Forum OpenGeneral

Open General => Różne inne zagadnienia => Wątek zaczęty przez: vasco Luty 12, 2012, 11:52:37



Tytuł: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: vasco Luty 12, 2012, 11:52:37
W wolnych chwilach stworzylem taki poradnik:

incloseup.net/smietnik/og/OGporadnik.pdf (http://incloseup.net/smietnik/og/OGporadnik.pdf)

Wymaga jeszcze doszlifowania ale takze dodania wiecej informacji (moze ktos machnie wstep?). Mam mala liste czego brakuje ale tez jestem ciekaw waszych pomyslow.
Mysle nad zrobieniem opisu drugiego scenariusza, choc tym razem nie tak szczegolowo.
Jezeli macie jakies gotowe teksty i poradniki to tez mozna by je dodac.

Jakbyscie mogli go przejrzec i wytknac wszystkie bledy, merytoryczne, stylistyczne, ortograficzne ;D


Tytuł: Odp: Poradnik
Wiadomość wysłana przez: Zsamot Luty 13, 2012, 11:38:14
Me propozycje:
- nie wskazywałbym c jako najlepiej, ale jako domyślny, bo później są durne dywagacje, dlaczego najlepiej...,
-
Cytuj
Jeżeli na stronie Kowdara
i wskazałbym , jaka to strona (za KAŻDYM razem, dla nas to oczywiste, dla nowego gracza :NIE),
-
Cytuj
Ustawienie tego na więcej (max 300%) ułatwia grę, na mniej i gra jest trudniejsza.
Domyślnie ustawiony poziom prestiżu (środków na zakupy) to 100 %, zwiększenie, bądź zmniejszenie- ułatwia, bądź odpowiednio zmniejsza poziom trudności gry- możliwości uzupełniania, kupowania nowych jednostek,
- przy każdym "fachowym" słowie, opisie w nawiasie dałbym synonim (briefing- wstępny raport/ wprowadzenie, upgrade- ulepszenie itp. ),
-
Cytuj
Ta kampania została stworzona przez Gustlika do nauki dla nowych graczy. Jest łatwa, lekka i przyjemna i zawiera większość typowych sytuacji z jakimi zetknie się gracz.
Pierwsze zdanie tak, ale potem proponuję:
Jest stworzona, by jak najwierniej oddać możliwe typy scenariuszy, mozliwości/ cechy  jednostek, wprowadza elementy taktyki.
- Air mode ? przełącza pomiędzy jednostkami naziePierwsza tura:mnymi i powietrznymi
=> źle wrzucone słowo,
- jestem purystą: Game functions ? save, load, zakończenie gry. Już lepiej je od razu na polski przetłumaczyć, zapis,wczytanie stanu gry, wyjście z gry,
- wyjustować tekst,
- literówki, nazwy własnej z wielkiej, np. Stukasy=> choć lepiej nazwę z gry czyli Ju-87B,
- poradnik scenariusza: odnośniki do innych części- numery stron, na przyszłość, miasta- numery heksów),
- flak- nazwać to, w poradniku nie każdy będzie wiedział, co to flak, zwłaszcza, że to nie FLaK, czy też Flak,
- ciągle posiadaniu 'Support fire'- objaśnić, pokierować ew.

Uff... Wykonałeś ŚWIETNĄ robotę, me upierdliwe uwagi traktuj proszę jako WYŁĄCZNIE chęć pomocy. Jest super. Czekam na głosy innych.
Warto dodać, że Twe korelacje, uzyskani liderzy mają w tym scenariuszu losowy przypadek, każdy może mieć całkowicie inny wynik, o limicie liderów itp.
Ale i tak to po prostu kawał roboty, który, jeśli jeszcze byś pokusił przy paru innych scenach, dałoby potężne narzędzie do zachęty dla nowego gracza. ;)
Ze swej skromnej strony, osoby laika- powiem - OBY TAK DALEJ!  :) :bow


Tytuł: Odp: Poradnik
Wiadomość wysłana przez: vasco Luty 13, 2012, 01:11:40
Dzieki Zsamot.
Wlasnie takich uwag potrzebuje. Musze sie przyznac ze skonczylem to pisac wczoraj w nocy i nie chcialo mi sie tego wszystkiego czytac od nowa wiec wiem ze jest troche bledow, postaram sie wszystko jak najszybciej poprawic.
Me propozycje:
- nie wskazywałbym c jako najlepiej, ale jako domyślny, bo później są durne dywagacje, dlaczego najlepiej...,
Tutaj nie rozumiem o jakie c chodzi.

Cytuj
-
Cytuj
Jeżeli na stronie Kowdara
i wskazałbym , jaka to strona (za KAŻDYM razem, dla nas to oczywiste, dla nowego gracza :NIE),
-
Cytuj
Ustawienie tego na więcej (max 300%) ułatwia grę, na mniej i gra jest trudniejsza.
Domyślnie ustawiony poziom prestiżu (środków na zakupy) to 100 %, zwiększenie, bądź zmniejszenie- ułatwia, bądź odpowiednio zmniejsza poziom trudności gry- możliwości uzupełniania, kupowania nowych jednostek,
sie zrobi

Cytuj
- przy każdym "fachowym" słowie, opisie w nawiasie dałbym synonim (briefing- wstępny raport/ wprowadzenie, upgrade- ulepszenie itp. ),
Po czesci jest tak zrobione, reszte trzeba poprawic, mialem tez spory klopot z sensownym tlumaczeniem niektorych pojec, niektore jak save/load zostawilem poniewaz it ak wszyscy wiedza o co chodzi.

 
Cytuj
-
Cytuj
Ta kampania została stworzona przez Gustlika do nauki dla nowych graczy. Jest łatwa, lekka i przyjemna i zawiera większość typowych sytuacji z jakimi zetknie się gracz.
Pierwsze zdanie tak, ale potem proponuję:
Jest stworzona, by jak najwierniej oddać możliwe typy scenariuszy, mozliwości/ cechy  jednostek, wprowadza elementy taktyki. 

Brzmi lepiej, sie poprawi.

 
Cytuj
- Air mode ? przełącza pomiędzy jednostkami naziePierwsza tura:mnymi i powietrznymi
=> źle wrzucone słowo,
- jestem purystą: Game functions ? save, load, zakończenie gry. Już lepiej je od razu na polski przetłumaczyć, zapis,wczytanie stanu gry, wyjście z gry,
- wyjustować tekst,
- literówki, nazwy własnej z wielkiej, np. Stukasy=> choć lepiej nazwę z gry czyli Ju-87B,
- poradnik scenariusza: odnośniki do innych części- numery stron, na przyszłość, miasta- numery heksów),
- flak- nazwać to, w poradniku nie każdy będzie wiedział, co to flak, zwłaszcza, że to nie FLaK, czy też Flak,
- ciągle posiadaniu 'Support fire'- objaśnić, pokierować ew. 
Staralem sie nie dawac za duzo opisow i funkcji w pierwszym scenariuszu, mam ndzieje to wszystko uzupelnic w drugim.
Reszta do poprawienia/przemyslenia.

 
Cytuj
Uff... Wykonałeś ŚWIETNĄ robotę, me upierdliwe uwagi traktuj proszę jako WYŁĄCZNIE chęć pomocy. Jest super. Czekam na głosy innych.
Warto dodać, że Twe korelacje, uzyskani liderzy mają w tym scenariuszu losowy przypadek, każdy może mieć całkowicie inny wynik, o limicie liderów itp.
Ale i tak to po prostu kawał roboty, który, jeśli jeszcze byś pokusił przy paru innych scenach, dałoby potężne narzędzie do zachęty dla nowego gracza. ;)
Ze swej skromnej strony, osoby laika- powiem - OBY TAK DALEJ!  :) :bow
Dzieki.
Jak bym wiedzial ile to czasu zajmie to nie wiem czy bym sie zabral :o
Pierwsze dwie / trzy tury to chyba z dziesiec razy przechodzilem sprawdzajac losowe wyniki atakow zeby czasem nie opisac zbyt przychylnej wersji.
Tego lidera liberator to tez dostalem jak za kare, nigdy jeszcze nie mialem go w normalnej kampanii a tu w trzeciej czy czwartej turze ::) Niepotrzebnie go zostawilem i skonczylem scenariusz z prawie 1200 prestizu. Musialem sprawdzic moje savy jak pierwszy raz przechodzilem tutorial i w SuitePG skorygowac.


Tytuł: Odp: Poradnik
Wiadomość wysłana przez: Zsamot Luty 13, 2012, 02:02:53
C: => ścieżka instalacji gry.


Tytuł: Odp: Poradnik
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Luty 13, 2012, 02:21:53
Pamiętajcie o jednym!

Już wkrótce całość napisów, opisów, funkcji i komunikatów w grze będzie przetłumaczona na polski!!!!
Dlatego spieranie się o klasę FlaK nie ma sensu, bo ta nazwa zniknie. Podobnie "Support Fire" i  tym podobne
"Game functions"


Tytuł: Odp: Poradnik
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Luty 13, 2012, 02:44:37
Teraz moje uwagi:

1) Myślę, że PRZED analizą jakiegokolwiek scenariusza należy umieścić rozdział "Klasy Jednostek". Ma to dwie zalety:
- zbierze w jednym miejscu podstawowe informacje o klasach oraz:
- nie trzeba będzie tych informacji przemycać w opisie scena - zrobi się przejrzyściej.

2) Należy unikać wyrażeń slangowych (wiem, że ktoś kto choć trochę gra, robi to automatycznie ale jednak....)
 Na przykład w zdaniu:
 "W tym celu zaznaczamy jednostkę recon i jedziemy nią do granicy widoczności"
 Zwrot: "Jednostkę recon" (slang!), zastąpiłbym "jednostkę rozpoznawczą", albo jeszcze lepiej: "rozpoznawczy samochód  pancerny"

3) Zdanie: "Po skończeniu pierwszej tury nasza sytuacja wygląda tak:" (i jemu podobne) zmieniłbym dodając "mniej więcej" albo "powinna wyglądać", bo nie każdemu uda się dokładnie powtarzać ruchy.

4) Do prac rozminowujących polecałbym jednak Sturmpioniere. Pamiętaj, że 99 pkt doświadczenia to tyle co 0, bo z punktu widzenia gry liczą się tylko pełne setki!

5) Liderzy - do delikatnej korekty - aktualny spis od Luisa przesyłam na priva, zwróć uwagę że niektórzy liderzy dają tak naprawdę DWIE umiejętności. np: Skilled Assault" jest niewrażliwy na "Out Of The Sun" - ale RÓWNIEŻ na przechwycenie przez AD (gdy wpadnie na nieodkrytą)


Tytuł: Odp: Poradnik
Wiadomość wysłana przez: vasco Luty 13, 2012, 03:33:30
Teraz moje uwagi:

1) Myślę, że PRZED analizą jakiegokolwiek scenariusza należy umieścić rozdział "Klasy Jednostek". Ma to dwie zalety:
- zbierze w jednym miejscu podstawowe informacje o klasach oraz:
- nie trzeba będzie tych informacji przemycać w opisie scena - zrobi się przejrzyściej. 

Tutaj moj plan byl inny, nie chcialem wprowadzac na samym poczatku nudnej teorii tylko od razu przejsc do gry. W sumie kazdy zrozumie po co jest piechota, artyleria, recon za to jest wytlumaczony. Innych jednostek i tak nie mamy.
Klasy chcialem umiescic po pierwszym scenariuszu, takze wiecej o strategii itd.

Cytuj
2) Należy unikać wyrażeń slangowych (wiem, że ktoś kto choć trochę gra, robi to automatycznie ale jednak....)
 Na przykład w zdaniu:
 "W tym celu zaznaczamy jednostkę recon i jedziemy nią do granicy widoczności"
 Zwrot: "Jednostkę recon" (slang!), zastąpiłbym "jednostkę rozpoznawczą", albo jeszcze lepiej: "rozpoznawczy samochód  pancerny"

3) Zdanie: "Po skończeniu pierwszej tury nasza sytuacja wygląda tak:" (i jemu podobne) zmieniłbym dodając "mniej więcej" albo "powinna wyglądać", bo nie każdemu uda się dokładnie powtarzać ruchy.

4) Do prac rozminowujących polecałbym jednak Sturmpioniere. Pamiętaj, że 99 pkt doświadczenia to tyle co 0, bo z punktu widzenia gry liczą się tylko pełne setki!
Do poprawy/przemyslenia. A o tym, ze 99 pkt doswiadczenia jest traktowane jak 0 to nie wiedzialem :-\

Cytuj
5) Liderzy - do delikatnej korekty - aktualny spis od Luisa przesyłam na priva, zwróć uwagę że niektórzy liderzy dają tak naprawdę DWIE umiejętności. np: Skilled Assault" jest niewrażliwy na "Out Of The Sun" - ale RÓWNIEŻ na przechwycenie przez AD (gdy wpadnie na nieodkrytą)
Moja lista to google translate z hiszpanskiego poradnika Luisa, dzieki za priva, przejrze i poprawie.
Opis klas oczywiscie sie przyda.


Tytuł: Odp: Poradnik
Wiadomość wysłana przez: czata Luty 13, 2012, 03:58:53
W sumie kazdy zrozumie po co jest piechota, artyleria, recon za to jest wytlumaczony. Innych jednostek i tak nie mamy.

Nie do końca. Każda jednostka ma jakąś charakterystyczną cechę (cechy).

Przynajmniej tak mi się wydaję, bo nie udało nam się odkryć cech wszystkich jednostek  ;D.


Tytuł: Odp: Poradnik
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Luty 13, 2012, 08:00:59
W załączniku macie rozdział "Klasy Jednostek"

Proszę o uwagi - przypominam jednak, że jest to opis ogólny, który obejmuje tylko cechy samej klasy, a nie przypadków szczególnych jednostek w danej klasie. Tzn - omawia klasę piechota, ale nie mówi już o tym, co robią np: inżynierowie.
Do tego powinien służyć osobny rozdział "Cechy jednostek", w którym znajdą się szczegółowe opisy cech "literowych"


Tytuł: Odp: Poradnik
Wiadomość wysłana przez: derwiszx Luty 13, 2012, 09:44:12
W załączniku macie rozdział "Klasy Jednostek"


Doskonałe opracowanie. Rozumiem, ze to już prawie gotowa częsc naszego manuala OG :D

Prosiłeś o uwagi, mam dwie:

1) Artyleria p-panc:
zabrakło mi wyeksponowania ważnej jak mi się wydaje cechy ppanc  suport fire - wsparcie ogniowe  silne i stosunkowo tanie wsparcie jakie dają działa ppanc czynią je szczególnie przydatnymi  jako osłona czołgów ale i dowolnych innych jednostek (w defensywie i przy kostruowaniu pulapek)


2. Bombowiec strategiczny:
tutaj nie do końca zgodzę się z niektórymi ocenami:

"Jednym słowem: sprzęt średnio skuteczny" - to sformułowanie według mnie jest niezbyt fortunne. Bombowiec ten nie jest przeznaczony do niszczenia jednostek przeciwnika. Jego głownym zadaniem jest to o czym napisałeś na początku czyli "stresowanie".  A w tym elemencie jest zabójczo skuteczny. Przede wszystkim jego cechą jest to, że bombardowanie daje długotrwały stres (lasting suppression)  trwajacy do końca tury. 
Skutecznośc stresowania zależna jest od wagi bomb jakimi dysponuje bombowiec (waga podana jest w metryczce każdego level bombera). 
Z doświadczenia (małego ale jednak) wiem, że baardzo często juz po pierwszym bombardowaniu obrońcy są tak zestresowani, ze wystarczy uderzyć na miasto nawet zwykłym reconem by ich wypędzic (o ile oczywiscie nie maja wsparcia innych jednostek).  Czy bombowiec strategiczny wart jest swojej ceny ?.
 Ciężko się zdobyc na zakup takiego bombowca bo rzeczywiscie jest on bardzo drogi ale jednocześnie jest to najbardziej pożądany przeze mnie prototyp którego nigdy się nie pozbywam.


To tyle moich być moze subiektywnych i nie do końca zasadnych uwag.



I to tyle z moich uwag. 

Pozdrawiam.


Tytuł: Odp: Poradnik
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Luty 13, 2012, 09:50:57
Cytuj
1) Artyleria p-panc:
zabrakło mi wyeksponowania ważnej jak mi się wydaje cechy ppanc  suport fire

Ale to jest cecha dotycząca TYLKO MOJEGO efila. A tego chciałem uniknąć. Zresztą cecha "Support fire" powinna być omówiona w rozdziale "cechy szczególne jednostek". Jako że support fire nie jest z definicji przypisany do klasy AT.

Cytuj
"Jednym słowem: sprzęt średnio skuteczny" - to sformułowanie według mnie jest niezbyt fortunne

Przede wszystkim jego cechą jest to, że bombardowanie daje długotrwały stres (long term suppression)  trwajacy do końca tury. 

OK zgoda - przeredaguj to omijając nazbyt kategoryczne stwierdzenia.


Tytuł: Odp: Poradnik
Wiadomość wysłana przez: czata Luty 13, 2012, 10:01:40
Akurat cecha "Support fire" jest charakterystyczna dla artylerii naziemnej.


Tytuł: Odp: Poradnik
Wiadomość wysłana przez: derwiszx Luty 13, 2012, 10:02:35

OK zgoda - przeredaguj to omijając nazbyt kategoryczne stwierdzenia.


A gdzie mi tam do lekkości Twojego pióra :D
Nie przejmuj się moimi uzasadnieniami, wprowadź poprawki w stopniu w jakim uznasz za stosowne, na pewno będzie dobrze. :)

zerknąłem jeszcze do manuala Guzmana

tłumaczenie google:

Level Bomber (Bombardero Horizontal): unidades capaces de atacar hexágonos y
causar supresión duradera, pérdida de prestigio y de combustible/munición.

Bomber poziomu (Bomber pozioma) jednostki zdolne do atakowania sześcioboki i
spowodować trwałe zahamowanie, utratę prestiżu i paliwo / amunicji.

:D :D :D

Odnośnie AT to nie wiedziałem ze to cecha tylko Twojego efila. Jeśli tak, to moim zdaniem jest to jedna z tych cech które czynia ten effil wartościowszym od innych.


Tytuł: Odp: Poradnik
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Luty 13, 2012, 11:32:54
Dobra - podpinam jeszcze raz po przeredagowaniu fragmentu o bombowcach strategicznych.

W miarę wolnego czasu opiszę jeszcze cechy szczególne i cechy klasy.


Tytuł: Odp: Poradnik
Wiadomość wysłana przez: Zsamot Luty 14, 2012, 12:46:06
Ładnie i sensownie napisane.  Czekam na dalsze etapy tutoriala i kolejne etapy opisu jednostek.


Tytuł: Odp: Poradnik
Wiadomość wysłana przez: derwiszx Luty 14, 2012, 12:48:46
Pozwiedzałem sobie trochę strone Luisa Guzmana i znalazłem tam ciekawy tekst odnosnie   mechanizmów bombardowania i  skutków w zależności od rozmiaru bomb  dla bombowców strategicznych  i dla artylerii.  Byc może przydałoby się trochę tej wiedzy w Manualu umieścić w jakiejś sekcji poświęconej mechanizmom czy algorytmom.  Może po takiej lekturze bedzie można bombardować będąc w pełni świadomym prawdopodobieństwa określonych  skutków.

tu jest post Luisa (po angielsku): ( Gustlik pewnie wie o czym mówię gdyż sam się w tym dziale( FAQ) udzielał)

http://panzercentral.com/forum/viewtopic.php?p=657606#p657606 (http://panzercentral.com/forum/viewtopic.php?p=657606#p657606)

a tu miejscami bardzo ciekawa i rzeczowa dyskusja na ten sam temat:

http://www.panzercentral.com/forum/viewtopic.php?f=132&t=46398#p657499 (http://www.panzercentral.com/forum/viewtopic.php?f=132&t=46398#p657499)


Jeśli dobrze zrozumialem  to jeżeli jednostka poddana jest długoterminowemu stresowi (tłumieniu) wówczas w przypadku jeśli pozostaja w niej jeszcze niestłumione punkty to mogą one być tłumione zwykłymi atakami na takiej zasadzie że każdorazowy atak dodaje chwilowy stres do tego długoterminowego. Z tym ta częsc znika po następnym ataku na tę jednostkę (ewentualnie zostaje zastapiona nowym stresem chwilowym wynikym z nowego ataku), po ataku (jeśłi jednostka przeżyła :D) dalej jest pod wplywem stresu długoterminowego.

Natomiast prawdopodobieństwo zburzenia (blow) heksa jest zalezne od rozmiaru bomb .

Szansa na zburzenie heksa (jeśli scenariusz ma właczona opcję burzenia)

v = (unit strength * bomb size) / 30 + (unit strength * unit bars) / 5

Powyższy wzór dotyczy szansy na zburzenie heksa na którym nie ma żadnej jednostki.

Ktoś wyliczył, ze szansa na zburzenie bez uwzględniania takich czynników jak doswiadczenie, siła jednostki, lider, pogoda, to czy na na heksie stoi inna jednostka albo pole minowe itp jest następująca:

rozmiar bomby/pocisku....................................szansa na zburzenie heksa

 15.......................................................5
 30......................................................10
 45......................................................15
 60......................................................20

etc., etc.
 255 ....................................................85 %  szans na zburzenie.


lider Marksman zwiększa szansę o 5 (%) a pole minowe na bombardowanym heksie o 10 (%). Równiez pogoda ma wpływ na szanse zburzenia ale te zalezności to juz na tę chwilę jak dla mnie zbyt skomplikowane są.




Tytuł: Odp: Poradnik
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Luty 14, 2012, 01:22:09
Wiem, czytałem - jak dla mnie (humanisty) za dużo matematyki. Ale mogę spróbować...


Tytuł: Odp: Poradnik
Wiadomość wysłana przez: derwiszx Luty 14, 2012, 01:46:40
cos tam dopisałem z tego co na szybko zrozumiałem. Tobie Gustlik to latwiej przyjdzie zrozumieć bo trochę już poznałeś mechanizmy tej gry więc twój mózg łatwiej to przyswoi. I dzięki temu moze wiedza stanie się przystępna dla wszystkich.

P.S.
Poczytałem jeszcze raz ten tekst i troszkę się rozjaśniło. W sumie ciekawy jeśli nie powiedzieć fascynujacy temacik. Do głowy przychodzą mi rózne dziwaczne koncepcje walki oparte na bombardowaniu i burzeniu :D. Ciekawe czy bedą się sprawdzały w praktyce.


Tytuł: Odp: Poradnik
Wiadomość wysłana przez: derwiszx Luty 14, 2012, 08:45:14
W związku z tym, że w praktyce za sprawą Gustlika mamy już pierwszy kontent /pierwszą gotową  treść/ (Klasy jednostek) naszego Manuala czy tez Kompendium Wiedzy OG (albo Podręcznika jak kto woli)  być może warto by przyjąć od samego początku pewna metodologie tworzenia artykułów. Chodzi mi o równoległe używanie tam gdzie wydaje się to konieczne anglojęzycznych terminów nierozerwalnie związanych z grą i funkcjonujących w świadomości graczy tak by nie musieli się uczyć wszystkiego od nowa gdy powstanie całkowicie polska wersja gry i by łatwiej im było później czytać zagraniczne fora ;)


posłużę się tu fragmentem z dokumentu "Klasy" jednostek stworzonego przez Gustlika do którego dodałbym angielski termin w nawiasach:

Przykład:

Cytuj
Artyleria p.panc  (Anti-Tank)
Klasa z pozoru wyglądająca na nieprzydatną i trudną do wykorzystania. Jej zaletą jest stosunkowo silny atak przeciwpancerny w odniesieniu do ceny. Przy porównywalnym do czołgowego ataku ppanc, działo ppanc kosztuje około połowy ceny czołgu. W porównaniu z artylerią polową - o podobnym kalibrze - ma również wyższe współczynniki obrony.

Jej podstawową wadą jest konieczność uzyskania pewnego doświadczenia zanim będzie mogła sobie skutecznie radzić, oraz niewielki zasięg skutecznego ognia - 1-2 heksy. Używając artylerii
przeciwpancernej pamiętaj - ONA NIGDY NIE ATAKUJE PIERWSZA! Jeśli chcesz zaatakować czołg - najpierw ostrzelaj go np: artylerią polową, potem spróbuj ostrzelać z samolotu - jeśli teraz podciągniesz działo ppanc skutki będą niszczące.

Artyleria ppanc. nadaje się także doskonale do łatania "dziur" w liniach obrony. Jeśli się dobrze okopią będą stanowić mocny punkt obrony. Samobieżne działa ppanc (zwłaszcza o zasięgu 2 heksów i doświadczone) nieźle radzą sobie też w walce z fortami i bunkrami.

Stosunkowo wrażliwa na ostrzał artyleryjski. Wymaga transportu, choć lżejsze działa można przesuwać o 1-2 heksy. W późniejszym okresie wojny pojawiają się ppance samobieżne.


Druga sprawa: wydaje się, że skoro mamy już pierwsze gotowe treści do Podręcznika, może panowie Moderatorzy zastanowili się jaka formę ma przybrać nasz poradnik wówczas można by stworzyć jakiś roboczy szkielet np oparty na tym ze strony  http://sourceforge.net/apps/mediawiki/opengeneral/index.php?title=Main_Page (http://sourceforge.net/apps/mediawiki/opengeneral/index.php?title=Main_Page).  Później możemy go udoskonalać na miarę naszych potrzeb. 

A  mając szkielet  już  w tej chwili można by   zacząć  sukcesywnie zapełniać go tkanką gdyż niedługo pogubimy się. Może  warto też przenieść dyskusję nad Podręcznikiem z tego  (Poradnik) do nowego wątku  np. "Tworzymy Podręcznik OG - propozycje, komentarze, dyskusja" by nie mieszała się z dyskusją na temat poradników  i  samouczków.

Zwracam się z tym do Adminów i Modów bo Wy wiecie najlepiej jakie możliwości oferują narzędzia dostępne na forum.
Czy lepiej będzie by szkielet opierał się na odpowiednio ponazywanych i poszeregowanych wątkach (ewentualnie zawierających sub-wątki czy może powinien opierać się na linkach do gotowych postów.  Być może najwłaściwsze byłoby stworzenie szkieletu Podręcznika w oparciu o kombinację wątków i linków przyjmując zasadę, że  podstawową jednostką poradnika byłby pojedynczy post (np.  definicja-opis każdej klasy jednostki w osobnym poście
co później ułatwiłoby tworzenie odnośników opartych na linkach w artykułach używających tych definicji)

P.S.
Zdaję sobie sprawę, że bardzo ważne dla stworzenia takiego szkieletu jest opublikowanie przez Gustlika spolonizowanej wersji OG, gdyż jak się wydaje dzieło typu kompendium wiedzy powinno podlegać ścisłej dyscyplinie terminologicznej.


Tytuł: Odp: Poradnik
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Luty 14, 2012, 09:48:41
Cytuj
Zdaję sobie sprawę, że bardzo ważne dla stworzenia takiego szkieletu jest opublikowanie przez Gustlika spolonizowanej wersji OG, gdyż jak się wydaje dzieło typu kompendium wiedzy powinno podlegać ścisłej dyscyplinie terminologicznej.

To nie ja - to Kowdar będzie publikował spolszczenie w instalce - o ile mi wiadomo - całkiem niedługo.


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Luty 14, 2012, 10:00:17
Dobra - na razie zmieniłem temat tego wątku na "Poradnik - budowa, dyskusja", bo on będzie z założenia zawierał pewien bałagan. Jak będziemy mieli jeszcze parę rozdziałów - będzie można zacząć myśleć nad docelową formą. Bo na razie jest tak, że mamy: trochę w pdf'ie - to co zrobił Vasco, trochę w doc - to co zrobiłem ja, no i trochę w formie posta - to, co zrobiłeś Ty.

Niezależnie od formy on-line kontynuowałbym prace nad pdf'em jako alternatywną formą - do pobrania.

Vasco odezwij się.


Tytuł: Odp: Poradnik
Wiadomość wysłana przez: derwiszx Luty 14, 2012, 10:02:15
Ale Ty  jeśli się nie mylę jestem autorem polskiej wersji.

Wracając jeszcze do terminologii. Być  może przy podawaniu definicji klas warto by również upowszechniac polskie skróty i ich angielskie odpowiedniki ???  W  późniejszych tekstach można by operować zamiennie skrótem i pełną nazwą.

np.

AP-Artyleria p.panc  (AT-  Anti-Tank)

By the way
Żeby sprawniej się pracowało nad podręcznikiem musi być jakiś Pan Kierownik. Nie zdążyłem poznać wszystkich weteranów OG. ale raczej nie byłoby błędnym stwierdzenie, że na Redaktora Naczelnego, który zatwierdzałby treści i nadawał ostateczny szlif Podręcznikowi OG świetnie nadawałby się Gustlik. ;)



Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: derwiszx Luty 14, 2012, 10:29:43
Czy my troszeczkę nie mylimy pojęć? Podręcznik to jest coś więcej niz poradnik.  Poradniki i  Tutoriale mogą być częścią podręcznika zawartą w jednym z jego działów. Główną cechą podręcznika  byłoby udostępnienie uporządkowanej wiedzy a poradnika i tutoriala rożnych przepisów  jak w praktyce tę wiedzę wykorzystać.

Odnośnie równoległej pracy nad PDF-em również jestem jak najbardziej za.
Nie do końca sie na tym wyznaję, ale interaktywnego PDFA takiego z zakładkami i odnosnikami można  stworzyć tylko przy pomocy licencyjnego oprogramowania ale może jestem w błędzie i sposób Vasca również na takie techniki pozwala jak by nie było i tak to nieźle wyglada.


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: vasco Luty 14, 2012, 10:55:40
Czy my troszeczkę nie mylimy pojęć? Podręcznik to jest coś więcej niz poradnik

Zgadzam się tutaj. Mój poradnik z założenia jest dla nowicjuszy i porusza tylko najważniejsze aspekty gry, przynajmniej na początku. Matematykę i mechanikę gry można wstawić gdzieś na jego końcu ale chyba lepiej by było stworzyć takie dogłębne kompedium wiedzy o OG używając np wspomniany sourceforge (albo te forum, chociaż nie wiem na ile to możliwe albo wygodne).
Można by było sie pokusić o rozdzielenie prac pomiędzy użytkownikami forum.

Ja cały czas edytuję mój poradnik, spędziłem cały wczorajszy wieczór wprowadzając wszystkie wasze sugestie ale jak sami rozumiecie zajmuje to trochę czasu.

Jeszcze o pdf-ie - muszę sprawdzić jak wygląda wstawianie linków ale wydaje mi się że nie powinno być problemu. Wtedy też można by dodać linki do forum i podręcznika po więcej informacji.


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Luty 14, 2012, 11:30:26
Cytuj
Można by było sie pokusić o rozdzielenie prac pomiędzy użytkownikami forum.

No dobra - ja na razie mam co pisać.
Od tematów samej walki są lepsi ode mnie.
W załączniku macie tekst o cechach dodatkowych u jednostek.

Vasco - dobrze by było wstawić w tym miejscu do pdf'a fotkę z oknem przeglądu jednostki, pokazującą
gdzie te cechy można odczytać.

W przygotowaniu - tekst o liderach.


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: derwiszx Luty 14, 2012, 07:51:06
Odnosnie cech: w manualu Guzmana znalazłem takie cóś:

? Engineer: la unidad ignora atrincheramientos y puede destruir puentes y eliminar minas.

Czyli że jednostka z cechą  E oprócz ignorowania okopania potrafi też burzyć (blow) i rozminowywać.
Zauważyłem, że również w Gusefile jednostka z cechą E posiada umiejętnośc burzenia i rozminowania ale możliwe, że jest to jakis wyjątek bo póki co to przychodzi mi na myśl jedynie przykład sztabu, który również ma te cechę E a juz nie pamiętam czy np klasyczne jednostki inzynieryjne równiez posiadały te umiejetnosci.

Sprawdzilem, inżynierowie i pionierzy z cechą E potrafia burzyc i rozminowywać.

A tutaj kilka obrazków:

(http://desmond.imageshack.us/Himg10/scaled.php?server=10&filename=pionierzycechy.jpg&res=medium)

(http://desmond.imageshack.us/Himg221/scaled.php?server=221&filename=blowk.jpg&res=medium)

(http://img713.imageshack.us/img713/3220/rozminowanie.jpg)


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: vasco Luty 15, 2012, 01:37:26
Ja to widze tak: moj poradnik jako pdf dla nowicjuszy z podstawowymi informacjami do zaczecia i zapoznania sie z gra. A podrecznikiem bylby osobny watek (zamkniety zeby nie balaganic) z artykulami zrowno o podstawach jak i zaawansowanych aspektach gry. W tym watku mozemy dyskutowac nad artykulami i jak juz bedzie zatwierdzony to moderatorzy umieszcza go w watku 'podrecznik'.
Sourceforge wyglada fajnie ale to osobna strona, ktos musialby byc odpowiedzialny za konto itd. Tutaj wszystko jest w jednym miejscu, forum, ludzie ktorzy moga pomoc, funkcja szukaj:)

A propo liderow, nie wiem jak to mam rozumiec:
"Overwhelming Attack : Higher probability to inflict casualties, first suppression become kill",


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Luty 15, 2012, 01:48:49
To należy rozumieć tak, że "pierwszy punkt stłumienia staje się zabitym", czyli:

W normalnej walce wynik byłby: Zabitych - 0, Stłumionych - 2
W przypadku tego lidera będzie: Zabitych -1, Stłumionych - 1



Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: vasco Luty 15, 2012, 03:43:29
Hm, jak to teraz przetlumaczyc?

"Overwhelming Attack" : wieksze prawdopodobienstwo spowodowania strat, jeden punkt tlumienia zamieniany na 1 punkt strat"


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Luty 15, 2012, 05:00:17
No dokładnie tak, z tym że nie "jeden" a "pierwszy".
To jest o tyle ważne, że "jeden" to może być dowolny: drugi, trzeci, piąty... A tu jest tak, że jeśli pojawi się pierwszy punkt tłumienia, to jest on zamieniany na straty, zatem już wynik 0:1 jest zamieniany na 1:0


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: derwiszx Luty 15, 2012, 07:51:11
No dokładnie tak, z tym że nie "jeden" a "pierwszy".
To jest o tyle ważne, że "jeden" to może być dowolny: drugi, trzeci, piąty... A tu jest tak, że jeśli pojawi się pierwszy punkt tłumienia, to jest on zamieniany na straty, zatem już wynik 0:1 jest zamieniany na 1:0

Hmm człowiek uczy sie całe życie. Może jakieś wyjaśnienie na przykładzie, o co chodzi z tym "pierwszym punktem tłumienia"
co to za tłumienie? Czy jest to tłumienie zastane czy wynikłe z ataku naszego lidera?

Do tej pory rozumiałem to tak:
Overhelming Atack zwiększa prawdopodobieństwo, że  całe tłumienie zostanie zamienione na straty. Przy czym nie do końca byłem świadom tego czy chodzi o całe tłumienie zastane u atakowanej jednostki, czy moze tylko o tłumienie wynikajace z ataku naszego lidera.
Teraz po wyjaśnieniu Gustlika uważam, że skoro ten lider w najlepszym przypadku daje tylko 1 punkt strat extra  to jest on jednym z najmniej przydatnych liderów :(.

Przy okazji jak brzmi spolonizowana wersja  przypadłości zwanej "Overhelming Attack" ?


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Luty 15, 2012, 11:07:09
Cytuj
Przy okazji jak brzmi spolonizowana wersja  przypadłości zwanej "Overhelming Attack" ?

Nie tłumaczyłem nazw liderów, tylko ich opisy. Podobnie jak nie tłumaczyłem nazw stron i rodzajów zwycięstw.
Zbyt dużo dyskusji już się odbyło w różnych tematach na temat liderów, w których używaliśmy angielskich nazw i
gdyby ktoś chciał do nich wrócić - miałby kłopot z tym, który lider został jak przetłumaczony. No a wsteczna edycja
postów na forum - nie wchodzi w grę.

Tłumaczenie miało przede wszystkim pomóc w obsłudze ustawień i klawiszy funkcyjnych.


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: vasco Luty 16, 2012, 12:19:06
Najnowsza wersja (ten sam link co w pierwszym poście):

www.incloseup.net/smietnik/og/OGporadnik.pdf (http://www.incloseup.net/smietnik/og/OGporadnik.pdf)

Dzięki tekstom Gustlika jest już bliżej końca niż początku 8)
Nie działają mi linki w spisie treści, muszę jeszcze nad tym popracować, ale te w tekście już tak.
Także trzy działy do zrobienia albo poprawienia.

Wszystkie sugestie - śmiało.


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: Zsamot Luty 16, 2012, 12:32:14
No to po kolei:
- po co jest angielski podtytuł?Table of Contentsa???
Cytuj
Next unit' ? zaznacza następną jednostkę która może wykonać ruch
ale i ATAK.
- przy rozpoczęciu tutoriala wspomnieć, że TWE korelacje mogą mieć całkiem inny wynik u innego gracza,
- przecinki...
- '
Cytuj
Infiltration Tactics': jednostka ignoruje okopanie i 'First Strike' jeśli wygra inicjatywę
o więcej niż 1 punkt.
i po wjechaniu do wody tworzy most,
-
Cytuj
moździerze posiadają niewielki zasięg, ale za to ruch własny, w związku z czym mogą
stale przesuwać się w gotowości bojowej - bez konieczności pakowania się do ciężarówek.
czy innego transportu.
- '
Cytuj
Liberator': Jednostka dostaje więcej prestiżu z zajmowanych płatnych flag (x2 grając
na 100%).
za zajęcie heksu tą jednostką otrzymujemy wielokrotność  danego prestiżu za zajęcie określonego heksu, np. za mała flagę - 40pp-=> 80pp.

A ogólnie- jeszcze mała kosmetyka i będzie rewelacyjnie. ;)


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: derwiszx Luty 16, 2012, 05:56:46
Cytuj
"E" - (Engineer) - jednostka inżynieryjna, szturmowa - oddział przeznaczony do walki w
mieście. Przełamuje okopanie przeciwnika, samemu okopując się szybciej. Nie jest
podatny na efekt "Twardej Obrony" (Rugged Defence).

Moim zdaniem posiada również umiejętność rozminowywania i burzenia heksa na którym stoi.

Vasco czy mógłbyś na priv powiedzieć mi jakiego programu używasz do robienia PDF-a?  Sam kiedyś próbowałem robic ale nigdy nie było możliwości robienia zakładek do rozdziałów.


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: Rozprza Luty 16, 2012, 08:47:36
Zacząłem czytać i jestem pod ogromnym wrażeniem.  :iwin
Mam tylko małą uwagę: w opisie klas jednostek jest dużo Twoich własnych ocen co do przydatności jednostek. Mam nieco odmienne zdanie na temat np: rozpoznania, artylerii, a szczególnie ppanc. Powinieneś, moim skromnym zdaniem, unikać subiektywnych (zawsze takie są  ;) ) ocen w tym miejscu poradnika.

PS

- 'Extended Front': może wspierać ogniem sąsiednie przyjacielskie jednostki.

Strzela przez jednostki, czyli na odległość 2 heksów, nawet jeśli jej zasięg to 1.

Moim skromnym zdaniem to jeden z lepszych liderów.


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: majerek Luty 16, 2012, 09:42:23
Cytuj
Infiltration Tactics': jednostka ignoruje okopanie i 'First Strike' jeśli wygra inicjatywę
o więcej niż 1 punkt.
i po wjechaniu do wody tworzy most,
Ten lider już nie tworzy mostów.


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: vasco Luty 16, 2012, 10:44:33
No to po kolei:
- po co jest angielski podtytuł?Table of Contentsa???
Kurcze, jak ja to mogłem przeoczyć?

Cytuj
Cytuj
Next unit' ? zaznacza następną jednostkę która może wykonać ruch
ale i ATAK.
- przy rozpoczęciu tutoriala wspomnieć, że TWE korelacje mogą mieć całkiem inny wynik u innego gracza,
- przecinki...
-
Cytuj
moździerze posiadają niewielki zasięg, ale za to ruch własny, w związku z czym mogą
stale przesuwać się w gotowości bojowej - bez konieczności pakowania się do ciężarówek.
czy innego transportu.
się poprawi

Cytuj
- '
Cytuj
Infiltration Tactics': jednostka ignoruje okopanie i 'First Strike' jeśli wygra inicjatywę
o więcej niż 1 punkt.
i po wjechaniu do wody tworzy most,
Chyba już  nie? Nie ma o tym słowa w aktualnym opisie liderów.

Cytuj
- '
Cytuj
Liberator': Jednostka dostaje więcej prestiżu z zajmowanych płatnych flag (x2 grając
na 100%).
za zajęcie heksu tą jednostką otrzymujemy wielokrotność  danego prestiżu za zajęcie określonego heksu, np. za mała flagę - 40pp-=> 80pp.
Czy to nie to samo? Czy grając na 200% dostaniemy x3?
To jest przekład z hiszpańskiego poradnika Luisa, ale może jest nieprecyzyjnie?

Cytuj
A ogólnie- jeszcze mała kosmetyka i będzie rewelacyjnie. ;)
Dzięki

Cytuj
"E" - (Engineer) - jednostka inżynieryjna, szturmowa - oddział przeznaczony do walki w
mieście. Przełamuje okopanie przeciwnika, samemu okopując się szybciej. Nie jest
podatny na efekt "Twardej Obrony" (Rugged Defence).

Moim zdaniem posiada również umiejętność rozminowywania i burzenia heksa na którym stoi.

Vasco czy mógłbyś na priv powiedzieć mi jakiego programu używasz do robienia PDF-a?  Sam kiedyś próbowałem robic ale nigdy nie było możliwości robienia zakładek do rozdziałów.

Umiejętność rozminowywania ma każda piechota i jej sprawność w tym wyznacza jej doświadczenie (ilość belek). Zwróć uwagę że w drugiej turze w poradniku używam zwykłej Mot. Infantry do rozminowania podejścia do mostu.
Nie wiem jak jest z burzeniem.

Używam Libre Office które ma niezłą funkcję exportu do pdf-a. Pod windowsem używałem CutePDF ale to zastępuje drukarkę (drukuje się do pdf-a) i nie wiem jak tam wygląda sprawa z linkami.
Cały czas nie udało mi się rozkminić żeby spis treści też był linkami w pdf-ie chociaż działa w dokumencie. Libre Office jak wiele programów open source cierpi na nadmiar funkcji i opcji i ciężko jest w nich się połapać.

Mam tylko małą uwagę: w opisie klas jednostek jest dużo Twoich własnych ocen co do przydatności jednostek. Mam nieco odmienne zdanie na temat np: rozpoznania, artylerii, a szczególnie ppanc. Powinieneś, moim skromnym zdaniem, unikać subiektywnych (zawsze takie są  ;) ) ocen w tym miejscu poradnika.
To są subiektywne oceny... Gustlika :P Wiadomo, każdy ma swoje preferencje ale podobał mi się jego tekst i niewiele go edytowałem. Jakbyś napisał bardziej obiektywnie to uwzględnie poprawki ;D

Cytuj
- 'Extended Front': może wspierać ogniem sąsiednie przyjacielskie jednostki.
Strzela przez jednostki, czyli na odległość 2 heksów, nawet jeśli jej zasięg to 1.
Moim skromnym zdaniem to jeden z lepszych liderów.
Tak jest w oryginale:
"Extended Front : Gives support fire to adjacent friend units",



Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Luty 16, 2012, 04:00:08
Cytuj
Cytat: Rozprza  Dzisiaj o 08:47:36
Mam tylko małą uwagę: w opisie klas jednostek jest dużo Twoich własnych ocen co do przydatności jednostek. Mam nieco odmienne zdanie na temat np: rozpoznania, artylerii, a szczególnie ppanc. Powinieneś, moim skromnym zdaniem, unikać subiektywnych (zawsze takie są  Wink ) ocen w tym miejscu poradnika.

To są subiektywne oceny... Gustlika Tongue Wiadomo, każdy ma swoje preferencje ale podobał mi się jego tekst i niewiele go edytowałem. Jakbyś napisał bardziej obiektywnie to uwzględnie poprawki Grin

Zaraz zaraz - a gdzie ja tam wstawiłem jakieś subiektywne oceny?


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: derwiszx Luty 17, 2012, 11:23:14

Cytuj
"E" - (Engineer) - jednostka inżynieryjna, szturmowa - oddział przeznaczony do walki w
mieście. Przełamuje okopanie przeciwnika, samemu okopując się szybciej. Nie jest
podatny na efekt "Twardej Obrony" (Rugged Defence).

Moim zdaniem posiada również umiejętność rozminowywania i burzenia heksa na którym stoi.

Vasco czy mógłbyś na priv powiedzieć mi jakiego programu używasz do robienia PDF-a?  Sam kiedyś próbowałem robic ale nigdy nie było możliwości robienia zakładek do rozdziałów.

Umiejętność rozminowywania ma każda piechota i jej sprawność w tym wyznacza jej doświadczenie (ilość belek). Zwróć uwagę że w drugiej turze w poradniku używam zwykłej Mot. Infantry do rozminowania podejścia do mostu.
Nie wiem jak jest z burzeniem.

Używam Libre Office które ma niezłą funkcję exportu do pdf-a. Pod windowsem używałem CutePDF ale to zastępuje drukarkę (drukuje się do pdf-a) i nie wiem jak tam wygląda sprawa z linkami.
Cały czas nie udało mi się rozkminić żeby spis treści też był linkami w pdf-ie chociaż działa w dokumencie. Libre Office jak wiele programów open source cierpi na nadmiar funkcji i opcji i ciężko jest w nich się połapać.



Dzięki za info o PDF, wkrotce zaczynam zaznajamianie się z tym programem.

Wracajac do literki "E" , aby rozwiac wątpliwosci jak zwykle zasiegnąłem wiedzy u L. Guzmana :D , po przewertowaniu jego stronki dotarłem do następujących informacji:

1. rozbrajanie min (remove mines)
-miny morskkie mogą stawiać i usuwać niszczyciele i inne jednostki mające atrybut sapera
-miny naziemne  stawiać i usuwać mogą jednostki naziemne mające atrybuty sapera  /Bz/ , usuwać miny  może każda jednostka piechoty
-wejście na hex z wykrytą miną  zabiera cały ruch (koszt 254 podobnie jak w przypadku rzeki)
-wejście na hex z niewykrytą miną powoduje stratę do 3 punktów siły- zależną od doświadczenia jednostki i od tego czy ma ona atrybut engineer /E/
-jednostka na polu minowym ma ruch ograniczony do 1 a jej obrona jest zmniejszona o 3 pkt
-aby usunąć minę jednostka musi stać na heksie zawierającym pole minowe, rozminowanie nie zawsze kończy się sukcesem
 i wówczas jednostka moze ponieść straty.

2.Blow/Repair/Build (burzenie/Naprawa/Budowanie)
Opcje te są dostępne tylko wtedy gdy dopuszcza to scenariusz (autor scenariusza musi każdą z osobna pozostawić włączona)


- Jednostki z atrybutem (cechą) "sapper" /Bz/ lub "engineer" /E/ mogą burzyć (blow) mosty, lotniska, miasta i porty. Jednostka musi stać na heksie który chce zburzyć i nie moze w tej samej turze podjąć zadnej innej akcji.

-Jednostki z atrybutem "sapper" mogą również naprawiać zburzone heksy lub konwertować teren na Most, Lotnisko, Fortyfikację przy pomocy opcji Buduj (build)
Jednostka aby wykonać  budowanie musi stanąć na wyznaczonym heksie i nie moze w tej samej turze wykonać żadnej innej akcji (oddanie strzału, uzupełnienie się albo wykonanie ruchu)

Tyle jeśli chodzi o Guzmana.


Reasumując: Cecha "E" oprócz wspomnianego ignorowania okopania pozwala jednostce również na burzenie heksów na których stacjonuje i  zmniejsza albo niweluje do zera prawdopodobieństwo strat w przypadku najechania na niewykrytą minę, prawdopodobnie usprawnia również rozminowywanie heksa.

Nie doszukałem się jak duży wpływ na skuteczność rozminowywania i unikania strat na polu minowym  ma cecha "E", ale osobiście nie zetknąłem sie z przypadkiem by rozminowanie przy pomocy jednostki inżynieryjnej nie powiodło się nawet przy jej zerowym doświadczeniu, natomiast w przypadku próby rozminowywania zwykłą piechotą dosyć często kończy sie to wybuchem miny.

Trzeba by poeksperymentować z tymi minami w większych ilościach, wtedy okazałoby się jak to jest z tą literka "E" w praktyce, przy okazji porównać jak sobie dają radę z rozminowywaniem zwykła piechota i saperzy.


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Luty 18, 2012, 12:48:40
Po prostu rzadko rozminowuję...:) Z zasady wolę omijać niż uziemiać na trzy kolejki inżynierów.


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: Zsamot Luty 18, 2012, 12:55:06
A ja często, to kanalizuje kierunki natarcia. Teraz rzadziej minuję, odkąd jest to płatne.

Dodałbym, że na polu minowym nie można uzupełniać amunicji. Przynajmniej ja nie mogłem.


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: derwiszx Luty 18, 2012, 05:04:27
Ja z kolei ostatnio zarzuciłem minowanie na rzecz burzenia bo burzenie nic nie kosztuje. :)

Jeśli gram w defensywie a bardzo czesto zdarza się że pierwszych kilka tur trzeba odpierać samobójcze ataki AI to dziury w obronie łatam inteligentnym burzeniem wybranych heksów.

Obrona takiego heksa jest bardzo łatwa  dodatkowo ominiecie zburzonego heksa mocno hamuje ruch przeciwnika to samo z przejściem przez taki zburzony heks.  Oczywiscie nigdy nie burzę heksów na przewidzianych kierunkach natarcie moich własnych wojsk :D


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: derwiszx Luty 18, 2012, 05:28:22
Wracajac do tematu  blow/remove mines/ "E"  ===kolejne znaleziska :D

L. Guzman:
Cytuj
Done:   A new system would be useful for minefields (they would appear in the same hex as the unit).
Minefields done as a terrain layer instead of a unit. Minefields could be defined at scenario design but also made by engineers while playing. They could be also removed (blown) by engineers

mój komentarz: do tej pory nie spotkałem się z przypadkiem by jednostka z atrybutem "E" potrafiła stawiac pole minowe to raczej domena saperów czyli jednostek z atrybutem "Bz"

Cytuj
Blow means: to alter the terrain by an attack - allowed even if there is no enemy in the hex. The following terrain types may be blown: Airfield, Bridge, City, Fortification, Port, Rail, Road. A blown hex has the following effects:
movement cost increases +2 to enter the blown hex
movement cost increases +2 to exit blown city
blown terrain can't be used for its usual purpose - for example air units can't resupply on blown airfield
for infantry in blown city only: +1 to effective defense, and attacker get -1 to effective defense

Zburzyc można: Airfield, Bridge, City, Fortification, Port, Rail, Road
Zburzony heks daje następujace efekty:
- wejscie na zburzony heks zwieksza koszt ruchu o 2
- wyjscie ze zburzonego heksa zwiększa koszt ruchu o 2 (czyli zabiera jednostce 2 punkty ruchu)
-  heks po zburzeniu traci wszystkie przypisane mu uprzednio właściwosci (jednostki nie mogą sie na nim zaopatrywać)
- piechota w zburzonym miescie ma: tylko +1 pkt bonus do efektywnej obrony a atakujacy dostaje -1 do efektywnej obrony.


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Luty 20, 2012, 12:09:54
Problem polega na terminologii angielskiej, która nieprecyzyjnie odróżnia termin (Combat) "Engineers" od "Sappers". Lub wręcz używa ich wymiennie. Dlatego Luis też.

Jak wiesz, u mnie jednostki inżynierskie są podzielona na dwie grupy Engineers i Sappers
Ale np w efilu Adlera jest tylko jedna klasa inżynierów z atrybutami EBz - ale to jest prawdziwy kombajn bojowy, dlatego zdecydowałem się na podział na saperów i inżynierów. Moi inżynierowie (E) odpowiadają formacji, która po angielsku nazywa się: "Assault Engineers".


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: derwiszx Luty 20, 2012, 05:15:05
To prawda, że w tej chwili zgłębiam przede wszystkim Twój efil, bo tylko na nim zamierzam póki co grac :D.

W sumie to nazewnictwo jednostek  nie jest istotne, z punktu widzenia gracza i silnika gry ważne są atrybuty przydzielone tym jednostkom.
Dlatego taką wagę przywiązuję do atrybutów.  Gdyby Luis czynił podobnie i używał w swoich komunikatach również atrybutów a nie tylko nazw to nie byłoby żadnych dwuznaczności.

  Jeśli Engineers czy też zwykła piechota maja atrybut Bz to de facto jest to jednostka saperska, a jeśli "E" to inżynieryjna. A w przytoczonym przez Ciebie przypadku  EBz będzie to jednostka sapersko-inżynieryjna :D. Trudno się przywiązywać do nazw jednostek bo w każdej armii  odpowiednicy polskich saperów czy inżynierów mogą nosić inne nazwy.



Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: derwiszx Luty 23, 2012, 02:06:53
Wykonałem testy rozminowywania i wnioski są następujące:

a) - nie zauważylem istotnej róznicy w skuteczności rozminowywania pomiędzy zwykłą piechotą a jednostka inzynieryjną z atrybutem "E".

obie testowane jednostki mialy 0 doswiadczenia i w obydwu przypadkach od czasu do czasu rozminowanie było nieskuteczne.
Przeprowadzilem po 30 prób każdą jednostką.

b)- testowałem również zachowanie sie jednostek podczas najechania na niewykrytą minę.
bez wzgledu na atrybut jednostki mina wybuchała .

jednostki używały furgonetki Opla i miały 0 pkt. doświadczenia
wyniki dla 20 prób:
1. dla jednostki flamenwerfen [AE]   - straty od 2 do 4 punktów siły  średnia strata: 2.764 pkt.
2. dla jednostki Wehr. Infanterie 38  - straty od 2 do 4 punktów siły  średnia  2.941

róznica jak widac niewielka i byc moze pomijalna, wniosek: jeśli atrybut [E] wpływa na wielkość strat to w stosunkowo niewielkim stopniu..

c) na postawienie miny saperzy zużywaja 2 jednostki amunicji :)


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: Zsamot Luty 23, 2012, 05:20:01
No i płacą za każde pole minowe, co akurat jest - moim zdaniem- bezsensem.


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: vasco Luty 29, 2012, 11:12:35
Dzięki pomocy Gustlika poradnik jest prawie gotowy:

incloseup.net/smietnik/og/OGporadnik.pdf (http://incloseup.net/smietnik/og/OGporadnik.pdf)

Potrzebna jest jeszcze końcowa edycja i poprawienie błędów i będzie finito.
Więc wszystkie wasze uwagi są mile widziane.


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: Zsamot Luty 29, 2012, 06:43:09
Imponująca praca! Ze swej- upierdliwej- strony chętnie bym to trochę poprawił pod względem stylistyki i interpunkcji, jeżeli mogę prosićo  wersję w wordzie, to podam Tobie swe propozycje. Tu za wiele by to komplikowało.
Naprawdę kawał dobrej roboty i piwo na zlocie. ;)


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: kowdar Luty 29, 2012, 08:04:22
Świetna robota. Myślę, że "pokolenia" Cię zapamiętają, dzięki tej pracy.
Gratuluję.

