Kampanie OpenGeneral Strona główna | Pomoc | Szukaj | Zaloguj się | Rejestracja
Kwiecień 19, 2024, 06:45:24 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
 
 
Strony: 1 2 3 [4] 5   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Derwiszx - W07 GRUPA ARMII ŚRODEK v.2.2, 100%  (Przeczytany 48639 razy)
Gustlik
Administrator
Marszałek (General of Army)
*
Offline Offline

Wiadomości: 6900


"Pyrkosz, pyrkosz, a nie jedziesz..."


« Odpowiedz #45 : Maj 22, 2012, 09:02:05 »

Cytuj
Gustlik, u  mnie w ramach tych 13 jednostek to akurat nie było niedoświadczonych, tak że to raczej na core spoczywał główny ciężar walk. Ale generalnie zgadzamy się, ze Autor zabrnął w tych scenariuszach w ślepą uliczkę.

Jakkolwiek nie byłby doświadczone, z gry nie zdobędą więcej niż 5 belek. A w ostatnich scenariuszach - o ile pamiętam - komputer potrafi mieć po 7-8 belek, natomiast aux'y chyba po 6. No więc jasne, że użyję auxów - prawda?
Zapisane

"You'll take my life but I'll take yours too
You'll fire your musket but I'll run you through
So when you're waiting for the next attack
You'd better stand there's no turning back"

EFILE, KAMPANIE:
http://opengeneral.pl/
derwiszx
Generał (General)
*
Offline Offline

Wiadomości: 884


« Odpowiedz #46 : Maj 27, 2012, 04:53:50 »

17   Prusy Wschodnie

Tak jak juz było wcześnie wspominane kolejny scenariusz z ograniczeniami. Można było wystawić 12 jednostek.  Tym razem jednak nie mogę Autorowi postawić zarzutu odnośnie braku kontroli nad stopniem trudności scenariusza wynikającego z braku ograniczeń dla lotnictwa. Nie wiem czy w sposób zamierzony czy przypadkiem ale tym razem rola lotnictwa została zredukowana do roli zwiadu powietrznego, a przyczyną takiego stanu rzeczy była zła pogoda która panowała przez całą moja rozgrywkę czyli ok 11 tur.
Jeżeli zła pogoda była zaprogramowana,  to ja o tym nie wiedziałem gdyż w brifingu żadnej stosownej informacji nie było, a w moim przypadku taka niewiedza skutkowała niepotrzebnym wystawieniem dwóch pelotek w ramach limitu. Gdybym zamiast nich wystawił dodatkową panterę i jagtpanterę to gra byłaby dużo łatwiejsza.

1. PRZYGOTOWANIA:
Upgrade dwóch pelotek z liderami do nowego typu   88mm FlaK 41 (samobieżna, zasięg ognia 3 pola)!
Upgrade mojej ostatniej ATY wspierającej do 21"
W ramach przyznanego limitu zdecydowałem wystawić:
AT x 1: JagtPanther
T   x  2:  Panther G
AD x 2:88mm FlaK 41
Inf x 1: Brandenburgers
ATYx6: tylko artyleria dalekiego zasięgu

2. BITWA

Wycofałem artylerie AUX z wysuniętych VH (przerywane niebieskie linie) bo i tak nie było szans na ich obronę.
Musiałem mieć trochę czasu zanim na front nadciągną moje wojska core. Naprędce zorganizowałem 3 linie obrony głównie na liniach rzek ale jedna na pd-zachodzie na otwartym terenie. Tam nie opłacało się cofać za rzekę gdyż nie dość, że daleko  do tej rzeki to jeszcze na rzece nie było żadnego mostu co znacznie opóźniłoby manewry.
Ruscy w pierwszej kolejce bez problemu wzięli moje 3 VH (różowe X) w których pozostawiłem tylko po jednostce piechoty, która miała spowolnić natarcie Iwana.



Jeszcze w drugiej kolejce Iwan miał inicjatywę w centralnym sektorze, jego czołgi dotarły do ustawionej na linii rzeki zapory w której główna rolę odgrywały pepance a zwłaszcza JagtTiger(AUX). W następnej kolejce dotarła tam corowa Panther G i szybko zaprowadziła porządek. 

Na północy linia obrony zorganizowana była głównie z artylerii a przejścia przez rzekę broniły działa ppanc i jedna AUX Pantera G która po 3 kolejkach poległa (ale zadanie spełniła i nie przepuściła ruskich czołgów przez rzekę, później gdy z sektora centralnego dotarły posiłki w postaci JagrTigera (AUX) i corowej Pantery G szybko zaprowadziłem porządek i w tym sektorze. Po czym bez większych trudności ruszyłem z własna ofensywą. Szybko praktycznie bez walki odbiłem utracony wcześniej najbardziej wysunięty na pólnoc VH  a nieco później ostatni w tym sektorze VH Iwana.

Na południu przez dwie kolejki walczyłem z ruskimi tankami po czym również bez problemu odbiłem utracony VH a następnie położony na pd-zach VH Iwana.  Jedna z najbardziej użytecznych jednostek okazała się umiejętnie ustawiona corowa JagtPantera na której połamało sobie zęby kilka sowieckich czołgów. Pantera G później tylko dokończyła to co zaczął ppanc.

Iwanowi pozostał 1 VH i  SH na wschodzie.  Trochę walki było przy tym ostatnim VH, głównym źródłem kłopotów było pojawienie się przy tym heksie pancernych posiłków, które nieźle pokiereszowały  dwa  wozy zwiadowcze i  Hummela AUX. 
Scenariusz zakończyłem przy pierwszej sposobności zdobywając ostatni VH, gdyż obawiałem się kolejnych posiłków dla Iwana. (Gustlik  wspominał o nich). W raporcie AAR można wyczytać, że takie posiłki  gdzieś jeszcze  się pojawiły, nie wiem gdzie gdyż do końca gry nie zdążyły nawiązać kontaktu z moimi jednostkami.


Czołgi rosyjskie miały po 750 punktów doświadczenia, 5 belek i stany siły na poziomie 12 pkt.  Na razie nie spotkałem 6 i 7 belkowych jednostek o których wspominał Gustlik.




OpenGen 0.80.7.0 * (27 Abr 2012) *  Efile folder:D:\OpenGeneral\efile_og_wx\  * Efile version:I.OG_3.1 GusOpen ver. 2.0
Campaign: W07 GRUPA ARMII ŚRODEK v.2.2,  *  Player prestige modifier 100%  *  AI prestige modifier 100%

Played Scenarios:
 1   Białystok , #0 , Brilliant Victory , score:73  +++  Proto: Wespe
 2   Witebsk , #1 , Brilliant Victory , score:78
 3   Smoleńsk , #2 , Brilliant Victory , score:76  +++  Proto: StuG IIIF
 4   Wielkie Łuki , #3 , Brilliant Victory , score:74
 5   Wiazma , #4 , Brilliant Victory , score:76
 6   Wołokołamsk  , #5 , Brilliant Victory , score:79  +++  Proto: 17 K18
 7   Jachroma , #6 , Brilliant Victory , score:79
 8   Moskwa latem , #7 , Tactical Victory , score:35
 9   Ofensywa Zimowa , #14 , Brilliant Victory , score:77
10   Rżew , #15 , Brilliant Victory , score:79
11   Operacja "Mars" , #16 , Brilliant Victory , score:76
12   Za linią frontu , #17 , Brilliant Victory , score:74  +++  Proto: 88mm FlaK 41
13   Kursk , #18 , Brilliant Victory , score:77  +++  Proto: 128mm Flak
14   Występ Orłowski , #19 , Brilliant Victory , score:75
15   Operacja "Bagration" I , #20 , Brilliant Victory , score:74  +++  Proto: Ba 349 A Natter
16   Operacja "Bagration" II , #21 , Brilliant Victory , score:77  +++  Proto: Me-262A-1/U-4
17   Prusy Wschodnie , #22 , Brilliant Victory , score:75
--
Campaign score: 1254  *  Average: 73

Current scenario: Prusy Wschodnie,  VH prestige is 240 ,  All map prestige is: 280
Army cost: 9536 , Current prestige is 968
Prestige available on map yet is 0 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 11
AI stance is Aggressive
if BV: +750, Wisła-Odra , cap 18000, 15 turns prestige: 750
if V : +900, Wisła-Odra , cap 18000, 18 turns prestige: 750
if TV: +1000, Wisła-Odra , cap 18000, 21 turns prestige: 750
if Ls: +1200, Królewiec , cap 20000, 21 turns prestige: 750

Piechota
*  Brandenburgers , 251/1 [W] ,  , 4 bars , 422 exp , Germany , 11/10 , 6 kill , 0 pp (U:004)
*  Brandenburgers , 251/1 [W] ,  , 4 bars , 432 exp , Germany , 14/10 , Influence  , 8 kill , 0 pp (U:005)
*  Sturmpioniere 38 , 251/16 [W] ,  , 3 bars , 344 exp , Germany , 10/10 , 6 kill , 0 pp (U:006)
*  Pioniere , 251/1 [W] ,  , 1 bars , 164 exp , Germany , 10/10 , 0 kill , 0 pp (U:007)
*  Hauptquartier , 251/4 ,  , 2 bars , 222 exp , Germany , 12/4 , 0 kill , 0 pp (U:010)

Czołg
*  Panther G ,  , 5 bars , 2038 exp , Germany , 15/10 , Aggressive Attack  , 261 kill , 0 pp (U:001)
*  Panther G ,  , 5 bars , 3441 exp , Germany , 15/10 , Overwhelming Attack  , 238 kill , 0 pp (U:002)
 Panther D ,  , 5 bars , 1107 exp , Germany , 15/10 , Battlefield Intelligence  , 116 kill , 684 pp (U:013)
 Panther D ,  , 5 bars , 904 exp , Germany , 12/10 , Extended Front  , 91 kill , 547 pp (U:019)
 Panther G ,  , 4 bars , 410 exp , Germany , 10/10 , Influence  , 37 kill , 504 pp (U:026)
 Panther G ,  , 2 bars , 289 exp , Germany , 10/10 , 20 kill , 504 pp (U:027)

Rozpoznanie
*  250/10 ,  , 5 bars , 635 exp , Germany , 10/10 , 4 kill , 0 pp (U:008)

Artyleria ppanc.
+  Nashorn ,  , 4 bars , 468 exp , Germany , 10/10 , 4 kill , 0 pp (U:018)
 JagdPanther ,  , 5 bars , 906 exp , Germany , 12/10 , 10 kill , 576 pp (U:020)
 Nashorn ,  , 3 bars , 372 exp , Germany , 10/10 , 1 kill , 372 pp (U:023)
 Nashorn ,  , 3 bars , 381 exp , Germany , 10/10 , 2 kill , 372 pp (U:024)

Artyleria
*  21 cm K38 , SdKfz 9 ,  , 5 bars , 1035 exp , Germany , 15/10 , Devastating Fire  , 15 kill , 0 pp (U:003)
 21 cm K38 , SdKfz 9 ,  , 5 bars , 611 exp , Germany , 15/10 , Resilience  , 4 kill , 1026 pp (U:011)
+  21 cm K38 , SdKfz 9 ,  , 5 bars , 719 exp , Germany , 15/10 , Aggressive Maneuver  , 1 kill , 0 pp (U:012)
 17 K18 , SdKfz 9 ,  , 5 bars , 614 exp , Germany , 15/10 , Aggressive Attack  , 6 kill , 1062 pp (U:014)
 21 cm K38 , SdKfz 9 ,  , 5 bars , 502 exp , Germany , 14/10 , Fire Discipline  , 4 kill , 957 pp (U:016)
 17 K18 , SdKfz 9 ,  , 5 bars , 540 exp , Germany , 15/10 , 3 kill , 1062 pp (U:017)
 21 cm K38 , SdKfz 9 ,  , 5 bars , 658 exp , Germany , 15/10 , Devastating Fire  , 7 kill , 1026 pp (U:021)
+  17 K18 , SdKfz 9 ,  , 2 bars , 227 exp , Germany , 10/10 , 4 kill , 0 pp (U:025)

Obrona plot.
 88mm FlaK 41 ,  , 4 bars , 416 exp , Germany , 14/10 , Combat Support  , 3 kill , 571 pp (U:015)
 SdKfz 6/2 ,  , 2 bars , 224 exp , Germany , 12/10 , 1 kill , 273 pp (U:022)
+  88mm FlaK 41 ,  , 1 bars , 113 exp , Germany , 11/10 , Reconnaissance Movement  , 0 kill , 0 pp (U:029)
+  Ba 349 A Natter ,  , 0 bars , 0 exp , Germany , 10/10 , 0 kill , 0 pp (U:030)

Myśliwiec
*  Me-262A-1 ,  , 5 bars , 1214 exp , Germany , 15/10 , Aggressive Attack  , 39 kill , 0 pp (U:009)
+  Me-262A-1/U-4 ,  , 0 bars , 0 exp , Germany , 10/10 , 0 kill , 0 pp (U:031)

Killed: AD 139 ,  AT 108 ,  ATY 259 ,  INF 325 ,  REC 48 ,  TK 166 ,  FTR 48 ,  TB 15 ,  Total: 1108
Lost  : AD  2 ,  AT  3 ,  ATY  6 ,  INF 28 ,  REC  6 ,  TK  2 ,  FTR  0 ,  TB  0 ,  Total:  47

BV 16
V   0
TV  1
L   0

Piechota *  5 Units * 1 Leaders
 Total :   1584 exp,     20 kill,      0 pp
Average:    317 exp,      4 kill,      0 pp
Czołg *  6 Units * 5 Leaders
 Total :   8189 exp,    763 kill,   2239 pp
Average:   1365 exp,    127 kill,    373 pp
Rozpoznanie *  1 Units * 0 Leaders
 Total :    635 exp,      4 kill,      0 pp
Average:    635 exp,      4 kill,      0 pp
Artyleria ppanc. *  4 Units * 0 Leaders
 Total :   2127 exp,     17 kill,   1320 pp
Average:    532 exp,      4 kill,    330 pp
Artyleria *  8 Units * 6 Leaders
 Total :   4906 exp,     44 kill,   5133 pp
Average:    613 exp,      6 kill,    642 pp
Obrona plot. *  4 Units * 2 Leaders
 Total :    753 exp,      4 kill,    844 pp
Average:    188 exp,      1 kill,    211 pp
Myśliwiec *  2 Units * 1 Leaders
 Total :   1214 exp,     39 kill,      0 pp
Average:    607 exp,     20 kill,      0 pp
Summary * 30 Units * 15 Leaders
 Total :  19408 exp,    891 kill,   9536 pp
 Average:    647 exp,     30 kill,    318 pp


Player 1  Germany   has 69 units total:
Piechota : 19
Czołg :  9
Rozpoznanie :  3
Artyleria ppanc. :  8
Artyleria : 17
Obrona plot. :  9
Myśliwiec :  3
Bomb. taktyczny :  1

Player 2  USSR   has 17 units total:
Piechota :  2
Czołg :  3
Artyleria :  2
Obrona plot. :  3
Myśliwiec :  5
Bomb. taktyczny :  2


*   <- original core (don't count against cap)
+   <- BV prototype
pp  <- prestige points

W sumie scenariusz dosyć łatwy. W tej kampanii było już kilka trudniejszych, a może wydawał się łatwy gdyż nauczyłem się wykorzystywać słabość inteligencji AI. Wystarczy po prostu dobrze ustawić obronę i przez jedną-dwie kolejki oddać inicjatywę przeciwnikowi a sam się wystawi na odstrzał

Straty własne:  5  jednostek AUX  (mogło być więcej strat , kilka pokiereszowanych jednostek(siła na poziomie 1-2 pkt)  ocaliło szybkie wycofanie na bezpieczne tyły.

BV  na 4 tury przed limitem
Nowi liderzy:  brak
+++  Proto: brak
« Ostatnia zmiana: Maj 27, 2012, 06:46:32 wysłane przez derwiszx » Zapisane

Gratia gratiam parti
Gustlik
Administrator
Marszałek (General of Army)
*
Offline Offline

Wiadomości: 6900


"Pyrkosz, pyrkosz, a nie jedziesz..."


« Odpowiedz #47 : Maj 27, 2012, 11:07:46 »

Cytuj
Jeżeli zła pogoda była zaprogramowana,  to ja o tym nie wiedziałem gdyż w brifingu żadnej stosownej informacji nie było, a w moim przypadku taka niewiedza skutkowała niepotrzebnym wystawieniem dwóch pelotek w ramach limitu

Pogody nie da się zaprogramować na 100%. Można tylko ustawić tendencję. Akurat tak Ci wypadło, że przez cały czas padało, ale równie dobrze mogło być kilka kolejek lepszej pogody.
Zapisane

"You'll take my life but I'll take yours too
You'll fire your musket but I'll run you through
So when you're waiting for the next attack
You'd better stand there's no turning back"

EFILE, KAMPANIE:
http://opengeneral.pl/
Gustlik
Administrator
Marszałek (General of Army)
*
Offline Offline

Wiadomości: 6900


"Pyrkosz, pyrkosz, a nie jedziesz..."


