Estek - H01 "Gambit Guderiana" v. 4.1e (100%)

Zaczęty przez Estek, Październik 20, 2018, 01:20:07 PM

Poprzedni wątek - Następny wątek

Estek

#30
Scenariusz 23: "Operacja Tajfun - Odwrót"

Zakupy:
1. Tylko wzmocnienia stanów

Ze spuszczonymi głowami wycofujemy się spod Tuły pod Mceńsk (VHex nr 1). Naszym celem jest zabezpieczenie drogi odwrotu w kierunku Orła (VHex nr 4). Limit wystawienia obejmuje 23 jednostki lądowe. Wybieram do akcji całą doświadczoną 3.DPanc, jednostki korpuśne oraz pojedyncze pododdziały z 4.DPanc. Pada na 6 oddziałów piechoty: Brandenburczycy, dwa bataliony pionierów, pułk strzelców, dwa bataliony motocyklowe; 4 bataliony pancerne (6.ppanc i 100.btl panc), wszystkie 3 jednostki rozpoznawcze, wszystkie 3 pepance, flaka o zasięgu 3 hexów, 5 batalionów artyleryjskich (75.part i 604.btl. i I/103.part), pelotka.

Na południe za zamarzniętą Zuszę posyłam szybkie oddziały motocyklowe w towarzystwie trzech oddziałów rozpoznawczych. Pionierzy po naukach wyciągniętych ze scenariusza 20-tego przystępują do budowy lotniska polowego pod Mceńskiem, by nie trzeba było korzystać z oddalonego lotniska pod Orłem. Reszta oddziałów okopuje się na linii miasteczka Czerń na północ od Mceńska w oczekiwaniu na radzieckie uderzenie. Nadchodzi ono już w pierwszej turze, ale jego impet nie jest zbyt imponujący. Pojedyncze oddziały piechoty i kawaleria zostają przygniecione moim ogniem artylerii. Jedyne szkody jakie czyni w mojej linii przeciwnik to urwanie 8 punktów stanu w 3 hexowej 88-ce ogniem Katiusz i bombowców. Wkrótce do akcji wkracza Luftwaffe, która miała turę opóźnienia z uwagi na odległość lotniska pod Orłem. Myśliwce przeganiają radzieckie samoloty a StG 2 zabiera się za demolowanie artylerii przeciwnika.

Wkrótce pogoda się psuje, zaczyna padać śnieg, grunt rozmięka i bitwa pod Mceńskiem zmienia się w wojnę pozycyjną. Kolumna jednostek rzucona na południe dociera w tym czasie w rejon VHexa nr 2. 4-ty batalion rozpoznawczy jest w połowie drogi do VHexa nr 3. Na zapleczu frontu pojawiają się radzieccy partyzanci. Zaczynam stopniowo opuszczać linię miasteczka Czerń i przemieszam oddziały bliżej Mceńska, otaczając miasto półkolem. Saperzy budują drugie lotnisko a następnie zabierają się za uszczelnianie linii obrony polami minowymi. Rosjanie ponawiają ataki tura za turą, rozbijają się one jednak pod lufami dział przeciwpancernych i artylerii.

Nieco inaczej przedstawia się sytuacja pod Orłem, do którego wdarli się partyzanci. Kiedy grunt ponownie zamarza, atak 7-mego batalion rozpoznawczego i dwóch batalionów motocyklowych odbija VHex nr 4. Rosjanie jednak nie dają za wygraną i ściągają odwody. W gęstych opadach śniegu 3-ci batalion motocyklowy dzielnie odpiera ataki trzech grup partyzantów. Pozostaje przy życiu z 30% stanem zyskując lidera "Camouflage Expert". Drugiego lidera zyskuje rozpoznawczy Storch. Rychło w czas  ;D. Uzupełniam stan 3-ciego batalionu motocyklowego do poziomu 5/10 a w wyparcie Rosjan z miasta angażuje 34-ty batalion motocyklowy i 7-my batalion rozpoznawczy. Dwa oddziały partyzanckie udaje się rozproszyć i zmusić do ucieczki, trzeci jednak, pozostający w największym składzie w szaleńczym kontrataku wybija 34-batalion motocyklowy do nogi. Na odbicie Orła sam już jest jednak za słaby. Wycofuje się w kierunku lotniska pozostawiając w moich rękach VHexy 4 i 5.