Jakbyś chciał to mogę umieścić na mojej stronie, albo cały plik, albo linka do miejsca jego umieszczenia.
Ale to już Ty zadecyduj jak chcesz i ew. kiedy to zrobić (tzn. jak zadecydujesz że się nadaje do publikacji na stronie).
I oczywiście jest to tylko propozycja.


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: vasco Marzec 01, 2012, 10:32:22
Zsamot - tutaj jest wersja doc

incloseup.net/smietnik/og/poradnik1.doc (http://incloseup.net/smietnik/og/poradnik1.doc)

Jest to napisane w Libre Office i przekonwertowane do worda wiec formatowanie moze nie wygladac jak powinno ale jakbys poprawil stylistyke i interpunkcje to ja potem sformatuje jak trzeba.
Ja przez kilka dni musze odpoczac od OG :)

Kowdar - dzieki za propozycje, poradnik pisalem wlasnie z mysla ze wyladuje na twojej stronie 8)
Jak juz bedzie gotowy ;)


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: Pit Marzec 01, 2012, 10:47:11
No no. Nie ma mnie przez miesiąc a tu takie cudeńka powstają.
Gratulacje! kowdar ma rację zasłużyłeś sobie na miejsce w historii:)


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: Zsamot Marzec 01, 2012, 11:14:27
Ba, Vasco również, zatem ja pobieram i poprawiam. ;)


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Marzec 02, 2012, 11:16:21
Poprawka - WAŻNA!!

Koniecznie wykasuj ze spisu linków "Gustlik Center" !

To była strona zaprojektowana wyłącznie dla PG2 - nie ma tam żadnych materiałów o OG, a efil, który tam jest,
nie dość że jest stary i nieaktualny, to jest efilem dla PG2. Ta strona już nie będzie rozwijana ani uaktualniana
pod kątem OpenGen.


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: Zsamot Marzec 02, 2012, 11:18:15
Może wziął to po prostu z Twego podpisu, trzeba z Gregiem ustalić, czy by nie umieszczał niczego pod kątem OG. ta strona ma renomę, może tylko pomóc Kowdarowi i na odwrót!


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Marzec 02, 2012, 11:22:01
Ale jak to z mojego podpisu?

Przecież tam jest link do Grega a nie do Gustlik Center....


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Marzec 02, 2012, 11:24:17
W poradniku jest link do TEJ http://ssi.gildiageneralow.pl/gustlik_campaigns.php strony.
A tam już ze trzy lata nic nowego się nie pojawiło, a wszystko to co jest - jest i u Grega.


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: Zsamot Marzec 02, 2012, 11:28:23
Przepraszam. Mój błąd..


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: vasco Marzec 02, 2012, 02:41:38
Na ktores ze stron znalazlem link i go wkleilem (bo przeciez to strona Gustlika!).
Usune go przy okazji.


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: vasco Marzec 13, 2012, 03:24:25
Tlumacze porady do OG, jakbyście przetlumaczyli takie:

Playing is about having fun, so have some fun!

Look for Moves that are Multi-Purpose in achieving Goals and Aims.

Position a weakened ground unit behind a FlaK or AD unit for a possible Interception.

It is not enough to consider only the structural features of a position, also must take into account what they are liable to turn into.

Try to Keep your core composition balanced with a mix of quality and quantity.

The Ranged Defense Modifier gauges a unit's ability to withstand ranged attacks by ground units other than artillery.

The Close Defense value gauges a non infantry ground unit's ability to attack infantry in city or forest hexes, or defend itself in city or forest hexes against infantry.

If an entrenched unit is attacked from an adjacent hex there is a risk of a rugged defense occurring based on the relative experience, unit type, defender's entrenchment level, and if applicable, attacker's leader type.

When the enemy is tied up, don't loosen the knots.

Always look one move deeper than seems to be necessary.




Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: derwiszx Marzec 13, 2012, 07:41:39
Try to Keep your core composition balanced with a mix of quality and quantity. ( Komponując swoją armię staraj się utrzymać równowagę pomiedzy iloscią i jakoscią.)

Albo jak wolisz: "Komponujac swoja armię postaraj się aby była ona mieszanką zrównoważona pod wzgledem jakości i ilosci jednostek"





Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: Gustlik Marzec 14, 2012, 07:36:44
Playing is about having fun, so have some fun!
W grze chodzi o zabawę - więc baw się (w domyśle - nie traktuj jej zbyt serio)

Look for Moves that are Multi-Purpose in achieving Goals and Aims.
Szukaj takich posunięć, które są najbardziej użyteczne dla osiągnięcia Twoich celów

Position a weakened ground unit behind a FlaK or AD unit for a possible Interception.
Osłabione oddziały osłaniaj Flak'ami lub bronią przeciwlotniczą - niech stanowią przynętę dla pułapki

It is not enough to consider only the structural features of a position, also must take into account what they are liable to turn into.
Nie wystarczy brać pod uwagę tylko bieżącą korzyść z zajmowanej pozycji - trzeba patrzeć także na to, w co może przynieść w przyszłości

Try to Keep your core composition balanced with a mix of quality and quantity.
W składzie swojej armii dbaj o równowagę między ilością a jakością jednostek

The Ranged Defense Modifier gauges a unit's ability to withstand ranged attacks by ground units other than artillery.
RDM określa zdolność jednostki do przetrwania ataku z dystansu - gdy atakują ją inne jednostki niż artyleria.

The Close Defense value gauges a non infantry ground unit's ability to attack infantry in city or forest hexes, or defend itself in city or forest hexes against infantry.
Bierz pod uwagę wartość Close Defence dla jednostek innych niż piechota, gdyż ona stanowi o tym jak te jednostki stakują piechotę w miastach lub bronią się przed nią

If an entrenched unit is attacked from an adjacent hex there is a risk of a rugged defense occurring based on the relative experience, unit type, defender's entrenchment level, and if applicable, attacker's leader type.
Jeśli okopana jednostka jest atakowana z sąsiedniego heksa zawsze jest ryzyko pojawienia się "Rugged defence" uzaleznione od poziomu okopania, doświadczenia, typu jednostki i jej lidera.

When the enemy is tied up, don't loosen the knots.
Gdy masz wroga w ręku - nie rozluźniaj uchwytu.

Always look one move deeper than seems to be necessary.
Zawsze patrz o jeden ruch dalej niż wydaje się to konieczne



Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: vasco Marzec 15, 2012, 02:08:20
Dzięki wam.
Tak to wygląda z pewnymi poprawkami:


Podstawowe porady:
Granie ma być przyjemnością więc traktuj ją jako zabawę.  (albo)
W grze chodzi o zabawę - więc baw się (w domyśle - nie traktuj jej zbyt serio).
Zawsze uważnie czytaj odprawę przed scenariuszem.
Artyleria i okręty z cechą '=' mogą atakować nieodkryte heksy (z wciśniętym klawiszem 'shift').
Bombardowanie strategiczne niszczy paliwo i amunicję jednostki oraz powoduje długotrwałe tłumienie.
Bombardowanie strategiczne pustego heksa może spowodować że teren będzie trudniejszy do poruszania się.
Bombardowanie strategiczne może zamienić miasto, lotnisko, most albo port w ruiny. Nie będzie można z nich korzystać dopóki nie zostaną naprawione.
Jednostki saperskie (z cechą 'z') mogą naprawiać i wysadzać miasta, lotniska, porty i mosty.
Niszcz osłabione jednostki wroga zanim będą miały one szansę na uzupełnienie stanu.
Koncentruj się na zdobywaniu VHeksow, nie tylko na niszczeniu jednostek wroga.
Nie zostawiaj osłabionych jednostek na otwartym terenie.
Trzymaj artylerię blisko frontu aby mogła wspierać ogniem atakowane jednostki.
Okopane jednostki tracą swoje okopanie gdy się poruszą.
Szarża jest właściwością czołgów, która pozwala zniszczyć kilka celów w jednej turze.
Czołg który zniszczył wrogą jednostkę w szarży może kontynuować atak jeśli ciągle ma punkty ruchu.
Używaj dział ppanc z odległości jeśli to możliwe.
Uzupełniając stan jednostki automatycznie uzupełniane jest również paliwo i amunicja.
Chroń słabe lub uszkodzone jednostki lądowe trzymając je w pobliżu artylerii przeciwlotniczej.
Żeby zwyciężyć zazwyczaj należy zdobyć albo utrzymać wszystkie 'Victory Hexes', ale zawsze czytaj uważnie odprawę ponieważ mogą być także inne warunki zwycięstwa.
Lotniskowce służą jako mobilne lotniska dla myśliwców i bombowców taktycznych.
Heks z różową ramką to 'Escape Hex' (EH), służy do opuszczenia mapy przez jednostki stosownie do odprawy scenariusza.
Heks z żółtą ramką to 'Victory Heks' (VH).
Heks z zieloną ramką to 'Supply Heks' (SH).
Heks z żółto-zieloną ramką służy jako 'Victory' i 'Supply' hex (VH/SH) jednocześnie.
Heksy SH oraz VH/SH służą do rozmieszczania jednostek.
Artyleria plot uniwersalna (FlaK) może atakować zarówno jednostki lądowe jak i powietrzne.
Jednostki wroga z liczbą liczebności w kolorze szarym muszą zostać zniszczone.
Własne jednostki z liczbą liczebności w kolorze szarym muszą przeżyć do końca scenariusza.
Piechota jest bardzo skuteczna w zdobywaniu i utrzymywaniu miast, lasów i wertepów.
Rolą zwiadu jest zdobywanie informacji o przeciwniku i wynajdowaniu dziur w obronie.
Podczas opadów deszczu i śniegu i gdy jednostka nie jest w mieście, porcie albo na lotnisku to otrzymuje ona mniej zaopatrzenia.
Artyleria przeciwlotnicza oraz plot uniwersalna automatycznie atakuje samoloty przeciwnika gdy te przelatują przez sąsiedni heks.
Wejście na rzekę kończy ruch jednostki (chyba że rzeka jest zamarznięta).
Jednostki mostowe mogą służyć jako mosty pozwalając innym jednostkom szybko przekroczyć rzekę.
Doświadczone jednostki doznają mniej obrażeń i zadają więcej zniszczeń.
Samobieżna artyleria i artyleria przeciwlotnicza są idealne do wspierania ogniem (po wykonaniu ruchu mogą wspierać ogniem w turze przeciwnika).
Rolą artylerii przeciwpancernej jest przeciwdziałanie aktywności czołgów wroga.
Artyleria jest użyteczna zarówno w ataku jak i w obronie.
Rolą myśliwców jest niszczenie samolotów wroga oraz przeciwdziałanie wykonywaniu przez nich misji.
Bombowce taktyczne są jak latająca artyleria, skutecznie użyte z osłoną myśliwską mogą mieć duży efekt na wyniku walk.
Zacięta obrona może wystąpić w walce 'z zaskoczenia'.
Nie pędź czołgami do przodu jeśli nie jesteś pewien że droga jest wolna od nieprzyjaciela.
Okręty mogą być naprawiane i uzupełniane tylko w portach.

Zaawansowane porady:

Trzymaj jednostki artylerii przeciwlotniczej blisko siebie aby mogły się wzajemnie wspierać.
Ustawiaj czołgi z liderem 'Overwatch' w miejscach, gdzie spodziewasz się ruchu przeciwnika.
Pamiętaj że nie wykorzystana słabość przeciwnika nie jest jego słabością.
Wykorzystuj zwiad jako oczy na polu walki.
Próbuj zastawiać pułapki na jednostki wroga.
Szukaj takich posunięć, które są najbardziej użyteczne dla osiągnięcia Twoich celów.
Osłabione oddziały osłaniaj Flak'ami lub bronią przeciwlotniczą - niech stanowią przynętę dla pułapek.
Staraj się mieć długoterminowy plan rozwoju swojej armii w trakcie całej kampanii.
Przed zakończeniem tury sprawdzaj rozwój sytuacji na mapie strategicznej.
Okopaną piechotę 'zmiękczaj' artylerią i czołgami o zasięgu 2.
Efektywna kampania wojenna oznacza tworzenie trudniejszej sytuacji dla przeciwnika niż sobie.
Zazwyczaj lepiej jest zniszczyć jedną jednostkę niż osłabić kilka, chyba że mamy do dyspozycji czołg, który wykona szarżę.
Gdy wystąpi 'zaskoczenie taktyczne' albo 'zacięta obrona', inicjatywa atakującego wynosi 0.
Nie wystarczy brać pod uwagę tylko bieżącą korzyść z zajmowanej pozycji - trzeba patrzeć także na to, co może przynieść w przyszłości.
Szczegółowa analiza terenu walk jest niezbędna do dobrze zaplanowanej i wykonanej bitwy.
W czasie opadów deszczu i śniegu jednostki naziemne atakują z połową swojej siły.
W składzie swojej armii dbaj o równowagę między ilością a jakością jednostek
Jednostki posiadające lidera powinny być wymieniane na takie, aby jak najlepiej wykorzystać danego lidera.
Samoloty, które nie mają co robić wykorzystuj w roli zwiadu.
Unikaj wykorzystywania czołgów przeciwko artylerii przeciwpancernej i piechocie w miastach, lasach oraz na wertepach.
Aby zniszczyć forty oraz umocnione pozycje wroga najpierw je zbombarduj artylerią i lotnictwem, następnie zaatakuj saperami szturmowymi.
Ranged Defense Modifier określa zdolność jednostki do odpierania ataków z dystansu - gdy atakują ją inne jednostki niż artyleria.
Wartość 'Close Defence' jest brana pod uwage dla jednostek innych niż piechota, gdy atakują one piechotę w miastach i lasach, oraz gdy bronią się one w miastach i lasach przed atakami piechoty.
Lotnictwo atakuje z połową swojej siły w czasie zachmurzonej pogody.
Jednostki z większą inicjatywą doznają mniej zniszczeń.
Z każdym atakiem na jednostkę naziemną jej obrona jest redukowana o 2 (o maksymalnie 8).
Jeśli okopana jednostka jest atakowana z sąsiedniego heksa zawsze jest ryzyko pojawienia się "Zaciętej obrony", uzależnione od poziomu okopania, doświadczenia, typu jednostki i jej lidera.
Zasięg widzenia jednostek naziemnych jest redukowany o połowę w czasie deszczu i śniegu.
Zasięg widzenia lotnictwa jest redukowany o połowę w czasie zachmurzonej pogody.
W trakcie niektórych scenariuszy będziesz miał możliwość kupowania jednostek przyjaznych krajów. Aby sprawdzić czy jest to możliwe kliknij na strzałce w prawym górnym rogu 'Kwatery głównej'.
Zawsze miej plan atakując wroga.
Gdy masz wroga w ręku - nie rozluźniaj uchwytu.
Jeżeli dostałeś wsparcie sprawdź na mapie strategicznej czy wykorzystałeś wszystkie nowe jednostki.
Piechota jest najlepsza w atakowaniu i bronieniu się w miastach, lasach i górach.
'Out of the Sun' ? walka z zaskoczenia dla jednostek powietrznych jest zawsze traktowana jako zacięta obrona.
Jednostki z cechą 'Możliwy transp. powietrzny' mogą być transportowane na inne puste lotniska.
Jednostki z cechą 'Możliwy transp. powietrzny' mogą zdobywać lotniska wroga jeśli te nie są zajęte przez nieprzyjacielską jednostkę.
Zanim wyślesz bombowce na misję staraj się sprawdzić czy droga jest wolna od wrogiej artylerii przeciwlotniczej.
Punkty tłumienia spowodowane przez bombowce taktyczne trwają całą turę.
Zawsze patrz o jeden ruch dalej niż wydaje się to konieczne.
Walka z zaskoczenia dla jednostek morskich jest zawsze traktowana jako zacięta obrona.
Pod koniec scenariusza, gdy wygrana jest już pewna, używaj do walk niedoświadczonych jednostek jeśli to możliwe aby zdobyły więcej doświadczenia.
Staraj się przewidywać ruchy przeciwnika.
Nie obawiaj się ryzykować jeśli wymaga tego sytuacja.
Używaj jednostek 'Aux' jako mięsa armatniego aby osłaniać osłabione jednostki 'core'.
Wciągaj wroga w pułapki używając osłabionych jednostek 'Aux' jako przynęty.


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: vasco Marzec 30, 2012, 02:55:49
Cisza tutaj ale projekt nie umarl, czekam na oficjalna polska wersje (i hmm, hmm na :bullhorn Zsamota  :P

Ps. Bede mial ograniczony dostep do internetu przez swieta wiec moge odpowiadac z duzym opoznieniem


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: Zsamot Marzec 30, 2012, 06:00:50
Wybacz, to przez natłok prozaizmów- praca i remont, ale proszę podeślij mi Swą najaktualniejszą wersję, w ten weekend przejrzę.


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: vasco Kwiecień 16, 2012, 10:29:42
Aktualna wersja jest tutaj:

incloseup.net/smietnik/og/poradnik1.doc (http://incloseup.net/smietnik/og/poradnik1.doc)

Byłbym wdzieczny jakbys znalazl odrobine wolnego czasu i poprawil bledy stylistyczne i interpunkcyjne.


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: Zsamot Kwiecień 16, 2012, 10:51:52
Dzięki, bo już myślałem, że podsyłałeś, a ja to zgubiłem. Jasne, siadam i będziesz miał na dniach. W pracy to zrobię. ;) W domu szarańcza i stonka mi przeszkadza. ;)


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: kowdar Maj 18, 2012, 09:12:21
I co z poradnikiem ?

Nadaje się do publikacji na stronie czy też jeszcze nie.
Uważam iż dobrze aby został też załączony do instalki - do głównego katalogu.
Załączyć w kolejnym updacie?


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: Zsamot Maj 18, 2012, 10:41:31
Ja go dziś ponownie przeczytam. Dam znać dziś, dosłownie za półgodziny! Do 21 strony napisałem swe sugestie... Czasem mocno ingerowałem, czasem tylko interpunkcja. Proszę o uwagi, gdy coś przeoczyłem. W poniedziałek dalsza część.


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: kowdar Maj 26, 2012, 07:54:55
Koledzy z Hiszpanii zaczęli tłumaczyć swoją "Szkółkę OG" na angielski,
więc staje się zapewne bardziej przydatna dla naszych krajan.
Warto skorzystać. Na razie pierwsza część.

http://luis-guzman.com/OpenGenSchool.html


Tytuł: Odp: Poradnik - budowa i dyskusja
Wiadomość wysłana przez: derwiszx Maj 26, 2012, 08:33:23
Rzeczywiście dobry elementarz :) . Ciekawe dlaczego póki co w opisie okna właściwości jednostki pominięto opis dwóch najmniej oczywistych parametrów (close defence i RDM).