« Odpowiedz #48 : Maj 27, 2012, 11:14:34 »

Cytuj
Czołgi rosyjskie miały po 750 punktów doświadczenia, 5 belek i stany siły na poziomie 12 pkt.  Na razie nie spotkałem 6 i 7 belkowych jednostek o których wspominał Gustlik.

To popatrz:

Zaznaczony i wszystkie poniżej mają po 7 belek. Generalnie większość jednostek w tym scenie ma po 7.

Zapisane

"You'll take my life but I'll take yours too
You'll fire your musket but I'll run you through
So when you're waiting for the next attack
You'd better stand there's no turning back"

EFILE, KAMPANIE:
http://opengeneral.pl/
derwiszx
Generał (General)
*
Offline Offline

Wiadomości: 884


« Odpowiedz #49 : Maj 27, 2012, 01:25:00 »

To ciekawe, mam na myśli ten zrzucik ze Suite.  Swoja opinię opierałem na tym co widziałem na mapie, tzn. liczyłem belki na obrazku Cheesy. Nie spotkałem jednostki która miałaby więcej niż 5 belek. ale jak widać na przykładzie który podałeś obraz nie zawsze musi byc zgodny z rzeczywistością.

P.S.
 Ten IS jak z załączonego zrzutu  nominalnie był mocno okopany (na 6). Dobrze, że poczekałem na niego aż przyjdzie do mnie bo trudno by go w takim stanie było ruszyć. Tongue
« Ostatnia zmiana: Maj 27, 2012, 01:33:57 wysłane przez derwiszx » Zapisane

Gratia gratiam parti
derwiszx
Generał (General)
*
Offline Offline

Wiadomości: 884


« Odpowiedz #50 : Maj 27, 2012, 01:32:04 »

Gustlik a czy ten zrzut nie pochodzi przypadkiem z następnego scenariusza?  Zauwazyłem w nagłówku symbol "07_agc_23"
a tan scen co grałem to był 17   Prusy Wschodnie , #22 ?
Zapisane

Gratia gratiam parti
Gustlik
Administrator
Marszałek (General of Army)
*
Offline Offline

Wiadomości: 6900


"Pyrkosz, pyrkosz, a nie jedziesz..."


« Odpowiedz #51 : Maj 27, 2012, 01:52:19 »

Cytuj
To ciekawe, mam na myśli ten zrzucik ze Suite.  Swoja opinię opierałem na tym co widziałem na mapie, tzn. liczyłem belki na obrazku Cheesy. Nie spotkałem jednostki która miałaby więcej niż 5 belek. ale jak widać na przykładzie który podałeś obraz nie zawsze musi byc zgodny z rzeczywistością.

Bo nie ma grafiki dla większej ilości belek. Z gry można mieć najwyżej pięć, a więcej można ustawić tylko sztucznie w Suite.

Zauważ, że przy tej jednostce, w lewym górnym rogu, nie widać ŻADNYCH belek - właśnie dlatego, że ma więcej niż pięć i Suite nie potrafi podstawić odpowiedniego obrazka. Gra - w takiej sytuacji - podstawia obrazek z pięcioma.

Dlatego nie znoszę takich rozwiązań, bo grając normalnie, bez podglądania w Suite, nigdy nie będziesz wiedział z czym masz do czynienia. Czy to jest 700 małych punktów - ale pięć belek, czy 700 z siedmioma...

Cytuj
Gustlik a czy ten zrzut nie pochodzi przypadkiem z następnego scenariusza?  Zauwazyłem w nagłówku symbol "07_agc_23" a tan scen co grałem to był 17   Prusy Wschodnie , #22 ?

Być może, ale ja przejrzałem pod Suite całą tę kampanię i wszystkie jednostki mają zgodne belki z ilością małych punktów. Tzn - jak ma 600 - to sześć, jak ma 700 - to 7 - i.t.d. Tego możesz być pewny.
Zapisane

"You'll take my life but I'll take yours too
You'll fire your musket but I'll run you through
So when you're waiting for the next attack
You'd better stand there's no turning back"

EFILE, KAMPANIE:
http://opengeneral.pl/
kowdar
Administrator
Marszałek (General of Army)
*
Offline Offline

Wiadomości: 2646



WWW
« Odpowiedz #52 : Maj 27, 2012, 03:38:46 »

No i co z tego jak opinia jest następująca:

W sumie scenariusz dosyć łatwy.

To jaka ta opinia byłaby, gdyby czołgi przeciwnika miały 200 pkt. dwie belki ?
Może szkoda czasu na granie bo nie ma żadnych ekscytujących momentów,
bo przecież moje czołgi mają zaledwie:
5 bars , 2038 exp , Germany , 15/10 , Aggressive Attack
5 bars , 3441 exp , Germany , 15/10 , Overwhelming Attack

a liderzy to tak tylko dodatek ....

Dlatego też czytam Wasze opinie (także kwestie limitów rozstawienia), ale nie do końca się z nimi zgadzam
a z drugiej strony nie "kłócę się", bo zamiast polemiki wolałbym, aby tą kampanię zagrało tak z 10 graczy,
przedstawiło swoje raporty i opinie - dopiero wówczas można  by dość obiektywnie
stwierdzić czy takie ustawienia są bzdurne czy jednak nie.
Zapisane

Polecam moją stronę z kampaniami OpenGen na Gustlik efile:
https://opengeneral.pl
derwiszx
Generał (General)
*
Offline Offline

Wiadomości: 884


« Odpowiedz #53 : Maj 27, 2012, 04:23:20 »

Kowdar, pełna zgoda. W sumie to w grze dla mnie nie miało znaczenia ile tych belek było. Być może gdyby było na obrazku 7 belek to z psychologicznego punktu widzenia miałoby się większy respekt dla tych jednostek. Grając bez tej świadomości nie odczułem specjalnej  różnicy w walce z nimi.

A sama kampania jest OK (nawet bardzo OK).  Nie narzekam na siłę AI. Bardzo mi się podoba, że AI  dosyć mocno atakuje. Jedyne zastrzeżenie  to  duża liczba scenariuszy z ograniczeniami,i które tak się składa są jednocześnie najsłabszą częścią tej kampanii.

P.S.
Dowodem wysokiej oceny tej kampanii są moje opisy poszczególnych bitew. Gdyby była nieciekawa i łatwiutka to nie zadawałbym sobie trudu z tymi mapkami taktycznymi, bo nie byłoby o czym pisać Tongue.
Zapisane

Gratia gratiam parti
derwiszx
Generał (General)
*
Offline Offline

Wiadomości: 884


« Odpowiedz #54 : Maj 30, 2012, 06:20:48 »

18   Wisła-Odra

Przyjemna niespodzianka. Pod koniec kampanii pojawił się scenariusz bez ograniczeń.

PRZED BITWĄ:
Zrobilem remanent w swojej armii. Pozbyłem się niedoświadczonych jednostek które do niczego nie nadawały się w tej fazie gry. Na złom poszły między innymi: pionierzy (zwykli i szturmowi) i wyrzutnia rakiet plot. Jak się później okazało tego złomowania było za mało, gdyż straciłem niepotrzebnie pozostawiony corowy zwiad.

BITWA:

Ze względu na sporą liczbę mocno okopanych auxowych armat ppanc  na przedpolu, postanowiłem tym razem nie czekać na wroga tylko zagrać blitza. Wszak dysponowałem całą moja armią core, która budowana była właśnie z myślą o blitzu a nie o obronie.

Podzieliłem wojsko tradycyjnie na dwa korpusy Północny i Południowy. W centrum zorganizowałem obronę opartą na lokalnych oddziałach AUX.




Sytuacja wyjściowa przed moją drugą turą na zrzutach.

Północ:



Kolorem zielonym oznaczone są jednostki dające wsparcie bojowe(brandenburgerzy), różowym artyleria bombardująca.

Południe:



Na zielono oddziały dające combat support (brandenburgerzy, sztab i jedna z samobieżnych pelotek), na różowo artyleria bombardująca.
Na niebiesko oznaczyłem JagdTigera. Fajna zabawka, jednak praktycznie bezrobotna w scenariuszu wojny błyskawicznej. Mimo najszczerszych chęci udało się  jej wykonać tylko dwa strzały (jeden do bunkra) pod sam koniec gry.
W przyszłości mam zamiar rozegrać wariant defensywny tego scenariusza (ustawić obronę i poczekać na ataki AI) wówczas z pewnością zrobię właściwy użytek z tej jednostki.

Centrum:



Widoczna na zrzucie auxowa Pantera A poległa w drugiej fazie bitwy   po wpadnięciu na jedną z okopanych baterii ruskich dział ppanc, które niespodziewanie dla mnie pojawiły się w sektorze oznaczonym na mapie strategicznej różowym kółkiem.

Sama bitwa dała sporo satysfakcji. Głownie ze względu na siłę i liczebność ataków Iwana.
Wreszcie po stronie AI pojawiły się liczne jednostki z liderami.
Z jednostkami pancernymi rozprawiałem się w sposób standardowy. Strzał z artylerii bombardującej który tłumił czołg często nawet w 100 proc, bezpieczna poprawka z ppanca a czasami piechotą lub reconem i szarża Pantery G.
Wrogie lotnictwo było bezradne wobec umiejętnie ustawionych pelotek i kilku myśliwców. W zasadzie ataki lotnictwa można porównać do ataków komarów. Dużo bzyku mało bólu.
  Po dwóch -trzech turach liczna armia którą nacierał Iwan przestała istnieć.
W tej pierwszej fazie bitwy straciłem corowego recona. Nie pomogło wsparcie ppanca i artylerii. Wystarczył jeden strzał IS i jednostka wyparowała.

Po rozbiciu nacierającej armii, zaniedbując nieco środki ostrożności (zwłaszcza podczas ruchu jednostkami AUX) ostro ruszyłem do przodu i w rezultacie zginęła auxowa Pantera A która wpadła w pułapkę ppanc.

Nie napotykając większego oporu zająłem wszystkie VH wroga na 7 tur przed końcem. A w zasadzie to jak zwykle zagapiłem się i nie zająłem ostatniego VH gdyż wcześniej zniszczyłem wszystkie jednostki AI.

O dziwo w raporcie końcowym który potwierdza to, że zniszczyłem wszystkie jednostki:

Cytuj
18   Wisła-Odra , #23 , Brilliant Victory
Prestige available on map yet is 80 pp ( 80 pp in VH to capture) * Turn: 7

na końcu możemy przeczytać:

Cytuj
Player 2  USSR   has 17 units total:
Czołg : 12
Artyleria ppanc. :  1
Myśliwiec :  3
Bomb. taktyczny :  1

Rozumiem ten zapis tak, że pokazuje on posiłki jakie były przewidziane dla Iwana a które nie zdążyły się pojawić ze względu na szybkie zakończenie scenariusza.

Pozostawienie przy życiu tak dużej liczby drogich jednostek wroga( jak również fakt straty jednostki corowej i drogiej auxowej pantery może  tłumaczyć stosunkowo niski wynik punktowy scenariusza mimo ukończenia go na 7 tur przed limitem. Jeśli komu zależy na wysokim wyniku lepiej poczekać na pojawienie się tych posiłków, zniszczyć je i zakończyć scenariusz 2-3 tury później.



OpenGen 0.80.7.0 * (27 Abr 2012) *  Efile folder:D:\OpenGeneral\efile_og_wx\  * Efile version:I.OG_3.1 GusOpen ver. 2.0
Campaign: W07 GRUPA ARMII ŚRODEK v.2.2,  *  Player prestige modifier 100%  *  AI prestige modifier 100%

Played Scenarios:
 1   Białystok , #0 , Brilliant Victory , score:73  +++  Proto: Wespe
 2   Witebsk , #1 , Brilliant Victory , score:78
 3   Smoleńsk , #2 , Brilliant Victory , score:76  +++  Proto: StuG IIIF
 4   Wielkie Łuki , #3 , Brilliant Victory , score:74
 5   Wiazma , #4 , Brilliant Victory , score:76
 6   Wołokołamsk  , #5 , Brilliant Victory , score:79  +++  Proto: 17 K18
 7   Jachroma , #6 , Brilliant Victory , score:79
 8   Moskwa latem , #7 , Tactical Victory , score:35
 9   Ofensywa Zimowa , #14 , Brilliant Victory , score:77
10   Rżew , #15 , Brilliant Victory , score:79
11   Operacja "Mars" , #16 , Brilliant Victory , score:76
12   Za linią frontu , #17 , Brilliant Victory , score:74  +++  Proto: 88mm FlaK 41
13   Kursk , #18 , Brilliant Victory , score:77  +++  Proto: 128mm Flak
14   Występ Orłowski , #19 , Brilliant Victory , score:75
15   Operacja "Bagration" I , #20 , Brilliant Victory , score:74  +++  Proto: Ba 349 A Natter
16   Operacja "Bagration" II , #21 , Brilliant Victory , score:77  +++  Proto: Me-262A-1/U-4
17   Prusy Wschodnie , #22 , Brilliant Victory , score:75
18   Wisła-Odra , #23 , Brilliant Victory , score:74
--
Campaign score: 1328  *  Average: 73

Current scenario: Wisła-Odra,  VH prestige is 240 ,  All map prestige is: 360
Army cost: 10156 , Current prestige is 725
Prestige available on map yet is 80 pp ( 80 pp in VH to capture) * Turn: 7
AI stance is Aggressive
if BV: +1000, Królewiec , cap 20000, 14 turns prestige: 700
if V : +800, Królewiec , cap 20000, 17 turns prestige: 700
if TV: +600, Królewiec , cap 20000, 20 turns prestige: 700
if Ls: +1200, Wzgórza Seelow , cap 20000, 20 turns prestige: 700

Piechota
*  Brandenburgers , 251/1 [W] ,  , 4 bars , 422 exp , Germany , 11/10 , 6 kill , 0 pp (U:004)
*  Brandenburgers , 251/1 [W] ,  , 4 bars , 448 exp , Germany , 12/10 , Influence  , 8 kill , 0 pp (U:005)
*  Hauptquartier , 251/4 ,  , 2 bars , 222 exp , Germany , 12/4 , 0 kill , 0 pp (U:010)

Czołg
*  Panther G ,  , 5 bars , 2145 exp , Germany , 15/10 , Aggressive Attack  , 272 kill , 0 pp (U:001)
*  Panther G ,  , 5 bars , 3615 exp , Germany , 14/10 , Overwhelming Attack  , 257 kill , 0 pp (U:002)
 Panther G ,  , 5 bars , 1196 exp , Germany , 13/10 , Battlefield Intelligence  , 123 kill , 655 pp (U:013)
 Panther G ,  , 5 bars , 963 exp , Germany , 14/10 , Extended Front  , 99 kill , 705 pp (U:019)
 Panther G ,  , 4 bars , 442 exp , Germany , 12/10 , Influence  , 44 kill , 604 pp (U:026)
 Panther G ,  , 3 bars , 378 exp , Germany , 12/10 , 27 kill , 604 pp (U:027)

Artyleria ppanc.
+  JagdPanther ,  , 4 bars , 480 exp , Germany , 14/10 , 4 kill , 0 pp (U:018)
 JagdPanther ,  , 5 bars , 964 exp , Germany , 13/10 , 10 kill , 624 pp (U:020)
 JagdPanther ,  , 4 bars , 477 exp , Germany , 12/10 , 1 kill , 576 pp (U:023)
 JagdPanther ,  , 4 bars , 467 exp , Germany , 9/10 , 3 kill , 480 pp (U:024)

Artyleria
*  21 cm K38 , SdKfz 9 ,  , 5 bars , 1119 exp , Germany , 15/10 , Devastating Fire  , 15 kill , 0 pp (U:003)
 21 cm K38 , SdKfz 9 ,  , 5 bars , 640 exp , Germany , 15/10 , Resilience  , 4 kill , 1026 pp (U:011)
+  21 cm K38 , SdKfz 9 ,  , 5 bars , 745 exp , Germany , 15/10 , Aggressive Maneuver  , 1 kill , 0 pp (U:012)
 17 K18 , SdKfz 9 ,  , 5 bars , 666 exp , Germany , 15/10 , Aggressive Attack  , 6 kill , 1062 pp (U:014)
 21 cm K38 , SdKfz 9 ,  , 5 bars , 529 exp , Germany , 15/10 , Fire Discipline  , 4 kill , 1026 pp (U:016)
 17 K18 , SdKfz 9 ,  , 5 bars , 586 exp , Germany , 10/10 , 4 kill , 708 pp (U:017)
 21 cm K38 , SdKfz 9 ,  , 5 bars , 699 exp , Germany , 15/10 , Devastating Fire  , 7 kill , 1026 pp (U:021)
+  17 K18 , SdKfz 9 ,  , 2 bars , 249 exp , Germany , 11/10 , 4 kill , 0 pp (U:025)

Obrona plot.
 88mm FlaK 41 ,  , 4 bars , 443 exp , Germany , 14/10 , Combat Support  , 3 kill , 571 pp (U:015)
 88mm FlaK 41 ,  , 2 bars , 252 exp , Germany , 12/10 , 1 kill , 489 pp (U:022)
+  88mm FlaK 41 ,  , 1 bars , 115 exp , Germany , 11/10 , Reconnaissance Movement  , 1 kill , 0 pp (U:028)

Myśliwiec
*  Me-262A-1 ,  , 5 bars , 1326 exp , Germany , 13/10 , Aggressive Attack  , 41 kill , 0 pp (U:009)
+  Me-262A-1/U-4 ,  , 0 bars , 66 exp , Germany , 10/10 , 2 kill , 0 pp (U:030)

Killed: AD 154 ,  AT 120 ,  ATY 275 ,  INF 341 ,  REC 51 ,  TK 179 ,  FTR 52 ,  TB 17 ,  Total: 1189
Lost  : AD  2 ,  AT  7 ,  ATY  7 ,  INF 30 ,  REC  7 ,  TK  3 ,  FTR  0 ,  TB  0 ,  Total:  56

BV 17
V   0
TV  1
L   0

Piechota *  3 Units * 1 Leaders
 Total :   1092 exp,     14 kill,      0 pp
Average:    364 exp,      5 kill,      0 pp
Czołg *  6 Units * 5 Leaders
 Total :   8739 exp,    822 kill,   2568 pp
Average:   1457 exp,    137 kill,    428 pp
Artyleria ppanc. *  4 Units * 0 Leaders
 Total :   2388 exp,     18 kill,   1680 pp
Average:    597 exp,      5 kill,    420 pp
Artyleria *  8 Units * 6 Leaders
 Total :   5233 exp,     45 kill,   4848 pp
Average:    654 exp,      6 kill,    606 pp
Obrona plot. *  3 Units * 2 Leaders
 Total :    810 exp,      5 kill,   1060 pp
Average:    270 exp,      2 kill,    353 pp
Myśliwiec *  2 Units * 1 Leaders
 Total :   1392 exp,     43 kill,      0 pp
Average:    696 exp,     22 kill,      0 pp
Summary * 26 Units * 15 Leaders
 Total :  19654 exp,    947 kill,  10156 pp
 Average:    756 exp,     36 kill,    391 pp


Player 1  Germany   has 69 units total:
Piechota : 19
Czołg :  7
Rozpoznanie :  2
Artyleria ppanc. : 11
Fortyfikacje :  2
Artyleria : 13
Obrona plot. : 10
Myśliwiec :  4
Bomb. taktyczny :  1

Player 2  USSR   has 17 units total:
Czołg : 12
Artyleria ppanc. :  1
Myśliwiec :  3
Bomb. taktyczny :  1


*   <- original core (don't count against cap)
+   <- BV prototype
pp  <- prestige points


Moim zdaniem ten scenariusz zasługuje na miano królewskiego. Mógłby być on zwieńczeniem całej kampanii. Pozwolił wykorzystać całą armię core którą pieczołowicie od samego początku organizowałem właśnie z myślą o takim scenariuszu, w którym przyjdzie  zmierzyć się z wypasioną armią Iwana.
Mimo całej siły jaka dysponował przeciwnik, zadanie dla mojej armii okazało się średnio trudne. Głównym powodem była oczywiście słabość inteligencji AI, który np. praktycznie nie atakował swoimi czołgami moich jednostek pancernych przeznaczając je do ataków na okopane auxowe armaty ppanc i piechotę. Jedyne ataki na moje wojska pancerne były ze strony moździerzy, mg i armat ppanc.  Drugim powodem słabości Iwana był brak artylerii bombardującej. Bez artylerii tłumiącej nie da się skutecznie walczyć z jednostkami pancernymi przeciwnika. Zwykła artyleria i lotnictwo nie były w stanie obezwładnić moich jednostek tak żeby można  było później wykonać bezkarną szarżę.

Duża zaletą tego interesującego scenariusza jest, że można rozgrywać go na wiele sposobów. Osobiście ciekawy jestem jak się sprawdzi w tej bitwie wariant defensywny.


Straty własne:  8 jednostek AUX  + corowy recon.

BV  na 7 tur przed limitem
Nowi liderzy:  brak
+++  Proto: brak
« Ostatnia zmiana: Maj 30, 2012, 07:27:00 wysłane przez derwiszx » Zapisane

Gratia gratiam parti
derwiszx
Generał (General)
*
Offline Offline

Wiadomości: 884


« Odpowiedz #55 : Maj 30, 2012, 07:35:06 »

Tak sobie myślę, że sporym błędem ze strony Autora jest nagminne zastosowanie pomysłu z posiłkami w końcowej fazie gry, które niewiele wnoszą do siły gry AI. O wiele lepszym rozwiązaniem byłoby oddanie tych sił do dyspozycji AI już na początku scenariusza.  Wówczas albo wykorzystał by je w akcjach ofensywnych albo miałyby sporo czasu na okopanie się w okolicy swoich VH. Zapobiegłoby to nieciekawym sytuacjom kiedy posiłki pojawiają się znikąd na bezpiecznych tyłach gracza jak również takim sytuacjom jak ta z przed chwila rozegranego scenariusza gdzie w ogóle się nie pojawiły.
Zapisane

Gratia gratiam parti
derwiszx
Generał (General)
*
Offline Offline

Wiadomości: 884


« Odpowiedz #56 : Maj 30, 2012, 10:49:20 »

19   Królewiec

Nasze porażki w Prusach Wschodnich Herr General, doprowadziły Rosjan przed Królewiec i Gdańsk. Mamy transport dla jednego korpusu (siedem jednostek lądowych), aby ich powstrzymać przed rozbiciem wszystkiego w Prusach Wschodnich!

Kolejny scenariusz z ograniczeniami, posiadający podobne słabości jak poprzednie.
Do boju desygnowałem:

ADx1:  88mm FlaK 41( Combat Support  )
T  x 1:  Panther G  ( Aggressive Attack )
ATYx5: artyleria bombardujaca, głównie 21"


Rozgrywka

Początkową fazę moich poczynań mozna nazwać organizacja obrony (jeszcze nie wiedziałem na co będzie stać Iwana). Ustawiłem więc trzy linie obrony (kolor błękitny).
AI uderzył najpierw na  najdalej  wysunięty na południe VH, którego broniła jedna jednostka piechoty i jedno działo ppanc (artylerie udało mi się stamtąd wycofać), po czym po zajęciu heksa ruszył na północ w kierunku zgrupowania moich jednostek core silnie wspartych solidnymi jednostkami AUX. Atak mimo ze dosyć silny łatwo powstrzymałem (w obronie oprócz armi core miałem miedzy innymi auxowego: JagtTigera, JagtPanterę i Tygrysa Królewskiego o Panterze G nie wspominając) Po dwóch kolejkach walk siły Iwana w tym rejonie przestały istnieć i była to największa bitwa w tym scenariuszu. Moja armia ruszyła szybko do przodu i bez większych potyczek praktycznie z marszu wzięła wszystkie VH i SH na południu.



Na wschodzie Atak Iwana był znacznie słabszy. Były tam o ile dobrze pamiętam tylko 3 czołgi i jedno samobieżne działo ppanc (o moździerzach i katiuszach nawet nie warto  wspominać). Moje lekkie jednostki wycofane za rzekę stały sobie bezpiecznie.A przedpola broniły jedynie strzegąca mostu armata ppanc i para auxowych tygrysów, z których jeden był Tygrysem Królewskim.  W odwodzie na wyspie czekała jeszcze pantera G i  4 sztuki auxowej artylerii w tym dwie bombardujące . Nic dziwnego, że  wystarczyły dwie czy trzy kolejki na oczyszczenie przedpola i można było ruszać do przodu w kierunku jedynego VH który był przeznaczony dla tego korpusu. Sam VH był praktycznie nie broniony (tylko jeden marny bunkier).
   


OpenGen 0.80.7.0 * (27 Abr 2012) *  Efile folder:D:\OpenGeneral\efile_og_wx\  * Efile version:I.OG_3.1 GusOpen ver. 2.0
Campaign: W07 GRUPA ARMII ŚRODEK v.2.2,  *  Player prestige modifier 100%  *  AI prestige modifier 100%

Played Scenarios:
 1   Białystok , #0 , Brilliant Victory , score:73  +++  Proto: Wespe
 2   Witebsk , #1 , Brilliant Victory , score:78
 3   Smoleńsk , #2 , Brilliant Victory , score:76  +++  Proto: StuG IIIF
 4   Wielkie Łuki , #3 , Brilliant Victory , score:74
 5   Wiazma , #4 , Brilliant Victory , score:76
 6   Wołokołamsk  , #5 , Brilliant Victory , score:79  +++  Proto: 17 K18
 7   Jachroma , #6 , Brilliant Victory , score:79
 8   Moskwa latem , #7 , Tactical Victory , score:35
 9   Ofensywa Zimowa , #14 , Brilliant Victory , score:77
10   Rżew , #15 , Brilliant Victory , score:79
11   Operacja "Mars" , #16 , Brilliant Victory , score:76
12   Za linią frontu , #17 , Brilliant Victory , score:74  +++  Proto: 88mm FlaK 41
13   Kursk , #18 , Brilliant Victory , score:77  +++  Proto: 128mm Flak
14   Występ Orłowski , #19 , Brilliant Victory , score:75
15   Operacja "Bagration" I , #20 , Brilliant Victory , score:74  +++  Proto: Ba 349 A Natter
16   Operacja "Bagration" II , #21 , Brilliant Victory , score:77  +++  Proto: Me-262A-1/U-4
17   Prusy Wschodnie , #22 , Brilliant Victory , score:75
18   Wisła-Odra , #23 , Brilliant Victory , score:74
19   Królewiec , #24 , Brilliant Victory , score:79
--
Campaign score: 1407  *  Average: 74

Current scenario: Królewiec,  VH prestige is 240 ,  All map prestige is: 520
Army cost: 10156 , Current prestige is 2585
Prestige available on map yet is 0 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 10
AI stance is Aggressive
if BV: +750, Wzgórza Seelow , cap 20000, 12 turns prestige: 600
if V : +850, Wzgórza Seelow , cap 20000, 15 turns prestige: 600
if TV: +950, Wzgórza Seelow , cap 20000, 18 turns prestige: 600
if Ls: +1200, Wzgórza Seelow , cap 20000, 18 turns prestige: 600

Piechota
*  Brandenburgers , 251/1 [W] ,  , 4 bars , 422 exp , Germany , 11/10 , 6 kill , 0 pp (U:004)
*  Brandenburgers , 251/1 [W] ,  , 4 bars , 448 exp , Germany , 12/10 , Influence  , 8 kill , 0 pp (U:005)
*  Hauptquartier , 251/4 ,  , 2 bars , 222 exp , Germany , 12/4 , 0 kill , 0 pp (U:007)

Czołg
*  Panther G ,  , 5 bars , 2235 exp , Germany , 12/10 , Aggressive Attack  , 284 kill , 0 pp (U:001)
*  Panther G ,  , 5 bars , 3615 exp , Germany , 14/10 , Overwhelming Attack  , 257 kill , 0 pp (U:002)
 Panther G ,  , 5 bars , 1196 exp , Germany , 13/10 , Battlefield Intelligence  , 123 kill , 655 pp (U:010)
 Panther G ,  , 5 bars , 963 exp , Germany , 14/10 , Extended Front  , 99 kill , 705 pp (U:016)
 Panther G ,  , 4 bars , 442 exp , Germany , 12/10 , Influence  , 44 kill , 604 pp (U:023)
 Panther G ,  , 3 bars , 378 exp , Germany , 12/10 , 27 kill , 604 pp (U:024)

Artyleria ppanc.
+  JagdPanther ,  , 4 bars , 480 exp , Germany , 14/10 , 4 kill , 0 pp (U:015)
 JagdPanther ,  , 5 bars , 964 exp , Germany , 13/10 , 10 kill , 624 pp (U:017)
 JagdPanther ,  , 4 bars , 477 exp , Germany , 12/10 , 1 kill , 576 pp (U:020)
 JagdPanther ,  , 4 bars , 467 exp , Germany , 10/10 , 3 kill , 480 pp (U:021)

Artyleria
*  21 cm K38 , SdKfz 9 ,  , 5 bars , 1197 exp , Germany , 15/10 , Devastating Fire  , 16 kill , 0 pp (U:003)
 21 cm K38 , SdKfz 9 ,  , 5 bars , 640 exp , Germany , 15/10 , Resilience  , 4 kill , 1026 pp (U:008)
+  21 cm K38 , SdKfz 9 ,  , 5 bars , 784 exp , Germany , 15/10 , Aggressive Maneuver  , 4 kill , 0 pp (U:009)
 17 K18 , SdKfz 9 ,  , 5 bars , 720 exp , Germany , 15/10 , Aggressive Attack  , 6 kill , 1062 pp (U:011)
 21 cm K38 , SdKfz 9 ,  , 5 bars , 548 exp , Germany , 15/10 , Fire Discipline  , 5 kill , 1026 pp (U:013)
 17 K18 , SdKfz 9 ,  , 5 bars , 586 exp , Germany , 10/10 , 4 kill , 708 pp (U:014)
 21 cm K38 , SdKfz 9 ,  , 5 bars , 734 exp , Germany , 15/10 , Devastating Fire  , 7 kill , 1026 pp (U:018)
+  17 K18 , SdKfz 9 ,  , 2 bars , 249 exp , Germany , 11/10 , 4 kill , 0 pp (U:022)

Obrona plot.
 88mm FlaK 41 ,  , 4 bars , 473 exp , Germany , 14/10 , Combat Support  , 3 kill , 571 pp (U:012)
 88mm FlaK 41 ,  , 2 bars , 252 exp , Germany , 12/10 , 1 kill , 489 pp (U:019)
+  88mm FlaK 41 ,  , 1 bars , 115 exp , Germany , 11/10 , Reconnaissance Movement  , 1 kill , 0 pp (U:025)

Myśliwiec
*  Me-262A-1 ,  , 5 bars , 1391 exp , Germany , 11/10 , Aggressive Attack  , 43 kill , 0 pp (U:006)
+  Me-262A-1/U-4 ,  , 1 bars , 131 exp , Germany , 1/10 , 3 kill , 0 pp (U:026)

Killed: AD 161 ,  AT 126 ,  ATY 289 ,  INF 356 ,  REC 54 ,  TK 190 ,  FTR 58 ,  TB 19 ,  Total: 1253
Lost  : AD  2 ,  AT  8 ,  ATY  7 ,  INF 32 ,  REC  7 ,  TK  3 ,  FTR  0 ,  TB  0 ,  Total:  59

BV 18
V   0
TV  1
L   0

Piechota *  3 Units * 1 Leaders
 Total :   1092 exp,     14 kill,      0 pp
Average:    364 exp,      5 kill,      0 pp
Czołg *  6 Units * 5 Leaders
 Total :   8829 exp,    834 kill,   2568 pp
Average:   1472 exp,    139 kill,    428 pp
Artyleria ppanc. *  4 Units * 0 Leaders
 Total :   2388 exp,     18 kill,   1680 pp
Average:    597 exp,      5 kill,    420 pp
Artyleria *  8 Units * 6 Leaders
 Total :   5458 exp,     50 kill,   4848 pp
Average:    682 exp,      6 kill,    606 pp
Obrona plot. *  3 Units * 2 Leaders
 Total :    840 exp,      5 kill,   1060 pp
Average:    280 exp,      2 kill,    353 pp
Myśliwiec *  2 Units * 1 Leaders
 Total :   1522 exp,     46 kill,      0 pp
Average:    761 exp,     23 kill,      0 pp
Summary * 26 Units * 15 Leaders
 Total :  20129 exp,    967 kill,  10156 pp
 Average:    774 exp,     37 kill,    391 pp


Player 1  Germany   has 75 units total:
Piechota : 13
Czołg : 11
Rozpoznanie :  2
Artyleria ppanc. : 10
FlaK :  1
Fortyfikacje :  3
Artyleria : 17
Obrona plot. :  8
Myśliwiec :  4
Bomb. taktyczny :  2
Okręt podwodny :  1
Krążownik :  3

Player 2  USSR   has 4 units total:
Piechota :  1
Czołg :  2
Obrona plot. :  1


*   <- original core (don't count against cap)
+   <- BV prototype
pp  <- prestige points


W sumie jest to jeden z łatwiejszych scenariuszy a może nawet najłatwiejszy w całej kampanii. Gra była prosta, przyjemna i bez żadnych wstrząsów emocjonalnych. Pewnym urozmaiceniem był wątek morski Smiley.
Jako, że w scenariuszu występowało mało jednostek a mapa była nieduża więc po zakończeniu był jeszcze czas na dodatkową grę.  Postanowiłem zagrać wersję hardcorową bez wystawiania naziemnych jednostek core (skorzystałem jedynie z mojego lotnictwa a dokładniej z jednego i połowy myśliwca Tongue).


O dziwo udało mi się odnieść BV w ostatniej turze a gra była emocjonująca prawie do samego końca.
Taktyka  ze zrozumiałych względów inna niż w grze z udziałem jednostek core. Tutaj kurczowo trzymałem się własnych linii obrony a dokładnie jednej linii,  tej przy której  były heksy rozstawienia dla  jednostek core.  W tej wersji rozgrywki nie miałem do dyspozycji corowej artylerii więc nie mogłem zmiażdżyć pierwszej fali ataku Iwana. AI odpowiedział na to zmianą taktyki i  czołgi które poprzednio wysłał na mój wschodni korpus tym razem dołączyły do ataku na zachodzie.  Grupa na wschodzie stała więc przez większość scenariusza bezczynnie, dopiero na 4 kolejki przed końcem ruszyła na południe i bez problemu zajęła wyznaczony dla niej VH Iwana.

Na zachodzie była metodyczna obrona w której główne role przypadły dla: JagtTigera, JagtPantery , TygrysaKrólewskiego i PanteryG. Czołgi w w każdej kolejce po wykonaniu swoich overrunów wracały na pozycje obronne pod osłonę ppanców, przy okazji blokując dostęp do artylerii i pelotek.  A  AI w każdej kolejce popełniał te same błędy, skupiając się na atakowaniu okopanej armaty ppanc i ufortyfikowanej w mieście piechoty bronionej przez ppance i artylerię zamiast spróbować wybić mi kluczowe dla obrony Tygrysy.  Po jakichś 5 czy 6 kolejkach na pomoc przypłynęła marynarka która już zdążyła rozprawić się z  rosyjską flotą bałtycką i od tej chwili czołgi mogły  wykonywać overruny bez ograniczeń związanych z koniecznością powrotu do pozycji obronnych, zwłaszcza że czołgów rosyjskich już prawie nie było i w większości pozostało im zmaganie z lżejszymi celami.
W tej wersji scenariusza z pomocą przyszła mi również pogoda. Przez pierwsze 8 tur lotnictwo nie mogło atakować (w wersji z jednostkami core proporcje dni lotnych do nielotnych były pól na pól)
Tym razem darowałem sobie zdobywanie SH. Obawiałem się ewentualnych posiłków które mogłyby  pojawić się przy już zdobytych VH , wolałem nie oddalać się od nich zbytnio więc nie za bardzo było czym ruszyć na SH.

Polecam rozegranie tego scenariusza bez jednostek core. Naprawdę warto!



 



Straty własne:  3 jednostki AUX.
BV  na 3 tuyr przed limitem
Nowi liderzy:  brak
+++  Proto: Maus B 88mm Flak (pierwszy raz widzę takie cudo, ppanca Maus A już widziałem, nie wiedziałem że jest i wersja plot)
« Ostatnia zmiana: Maj 31, 2012, 12:54:57 wysłane przez derwiszx » Zapisane

Gratia gratiam parti
derwiszx
Generał (General)
*
Offline Offline

Wiadomości: 884


« Odpowiedz #57 : Maj 31, 2012, 12:14:00 »

Patrząc na mapę ostanio rozegranego scenariusza przyszła mi na myśl jeszcze jedna koncepcja rozegrania tej bitwy.
Ciekawe co by sie stało gdyby wycofać wojska z Pólnocno-Zachodniego VH  na wyspę.  Ciekawe gdzie AI skierowałby swoja armię pancerną po zajęciu tego VH. Czy próbowałby dostać się na wyspę a stamtąd do ostatniego w tym rejonie VH czy może próbowałby  przedostać się przez dosyć słabo broniony most przy zachodniej krawędzi mapy, pozostawiając prawie nie strzeżoną drogę do pozostałych VH, a może ruszyłby całą armią w kierunku wschodniego VH co skutkowałoby tym samym, czyli odsłonięciem Vheksów położonych pp zachodnie stronie mapy.

Gdyby jednak próbował wariantu najbardziej oczywistego, w ślad za moimi jednostkami podążać na zachodnią wyspę to obrona takiego miejsca byłaby bardzo łatwa i mogłaby skończyć się dosyć szybka klęską AI zwłaszcza, że duże pole do popisu miałaby w takiej sytuacji artyleria mojej floty.

Trzeba będzie przećwiczyć kiedyś ten wariant, oczywiscie bez jednostek core, gdyż z ich udziałem,   każdy wariant jest zbyt oczywisty.
Zapisane

Gratia gratiam parti
derwiszx
Generał (General)
*
Offline Offline

Wiadomości: 884


« Odpowiedz #58 : Maj 31, 2012, 12:40:04 »

Można by również spróbować wpuścić całą armię AI na zachodnią wyspę i odciąć jej drogę powrotu na stały ląd. Do blokady dwóch wyjść wystarczyłyby nieliczne siły. Własną armie z wyspy można by wycofać przez zachodni most po czym przeprawą na południowym zachodzie  powrócić na ląd i zająć leżące na południu 3VH i SH.   W tym samym czasie część jednostek z korpusu wschodniego mogłaby odbić VH położony u wejścia na zachodnią wyspę i zablokować Sowietom wyjście z tej wyspy. W razie potrzeby pomogłaby w tym zadaniu  flota. Smiley

Po zakończeniu kampanii,  spróbuję wdrożyć ten plan w życie. Jeśli się uda postaram się zamieścić xloga.
Zapisane

Gratia gratiam parti
derwiszx
Generał (General)
*
Offline Offline

Wiadomości: 884


« Odpowiedz #59 : Czerwiec 03, 2012, 04:02:34 »

20   Wzgórza Seelow

I tak oto dotarłem do ostatniego scenariusza w tej ciekawej kampanii.
Ostatni scenariusz ma limit na 31 jednostek core czyli tak jakby tego limitu nie posiadał. W każdym bądź razie ja miałem o kilka jednostek mniej.

PRZYGOTOWANIA DO BITWY
W ramach przygotowań dokupiłem dwa recony i zrobiłem upgrade dwóch JagtPanther na JagtTigery.  Zasięg ognia 3 pola czyni z JT świetne narzędzie do bezkarnego traktowania sowieckich tanków i ppanców zwłaszcza tych mocno okopanych a takich sporo było w tym scenariuszu.


BITWA

Sama bitwa nie wymagała jakiejś szczególnie odkrywczej taktyki,  Można się było zastanawiać czy zagrać defensywnie czy ofensywnie ale i tak na tej mapie wszystko w końcu sprowadza się  do metodycznego czyszczenia.
Jak zawsze gdy dysponuje całą swoja armią wybrałem ofensywny wariant czyli wojnę błyskawiczną bez niepotrzebnej zwłoki związanej z czekaniem w obronie na błędy AI.

Jak widać na mapie, Iwan zaatakował w dwóch miejscach. Nie powiem  dosyć silne te ataki były, sporo czołgów ale bez wsparcia artyleryjskiego niewiele mógł zdziałać.  Po dwóch kolejkach pancerna szpica AI przestała istnieć.
W tym scenariuszu odmiennie niż w poprzednich  wszystkie VH iwana były bronione przez dosyć mocno okopane jednostki pancerne i dużą liczbę różnych flaków i moździerzy (artyleria małego zasięgu), jak zwykle rusy cierpieli na brak artylerii o zasięgu większym niż 3 pola (tylko ze 2-3 sztuki na całej mapie) a artylerii bombardującej nie posiadali w ogóle.



Zwycięstwo przyszło łatwo i gładko moja armia wsparta potężną armia AUX-ów przetoczyła się przez mapę jak walec . Ciśnienie skoczyło mi w najbardziej nieoczekiwanym momencie, gdy na moich bezpiecznych tyłach znikąd zmaterializowały się dwa ruskie tanki.  Tylko cudem jakimś nie straciłem jednej z corowych baterii ciężkiej artylerii.
Zrzuty poniżej przedstawiają tę sytuację.
 
1. Sytuacja na koniec mojej kolejki:



2. A tu początek kolejki AI. Znikąd teleportowały się dwa ruskie  super czołgi.



3, A tu wynik ich działalności.( obrazek z początku mojej tury)



Powie ktoś, że przynajmniej dreszczyk emocji miałem, ale czy to ma być gra strategiczna w realich wojennych czy SF oparta na fantazji i  losowości?



OpenGen 0.80.7.0 * (27 Abr 2012) *  Efile folder:D:\OpenGeneral\efile_og_wx\  * Efile version:I.OG_3.1 GusOpen ver. 2.0
Campaign: W07 GRUPA ARMII ŚRODEK v.2.2,  *  Player prestige modifier 100%  *  AI prestige modifier 100%

Played Scenarios:
 1   Białystok , #0 , Brilliant Victory , score:73  +++  Proto: Wespe
 2   Witebsk , #1 , Brilliant Victory , score:78
 3   Smoleńsk , #2 , Brilliant Victory , score:76  +++  Proto: StuG IIIF
 4   Wielkie Łuki , #3 , Brilliant Victory , score:74
 5   Wiazma , #4 , Brilliant Victory , score:76
 6   Wołokołamsk  , #5 , Brilliant Victory , score:79  +++  Proto: 17 K18
 7   Jachroma , #6 , Brilliant Victory , score:79
 8   Moskwa latem , #7 , Tactical Victory , score:35
 9   Ofensywa Zimowa , #14 , Brilliant Victory , score:77
10   Rżew , #15 , Brilliant Victory , score:79
11   Operacja "Mars" , #16 , Brilliant Victory , score:76
12   Za linią frontu , #17 , Brilliant Victory , score:74  +++  Proto: 88mm FlaK 41
13   Kursk , #18 , Brilliant Victory , score:77  +++  Proto: 128mm Flak
14   Występ Orłowski , #19 , Brilliant Victory , score:75
15   Operacja "Bagration" I , #20 , Brilliant Victory , score:74  +++  Proto: Ba 349 A Natter
16   Operacja "Bagration" II , #21 , Brilliant Victory , score:77  +++  Proto: Me-262A-1/U-4
17   Prusy Wschodnie , #22 , Brilliant Victory , score:75
18   Wisła-Odra , #23 , Brilliant Victory , score:74
19   Królewiec , #24 , Brilliant Victory , score:79  +++  Proto: Maus B 88mm Flak
20   Wzgórza Seelow , #25 , Brilliant Victory , score:78
--
Campaign score: 1485  *  Average: 74

Current scenario: Wzgórza Seelow,  VH prestige is 680 ,  All map prestige is: 1080
Army cost: 10657 , Current prestige is 997
Prestige available on map yet is 0 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 10
AI stance is Defensive
BV: Win , turn prestige: 700
V : Win , turn prestige: 700
TV: Win , turn prestige: 700
Ls: Loss , turn prestige: 700

Piechota
*  Brandenburgers , 251/1 [W] ,  , 4 bars , 422 exp , Germany , 13/10 , 6 kill , 0 pp (U:004)
*  Brandenburgers , 251/1 [W] ,  , 4 bars , 448 exp , Germany , 13/10 , Influence  , 8 kill , 0 pp (U:005)
*  Hauptquartier , 251/4 ,  , 2 bars , 222 exp , Germany , 12/4 , 0 kill , 0 pp (U:007)

Czołg
*  Panther G ,  , 5 bars , 2380 exp , Germany , 12/10 , Aggressive Attack  , 307 kill , 0 pp (U:001)
*  Panther G ,  , 5 bars , 3881 exp , Germany , 14/10 , Overwhelming Attack  , 275 kill , 0 pp (U:002)
 Panther G ,  , 5 bars , 1275 exp , Germany , 14/10 , Battlefield Intelligence  , 128 kill , 705 pp (U:010)
 Panther G ,  , 5 bars , 1053 exp , Germany , 12/10 , Extended Front  , 102 kill , 604 pp (U:016)
 Panther G ,  , 5 bars , 524 exp , Germany , 12/10 , Influence  , 51 kill , 604 pp (U:023)
 Panther G ,  , 4 bars , 439 exp , Germany , 12/10 , 30 kill , 604 pp (U:024)

Rozpoznanie
 250/11 ,  , 0 bars , 0 exp , Germany , 10/10 , 0 kill , 156 pp (U:173)

Artyleria ppanc.
+  JagdTiger ,  , 5 bars , 594 exp , Germany , 14/10 , 5 kill , 0 pp (U:015)
 JagdTiger ,  , 5 bars , 1002 exp , Germany , 15/10 , 10 kill , 972 pp (U:017)
 JagdPanther ,  , 5 bars , 526 exp , Germany , 12/10 , 4 kill , 576 pp (U:020)
 JagdPanther ,  , 5 bars , 525 exp , Germany , 11/10 , 3 kill , 528 pp (U:021)

Artyleria
*  21 cm K38 , SdKfz 9 ,  , 5 bars , 1289 exp , Germany , 15/10 , Devastating Fire  , 17 kill , 0 pp (U:003)
 21 cm K38 , SdKfz 9 ,  , 5 bars , 690 exp , Germany , 15/10 , Resilience  , 4 kill , 1026 pp (U:008)
+  21 cm K38 , SdKfz 9 ,  , 5 bars , 855 exp , Germany , 15/10 , Aggressive Maneuver  , 4 kill , 0 pp (U:009)
 17 K18 , SdKfz 9 ,  , 5 bars , 767 exp , Germany , 15/10 , Aggressive Attack  , 7 kill , 1062 pp (U:011)
 21 cm K38 , SdKfz 9 ,  , 5 bars , 634 exp , Germany , 15/10 , Fire Discipline  , 5 kill , 1026 pp (U:013)
 17 K18 , SdKfz 9 ,  , 5 bars , 661 exp , Germany , 10/10 , 4 kill , 708 pp (U:014)
 21 cm K38 , SdKfz 9 ,  , 5 bars , 868 exp , Germany , 15/10 , Devastating Fire  , 7 kill , 1026 pp (U:018)
+  17 K18 , SdKfz 9 ,  , 2 bars , 284 exp , Germany , 12/10 , 4 kill , 0 pp (U:022)

Obrona plot.
 88mm FlaK 41 ,  , 4 bars , 493 exp , Germany , 14/10 , Combat Support  , 3 kill , 571 pp (U:012)
 88mm FlaK 41 ,  , 2 bars , 279 exp , Germany , 12/10 , 1 kill , 489 pp (U:019)
+  88mm FlaK 41 ,  , 1 bars , 129 exp , Germany , 11/10 , Reconnaissance Movement  , 1 kill , 0 pp (U:025)
+  Maus B 88mm Flak ,  , 0 bars , 0 exp , Germany , 10/10 , 0 kill , 0 pp (U:027)

Myśliwiec
*  Me-262A-1 ,  , 5 bars , 1496 exp , Germany , 14/10 , Aggressive Attack  , 46 kill , 0 pp (U:006)
+  Me-262A-1/U-4 ,  , 1 bars , 161 exp , Germany , 10/10 , 4 kill , 0 pp (U:026)

Killed: AD 177 ,  AT 136 ,  ATY 309 ,  INF 384 ,  REC 54 ,  TK 205 ,  FTR 61 ,  TB 21 ,  Total: 1347
Lost  : AD  2 ,  AT  8 ,  ATY  7 ,  INF 33 ,  REC  8 ,  TK  3 ,  FTR  0 ,  TB  0 ,  Total:  61

BV 19
V   0
TV  1
L   0

Piechota *  3 Units * 1 Leaders
 Total :   1092 exp,     14 kill,      0 pp
Average:    364 exp,      5 kill,      0 pp
Czołg *  6 Units * 5 Leaders
 Total :   9552 exp,    893 kill,   2517 pp
Average:   1592 exp,    149 kill,    420 pp
Rozpoznanie *  1 Units * 0 Leaders
 Total :      0 exp,      0 kill,    156 pp
Average:      0 exp,      0 kill,    156 pp
Artyleria ppanc. *  4 Units * 0 Leaders
 Total :   2647 exp,     22 kill,   2076 pp
Average:    662 exp,      6 kill,    519 pp
Artyleria *  8 Units * 6 Leaders
 Total :   6048 exp,     52 kill,   4848 pp
Average:    756 exp,      7 kill,    606 pp
Obrona plot. *  4 Units * 2 Leaders
 Total :    901 exp,      5 kill,   1060 pp
Average:    225 exp,      1 kill,    265 pp
Myśliwiec *  2 Units * 1 Leaders
 Total :   1657 exp,     50 kill,      0 pp
Average:    829 exp,     25 kill,      0 pp
Summary * 28 Units * 15 Leaders
 Total :  21897 exp,   1036 kill,  10657 pp
 Average:    782 exp,     37 kill,    381 pp


Player 1  Germany   has 71 units total:
Piechota : 14
Czołg : 12
Rozpoznanie :  2
Artyleria ppanc. : 13
Fortyfikacje :  2
Artyleria : 15
Obrona plot. :  8
Myśliwiec :  4
Bomb. taktyczny :  1

Player 2  USSR   has 8 units total:
Piechota :  1
Czołg :  5
Myśliwiec :  2


*   <- original core (don't count against cap)
+   <- BV prototype
pp  <- prestige points



Straty własne:  1 jednostka AUX i corowy recon.
BV  na 4 tury przed limitem
Nowi liderzy:  brak


Scenariusz oceniam na dosyć ciekawy, aczkolwiek w tej kampanii sporo scenariuszy było ciekawszych i trudniejszych.

Podsumowanie kampanii przedstawię wkrótce.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 03, 2012, 04:09:06 wysłane przez derwiszx » Zapisane

Gratia gratiam parti
Strony: 1 2 3 [4] 5   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Kampanie Open General | Grupa Open General na Facebooku
Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Strona wygenerowana w 0.087 sekund z 23 zapytaniami. (Pretty URLs adds 0.009s, 1q)