Ogień przeciwartyleryjski / Counterbattery Fire

Zaczęty przez Waldzios, Kwiecień 29, 2016, 05:46:32 PM

Poprzedni wątek - Następny wątek

Zsamot

Dzięki, tak jak lubię: łopatologicznie. ;)

Sama idea fajna, ale teraz moje działa będą ponosić straty, w scenach, gdzie jest wyłączone autouzupełniane, to kolejny punkt do uwzględnienia.
http://opengeneral.pl/
Allah jest wielki ale B-52 też jest duży.
Jesteśmy na FB:
https://www.facebook.com/groups/140111696051369

Waldzios

#16
Cytat: Zsamot w Maj 03, 2016, 09:02:19 PM
Sama idea fajna, ale teraz moje działa będą ponosić straty, w scenach, gdzie jest wyłączone autouzupełniane, to kolejny punkt do uwzględnienia.
To bardziej złożona kwestia, oczywiście że twoje działa będą ponosić straty, ale działa przeciwnika również (uwzględniając inteligencje AI, straty przeciwnika na pewno będą większe...) , co przełoży się na ogólną skuteczność artylerii przeciwnika i w efekcie mniejsze straty wśród jednostek gracza...

Poza tym same straty wśród artylerii nie będą aż tak wielkie, 'counter batter fire' działa na dystans w sposób zbliżony do 'fire support', czyli jednostka odpowiada tylko połową stanów (chyba że sąsiaduje z celem ataku)...
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Kris

Nie wiem czy ktoś to zauważył ale to działa także jak się strzela do nieodkrytych heksów.

Waldzios

Cytat: Kris w Maj 03, 2016, 09:46:03 PM
Nie wiem czy ktoś to zauważył ale to działa także jak się strzela do nieodkrytych heksów.
Zgadza się, ale tylko gdy na nieodkrytym heksie znajduje się jednostka przeciwnika...
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Gustlik

CytatMoment, sale jak jedno działo odpowiada? Inne milczą???

Ustawienie ognia przeciwbateryjnego, to nie jest taka prosta sprawa. Już i tak bonusem jest to, że działo przeciwnika nie
musi być wcześniej dostrzezone - co wydawałoby się logiczne.

Przy niskim GD większości artylerii strzał w jej kierunku z drugiego działa mógłby już być ostateczny. Klasa straciłaby
racje bytu.
"You'll take my life but I'll take yours too
You'll fire your musket but I'll run you through
So when you're waiting for the next attack
You'd better stand there's no turning back"

EFILE, KAMPANIE:
http://opengeneral.pl/

Waldzios

#20
Cytat: Gustlik w Maj 04, 2016, 10:11:08 AM
Ustawienie ognia przeciwbateryjnego, to nie jest taka prosta sprawa. Już i tak bonusem jest to, że działo przeciwnika nie
musi być wcześniej dostrzezone - co wydawałoby się logiczne.
Identycznie działa 'Support Fire'..., wyzwalaczem jest walka dwóch jednostek..., zasięg widzenia nie ma znaczenia...;

Cytat: Gustlik w Maj 04, 2016, 10:11:08 AM
Przy niskim GD większości artylerii strzał w jej kierunku z drugiego działa mógłby już być ostateczny. Klasa straciłaby
racje bytu.
Z tą ostatecznością to trochę przesada, w większości przypadków artyleria przeciwnika odpowie z połową stanów, czyli zakładając ze przeciwnik ma maksymalne stany 15/15, to straty wyniosą w najgorszym przypadku 7 SP,  co umożliwia wycofanie...;

Poza tym 'Counterbattery Fire' strzela dopiero po ataku, nie przed jak 'Support Fire'... Czyli działo nawet narażone na straty jest w stanie wykonać swoje zadanie (wystrzelić z pełną siłą) i wycofać się...;

Dla mnie to nawet sensowne, w końcu działa przestałyby być zupełnie bezkarne... Wszystkie jednostki ponoszą straty w walce, więc dlaczego nie artyleria...;

EDIT. Przyjąłem błędne założenie, po testach okazało się ze w przypadku 'Counter Battery Fire' nie ma podziału na bliskie/dalekie wsparcie (jak w przypadku 'Support Fire'), niezależnie od wzajemnego położenia jednostek ogień przeciwartyleryjski jest prowadzony z połową stanów strzelającej jednostki...
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

FilipDnk

#21
Testowałem trochę to rozwiązanie i mam mieszane uczucia, z przewagą negatywnych. Jestem raczej na nie, bo uważam, że zbytnio wpłynie to na balans już istniejących kampanii, przy dużym natężeniu tego typu dział.

edit:
Poza tym myślę, że to trochę dziwne, że artyleria może odpowiadać na ostrzał artylerii bez widoczności/rozpoznania... ale to tylko moja opinia.
"Bądźmy realistami, żądajmy tego co niemożliwe"

Jaro

#22
Zagraj w pierwsze scenariusze kampanii B04, jeśli masz czas i ochotę. Alianci mają tam sporo artylerii o dużym zasięgu a Niemcy niewiele i nie mogą jej kupić, bo tak jest ustawiona kasa. Dodatkowo nie ma darmowych uzupełnień. Ciekawe, czy potwierdzą się moje obawy...

Cytat: Waldzios w Maj 04, 2016, 11:06:28 AM
Poza tym 'Counterbattery Fire' strzela dopiero po ataku, nie przed jak 'Support Fire'... Czyli działo nawet narażone na straty jest w stanie wykonać swoje zadanie (wystrzelić z pełną siłą) i wycofać się...;
Może i się wycofa, ale już więcej się nie odezwie do końca bitwy a może i kampanii bo uzupełnić w niektórych scenach nie ma za co...
Pozdrawiam,
Jaro
------------------------------------------------------
Repozytorium plików instalacyjnych gry:
Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/z4l7rs71sxk1jc6/AAD8v6sMojApzyD4NG3IFK4ca?dl=0
OneDrive: https://1drv.ms/f/s!Am2aTZH9AOcoanwyUg8_mMB5lwI

Zsamot

Ja pamiętam testowanie tego już kiedyś. Wtedy miałem durny pomysł: ale skuteczny, że najpierw atakowałem przydzielonymi działami, często bzdetnymi, a po kontrze kompa, dopiero swoimi. Czyli nie logiką uderzenia, a wyrachowaniem względem mechaniki.
http://opengeneral.pl/
Allah jest wielki ale B-52 też jest duży.
Jesteśmy na FB:
https://www.facebook.com/groups/140111696051369

Waldzios

Cytat: FilipDnk w Maj 04, 2016, 12:06:14 PM
Testowałem trochę to rozwiązanie i mam mieszane uczucia, z przewagą negatywnych. Jestem raczej na nie, bo uważam, że zbytnio wpłynie to na balans już istniejących kampanii, przy dużym natężeniu tego typu dział.
No właśnie cała koncepcja ewentualnych testów polega na określeniu w jakim stopniu ewentualne zmiany wpłyną na istniejące kampanie... To podstawowe zagadnienie...

Nie mam wątpliwości, że z punktu widzenia strat gracza poziom trudności może wzrosnąć..., zwłaszcza w początkowych misjach gdzie gracz może mieć ograniczony dostęp lub środki na zakup odpowiednich dział...

Mam jednak silne podejrzenie, że z właściwe wykorzystanie tego mechanizmu od strony gracza, może dać znacznie więcej korzyści niż strat...
Obawiam się wręcz przeciwnego efektu niż większość osób, czyli znaczącego zmniejszenia trudności kampanii, wskutek wzrostu efektywności artylerii gracza, choćby przez pułapki artyleryjskie oparte o działa z 'Counterbattery Fire'...

Na razie, nie chodzi o określenie się czy ktoś jest za, czy przeciw...  Celem tego wątku jest wyłącznie przetestowanie zagadnienia w praktyce...
Sam znam kwestie 'Counterbattery Fire' tylko od strony mechanicznej...

To na razie tylko próba/eksperyment... Do ewentualnego zastosowania opcji w efilu jest bardzo daleka droga...

Cytat: Jaro w Maj 04, 2016, 12:13:47 PM
Zagraj w pierwsze scenariusze kampanii B04, jeśli masz czas i ochotę. Alianci mają tam sporo artylerii o dużym zasięgu a Niemcy niewiele i nie mogą jej kupić, bo tak jest ustawiona kasa. Dodatkowo nie ma darmowych uzupełnień. Ciekawe, czy potwierdzą się moje obawy...
No właśnie zajrzałem, w pierwszym scenariuszu gracz ma do dyspozycji '17 K18' i '10.5 sK18', a dodatkowo dokupić może stosunkowo tanie 8-heksowe  '12,2 K 390/2(r)', niespecjalnie widzę powód do obaw...

Najbardziej obawiam się kampanii rozgrywanych mniejszymi nacjami jak 'Polska' w '39, gdzie dalekosiężna artyleria w ogóle nie jest dostępna, gra 'Niemcami' i 'Waffen SS' z ich potencjałem artyleryjskim, raczej będzie banalna...

Cytat: Jaro w Maj 04, 2016, 12:13:47 PM
Może i się wycofa, ale już więcej się nie odezwie do końca bitwy a może i kampanii bo uzupełnić w niektórych scenach nie ma za co...
Pytanie tylko czy to do końca źle, identyczny mechanizm dotyczy każdej innej jednostki... Niejednokrotnie trzeba wycofać czołg, piechotę czy bombowiec, nie jest to jakaś drastyczna tragedia...
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Jaro

Cytat: Zsamot w Maj 04, 2016, 12:41:10 PM
Ja pamiętam testowanie tego już kiedyś. Wtedy miałem durny pomysł: ale skuteczny, że najpierw atakowałem przydzielonymi działami, często bzdetnymi, a po kontrze kompa, dopiero swoimi. Czyli nie logiką uderzenia, a wyrachowaniem względem mechaniki.
I ja wpadłem na taki chytry plan. Kupić tanie armatki, nawet moździerze i zaczynać nimi ostrzał. Potem darmowe uzupełnienia i po kłopocie.

Cytat: Waldzios w Maj 04, 2016, 12:51:41 PM
Cytat: Jaro w Maj 04, 2016, 12:13:47 PM
Zagraj w pierwsze scenariusze kampanii B04, jeśli masz czas i ochotę. Alianci mają tam sporo artylerii o dużym zasięgu a Niemcy niewiele i nie mogą jej kupić, bo tak jest ustawiona kasa. Dodatkowo nie ma darmowych uzupełnień. Ciekawe, czy potwierdzą się moje obawy...
No właśnie zajrzałem, w pierwszym scenariuszu gracz ma do dyspozycji '17 K18' i '10.5 sK18', a dodatkowo dokupić może stosunkowo tanie 8-heksowe  '12,2 K 390/2(r)', niespecjalnie widzę powód do obaw...
Zagraj, to zobaczysz. PP wystarcza ledwie na uzupełnienie, bo straty od wrogiej artylerii są duże. Ale może były by mniejsze, gdyby od razu zakupić nowe armatki... Muszę kiedyś spróbować,  choć kampania zakłada historyczny skład (tyle, że nie jestem pewien, czy Alianci mieli tyle dalekosiężnych armat... Brak mi konsultanta znającego stronę Aliantów)


Cytat
Cytat: Jaro w Maj 04, 2016, 12:13:47 PM
Może i się wycofa, ale już więcej się nie odezwie do końca bitwy a może i kampanii bo uzupełnić w niektórych scenach nie ma za co...
Pytanie tylko czy to do końca źle, identyczny mechanizm dotyczy każdej innej jednostki... Niejednokrotnie trzeba wycofać czołg, piechotę czy bombowiec, nie jest to jakaś drastyczna tragedia...
To nie tragedia i generalnie koncepcja mi się podoba. Dodatkowo wzrośnie waga rozpoznania lotniczego, bo obecnie uważam, że samoloty rozpoznawcze znacząco ułatwiają grę. By się wyrównało.
Pozdrawiam,
Jaro
------------------------------------------------------
Repozytorium plików instalacyjnych gry:
Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/z4l7rs71sxk1jc6/AAD8v6sMojApzyD4NG3IFK4ca?dl=0
OneDrive: https://1drv.ms/f/s!Am2aTZH9AOcoanwyUg8_mMB5lwI

Waldzios

#26
Cytat: Jaro w Maj 04, 2016, 01:05:57 PM
Zagraj, to zobaczysz. PP wystarcza ledwie na uzupełnienie, bo straty od wrogiej artylerii są duże. Ale może były by mniejsze, gdyby od razu zakupić nowe armatki... Muszę kiedyś spróbować,  choć kampania zakłada historyczny skład (tyle, że nie jestem pewien, czy Alianci mieli tyle dalekosiężnych armat... Brak mi konsultanta znającego stronę Aliantów)
Rozumiem, że straty są duże, ale nie do końca rozumiem dlaczego miałyby znacząco wzrosnąć...

Osobiście nigdy nie pozwalam by którekolwiek moje działo znalazło się w zasięgu artylerii przeciwnika... Nawet jeśli jestem poza zasięgiem wzroku przeciwnika, zawsze może trafić się jakaś zabłąkana jednostka zwiadowcza... Dopóki kontroluje rozstawienie, strat w podstawowej artylerii (od ognia artyleryjskiego) zupełnie się nie obawiam... 'Counterbattery Fire' raczej niewiele tu zmieni...

Schody mogą się zacząć w przypadku eliminowania artylerii przeciwnika, ale wyłącznie wtedy gdy przeciwnik będzie dysponował większym lub równym zasięgiem ognia przeciwartyleryjskiego...

Przy znacznej przewadze zasięgu (standard w przypadku Niemcy vs UK), naprawdę nie widzę problemu...

Jeśli z jakiego powodu zamierzasz wpakować '17 K18' (9 heksów) w zasięg '7.2 inch Mk VI' (7 heksów), to będzie cię to grubo kosztować, ale nie widze powodu byś miał to robić...  ;)

Bardziej prawdopodobne, że sensownie rozstawiając '17 K18', skontrujesz '7.2 inch Mk VI' i dość szybko wyeliminujesz działo przeciwnika, mocno ograniczając straty całej armii...
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Waldzios

Cytat: Zsamot w Maj 04, 2016, 12:41:10 PM
Ja pamiętam testowanie tego już kiedyś. Wtedy miałem durny pomysł: ale skuteczny, że najpierw atakowałem przydzielonymi działami, często bzdetnymi, a po kontrze kompa, dopiero swoimi. Czyli nie logiką uderzenia, a wyrachowaniem względem mechaniki.
Większość taktyk w OG opiera się na wyrachowanym obejściu mechaniki...
Opisany sposób niewiele różni się od użycia jednostek pomocniczych do wyczerpania amunicji działa z 'support fire'...

Inny przykład. Przy pomocy 'Counterbattery Fire' można stworzyć pułapkę, bardzo zbliżoną do twojej ulubionej, przeciwlotniczej...
Wystawiasz czołg na przynętę, a w okolicy ustawiasz artylerie z 'CBfire' (zamiast pelotki), przeciwnik ostrzeliwuje czołg i obrywa ogniem przeciwartyleryjskim...
Zapewne nawet da się połączyć dwie pułapki w jedną uniwersalną :P..
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Mario

Tak, podwójna pułapka to jest to >:D (a Tomasz lubi pelotki ;D)
Najjaśniejszy Panie, do prowadzenia wojny potrzebne są trzy rzeczy: pieniądze, pieniądze i jeszcze raz pieniądze.

Zsamot

Dodam kolejny kamyk do górki na IE: ilość tur: teraz będę artyleria o największym zasięgu polował na działa o mniejszym zasięgu, dopiero potem kombinował atak... To nie będzie już artyleria wsparcia, tylko niczym snajper- do wybijania artylerii wroga, bo będę się bał zaatakować wroga. Po prostu tur zabraknie.
http://opengeneral.pl/
Allah jest wielki ale B-52 też jest duży.
Jesteśmy na FB:
https://www.facebook.com/groups/140111696051369