Strefy klimatyczne

Zaczęty przez Waldzios, Kwiecień 18, 2018, 11:38:39 AM

Poprzedni wątek - Następny wątek

Waldzios

W jednej z ostatnich wersji suite pojawiły się nowe strefy klimatyczne. W sumie jest ich teraz 21, a plik WEATHER.TXT pozwala je modyfikować.

Stara lista wyglądała tak:
#0  Africa
#1  S-Europe (USA)
#2  N-Europe
#3  E-Europe
#4  S-Asia
#5  Pacific
#6  C-Europe ( Continental )
#7  W-Europe ( Atlantic )

Nowa lista:
#0 Desert: N Africa, Arab Peninsula
#1 Mediter. S Europe
#2 Subartic: N Europe, Falklands
#3 Continental: Russia
#4 Subtrop. S Asia
#5 Tropical: Pacific
#6 Continental: C Europe
#7 Atlantic: W Europe
#8 Continental: China, Japan
#9 Continental: N-E / Central USA
#10 Desert: N Chile, N Mexico
#11 Desert: Namibia, C Australia
#12 Mediter. Middle East
#13 Mediter. S Africa, S Australia
#14 Mediter. S Chile, Argentina
#15 Mediter. S-E USA
#16 Mediter. S-W USA
#17 Subtrop. Central Africa
#18 Subtrop. India, Bangladesh
#19 Subtrop. Latin America, Philippines
#20 Subtrop. N Australia
#21 Semi-Arid: Mongolia


Dobra wiadomość jest taka, że pierwsze 7 stref pozostało praktycznie bez zmian, zmianie uległy wyłącznie nazwy.

Zła wiadomość, to niedorzeczność niektórych nowych stref (przynajmniej w kwestii nazw).
Autor chciał zabłysnąć znajomością stref klimatycznych, ale przegapił fakt, że na południowej półkuli pory roku są odwrócone. 
Nawet jeśli typ klimatu jest ten sam, to opady deszczu/śniegu przypadają w innych miesiącach.

Ale nie o kolejnych "dziwnych"/nieprzetestowanych pomysłach JP chciałem tu dyskutować.


Mamy dostępnych 14 nowych edytowalnych stref klimatycznych. To daje pewne możliwości. Warto by zawczasu, zastanowić się  jak je zagospodarować.

To pytanie głownie do osób tworzących kampanie.
Jakich stref klimatycznych najbardziej brakowało? Ewentualnie jakie przydałyby się na przyszłość?
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Gustlik

Szczerze się przyznam, że pogoda należała do tych rzeczy w grze, którymi nigdy się nie zajmowałem - wierząc, że ten kto to zaprojektował - zrobił to dobrze.

Nie mam żadnej wiedzy geograficznej, ani meteorologicznej, która pozwalałaby na choćby sprawdzanie czy dane ustawienie zgadza się z rzeczywistością. Po prostu ustawiałam daną strefę zgodnie z mapą akcji - i tyle.

W tym temacie się nie przysłużę... :(
"You'll take my life but I'll take yours too
You'll fire your musket but I'll run you through
So when you're waiting for the next attack
You'd better stand there's no turning back"

EFILE, KAMPANIE:
http://opengeneral.pl/

Waldzios

#2
Osobiście planowałem dodać Falkandy jako nową strefę klimatyczną (żadna z obecnych stref raczej nie zagwarantuje mi zamieci śnieżnej w czerwcu). Ale zacząłem rozważać inną opcje.

Obecny system opiera się (prawdopodobnie) na wartościach średnich opadów dla danej strefy klimatycznej. Co czasem się sprawdza, a czasem niekoniecznie.
Pogoda w scenariuszu jest często poza jakąkolwiek kontrolą twórcy scenariusza.
Jeśli statystyki dla jakiegoś regionu mówią, że w sierpniu świeci słonko, a w grudniu pada śnieg, to tak będzie w scenariuszu, niezależnie od realiów historycznych, czy woli autora kampanii.

W normalnych okolicznościach autor scenariusza dobrze wie jaka pogoda była w danej bitwie (scenariusz historyczny), lub jaka chciałby żeby była (scenariusz fikcyjny).
Dane metodologiczne mówiące jaka pogoda być "powinna", nie są tu specjalnie użyteczne. Zwłaszcza, że nierzadko się mylą (zdarza się całkowicie deszczowy sierpień, czy bezśnieżny grudzień).

Dlatego rozważam wykorzystanie części nowych stref (stare pozostałyby bez zmian) jako stref stałej określonej pogody, niezależnej od daty.
Na przykład: "100% słońce", "30% deszcz", "50% deszcz", "30% śnieg", "50% śnieg" ,"100% śnieg" itp.
W ten sposób autor scenariusza mógłby ustalić konkretną pogodę, na podstawie realiów historycznych lub własnej fantazji..
Oczywiście w razie wątpliwości nadal mógłby skorzystać z starych stref.

To na razie tylko takie luźne rozważania...
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Jaro

To brzmi bardzo ciekawie. Jedno małe ale. Jak to zadziała z mapami kafelkowymi? Jeśli raz dasz strefę np. 10 (oznaczającą 100% deszczu) dla terenu w USA a raz w Chinach to obie będą miały te same rodzaje drzew czy budynków.
Pozdrawiam,
Jaro
------------------------------------------------------
Repozytorium plików instalacyjnych gry:
Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/z4l7rs71sxk1jc6/AAD8v6sMojApzyD4NG3IFK4ca?dl=0
OneDrive: https://1drv.ms/f/s!Am2aTZH9AOcoanwyUg8_mMB5lwI

Waldzios

#4
Cytat: Jaro w Kwiecień 20, 2018, 07:58:25 AM
To brzmi bardzo ciekawie. Jedno małe ale. Jak to zadziała z mapami kafelkowymi? Jeśli raz dasz strefę np. 10 (oznaczającą 100% deszczu) dla terenu w USA a raz w Chinach to obie będą miały te same rodzaje drzew czy budynków.
Dlatego pisałem, że obecny system klimatów/kafelków jest niedorzeczny.

Dam ci przykład na wspomnianych przez ciebie Chinach.
W ramach obecnego systemu jest jeden zestaw "#8 Continental: China, Japan" zawierający jeden klimat (sądząc po nazwie "kontynentalny") i jeden zestaw kafelków.

Tymczasem Chiny to spory i zróżnicowany kraj.

Strefy klimatyczne:


Roczne opady:


Żeby realistycznie przedstawić Chiny potrzeba co najmniej kilku różnych stref klimatycznych.
Moim zdaniem przynajmniej czterech: kontynentalnej, subtropikalnej, pustyni i tundry.

Jeśli dla każdej z tych stref nie mogę ustawić "chińskich" kafelków, to nie ma sensu ustawianie ich dla jednej wybranej strefy.
Co za pożytek z "chińskich" kafelków jeśli wystąpią tylko w jednym klimacie (który pokrywa w najlepszym razie 1/4 kraju).
W 1/4 kraju budynki i drzewa będą "chińskie/japońskie", w 1/4 uniwersalnie "azjatyckie", w 1/4 (klimat pustynny) afrykańskie albo meksykańskie, a w 1/4 (tybetańska tundra) pewnie północno-europejskie.

IMHO jeśli będę musiał coś poświecić, to poświecę kafelki.
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons