Brilliant Victory , score:55
 5   OPERATION "MERCURY" , #4 , Brilliant Victory , score:70
 6   FIGHT FOR THE LENINGRAD , #5 , Brilliant Victory , score:53
 7   TRAINING AREA II , #6 , Brilliant Victory , score:53
 8   ALAM HALFA , #7 , Brilliant Victory , score:48
 9   TUNIS , #8 , Brilliant Victory , score:49
10   SICILY , #9 , Brilliant Victory , score:59
11   SALERNO , #10 , Brilliant Victory , score:54
12   LEROS , #11 , Brilliant Victory , score:52
13   THE GATES OF HELL , #12 , Brilliant Victory , score:55
14   NORMANDY , #13 , Brilliant Victory , score:51
15   ARNHEM , #14 , Brilliant Victory , score:57
16   OPERATION "WACHT AM RHEIN" , #15 , Brilliant Victory , score:51
--
Campaign score: 886  *  Average: 55

..
Current scenario: OPERATION "WACHT AM RHEIN",  VH prestige is 880 ,  All map prestige is: 1200
Army cost: 2703 , Current prestige is 704
Prestige available on map yet is 720 pp ( 480 pp in VH to capture) * Turn: 10
AI stance is Defensive
if BV: +0, FIGHT FOR THE MEUSE , cap 0, 10 turns prestige: 80
if V : +0, FIGHT FOR THE MEUSE , cap 0, 12 turns prestige: 100
if TV: +0, FIGHT FOR THE MEUSE , cap 0, 14 turns prestige: 120
Ls: Loss , turn prestige: 120

Piechota
*  Fallschirm 43 , Opel Blitz 4x4 , 1.FallschirmJager-Reg , 4 bars , 447 exp , Niemcy , 10/10 , 23 kill , 0 pp - U:001  [+6 exp]
*  FJ Sturmpioniere 43 , Opel Blitz 4x4 , 1.Fallschirm-Pionier-Bat , 5 bars , 636 exp , Niemcy , 10/10 , Bridging  , 28 kill , 0 pp - U:003  [+7 exp]
*  FJ HQ , Pz IC , HQFallschirmDiv , 5 bars , 553 exp , Niemcy , 10/8 , Reconnaissance Movement  , 28 kill , 0 pp - U:007
 Fallschirm 43 , Opel Blitz 4x4 , 3.FallschirmJager-Reg , 4 bars , 427 exp , Niemcy , 10/10 , 22 kill , 288 pp - U:008  [+19 exp]
 Fallschirm 43 , Opel Blitz 4x4 , 4.FallschirmJager-Reg , 4 bars , 427 exp , Niemcy , 2/10 , Devastating Fire  , 10 kill , 288 pp - U:014  [+69 exp]

Rozpoznanie
 250/10 , 1.Fallschirm-Aufkl-Abt , 4 bars , 419 exp , Niemcy , 6/10 ,    Recon, 22 kill , 168 pp - U:009  [+20 exp]

Artyleria ppanc.
 FJ 4.2cm Pak 41 , Wagon , I/1.Fallschirm-Panzerjager-Abt , 2 bars , 265 exp , Niemcy , 10/10 , 5 kill , 180 pp - U:005
 FJ MG 42 , Sdkfz 2 , 1.Fallschirm-MG-Bataillon , 5 bars , 659 exp , Niemcy , 9/10 , Reconnaissance Movement  , 24 kill , 240 pp - U:006  [+17 exp]
*  6 Pdr , Opel Blitz 4x4 , II/1.Fallschirm-Panzerjager-Abt , 3 bars , 324 exp , Niemcy , 7/10 , Shock Tactics  , 4 kill , 0 pp - U:012  [+17 exp]
*  StuG 44 , 21.Fallschirm-StuG-Brigade , 4 bars , 415 exp , Niemcy , 12/12 , 9 kill , 0 pp - U:016  [+4 exp]

Artyleria uniwersalna
*  2cm Flak auf Pz I , II/1.Fallschirm-FlaK-Abt , 4 bars , 439 exp , Niemcy , 13/10 , Aggressive Maneuver  ,   Air Defense, 3 kill , 0 pp - U:011  [+33 exp]
*  8.8cm FlaK 36 , 251/4 , I/12.Luftwaffe-Flak-Reg , 1 bars , 158 exp , Niemcy , 10/10 , 1 kill , 0 pp - U:018

Artyleria
*  FJ 12cm GrW 42 , Wagon , I/1.Fallschirm-Art-Reg  , 5 bars , 2108 exp , Niemcy , 15/10 , Overwhelming Attack  , 39 kill , 0 pp - U:002  [+153 exp]
 FJ 10.5cm LG42 , Wagon , II/1.Fallschirm-Art-Reg  , 5 bars , 753 exp , Niemcy , 15/10 , 12 kill , 396 pp - U:004  [+34 exp]
 FJ 10.5cm LG42 , Sdkfz 2 , III/1.Fallschirm-Art-Reg  , 5 bars , 558 exp , Niemcy , 15/10 , Aggressive Attack  , 11 kill , 522 pp - U:010  [+40 exp]
 FJ 10.5cm LG42 , Sdkfz 2 , IV/1.Fallschirm-Art-Reg  , 2 bars , 226 exp , Niemcy , 12/10 , 8 kill , 417 pp - U:015  [+4 exp]
 FJ 12cm GrW 42 , Wagon , V/1.Fallschirm-Art-Reg  , 0 bars , 39 exp , Niemcy , 6/10 , 0 kill , 204 pp - U:017  [+8 exp]

Obrona plot.
*  SdKfz 7/2 , I/1.Fallschirm-FlaK-Abt , 5 bars , 652 exp , Niemcy , 12/10 , Combat Support  ,   Air Defense, 4 kill , 0 pp - U:013