Na pozostałych odcinkach frontu wszystko pozostaje pod kontrolą do samego końca gry. VHexa nr 3 broni 4-ty batalion rozpoznawczy. Front pod Mceńskiem jest nie do ruszenia. Kończę grę trzymając w garści wszystkie strategiczne pozycje na mapie. Mimo wykonania rozkazu, główny bohater kampanii zostaje zdymisjonowany i odesłany do Berlina. Koniec !



OpenGen 0.90.61.2 * (2 Mar 2018)  *  AI: Ver 0.91 (2013)
Efile folder: E:\Moje Gry\Open General\Open General 2017\efile_gus\  * Efile version: GusOpen ver. 7.0.3
Campaign: H01 GAMBIT GUDERIANA v.4.1e,  *  Player prestige modifier 100%  *  AI prestige modifier 100%

Played Scenarios:
1   GAMBIT , #0 , Brilliant Victory , score:54  +++  Proto: Pz IIF
2   BATTLE OF WIZNA , #1 , Brilliant Victory , score:57
3   BIALYSTOK , #2 , Brilliant Victory , score:52  +++  Proto: Brandenburger 40
4   BREST , #3 , Brilliant Victory , score:59  +++  Proto: SdKfz 7/1
5   CHELM , #4 , Brilliant Victory , score:58  +++  Proto: 8.8 FlaK 36
6   BREAK TO SEDAN , #5 , Brilliant Victory , score:54
7   SEDAN BRIDGEHEAD , #6 , Brilliant Victory , score:61
8   DE GAULLE'S COUNTER-ATTACK , #7 , Brilliant Victory , score:55  +++  Proto: Bf-110E-3
9   AMIENS , #8 , Brilliant Victory , score:60
10   THE CHANNEL PORTS , #9 , Brilliant Victory , score:57  +++  Proto: Pz IIIH
11   ADVANCE TO DUNKIRK , #10 , Brilliant Victory , score:56
12   GAMBIT BARBAROSSA , #11 , Brilliant Victory , score:64
13   2 ARMY ENCIRCLEMENT , #12 , Brilliant Victory , score:64  +++  Proto: 7.5cm PaK41
14   RACE TO SMOLENSK , #13 , Brilliant Victory , score:64
15   SMOLENSK-DRIVE TO YELNYA , #14 , Brilliant Victory , score:64  +++  Proto: SdKfz 7/2
16   YEREMENKO'S STAB , #15 , Brilliant Victory , score:58
17   COLLISION AT KONOTOP , #16 , Brilliant Victory , score:67
18   THE RING OF STEEL , #17 , Brilliant Victory , score:84  +++  Proto: Marder I
19   OPERATION TYPHOON-BREAKTHROUGH AT BRYANSK , #18 , Brilliant Victory , score:59
20   OPERATION TYPHOON-BATTLE OF MTSENSK , #19 , Brilliant Victory , score:63
21   OPERATION TYPHOON-TULA AND BEYOND , #20 , Brilliant Victory , score:61  +++  Proto: Pz IVG
22   OPERATION TYPHOON-ATTACK OF THE SIBERIANS , #21 , Brilliant Victory , score:55
23   OPERATION TYPHOON-CALLED OFF , #22 , Brilliant Victory , score:51
--
Campaign score: 1377  *  Average: 59

..
Current scenario: OPERATION TYPHOON-CALLED OFF,  VH prestige is 0 ,  All map prestige is: 200
Army cost: 14186 , Current prestige is 126
Prestige available on map yet is 200 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 11
AI stance is Aggressive
BV: Win , turn prestige: 200
V : Win , turn prestige: 200
TV: Win , turn prestige: 200
Ls: Loss , turn prestige: 200

Piechota
Schutzen 38 , Opel Blitz 4x4 , 3.PzDiv/3.SchutzRgt , 5 bars , 588 exp , Niemcy , 14/10 , Mountain Training  , 21 kill , 268 pp - U:008  [+2 exp]
Sturmpioniere 38 , 251/16 [W] , 3.PzDiv/39.Pio.Btl/I , 5 bars , 722 exp , Niemcy , 15/10 , Influence  , 26 kill , 450 pp - U:009  [+2 exp]
Pioniere , Opel Blitz 4x4 , 3.PzDiv/39.Pio.Btl/II , 3 bars , 303 exp , Niemcy , 6/10 , 4 kill , 187 pp - U:012  [+8 exp]

+  Brandenburger 40 , 251/1 [W] , XXIV.AK/Brand.Btl , 5 bars , 772 exp , Niemcy , 9/10 ,   Support, 31 kill , 0 pp - U:013  [+23 exp]
Schutzen 38 , Opel Blitz 4x4 , 4.PzDiv/12.SchutzRgt , 4 bars , 482 exp , Niemcy , 12/10 , 8 kill , 230 pp - U:023
Pioniere , Opel Blitz 4x4 , 4.PzDiv/79.Pio.Btl/II , 2 bars , 227 exp , Niemcy , 10/10 , 1 kill , 312 pp - U:027
Sturmpioniere 38 , 251/16 [W] , 4.PzDiv/79.Pio.Btl/I , 3 bars , 399 exp , Niemcy , 10/10 , 7 kill , 300 pp - U:029
Kradschutzen , BMW-R75 [W] , 3.PzDiv/3.Krad.Btl  , 5 bars , 514 exp , Niemcy , 5/10 , Camouflage Expert , 7 kill , 120 pp - U:034  [+72 exp]

Czołg
PzKpfw 747(r) , 3.PzDiv/6.PzRgt/I , 5 bars , 1475 exp , Niemcy , 15/10 , Influence  , 112 kill , 522 pp - U:003  [+44 exp]
+  Pz IVF1 , 3.PzDiv/6.PzRgt/II , 5 bars , 1019 exp , Niemcy , 14/10 , Reconnaissance Movement  , 86 kill , 0 pp - U:005  [+55 exp]
Pz IIIJ , 3.PzDiv/6.PzRgt/III , 5 bars , 631 exp , Niemcy , 15/10 , 31 kill , 342 pp - U:016  [+5 exp]

Pz IIIG , 4.PzDiv/35.PzRgt/I , 4 bars , 433 exp , Niemcy , 11/10 , 15 kill , 211 pp - U:020
+  Pz IIIH , 4.PzDiv/35.PzRgt/II , 5 bars , 737 exp , Niemcy , 10/10 , 23 kill , 0 pp - U:028
Pz IVF1 , 4.PzDiv/35.PzRgt/III , 3 bars , 308 exp , Niemcy , 12/10 , 10 kill , 331 pp - U:038
+  Pz IVG , XXIV.AK/100.Pz.Abt , 3 bars , 358 exp , Niemcy , 13/10 , 8 kill , 0 pp - U:042  [+26 exp]

Rozpoznanie
250/10 , 3.PzDiv/3.Aufkl.Abt , 5 bars , 786 exp , Niemcy , 15/10 , 19 kill , 252 pp - U:002
250/10 , 4.PzDiv/7.Aufkl.Abt , 5 bars , 584 exp , Niemcy , 9/10 , 9 kill , 151 pp - U:024  [+61 exp]
+  250/8 , 4.PzDiv/4.Aufkl.Abt (mot.) , 4 bars , 401 exp , Niemcy , 12/10 ,   Support, 10 kill , 0 pp - U:039  [+34 exp]


Artyleria ppanc.
8.8 FlaK 36 ATG , SdKfz 7 , 3.PzDiv/543.PzJag.Abt , 4 bars , 493 exp , Niemcy , 14/10 , 13 kill , 554 pp - U:025  [+77 exp]
+  7.5cm PaK41 , 251/4 , 4.PzDiv/49.PzJag.Abt , 3 bars , 380 exp , Niemcy , 13/10 , 3 kill , 0 pp - U:032  [+14 exp]
+  Marder I , XXIV.AK/521.PzJag.Abt , 3 bars , 383 exp , Niemcy , 12/10 , 4 kill , 0 pp - U:041  [+12 exp]


Artyleria uniwersalna
+  SdKfz 7/1 , 4.PzDiv/290.Flak.Abt , 3 bars , 321 exp , Niemcy , 11/10 , 8 kill , 0 pp - U:015
+  8.8 FlaK 36 , SdKfz 7 , XXIV.AK/274.Flak.Abt , 5 bars , 612 exp , Niemcy , 7/10 , 17 kill , 0 pp - U:017  [+35 exp]

Artyleria
10.5 leFH18M , 251/4 , 3.PzDiv/75.ArtRgt/I , 5 bars , 1965 exp , Niemcy , 15/10 , Devastating Fire  , 68 kill , 522 pp - U:001  [+110 exp]
15 sFH18 , SdKfz 7 , 3.PzDiv/75.ArtRgt/II , 5 bars , 759 exp , Niemcy , 15/10 , 28 kill , 738 pp - U:006  [+54 exp]
15 cm sFH 37(t) , SdKfz 7 , 3.PzDiv/75.ArtRgt/III , 5 bars , 996 exp , Niemcy , 15/10 , 39 kill , 792 pp - U:014  [+41 exp]
15 cm sFH 37(t) , SdKfz 7 , 4.PzDiv/103.ArtRgt/I , 5 bars , 793 exp , Niemcy , 15/10 , Influence  , 18 kill , 792 pp - U:019  [+43 exp]
21 cm K38/39 , SdKfz 9 , XXIV.AK/604.sArt.Abt , 5 bars , 786 exp , Niemcy , 15/10 , Determined Defense  , 31 kill , 1296 pp - U:021  [+38 exp]

15 sFH18 , SdKfz 7 , 4.PzDiv/103.ArtRgt/II , 3 bars , 376 exp , Niemcy , 13/10 , 6 kill , 639 pp - U:033
10.5 leFH18M , 251/4 , 4.PzDiv/103.ArtRgt/III , 4 bars , 430 exp , Niemcy , 14/10 , 6 kill , 487 pp - U:040

Obrona plot.
+  SdKfz 7/2 , 3.PzDiv/314.Flak.Abt , 2 bars , 244 exp , Niemcy , 12/10 ,   Air Defense, 0 kill , 0 pp - U:036

Myśliwiec
Bf-109F , I./JG 1 , 5 bars , 1016 exp , Niemcy , 9/10 , Aggressive Attack  , 29 kill , 442 pp - U:004  [+29 exp]
Bf-109E-3 , II./JG 1 , 5 bars , 1137 exp , Niemcy , 10/10 , Devastating Fire  ,   Support, 36 kill , 420 pp - U:018  [+34 exp]
+  Bf-110F , III./ZG 1 , 5 bars , 1199 exp , Niemcy , 10/10 ,   Support, 27 kill , 0 pp - U:026  [+30 exp]
Bf-109E-4 , III./JG 1 , 5 bars , 598 exp , Niemcy , 10/10 , Aggressive Attack  , 12 kill , 468 pp - U:031  [+10 exp]


