Forum OpenGeneral

Open General => Kampanie gotowe - prezentacje i opisy autorów, uwagi i postulaty zmian => Wątek zaczęty przez: kowdar w Lipiec 10, 2011, 08:01:21 PM

Tytuł: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: kowdar w Lipiec 10, 2011, 08:01:21 PM
Kampania W14  Armia Polska

http://www.opengeneral.pl/kampanie_i.html

Tym razem kampania w wersji minimum czyli bez opisów, briefingów czyli warstwy tekstowej,
która czasami także jest sztuką samą w sobie :) Ale trudno, czasami można zagrać bez wodotrysków  ::)

Kampania fikcyjna armii polskiej - zaczynamy kampanią wrześniowa z Niemcami, a kończymy niosąc kaganek wolności krajom Europy Wschodniej wyrywając ich spod kurateli towarzysza Stalina.

Kampania liniowa TYLKO w przypadku najwyższych wygranych, w innych czasami przeskakujemy kilka scenariuszy.
Oceniam kampanię co najmniej powyżej średnich stopni trudności, ale ostateczna ocena zapewne będzie najprawdziwsza po kilku grach rankingowych lub testowych.

W stosunku do wcześniejszej wersji, poprawiłem drobne sprawy ułatwiające grę w początkowych scenach (najczęściej wydłużenie tur) bo przy moich testach były nie do wygrania lub dało się wygrać w sposób wykluczający dalszą skuteczną grę.

Campaign: W14_pol * W14 ARMIA POLSKA v.4.4
# File             Scenario                 Date           BV   V  TV    L  Map                      #1  Wpp1*   #2  Wpp2
0 W14_POL1.scn     Kontratak w Wielkopolsce Sep  2, 1939    1   1   1   Ls  DUBNO.map        (#236)  28  3014    30  2848
1 W14_POL2.scn     W kierunku rzeki Bzura   Sep  7, 1939    2   3   3   Ls  KHARKOV.map      (#83)   37  6429    44  9494
2 W14_POL3.scn     Likwidacja zaopatrzenia  Sep 12, 1939    3   3   3   Ls  REMAGEN.map      (#197)  7   372     9   791
3 W14_POL4.scn     Bzura                    Sep 17, 1939    4   4   4   Ls  BZURA.map        (#147)  42  6706    65  15565
4 W14_POL5.scn     Droga do Modlina         Sep 21, 1939    5   5   5   Ls  VISTULA.map      (#157)  24  6047    79  16194
5 W14_POL6.scn     Grodno                   Sep 30, 1939    6   6   6   Ls  ARRACT.MAP       (#19)   21  3278    61  12962
6 W14_POL7.scn     Obrona Brześcia          Oct  6, 1939    7   7   7   Ls  KHABAROV.MAP     (#59)   16  3300    46  11215
7 W14_POL8.scn     Wybrzeże Bałtyku         Oct 20, 1939    8   8   8   Ls  KOENIGSB.map     (#181)  19  26340   96  36802
8 W14_POL9.scn     Narwik                   Apr 17, 1940    9   9   9   Ls  NARVIK2.map      (#264)  37  41982   72  30394
9 W14_POL10.scn    Kontra w Lillehammer     May  1, 1940   10  10  10   Ls  LILLEHAM.MAP     (#9)    5   978     29  7464
10 W14_POL11.scn    Antwerpia                May 15, 1940   11  11  11   Ls  WESTERPL.map     (#225)  24  6861    58  17093
11 W14_POL12.scn    Przez Alpy               Jun 15, 1940   12  12  12   Ls  PUSAN.map        (#76)   10  1954    50  15541
12 W14_POL13.scn    Oran                     Jul 13, 1940   13  13  13   Ls  PORTSAID.map     (#38)   12  30208   21  28472
13 W14_POL14.scn    Bitwa o Anglię           Aug 16, 1940   14  14  14   Ls  ASTRAKHN.map     (#36)   58  10669   35  19794
14 W14_POL15.scn    Na pomoc Grecji          Apr 21, 1941   15  15  15   Ls  GREECE.MAP       (#14)   36  14429   77  22038
15 W14_POL16.scn    Obrona Tobruku           Nov 18, 1941   16  17  21   Ls  TOBRUK.MAP       (#6)    34  12059   74  25855
16 W14_POL17.scn    Dieppe                   Aug 19, 1942   17  18  19   Ls  CAEN.MAP         (#25)   22  39402   74  19260
17 W14_POL18.scn    Wybrzeże Adriatyku       Oct 11, 1942   18  18  18   Ls  SAKHALIN.map     (#50)   20  3473    34  7460
18 W14_POL19.scn    Kasserine - kontratak    Feb 11, 1943   19  19  20   Ls  AGHEILA.map      (#212)  16  5815    36  8936
19 W14_POL20.scn    Lądowanie w Pantellerii  Mar 10, 1943   20  20  20   Ls  MALTA.MAP        (#2)    22  29191   45  27396
20 W14_POL21.scn    Pola Avalanche           Sep 11, 1943   21  21  21   Ls  SALERNO.MAP      (#5)    34  36780   87  28230
21 W14_POL22.scn    Monte Cassino            May 11, 1944   22  22  22   Ls  CASSINO.map      (#92)   28  12162   60  22452
22 W14_POL23.scn    Ancona                   Aug  9, 1944   23  23  23   Ls  SAVANNAH.MAP     (#13)   5   1073    43  12065
23 W14_POL24.scn    Powstanie Warszawskie    Aug 23, 1944   24  24  24   Ls  STALINGD.map     (#41)   61  15647   81  25049
24 W14_POL25.scn    Uderzenie w Warszawie    Nov  4, 1944   25  25  25   Ls  WINDSOR.MAP      (#7)    31  8672    37  13677
25 W14_POL26.scn    Fortyfikacje Pomeranii   Feb 31, 1945   26  26  27   Ls  DUKLA.map        (#240)  5   1078    67  17370
26 W14_POL27.scn    Kołobrzeg                Mar  7, 1945   27  27  27   Ls  DUNKIRK.MAP      (#3)    11  9135    91  39114
27 W14_POL28.scn    Przekroczenie Odry       Apr 14, 1945   28  28  28   Ls  LITOVSK.map      (#35)   7   1812    60  17256
28 W14_POL29.scn    Wokół Berlina            Apr 20, 1945   29  29  29   Ls  HANA.map         (#252)  15  5548    79  24426
29 W14_POL30.scn    Elba                     Apr 30, 1945   30  30  30   Ls  DESSAU.MAP       (#17)   22  11832   20  4408
30 W14_POL31.scn    Cud nad Wisłą 1945       Aug 15, 1945   31  31  31   Ls  EKATERINBURG.map (#55)   34  10007   68  32812
31 W14_POL32.scn    Lublin                   Sep 15, 1945   32  32  32   Ls  KANEV.MAP        (#29)   6   1888    82  31530
32 W14_POL33.scn    Bagna Prypeci            Nov 15, 1945   33  33 Win   Ls  VOLGOGRD.map     (#57)   28  12035   86  37810
33 W14_POL34.scn    Wolność dla sąsiadów     Dec 25, 1945   34  34 Win   Ls  KONRAD.MAP       (#30)   49  15623   100 51541
34 W14_POL35.scn    Mazurski Korytarz        Jan  6, 1946   35  35 Win   Ls  suojarvi.map     (#82)   14  2893    49  13810
35 W14_POL36.scn    Południowa Ukraina       May  9, 1946  Win Win Win   Ls  PANZER01.map     (#40)   32  23762   100 71389
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Gustlik w Lipiec 10, 2011, 11:22:16 PM
Tym razem kampania w wersji minimum czyli bez opisów, briefingów czyli warstwy tekstowej,

Ale mam nadzieję, że oznacza to, iż scenariusze polegają na zasadzie "zabij i zajmij" - bez żadnych wysublimowanych wymagań i warunków ?  ;)
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Zsamot w Lipiec 10, 2011, 11:27:19 PM
W skrócie można napisać H-K (hunter- killer). :D

A sprzęt? Jakieś wyjątki czy wyłącznie polski?
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Gustlik w Lipiec 10, 2011, 11:45:42 PM
Aha, poza tym, Polacy grający po stronie "Axis" są trochę denerwujący, choć dla samego grania nie ma to znaczenia.
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Gustlik w Lipiec 11, 2011, 01:31:45 AM
W drugim scenariuszu, 15 punktowy samolot, to chyba przesada...
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: kowdar w Lipiec 11, 2011, 08:08:35 PM
Co do lotników to, widocznie jakaś rozbudowana jednostka z weteranami z Hiszpanii się przytrafiła :)
Ale da się wygrać bitwę :)

Potwierdzam że Polska jest stroną Axis, ale szkoda mi było czasu na poprawianie tego aspektu,
wolę poświęcić czas na ważniejsze sprawy.  :P

Potwierdzam że kampania nie zawiera dziwactw i bez briefingów można grać, chociaż w kilku scenach trzeba się wysilić aby znaleźć rozwiązanie problemu wygrania bitwy, która wygląda na nie do wygrania  :o
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: kowdar w Lipiec 11, 2011, 08:21:04 PM
Cytat: Zsamot w Lipiec 10, 2011, 11:27:19 PM
A sprzęt? Jakieś wyjątki czy wyłącznie polski?

Gramy tylko Polskim sprzętem (jako core).
Ale w wielu scenariuszach mamy sojuszników ze swoim sprzętem.
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Gustlik w Lipiec 11, 2011, 09:07:28 PM
CytatCo do lotników to, widocznie jakaś rozbudowana jednostka z weteranami z Hiszpanii się przytrafiła Smiley
Ale da się wygrać bitwę

No nie wiem - widząc te kampanie coraz częściej rozważam zaprzestanie grania, bo to nie ma sensu.
Ja nie wiem jak to się robi......

Dobra, załóżmy, że udaje mi się kupić (grając na 200%) do tego momentu 5 samolotów i te 5 (minimum)
jakoś tego 15 punktowego zestrzeli - ale potem są w takim stanie, że kolejny - Me110 rozwala przynajmniej
1-go (360pp w plecy) a Stukasy masakrują to, czego wcześniej nie zdążyła zniszczyć armata 15K18 i cztery
105, które są tam w pobliżu. W centrum mapy wyskakują trzy 12 punktowe PzIII - i po zabawie....

To nie dla mnie.
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: kowdar w Lipiec 11, 2011, 10:40:06 PM
A po co atakujesz tą jednostkę ... wiele szkód na ziemi nie zrobi.
Lepiej pułapką, sposobem itd.
Ja skończyłem tą bitwę przy stanie niemieckiego lotnictwa:
Ju-87A 9/11, Bf110C 7/10, He51B-1 6/15, Ju87A 7/11
A moje lotnictwo po pierwszych potyczkach to się właściwie ukrywało po kątach mapy  :D
I nie martw się stratami - kiedyś je odrobisz  :-\

Szkoda, że wykasowałem xloga z tej bitwy ... ale zagram jeszcze raz i Ci go prześlę,
to sobie pooglądasz moje pogrywanie ... za kilka dni, bo muszę coś skończyć.

Ja nie mówię, że jest łatwo, ale naprawdę da się ...
Scen Bzura to jest dopiero bitwa rozstrzygająca na początku tej kampanii  >:(
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Zsamot w Lipiec 12, 2011, 12:29:48 AM
Sposobem go, sposobem. (Taka przeróbka kwestii z Kingsajzu- gdzie to mydłem dobijali. :D )
Ja i tak gram na początku głównie pelotkami, myśliwce do ochrony, nie walk. ;)
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Gustlik w Grudzień 25, 2015, 11:05:27 AM
Gram sobie właśnie w najnowszą wersje i mam takie dwie sugestie:
- po pierwsze - przydałoby się właczyć opcję strzelania przez jednostki - chyba wszyscy już przywykli, że ona jest i nagły brak
często jest denerwujący.
- po drugie - ilość liderów wśród jednostek aux jest momentami tak duża, że uniemożliwia zobycie lidera jednostkom core
Połowę z tego śmiało można zdjąć.
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Waldzios w Grudzień 25, 2015, 07:26:16 PM
Cytat: Gustlik w Grudzień 25, 2015, 11:05:27 AM
- po drugie - ilość liderów wśród jednostek aux jest momentami tak duża, że uniemożliwia zobycie lidera jednostkom core
Połowę z tego śmiało można zdjąć.
Tu muszę przyznać racje, zajrzałem do archiwum, do dwudziestego scenariusza udało mi się skompletować 12 leaderów, potem było trochę lepiej, ale ostatecznie kampanie skończyłem tylko z 14...
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Gustlik w Grudzień 27, 2015, 10:49:24 AM
Kilka dalszych uwag:

Moim zdaniem przydałoby sie jednak wykonać katorżniczą pracę i zamienić strony w tej kampanii. Granie Polakami i ich
sojusznikami jako "Axis" bywa mylące. kilukrotnie mocno zastanawiałe się, czy to co widzę to wrogowie czy moje posiłki. :)

W wielu przypadkach briefing jest konieczny - na przykład tam gdzie możemy wystawić tylko jedna lub dwie jednostki.
Bez kilku prób albo zaglądania do Suite nie byłbym w stanie rozgryźć o co tam chodzi.

Kilka scenariuszy (m.in. Avalanche (Salerno) nadal ma za mało kolejek do BV

Jeśli przeciwnik ma u-booty, to przydałoby się dać coś do ich zwalczania. 1 niszczyciel to za mało na 2 u-booty (15pp)
Dobrze by było choc wyrównać szanse.

Generalnie (ale to tylko moje zdanie) nie lubie okrętów o sile 5 czy 15 pp. skoro jedna jednostka to jedna sztuka, to takie 5pp, to co to jest - pół okretu? No OK - rozumiem, że może być niesprawny....

No i last but not least - te tytuły...... ::) 
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Zsamot w Grudzień 27, 2015, 11:01:33 AM
Zgadzam się z każdą tezą. ;)
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Waldzios w Grudzień 27, 2015, 05:18:39 PM
Pod względem samej rozgrywki kampania bardzo mi się podoba, a poziom trudności uważam za zbliżony do (mojego) ideału.

Niestety, ze stroną fabularną jest problem i nie chodzi tu tylko o brak wprowadzeń. O ile do kwestii axis/allies jakoś się przyzwyczaiłem, to fabuła jako taka nie ma zbytnio sensu. Teoretycznie po walkach w Polsce ewakuujemy się przez Bałtyk i podążamy szlakiem PSZ (albo zbliżonym), ale mimo to  przez cały czas dysponujemy wypasionym sprzętem 'Republic of Poland'.  W efekcie kampania wygląda jakby na była na siłę przekonwertowana na jednostki 'Republic of Poland'.

Ogólnie, moim zdaniem, kampania potrzebuje pomysłu na jakąś "historie" spinającą scenariusze w sensowną całość. 
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Gustlik w Grudzień 27, 2015, 06:08:22 PM
Cytatprzez cały czas dysponujemy wypasionym sprzętem 'Republic of Poland'.

No ale na hordy 15 punktowych czołgów, potrzebujesz hord innych 15 punktowych czołgów
- o finezji, to tu raczej mowy nie ma. A co do fabuły - to zgadzam się.
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: kowdar w Grudzień 31, 2015, 11:20:24 AM
Na stronie opublikowałem zmodyfikowaną wersję 4.4a gdzie strony Axis/Alied zostały zamienione
(nie jest to tak uciążliwe jakby się wydawało, wystarczyło zmienić w głównych ustawieniach scenariusza i już).
Co do reszty uwag ... to na razie jeszcze nie wiem czy i w jakim zakresie zmieniać ...
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Zsamot w Grudzień 31, 2015, 11:56:53 AM
Cytat: kowdar w Grudzień 31, 2015, 11:20:24 AM
Na stronie opublikowałem zmodyfikowaną wersję 4.4a gdzie strony Axis/Alied zostały zamienione
(nie jest to tak uciążliwe jakby się wydawało, wystarczyło zmienić w głównych ustawieniach scenariusza i już).
Co do reszty uwag ... to na razie jeszcze nie wiem czy i w jakim zakresie zmieniać ...
Ale że wolałbyś test kampanii czy konkretne uwagi?
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Gustlik w Styczeń 02, 2016, 07:15:48 PM
Mimo wszystko jeszcze wrzucę i taką uwagę, że w niektórych scenariuszach (czasy Monte Cassino i okolice) praktycznie jedynym a czasem dokładnie jedynym niemieckim przedstawicielem artylerii, w scenariuszu, jest Nebelwerfer... Za to w ilościach hurtowych.
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Zsamot w Styczeń 02, 2016, 07:29:16 PM
Cytat: Gustlik w Styczeń 02, 2016, 07:15:48 PM
Mimo wszystko jeszcze wrzucę i taką uwagę, że w niektórych scenariuszach (czasy Monte Cassino i okolice) praktycznie jedynym a czasem dokładnie jedynym niemieckim przedstawicielem artylerii, w scenariuszu, jest Nebelwerfer... Za to w ilościach hurtowych.
Po ostatniej poprawie względem amunicji nie jest to dobra wiadomość.
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: kowdar w Styczeń 02, 2016, 10:09:59 PM
No niestety, ale ta kampania wywodzi się, ze "starych" czasów i takich "kwiatków" jest tam dużo, a że nie ma także jakiejś fajnej fabuły, to trochę szkoda mi czasu na poświęcanie jej więcej czasu ... uważam, że się po prostu trzeba pogodzić, że ona taka jest ... nie ma tam dużej różnorodności jednostek, na pewno jest dość toporna ... czyli jest jak jest ... ale da się ją rozegrać do końca ... przynajmniej kilka lat temu jak ją grałem (ale teraz przez dodatki raczej w większości kampanii może być łatwiej ... z drugiej strony pewne zmiany gry np. związane z portami, utrudniły pewne bitwy (niekoniecznie w tej kampanii).
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Zsamot w Styczeń 03, 2016, 01:39:39 PM
Jeżeli masz inne, lepsze w zanadrzu, to pewnie, szkoda Twego czasu na słabizny.
Może ktoś inny ruszy? ;)
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Gustlik w Styczeń 03, 2016, 05:21:27 PM
Wiesz co, 38 scenariuszy - jakby już ruszać, to trzeba by napisać to chyba od nowa.
No bo to nie jest jakieś tam kosmetyczne dopieszczenie, tylko zmiany od fundamentów,
a jak już, to czemu nie mapy, a jak mapy, to czemu nie opcje jednostek i tych liderów też
trzeba by poprawić...

A tak naprawdę, bez ułożenia jakiegoś sensownego przebiegu i przynajmniej w miarę
akceptowalnej fabuły - i tak grasz to jak jakiś Matrix i tak....

Aczkolwiek taka przeróbka może posłużyć jako wprawka do nauki pisania własnych
kampanii - także jakby ktoś chciał, to czemu nie. 
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Zsamot w Styczeń 03, 2016, 07:53:49 PM
To może kiedyś, na Zlocie mi pokarzesz z Jaro i potem poprawię...
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Waldzios w Czerwiec 08, 2023, 10:28:12 AM
Odgrzebuje wątek.

Miałem ochotę zagrać, sprawdzić czy kampania nadal będzie sprawiać mi problemy, ale po powierzchownym przejrzeniu okazało się że przydałoby się ją lekko odświeżyć.

Uzbierało się trochę zaszłości,
Kampania wykorzystuje sporo jednostek kawalerii i motocyklistów, które nie zostały zaktualizowane po zmianach w kawalerii/motocyklistach (przekształciły się w RECON'y). Tych jednostek jest zbyt wiele by to zignorować.
Niektóre scenariusze wykorzystują problematyczne mechaniki, na przykład w scenariuszu desantowym niemieckie lotnictwo wykorzystuje lotniskowiec, który funkcjonował wedle starych zasad (obecnie nie zapewnia żadnej funkcjonalności dla lądowych maszyn).
Odświeżenia wymagają również jednostki RoP (w końcowych scenariuszach potrafi się pojawić sprzęt z 1939).

Zdecydowałem się wprowadzić poprawki. Ale natrafiłem na pewne problemy.

Pierwsza rzecz, to odwrócone strony Axis/Allied.
Cytat: kowdar w Grudzień 31, 2015, 11:20:24 AM
Na stronie opublikowałem zmodyfikowaną wersję 4.4a gdzie strony Axis/Alied zostały zamienione
(nie jest to tak uciążliwe jakby się wydawało, wystarczyło zmienić w głównych ustawieniach scenariusza i już).
Czy z powyższego wynika, że wersje się rozbiegły (w wersji 4.6 RoP jest stroną 'Axis', Niemcy są 'Allied'), czy może wystąpiły jakieś problemy techniczne z podmianą stron :huh?

Druga rzec, to fabuła i wprowadzenia.
Ogólna koncepcja "historyczna" kampanii nie ma większego sensu, ale ze względu na grywalność byłem ją wstanie zaakceptować.
Problemy pojawiają się przy wprowadzeniach. Treści wprowadzeń w kilku miejscach niespecjalnie pokrywają się z zawartością scenariuszy.
Na przykład w scenariuszu 'WARSAW RISING' mamy wspomniane jednostki LWP, a w kolejnym ('WARSAW BLOW') wprowadzenie informuje o oddziałach węgierskich. Wspomniane jednostki w scenariuszach nie występują.

Próbowałem analizować oryginał kampanii, ale niewiele zyskałem.
Efil na którym bazowała oryginalna kampania był biedniutki. W końcówce kampanii wojsko polskie to uboga mieszanka jednostek PSZ i LWP. W  efekcie miejscami trudno zgadnąć co autor miał na myśli.

Jedno jest pewne. Kampania nie jest historyczna. Rozgrywanie jej historyczną nacją 'Poland' nie miałoby większego sensu, szczególnie po 1945.
Nie grałem oryginału, ale zakładam że rozgrywka mocno opierała się na wykorzystaniu jednostek sojuszniczych.

Uznałem, że skoro i tak wprowadzam poprawki, to mogę trochę "poprawić" fabułę.
Nie mamy ograniczeń autora. Mamy kilka wersji nacji 'Poland'. Nie widzę przeciwwskazań by wykorzystać wszystkie.

Mój zamysł jest taki.
Zamierzam maksymalnie wykorzystać "historyczne" nacje: 'Poland' (wrzesień i PSZ), 'LWP', oraz 'Armia Krajowa' jako jednostki AUX. Tak by zmienić wrażenie, że cała kampania jest rozgrywana jednostkami 'RoP'.
Jednostki 'RoP' zamierzam wykorzystać wyłącznie jako jednostki gracza.
Scenariusze PSZ będą scenariuszami PSZ, z udziałem armii gracza (RoP).
Scenariusze LWP będą scenariuszami LWP, z udziałem armii gracza (RoP).
Scenariusze 1945+, będą zawierać jednostki PSZ i LWP, oraz armię gracza (RoP).

Gracz w tym układzie nie będzie reprezentował całości sił zbrojnych, tylko "trzecią" (bliżej nieokreśloną) formacje Wojska Polskiego.

Co o tym myślicie? Ma to sens?
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Jaro w Czerwiec 08, 2023, 10:55:33 AM
Nie znam kampanii. Z tego co piszesz to proponowana zmiana ma sens. Brzmi to logicznie w porównaniu do stanu obecnego.
Co prawda nie mam żadnego pomysłu jak uzasadnić RoP i Polskę. RoP i LWP łatwiej uzasadnić. RoP zastępuje Polskę w naszej fantastycznej (co by było gdyby) koncepcji a z Polaków na wschodzie powstaje nowa armia. Ale jak uzasadnić RoP i Polskę w tym samym czasie?
Nie żeby mi specjalnie zależało na uzasadnieniu. Ważne żeby było grywalne.
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Waldzios w Czerwiec 08, 2023, 11:37:31 AM
Cytat: Jaro w Czerwiec 08, 2023, 10:55:33 AM
Nie znam kampanii.
W skrócie: mamy wrzesień, ewakuacje przez Bałtyk, szlak PSZ, udane powstanie Warszawskie (bunt LWP), atak na Berlin, i wojnę z ZSRR (1945+).   

Cytat: Jaro w Czerwiec 08, 2023, 10:55:33 AM
Ale jak uzasadnić RoP i Polskę w tym samym czasie?
Moja koncepcja jest taka, żeby spróbować przedstawić sytuacje w której RoP nie jest równoważny Polsce.
RoP w przypadku tej kampanii, to byłaby jakaś (bliżej nieokreślona) ochotnicza formacja stworzona z żołnierzy ewakuowanych w 1939 z Polski.

Polska upadla w 1939, z ocalałych żołnierzy powstały PSZ, LWP, i RoP.
Kampania w tej postaci jest nadal fikcyjna, ale trochę mniej absurdalna.
Istnienie fikcyjnego korpusu gracza (RoP), wydaje się trochę bardziej akceptowalne, niż istnienie (i jednoczesne nieistnienie) całej nacji.
Łatwiej usprawiedliwić powstanie i uzbrojenie pojedynczej formacji (korpusu/dywizji), niż istnienie bazy technicznej nacji, która efektywnie przestała istnieć.
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Jaro w Czerwiec 08, 2023, 01:09:24 PM
Cytat: Waldzios w Czerwiec 08, 2023, 11:37:31 AM
Polska upadla w 1939, z ocalałych żołnierzy powstały PSZ, LWP, i RoP.
Tylko, że to oznacza korzystanie ze sprzętów sojuszniczych:
PSZ - alianci zachodni
LWP - ZSRR
a RoP? Chyba, że wraz z wojskiem ewakuowała się rezerwa złota/polskie zasoby bankowe/diamenty i wydzierżawiają/kupują od jakiegoś kraju (raczej egzotycznego bo wsparcie zachodu ma rząd na emigracji i PSZ) wyspę (Madagaskar ;)), na której lokują fabryki zbrojeniowe i adaptują sprzęt innych nacji.
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Waldzios w Czerwiec 08, 2023, 02:18:02 PM
Cytat: Jaro w Czerwiec 08, 2023, 01:09:24 PM
a RoP? Chyba, że wraz z wojskiem ewakuowała się rezerwa złota/polskie zasoby bankowe/diamenty i wydzierżawiają/kupują od jakiegoś kraju (raczej egzotycznego bo wsparcie zachodu ma rząd na emigracji i PSZ) wyspę (Madagaskar ;)), na której lokują fabryki zbrojeniowe i adaptują sprzęt innych nacji.
RoP tak czy inaczej jest fikcyjny.
Zakłada istnienie fabryk (i technologii), których nie było w Polsce (ani na Madagaskarze ;) ).

W typowej kampanii RoP przyjmujemy, że wspomniane fabryki powstały w Polsce.
W tej kampanii możemy przyjąć, że powstały w dowolnym miejscu świata (nawet na Madagaskarze), albo wykorzystać istniejące fabryki gdziekolwiek na świecie.

Zwłaszcza, że w tym przypadku nie mówimy przecież o uzbrojeniu całej nacji (kilkadziesiąt dywizji), tylko pojedynczego korpusu.
Wymagana baza przemysłowa jest odpowiednio mniejsza.

Brak powiązań politycznych (brak wsparcia rządów) sugeruje prywatne przedsięwzięcie.
Gdybym musiał wymyślać fantastyczna historyjkę, zasugerowałbym bogatego amerykańskiego przemysłowca (polskiego pochodzenia), posiadującego kilka fabryk, i gotowego sponsorować przedsięwzięcie.
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Jaro w Czerwiec 08, 2023, 02:21:04 PM
Cytat: Waldzios w Czerwiec 08, 2023, 02:18:02 PM
Brak powiązań politycznych (brak wsparcia rządów) sugeruje prywatne przedsięwzięcie.
Gdybym musiał wymyślać fantastyczna historyjkę, zasugerowałbym bogatego amerykańskiego przemysłowca (polskiego pochodzenia), posiadującego kilka fabryk, i gotowego sponsorować przedsięwzięcie.
I to ma sens :)
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Waldzios w Czerwiec 08, 2023, 02:30:23 PM
Cytat: Waldzios w Czerwiec 08, 2023, 10:28:12 AM
Pierwsza rzecz, to odwrócone strony Axis/Allied.
Cytat: kowdar w Grudzień 31, 2015, 11:20:24 AM
Na stronie opublikowałem zmodyfikowaną wersję 4.4a gdzie strony Axis/Alied zostały zamienione
(nie jest to tak uciążliwe jakby się wydawało, wystarczyło zmienić w głównych ustawieniach scenariusza i już).
Czy z powyższego wynika, że wersje się rozbiegły (w wersji 4.6 RoP jest stroną 'Axis', Niemcy są 'Allied'), czy może wystąpiły jakieś problemy techniczne z podmianą stron :huh?
Właśnie przetestowałem  :banghead.

W Suite po zamianie stron, pozornie wszystko wygląda OK, ale w grze są problemy (hexy mają odwrócone strony).
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: jacko w Czerwiec 09, 2023, 07:08:46 AM
Cytat: Waldzios w Czerwiec 08, 2023, 11:37:31 AM
Cytat: Jaro w Czerwiec 08, 2023, 10:55:33 AM
Nie znam kampanii.
W skrócie: mamy wrzesień, ewakuacje przez Bałtyk, szlak PSZ, udane powstanie Warszawskie (bunt LWP), atak na Berlin, i wojnę z ZSRR (1945+).   

Trochę przypomina scenariusz z książki Czerwona Ofensywa
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: kowdar w Czerwiec 09, 2023, 12:05:29 PM
Cytat: Waldzios w Czerwiec 08, 2023, 02:30:23 PM
Na stronie opublikowałem zmodyfikowaną wersję 4.4a gdzie strony Axis/Alied zostały zamienione
(nie jest to tak uciążliwe jakby się wydawało, wystarczyło zmienić w głównych ustawieniach scenariusza i już).

Czy z powyższego wynika, że wersje się rozbiegły (w wersji 4.6 RoP jest stroną 'Axis', Niemcy są 'Allied'), czy może wystąpiły jakieś problemy techniczne z podmianą stron :huh?

Próbowałem gdzieś znaleźć wersję 4.4a kampanii W14, ale mi się nie udało. Wszędzie mam wersję 4.6. Musiałem wcześniejsze usunąć, a co się wydarzyło ponad 7 lat temu z tą przeróbką, to niestety ale także już nie pamiętam ...

Wydaje mi się, że w Suite jest opcja masowej zmiany przypisania hexów ...
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Waldzios w Czerwiec 09, 2023, 01:17:16 PM
Cytat: kowdar w Czerwiec 09, 2023, 12:05:29 PM
Wydaje mi się, że w Suite jest opcja masowej zmiany przypisania hexów ...
W Suite jest możliwość masowej zmiany przypisania heksów. Ale to dotyczy tylko właściciela Hexa (gracz i flaga).
Problem jest że zmianą ostawień VH.

Pozornie wystarczy zmienić strony na karcie scenariusza,
(http://www.opengeneral.pl/waldzios/og_scenario_sides.JPG)

i z punktu widzenia Suite przypisania wyglądają prawidłowo.
(http://www.opengeneral.pl/waldzios/og_suite_sides.JPG)

Ale po odpaleniu gry, strony VH pozostają po staremu.
(http://www.opengeneral.pl/waldzios/og_game_sides.JPG)

Najwyraźniej oznaczenie Side1/Side2 jest mylące, i w praktyce jest równoznaczne Axis/Alied.

Nie znalazłem opcji pozwalającej hurtowo odwrócić ustawienie Side1/Side2.
(http://www.opengeneral.pl/waldzios/og_game_sidesb.JPG)

Jedyne rozwiązanie to manualnie odwrócić strony w każdym VH.
Ale IMHO to dość ryzykowne zadanie, praktycznie gwarantujące problemy (łatwo się pomylić).
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: sympatyk w Czerwiec 09, 2023, 02:46:50 PM
Ma to wyglądać tak? - istotny jest napis "Friends"?
(http://www.opengeneral.pl/sympatyk/strony.jpg)
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Waldzios w Czerwiec 09, 2023, 03:14:43 PM
Cytat: sympatyk w Czerwiec 09, 2023, 02:46:50 PM
Ma to wyglądać tak? - istotny jest napis "Friends"?
Tak jest w tej chwili. Jest prawidłowo. bo gracz (RoP) jest ustawiony jako 'Axis', a Niemcy jako 'Allied'.

Po zmianie stron, czyli gracz  (RoP) ustawiony jako 'Allied', powinno być:
(http://www.opengeneral.pl/waldzios/og_game_sides2.jpg)
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: sympatyk w Czerwiec 09, 2023, 09:29:18 PM
No dobrze i tak nie rozumiem - dlaczego gracz ROP powinien być ustawiony jako  'Allied'?
Jaki to ma wpływ na grę? --> gram, zajmuję VH i przechodzę do następnego scenariusza ...
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Waldzios w Czerwiec 09, 2023, 10:44:26 PM
Cytat: sympatyk w Czerwiec 09, 2023, 09:29:18 PM
No dobrze i tak nie rozumiem - dlaczego gracz ROP powinien być ustawiony jako  'Allied'?
Jaki to ma wpływ na grę? --> gram, zajmuję VH i przechodzę do następnego scenariusza ...
RoP w kampanii walczy po stronie "aliantów", przeciwko państwom "osi".
Więc odwrócenie stron wygląda trochę dziwnie.

To nie ma istotnego wpływu na rozgrywkę, poza aspektem wizualnym.
Od taki drobny detal, który niektórych irytuje.


Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Waldzios w Czerwiec 10, 2023, 04:33:03 PM
Przygotowałem poprawioną wersje kampanii.

Nie miałem cierpliwości do zamiany stron. Zostawiam to na przyszłość...

Główne zmiany:
- wprowadziłem zaległe poprawki w transportach (kawaleria, motocykle);
- ograniczyłem ilość leaderów (jednostki AUX) po 1940; okres wrześniowy pozostawiłem bez zmian (dowódcy są zbyt użyteczni);
- wyłączyłem CAP'a; kampania jest dość wymagająca, a CAP uniemożliwiał rozrywkę na podwyższonym poziomie prestiżu;
- włączyłem opcje przezbrajania samolotów;
- urozmaiciłem przynależność jednostek AUX; w scenariuszach obok jednostek gracza (RoP) występują jednostki PSZ, LWP i AK;
- zmodyfikowałem scenariusz 'WARSAW RISING'; zamiast wystawiać grupę jednostek (które pojawiały się z znikąd), możemy wystawić pojedynczy oddział spadochroniarzy/komandosów (jak w oryginalnym scenariuszu PG2), i opanować lotnisko; zdobyte lotnisko funkcjonuje jako SH; oddziały broniące miasta zastąpiłem jednostkami AK;
- poprawiłem kodowanie w polskojęzyczny plikach tekstowych;

Pliki do pobrania: W14_ver46+.zip (https://www.opengeneral.pl/waldzios/W14_ver46+.zip).
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Jaro w Czerwiec 10, 2023, 04:59:26 PM
A jak ze strzelaniem przez jednostki?
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Waldzios w Czerwiec 10, 2023, 05:09:11 PM
Cytat: Jaro w Czerwiec 10, 2023, 04:59:26 PM
A jak ze strzelaniem przez jednostki?
Kowdar ustandaryzował te ustawienia dawno temu...
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: sympatyk w Czerwiec 10, 2023, 07:22:22 PM
Odnośnie liderów - te dwie jednostki (core i aux scenariusz pierwszy)  nie mają przydzielonych liderów i za każdym razem liderzy są losowani ... chyba to kiepskie - raz dostaniesz coś lepszego, a raz gorszego na starcie ...

*  Kawaleria , Konie ,  , 1 bars , 100 exp , Rzeczpospolita Polska , 12/12 , Street Fighter  , 0 kill , 0 pp - U:021
lub
*  Kawaleria , Konie ,  , 1 bars , 100 exp , Rzeczpospolita Polska , 12/12 , Resilience  , 0 kill , 0 pp - U:021
albo
*  Kawaleria , Konie ,  , 1 bars , 100 exp , Rzeczpospolita Polska , 12/12 , Extended Front  , 0 kill , 0 pp - U:021
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Waldzios w Czerwiec 10, 2023, 08:47:04 PM
Cytat: sympatyk w Czerwiec 10, 2023, 07:22:22 PM
Odnośnie liderów - te dwie jednostki (core i aux scenariusz pierwszy)  nie mają przydzielonych liderów i za każdym razem liderzy są losowani ... chyba to kiepskie - raz dostaniesz coś lepszego, a raz gorszego na starcie ...
Spotkałem się z tym w kilku kampaniach (ostatnio w W00).
To dość popularne rozwiązanie w kampaniach z paczki Wxx. W W00 masz dwóch losowych leaderów na początek, w W02 czterech, w W04 jednego, itd.

Rozwiązanie dyskusyjne, ale technicznie poprawne. Leader zdobywany w tradycyjny sposób też jest przecież losowy.
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: sympatyk w Czerwiec 10, 2023, 10:47:37 PM
Znalazłem w archiwum paczki tej kampanii z przed epoki

W14_POL_20
https://drive.google.com/file/d/151Wcrjhi0UgiiaIfOkJQ91jPjdNsYUdQ/view?usp=sharing

w14_pol
https://drive.google.com/file/d/156t2JAEx5G2VsKu1Ao0sEsdsO8Rn1eVE/view?usp=sharing
Proszę spróbować zagrać tę wersję(najwcześniejszą) - zdecydowanie trudniej - brak sztabu, bunkry odporniejsze .....
Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: Waldzios w Czerwiec 11, 2023, 12:33:29 AM
Cytat: sympatyk w Czerwiec 10, 2023, 10:47:37 PM
Proszę spróbować zagrać tę wersję(najwcześniejszą) - zdecydowanie trudniej - brak sztabu, bunkry odporniejsze .....

Zapewniam cię, że ta kampania jest wystarczająco trudna  :P.




Tytuł: Odp: Kampania W14 "Armia Polska"
Wiadomość wysłana przez: sympatyk w Czerwiec 11, 2023, 12:20:13 PM
Cytat: Waldzios w Czerwiec 11, 2023, 12:33:29 AM
Cytat: sympatyk w Czerwiec 10, 2023, 10:47:37 PM
Proszę spróbować zagrać tę wersję(najwcześniejszą) - zdecydowanie trudniej - brak sztabu, bunkry odporniejsze .....

Zapewniam cię, że ta kampania jest wystarczająco trudna  :P.

Wiem - Kiedyś próbowałem zagrać
Tylko ten 1 scen nie pasuje do reszty - można się nabrać  >:D
W wersji - w14_pol - jest trudniejszy --> za każdym razem wyjeżdża czołg Pz IVD (grałem 3 razy pod rząd) , choć go nie ma w spisie jednostek - a aux z liderem przeważnie nie radzi sobie z bunkrami ... bardziej by pasował  >:D