Fulda #2 - prace budowlane

Zaczęty przez sympatyk, Lipiec 30, 2025, 07:59:32 PM

Poprzedni wątek - Następny wątek

sympatyk

Jaro, czy potrzebujesz, aby Ci w czymś pomóc?

Jaro

Hej, dzięki za propozycję. Na razie nie. Potrzebuję znaleźć chwilę na testy i strojenie drugiego scenariusza.
No chyba że pomyślisz nad listami prototypów szczególnie tych co będą nieobowiazkowe/losowe.
Pozdrawiam,
Jaro
------------------------------------------------------
Repozytorium plików instalacyjnych gry:
Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/z4l7rs71sxk1jc6/AAD8v6sMojApzyD4NG3IFK4ca?dl=0
OneDrive: https://1drv.ms/f/s!Am2aTZH9AOcoanwyUg8_mMB5lwI

sympatyk

Prototypy
scen 0 -- 2 x Abrams --> jak Waldzios uporządkuje parametry to wtedy da się docelowe
scen 1 -- Ah-1F Cobra (6066), Ah-1W SuperCobra (9229) --> podobna cena i parametry
scen 2 -- M2 Bradley TK (3680), M3 Bradley RCN (4400) --> podobna cena ale inna klasa
scen 3 -- albo 2 x specjalne jednostki piechoty, albo 2 x myśliwiec o podobnych parametrach, albo 2 x bombowiec ...

Waldzios

IMHO przekomponowujecie.

Potrzebujecie dwie list prototypów (jeśli nie zmienił się rozkład czasowy scenariuszy).
Jedną dla roku 1979, i jedną dla 1980.

Zestaw możliwych jednostek już omawialiśmy.

Listy powinny różnić się sprzętem, który staje się dostępny dla gracza w 1980 roku (na przykład M1 Abrams, Ah-1F Cobra, F-15C).
Coś w tym rodzaju:
- custom protos (1979): 'M1 Abrams', 'Ah-1F Cobra', 'M901 I-TOW' , 'M109A4', 'M270 MLRS', 'MIM-104A Patriot', 'F-15C'
- custom protos (1980): 'M1A1 Abrams', 'AH-64A Apache', 'M901 TOW 2', 'M109A5', 'M270 MLRS' 'MIM-104A Patriot', 'F-15C-II'

To przykładowa lista minimum, można dodać inne jednostki.




GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

sympatyk

Czyli scenariusze z 1979 - nagrody z jednej listy, a z 1980 i wyżej z drugiej listy?

Na sprzęcie się nie znam i trudno mi się gra współczesne kampanie
Nagrody/prototypy dobierał bym w/g klucza: przydatne, wystarczająco mocne, a nie tak, że jeden otrzymuje bardzo pożądaną jednostkę, a drugi byle co ...

Waldzios

#110
Cytat: sympatyk w Październik 03, 2025, 09:09:21 PMCzyli scenariusze z 1979 - nagrody z jednej listy, a z 1980 i wyżej z drugiej listy?
Tak.
Jednej listy nie zrobisz, bo sprzęt atrakcyjny (prototypowy) w 1979 , może być pospolity (dostępny do zakupu) w 1980 (M1 Abrams, Ah-1F Cobra, F-15C, etc).
Gracz raczej nie ucieszy się że sprzętu, który może zwyczajnie kupić.

Cytat: sympatyk w Październik 03, 2025, 09:09:21 PMNagrody/prototypy dobierał bym w/g klucza: przydatne, wystarczająco mocne, a nie tak, że jeden otrzymuje bardzo pożądaną jednostkę, a drugi byle co ...
Tylko kto zdecyduje co jest przydatne?
Dla jednego gracza atrakcyjny będzie czołg, dla innego samolot, a jeszcze dla innego artyleria lub pelotka.

Poza tym pamiętaj, że nawet jeśli skutecznie dobierzesz prototypy "w/g klucza", to nie ma gwarancji że gracze otrzymają tyle samo prototypów.
Prototypy (poza pierwszym) są losowe.
Jeden gracz teoretycznie może otrzymać nawet 11 prototypów (na 12 scenariuszy), a drugi tylko 3-4 (zdarzało się).

Nawet jeśli (statystycznie) gracze zdobędą podobną liczbę prototypów, to nie ma gwarancji że otrzymają je w tych samych scenariuszach.
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons

Jaro

Zrobiłem drugi i zagrałem. Jak na Alamo to za mały napór wroga. Może wyrzucić radar, bo jak widzę za daleko to mogę roznieść wroga na podejściach. Generalnie po 4 turze było pozamiatane. Potem tylko walka z pogodą (deszcz i błoto).
A może dorzucę kolejne fale sowietów?
Lotnictwo npla też nie stanowi problemu. Własne systemy skutecznie je likwidują.
SCUD jest cierniem w ... ale na dużej mapie nie widać skąd a nawet co strzela. Nawet go nie wytropiłem i nie walczyłem z osłonową pelotką bo samoloty były czym innym zajęte. Samolot rozpoznawczy raczej dbał o przedpole własnych wojsk (bo tam był potrzebny) niż poszukiwał SCUDA.
Walk w powietrzu nie było. Własny - posiłkowy bombowiec nie miał co robić, bo kiedy przybył to nie było kogo atakować... Śmigłowiec też nie poszalał, bo na początku KUBY dawały osłonę czołgom a za chwilę nie było czołgów.
Pozdrawiam,
Jaro
------------------------------------------------------
Repozytorium plików instalacyjnych gry:
Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/z4l7rs71sxk1jc6/AAD8v6sMojApzyD4NG3IFK4ca?dl=0
OneDrive: https://1drv.ms/f/s!Am2aTZH9AOcoanwyUg8_mMB5lwI

sympatyk

Pobrałem i pewnie dziś zagram i pomyślę jak nadrobić brak lasu na przedmieściach (co było utrudnieniem - tam chowała się arty i p-lot)

sympatyk

#113
No to zagrałem początek

W oryginale nie było samolotu rozpoznawczego i przesunąłem jego przylot na późniejsze tury
Radar odkrywa za dużo pola --> w oryginale go nie było, więc w pierwszej turze powinien zostać zniszczony --> wynająłem do tego samoloty (ale przeważnie go nie niszczyły - jak będzie nie tak to popraw)
Trzecia zmiana - dodatkowe jednostki czerwonych

Zagraj początek, tak ze 5 tur, bez patrzenia do suite --> później zobacz, co nawywijałem i ewentualnie popraw --> na tym etapie nie powinno być pozamiatane

https://drive.google.com/file/d/13mHh5S5CJItF2IIWuZljAOveSygLpB0D/view?usp=sharing

Na gorąco
6 tura - środek walk
Straciłem jeden czołg
Śmigłowiec został z siłą 1/10 - jest słaby niestety
Nowy wynalazek "łasica" -dostał lidera Combat Support i uzbierał 259 exp za utratę 50% siły (5/10)
Rozpoznanie lotnicze powinno się pojawić w 5 turze



sympatyk

Teraz, po sprawdzeniu w grze, wiem , co trzeba zmienić
Jak poprawię, to wrzucę nowe rozdanie

sympatyk

#115
Nowa wersja scenariusza
https://drive.google.com/file/d/1djXcS4-kMORNatSMFHbKDuBSXNi0dyxq/view?usp=sharing

Mam nadzieję, że utrafiłem ...
Osłabiłem trochę dodatkową grupę sowietów
Naszym dodałem dodatkowe jednostki do obrony
Dodatkowo jest grupa niebieskich zgodnie z rysunkiem do scenariusza(w tym trójkącie)do ataku na SH (oraz na zatrzymaniu czerwonych z 5 tury na północy)

Edycja
Rozegrałem cały scenariusz od nowa w/g powyższej wersji
OpenGen 25.09.06.0 * 6 Sep 2025  *  AI version: 3.0  (Dev)
Efile folder: D:\OG_510b\efile_gus\  * Efile version: GusOpen ver. 7.6.6
Campaign: G39 7 DNI DO RENU v4.0,  *  Player prestige modifier 100%  *  AI prestige modifier 100%

Played Scenarios:
 1   GIESSEN , #0 , Brilliant Victory , score:51  +++  Proto: M1 Abrams
 2   FRANKFURT , #1 , Brilliant Victory , score:52
--
Campaign score: 103  *  Average: 51

BV:2   V:0   TV:0   L:0 
..
Current scenario: #1  FRANKFURT,  VH prestige is 0 ,  All map prestige is: 720
Army cost: 2652 , Current prestige is 1039
Prestige available on map yet is 160 pp ( 0 pp in VH to capture) * Turn: 15
AI stance is Aggressive   Using map: 1520
if BV: +1250, #2  PAYBACK , cap disabled, 14 turns prestige: 425
if V : +750, #2  PAYBACK , cap disabled, 14 turns prestige: 425
if TV: +100, #2  PAYBACK , cap disabled, 14 turns prestige: 425
Ls: Loss , turn prestige: 425

Units killed by player's core units
Class  Equipment Name            Inf Tnk Rcn  AT Flk Frt Aty  AD FTR  TB  LB Sub  DD  BS  AC BCr  Cr LCr  +Kills  +Exp 
INF    Infantry 1973               2   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  +2(2)   +81(178)
INF    Engineers 1973              .   .   .   1   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  +1(1)   +12(77)
INF    Rangers 1974                1   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  +1(2)   +10(154)
TNK    M60A3                       6   1   1   .   .   .   .   2   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  +10(16) +62(145)
TNK    M60A3                       2   2   .   .   1   .   1   2   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  +8(11)  +121(214)
TNK    M1 Abrams                   3   2   2   .   1   .   1   1   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  +10(10) +95(155)
RCN    M113 ACAV                   .   .   1   .   .   .   1   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  +2(2)   +68(120)
FlK    M163 VADS                   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  +0(0)   +31(85)
ATY    M107                        .   .   .   .   .   .   1   .   .   1   .   .   .   .   .   .   .   .  +2(4)   +21(194)
ATY    155mm M198 (RAP)            .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  +0(2)   +59(125)
ATY    M109A2                      .   .   .   .   .   .   1   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  +1(1)   +69(143)
ATY    155mm M198 (RAP)            .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  +0(0)   +50(110)
ATY    M107                        1   .   .   .   .   .   2   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  +3(3)   +30(90)
ATY    155mm M198 (RAP)            1   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  +1(1)   +78(138)
 AD    MIM-72C Chaparral           .   .   .   .   .   .   .   .   1   1   .   .   .   .   .   .   .   .  +2(2)   +34(98)
FTR    F-4G Phantom II             .   .   .   .   .   .   .   1   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  +1(3)   +79(193)
FTR    F-4G Wild Weasel V          .   1   .   .   .   .   .   .   1   .   .   .   .   .   .   .   .   .  +2(2)   +51(231)
 TB    AH-1Q Cobra                 .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  +0(0)   +18(81)
-----  Totals all units          Inf Tnk Rcn  AT Flk Frt Aty  AD FTR  TB  LB Sub  DD  BS  AC BCr  Cr LCr  Kills   Exp   
       For Scenario               16   6   4   1   2   .   7   6   2   2   .   .   .   .   .   .   .   .  +46     +969
       For Campaign               22   8   6   1   3   .  11   6   3   2   .   .   .   .   .   .   .   .  +62     +2531
       Total Kills (core + aux)   50  15  11   4   3   .  20  11  10   3   1   .   .   .   .   .   .   .  +128
       Total Loses (core + aux)    7   1   2   3   2  11   6   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .  +32 

* Averages *
  Class    . Units . Leaders . Prestige-Average . +Kills CamKills Average  . +Exp    CamExp   Average
  INF      . 3     . 1       . 1536     512     . +4      5        2       . +103    409      136
  TNK      . 3     . 0       . 2568     856     . +28     37       12      . +278    514      171
  RCN      . 1     . 0       . 264      264     . +2      2        2       . +68     120      120
  FlK      . 1     . 0       . 312      312     . +0      0        0       . +31     85       85
  ATY      . 6     . 0       . 4332     722     . +7      11       2       . +307    800      133
   AD      . 1     . 0       . 432      432     . +2      2        2       . +34     98       98
  FTR      . 2     . 0       . 2880     1440    . +3      5        3       . +130    424      212
   TB      . 1     . 0       . 996      996     . +0      0        0       . +18     81       81
* Summary  . 18    . 1       . 13320    740     . +46     62       3       . +969    2531     141

..
Core Units for USA:
  *   -> original core (don't count against cap)
  +   -> BV prototype
  pp  -> prestige points


Piechota
*  Infantry 1973 , M113A2 ,  , 1 bars , 178 exp , USA , 7/10 , Overwhelming Attack ,2 kill,178 exp ,U:003 ,  [+81 exp]
*  Engineers 1973 , M54 ,  , 0 bars , 77 exp , USA , 4/10 ,1 kill,77 exp ,U:005 ,  [+12 exp]
*  Rangers 1974 , M151 MUTT [W] ,  , 1 bars , 154 exp , USA , 9/10 ,2 kill,154 exp ,U:006 ,  [+10 exp]

Czołg
*  M60A3 ,  , 1 bars , 145 exp , USA , 9/10 ,16 kill,145 exp ,U:001 ,  [+62 exp]
 M60A3 ,  , 2 bars , 214 exp , USA , 10/10 ,11 kill,214 exp ,U:007 ,  [+121 exp]
+  M1 Abrams ,  , 1 bars , 155 exp , USA , 6/10 ,10 kill,155 exp ,U:015 ,  [+95 exp]

Rozpoznanie
*  M113 ACAV ,  , 1 bars , 120 exp , USA , 7/10 ,2 kill,120 exp ,U:011 ,  [+68 exp]

Artyleria uniwersalna
*  M163 VADS ,  , 0 bars , 85 exp , USA , 2/10 ,0 kill,85 exp ,U:008 ,  [+31 exp]

Artyleria
*  M107 ,  , 1 bars , 194 exp , USA , 11/10 ,4 kill,194 exp ,U:002 ,  [+21 exp]
*  155mm M198 (RAP) , M809 ,  , 1 bars , 125 exp , USA , 10/10 ,2 kill,125 exp ,U:009 ,  [+59 exp]
*  M109A2 ,  , 1 bars , 143 exp , USA , 10/10 ,1 kill,143 exp ,U:010 ,  [+69 exp]
 155mm M198 (RAP) , M809 ,  , 1 bars , 110 exp , USA , 4/10 ,0 kill,110 exp ,U:210 ,  [+50 exp]
 M107 ,  , 0 bars , 90 exp , USA , 10/10 ,3 kill,90 exp ,U:211 ,  [+30 exp]
 155mm M198 (RAP) , M809 ,  , 1 bars , 138 exp , USA , 10/10 ,1 kill,138 exp ,U:212 ,  [+78 exp]

Obrona plot.
*  MIM-72C Chaparral ,  , 0 bars , 98 exp , USA , 10/10 ,2 kill,98 exp ,U:014 ,  [+34 exp]

Myśliwiec
*  F-4G Phantom II ,  , 1 bars , 193 exp , USA , 4/10 ,3 kill,193 exp ,U:013 ,  [+79 exp]
*  F-4G Wild Weasel V ,  , 2 bars , 231 exp , USA , 7/10 ,2 kill,231 exp ,U:151 ,  [+51 exp]

Bomb. taktyczny
*  AH-1Q Cobra ,  , 0 bars , 81 exp , USA , 1/10 ,0 kill,81 exp ,U:012 ,  [+18 exp]

..
Player 1  USA   has 59 units total (core+aux):
 17  INF
  6  TNK
  4  RCN
  2   AT
  3  FlK
  1  FRT
 13  ATY
  5   AD
  5  FTR
  2   TB
  1   LB

..
Player 2  ZSRR, NRD, Czechosłowacja   has 62 units total (core+aux):
 14  INF
  9   AT
 12  FRT
 19  ATY
  6   AD
  1  FTR
  1   TB

Błędy
P1:052 Allied - 155mmM114A1 -- brak transportu (przegapiłem, ale to nie miało znaczenia)
Całe te przybywające siły niebieskich (6 tura) można przesunąć o 1 hex w prawo (bo są na styku maksymalnego ruchu posiłków czerwonych z 5 tury)

Miałem zamiar przed bitwą sprzedać śmigłowiec i kupić coś z sensem --> artylerię, lub czołg --> powinienem to zrobić
Śmigłowiec był zaparkowany tuż obok VH w zasięgu 5 p-lot --> nadleciał czerwony i zostało 1/10 (nigdzie nie powalczył) --> to już drugi scenariusz pokazujący, że łatwo stracić 900pp

Ostatnie kilka tur padało i zajmowanie flag, było zabawą w ciuciubabkę --> czerwony co tura wypuszczał nową jednostkę na mapę - rozlazło się to jak mrówki --> kilka razy się nadziałem, ale nie są groźne





sympatyk

Do 2 scenariusza dla BV i V proponuję tekst (G39_Fulda_01)

Uff, było gorąco, ale zatrzymaliśmy sowietów.
Będą nagrody i urlopy, ale teraz trzeba kuć żelazo, póki gorące.

Dla porażki l

Te ich czołgi ... To nas przerosło.
Cóż ... pod naporem całego Układu Warszawskiego, musimy wywiesić białą flagę ...

>>>Koniec Kampanii<<<

I jeszcze dopytam, czy korygowałeś 1 scenariusz - dodając obronę dla Fuldy i SH?

Żebyśmy się w tym nie pogubili ...


sympatyk

Poprawiłem scenariusz 2 - to , co napisałem
CytatBłędy
P1:052 Allied - 155mmM114A1 -- brak transportu (przegapiłem, ale to nie miało znaczenia)
Całe te przybywające siły niebieskich (6 tura) można przesunąć o 1 hex w prawo (bo są na styku maksymalnego ruchu posiłków czerwonych z 5 tury)

Dodatkowo dodałem okopanie niektórym, dodanym prze zemnie jednostką (tych pilnujących tyłów)

 https://drive.google.com/file/d/1HVPsul3oufMceyRmt9_D2G6CgngZqOZl/view?usp=sharing

Jaro

Zagrałem Twoją wersję - jeszcze przed poprawkami - pierwszą. Przegapiłem drugą wersję z poprawkami.

Grałem bez lądowych posiłków. To trochę zmienia sytuację. Opis dla wersji bez lądowych posiłków.

Rzeźnia masakryczna. Dopiero w 10 turze uporałem się z atakiem. Dobrze, że mało padało więc poszedłem trochę do przodu jednak bez znaczących zdobyczy terytorialnych.

Pomysł z Tochką czy SCUDEM chronionym przez silną pelotkę jako miejsce do szkolenia i pokazu możliwości samolotu Wild Weasel jest nietrafiony ponieważ przebieg bitwy nie pozwala na swobodną eksplorację lotniczą. Gracz nie ma kasy na rozpoznanie lotnicze a posiłkowy samolot przybywa bardzo późno. Nawet jeśli gracz kupi rozpoznanie lotnicze, to i tak będzie bardziej potrzebne lokalnie.

Dodatkowo przez całą grę ten SCUD i dołożona przez Ciebie Tochka groźnie niszczą jednostki własne. A ukryć się nie ma gdzie, chyba że cofniemy się do samego miasta.

Wściekły atak lotniczy w pierwszych turach jest groźny dla własnych samolotów. W pierwszym podejściu utraciłem własny myśliwiec, a przy powtórce rundy rzuty były lepsze ale i tak myśliwiec nadawał się na złom - czekał bez pracy do końca scenariusza w lesie. Nie dziwię się, że śmigłowiec poszedł Ci do piachu, szczególnie jeśli nie dałeś mu myśliwca do ochrony (obrona plot nie chroni śmigłowców).
Do rozważenia czy opóźnić, zmniejszyć ilość samolotów w 2 turze albo gracz może poczuć potrzebę rozegrania scenariusza ponownie. Chyba, że gracz się powstrzyma i zagra asekuracyjnie i wprowadzi myśliwce do akcji z opóźnieniem.

Do zmiany na pewno masowo kupowane moździerze. Trzeba będzie zrobić jakąś listę zakupów bo źle to wygląda.

Moim zdaniem za dużo tych mostów pontonowych. Źle to wygląda.

Plan:
- usuwam Sowiecką artylerię rakietową
- usuwam połowę mostów
- dodaję listę zakupową

Rozważam dodanie paru czołgów Sowietom. W sumie to ich jakoś mało...

Rozegram ponownie i zobaczę.

PS
Urozmaiciłeś trochę jednostki atakujące. Trochę różnorodności w stanach i dodatkach. Dzięki, bo mnie brakuje do tego veny.



Pozdrawiam,
Jaro
------------------------------------------------------
Repozytorium plików instalacyjnych gry:
Dropbox: https://www.dropbox.com/sh/z4l7rs71sxk1jc6/AAD8v6sMojApzyD4NG3IFK4ca?dl=0
OneDrive: https://1drv.ms/f/s!Am2aTZH9AOcoanwyUg8_mMB5lwI

Waldzios

Cytat: Jaro w Październik 08, 2025, 09:23:23 PMDodatkowo przez całą grę ten SCUD i dołożona przez Ciebie Tochka groźnie niszczą jednostki własne. A ukryć się nie ma gdzie, chyba że cofniemy się do samego miasta.
Prawdopodobnie przesadziliście ze stanami wyrzytni.

Pisałem kiedyś na temat SCUDa/Toczki:
Cytat: Waldzios w Lipiec 08, 2020, 01:18:00 PMBTW . Warto pamiętać że statystyki wszystkich efilowych jednostek artyleryjskich  są przeliczane, jakby posiadały identyczną liczbę "luf" (w domyśle 15 armat/wyrzutni). To oczywiście rzadko pokrywa się z rzeczywistością.
W efekcie, niektóre z cięższych systemów mogą być przesadnie potężne przy pełnych stanach.

Przykładowo, typowa rosyjska jednostka artyleryjska (haubice 122mm, haubice 152mm, wyrzutnie BM-21 Grad) składa się się trzech baterii po 6 systemów, czyli mamy zwykle 18 systemów w batalionie.
Cięższe systemy artylerii rakietowej (BM-27 Uragan, BM-30 Smerch) występują w bateriach po 4 systemy, czyli 12 systemów w batalionie.
Taktyczne pociski balistyczne występują w skromniejszych jednostkach. Toczka i Iskander to 4 systemy w batalionie (2 baterie po 2 wyrzutnie).
W batalionie SCUD'ów była tylko jedna bateria z 3 wyrzutniami.

Powyższe sprawia, że pełno-stanowa (10SP) jednostka artylerii rzadko jest reprezentatywna, szczególnie w przypadku najpotężniejszych systemów.
Oddział SCUD'ów posiadający stany 10SP strzela tak jakby miał 15 wyrzutni w jednostce. W efekcie jego skuteczność nie odpowiada pojedynczemu dywizjonowi, tylko trzem brygadom.

Chcąc być maksymalnie realistycznym, i zakładając że typowa rosyjska jednostka artylerii posiada 10SP, to oddział Uraganów powinien mieć 7SP,  Iskander/Toczka tylko 3SP, a SCUD zaledwie 2SP.
Dopiero wtedy skuteczność przeciwko celom miękkim byłaby w pełni reprezentatywna.

Oczywiście nie sugeruje w żadnym razie, by przeliczać to w ten sposób. Szczególnie, że poszczególne składy mogą być trudne dla ustalenia (dla pomniejszych nacji) i mocno różnic się w poszczególnych latach.

Ale moim zdaniem warto to wziąć pod uwagę, przy ustalaniu docelowych stanów jednostek.
GusOpen - aktualizacje/updates: EFile , EquipIcons