ALBERICH - G33 / 25

Zaczęty przez Alberich, Luty 15, 2025, 08:04:04 PM

Poprzedni wątek - Następny wątek

Alberich

SCENARIUSZ: EL ALAMEIN II


Walki w drugiej bitwie pod El Alamein trwały na całej długości frontu. Tak samo jak na południu to i na innych odcinkach oddziały alianckie muszą najpierw pokonać głębokie linie zasieków oraz pól minowych. Na północnym głównym celem jest Tell el Eisa, tak atakują Australijczycy z 9. Dywizji oraz brytyjska 51. Piechoty. W centrum naciera 44. i 50. dywizje. Za nimi w rezerwie oddziały pancerne, które po przełamaniu pierwszych pozycji niemiecko-włoskich włamią się w wykonane wyłomy. Atakujący są pod sporą osłoną artylerii. Ogólny schemat walk bardzo podobny jak na południu w pasie działania Desert Rats. Pomimo przeciwdziałania ze strony nieprzyjaciela, który wysyła dywizje pancerne i spadochroniarzy, ten schemat działania zapewnia zwycięstwo. Walki są bardzo intensywne.

TURA: 2


TURA: 3


TURA: 4


TURA: 5


TURA: 6



TURA: 7



TURA: 8


Alberich

RAPORT Z BITWY


OpenGen 0.90.61.6 dd * (2 Feb 2020)  *  AI: Ver 0.91 (2013)
Efile folder: D:\OpenGeneral\efile_gus\  * Efile version: GusOpen ver. 7.6.6
Campaign: G33 SZCZURY PUSTYNI v 5.1,  *  Player prestige modifier 25%  *  AI prestige modifier 100%

Played Scenarios:
 1   FORT CAPUZZO , #0 , Brilliant Victory , score:63  +++  Proto: Valentine VIII
 2   SIDI BARRANI , #1 , Brilliant Victory , score:65
 3   OPERATION "COMPASS" , #2 , Brilliant Victory , score:70
 4   BARDIA , #3 , Brilliant Victory , score:75
 5   TOBRUK , #4 , Brilliant Victory , score:69  +++  Proto: Valentine VIII
 6   BEDA FOMM , #5 , Brilliant Victory , score:66
 7   OPERATION "BREVITY" , #6 , Brilliant Victory , score:67
 8   OPERATION "BATTLEAXE" , #7 , Brilliant Victory , score:66  +++  Proto: Martlet Mk.IV
 9   OPERATION "CRUSADER" , #8 , Brilliant Victory , score:78
10   BIR HACHEIM , #9 , Brilliant Victory , score:74  +++  Proto: Wolverine
11   EL ALAMEIN , #10 , Brilliant Victory , score:68
12   AL EM HALFA , #11 , Brilliant Victory , score:65
13   EL ALAMEIN II , #12 , Brilliant Victory , score:73
--
Campaign score: 899  *  Average: 69

..
Current scenario: EL ALAMEIN II,  VH prestige is 100 ,  All map prestige is: 120
Army cost: 8220 , Current prestige is 189
Prestige available on map yet is 10 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 8
AI stance is Defensive
if BV: +200, MEDENINE , cap disabled, 11 turns prestige: 70
if V : +150, MEDENINE , cap disabled, 14 turns prestige: 70
if TV: +100, MEDENINE , cap disabled, 17 turns prestige: 70
Ls: Loss , turn prestige: 70

Piechota
 Mobile Infantry , Bedford QLT ,  , 3 bars , 309 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 5 kill ,  192 pp  [+24 exp]
 Mobile Infantry , Bedford QLT ,  , 2 bars , 288 exp , Wielka Brytania , 9/10 , 5 kill ,  192 pp  [+28 exp]
*  HQ Unit , Bren [W] ,  , 3 bars , 320 exp , Wielka Brytania , 12/4 , 0 kill ,  0 pp

Czołg
 Matilda IICS ,  , 5 bars , 550 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 56 kill ,  216 pp  [+41 exp]
 Crusader III ,  , 5 bars , 789 exp , Wielka Brytania , 8/10 , Superior Maneuver  , 64 kill ,  240 pp  [+42 exp]
 Crusader III ,  , 4 bars , 465 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Extended Front  , 45 kill ,  240 pp  [+20 exp]
 Grant Mk I ,  , 4 bars , 486 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Superior Maneuver  , 41 kill ,  252 pp  [+35 exp]

Rozpoznanie
 Daimler AC MkII ,  , 4 bars , 438 exp , Wielka Brytania , 9/10 , Aggressive Attack  , 21 kill ,  180 pp  [+35 exp]
 Daimler AC MkII ,  , 2 bars , 269 exp , Wielka Brytania , 9/10 , Battlefield Intelligence  , 2 kill ,  180 pp  [+13 exp]

Artyleria ppanc.
+  Wolverine ,  , 3 bars , 370 exp , Wielka Brytania , 8/10 , 2 kill ,  0 pp  [+47 exp]

Artyleria uniwersalna
 Crusader III AA Mk I ,  , 5 bars , 669 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 7 kill ,  276 pp  [+65 exp]
 Crusader III AA Mk I ,  , 3 bars , 383 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 2 kill ,  276 pp  [+75 exp]

Artyleria
 25 Pdr , Morris CDSW ,  , 3 bars , 397 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 8 kill ,  336 pp  [+32 exp]
 25 Pdr , Morris CDSW ,  , 4 bars , 402 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Infiltration Tactics  , 7 kill ,  336 pp  [+35 exp]
 4.5 inch , Scammell Pioneer ,  , 4 bars , 409 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Combat Support  , 7 kill ,  528 pp  [+36 exp]
 25 Pdr , Morris CDSW ,  , 3 bars , 309 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 9 kill ,  336 pp  [+44 exp]
 25 Pdr , Morris CDSW ,  , 4 bars , 403 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 6 kill ,  336 pp  [+28 exp]
 4.5 inch , Scammell Pioneer ,  , 2 bars , 277 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 2 kill ,  528 pp  [+24 exp]
 M7 Priest ,  , 3 bars , 324 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 2 kill ,  324 pp  [+49 exp]
 M7 Priest ,  , 3 bars , 315 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 1 kill ,  324 pp  [+37 exp]

Myśliwiec
 Spitfire VC ,  , 5 bars , 652 exp , Wielka Brytania , 9/10 , Determined Defense  , 13 kill ,  480 pp  [+32 exp]
 Spitfire VC ,  , 5 bars , 690 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 13 kill ,  480 pp  [+115 exp]
 Mosquito F II ,  , 5 bars , 739 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Shock Tactics  , 7 kill ,  576 pp  [+112 exp]
 Mosquito F II ,  , 5 bars , 604 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Influence  , 7 kill ,  576 pp  [+39 exp]

Bomb. taktyczny
 Sunderland Mk.III ,  , 2 bars , 226 exp , Wielka Brytania , 9/10 ,    Recon, 0 kill ,  408 pp  [+13 exp]
 Sunderland Mk.III (b) ,  , 2 bars , 254 exp , Wielka Brytania , 10/10 ,   Support, 0 kill ,  408 pp  [+94 exp]

Player 1 : Wielka Brytania
Killed: INF:268  TNK:63   RCN:44   AT:73   FLAK:39   FORT:21   ATY:122  AD:3    FTR:28   TB:22     Total: 683
Lost  : INF:18   TNK:2    RCN:2    AT:4    FORT:2    ATY:4    FTR:5      Total: 37

BV 13
V   0
TV  0
L   0

Averages:
Piechota       *   3 Units *  0 Leaders      Total :    917 exp,     10 kill,    384 pp    Average:    306 exp,      3 kill,    128 pp
Czołg          *   4 Units *  3 Leaders      Total :   2290 exp,    206 kill,    948 pp    Average:    573 exp,     52 kill,    237 pp
Rozpoznanie    *   2 Units *  2 Leaders      Total :    707 exp,     23 kill,    360 pp    Average:    354 exp,     12 kill,    180 pp
Artyleria ppanc. *   1 Units *  0 Leaders      Total :    370 exp,      2 kill,      0 pp    Average:    370 exp,      2 kill,      0 pp
Artyleria uniwersalna *   2 Units *  0 Leaders      Total :   1052 exp,      9 kill,    552 pp    Average:    526 exp,      5 kill,    276 pp
Artyleria      *   8 Units *  2 Leaders      Total :   2836 exp,     42 kill,   3048 pp    Average:    355 exp,      5 kill,    381 pp
Myśliwiec      *   4 Units *  3 Leaders      Total :   2685 exp,     40 kill,   2112 pp    Average:    671 exp,     10 kill,    528 pp
Bomb. taktyczny *   2 Units *  0 Leaders      Total :    480 exp,      0 kill,    816 pp    Average:    240 exp,      0 kill,    408 pp
* Summary:     *  26 Units * 10 Leaders      Total :  11337 exp,    332 kill,   8220 pp    Average:    436 exp,     13 kill,    316 pp


Player 1  Wielka Brytania   has 134 units total (core+aux):
Piechota : 51
Czołg : 12
Rozpoznanie :  7
Artyleria ppanc. :  8
Artyleria uniwersalna :  7
Artyleria : 34
Myśliwiec : 10
Bomb. taktyczny :  5

Player 2  Niemcy   has 13 units total (core+aux):
Piechota :  8
Czołg :  3
Artyleria ppanc. :  1
Fortyfikacje :  1


*   <- original core (don't count against cap)
+   <- BV prototype
pp  <- prestige points

Alberich

Druga część kampanii już rozegrana do końca więc podzielę się moimi spostrzeżeniami. Mimo, że gram na niższym prestiżu niż poprzednio to miałem, że ta rozgrywka poszła mi lepiej i raczej jest to kwestia mojego doświadczenia plus większej ilości artylerii. Tylko w niektórych misjach mogę stwierdzić na korzyść zmiany wersji AI. Dotyczy to misji MEDENINE oraz VOLTURNO, gdzie na wersji 3.0 komputerowy oponent atakował silniej w pierwszym przypadku, a w drugim miał bardziej zorganizował obronę przez wycofanie większości jednostek w kierunku VH. W misji CAEN - OPERATION "GOODWOOD" zastosowałem inną taktykę (nie przejmowanie miasta od razu) na przejście więc trudno napisać o różnicach. Misje LISIEUX - BREAKOUT FOR THE SEINE i GHENT uważam za najsłabsze misje w całej kampanii. Kolejny raz silnie okopane jednostki piechoty z atakiem powietrznym równym jeden zadają krytyki samolotom. Jest to irytujące i nie podoba mi się ten aspekt gry. I niekorzystna pogoda. Poza tym przed ostatnia misja chyba nie jest do końca zgodna z historycznymi walkami jeśli chodzi o położenie wielkich jednostek.
W końcu misja ostatnia, WESSEL - OPERATION "PLUNDER", w której ponownie zmieniłem strategię na przejście i całość wyszło lepiej niż poprzednio (13 tur w sumie). Brakowało mi tu największego desantu, jaki został wykonany. Nawet mógł by wykonany przez stronę trzecią, sojuszniczą wobec gracza. Przydzielone w scenariuszu cztery jednostki desantowe na dłuższą metę są niepotrzebne aby wygrać misję. Druga sprawa, odniosłem wrażenie, że artyleria po stronie niemieckiej jest zbyt silna. Trzeba sposobu(ów) do jej pokonania, a raczej początkujący gracz nie będzie ich znać. Po trzecie, miasta z Zagłębia Ruhry przez ostatnie lata były silnie bombardowanie więc raczej hexy miejskie powinny być zaznaczone jako zniszczone. Poza tym zostały one zdobyte (te z mapy) dopiero w kwietniu przez Amerykanów. Po czwarte, przydałyby się wiadomości (turn mes) odnośnie co się pojawia, a co znika.

Alberich

SCENARIUSZ: MEDENINE


Walki w Afryce Północnej po zwycięstwie nad siłami państw Osi przenoszą się o ponad 2000 kilometrów do pobliskiej Tunezji. Tu pod granicą chronioną przez tak zwaną Linią Mareth generał Rommel próbuje przejąć inicjatywę. Lecz Alianci poprzez wywiad postanawiają podjąć kroki wyprzedzające te plany.

TURA: 2

Ustawienie perymetru obronnego pod Medenine w toku, a oddziały włosko-niemieckie rozpoczynają swój atak.


TURA: 3

Trwa walki z niemieckimi panzerami, lecz większość z nich zostaje zniszczone podczas szturmowania brytyjskich pozycji. Ciężka artyleria zaś powoli zaczyna likwidować pozycje artyleryjskie drugiej strony.


TURA: 4

Na południowym odcinku natężenie walk jest mniejsze. Nowozelandczycy z 5. Dywizji wykorzystując okoliczne lasy przeprowadzając manewr, który potem skutkuje wyjściem na tyły niemieckiej 10. Pancernej.


TURA: 5

Ostatnie duże natężenie jednostek nieprzyjaciela. Walki ciągle trwają, lecz obrona jest do nieprzełamania głównie przez przewagę w działach.


TURA: 6

Rozpoznanie i niewielki rekonesans bojowy w postaci nowych czołgów Churchill IV NA 75 rozbija stanowiska wroga po drugiej stronie rzeki.


TURA: 7

Niewielki oddział spadochroniarzy został uprzednio wysłany aby sabotował szlaki oraz drogi zaopatrzeniowe. Po przegrupowaniu i wyznaczeniu nowych celów dla lotnictwa rozpoczną też atak na VH.


TURA: 8

Tymczasem sojusznicy z Oceanii rozpoczynają własną operację w celu przejęcia kontroli nad lotniskiem.


TURA: 9

Większa cześć z 7. Pancernej przystępuje do natarcia by przełamać niemieckie fortyfikacje.


TURA: 10

Północny odcinek Linii Mareth jest lepiej chroniony. Brytyjczycy w tym miejscu ograniczają się tylko do bombardowania pozycji.


Alberich

RAPORT Z BITWY


OpenGen 0.90.61.6 dd * (2 Feb 2020)  *  AI: Ver 0.91 (2013)
Efile folder: D:\OpenGeneral\efile_gus\  * Efile version: GusOpen ver. 7.6.6
Campaign: G33 SZCZURY PUSTYNI v 5.1,  *  Player prestige modifier 25%  *  AI prestige modifier 100%

Played Scenarios:
 1   FORT CAPUZZO , #0 , Brilliant Victory , score:63  +++  Proto: Valentine VIII
 2   SIDI BARRANI , #1 , Brilliant Victory , score:65
 3   OPERATION "COMPASS" , #2 , Brilliant Victory , score:70
 4   BARDIA , #3 , Brilliant Victory , score:75
 5   TOBRUK , #4 , Brilliant Victory , score:69  +++  Proto: Valentine VIII
 6   BEDA FOMM , #5 , Brilliant Victory , score:66
 7   OPERATION "BREVITY" , #6 , Brilliant Victory , score:67
 8   OPERATION "BATTLEAXE" , #7 , Brilliant Victory , score:66  +++  Proto: Martlet Mk.IV
 9   OPERATION "CRUSADER" , #8 , Brilliant Victory , score:78
10   BIR HACHEIM , #9 , Brilliant Victory , score:74  +++  Proto: Wolverine
11   EL ALAMEIN , #10 , Brilliant Victory , score:68
12   AL EM HALFA , #11 , Brilliant Victory , score:65
13   EL ALAMEIN II , #12 , Brilliant Victory , score:73  +++  Proto: Achilles IIC
14   MEDENINE , #13 , Brilliant Victory , score:78
--
Campaign score: 977  *  Average: 69

..
Current scenario: MEDENINE,  VH prestige is 50 ,  All map prestige is: 110
Army cost: 8808 , Current prestige is 418
Prestige available on map yet is 20 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 10
AI stance is Aggressive
if BV: +200, TUNIS , cap disabled, 16 turns prestige: 50
if V : +150, TUNIS , cap disabled, 18 turns prestige: 50
if TV: +100, TUNIS , cap disabled, 20 turns prestige: 50
Ls: Loss , turn prestige: 50

Piechota
 Mobile Infantry , Bedford QLT ,  , 3 bars , 309 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 5 kill ,  192 pp
 Mobile Infantry , Bedford QLT ,  , 2 bars , 288 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 5 kill ,  192 pp
*  HQ Unit , Bren [W] ,  , 3 bars , 320 exp , Wielka Brytania , 12/4 , 0 kill ,  0 pp
 Paratroopers 1942 ,  , 1 bars , 150 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 0 kill ,  204 pp

Czołg
 Churchill IV NA 75 ,  , 5 bars , 610 exp , Wielka Brytania , 7/10 , 65 kill ,  348 pp  [+60 exp]
 Crusader III ,  , 5 bars , 819 exp , Wielka Brytania , 8/10 , Superior Maneuver  , 68 kill ,  240 pp  [+30 exp]
 Crusader III ,  , 5 bars , 525 exp , Wielka Brytania , 9/10 , Extended Front  , 53 kill ,  240 pp  [+60 exp]
 Grant Mk I ,  , 5 bars , 519 exp , Wielka Brytania , 6/10 , Superior Maneuver  , 45 kill ,  252 pp  [+33 exp]

Rozpoznanie
 Daimler AC MkII ,  , 4 bars , 438 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Aggressive Attack  , 21 kill ,  180 pp
 Daimler AC MkII ,  , 2 bars , 282 exp , Wielka Brytania , 9/10 , Battlefield Intelligence  , 4 kill ,  180 pp  [+13 exp]

Artyleria ppanc.
+  Wolverine ,  , 4 bars , 430 exp , Wielka Brytania , 6/10 , 3 kill ,  0 pp  [+60 exp]
+  Achilles IIC ,  , 2 bars , 202 exp , Wielka Brytania , 6/10 , 4 kill ,  0 pp  [+52 exp]
+  Achilles ,  , 2 bars , 222 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Overwhelming Attack  , 0 kill ,  0 pp

Artyleria uniwersalna
 Crusader III AA Mk I ,  , 5 bars , 709 exp , Wielka Brytania , 9/10 , 7 kill ,  276 pp  [+40 exp]
 Crusader III AA Mk I ,  , 4 bars , 410 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 3 kill ,  276 pp  [+27 exp]

Artyleria
 25 Pdr , Morris CDSW ,  , 4 bars , 460 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 9 kill ,  336 pp  [+63 exp]
 25 Pdr , Morris CDSW ,  , 4 bars , 451 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Infiltration Tactics  , 9 kill ,  336 pp  [+49 exp]
 4.5 inch , Scammell Pioneer ,  , 4 bars , 441 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Combat Support  , 9 kill ,  528 pp  [+32 exp]
 25 Pdr , Morris CDSW ,  , 3 bars , 351 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 10 kill ,  336 pp  [+42 exp]
 25 Pdr , Morris CDSW ,  , 4 bars , 430 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 8 kill ,  336 pp  [+27 exp]
 4.5 inch , Scammell Pioneer ,  , 3 bars , 330 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 6 kill ,  528 pp  [+53 exp]
 M7 Priest ,  , 3 bars , 391 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 2 kill ,  324 pp  [+67 exp]
 M7 Priest ,  , 3 bars , 367 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 1 kill ,  324 pp  [+52 exp]

Myśliwiec
 Spitfire VC ,  , 5 bars , 755 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Determined Defense  , 16 kill ,  480 pp  [+103 exp]
 Spitfire VC ,  , 5 bars , 752 exp , Wielka Brytania , 4/10 , 14 kill ,  480 pp  [+62 exp]
 Mosquito F II ,  , 5 bars , 778 exp , Wielka Brytania , 9/10 , Shock Tactics  , 8 kill ,  576 pp  [+39 exp]
 Mosquito F II ,  , 5 bars , 705 exp , Wielka Brytania , 8/10 , Influence  , 9 kill ,  576 pp  [+101 exp]

Bomb. taktyczny
 Sunderland Mk.III (b) ,  , 3 bars , 315 exp , Wielka Brytania , 7/10 , 0 kill ,  408 pp  [+89 exp]
 Sunderland Mk.III (b) ,  , 3 bars , 315 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 0 kill ,  408 pp  [+61 exp]
 Lysander ,  , 1 bars , 154 exp , Wielka Brytania , 8/10 , 0 kill ,  252 pp  [+4 exp]

Player 1 : Wielka Brytania
Killed: INF:285  TNK:67   RCN:48   AT:81   FLAK:43   FORT:26   ATY:132  AD:3    FTR:30   TB:23     Total: 738
Lost  : INF:19   TNK:2    RCN:2    AT:4    FORT:2    ATY:4    FTR:6      Total: 39

BV 14
V   0
TV  0
L   0

Averages:
Piechota       *   4 Units *  0 Leaders      Total :   1067 exp,     10 kill,    588 pp    Average:    267 exp,      3 kill,    147 pp
Czołg          *   4 Units *  3 Leaders      Total :   2473 exp,    231 kill,   1080 pp    Average:    618 exp,     58 kill,    270 pp
Rozpoznanie    *   2 Units *  2 Leaders      Total :    720 exp,     25 kill,    360 pp    Average:    360 exp,     13 kill,    180 pp
Artyleria ppanc. *   3 Units *  1 Leaders      Total :    854 exp,      7 kill,      0 pp    Average:    285 exp,      2 kill,      0 pp
Artyleria uniwersalna *   2 Units *  0 Leaders      Total :   1119 exp,     10 kill,    552 pp    Average:    560 exp,      5 kill,    276 pp
Artyleria      *   8 Units *  2 Leaders      Total :   3221 exp,     54 kill,   3048 pp    Average:    403 exp,      7 kill,    381 pp
Myśliwiec      *   4 Units *  3 Leaders      Total :   2990 exp,     47 kill,   2112 pp    Average:    748 exp,     12 kill,    528 pp
Bomb. taktyczny *   3 Units *  0 Leaders      Total :    784 exp,      0 kill,   1068 pp    Average:    261 exp,      0 kill,    356 pp
* Summary:     *  30 Units * 11 Leaders      Total :  13228 exp,    384 kill,   8808 pp    Average:    441 exp,     13 kill,    294 pp


Player 1  Wielka Brytania   has 42 units total (core+aux):
Piechota : 10
Czołg :  4
Rozpoznanie :  2
Artyleria ppanc. :  4
Artyleria uniwersalna :  2
Artyleria : 13
Myśliwiec :  4
Bomb. taktyczny :  3

Player 2  Niemcy   has 19 units total (core+aux):
Piechota :  4
Artyleria ppanc. :  1
Artyleria uniwersalna :  2
Fortyfikacje :  9
Artyleria :  3


*   <- original core (don't count against cap)
+   <- BV prototype
pp  <- prestige points

Alberich

#35
SCENARIUSZ: TUNIS


Przed bitwą następują znaczące zmiany w składach artylerii. W obu pułkach pojawiają się amerykańskie działa 155mm M1 Howitzer, a ciężka artyleria zostaje zamieniona na 155mm M1 Long Tom oraz 155mm M1918M1 Gun. Tylko tyle wystarczyła z uzbieranych środków, lecz lepsza artyleria da przewagę w następnych misjach. Ponadto rezygnacja z doświadczonego Wolwerine na rzecz Achillesa z liderem Overwhelming Attack, który został pozyskany w poprzedniej misji.

TURA: 2

Na wysokości miejscowości St Cyprien siły lotnicze wykrywają koncentrację niemieckich oddziałów pancernych z Armee Afrika w tym nowe czołgi typu Tygrys. Również zlokalizowano kilka eskadr lotniczych, które zostały natychmiastowo zaatakowane i strącone.


TURA: 3

Dochodzi do potyczki między obydwiema stronami. Niemieckie natarcie zostało dosyć szybko rozbite w wyniku skoordynowanego działania poszczególnych pododdziałów 7. Dywizji Pancernej.


TURA: 4

Nalot lotniczy na pozycje nieprzyjaciela pod  Medjez el Bab. Przede wszystkim celem jest wyeliminowaniu dwóch niebezpiecznych stanowisk dział, które ochraniają zarówno podejścia do miasta i jak mosty na drodze.


TURA: 5

Na wschodniej flance pancerniaków po drugiej stronie rzeki Kebir River operuje grupa bojowa wojsk francusko-brytyjsksich, która walczy z nielicznym włoskim przeciwnikiem. Przewaga jest po stronie pierwszej, zwłaszcza, że mają wsparcie powietrzne.


TURA: 6

Amerykanie przestępują do szturmu na Medjez el Bab.


TURA: 7

Wstęp do wyzwolenia Tunisu. Samoloty wykonują misje rozpoznawcze ufortyfikowanych pozycji niemieckich i wykrywają niechronione stanowisko grupy 15cm sFH18, która zostaje następnie zniszczona.


TURA: 8

Pierwsza faza walk o stolicę Tunezji to walki na przedpolach miasta. Pancerniacy atakują mniej chronioną północną strefę, gdzie po kilku godzinach udaje się przełamać oraz wyeliminować częśc pozycji stałych zostawiająć kilka jednostek włoskich i niemieckich bez osłony. Tymczasem na wschodzie do Francuzów dołącza jedna z brygad z 7. Dywizji i po szybkim szturmie przejmują lotnisko. Kolejne stanowisko artylerii zostaje wyeliminowane.


TURA: 9

Walki przenoszą się do kwartałów miejskich. Oba VH stają się celem bombardowania, a następnie celem ataku. Opór nieprzyjaciela z godziny na godzinę staje się coraz mniejszy co pozwala na szybkie uderzenie ze stronnych czołgów, które odnoszą zwycięstwo. Po całkowitym okrążeniu garnizon ogłasza kapitulacje.


Alberich

RAPORT Z BITWY


OpenGen 0.90.61.6 dd * (2 Feb 2020)  *  AI: Ver 0.91 (2013)
Efile folder: D:\OpenGeneral\efile_gus\  * Efile version: GusOpen ver. 7.6.6
Campaign: G33 SZCZURY PUSTYNI v 5.1,  *  Player prestige modifier 25%  *  AI prestige modifier 100%

Played Scenarios:
 1   FORT CAPUZZO , #0 , Brilliant Victory , score:63  +++  Proto: Valentine VIII
 2   SIDI BARRANI , #1 , Brilliant Victory , score:65
 3   OPERATION "COMPASS" , #2 , Brilliant Victory , score:70
 4   BARDIA , #3 , Brilliant Victory , score:75
 5   TOBRUK , #4 , Brilliant Victory , score:69  +++  Proto: Valentine VIII
 6   BEDA FOMM , #5 , Brilliant Victory , score:66
 7   OPERATION "BREVITY" , #6 , Brilliant Victory , score:67
 8   OPERATION "BATTLEAXE" , #7 , Brilliant Victory , score:66  +++  Proto: Martlet Mk.IV
 9   OPERATION "CRUSADER" , #8 , Brilliant Victory , score:78
10   BIR HACHEIM , #9 , Brilliant Victory , score:74  +++  Proto: Wolverine
11   EL ALAMEIN , #10 , Brilliant Victory , score:68
12   AL EM HALFA , #11 , Brilliant Victory , score:65
13   EL ALAMEIN II , #12 , Brilliant Victory , score:73  +++  Proto: Achilles IIC
14   MEDENINE , #13 , Brilliant Victory , score:78
15   TUNIS , #14 , Brilliant Victory , score:80
--
Campaign score: 1057  *  Average: 70

..
Current scenario: TUNIS,  VH prestige is 60 ,  All map prestige is: 100
Army cost: 9012 , Current prestige is 230
Prestige available on map yet is 30 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 9
AI stance is Aggressive
if BV: +200, VOLTURNO , cap disabled, 16 turns prestige: 147
if V : +150, VOLTURNO , cap disabled, 18 turns prestige: 147
if TV: +100, VOLTURNO , cap disabled, 20 turns prestige: 147
Ls: Loss , turn prestige: 147

Piechota
 Mobile Infantry , Bedford QLT ,  , 3 bars , 321 exp , Wielka Brytania , 8/10 , 5 kill ,  192 pp  [+12 exp]
 Mobile Infantry , Bedford QLT ,  , 2 bars , 293 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 6 kill ,  192 pp  [+5 exp]
*  HQ Unit , Bren [W] ,  , 3 bars , 320 exp , Wielka Brytania , 12/4 , 0 kill ,  0 pp

Czołg
 Churchill IV NA 75 ,  , 5 bars , 640 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 67 kill ,  348 pp  [+30 exp]
 Crusader III ,  , 5 bars , 862 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Superior Maneuver  , 70 kill ,  240 pp  [+43 exp]
 Crusader III ,  , 5 bars , 572 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Extended Front  , 57 kill ,  240 pp  [+47 exp]
 Grant Mk I ,  , 5 bars , 543 exp , Wielka Brytania , 9/10 , Superior Maneuver  , 50 kill ,  252 pp  [+24 exp]

Rozpoznanie
 Daimler AC MkII ,  , 4 bars , 446 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Aggressive Attack  , 23 kill ,  180 pp  [+8 exp]
 Daimler AC MkII ,  , 3 bars , 317 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Battlefield Intelligence  , 6 kill ,  180 pp  [+35 exp]

Artyleria ppanc.
+  Achilles IIC ,  , 2 bars , 249 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 8 kill ,  0 pp  [+47 exp]
+  Achilles ,  , 2 bars , 293 exp , Wielka Brytania , 6/10 , Overwhelming Attack  , 1 kill ,  0 pp  [+71 exp]

Artyleria uniwersalna
 Crusader III AA Mk I ,  , 5 bars , 722 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 9 kill ,  276 pp  [+13 exp]
 Crusader III AA Mk I ,  , 4 bars , 445 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 4 kill ,  276 pp  [+35 exp]

Artyleria
 25 Pdr , Morris CDSW ,  , 4 bars , 461 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 10 kill ,  336 pp  [+1 exp]
 155mm M1 Howitzer , Diamond T ,  , 5 bars , 514 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Infiltration Tactics  , 10 kill ,  456 pp  [+63 exp]
 155mm M1 Long Tom , Mack NO ,  , 4 bars , 486 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Combat Support  , 10 kill ,  552 pp  [+45 exp]
 25 Pdr , Morris CDSW ,  , 4 bars , 414 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 10 kill ,  336 pp  [+63 exp]
 155mm M1 Howitzer , Diamond T ,  , 4 bars , 470 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 10 kill ,  456 pp  [+40 exp]
 155mm M1918M1 Gun , Mack NO ,  , 3 bars , 351 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 8 kill ,  516 pp  [+21 exp]
 M7 Priest ,  , 4 bars , 433 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 2 kill ,  324 pp  [+42 exp]
 M7 Priest ,  , 3 bars , 376 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 1 kill ,  324 pp  [+9 exp]

Myśliwiec
 Spitfire VC ,  , 5 bars , 812 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Determined Defense  , 18 kill ,  480 pp  [+57 exp]
 Spitfire VC ,  , 5 bars , 830 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 19 kill ,  480 pp  [+78 exp]
 Mosquito F II ,  , 5 bars , 866 exp , Wielka Brytania , 9/10 , Shock Tactics  , 8 kill ,  576 pp  [+88 exp]
 Mosquito F II ,  , 5 bars , 711 exp , Wielka Brytania , 9/10 , Influence  , 9 kill ,  576 pp  [+6 exp]

Bomb. taktyczny
 Sunderland Mk.III (b) ,  , 3 bars , 377 exp , Wielka Brytania , 7/10 , 0 kill ,  408 pp  [+62 exp]
 Sunderland Mk.III (b) ,  , 3 bars , 380 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 0 kill ,  408 pp  [+65 exp]
 Sunderland Mk.III ,  , 1 bars , 131 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 0 kill ,  408 pp  [+21 exp]

Player 1 : Wielka Brytania, USA, Francja
Killed: INF:311  TNK:71   RCN:52   AT:86   FLAK:45   FORT:29   ATY:146  AD:4    FTR:32   TB:24     Total: 800
Lost  : INF:19   TNK:2    RCN:2    AT:4    FORT:2    ATY:4    FTR:6      Total: 39

BV 15
V   0
TV  0
L   0

Averages:
Piechota       *   3 Units *  0 Leaders      Total :    934 exp,     11 kill,    384 pp    Average:    311 exp,      4 kill,    128 pp
Czołg          *   4 Units *  3 Leaders      Total :   2617 exp,    244 kill,   1080 pp    Average:    654 exp,     61 kill,    270 pp
Rozpoznanie    *   2 Units *  2 Leaders      Total :    763 exp,     29 kill,    360 pp    Average:    382 exp,     15 kill,    180 pp
Artyleria ppanc. *   2 Units *  1 Leaders      Total :    542 exp,      9 kill,      0 pp    Average:    271 exp,      5 kill,      0 pp
Artyleria uniwersalna *   2 Units *  0 Leaders      Total :   1167 exp,     13 kill,    552 pp    Average:    584 exp,      7 kill,    276 pp
Artyleria      *   8 Units *  2 Leaders      Total :   3505 exp,     61 kill,   3300 pp    Average:    438 exp,      8 kill,    413 pp
Myśliwiec      *   4 Units *  3 Leaders      Total :   3219 exp,     54 kill,   2112 pp    Average:    805 exp,     14 kill,    528 pp
Bomb. taktyczny *   3 Units *  0 Leaders      Total :    888 exp,      0 kill,   1224 pp    Average:    296 exp,      0 kill,    408 pp
* Summary:     *  28 Units * 11 Leaders      Total :  13635 exp,    421 kill,   9012 pp    Average:    487 exp,     15 kill,    322 pp


Player 1  Wielka Brytania, USA, Francja   has 57 units total (core+aux):
Piechota : 18
Czołg :  7
Rozpoznanie :  5
Artyleria ppanc. :  2
Artyleria uniwersalna :  2
Artyleria : 12
Myśliwiec :  6
Bomb. taktyczny :  5

Player 2  Niemcy, Włochy   has 11 units total (core+aux):
Piechota :  5
Artyleria ppanc. :  2
Fortyfikacje :  3
Artyleria :  1


*   <- original core (don't count against cap)
+   <- BV prototype
pp  <- prestige points

Alberich

#37
SCENARIUSZ: VOLTURNO


TURA: 2

Pierwsze walki 7. Dywizji Pancernej nad rzeką Volturno to przełamanie pozycji niemieckiej 3. Dywizji Grenadierów Pancernych. Po ostrzale i szturmie nieliczne pododdziały z tej jednostki wojskowej zostają wypchnięte z zajmowanych pozycji, a sama miejscowość Triflisco zostaje przejęta przez Brytyjczyków.


TURA: 3

Następne godziny przebiegają zgodnie z planem. Dywizja Pancerna przemieszcza się na drugi brzeg rzeki i jednocześnie przygotowując się do dalszych starć. Drobne pogorzenie się warunków atmosferycznych pomaga w ukryciu zamiarów. Na zachodzie, pod Sparanise, eskadra rozpoznawcza lokalizuje oddziały z dywizji "Hermann Goering".


TURA: 5

W końcu następuje starcie obu dywizji nad rzeką Savone. Główny ciężar natarcia biorą na siebie niszczyciele czołgów, wsparcie zapewnia wiele batalionów artylerii, która koncentruje się na osłabianiu niemieckiej piechoty.


TURA: 6

Lotnictwo również bierze czynny udział w starciu. Celem szturmowców jest osłabienie stanowisk obronnych oraz artyleryjskich. Następnie zaś pancernych. Po kolejnych godzinach walk nieprzyjaciel jest na tyle osłabiony, że cześć się wycofuje, a część zostaje zniszczona. Droga do Sparanise stoi otwarta. To pokonania zostaje tylko zgrupowanie czołgów Panther.


TURA: 7

Gdy w tym samym czasie trwały walki opisane powyżej to niewielka grupa bojowa wydzielona z 7. Pancernej przesuwa się zgodnie z drogą w kierunku miejscowości Mignano odcinając przy tym jedną z niemieckich dróg ewakuacyjnych z południowej części frontu.


TURA: 9

Wygrana i zdobycie Sparanise zapewnia przesunięcie logistyki bliżej frontu. Samoloty mogą teraz szybciej uzupełniać paliwo oraz amunicję. Ich następną misją jest pomoc w przełamaniu pozycji niemieckiej 15. Dywizji Grenadierów Pancernych pod Sessa Aurunca. Tutaj walczy 46. Dywizja Piechoty.


TURA: 10

Front powoli przemieszcza się na północ. Droga prowadząca przez przełęcz między górami jest wąska, a odległości duże. Przed dalszą ofensywą pancerniacy muszą uzupełnić amunicję i przegrupować się.


TURA: 12

Mignano jest dosyć ufortyfikowaną pozycją obronną, gdzie również Wehrmacht ściągnął dodatkowe siły. Kolejna bitwa w tym scenariuszu zaczyna się od starć na przedpolu, które zostało uprzednio zaminowane. Samoloty RAFu wraz z nową amunicją atakują z powietrza.


TURA: 13

Kolejne godziny. Walki przenoszą się coraz bliżej zabudowań miejskich, gdzie teraz główną przeszkodą jest dosyć mocno okopana piechota wraz z jednostką sztabu w centrum. Czołgi i piechota nacierają, artyleria ostrzeliwuje lecz są coraz większe straty.


TURA: 15

W końcu po wielu szturmach i walkach o każdą ulicę następuje sukces. Niestety przełamanie pozycji zajęło cenny czas. W międzyczasie oddziały pancerne znalazły inne przejście w postaci górskiego szlaku pomiędzy dwoma szczytami i przeprowadziły manewr oskrzydlający pozycje niemieckie od wschodu.


TURA: 16

Zostaje ostatni VH do przejęciu lecz w przeciwieństwie do Mignano to tu przeciwnik bardziej jest odsłonięty, a Brytyjczycy mają szersze pole działania. Wszystkie działania koncentrują się na rozbiciu ostatnich zorganizowanych sił niemieckich na tym obszarze. Najpierw nalot lotniczy, następnie uderza artyleria. Dzięki temu pancerniacy mają łatwiejsze zadania i szarżują w kierunku Cervaro.


Alberich

#38
SCENARIUSZ: VOLTURNO


W działaniach ofensywnych pod Volturino również czynny udział wzięły wojska armii USA, które się składały z dwóch dywizji piechoty (3 oraz 34) wraz z kilkoma eskadrami lotniczymi jako dodatkowe wsparcie. Ich działania koncentrowały się głównie po wschodniej stronie rzeki i dopiero pod koniec scenariusza walczyły w większej bitwie. Zaś na samym początku zabezpieczyły okolice miejscowości Caiazzo, Alvignano i innych po zachodniej stronie wypierając przy tym niemiecką 3. Dywizję Grenadierów Pancernych z zajmowanych pozycji. Po przegrupowaniu oraz drobnych potyczkach z nielicznym przeciwnikiem, obie dywizje przeprowadziły manewr oskrzydlenia i posuwając się drogą osiągnęły po kilku dniach główny cel jakim było miasto Venafro po drugiej stronie rzeki. Rozpoznanie wykazało niebronione przejście mostowe pod Roccaravindolla i to zostało wykorzystane. Dla bezpieczeństwa stanowiska wielu jednostek artylerii umieszczono po wschodniej stronie, lecz ciągle mając w zasięgu linię frontu. Bitwa o zajęcie miasta zaczęła się od równoczesnego ataku z dwóch kierunku. Amerykanie systematycznie zbliżali się do VH, a próby kontrataków ze strony nieprzyjaciela kończyły się wielkimi stratami dla nich. W międzyczasie wolne brytyjskie samoloty, które wcześniej walczyły na południowy zachód od tego kierunku operacyjnego przeprowadziły jeden nalot, który zdezorganizował już osłabione oddziały niemieckie. Dzięki temu Amerykanie mogli w końcu zająć miasto.

TURA: 2


TURA: 3


TURA: 4


TURA: 7


TURA: 9


TURA: 11


TURA: 12


TURA: 13


TURA: 14


TURA: 15


TURA: 16


Alberich

RAPORT Z BITWY


OpenGen 0.90.61.6 dd * (2 Feb 2020)  *  AI: Ver 0.91 (2013)
Efile folder: D:\OpenGeneral\efile_gus\  * Efile version: GusOpen ver. 7.6.6
Campaign: G33 SZCZURY PUSTYNI v 5.1,  *  Player prestige modifier 25%  *  AI prestige modifier 100%

Played Scenarios:
 1   FORT CAPUZZO , #0 , Brilliant Victory , score:63  +++  Proto: Valentine VIII
 2   SIDI BARRANI , #1 , Brilliant Victory , score:65
 3   OPERATION "COMPASS" , #2 , Brilliant Victory , score:70
 4   BARDIA , #3 , Brilliant Victory , score:75
 5   TOBRUK , #4 , Brilliant Victory , score:69  +++  Proto: Valentine VIII
 6   BEDA FOMM , #5 , Brilliant Victory , score:66
 7   OPERATION "BREVITY" , #6 , Brilliant Victory , score:67
 8   OPERATION "BATTLEAXE" , #7 , Brilliant Victory , score:66  +++  Proto: Martlet Mk.IV
 9   OPERATION "CRUSADER" , #8 , Brilliant Victory , score:78
10   BIR HACHEIM , #9 , Brilliant Victory , score:74  +++  Proto: Wolverine
11   EL ALAMEIN , #10 , Brilliant Victory , score:68
12   AL EM HALFA , #11 , Brilliant Victory , score:65
13   EL ALAMEIN II , #12 , Brilliant Victory , score:73  +++  Proto: Achilles IIC
14   MEDENINE , #13 , Brilliant Victory , score:78
15   TUNIS , #14 , Brilliant Victory , score:80
16   VOLTURNO , #15 , Brilliant Victory , score:73
--
Campaign score: 1130  *  Average: 70

..
Current scenario: VOLTURNO,  VH prestige is 60 ,  All map prestige is: 80
Army cost: 9216 , Current prestige is 203
Prestige available on map yet is 0 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 16
AI stance is Defensive
if BV: +200, VILLERS-BOCAGE , cap disabled, 20 turns prestige: 23
if V : +150, VILLERS-BOCAGE , cap disabled, 23 turns prestige: 23
if TV: +100, VILLERS-BOCAGE , cap disabled, 26 turns prestige: 23
Ls: Loss , turn prestige: 23

Piechota
 Mobile Infantry , Bedford QLT ,  , 3 bars , 358 exp , Wielka Brytania , 9/10 , 6 kill ,  192 pp  [+37 exp]
 Mobile Infantry , Bedford QLT ,  , 3 bars , 320 exp , Wielka Brytania , 5/10 , Street Fighter  , 7 kill ,  192 pp  [+27 exp]
*  HQ Unit , Bren [W] ,  , 3 bars , 320 exp , Wielka Brytania , 12/4 , 0 kill ,  0 pp
 Paratroopers 1942 ,  , 1 bars , 110 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 0 kill ,  204 pp

Czołg
 Churchill IV NA 75 ,  , 5 bars , 676 exp , Wielka Brytania , 7/10 , 71 kill ,  348 pp  [+36 exp]
 Crusader III ,  , 5 bars , 915 exp , Wielka Brytania , 9/10 , Superior Maneuver  , 78 kill ,  240 pp  [+53 exp]
 Crusader III ,  , 5 bars , 599 exp , Wielka Brytania , 6/10 , Extended Front  , 59 kill ,  240 pp  [+27 exp]
 Grant Mk I ,  , 5 bars , 582 exp , Wielka Brytania , 6/10 , Superior Maneuver  , 53 kill ,  252 pp  [+39 exp]

Rozpoznanie
 Daimler AC MkII ,  , 4 bars , 453 exp , Wielka Brytania , 8/10 , Aggressive Attack  , 24 kill ,  180 pp  [+7 exp]
 Daimler AC MkII ,  , 3 bars , 362 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Battlefield Intelligence  , 9 kill ,  180 pp  [+45 exp]

Artyleria ppanc.
+  Achilles IIC ,  , 3 bars , 320 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Battlefield Intelligence  , 9 kill ,  0 pp  [+71 exp]
+  Achilles ,  , 3 bars , 341 exp , Wielka Brytania , 9/10 , Overwhelming Attack  , 5 kill ,  0 pp  [+48 exp]

Artyleria uniwersalna
 Crusader III AA Mk I ,  , 5 bars , 737 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 9 kill ,  276 pp  [+15 exp]
 Crusader III AA Mk I ,  , 5 bars , 531 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 5 kill ,  276 pp  [+86 exp]

Artyleria
 25 Pdr , Morris CDSW ,  , 5 bars , 501 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 10 kill ,  336 pp  [+40 exp]
 155mm M1 Howitzer , Diamond T ,  , 5 bars , 579 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Infiltration Tactics  , 11 kill ,  456 pp  [+65 exp]
 155mm M1 Long Tom , Mack NO ,  , 5 bars , 543 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Combat Support  , 10 kill ,  552 pp  [+57 exp]
 25 Pdr , Morris CDSW ,  , 4 bars , 463 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 11 kill ,  336 pp  [+49 exp]
 155mm M1 Howitzer , Diamond T ,  , 5 bars , 522 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 12 kill ,  456 pp  [+52 exp]
 155mm M1918M1 Gun , Mack NO ,  , 3 bars , 390 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 9 kill ,  516 pp  [+39 exp]
 M7 Priest ,  , 5 bars , 504 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 5 kill ,  324 pp  [+71 exp]
 M7 Priest ,  , 4 bars , 402 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 2 kill ,  324 pp  [+26 exp]

Myśliwiec
 Spitfire VC ,  , 5 bars , 872 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Determined Defense  , 20 kill ,  480 pp  [+60 exp]
 Spitfire VC ,  , 5 bars , 896 exp , Wielka Brytania , 9/10 , 23 kill ,  480 pp  [+66 exp]
 Mosquito F II ,  , 5 bars , 917 exp , Wielka Brytania , 8/10 , Shock Tactics  , 11 kill ,  576 pp  [+51 exp]
 Mosquito F II ,  , 5 bars , 821 exp , Wielka Brytania , 9/10 , Influence  , 12 kill ,  576 pp  [+110 exp]

Bomb. taktyczny
 Sunderland Mk.III (b) ,  , 4 bars , 476 exp , Wielka Brytania , 8/10 , All Weather Combat  , 0 kill ,  408 pp  [+99 exp]
 Sunderland Mk.III (b) ,  , 5 bars , 508 exp , Wielka Brytania , 9/10 , All Weather Combat  , 1 kill ,  408 pp  [+128 exp]
 Sunderland Mk.III ,  , 1 bars , 178 exp , Wielka Brytania , 9/10 ,    Recon, 1 kill ,  408 pp  [+47 exp]

Player 1 : Wielka Brytania
Killed: INF:346  TNK:74   RCN:57   AT:98   FLAK:47   FORT:36   ATY:161  AD:6    FTR:34   TB:28     Total: 887
Lost  : INF:19   TNK:2    RCN:2    AT:5    FORT:2    ATY:4    FTR:6      Total: 40

BV 16
V   0
TV  0
L   0

Averages:
Piechota       *   4 Units *  1 Leaders      Total :   1108 exp,     13 kill,    588 pp    Average:    277 exp,      3 kill,    147 pp
Czołg          *   4 Units *  3 Leaders      Total :   2772 exp,    261 kill,   1080 pp    Average:    693 exp,     65 kill,    270 pp
Rozpoznanie    *   2 Units *  2 Leaders      Total :    815 exp,     33 kill,    360 pp    Average:    408 exp,     17 kill,    180 pp
Artyleria ppanc. *   2 Units *  2 Leaders      Total :    661 exp,     14 kill,      0 pp    Average:    331 exp,      7 kill,      0 pp
Artyleria uniwersalna *   2 Units *  0 Leaders      Total :   1268 exp,     14 kill,    552 pp    Average:    634 exp,      7 kill,    276 pp
Artyleria      *   8 Units *  2 Leaders      Total :   3904 exp,     70 kill,   3300 pp    Average:    488 exp,      9 kill,    413 pp
Myśliwiec      *   4 Units *  3 Leaders      Total :   3506 exp,     66 kill,   2112 pp    Average:    877 exp,     17 kill,    528 pp
Bomb. taktyczny *   3 Units *  2 Leaders      Total :   1162 exp,      2 kill,   1224 pp    Average:    387 exp,      1 kill,    408 pp
* Summary:     *  29 Units * 15 Leaders      Total :  15196 exp,    473 kill,   9216 pp    Average:    524 exp,     16 kill,    318 pp


Player 1  Wielka Brytania   has 58 units total (core+aux):
Piechota : 16
Czołg :  4
Rozpoznanie :  4
Artyleria ppanc. :  3
Artyleria uniwersalna :  3
Artyleria : 16
Myśliwiec :  6
Bomb. taktyczny :  6

Player 2  Niemcy   has 3 units total (core+aux):
Piechota :  3


*   <- original core (don't count against cap)
+   <- BV prototype
pp  <- prestige points

Alberich

#40
SCENARIUSZ: VILLERS-BOCAGE


W związku z ograniczonym miejscem rozstawiania tylko wyselekcjonowane siły mogą wziąć udział w tej bitwie. Oprócz sztabu, zostają wybrane nowe Shermany Firefly z liderem Extended Front oraz niszczyciele Achillesy z liderem Overwhelming Attack. Wsparcie ma zapewniać batalion rozpoznawczy i dwie baterie artylerii, zwykłej i ciężkiej z swoimi własnymi liderami.

TURA: 1

Pierwsze ruchy sił brytyjskich polegają głównie na rozpoznaniu i ocenie sytuacyjnej drogi w kierunku południowym. Zlokalizowane stanowisko niemieckich dział przeciwlotniczych zostało unieszkodliwione.


TURA: 2

Dwa główne zadania przed pancerniakami. To miejscowości Caumont oraz Villers Bocage do przejęcia.


TURA: 3

Przy drugiej miejscowości oddział rozpoznawczy wykrył pozycję czołgów typy Tygrys, prawdopodobnie z jednostki Waffen-SS. Posiada również niebezpiecznego lidera więc na razie tylko artyleria będzie ostrzeliwać by zmiękczyć cel.


TURA: 5

Po wielu godzinach i osłabieniu czołgów w końcu Shermany i Achillesy przechodzą do ataku. Mimo to ponoszą straty w swoich stanach. Jednocześnie ze wschodu przybywają kolejne jednostki nieprzyjaciela, czołgi z dywizji Panzer-Lehr.


TURA: 6

W związku z natężeniem działań przeciwnika Brytyjczycy muszą się tymczasowo wycofać z zajętych pozycji. Przede wszystkim teraz głównym zadaniem staje się zabezpieczenie wschodniej flanki.


TURA: 7

Normandzka roślinność może działaś na korzyść i niekorzyść. Batalion Shermanów wykorzystuje to i uderza na osłonięte skrzydło niemieckiej dywizji eliminując przy tym część oddziałów. Prawdopodobnie celem Niemców jest zdobycie Bayeux, ale tu broni się oddział piechoty wsparty ogniem z dział.


TURA: 8

Ciąg dalszy walk na północnym odcinku.


TURA: 9

W tym samym czasie na południu operował batalion niszczycieli czołgów, który walczył z jednostkami Waffen-SS. Pomimo wysokich strat udaje się utrzymać nieprzyjaciela w tym miejscu, a następnie wypchnąć z VH.


Alberich

RAPORT Z BITWY


OpenGen 0.90.61.6 dd * (2 Feb 2020)  *  AI: Ver 0.91 (2013)
Efile folder: D:\OpenGeneral\efile_gus\  * Efile version: GusOpen ver. 7.6.6
Campaign: G33 SZCZURY PUSTYNI v 5.1,  *  Player prestige modifier 25%  *  AI prestige modifier 100%

Played Scenarios:
 1   FORT CAPUZZO , #0 , Brilliant Victory , score:63  +++  Proto: Valentine VIII
 2   SIDI BARRANI , #1 , Brilliant Victory , score:65
 3   OPERATION "COMPASS" , #2 , Brilliant Victory , score:70
 4   BARDIA , #3 , Brilliant Victory , score:75
 5   TOBRUK , #4 , Brilliant Victory , score:69  +++  Proto: Valentine VIII
 6   BEDA FOMM , #5 , Brilliant Victory , score:66
 7   OPERATION "BREVITY" , #6 , Brilliant Victory , score:67
 8   OPERATION "BATTLEAXE" , #7 , Brilliant Victory , score:66  +++  Proto: Martlet Mk.IV
 9   OPERATION "CRUSADER" , #8 , Brilliant Victory , score:78
10   BIR HACHEIM , #9 , Brilliant Victory , score:74  +++  Proto: Wolverine
11   EL ALAMEIN , #10 , Brilliant Victory , score:68
12   AL EM HALFA , #11 , Brilliant Victory , score:65
13   EL ALAMEIN II , #12 , Brilliant Victory , score:73  +++  Proto: Achilles IIC
14   MEDENINE , #13 , Brilliant Victory , score:78
15   TUNIS , #14 , Brilliant Victory , score:80
16   VOLTURNO , #15 , Brilliant Victory , score:73  +++  Proto: Mobile Infantry 45
17   VILLERS-BOCAGE , #16 , Brilliant Victory , score:62
--
Campaign score: 1192  *  Average: 70

..
Current scenario: VILLERS-BOCAGE,  VH prestige is 80 ,  All map prestige is: 80
Army cost: 9168 , Current prestige is 101
Prestige available on map yet is 10 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 11
AI stance is Aggressive
if BV: +200, CAEN - OPERATION "GOODWOOD" , cap disabled, 10 turns prestige: 30
if V : +150, CAEN - OPERATION "GOODWOOD" , cap disabled, 10 turns prestige: 30
if TV: +100, CAEN - OPERATION "GOODWOOD" , cap disabled, 10 turns prestige: 30
Ls: Loss , turn prestige: 30

Piechota
 Mobile Infantry , Bedford QLT ,  , 3 bars , 358 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 6 kill ,  192 pp
 Mobile Infantry , Bedford QLT ,  , 3 bars , 320 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Street Fighter  , 7 kill ,  192 pp
*  HQ Unit , Bren [W] ,  , 3 bars , 320 exp , Wielka Brytania , 12/4 , 0 kill ,  0 pp

Czołg
 Churchill IV NA 75 ,  , 5 bars , 676 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 71 kill ,  348 pp
 Crusader III ,  , 5 bars , 915 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Superior Maneuver  , 78 kill ,  240 pp
 Firefly ,  , 5 bars , 624 exp , Wielka Brytania , 7/10 , Extended Front  ,    Special Munition, 64 kill ,  396 pp  [+25 exp]
 Grant Mk I ,  , 5 bars , 582 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Superior Maneuver  , 53 kill ,  252 pp

Rozpoznanie
 Daimler AC MkII ,  , 4 bars , 474 exp , Wielka Brytania , 9/10 , Aggressive Attack  , 25 kill ,  180 pp  [+21 exp]
 Daimler AC MkII ,  , 3 bars , 362 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Battlefield Intelligence  , 9 kill ,  180 pp

Artyleria ppanc.
+  Achilles IIC ,  , 3 bars , 320 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Battlefield Intelligence  , 9 kill ,  0 pp
+  Achilles ,  , 4 bars , 437 exp , Wielka Brytania , 4/10 , Overwhelming Attack  ,    Special Munition, 7 kill ,  0 pp  [+96 exp]

Artyleria uniwersalna
 Crusader III AA Mk I ,  , 5 bars , 737 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 9 kill ,  276 pp
 Crusader III AA Mk I ,  , 5 bars , 531 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 5 kill ,  276 pp

Artyleria
 25 Pdr , Morris CDSW ,  , 5 bars , 501 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 10 kill ,  336 pp
 155mm M1 Howitzer , Diamond T ,  , 5 bars , 625 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Infiltration Tactics  ,    Special Munition, 13 kill ,  456 pp  [+46 exp]
 155mm M1 Long Tom , Mack NO ,  , 5 bars , 585 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Combat Support  ,    Special Munition, 11 kill ,  552 pp  [+42 exp]
 25 Pdr , Morris CDSW ,  , 4 bars , 463 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 11 kill ,  336 pp
 155mm M1 Howitzer , Diamond T ,  , 5 bars , 522 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 12 kill ,  456 pp
 155mm M1918M1 Gun , Mack NO ,  , 3 bars , 390 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 9 kill ,  516 pp
 M7 Priest ,  , 5 bars , 504 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 5 kill ,  324 pp
 M7 Priest ,  , 4 bars , 402 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 2 kill ,  324 pp

Myśliwiec
 Spitfire VC ,  , 5 bars , 872 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Determined Defense  , 20 kill ,  480 pp
 Spitfire VC ,  , 5 bars , 896 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 23 kill ,  480 pp
 Mosquito F II ,  , 5 bars , 917 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Shock Tactics  , 11 kill ,  576 pp
 Mosquito F II ,  , 5 bars , 821 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Influence  , 12 kill ,  576 pp

Bomb. taktyczny
 Sunderland Mk.III (b) ,  , 4 bars , 476 exp , Wielka Brytania , 10/10 , All Weather Combat  , 0 kill ,  408 pp
 Sunderland Mk.III (b) ,  , 5 bars , 508 exp , Wielka Brytania , 10/10 , All Weather Combat  , 1 kill ,  408 pp
 Sunderland Mk.III ,  , 1 bars , 178 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 1 kill ,  408 pp

Player 1 : Wielka Brytania
Killed: INF:350  TNK:77   RCN:59   AT:100  FLAK:47   FORT:36   ATY:162  AD:6    FTR:34   TB:28     Total: 899
Lost  : INF:19   TNK:2    RCN:2    AT:5    FORT:2    ATY:4    FTR:6      Total: 40

BV 17
V   0
TV  0
L   0

Averages:
Piechota       *   3 Units *  1 Leaders      Total :    998 exp,     13 kill,    384 pp    Average:    333 exp,      4 kill,    128 pp
Czołg          *   4 Units *  3 Leaders      Total :   2797 exp,    266 kill,   1236 pp    Average:    699 exp,     67 kill,    309 pp
Rozpoznanie    *   2 Units *  2 Leaders      Total :    836 exp,     34 kill,    360 pp    Average:    418 exp,     17 kill,    180 pp
Artyleria ppanc. *   2 Units *  2 Leaders      Total :    757 exp,     16 kill,      0 pp    Average:    379 exp,      8 kill,      0 pp
Artyleria uniwersalna *   2 Units *  0 Leaders      Total :   1268 exp,     14 kill,    552 pp    Average:    634 exp,      7 kill,    276 pp
Artyleria      *   8 Units *  2 Leaders      Total :   3992 exp,     73 kill,   3300 pp    Average:    499 exp,      9 kill,    413 pp
Myśliwiec      *   4 Units *  3 Leaders      Total :   3506 exp,     66 kill,   2112 pp    Average:    877 exp,     17 kill,    528 pp
Bomb. taktyczny *   3 Units *  2 Leaders      Total :   1162 exp,      2 kill,   1224 pp    Average:    387 exp,      1 kill,    408 pp
* Summary:     *  28 Units * 15 Leaders      Total :  15316 exp,    484 kill,   9168 pp    Average:    547 exp,     17 kill,    327 pp


Player 1  Wielka Brytania   has 30 units total (core+aux):
Piechota :  4
Czołg :  4
Rozpoznanie :  2
Artyleria ppanc. :  2
Artyleria uniwersalna :  2
Artyleria :  9
Myśliwiec :  4
Bomb. taktyczny :  3

Player 2  Waffen SS, Niemcy   has 6 units total (core+aux):
Piechota :  1
Fortyfikacje :  5


*   <- original core (don't count against cap)
+   <- BV prototype
pp  <- prestige points

Alberich

#42
SCENARIUSZ: CAEN - OPERATION "GOODWOOD"


Półtora miesiąca od lądowania Aliantów w Normandii walki ciągle trwają o opanowanie miasta Caen. Dowództwo Brytyjskie organizuje ofensywę o nazwie "Goodwood" na wschód od miasta, która ma na celu przełamanie impasu frontu. A w stanach armii następuje znaczące ulepszenie w miarę możliwości środków. Pojawiają się nowe czołgi i myśliwce odrzutowe.

TURA: 2

Siły z 7. Dywizji Pancernej osłaniane przez inne oddziały z obu stron przystępują do rozwinięcia kolumny marszowej w szereg. Pierwszy kontakt bojowy następuje z elementami niemieckiej 21. Pancernej, która musi się wycofać. Jednocześnie spadochroniarze z czołgi z Dywizji Gwardii wypierają nieprzyjaciela z pozycji nad rzeką Dives.


TURA: 3

Główne niemieckie działania koncentrują się na walkach o odzyskanie Caen po drugiej stronie rzeki. Prawdopodobnie w natarciu bierze duża ilość jednostek z Waffen-SS. Stroną broniącą się są Kanadyjczycy, umocnieni w ruinach miejskich i pod wsparciem wielu baterii artyleryjskich. Taktyką walki tutaj jest utrzymanie pozycji.


TURA: 4

Pod miejscowością Colombelles LSSAH atakuje czołgi z 11. Dywizji. Mimo strat udaje się powstrzymać natarcie i Niemcy są zmuszeni do zmiany planów. Dodatkowo ciągły ostrzał z dział niszczy dodatkowe pojazdy przeciwnika. Na wschodzie od tych walk pada miejscowość Troarn co otwiera drogę dla pancerniaków z 7. Dywizji.


TURA: 5

Mimo pogorszenia się pogody trwa realizacja planu ofensywy. Większość sił nieprzyjaciela jest w Caen lub w okolicachc miasta więc na tym obszarze istnieje możliwość oflankowania oraz wyjścia na tyły. Jedna z brygad posuwa się drogą w kierunku VH w miejscowości Moult, druga będzie zabezpieczać flankę. Namierzono także pozycje ciężkiej oraz dalekosiężnej artylerii. Ich wyeliminowanie z walk staje się priorytetem.


TURA: 6

Caen, tu w miarę upływu czasu sytuacja się stabilizuje, a niemiecki napór się zmniejsza. Jednak LSSAH nadal jest zagrożeniem. Od wschodniej strony miasta brytyjskie siły pancerne nacierają i próbują zniszczyć jak najwięcej elementów tej dywizji. Artyleria zapewnia ciągle wsparcie.


TURA: 7

Kanadyjczycy opanowują Moult i następnym celem staje się Bourguebus. Brygada z 7. Pancernej, która dotychczas miała raczej niewielkie potyczki jest gotowa do ataku na głębokie tyły przeciwnika. Umożliwi to też odcięcie Niemców pod Caen.


TURA: 8

Częściowe okrążenie resztki nieprzyjaciela następuje w ciągu kilku następnych godzin. Zostaje im najpierw dwie, a potem jedna droga ewakuacyjna, ale pod ostrzałem kanadyjskiej artylerii.


TURA: 9

Na tym etapie ofensywy całość sił niemieckich jest w większości zdezorganizowana. Linia frontu została przerwana przez Alianatów. Czołgi są w ciągłym ataku rozbijając przy tym kolejne punkty oporu. Jednak zwycięstwo zapewniają spadochroniarze, którzy przechwytują ostatni VH po krótkim ostrzale artyleryjskim.


Alberich

RAPORT Z BITWY


OpenGen 0.90.61.6 dd * (2 Feb 2020)  *  AI: Ver 0.91 (2013)
Efile folder: D:\OpenGeneral\efile_gus\  * Efile version: GusOpen ver. 7.6.6
Campaign: G33 SZCZURY PUSTYNI v 5.1,  *  Player prestige modifier 25%  *  AI prestige modifier 100%

Played Scenarios:
 1   FORT CAPUZZO , #0 , Brilliant Victory , score:63  +++  Proto: Valentine VIII
 2   SIDI BARRANI , #1 , Brilliant Victory , score:65
 3   OPERATION "COMPASS" , #2 , Brilliant Victory , score:70
 4   BARDIA , #3 , Brilliant Victory , score:75
 5   TOBRUK , #4 , Brilliant Victory , score:69  +++  Proto: Valentine VIII
 6   BEDA FOMM , #5 , Brilliant Victory , score:66
 7   OPERATION "BREVITY" , #6 , Brilliant Victory , score:67
 8   OPERATION "BATTLEAXE" , #7 , Brilliant Victory , score:66  +++  Proto: Martlet Mk.IV
 9   OPERATION "CRUSADER" , #8 , Brilliant Victory , score:78
10   BIR HACHEIM , #9 , Brilliant Victory , score:74  +++  Proto: Wolverine
11   EL ALAMEIN , #10 , Brilliant Victory , score:68
12   AL EM HALFA , #11 , Brilliant Victory , score:65
13   EL ALAMEIN II , #12 , Brilliant Victory , score:73  +++  Proto: Achilles IIC
14   MEDENINE , #13 , Brilliant Victory , score:78
15   TUNIS , #14 , Brilliant Victory , score:80
16   VOLTURNO , #15 , Brilliant Victory , score:73  +++  Proto: Mobile Infantry 45
17   VILLERS-BOCAGE , #16 , Brilliant Victory , score:62  +++  Proto: Spitfire XIV
18   CAEN - OPERATION "GOODWOOD" , #17 , Brilliant Victory , score:78
--
Campaign score: 1270  *  Average: 70

..
Current scenario: CAEN - OPERATION "GOODWOOD",  VH prestige is 60 ,  All map prestige is: 80
Army cost: 10032 , Current prestige is 209
Prestige available on map yet is 30 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 9
AI stance is Aggressive
if BV: +200, LISIEUX - BREAKOUT FOR THE SEINE , cap disabled, 16 turns prestige: 200
if V : +150, LISIEUX - BREAKOUT FOR THE SEINE , cap disabled, 18 turns prestige: 200
if TV: +100, LISIEUX - BREAKOUT FOR THE SEINE , cap disabled, 20 turns prestige: 200
Ls: Loss , turn prestige: 200

Piechota
 Mobile Infantry , Bedford QLT ,  , 3 bars , 358 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 6 kill ,  192 pp
 Mobile Infantry , Bedford QLT ,  , 3 bars , 320 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Street Fighter  , 7 kill ,  192 pp
*  HQ Unit , Bren [W] ,  , 3 bars , 320 exp , Wielka Brytania , 12/4 , 0 kill ,  0 pp

Czołg
 Churchill Crocodile ,  , 5 bars , 735 exp , Wielka Brytania , 9/10 , 76 kill ,  372 pp  [+59 exp]
 Firefly ,  , 5 bars , 968 exp , Wielka Brytania , 6/10 , Superior Maneuver  , 82 kill ,  396 pp  [+53 exp]
 Firefly ,  , 5 bars , 745 exp , Wielka Brytania , 8/10 , Extended Front  , 67 kill ,  396 pp  [+121 exp]
 Challenger ,  , 5 bars , 642 exp , Wielka Brytania , 7/10 , Superior Maneuver  , 59 kill ,  408 pp  [+60 exp]

Rozpoznanie
 Daimler AC MkII ,  , 5 bars , 501 exp , Wielka Brytania , 4/10 , Aggressive Attack  , 25 kill ,  180 pp  [+27 exp]
 Daimler AC MkII ,  , 3 bars , 362 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Battlefield Intelligence  , 9 kill ,  180 pp

Artyleria ppanc.
+  Achilles IIC ,  , 4 bars , 407 exp , Wielka Brytania , 9/10 , Battlefield Intelligence  , 11 kill ,  0 pp  [+87 exp]
+  Achilles ,  , 5 bars , 543 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Overwhelming Attack  , 9 kill ,  0 pp  [+106 exp]

Artyleria uniwersalna
 Crusader III AA Mk I ,  , 5 bars , 752 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 9 kill ,  276 pp  [+15 exp]
 Crusader III AA Mk I ,  , 5 bars , 573 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 5 kill ,  276 pp  [+42 exp]

Artyleria
 25 Pdr , Morris CDSW ,  , 5 bars , 513 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 10 kill ,  336 pp  [+12 exp]
 155mm M1 Howitzer , Diamond T ,  , 5 bars , 659 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Infiltration Tactics  , 15 kill ,  456 pp  [+34 exp]
 155mm M1 Long Tom , Mack NO ,  , 5 bars , 617 exp , Wielka Brytania , 10/10 , Combat Support  , 13 kill ,  552 pp  [+32 exp]
 25 Pdr , Morris CDSW ,  , 4 bars , 484 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 11 kill ,  336 pp  [+21 exp]
 155mm M1 Howitzer , Diamond T ,  , 5 bars , 559 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 12 kill ,  456 pp  [+37 exp]
 155mm M1918M1 Gun , Mack NO ,  , 4 bars , 425 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 11 kill ,  516 pp  [+35 exp]
 M7 Priest ,  , 5 bars , 596 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 5 kill ,  324 pp  [+92 exp]
 M7 Priest ,  , 4 bars , 482 exp , Wielka Brytania , 10/10 , 2 kill ,  324 pp  [+80 exp]

Myśliwiec
 Meteor F.1 ,  , 5 bars , 901 exp , Wielka Brytania , 7/10 , Determined Defense  , 21 kill ,  744 pp  [+29 exp]
 Meteor F.1 ,  , 5 bars , 947 exp , Wielka Brytania , 7/10 , 24 kill ,  744 pp  [+51 exp]
 Mosquito F II ,  , 5 bars , 954 exp , Wielka Brytania , 9/10 , Shock Tactics  , 12 kill ,  576 pp  [+37 exp]
 Mosquito F II ,  , 5 bars , 868 exp , Wielka Brytania , 8/10 , Influence  , 14 kill ,  576 pp  [+47 exp]

Bomb. taktyczny
 Sunderland Mk.III (b) ,  , 5 bars , 513 exp , Wielka Brytania , 10/10 , All Weather Combat  , 1 kill ,  408 pp  [+37 exp]
 Sunderland Mk.III (b) ,  , 5 bars , 561 exp , Wielka Brytania , 10/10 , All Weather Combat  , 2 kill ,  408 pp  [+53 exp]
 Sunderland Mk.III ,  , 1 bars , 189 exp , Wielka Brytania , 10/10 ,    Recon, 1 kill ,  408 pp  [+11 exp]

Player 1 : Wielka Brytania
Killed: INF:380  TNK:87   RCN:64   AT:107  FLAK:50   FORT:37   ATY:184  AD:8    FTR:35   TB:29     Total: 981
Lost  : INF:21   TNK:6    RCN:3    AT:5    FORT:2    ATY:5    FTR:6      Total: 48

BV 18
V   0
TV  0
L   0

Averages:
Piechota       *   3 Units *  1 Leaders      Total :    998 exp,     13 kill,    384 pp    Average:    333 exp,      4 kill,    128 pp
Czołg          *   4 Units *  3 Leaders      Total :   3090 exp,    284 kill,   1572 pp    Average:    773 exp,     71 kill,    393 pp
Rozpoznanie    *   2 Units *  2 Leaders      Total :    863 exp,     34 kill,    360 pp    Average:    432 exp,     17 kill,    180 pp
Artyleria ppanc. *   2 Units *  2 Leaders      Total :    950 exp,     20 kill,      0 pp    Average:    475 exp,     10 kill,      0 pp
Artyleria uniwersalna *   2 Units *  0 Leaders      Total :   1325 exp,     14 kill,    552 pp    Average:    663 exp,      7 kill,    276 pp
Artyleria      *   8 Units *  2 Leaders      Total :   4335 exp,     79 kill,   3300 pp    Average:    542 exp,     10 kill,    413 pp
Myśliwiec      *   4 Units *  3 Leaders      Total :   3670 exp,     71 kill,   2640 pp    Average:    918 exp,     18 kill,    660 pp
Bomb. taktyczny *   3 Units *  2 Leaders      Total :   1263 exp,      4 kill,   1224 pp    Average:    421 exp,      1 kill,    408 pp
* Summary:     *  28 Units * 15 Leaders      Total :  16494 exp,    519 kill,  10032 pp    Average:    589 exp,     19 kill,    358 pp


Player 1  Wielka Brytania   has 86 units total (core+aux):
Piechota : 30
Czołg :  9
Rozpoznanie :  2
Artyleria ppanc. :  9
Artyleria uniwersalna :  4
Fortyfikacje :  1
Artyleria : 20
Myśliwiec :  7
Bomb. taktyczny :  3
Bomb. strategiczny :  1

Player 2  Niemcy, Waffen SS   has 14 units total (core+aux):
Piechota :  9
Czołg :  1
Rozpoznanie :  1
Artyleria ppanc. :  1
Artyleria :  2


*   <- original core (don't count against cap)
+   <- BV prototype
pp  <- prestige points

Alberich

#44
SCENARIUSZ: LISIEUX - BREAKOUT FOR THE SEINE


TURA: 2

Przestrzeń między miejscowościami Airan, a Mezidon-Canon podzielony między licznymi rzekami staje się strefą, w którym natarcie prowadzi 7. Dywizja Pancerna po przełamaniu frontu w Normandii. Rozpoznanie lokalizuje niewielkie punkty oporu, które w pierwszym kontakcie bojowym zostają zniszczone, oraz wiele zniszczonych mostów.


TURA: 3

Dodatkowo północną szosą posuwają się sojusznicze oddziały z 49. Dywizji Piechoty. Dalsze rozpoznanie lotnicze skutkuje namierzeniem oraz wyeliminowaniem stanowisk ciężkich dział po drugiej stronie rzeki Dives. W międzyczasie stoczono kilka potyczek z samolotami Luftwaffe, które skutkuje całkowitym panowaniem w powietrzu przez Aliantów.


TURA: 5

Główne siły pancerne docierają w końcu po kilkunastu godzinach i przekraczają wspomnianą rzekę. W szybkiej potyczce miejscowość Mezidon-Canon zostaje przechwycona. Dalsze operacje lotnicze trwają na północy, gdzie oczyszczają pas działania 49. Dywizji.


TURA: 7

Z racji odległości oraz drobnych, krótkotrwałych opadów atmosferycznych pancerniacy zostali zmuszeni do uzupełnienia zapasów. Nieprzyjaciel próbuje to wykorzystać i wysyła drobne elementy, czołgi i działa szturmowe, z 21. Dywizji, ale Brytyjczycy otwierają każdy atak. W tym samym czasie infiltracja i ostrzał niemieckich pozycji po drugiej stronie rzeki Laison szykuje miejsce na przyszłą ofensywę w kierunku głównego celu jakim jest miasto Lisieux.


TURA: 9

Kolejne pogorszenie się pogody zostaje wykorzystane aby podejść jak najbliżej fortyfikacji przeciwnika pod Lisieux. Tutaj broni się niemiecka 346. Infanterie-Division.


TURA: 10

Początek szturmu. Skoncentrowany ostrzał niszczy działa przeciwlotnicze co otwiera drogę dla bombowców, które atakują inne stanowiska artyleryjskich. Osłabienie ich jest koniecznie aby zminimalizować straty strony atakującej. W kolejnych godzinach czołgi oraz piechota przedostają się do przedmieść gdzie rozpoczynają się ciężkie walki o kontrolę każdej ulicy.


Gdy rozpoczyna się bitwa o Lisieux to jednocześnie niewielka wydzielona grupa bojowa przemieszcza się na południe. Tutaj położone jest małe lotnisko, które jest znacznie bliżej frontu niż początkowe pasy startowe. W szybkim manewrze i przy niewielkim oporze przeciwnika zostaje przechwycone.


TURA: 11

Ciąg dalszy walk. Odcinek południowy między miastem, a lasem zostaje opanowany i teraz główne ataki koncentrują się na przejęciu VH. Atak prowadzi grupa czołgów Churchill wyposażonych w miotacze ognia wraz z całym wsparciem jakim zapewnia dywizja pancerna. Przeszkodą w drodze do celu jest ukryty dzięki liderowi z kamuflażem oddział niemieckiej piechoty wykryty przez samochody pancerne w poprzednich godzinach. Następnie opór koncentruje się na pozycjach wokół VH przez inne okopanie jednostki piechoty. Lecz siła miotaczy ognia oraz siła pocisków dział bardzo skutecznie toruje trasę marszu przez miasto.