Transport japoński

Zaczęty przez Rudel, Styczeń 29, 2015, 09:54:52 PM

Poprzedni wątek - Następny wątek

Rudel

Japończycy tak na poważnie zaczęli się motoryzować ok 1939 r. Wcześniej nie mieli za wiele samochodów w linii. Artyleria była motoryzowana w pierwszej kolejności. Może spowodował to konflikt w Chinach gdzie nie było za wiele dróg na których jednostki zmotoryzowane mogły by pokazać co potrafią. Ich filozofia użycia czołgów tez była inna niż reszty świata ;)
Prawo do ran i śmierci mają nie tylko odważni

Gustlik

OK Rudel, sam tego chciałeś - teraz dawaj co masz na ten temat

To co udało mi się ustalić - widać na obrazku. Problem polega na tym, że trudno było ustalić - CO, CZYM WOŻONO...
A jak już się udawało, to się okazywało, że większość typów dział holowano specjalnie im dedykowanymi ciągnikami,
które jednak jakoś specjalnie się od siebie nie różniły...

Porada - jak czytać ten obrazek? Najlepiej OD DOŁU - transporty są ułożone rosnąco od dołu tzn, najpierw najlżejsze
(rowery), a potem w górę, aż do najcięższych ciągników. Licząc od dołu 1-7 są dla piechoty, a 8-16 to artyleryjskie.
Oczywiście zaprzęgi są wspólne.
"You'll take my life but I'll take yours too
You'll fire your musket but I'll run you through
So when you're waiting for the next attack
You'd better stand there's no turning back"

EFILE, KAMPANIE:
http://opengeneral.pl/

Rudel

#2
Dodał bym jeszcze Toyotę Su ki to taka amfibia podobna do Swimwagena (tylko z wyglądu bp dużo większa) 198 szt od 1943 weszła do produkcji.

http://en.wikipedia.org/wiki/Su-Ki

Tu jest mało danych o niej. Muszę sprawdzić w książkach o motoryzacji armii kwantuńskiej. Gdzieś czytałem o dostawie dział niemieckich do chin w ok 39-40 r.(ponoć ok 40szt niemieckich pak 38). Materiałów jest mało bo piszą o ciężarówkach 1,5 t i 2.0 t nie wymieniając co to za marka. Wiem że w 1940 2 dywizje armii kwantuńskiej zostały w nie zaopatrzone.

Drugą ciekawostką jest amfibia Typ 4 Ka Tsu to dość duże ustrojstwo. Ma dość ciekawą historię.

http://en.wikipedia.org/wiki/Type_4_Ka-Tsu

I lista pojazdów inżynieryjnych w armii operującej w chinach.

Engineer vehicles[edit]
S?k? Sagy? Ki (SS Ki)- multi-function support vehicle
SS Kou Gata
SS Otsu Gata
SS Hei Gata
SS Tei Gata
SS Bo Gata (Armored Bridge Layer)
Bunker demolition/bridgelayer machine TG
Armoured Stretcher
Armored Lumberjack "Brasso Ki"
Mineplow Tank "Chi-Yu"
Swamp Crossing Vehicle (FB)
Armored Lumberjack "Ho-K"
Type 95 Crane Vehicle "Ri-Ki"
Armored Recovery Vehicle "Se-Ri"
Type 98 Mini Engineer Vehicle "Ya-I Go"
High-Voltage Dynamo Vehicle "Ka-Ha"
Type 97 Pole Planter and Type 97 Cable layer
Type 94 Repair Vehicle
Snowmobile "Yu-Ki"
Amphibious Engineer Vehicle "Na-Mi"
Type 94 mobile workshop
Experimental Excavator
Experimental Crawler Truck
Small remote controlled demolition vehicle
Type 95 Collapsible Boat
Type 99 Pontoon bridge
Rubber Rafts

Z tych cudów może da się coś wybrać dla nas. Wszystkie dane jak kopałem to dotyczą uzbrojenia i wszelakiego sprzętu wsparcia zaś o ciężarówkach są kuriozalne zapisy np taki- 100 szt ciężarówek 1,5 t  :o. Dlaczego pisałem o motoryzowaniu artylerii na początku tego procesu motoryzacji. Powodem jest to iż armia japońska nie była wyposażona w bardzo ciężki sprzęt artyleryjski w Chinach gdzie królowały na polu bitwy armaty 37 mm i 75 mm. Oba te działa dawały się podczepić pod każdy prawie samochód co japończycy czynili. W latach 30-tych japończycy i tak mieli przewagę technologiczną nad chińczykami pozbawionymi prawie całkowicie artylerii.

W jednostkach górskich były muły nie wiem ile, ale jakieś używali.
Prawo do ran i śmierci mają nie tylko odważni

Gustlik

CytatS?k? Sagy? Ki (SS Ki)- multi-function support vehicle

Czytałem o tym - ten "multi function" był aż za bardzo "multi" - i używano go prawie wyłącznie jako mostu saperskiego.

Inna sprawa - pierwszy ciągnik do dział lekkich Isuzu Type 96 (pochodna typu 94) - pojawia się w 1937, natomiast działo
75mm Type 90 z oponami do transportu motorowego - już w 34 lub 35. Czym je ciągano przez te dwa-trzy lata - historia milczy.
"You'll take my life but I'll take yours too
You'll fire your musket but I'll run you through
So when you're waiting for the next attack
You'd better stand there's no turning back"

EFILE, KAMPANIE:
http://opengeneral.pl/

Rudel

#4
Też czytałem o 2 t ciężarówkach Mitsubishi ale nie widziałem żadnej na fotce. Nie sprawdzone żródełka coś wspominaj nawet o wozach typu Ford i Fiat ale to ze wspomnień żołnierzy 4 pp Marines z Shanghaju i z tego co widzieli u japonczyków
Ha ;D znalazłem jedną ciężarówkę 2 t 4x4 Toyota To Ki  jedyne co wiadomo to była poprzedniczką Toyoty Su ki. Czyli nie tylko Isuzu robiło ciężarówki :o
Prawo do ran i śmierci mają nie tylko odważni

Rudel

Co do lat 30-tych to wiem o Toyoda/Toyota GB/KB ponoć kopii Forda czy Chevroleta.
Prawo do ran i śmierci mają nie tylko odważni

marekreaktywacja

Tu są raporty na temat japońskiej armii niestety po angielsku.
http://www.cgsc.edu/carl/wwIIspec/
W sumie to z pobieżnej lektury wynika, że większość ich artylerii to była ciągnięta przez koniki i żołnierzy (rozkładane przy transporcie).

Gustlik

CytatHa Grin znalazłem jedną ciężarówkę 2 t 4x4 Toyota To Ki  jedyne co wiadomo to była poprzedniczką Toyoty Su ki. Czyli nie tylko Isuzu robiło ciężarówki

No pewnie, że nie tylko, ale skoro nie mam żadnych danych dotyczących tych Isuzu (zwłaszcza zasięgu, czy chociaż spalania), to nawet nie będę się wpuszczał w jakieś inne.

A poza tym jest jeszcze jeden problem - oznaczenia. Otóż jak już kopałem ze dwa dni w tych ciężarówkach, to zorientowałem się, że w Japonii stosowane były DWA rodzaje oznaczeń. I tak - jedno, to był typ według japońskiego roku (Type 98, Type 97 i.t.d.), a drugie to było normalne oznaczenie fabryczne.

W ten sposób - Isuzu Type 97, to Isuzu TX40, a Isuzu 94, to Isuzu TU10.

Czasem jeszcze niektórzy autorzy zachodni wpadają na koszmarny pomysł tłumaczenia liczby kalendarza japońskiego na nasz kalendarz i wtedy jest już zupełnie ciekawie......

"You'll take my life but I'll take yours too
You'll fire your musket but I'll run you through
So when you're waiting for the next attack
You'd better stand there's no turning back"

EFILE, KAMPANIE:
http://opengeneral.pl/

Gustlik

CytatTu są raporty na temat japońskiej armii niestety po angielsku.
http://www.cgsc.edu/carl/wwIIspec/

:clap :clap :clap :bow
"You'll take my life but I'll take yours too
You'll fire your musket but I'll run you through
So when you're waiting for the next attack
You'd better stand there's no turning back"

EFILE, KAMPANIE:
http://opengeneral.pl/

Rudel

Co do koni to zgoda, ale ten sam raport wspomina o początkach motoryzacji artylerii IJA zaczętej w 1930 i nawet nie piszą na co zamieniali te koniki. Jak na raport wywiadu to ma duże braki ;)
Prawo do ran i śmierci mają nie tylko odważni

Waldzios

Cytat: Gustlik w Styczeń 30, 2015, 01:56:57 PM

Inna sprawa - pierwszy ciągnik do dział lekkich Isuzu Type 96 (pochodna typu 94) - pojawia się w 1937, natomiast działo
75mm Type 90 z oponami do transportu motorowego - już w 34 lub 35. Czym je ciągano przez te dwa-trzy lata - historia milczy.
Podejrzewam tego osobnika:Type 94 4t Prime Mover "Yo-Ke"
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Rudel

U japończyków jest duża niedokładność wszelkie teksty czy to angielskojęzyczne czy rosyjskojęzyczne nie zawsze są zgodne z rzeczywistością. Jest zatrzęsienie literatury na ten temat niestety po japońsku w polsce są bodajże 3 autorzy którzy czytają w kandzi i używają zródłowych tekstów japońskich. Nie ma u nas chyba nikogo kto by znal kandzi :'( na tyle by przejrzeć strony japońskie
Prawo do ran i śmierci mają nie tylko odważni

Waldzios

#12


Przyczepić się mogę do Type 92 "I-Ke", model Ko wprowadzono w '31 roku.

Dodałbym ewentualnie transportery amfibijne:
Type 3 "Su-Ki"
Type 4 "Ka-Tsu"

BTW. Skoro jesteśmy przy transporcie to prosiłbym o muły (brakuje transportu dla górskich dział).
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Rudel

Prosił bym o dodanie do transportu piechoty motocykli do lekkiej piechoty i/lub oddziałów specjalnych ;)
Prawo do ran i śmierci mają nie tylko odważni

Gustlik

Oki - jeden motocykl znalazłem.... :argh

Korzystałem z tej stronki - http://www3.plala.or.jp/takihome/ jeszcze zobaczę co amerykańskie raporty mówią.
"You'll take my life but I'll take yours too
You'll fire your musket but I'll run you through
So when you're waiting for the next attack
You'd better stand there's no turning back"

EFILE, KAMPANIE:
http://opengeneral.pl/