Witam wszystkich kolegów generałów, taktyków i strategów.
Jestem nowy na tym forum ale w PG gram od pierwszych chwil jego powstania. To co fani gry uczynili z pierwowzorem zatyka dech w piersi, powstała zupełnie nowa, świetna gra. Ostatnio trafiłem na kampanie Gustlika w której po raz pierwszy zetknąłem się z funkcjonalną koleją. Pomyślałem sobie, skoro można zrobić technicznie w grze działającą kolej to zapewne będzie można wprowadzić do gry najważniejszy element bitew i kampanii, logistykę. Na forum generałów nie będę pisał truizmów w stylu "co wart jest najlepszy czołg, skoro nie ma amunicji i paliwa?", sami to dobrze wiecie. Wiecie również, że najważniejszym elementem pola walki jest zaopatrzenie, armia wyposażona w łuki i strzały pokona armię posiadającą najnowocześniejsza broń, ale bez amunicji i paliwa.
Wprawdzie nie mam za grosz umiejętności programowania w jakimkolwiek języku i nie potrafię "grzebać" w kodach źródłowych, ale intuicja podpowiada mi, że poniższe propozycje są łatwe technicznie do wprowadzenia do gry.
Do rzeczy... - Postuluję, aby wprowadzić dodatkową słabą jednostkę, "ciężarówkę". Najlepiej aby to był samochód jeżdżący daleko jedynie po drogach, np niemiecki Ford. Jednostka ta miałaby za zadanie połączyć zielone pole na mapie w którym są dostawy z polem walki. Gdy klikamy na ikonkę jednostki to pojawia się szary zasięg ruchu danej jednostki (transportowej) i TYLKO w zasięgu pól ruchu jednostki transportowej może być dokonane uzupełnienie paliwa i amunicji np czołgów.
To nie wszystko...Aby można było dokonywać uzupełnień, jednostka transportowa MUSI mięć "kontakt" z zielonym polem za pośrednictwem innych jednostek transportowych (lub kolei-wagon transportowy). To znaczy, pola ruchu wszystkich transportowych jednostek muszą się łączyć przynajmniej na styk, wtedy jest ciągłość dostaw. Można również od połączenia z dostawami uzależnić możliwość pełnego funkcjonowania lotnisk polowych, schronów, bunkrów itp jednostek.
Przerwanie dostaw przeciwnika...Przerwać dostawy przeciwnikowi można na wiele sposobów:
- Zająć/zniszczyć zielone pole dostaw.
- Zniszczyć/zmusić do ucieczki jedno z ogniw w łańcuszku dostaw.
- Jednostki strategiczne mogą zniszczyć most (rzeki bez przepraw odcinają dostawy), drogę, lub zwykły heks po którym już nie będą dochodziły dostawy.
- każda jednostka ma pola kontrolne (wszystkie heksy wokół siebie), jeżeli odział przeciwnika znajdzie się na "polach dostaw" i jej pola kontrolne odetną połączenie to również zrywa dostawy.
- Zerwać dostawy może również pogoda, gdy np spadnie śnieg i tym samym zmniejszy się zasięg ruchu ciężarówek a i nie będzie stykał się z zasięgiem sąsiednich ciężarówek transportowych.
- Miny również uniemożliwiają dostawy po heksie na którym zostały rozstawione.
Co nam da taka modyfikacja gry, po za zwiększeniem realizmu? Wzrośnie rola "zbędnych" dotychczas jednostek desantowych lub partyzantów, które po zrzuceniu na tyły zniszczą słabiutkie jednostki transportowe i odetną wojska przeciwnika od dostaw. Jeszce bardziej wzrośnie znaczenie jednostek inżynierskich, które będą zmuszone budować przeprawy, lub naprawiać zbombardowane drogi . Zacznie mieć sens stosowania okrążeń, kleszczy i innych bardziej wyrafinowanych manewrów taktycznych zamiast dotychczasowej koncentracji wojsk i brutalnej siły.
Możecie mi wierzyć, że gra nabierze innego oblicza (realistycznego), gdy generałowie zaczną myśleć równie intensywnie o jednostkach frontowych i o zapewnieniu dostaw.
Generałowie, czekam na Wasze opinie, sugestie i modyfikacje.