Bomb. taktyczny
Ju-87D , I./StG 2 , 5 bars , 1233 exp , Niemcy , 15/10 , Skilled Ground Attack  , 35 kill , 720 pp - U:007  [+11 exp]
Ju-87D , II./StG 2 , 5 bars , 1910 exp , Niemcy , 15/10 , Resilience  , 26 kill , 720 pp - U:010  [+37 exp]
Ju-87D , I./StG 77 , 5 bars , 1165 exp , Niemcy , 15/10 , All Weather Combat  ,   Support, 23 kill , 720 pp - U:011  [+69 exp]
Ju-87D , III./StG 2 , 5 bars , 1263 exp , Niemcy , 15/10 , 23 kill , 720 pp - U:022  [+54 exp]
Fi 156 , 1.(F)/122 , 4 bars , 448 exp , Niemcy , 10/10 ,    Recon, 4 kill , 240 pp - U:030  [+14 exp]
Fi 156 , 2.(F)/122 , 4 bars , 407 exp , Niemcy , 10/10 , Aggressive Attack  ,    Recon, 1 kill , 240 pp - U:035  [+18 exp]


Player 1 : Niemcy
Killed: INF:542  TNK:121  RCN:99   AT:70   FLAK:14   FORT:64   ATY:127  AD:35   FTR:55   TB:32   LB:3    DD:3      Total: 1165
Lost  : INF:5    RCN:3    FLAK:1    FORT:1    ATY:1      Total: 11

BV 23
V   0
TV  0
L   0

Averages:
Piechota       *   8 Units *  3 Leaders      Total :   4007 exp,    105 kill,   1867 pp    Average:    501 exp,     13 kill,    233 pp
Czołg          *   7 Units *  2 Leaders      Total :   4961 exp,    285 kill,   1406 pp    Average:    709 exp,     41 kill,    201 pp
Rozpoznanie    *   3 Units *  0 Leaders      Total :   1771 exp,     38 kill,    403 pp    Average:    590 exp,     13 kill,    134 pp
Artyleria ppanc. *   3 Units *  0 Leaders      Total :   1256 exp,     20 kill,    554 pp    Average:    419 exp,      7 kill,    185 pp
Artyleria uniwersalna *   2 Units *  0 Leaders      Total :    933 exp,     25 kill,      0 pp    Average:    467 exp,     13 kill,      0 pp
Artyleria      *   7 Units *  3 Leaders      Total :   6105 exp,    196 kill,   5266 pp    Average:    872 exp,     28 kill,    752 pp
Obrona plot.   *   1 Units *  0 Leaders      Total :    244 exp,      0 kill,      0 pp    Average:    244 exp,      0 kill,      0 pp
Myśliwiec      *   4 Units *  3 Leaders      Total :   3950 exp,    104 kill,   1330 pp    Average:    988 exp,     26 kill,    333 pp
Bomb. taktyczny *   6 Units *  4 Leaders      Total :   6426 exp,    112 kill,   3360 pp    Average:   1071 exp,     19 kill,    560 pp
* Summary:     *  41 Units * 15 Leaders      Total :  29653 exp,    885 kill,  14186 pp    Average:    723 exp,     22 kill,    346 pp


Player 1  Niemcy   has 41 units total (core+aux):
Piechota :  8
Czołg :  7
Rozpoznanie :  3
Artyleria ppanc. :  3
Artyleria uniwersalna :  2
Artyleria :  7
Obrona plot. :  1
Myśliwiec :  4
Bomb. taktyczny :  6

Player 2  ZSRR   has 51 units total (core+aux):
Piechota : 29
Czołg :  7
Rozpoznanie :  5
Artyleria ppanc. :  3
Artyleria :  5
Myśliwiec :  2


*   <- original core (don't count against cap)
+   <- BV prototype
pp  <- prestige points

sympatyk

Gratulacje Panie Generale

...Bardzo dziwne  ... u mnie nie ma na mapie trzeciego i piątego VHex .. ???

