Ogień przeciwartyleryjski / Counterbattery Fire

Zaczęty przez Waldzios, Kwiecień 29, 2016, 05:46:32 PM

Poprzedni wątek - Następny wątek

Waldzios

Możliwość włączenia opcji 'Counterbattery Fire'  istnieje w grze już od dłuższego czasu...

Działo z tą cechą odpowiada ogniem na ostrzał artyleryjski prowadzony w jego zasięgu.
Działo z 'Counterbattery Fire' strzela tylko raz na turę i tylko jedno działo odpowiada na ostrzał danej jednostki...

Testowałem tą opcje kilkakrotnie i bardzo pozytywnie mnie zaskoczyła. Dodaje naprawdę sporo głębi to taktyki użycia artylerii..

Dla jasności, wspomnianą cechę opcjonalnie mogłyby otrzymać wszystkie działa polowe dalekiego zasięgu (co najmniej 6 heksów zasięgu), nie posiadające cechy 'fire support'...
Najbardziej na tej zmianie zyskałyby działa w rodzaju niemieckich '10.5 sK18', czy sowieckich '122mm ob.31/37', które ze względu na kaliber nie posiadają trwałego tłumienia....

Omawialiśmy tą kwestie z Gustlikiem, on również uważa że ta opcja wprowadza zupełnie nową jakość do gry...

Istnieje jednak poważny problem...
Trudno przewidzieć w jakim stopniu taka zmiana wpłynęłaby na poziom trudności, a w efekcie na grywalność istniejących kampanii... Jest to trudne od określenia, zwłaszcza że w dużym stopniu zależy od skali użycia dalekosiężnej artylerii w danej kampanii...

Trochę nad tym myślałem i doszedłem do wniosku że jednym sensownym rozwiązaniem problemu jest przeprowadzenie konkretnych testów...

Koncepcja jest prosta: przygotowuję testową wersje efila, wybieramy jedną kampanie (moja sugestia to W16, ale jestem otwarty na inne pomysły) i w kilka osób równolegle testujemy...

Pytanie tylko, co tym sądzicie i czy znajdą się chętni do ewentualnych testów... ??



EDIT.
Przygotowałem wersje testową: GusOpen691(CBfire).zip (equipicons.dat bez zmian).


EDIT2.
Gdyby ktoś zdecydował się na testowanie zagadnienia, a jednocześnie obawiał się ingerencji w aktualnie rozgrywane kampanie, przygotowałem kompletny testowy folder EFILE_CBfire, plik wystarczy rozpakować do folderu gry, zawiera wszystko co niezbędne do testowej rozgrywki, efil w wersji GusOpen ver. 6.9.1 (CBfire), aktualny plik ikon, oraz przykładową kampanie "W16 1. KORPUS PANCERNY v.4.5"...;
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Gustlik

To musi być kampania, którą zna się na pamięć, żeby móc porównać - może na Blitzu?
Ja mogę potestować na German Elite Unit - też ją znam jak zły szeląg, albo na Delcie.

Tylko jak znam prawo Murphyego, to ta funkcja zrobi komuś kuku dopiero w jakiejś
zupełnie nieznanej kampanii....
"You'll take my life but I'll take yours too
You'll fire your musket but I'll run you through
So when you're waiting for the next attack
You'd better stand there's no turning back"

EFILE, KAMPANIE:
http://opengeneral.pl/

Waldzios

#2
Proponowałem W16 bo generalnie jest tam od groma artylerii dalekosiężnej, momentami aż za dużo..., a  '122mm ob.31/37' do własnych testów można kupić tanio i szybko...

Poza tym, moim zdaniem optymalnie byłoby przetestować tą opcje przeciwko broniącej się armii niemieckiej, bo tylko realna konfrontacja z '17cm K18' pokaże prawdziwe oblicze 'Counterbattery Fire' w obronie...