Player 1 : Niemcy
Killed: INF:316  TNK:53   RCN:58   AT:57   FLAK:5    FORT:15   ATY:115  AD:19   FTR:31   TB:24   LB:3    SUB:1    DD:4    BS:1    CRs:2      Total: 704
Lost  : INF:67   TNK:5    RCN:7    AT:10   FLAK:3    FORT:81   ATY:10   AD:2    FTR:3    SUB:10     Total: 198

BV 16
V   0
TV  0
L   0

Averages:
Piechota       *   5 Units *  3 Leaders      Total :   2490 exp,    111 kill,    576 pp    Average:    498 exp,     22 kill,    115 pp
Rozpoznanie    *   1 Units *  0 Leaders      Total :    419 exp,     22 kill,    168 pp    Average:    419 exp,     22 kill,    168 pp
Artyleria ppanc. *   4 Units *  2 Leaders      Total :   1663 exp,     42 kill,    420 pp    Average:    416 exp,     11 kill,    105 pp
Artyleria uniwersalna *   2 Units *  1 Leaders      Total :    597 exp,      4 kill,      0 pp    Average:    299 exp,      2 kill,      0 pp
Artyleria      *   5 Units *  2 Leaders      Total :   3684 exp,     70 kill,   1539 pp    Average:    737 exp,     14 kill,    308 pp
Obrona plot.   *   1 Units *  1 Leaders      Total :    652 exp,      4 kill,      0 pp    Average:    652 exp,      4 kill,      0 pp
* Summary:     *  18 Units *  9 Leaders      Total :   9505 exp,    253 kill,   2703 pp    Average:    528 exp,     14 kill,    150 pp


Player 1  Niemcy   has 100 units total (core+aux):
Piechota : 40
Czołg :  9
Rozpoznanie :  7
Artyleria ppanc. : 19
Artyleria uniwersalna :  4
Artyleria : 17
Obrona plot. :  4

Player 2  USA, Wielka Brytania   has 56 units total (core+aux):
Piechota : 28
Czołg :  3
Artyleria ppanc. :  4
Artyleria : 19
Myśliwiec :  2


*   <- original core (don't count against cap)
+   <- BV prototype
pp  <- prestige points
Zapisane
Estek
Generał (General)
*
Offline Offline

Wiadomości: 804


« Odpowiedz #21 : Wrzesień 20, 2020, 01:52:19 »

Ja też je czytam Smiley
Miło mi  Smiley

Cytuj
Kiedyś jeden raz rozegrałem tą kampanię w ramach testu i ciekawości,bardzo dobra,zmuszająca do myślenia.......ale ma jedną wadę,nie ma czołgów,więc dla mnie jako dowódcy wojsk pancernych ''niegrywalna''  Wink

Wiem co czujesz, jak tylko dobrnę z H03 do końca, koniecznie muszę wziąć na warsztat coś z lotnictwem i bronią pancerną Grin
Zapisane
Alberich
Marszałek (General of Army)
*
Offline Offline

Wiadomości: 1008



« Odpowiedz #22 : Wrzesień 23, 2020, 11:32:26 »

Również czytam i podziwiam. Pewnie przez te kilka lat obecności i pisania tutaj na forum zyskałeś przy tym doświadczenie w tym i swój własny styl. W ogóle ile czasu zajmuje Tobie napisanie jednego takiego postu z opisaniem scenariusza?
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 23, 2020, 11:35:53 wysłane przez Alberich » Zapisane

Estek
Generał (General)
*
Offline Offline

Wiadomości: 804


« Odpowiedz #23 : Wrzesień 24, 2020, 04:50:57 »

Również czytam i podziwiam. Pewnie przez te kilka lat obecności i pisania tutaj na forum zyskałeś przy tym doświadczenie w tym i swój własny styl. W ogóle ile czasu zajmuje Tobie napisanie jednego takiego postu z opisaniem scenariusza?

Cześć Alberich. Również się cieszę, że śledzisz moje kampanijne postępy. Co do tempa pisania takich postów są one naturalnie zależne od weny  Wink ale zwykle czas na nie przeznaczony potrafi potrwać tyle co rozegranie samego scenariusza  Grin Niekiedy to pół godziny a czasem potrafi się uzbierać i 3h. Na szczęście moja kochana żona znosi moje dziwactwa z godnością  Grin
Zapisane
Alberich
Marszałek (General of Army)
*
Offline Offline

Wiadomości: 1008



« Odpowiedz #24 : Wrzesień 24, 2020, 05:34:05 »

Również czytam i podziwiam. Pewnie przez te kilka lat obecności i pisania tutaj na forum zyskałeś przy tym doświadczenie w tym i swój własny styl. W ogóle ile czasu zajmuje Tobie napisanie jednego takiego postu z opisaniem scenariusza?

Cześć Alberich. Również się cieszę, że śledzisz moje kampanijne postępy. Co do tempa pisania takich postów są one naturalnie zależne od weny  Wink ale zwykle czas na nie przeznaczony potrafi potrwać tyle co rozegranie samego scenariusza  Grin Niekiedy to pół godziny a czasem potrafi się uzbierać i 3h. Na szczęście moja kochana żona znosi moje dziwactwa z godnością  Grin

Mi zajmuje od godziny do dwóch, czasem trochę więcej, wliczając to rozegranie danego scenariusza. Pisanie połowy Delty na żywo z robieniem screenów jeszcze więcej czasu zajmowało. Zwykle robię tak, że rozgrywam kilka scenariuszy na zapas by potem z konkretną częstotliwością publikować. Czasem łatwo napisać, a czasem trudniej, no i raczej ograniczone słownictwo w tym temacie. Przyznam, że lepiej mi się opowiadania pisze niż relacje z bojów.
Zapisane

Estek
Generał (General)
*
Offline Offline

Wiadomości: 804


« Odpowiedz #25 : Wrzesień 26, 2020, 04:20:25 »

Scenariusz 17: "Walki o Mozę"

Zakupy:
1. Dodatki "Fast Entrench" dla pułków spadochroniarzy.
2. Dodatek "Special Munition" dla MG 42.
3. Wzmocnienie stanu SdKfz'ta 7/2 do 15/10.

Rusza aliancka ofensywa w kierunku Zagłębia Ruhry. Armia spadochronowa znajduje się w okolicach miasta Goch nad rzeką Niers. Naszym zadaniem jest powstrzymanie 2 Armii Brytyjskiej, która sforsowała Mozę i przez Goch próbuje dotrzeć do Renu.
W mieście istnieje tylko słaby szkielet obronny, który trzeba jak najszybciej uszczelnić spadochroniarzami. Trzy jednostki oddelegowuje pod VHex nr 3 na północnym brzegu Niers. Pozbawiony doświadczenia moździerz GrW 42, Paka 41 i 1-szy pułk strzelców spadochronowych. W centrum Goch umieszczam elitarny dywizjon GrW 42 z liderem "OA". Reszta oddziałów core popędzi do Goch od pd-wschodu. Kluczowe zadanie, przynajmniej w początkowej fazie bitwy, przypadnie wysuniętym daleko naprzód jednostkom 116.DPanc i 15.DGrenPanc. Ich zadaniem będzie opóźnianie marszu Brytyjczyków, do czasu uszczelnienia linii obronnych w Goch a następnie dołączenie do obrońców miasta.

Walki wybuchają na trzech odcinkach frontu. Z północy zbliżają się komandosi 6.DPD, z zachodu piechota 59.DP próbuje z marszu wedrzeć się do VHexa nr 1 a na głębokim przedpolu 116.DPanc i 15.DGrenPanc. zostaje z trzech stron wzięta w kleszcze. Nie ma jednak powodu do niepokoju. Pierwsze brytyjskie ataki na Goch kończą się niepowodzeniem. Do miasta wchodzą oddziały spadochroniarzy, które uszczelniają obronę. Z każdą kolejną turą Goch pomału zamienia się w twierdzę. Dopisuje mi także szczęście na przedpolu. Batalion plot ze 116.DPanc już w pierwszej turze zdobywa lidera "RM". Jednostka ta tworzy serce ruchomego kotła, który powoli przesuwa się na pd-wschód. Tempo nadają naturalnie najwolniejsze jednostki z zaprzęgiem konnym. W 6-tej i 7-tej turze oddziały te docierają do zbawczych lasów okalających północne dzielnice Goch, gdzie może ich wesprzeć artyleria spadochroniarzy zza rzeki Niers. Droga do Goch kosztowała 116.DPanc i 15.DGrenPanc. stratę jednego pułku grenadierów i batalionu PSW 233. Brytyjczycy stracili trwale dwie brygady czołgów, pułk spadochroniarzy, batalion rozpoznawczy i poszczerbili sobie kilka jednostek powietrznych na nieocenionym Flaku 37 mm z liderem "RM".

Dalszy ciąg bitwy to twarda obrona Goch na linii rzeki Niers. Obrona VHexów 1 i 2 nie przysparzała większych trudności. Wynikało to pewnie z faktu, że Anglicy podciągnęli ze sobą jedynie 2 jednostki zmotoryzowanej artylerii. Były one groźne w walkach w otwartym polu z cofającym się "kotłem", ale w mieście nad Niers zostały szybko wyeliminowane. Bez wsparcia dział, brytyjskie czołgi w terenie zabudowanym były praktycznie bezbronne. Pod VHexem nr 1, ataki Anglików prowadziła praktycznie sama piechota z 59 i 51 dywizji. Straty, które tam poniosłem w 99% wynikały z przeprowadzanych kontrataków. Gdyby skupić się tylko na uzupełnianiu amunicji w jednostkach artylerii to straty byłby minimalne. Paradoksalnie najbardziej nagimnastykowałem się pod VHexem nr 3. Straszył mnie tam samotny oddział komandosów z 6.DPD. Jego ataki dzielnie parował niedoświadczony dywizjon moździerzy GrW42. Kiedy próbowałem go zniszczyć swoim 1-szym pułkiem spadochroniarzy przytrafił mi się "rugged defense" i 60% straty. Na moździerz rzuciły się samoloty a komandosi wykonali atak z flanki. Skończyło się na utracie 80% stanu. Sytuację pod VHexem nr 3, wyjaśniło dopiero ściągnięcie z centrum lekkiego Flaka i PzWerfera43.

W 12 turze pod Goch nie było już z kim walczyć. Wróg całkowicie wykrwawił swoje mobilne jednostki i stracił wszystkie samoloty. Uzupełniłem amunicję i paliwo i ruszyłem na zachód poszukać szczęścia w walce z artylerią, która nie wiedzieć czemu nie ruszyła za piechotą i czołgami do ataku. Na mapie były jeszcze dwie flagi za 40pp. Z pd-zachodnią na lotnisku dałem sobie spokój. Kiedy auxowy oddział kolarzy wysunął nos z miasteczka Bergen został natychmiast rozstrzelany, ale pn-zachodni w Kleve okazał się być wolny od nieprzyjaciela. W 16 turze bitwa dobiegła końca. Utrzymanie pierwotnego stanu posiadania 4 VH-exów dał Niemcom brylantowe zwycięstwo w bitwie. Było dość ciekawie, ale chyba za prosto. Gdyby angielska artyleria w całości ruszyła do ataku, tak jak w poprzednich scenariuszach i gdyby reszta 6.DPD pomogła komandosom pod VHexem nr 3, zamiast sterczeć bezproduktywnie na linii Renu koło północnego lotniska, byłoby z pewnością o wiele bardziej niebezpiecznie i nerwowo.

 

OpenGen 0.93.3.99.RC * 29 Jan 2020  *  AI version: Default (0.91)
Efile folder: E:\Moje Gry\Open General\Open General 2019\EFILE_GUS\  * Efile version: GusOpen ver. 7.2.3
Campaign: H03 ZIELONE DIABŁY v.4.1e,  *  Player prestige modifier 100%  *  AI prestige modifier 100%

Played Scenarios:
 1   TRAINING AREA , #0 , Brilliant Victory , score:54
 2   OPERATION "WESERÜBUNG" , #1 , Brilliant Victory , score:61
 3   EBEN EMAEL , #2 , Brilliant Victory , score:64
 4   OPERATION "HANNIBAL" , #3 , Brilliant Victory , score:55
 5   OPERATION "MERCURY" , #4 , Brilliant Victory , score:70
 6   FIGHT FOR THE LENINGRAD , #5 , Brilliant Victory , score:53
 7   TRAINING AREA II , #6 , Brilliant Victory , score:53
 8   ALAM HALFA , #7 , Brilliant Victory , score:48
 9   TUNIS , #8 , Brilliant Victory , score:49
10   SICILY , #9 , Brilliant Victory , score:59
11   SALERNO , #10 , Brilliant Victory , score:54
12   LEROS , #11 , Brilliant Victory , score:52
13   THE GATES OF HELL , #12 , Brilliant Victory , score:55
14   NORMANDY , #13 , Brilliant Victory , score:51
15   ARNHEM , #14 , Brilliant Victory , score:57
16   OPERATION "WACHT AM RHEIN" , #15 , Brilliant Victory , score:51
17   FIGHT FOR THE MEUSE , #16 , Brilliant Victory , score:54
--
Campaign score: 940  *  Average: 55

..
Current scenario: FIGHT FOR THE MEUSE,  VH prestige is 0 ,  All map prestige is: 40
Army cost: 2668 , Current prestige is 221
Prestige available on map yet is 40 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 17
AI stance is Aggressive
if BV: +0, LAST REDOUBT , cap 0, 16 turns prestige: 160
if V : +0, LAST REDOUBT , cap 0, 16 turns prestige: 160
if TV: +0, LAST REDOUBT , cap 0, 16 turns prestige: 160
Ls: Loss , turn prestige: 160

Piechota
*  Fallschirm 43 , Opel Blitz 4x4 , 1.FallschirmJager-Reg , 4 bars , 459 exp , Niemcy , 4/10 ,   FastEntrench, 23 kill , 0 pp - U:001  [+12 exp]
*  FJ Sturmpioniere 43 , Opel Blitz 4x4 , 1.Fallschirm-Pionier-Bat , 5 bars , 667 exp , Niemcy , 8/10 , Bridging  , 30 kill , 0 pp - U:003  [+31 exp]
*  FJ HQ , Pz IC , HQFallschirmDiv , 5 bars , 561 exp , Niemcy , 9/8 , Reconnaissance Movement  , 29 kill , 0 pp - U:007  [+8 exp]
 Fallschirm 43 , Opel Blitz 4x4 , 3.FallschirmJager-Reg , 4 bars , 476 exp , Niemcy , 5/10 ,   FastEntrench, 23 kill , 288 pp - U:008  [+49 exp]
 Fallschirm 43 , Opel Blitz 4x4 , 4.FallschirmJager-Reg , 4 bars , 463 exp , Niemcy , 10/10 , Devastating Fire  ,   FastEntrench, 15 kill , 288 pp - U:014  [+36 exp]

Rozpoznanie
 250/10 , 1.Fallschirm-Aufkl-Abt , 4 bars , 453 exp , Niemcy , 8/10 ,    Recon, 27 kill , 168 pp - U:009  [+34 exp]

Artyleria ppanc.
 FJ 4.2cm Pak 41 , Wagon , I/1.Fallschirm-Panzerjager-Abt , 2 bars , 267 exp , Niemcy , 9/10 , 5 kill , 180 pp - U:005  [+2 exp]
 FJ MG 42 , Sdkfz 2 , 1.Fallschirm-MG-Bataillon , 5 bars , 699 exp , Niemcy , 10/10 , Reconnaissance Movement  ,    Special Munition, 24 kill , 240 pp - U:006  [+40 exp]
*  6 Pdr , Opel Blitz 4x4 , II/1.Fallschirm-Panzerjager-Abt , 3 bars , 344 exp , Niemcy , 10/10 , Shock Tactics  , 4 kill , 0 pp - U:012  [+20 exp]
*  StuG 44 , 21.Fallschirm-StuG-Brigade , 4 bars , 443 exp , Niemcy , 11/12 , 11 kill , 0 pp - U:016  [+28 exp]

Artyleria uniwersalna
*  2cm Flak auf Pz I , II/1.Fallschirm-FlaK-Abt , 5 bars , 533 exp , Niemcy , 13/10 , Aggressive Maneuver  ,   Air Defense, 4 kill , 0 pp - U:011  [+94 exp]
*  8.8cm FlaK 36 , 251/4 , I/12.Luftwaffe-Flak-Reg , 1 bars , 179 exp , Niemcy , 9/10 , 1 kill , 0 pp - U:018  [+21 exp]

Artyleria
*  FJ 12cm GrW 42 , Wagon , I/1.Fallschirm-Art-Reg  , 5 bars , 2247 exp , Niemcy , 15/10 , Overwhelming Attack  , 43 kill , 0 pp - U:002  [+139 exp]
 FJ 10.5cm LG42 , Wagon , II/1.Fallschirm-Art-Reg  , 5 bars , 806 exp , Niemcy , 15/10 , 14 kill , 396 pp - U:004  [+53 exp]
 FJ 10.5cm LG42 , Sdkfz 2 , III/1.Fallschirm-Art-Reg  , 5 bars , 625 exp , Niemcy , 15/10 , Aggressive Attack  , 12 kill , 522 pp - U:010  [+67 exp]
 FJ 10.5cm LG42 , Sdkfz 2 , IV/1.Fallschirm-Art-Reg  , 2 bars , 282 exp , Niemcy , 11/10 , 8 kill , 382 pp - U:015  [+56 exp]
 FJ 12cm GrW 42 , Wagon , V/1.Fallschirm-Art-Reg  , 0 bars , 89 exp , Niemcy , 1/10 , 0 kill , 204 pp - U:017  [+50 exp]
*  PzWerfer43 , 21.Fallschirm-Werf-Abt , 2 bars , 241 exp , Niemcy , 10/10 , 1 kill , 0 pp - U:034  [+42 exp]

Obrona plot.
*  SdKfz 7/2 , I/1.Fallschirm-FlaK-Abt , 5 bars , 751 exp , Niemcy , 15/10 , Combat Support  ,   Air Defense, 5 kill , 0 pp - U:013  [+99 exp]

Player 1 : Niemcy
Killed: INF:333  TNK:59   RCN:62   AT:63   FLAK:6    FORT:15   ATY:122  AD:19   FTR:36   TB:24   LB:3    SUB:1    DD:4    BS:1    CRs:2      Total: 750
Lost  : INF:70   TNK:5    RCN:9    AT:10   FLAK:3    FORT:84   ATY:10   AD:2    FTR:3    SUB:10     Total: 206

BV 17
V   0
TV  0
L   0

Averages:
Piechota       *   5 Units *  3 Leaders      Total :   2626 exp,    120 kill,    576 pp    Average:    525 exp,     24 kill,    115 pp
Rozpoznanie    *   1 Units *  0 Leaders      Total :    453 exp,     27 kill,    168 pp    Average:    453 exp,     27 kill,    168 pp
Artyleria ppanc. *   4 Units *  2 Leaders      Total :   1753 exp,     44 kill,    420 pp    Average:    438 exp,     11 kill,    105 pp
Artyleria uniwersalna *   2 Units *  1 Leaders      Total :    712 exp,      5 kill,      0 pp    Average:    356 exp,      3 kill,      0 pp
Artyleria      *   6 Units *  2 Leaders      Total :   4290 exp,     78 kill,   1504 pp    Average:    715 exp,     13 kill,    251 pp
Obrona plot.   *   1 Units *  1 Leaders      Total :    751 exp,      5 kill,      0 pp    Average:    751 exp,      5 kill,      0 pp
* Summary:     *  19 Units *  9 Leaders      Total :  10585 exp,    279 kill,   2668 pp    Average:    557 exp,     15 kill,    140 pp


Player 1  Niemcy   has 63 units total (core+aux):
Piechota : 24
Czołg :  2
Rozpoznanie :  3
Artyleria ppanc. :  7
Artyleria uniwersalna :  2
Fortyfikacje :  8
Artyleria : 13
Obrona plot. :  3
Bomb. taktyczny :  1

Player 2  Wielka Brytania   has 14 units total (core+aux):
Piechota :  3
Artyleria ppanc. :  1
Artyleria uniwersalna :  1
Artyleria :  9


*   <- original core (don't count against cap)
+   <- BV prototype
pp  <- prestige points
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 26, 2020, 04:28:15 wysłane przez Estek » Zapisane
Estek
Generał (General)
*
Offline Offline

Wiadomości: 804


« Odpowiedz #26 : Wrzesień 27, 2020, 02:38:16 »

Scenariusz 18: "Ostatnia Reduta"

Zakupy:
1. Z uwagi na limit wystawienia do 8 jednostek sprzedaje wszystkie oddziały bez liderów + lekkiego flaka z "AM". Daje mi to budżet wyjściowy wysokości 4328 pp
2. MG 42 i 6 Pdr wymieniam na Jagdpanthery z dodatkami AntiTank. Jednostce z ruchem fazowym dokupuje jeszcze dodatkowe lornetki.
3. W artylerii stawiam na dwie 15cm sFH40 z dodatkami Support. Wahałem się nad Hummelami, ale skusił mnie lepszy zasięg i wyższy poziom amunicji.
4. Flaka z "CS" za darmo wymieniam na lepiej opancerzonego Mobelwagena.
5. Batalion sturmpionierów i pułk strzelców spadochronowych przekształcam w oddziały Wehrmachtu, które mają więcej amunicji i lepsze parametry do walki z czołgami. Sturmpionierzy dostali jeszcze łopatki do okopania  Wink
6. Za resztę prestiżu wzmocniłem oddziały na maksa i kupiłem lornetki dla sztabu.

Berlin, ostatni punkt oporu. Moje jednostki obsadzają północny kraniec miasta, skąd spodziewane jest najsilniejsze uderzenie nieprzyjaciela. Spadochroniarze zabezpieczają obszar od okręgu Rienickendorf ze zlokalizowanym w nim strategicznym lotniskiem Tegel (VHex nr 1) po dzielnice Pankow (VHex nr 2). Na skrzydłach umieszczam piechotę, w centrum na pierwszej linii Jagdpanthery, w drugiej linii artylerię, sztab i pelotkę. Jako odwód ściągam w tej rejon 118.ppanc z czołgami Pz IVH i 20 batalion rozpoznawczy z 251/22. Na pozostałych odcinkach uzupełniam amunicję w artylerii i próbuje wycofać pod Poczdam (VHex nr 6) jednostki 4.DGrenPanc. SS "Polizei". Tuż po tym rusza radziecki szturm.

Atak Rosjan jest gwałtowny i skupia się głównie na 5 odcinkach. Z pn-zachodu na Rienickendorf (VHex nr 1), z pn-wschodu na Pankow (VHex nr 2), z południa na Neukoln i Treptow (VHex nr 5) z pd-wschodu na Poczdam (VHex nr 6) i z zachodu na Spandau (VHex nr 3). Na południe od Poczdamu 4.DGrenPanc SS toczy samotne walki, próbując przebić się w granice miasta. Udaje im się dotrzeć tylko do wsi Caputh, gdzie zostali otoczeni i pobici. Na niebie początkowo pełna dominacja znajduje się w rękach radzieckich. To tylko pozorny problem. Berlin tak jest najeżony działami 88 mm, że w ciągu czterech tur wszystkie maszyny z czerwonymi gwiazdami zostały posłane na ziemię. Ich miejsce zajął duet "otwieracza do konserw" Hs 129 i ludowego myśliwca Hs 162. Walki na ziemi w pierwszej fazie nie napawały mnie optymizmem. Opuściłem lotnisko poczdamskie i wycofałem się do miasta, ale napór Rosjan był tak silny, że z każdą turą traciłem tam kolejną linię zabudowań. Równie kiepsko przedstawiała się sytuacja na południu. Piechota gwardii, wsparta silną artylerią wdarła się do dzielnicy Treptow (VHex nr 5) i wyszła nad Szprewę. W Spandau (VHex nr 3) front drżał w posadach. Cała nadzieja była w moich jednostkach i w spodziewanych odwodach.

Obsadzona przez spadochroniarzy linia między Tegel i Pankow trzymała się mocno. Kluczowe jest pilnowanie jest stanu amunicji w artylerii i systematyczna eliminacja radzieckich "Katiusz". Dobrze, że zdecydowałem się na 15cm sFH40. 7-hexowy zasięg ognia pozwalał mi kryć bardzo duży obszar północnej części miasta. Duet Jagdpanther wsparty sztabem i pelotką rozrywał ogniem kolejne brygady pancerne i pułki dział szturmowych. Bardzo dzielnie spisywała się także piechota. Szczególnie grenadierzy pancerni z liderem "DF", zbierali bardzo krwawe żniwo. W 6 turze radziecki atak na północy zakończył się fiaskiem. Zacząłem przesuwać swoją artylerię nad Szprewę, by ulżyć obrońcom Neukoln i spróbować odbić Treptow (VHex nr 5). Jagdpanthery rozdzieliły się. Jedna pojechała do Spandau, rozprawić się z radzieckimi tankami. Drugą wraz z piechotą przemieściłem do wschodniego okręgu Lichtenberg, gdzie uaktywniła się radziecka piechota wsparta działami szturmowymi. Moje berlińskie transfery zbiegły się akurat z przybyciem odwodów resztek dywizji "GD" na pd-zachodzie oraz 25.DPanc na pn-zachodzie. Obie grupy postanowiłem wykorzystać w dwuskrzydłowym ataku na Spandau (VHex nr 6), gdzie zamierzałem zniszczyć radziecką artylerię i odbić lotnisko.   

Od 7 tury inicjatywa małymi krokami zaczęła przesuwać się na stronę Niemców. Ogień sFH40, eliminował kolejne radzieckie działa w Treptow, umożliwiając piechocie przejście do kontrataku. W Spandau i Lichtenberg, równie dobrą robotę wykonały Jagdpanthery. W 8 turze dywizja "GD" i 25.DPanc spotkały się w Werder na pd brzegu Haweli. Poczdam został otoczony. W 10 turze odbiłem Treptow (VHex nr 5) i lotnisko poczdamskie (VHex nr 6). Do 12 tury nie było w całym Berlinie i Poczdamie ani jednej radzieckiej jednostki.



OpenGen 0.93.3.99.RC * 29 Jan 2020  *  AI version: Default (0.91)
Efile folder: E:\Moje Gry\Open General\Open General 2019\EFILE_GUS\  * Efile version: GusOpen ver. 7.2.3
Campaign: H03 ZIELONE DIABŁY v.4.1e,  *  Player prestige modifier 100%  *  AI prestige modifier 100%

Played Scenarios:
 1   TRAINING AREA , #0 , Brilliant Victory , score:54
 2   OPERATION "WESERÜBUNG" , #1 , Brilliant Victory , score:61
 3   EBEN EMAEL , #2 , Brilliant Victory , score:64
 4   OPERATION "HANNIBAL" , #3 , Brilliant Victory , score:55
 5   OPERATION "MERCURY" , #4 , Brilliant Victory , score:70
 6   FIGHT FOR THE LENINGRAD , #5 , Brilliant Victory , score:53
 7   TRAINING AREA II , #6 , Brilliant Victory , score:53
 8   ALAM HALFA , #7 , Brilliant Victory , score:48
 9   TUNIS , #8 , Brilliant Victory , score:49
10   SICILY , #9 , Brilliant Victory , score:59
11   SALERNO , #10 , Brilliant Victory , score:54
12   LEROS , #11 , Brilliant Victory , score:52
13   THE GATES OF HELL , #12 , Brilliant Victory , score:55
14   NORMANDY , #13 , Brilliant Victory , score:51
15   ARNHEM , #14 , Brilliant Victory , score:57
16   OPERATION "WACHT AM RHEIN" , #15 , Brilliant Victory , score:51
17   FIGHT FOR THE MEUSE , #16 , Brilliant Victory , score:54
18   LAST REDOUBT , #17 , Brilliant Victory , score:50
--
Campaign score: 990  *  Average: 55

..
Current scenario: LAST REDOUBT,  VH prestige is 0 ,  All map prestige is: 400
Army cost: 1650 , Current prestige is 234
Prestige available on map yet is 280 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 13
AI stance is Aggressive
BV: Win , turn prestige: 105
V : Win , turn prestige: 105
TV: Win , turn prestige: 105
Ls: Loss , turn prestige: 105

Piechota
*  Sturmpioniere 44 , Opel Blitz 4x4 , 1.Fallschirm-Pionier-Bat , 5 bars , 756 exp , Niemcy , 10/10 , Bridging  ,   FastEntrench, 31 kill , 0 pp - U:003  [+89 exp]
*  FJ HQ , Pz IC , HQFallschirmDiv , 5 bars , 572 exp , Niemcy , 13/8 , Reconnaissance Movement  ,    Recon, 30 kill , 0 pp - U:007  [+11 exp]
 Panzergrenadiere 44 , Opel Blitz 4x4 , 4.FallschirmJager-Reg , 5 bars , 559 exp , Niemcy , 9/10 , Devastating Fire  ,   FastEntrench, 22 kill , 324 pp - U:014  [+96 exp]

Artyleria ppanc.
 JagdPanther , 1.Fallschirm-MG-Bataillon , 5 bars , 802 exp , Niemcy , 8/10 , Reconnaissance Movement  ,    Recon,   AntiTank, 29 kill , 480 pp - U:006  [+103 exp]
*  JagdPanther , II/1.Fallschirm-Panzerjager-Abt , 4 bars , 434 exp , Niemcy , 12/10 , Shock Tactics  ,   AntiTank, 10 kill , 0 pp - U:012  [+90 exp]

Artyleria
*  15cm sFH40 , SdKfz 7 , I/1.Fallschirm-Art-Reg  , 5 bars , 2391 exp , Niemcy , 15/10 , Overwhelming Attack  ,   Support, 49 kill , 0 pp - U:002  [+144 exp]
 15cm sFH40 , SdKfz 7 , III/1.Fallschirm-Art-Reg  , 5 bars , 691 exp , Niemcy , 15/10 , Aggressive Attack  ,   Support, 16 kill , 846 pp - U:010  [+66 exp]

Obrona plot.
*  Flakpanzer IV Mobelwagen , I/1.Fallschirm-FlaK-Abt , 5 bars , 781 exp , Niemcy , 15/10 , Combat Support  ,   Air Defense, 5 kill , 0 pp - U:013  [+30 exp]

Player 1 : Niemcy
Killed: INF:367  TNK:71   RCN:72   AT:72   FLAK:6    FORT:15   ATY:134  AD:19   FTR:40   TB:28   LB:3    SUB:1    DD:4    BS:1    CRs:2      Total: 835
Lost  : INF:80   TNK:5    RCN:11   AT:12   FLAK:5    FORT:95   ATY:12   AD:2    FTR:3    SUB:10     Total: 235

BV 18
V   0
TV  0
L   0

Averages:
Piechota       *   3 Units *  3 Leaders      Total :   1887 exp,     83 kill,    324 pp    Average:    629 exp,     28 kill,    108 pp
Artyleria ppanc. *   2 Units *  2 Leaders      Total :   1236 exp,     39 kill,    480 pp    Average:    618 exp,     20 kill,    240 pp
Artyleria      *   2 Units *  2 Leaders      Total :   3082 exp,     65 kill,    846 pp    Average:   1541 exp,     33 kill,    423 pp
Obrona plot.   *   1 Units *  1 Leaders      Total :    781 exp,      5 kill,      0 pp    Average:    781 exp,      5 kill,      0 pp
* Summary:     *   8 Units *  8 Leaders      Total :   6986 exp,    192 kill,   1650 pp    Average:    873 exp,     24 kill,    206 pp


Player 1  Niemcy   has 79 units total (core+aux):
Piechota : 26
Czołg :  3
Rozpoznanie :  2
Artyleria ppanc. :  8
Artyleria uniwersalna :  6
Fortyfikacje : 25
Artyleria :  6
Obrona plot. :  1
Myśliwiec :  1
Bomb. taktyczny :  1

Player 2  ZSRR   has 8 units total (core+aux):
Piechota :  2
Artyleria :  5
Obrona plot. :  1


*   <- original core (don't count against cap)
+   <- BV prototype
pp  <- prestige points
Zapisane
Estek
Generał (General)
*
Offline Offline

Wiadomości: 804


« Odpowiedz #27 : Październik 13, 2020, 08:47:00 »

Podsumowanie:

H03 to chyba najbardziej zaawansowana kampania pod kątem trudności do jakiej podszedłem w swojej dotychczasowej karierze gracza OG. Od początku miałem do niej spory respekt, zwłaszcza po doświadczeniach innych graczy. Nie ma co owijać w bawełnę, opisy Majerka, Derwiszx'a, Kowdara i Sety były dla mnie bardzo cenne i prawdopodobnie w wielu przypadkach dzięki nim uzyskałem taki właśnie bilans zwycięstw. H03 jest z pewnością dla wszystkich tak samo surowa jak i sprawiedliwa. Nie ma tu trigger hexów, nie ma ma prototypów, nagrody za zwycięstwa są symboliczne a do rangi najcenniejszych wyrastają flagi na mapie. Dobrze, że są tu choć autouzupełnienia i jednostki przyznawane przez sztab do poszczególnych scenariuszy. Po takiej kampanii docenia się nagle jak bardzo jesteśmy rozpieszczani w innych rozgrywkach  Wink

Co do charakteru scenariuszy występujących w H03, faktycznie można byłoby w nich wyróżnić fazy o których pisze Derwiszx. Choć ich ilość nie jest moim zdaniem sztywna, zależy bowiem zarówno od poziomu trudności jak i charakteru misji. Na pewno gra dzieli się na dwa etapy, które odzwierciedlają historyczne wykorzystanie jednostek niemieckich spadochroniarzy w IIWŚ. Pierwsze pięć scenariuszy to misje typowo desantowe, w których możemy liczyć na efekt zaskoczenia i przewagę jakościową naszych wojsk. Od scenariusza 6-ego diametralnie zmienia się charakter naszych działań. Spadochroniarze, stają się klasyczną piechotą, frontową zapchaj dziurą, od której wymagać się będzie by stawiła żelazny opór na najważniejszych kierunkach alianckich ofensyw od frontu wschodniego, przez front afrykański, włoski po front zachodni. Naturalnie w tej drugiej fazie kampanii przewaga w ilości i jakości sprzętu będzie po stronie naszych przeciwników. Wyjątkiem od reguły będzie scenariusz "Leros", który charakterem bardziej pasuje do pierwszych 5 misji H03.

Jeśli chodzi o poziom trudności rozkłada się on nierównomiernie. Rozegranie pierwszych 5 scenariuszy desantowych nie sprawia większych kłopotów. Później mamy dwie misje defensywne, które trochę przygotowują nas na najgorsze, Leningrad i 2-ga misja treningowa. Stopień trudności nieco się podnosi. Przy Scenariuszach 8 i 9 mocno pikuje w górę. Alam Halfa i Tunis są bardzo wymagające. Przy 10-ce nieco odpuszcza. Sycylia nie stawia przed nami takich wyzwań jak scenariusze z Afryki, ale też potrafi trochę krwi napsuć. 11-ka, czyli Salerno daje nam sporo wytchnienia. 12-ka, czyli Leros to trochę powrót do pierwszych scenariuszy desantowych. Bardzo szybka rozgrywka, choć wcale niebanalna. Scenariusz 13, czyli obrona Cassino to trochę poziom Sycylii. Jest ciężko, ale do przeżycia. 14-ka w Normandii myślę, że śmiało może rywalizować z Alam Halfa i Tunisem. 15-ka w Arnhem to ciekawe połączenie. Z jednej strony żmudna obrona, ale i sporo manewru w atakach, dobre wsparcie z powietrza itp. Uśredniając jest ciężej niż pod Salerno, ale lżej niż pod Cassino. Scenariusze 16,17 i 18 trzymają bardzo zbliżony poziom. Ich stopień trudności oscyluje gdzieś między Arnhem a Cassino.

Pozostając w kwestii skali trudności, warto się jeszcze odnieść do minionej uciążliwości w operowaniu jednostek z bunkrów, wież kościołów itp., o których pisał Derwiszx w swoim podsumowaniu kampanii H03 przed 8 laty. W aktualnej wersji gry przy poprawionej mechanice, oddziaływanie tego problemu na gracza zostało mocno ograniczone. Nie trzeba przeskakiwać klawiszem dalej od oddziału do oddziału. Korzystamy z kwatery głównej i opcji znajdź jednostkę. Po jej odszukaniu przez komputer i wciśnięciu klawisza "V" mamy do dyspozycji całą kartę charakterystyki, która pozwala nam np uzupełnić amunicję.

Reasumując H03 to bardzo dobra i ciekawa pozycja, ale z pewnością dla bardziej zaawansowanych graczy. To kampania z rodzaju tych wymagających od generałów wytrwałości, cierpliwości, spostrzegawczości i szybkiego reagowania na zmieniające się okoliczności pola bitwy. Nie poszalejemy tu za mocno schematycznym uderzeniem czołgów, lotnictwa i potężnej artylerii. Tu liczy się przede wszystkim dobre ustawienie jednostek, odpowiedni zapas amunicji, poziom okopania, zasięg obserwacji, dobrze postawione pola minowe itp. Zanim zaatakuje się tu oddział przeciwnika, lepiej kilka razy to przemyśleć. Bo często okazuje się, że korzystniej jest zastawić na niego pułapkę, ukryć się, uzupełnić amunicję i jeszcze trochę cierpliwie poczekać na dogodny moment do kontrataku. Czasami warto działać elastycznie. Lepiej opuścić niektóre pozycje, ugiąć linię obrony i zwabić przeciwnika w głąb kontrolowanego przez nas obszaru, gdzie będziemy mu mogli zadać większe straty. Warto również nie bać się ryzyka. Tam gdzie to możliwe, warto kontratakować, korzystając z okazji, że walczymy spadochroniarzami, których można desantować na zapleczu wroga i wyrwać kilka niezwykle cennych punktów prestiżu. Tak czy inaczej w każdym scenariuszu z pewnością uda się znaleźć sposób na poskromienie naszego przeciwnika. Oczywiście często nie będzie to łatwe, kiedy wróg atakować nas będzie z całą mocą, nerwy będą napięte do granic możliwości, ale kiedy już się uda, zwycięstwo przyniesie olbrzymią satysfakcję.

Co do walorów technicznych, nie mam za bardzo do czego się przyczepić. Poprawiłbym tylko briefing w scenariuszu 16: Operacja "Wacht am Rhein", który wprowadził w błąd sporą ilość graczy. Cała reszta jest w jak najlepszym porządku. Dobrze opisane geograficznie mapy, sprecyzowane nazwy jednostek, w większości dobrze skrojone raporty przed jak i po bitwie, klimatyczne smacky sympatyka, optymalna ilość tur na poszczególne zwycięstwa, ciekawie zróżnicowany sprzęt obu stron. Podobała mi się też koncepcja sztabu wyposażonego w lekki czołg, dzięki czemu mógł on sukcesywnie nabierać większego doświadczenia w trakcie całej kampanii. Początkowo miałem wobec tej jednostki spore obawy, ale okazało się że niepotrzebnie. Z drugiej strony moje spostrzeżenia mogą nie być do końca obiektywne, bo sztab zyskał lidera "Reconnaissance Movement", który pozwalał mu na sporą elastyczność na polu bitwy.   

Pozdrawiam wszystkich graczy i życzę udanej przeprawy z H03 !
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 19, 2022, 01:53:30 wysłane przez Estek » Zapisane
Strony: 1 [2]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Kampanie Open General | Grupa Open General na Facebooku
Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Strona wygenerowana w 0.097 sekund z 24 zapytaniami. (Pretty URLs adds 0.006s, 2q)