Estek

Podsumowanie:

Solidna kampania, mocno historyczna, która pozwala graczowi dobrze rozwinąć swoje umiejętności. Jednym tchem mogę wymieć całą masę zalet z którymi się w niej spotkałem:
- Tradycyjnie przyporządkowanie nazw jednostkom i miejscom geograficznym (chyba mam na tym punkcie bzika  :P)
- Bardzo fajnie skrojone mapy, które zawsze mają jakiś wspólny punkt odniesienia co pozwala nam lepiej zorientować się w sytuacji strategicznej.
- Dobrze poprowadzona historia, konkretne opisy scenariuszów, zawierające sporo wskazówek, które wypada dokładnie czytać  ;)
- Świetnie oddany wpływ warunków pogodowych na sytuację frontową, szczególnie tyczy się to gruntu. Początkowo nieco się tego obawiałem, ale okazało się, że nie było tak źle. Większość scenariuszy ma tak skrojony zapas tur, że uzyskanie najwyższego zwycięstwa jest w granicach możliwości gracza.
- Duży wymiar edukacyjny polegający na rozwijaniu myśli strategicznej u gracza np poprzez. wymuszanie w scenariuszach okrążania pozycji wroga a nie ich zdobywania od czoła, nauki posługiwania się jednostkami np. pionierów, których rola w większości scenariuszów była niezastąpiona  ;) Oryginalne było również zdobywanie niektórych pozycji wroga w tej kampanii, kiedy broniły ich jednostki stojące jedna na drugiej. W naturalny sposób wymuszało to zaangażowanie większych sił w ataku niż miało to miejsce w innych kampaniach. Tutaj naprawdę czuć klimat solidnych oblężeń  ;)

Na koniec wypunktuje kilka minusów, z którymi się w tej kampanii spotkałem. Nie ma ich wiele, ale wypadałoby o nich napisać:
- Po pierwsze wrogie posiłki spod ziemi. Na szczęście nie jest to częste zjawisko, ale się zdarza. Najbardziej rzucają się w oczy w scenariuszu 16 i 17. Nie mam nic przeciwko kontratakom wychodzącym z krawędzi mapy, w szczególności z kierunków, które wiadomo, że znajdują się pod kontrolą wroga. Ale jednostki które wyrastają wewnątrz przemieszczających się dywizji w centrum mapy to trochę przegięcie.
- Unieruchomione przez okopanie jednostki radzieckie. Wielu innych graczy już o tym wspominało. Szczególnie to widać w obronnych scenariuszach 22 i 23. Jednostki wroga, które powinny nas teoretycznie atakować, poprzez wysoki stopień okopania tkwią w okopach przed frontem, nie robiąc nic. Ich zaangażowanie w walkę mogłoby z pewnością dodać nieco więcej werwy naszemu przeciwnikowi w tych scenariuszach.

Więcej grzechów H01 nie pamiętam  ;) Można zamykać !

Estek

Cytat: sympatyk w Grudzień 06, 2018, 08:52:19 PM
Gratulacje Panie Generale

Dziękuje Panie Generale-Kartografie   ;D

Cytat...Bardzo dziwne  ... u mnie nie ma na mapie trzeciego i piątego VHex .. ???

To pewnie znów kwestia wersji na których graliśmy. Może najlepiej niech to Hansen rozstrzygnie. On zna tą kampanię na wylot to się wypowie, czy powinny tam być VHexy czy nie  ;) 




Hansen

#34
Nigdy nie widziałem tych heksów  :o
Na szczęście miałem jeszcze save,więc zagrałem...jak widać nie ma żadnego heksa.

Waldzios

Cytat: Hansen w Grudzień 07, 2018, 04:09:50 PM
Nigdy nie widziałem tych heksów  :o
Na szczęście miałem jeszcze save,więc zagrałem...jak widać nie ma żadnego heksa.
W starych wersjach wspomniane heksy znajdowały się poza mapą.

Nie znam historii zmian, ale w wersji 'H01 GUDERIAN'S GAMBIT v.4.1f' zawartej w aktualnej paczce Kowdara (EFILE_GUS_5.03.zip) wspomniane heksy są poprawione.
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons