Uporządkowanie zaprzęgów konnych

Zaczęty przez Waldzios, Luty 10, 2019, 02:58:40 PM

Poprzedni wątek - Następny wątek

Waldzios

Grzebie ostatnio w transportach i zauważyłem sporo niekonsekwencji w kwestii zaprzęgów konnych (holujących artylerie).

Generalnie w efilu występują trzy rodzaje zaprzęgu:
- lekki zaprzęg - ruch=4, cena=24pp;
- średni zaprzęg - ruch=4, cena=36pp;
- ciężki zaprzęg - ruch=3, cena=36pp;

Wykorzystanie wygląda mniej więcej tak:
- lekki zaprzęg - piechota i broń piechoty (moździerze, ckm'y);
- średni zaprzęg - lekkie i średnie działa;
- ciężki zaprzęg - ciężkie działa;

Problemem jest klasyfikacja ostatniej kategorii. W większości nacji, w ostatnie "ciężkiej" kategorii znajduje się najcięższy sprzęt, dostępny w ciągu konnym.

Rezultat jest taki, że przykładowo:
- w Polsce i Francji "ciężki zaprzęg" przewozi 3,5-tonowe haubice 155mm;
- w Rosji ten sam zaprzęg ciągnie 8-tonowe 152mm haubicoarmaty MŁ-20 i 122 mm armaty A-19;
- w Niemczech najlżejszym przewożonym działem jest 18-tonowa (waga marszowa) armata 15cm Kanone 18;

Pozostałe "lżejsze" działa dla danej nacji zwykle lądują w kategorii "średniej".

Skutek jest taki, że niemiecka haubica '15 cm sFH 18' (6,3-tony wagi marszowej) porusza się w "średnim" zaprzęgu konnym z ruchem 4, a francuska '155mm mle 1917' (3,3-tony) w zaprzęgu "ciężkim" z ruchem 3.

W związku z tym, doraźnie planuje lekkie zmiany w transporcie niemieckim.
Artyleria holowana, znajdująca się w klasie wagowej  'SdKfz 7' (wszystkie haubice 15cm, pelotki 88cm, armata 10,5cm sK18) będzie od najbliższej wersji transportowana przez zaprzęgi "ciężkie" (3 punkty ruchu).
To powinno nieco wyrównać niemiecką przewagę w tej kwestii.

Docelowo jednak przydałoby się określić jakieś jednolite reguły dla zaprzęgów konnych. Najlepiej konkretne limity wagowe.

Dodatkowo, w armii niemieckiej zapewne przydałaby się dodatkowy, "ultra-cięzki" zaprzęg konny. Pytanie tylko jakie powinien mieć statystyki (ruch=2 ?).

Co o tym myślicie? Jakieś przeciwwskazania? Pomysły?

GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Jaro

Gorąco popieram zmiany porządkujące.  :)
Pozdrawiam,
Jaro
------------------------------------------------------
Repozytorium plików instalacyjnych gry:
Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/z4l7rs71sxk1jc6/AAD8v6sMojApzyD4NG3IFK4ca?dl=0
OneDrive: https://1drv.ms/f/s!Am2aTZH9AOcoanwyUg8_mMB5lwI

Mario

Logicznie myśląc "ultra-cięzki" zaprzęg konny powinien mieć ruch=2.
Nie wiem jak to przystaje do rzeczywistości II WŚ.
Najjaśniejszy Panie, do prowadzenia wojny potrzebne są trzy rzeczy: pieniądze, pieniądze i jeszcze raz pieniądze.

sympatyk

A nie zaprzęgali więcej koni? - co było droższe ..  ruch 2- czyli konie idą piechotą --> piechota ma 2 do 4 ...

Waldzios

Cytat: sympatyk w Luty 10, 2019, 07:51:16 PM
A nie zaprzęgali więcej koni? - co było droższe ..  ruch 2- czyli konie idą piechotą --> piechota ma 2 do 4 ...
Co do zaprzęgania dodatkowych koni to generalnie masz racje. Dodatkowe konie powinny przełożyć się przynajmniej na cenę transportu.

Co do ruchu, to bardziej złożone. Koń nie jest koniowi równy.

W artylerii ciężkiej zaprzęgano konie zimnokrwiste, tak zwane stępaki. Poruszały się tylko stępem, czyli około 5-6 km/h. W realiach efila to dawałoby 2 punkty ruchu.

W artylerii lekkiej/polowej występował dodatkowo kłus. Przez jakieś 10 minut w ciągu godziny, zaprzęg mógł poruszać się kłusem, co dawało jakie 8-9 km/h (3 punkty ruchu).

Najszybsza była tzw artyleria konna. Musiała dotrzymać kroku kawalerii w marszu.
Na naprawdę krótkich odcinakach, rzędu 1km, przy podejściu do stanowisk ogniowych, mogła rozpędzić się do galopu, czyli krótkotrwale nawet do 20-22 km/h (4 punkty ruchu).

Więc w teorii 2-4 ma dla koni sens. Problem w tym, że konie w galopie, czyli kawaleria to w efilu ruch 5. Czyli trzy stopnie są już pokryte: 5 dla kawalerii, 4 i 3 dla artylerii.

GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Estek

Fajnie, że zwróciłeś na ten problem uwagę. Jestem jak najbardziej za zmianą, która będzie odzwierciedlała realia bez faworyzowania jednych nacji kosztem innych. Skoro są tabele odzwierciedlające prędkość jednostek i wynika z nich, że zaprzęg ciężkiego działa będzie posuwał się o dwa hexy naprzód w ciągu tury to trzeba tak zrobić. Naturalnie zaangażowanie większej ilości koni zwiększa koszt transportu. Martwi mnie tylko czy nie odbije się to jakoś na poziomie trudności niektórych kampanii. Pewnie testy to ujawnią. Są kampanie gdzie autor określając czas rozgrywki uwzględnia fakt, że wojsko posuwać się będzie korzystając z zaprzęgów konnych np. G29 "Rok 1920". W innych bywa, że wszystko jest wyliczone na styk dla ruchu motorowego. Oczywiście jak jest kasa to naturalnie kupuje się samochody i ciągniki a nie konie. Ale jak kasy nie ma to się kombinuje. Z drugiej strony taka zmiana może wpłynąć na to, że gracze chętniej będą wybierać lżejsze i sprawniejsze działa np. 10,5 leFH18 zamiast tworzyć armie składające się z samych haubic 150 mm.

Mario

Sam jestem ciekawy jak to wpłynie na niektóre kampanie.
Jestem za taką zmianą.
2 heksy dla ciężkiego działa-w działaniach ofensywnych pewnie będzie zachęcało do zakupu lżejszych dział lub zbierania na transport motorowy (lub wybieranie mniejszej liczby dział ciężkich lecz bardziej mobilnych).
Najjaśniejszy Panie, do prowadzenia wojny potrzebne są trzy rzeczy: pieniądze, pieniądze i jeszcze raz pieniądze.

Waldzios

Nie zapędzajmy się  8). Pewne rozwiązania są sprawdzone i nie należy w nich mieszać.

Nie planuje ze względu na kilka niesprawiedliwości zmieniać całego systemu transportu.
Nie mówiąc już o tym, że nie mam wolnych wag transportowych, by przeprowadzać większe rewolucje.

Myślałem raczej o uporządkowaniu systemu, niż o jego kompletnej zmianie.

Moje robocze założenia.

Są cztery podstawowe chody konia:
- cwał - odpowiednik ruch=5+;
- galop - odpowiednik ruch=4;
- kłus - odpowiednik ruch=3;
- stęp - odpowiednik ruch=2;

Kawaleria w szarży porusza się cwałem, więc jako prędkość maksymalną można przyjąć 5 (pozostaje bez zmian).

Artyleria konna porusza się na dojściu do stanowisk ogniowych galopem, więc obecny ruch 4 pasuje.

Artyleria polowa oficjalnie porusza stępem i kłusem, ale w sytuacjach wyjątkowych może rozpędzić się do galopu (4), więc bez zmian.

Artyleria ciężka formalnie porusza się stępem, ale w wyjątkowych okolicznościach, holując umiarkowany ciężar (przyjmijmy roboczo 3-8 ton), może rozpędzić się do kłusa (3).

Artyleria najcięższa to już ciężary rzędu 10ton i więcej, na zaprzęg.
Na zdrowy rozsądek, rozpędzenie ponad 10t zaprzęgu do kłusa jest mało realne, choćby ze względu na konieczność wyhamowania tej masy. Porusza się więc stępem (2).

Przy takim podejściu zmiany dotyczyły by głownie niemieckiej artylerii:
- artyleria "ciężka" (wszystkie haubice 15cm, pelotki 88cm, armata 10,5cm sK18), tak jak pisałem wcześniej, poruszałaby się "ciężkim" zaprzęgiem (z ruchem 3);
- artyleria "najcięższa" (15cm K18, 17cm K18, 21cm Morser18), poruszałaby się "najcięższym" zaprzęgiem (z ruchem 2, i wyższa ceną);

W innych nacjach zmiany byłyby głownie porządkowe i raczej symboliczne.
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Gustlik

Cytatautor określając czas rozgrywki uwzględnia fakt, że wojsko posuwać się będzie korzystając z zaprzęgów konnych np. G29 "Rok 1920". W innych bywa, że wszystko jest wyliczone na styk dla ruchu motorowego.

Proszę pamiętać, że pomiędzy jednym a drugim mamy jeszcze transport KOLEJOWY. Jest już z nami od jakiegoś czasu, ale wciąż chyba można mówić o nim jako o "nowym" środku transportu.

Jeśli zmiana w transportach konnych spowoduje zwrócenie większej uwagi na linie kolejowe, to chyba wyjdzie tylko grze na zdrowie - prawda? A tu najlepszym terenem do testów będą chyba "Wojny Śląskie"....
"You'll take my life but I'll take yours too
You'll fire your musket but I'll run you through
So when you're waiting for the next attack
You'd better stand there's no turning back"

EFILE, KAMPANIE:
http://opengeneral.pl/

sympatyk

Ja przewrotnie  dodam, że konie i kolej - to siła pociągowa w 2 wojnie, a czołgi i samoloty to tylko dodatek .... bez tego zaplecza co by było?
Jak dużo koni było w armii niemieckiej?
http://www.retronauta.pl/konie-w-machinie-wojennej-trzeciej-rzeszy