Nie nalegam na W16, ale sugerowałbym jednak coś nie niemieckiego...
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Jaro

Czy ja dobrze rozumiem, że taka artyleria dostała by częściowy a raczej mocno ograniczony support fire?
Pozdrawiam,
Jaro
------------------------------------------------------
Repozytorium plików instalacyjnych gry:
Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/z4l7rs71sxk1jc6/AAD8v6sMojApzyD4NG3IFK4ca?dl=0
OneDrive: https://1drv.ms/f/s!Am2aTZH9AOcoanwyUg8_mMB5lwI

Waldzios

Cytat: Jaro w Kwiecień 29, 2016, 07:01:28 PM
Czy ja dobrze rozumiem, że taka artyleria dostała by częściowy a raczej mocno ograniczony support fire?
Niezupełnie...
Artyleria z  'support fire' strzela do atakujących jednostek, ale tylko tych z atakiem bezpośrednim (nie działa przeciwko innej artylerii),  natomiast artyleria z 'counterbattery fire' strzela tylko do atakującej artylerii (jeden raz na turę)...

Można więc powiedzieć ze do pewnego stopnia jest odwrotnością, albo uzupełnieniem  'support fire' ...
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Jaro

Czyli, jak moja artyleria coś zaatakuje, to wroga arty z cbf mi przyłoży. I do tego pewnie jej strzał będzie liczony przed moim atakiem (znaczy ja zaatakuję tylko tym co mi zostanie bo kontrze).
Pojawi się pewnie trochę dodatkowych dziur w ziemi  >:D od ognia ciężkiej artylerii.

PS
Ciekawe, jak to wpłynie na scenariusze obronne jeśli AI podciągnie taką artylerię...
Podczas ataku możemy ostrożnie rozpoznawać. W obronie nasza artyleria stanie się bardzo narażona. Pierwsze scenariusze B04 są obronne a Alianci mają sporo długich rurek. Nie mamy prawie żadnego zwiadu.
Pozdrawiam,
Jaro
------------------------------------------------------
Repozytorium plików instalacyjnych gry:
Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/z4l7rs71sxk1jc6/AAD8v6sMojApzyD4NG3IFK4ca?dl=0
OneDrive: https://1drv.ms/f/s!Am2aTZH9AOcoanwyUg8_mMB5lwI

Waldzios

#6
Cytat: Jaro w Kwiecień 29, 2016, 07:31:38 PM
Czyli, jak moja artyleria coś zaatakuje, to wroga arty z cbf mi przyłoży. I do tego pewnie jej strzał będzie liczony przed moim atakiem (znaczy ja zaatakuję tylko tym co mi zostanie bo kontrze).
Pojawi się pewnie trochę dodatkowych dziur w ziemi  >:D od ognia ciężkiej artylerii.
Prawdopodobnie..., ale pamiętaj że to zadziała w obie strony...

Cytat: Jaro w Kwiecień 29, 2016, 07:31:38 PM
Ciekawe, jak to wpłynie na scenariusze obronne jeśli AI podciągnie taką artylerię...
Podczas ataku możemy ostrożnie rozpoznawać. W obronie nasza artyleria stanie się bardzo narażona. Pierwsze scenariusze B04 są obronne a Alianci mają sporo długich rurek. Nie mamy prawie żadnego zwiadu.
Właśnie dlatego sugeruje intensywne testy...
Trzeba się przekonać w praktyce...

Z jednej strony 'counterbattery fire' przeciwnika utrudni atak i spowoduje straty w artylerii, ale z drugiej strony 'counterbattery fire' gracza uciszy część artylerii przeciwnika, więc do pewnego stopnia mechanizm się zrównoważy...
Oczywiście wiele będzie zależało od składów armii...

BTW. Co do B04, to kampania używa głównie haubic '7.2 inch' (moim zdaniem zbyt często, ale to inna bajka) które mają tylko 7 heksów zasięgu, do skontrowania wystarczy dobrze rozstawiona '10.5 sK18' (albo zdobyczna '12,2 K 390/2(r)')...
Grając Niemcami, łatwo będzie zdobyć przewagę....
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Gustlik

Swoją drogą, a już trochę z tym gram, nie zauważyłem żeby ogień przeciwbateryjny spowodował
choć jedną dziurę w ziemi. Może jest inaczej liczony, a może tak się złożyło...
"You'll take my life but I'll take yours too
You'll fire your musket but I'll run you through
So when you're waiting for the next attack
You'd better stand there's no turning back"

EFILE, KAMPANIE:
http://opengeneral.pl/

Mario

Najjaśniejszy Panie, do prowadzenia wojny potrzebne są trzy rzeczy: pieniądze, pieniądze i jeszcze raz pieniądze.

Waldzios

Przygotowałem wersje testową: GusOpen691(CBfire).zip (equipicons.dat bez zmian).

150 jednostek w efilu otrzymało cechę 'Counterbattery Fire', z tego tylko 65 w okresie WW2...

W tym okresie, w większości głównych nacji wypada tylko po kilka  jednostek  przeciwartyleryjskich na kraj..., dodatkowo są to zwykle ciężkie i drogie działa które stosunkowo rzadko występują w kampaniach i dzięki temu nie powinny specjalnie namieszać.

Najgroźniejszym przeciwnikiem w kampaniach prawdopodobnie okażą się Niemcy i Rosjanie, że względu na dość powszechne stosowanie armaty polowych średnich kalibrów (wspomniane już wcześniej '10.5 sK18', '107mm M-60', czy popularne '122mm ob.31/37')...
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Kris

Cytat: Mario w Kwiecień 30, 2016, 12:15:32 AM
Jestem chętny do testów :).

Witam to może  przetestuj jeden scenariusz.



[załącznik usunięty przez administratora]

Waldzios

Cytat: Kris w Maj 01, 2016, 12:48:11 PM
Witam to może  przetestuj jeden scenariusz.
Scenariusz wygląda ciekawie, ale mam jedną uwagę...
Zauważyłem ze stosujesz dodatek 'Forward Observer' w artylerii, co nie jest najlepszym rozwiązaniem... Dodatek ma specyficzne działanie, wspomniany bonus +2 SA/HA otrzymuje atakująca jednostka (artyleria, pelotka lub okręt) jeśli obok atakowanego celu znajduje się jednostka z tym dodatkiem... Czyli dodatek ma zastosowanie raczej w przypadku jednostek walczących w pierwszej linii, gdyż do działania wymaga bezpośredniego kontaktu z przeciwnikiem...
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Mario

Przetestowałem scenariusz Krisa Lwów 1944.
Zastosowanie "Ognia przeciwartyleryjskiego" wygląda ciekawie :)(szczególnie, że może odpowiedzieć na jeden strzał tylko jedno dział jeden raz na turę- było by dużo trudniej w wypadku gdyby więcej niż jedno działo mogło odpowiedzieć lub jedno działo mogło odpowiedzieć kilka razy na turę).
Parę razy napsuł mi  krwi parę razy pomógł lecz bez jakiś spektakularnych strat :).
Grałem stroną polską, która ma działa o mniejszym zasięgu/donośności i 1 hex przewagi dział sowieckich robił różnicę :'( (ale  to zawsze robi różnicę).
Najjaśniejszy Panie, do prowadzenia wojny potrzebne są trzy rzeczy: pieniądze, pieniądze i jeszcze raz pieniądze.

Zsamot

Moment, sale jak jedno działo odpowiada? Inne milczą???
http://opengeneral.pl/
Allah jest wielki ale B-52 też jest duży.
Jesteśmy na FB:
https://www.facebook.com/groups/140111696051369

Waldzios

Cytat: Zsamot w Maj 03, 2016, 08:28:33 PM
Moment, sale jak jedno działo odpowiada? Inne milczą???
Jedno działo odpowiada w konkretnym ataku, inne działa odpowiadają dopiero w kolejnych...

To wygląda tak: masz haubicę, powiedzmy '15 cm sFH 37(t)', atakujesz sowiecką piechotę, w tym momencie sowiecka '122mm ob.31/37' odpowiada ogniem przeciwartyleryjskim...

Przy czym odpowiada tylko jedno działo, więc jeśli przeciwnik ma 2x '122mm ob.31/37' w zasięgu, to odpowie tylko jedno...

Dodatkowo każde działo przeciwnika odpowiada tylko raz, więc jeśli masz 3x '15 cm sFH 37(t)', a przeciwnik tylko 2x '122mm ob.31/37', to tylko dwa pierwsze działa oberwą ogniem przeciwartyleryjskim, trzecie strzeli bezkarnie...


GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons